فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال ششم شماره 5 (آذر 1400)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال ششم شماره 5 (آذر 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/30
  • تعداد عناوین: 3
|
  • سید محمدرضا موسوی فرد*، محسن جمشیدی، حمیدرضا نوروزیان صفحات 1-13

    اریخ معاصر ایران را میتوان تاریخ چالش هویت ملی دانست؛ زیرا از دوران قاجار بهویژه از دوران پهلوی هویت ملی ایرانیان تحت تاثیر ورود اندیشه های جدید غربی و رشد ملیگرایی، با چالشهاو بحرانهای مهمی روبه روبوده است. هویت سازی ملی و باستانگرایی در طول زمان موردنظر، همواره با چالشهای جدی روبه رو بوده و تا پایان این دوره نیز نتوانسته بر آن غلبه تام و تمامی بیابد. شاید مهمترین و درعین حال ساده ترین گواه بر صدق این مدعا، حوادث و رویدادهای ایران بعد از سقوط رضاشاه باشد. اقداماتی که رضاشاه در جهت هویت سازی ملی و باستانگرایی به آن پایبند بود و از آن پشتیبانی میکرد تجددخواهی(مدرنسازی)، ملی گرایی و غیرمذهبی کردن ایران بود. دراین بین، روحانیت شیعه محور اصلی بسیاری از تحولات فکری، فرهنگی و سیاسی در ایران بوده است. موضوع مورد نظر تبیینی میباشد، یعنی نگارنده چیزی را که قبال اتفاق افتاده است واکاوی مینماید. برای اثبات فرضیه مورد نظر از روش کیفی با رویکرد توصیفی، تحلیلی استفادهشده است. هدف از پژوهش فوق چگونگی واکنش فقیهان سنتی نسبت به مدرنیسم با تاکید بر حقوق سیاسی میباشد.

    کلیدواژگان: فقیهان سنتی، مدرنیسم، قاجار، مشروطیت، پهلوی، جمهوری اسالمی، حقوق سیاسی
  • امین مرادی * صفحات 14-20

    یکی از ویژگیهای سازمانهای جدید انباشتگی بیش از حد دانش است، به طوری که افزایش حجم اطلاعات در سازمانها و لزوم استفاده از آن در تصمیمهای سازمانی در دو دهه اخیر باعث ظهور پدیدهای به نام مدیریت هوش سازمانی شده است. این امر ضرورت برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و پایش دانش سازمانی و همچنین مدیریت فرآیند دسترسی به دانش درست را به گونه ای که کارایی و اثربخشی داشته باشد نشان میدهد. مقاله حاضر به شیوه ی توصیفی-مروری با استناد بر مطالعات کتابخانه ای نگاشته شده است و درصدد بررسی مفاهیم، مزایا، ضرورتها و تفاوت هوش سازمانی و حماقت سازمانی است. در این مقاله پس از بیان مقدمه، به بررسی مفهوم هوش سازمانی، مراحل پیاده سازی، موانع، عناصر و عوامل موثر بر آن پرداخته شده و در ادامه با بیان مفاهیم مربوط به حماقت سازمانی(تعریف، سطوح مختلف و علت عدم مطالعه کافی آن)، دیدگاه های مختلف مربوط به رابطه ی هوش سازمانی و حماقت سازمانی مطرح شده است.

    کلیدواژگان: رفتار سازمانی، هوش سازمانی، حماقت سازمانی
  • پدرام علی نیای اصلی، زهرا سادات قریشی صفحات 21-26
    هدف

    هدف این مطالعه بررسی آزمونهای غربالگری زبانپریشی موجود به زبان فارسی است که میتوانند مورد استفاده آسیب شناسان گفتار و زبان و محقیقن این حوزه قرار گیرند.

    روش

    ابتدا در بانکهای اطالعاتی فارسی شامل نشریات فارسی)SID ،)بانک اطالعات نشریات کشور (Magiran) و مقالات علوم پزشکی ایران (IranMedex) جستجو انجام شده و سپس آزمونهای غربالگری زبان پریشی به زبان فارسی جمع آوری شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. این ابزارها از نظر مختصات روانسنجی و ویژگیهای ماهیتی مانند زمان اجرا و تعداد زیرآزمونها مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    در نتیجه این مطالعه 5 آزمون تا این زمان یافت شدند که مورد بررسی قرار گرفتند. از این میان آزمونهای Persian Persian آزمون. داشتند را اجرا زمان کمترین Persian Language Screening Test و Aphasia Rapid Test Test Screening Aphasia Mississippi دارای بیشترین خرده آزمون بوده و بیشترین تعداد روایی در آزمون Persian Battery Aphasia Western مورد بررسی قرار گرفته است.

    نتیجهگیری

    با توجه به شیوع بالای اختلال زبانپریشی و همچنین احتمال زیاد بروز آسیبهای ایجاد کننده این اختلال و همچنین عدم وجود منبعی مشخص برای بررسی ابزارهای مورد نیاز جهت ارزیابی، نتایج این مطالعه میتواند در آشناسازی متخصصین حوزه گفتار و زبان با ابزارهای موجود و روا و پایا شده، مفید واقع گردد.

    کلیدواژگان: زبان پریشی، آزمون غربالگری، سکته مغزی، فارسی