فهرست مطالب

نشریه پژوهش های جغرافیای اجتماعی
پیاپی 12 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • پرویز رجبی، فتح الله کشاورز شال، محمدحسن قلیزاده صفحات 1-13

    شبکه اجتماعی یکی از مدل های ساماندهی فعالیت های مردمی است که می تواند نقش به سزایی در کارکرد اجتماعی و اقتصادی افراد داشته باشد و نتایج سودمندی به بار آورد. شبکه اجتماعی علاوه بر تاثیرات اقتصادی، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نظم وامنیت در بین اعضا و انتشار آن در سطح جامعه دارد بر این اساس هدف کلی پژوهش، امکان سنجی طراحی شبکه راهبردی مدیریت اشتغال کشاورزی در شهرستان رشت با رویکرد نظم و امنیت است که در قالب یک پیمایش توصیفی_تحلیلی به منظور مطالعه ی تعداد 210 نفر از کشاورزانی که با مراکز خدمات کشاورزی ارتباط دارند به عنوان نمونه گیری انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه است که روایی صوری آن با کسب نظرات کارشناسان و صاحب نظران به دست آمد و مقدار آلفای کرونباخ آن نیز برابر 80 درصد به دست آمد که نشان دهنده پایایی خوب پرسش نامه می باشد نتایج حاصل از همبستگی بین متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش با میزان تمایل به عضویت در شبکه نشان داد که پیوندهای اجتماعی (**266/0 =r)، تاثیر شبکه در ایجاد نظم و امنیت (**263/0 =r)، تعامل با دستگاه های قانون گذار (**353/0 =r) در سطح پنج درصد رابطه مثبت و معنی داری با میزان تمایل به عضویت در شبکه وجود دارد. نتایج حاصله نشان داد که کشاورزان تمایل زیادی به عضویت در شبکه های اجتماعی دارند و بر این باورند که ایجاد شبکه اجتماعی از یک سو تاثیر زیادی در کاهش هزینه و اتلاف وقت در جهت رشد اقتصادی آنان دارد و از سوی دیگر به دلیل هم پوشانی در قالب شبکه می تواند ضریب سرمایه اجتماعی را افزایش دهد که از جمله مهم ترین آثار مثبت آن ایجاد نظم و امنیت، کاهش بزهکاری ها وکج رفتاری های اجتماعی و آرامش نسبی روحی - روانی آن در جامعه است.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، نظم اجتماعی، امنیت اجتماعی، شهرستان رشت
  • ایرج برگ گل، علی جان نثار طلوع صفحات 14-21

    رانندگان برای انجام حرکت های گردشی (گردش به چپ، گردش به راست، U-turn و...) نیازمند انتخاب فاصله عبور مناسب برای عبور ایمن از مسیر اصلی می باشند که همین امر سبب ایجاد وقفه در ترافیک مسیر اصلی خواهد شد، لذا، امروزه برای کاهش وقفه در تقاطع ها و بالا بردن ظرفیت این تسهیلات، حرکت های گردش به چپ و U-turn از محل تقاطع ها حذف شده و در محل بریدگی های واقع در پایین دست یا بالادست تقاطع ها انجام می شود. در این مقاله تاثیر فاصله عبور بحرانی برای انجام حرکت U-turn و حجم ترافیک مسیر اصلی بر ظرفیت بریدگی ها مورد مطالعه قرار گرفته است. برای انجام این تحقیق داده های 4 بریدگی واقع در راه های شریانی شهر رشت جمع آوری شد. برای مدل سازی از رگرسیون چند متغیره استفاده شده که در آن؛ فاصله عبور بحرانی و ظرفیت آمد و شد در مسیر اصلی، پارامترهای مستقل و ظرفیت حرکت U-turn، پارامتر وابسته می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده با کاهش ظرفیت مسیر اصلی و افزایش فاصله عبور بحرانی ظرفیت بریدگی افزایش خواهد یافت. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی، برای یک حجم معین و ثابت از وسایل نقلیه در مسیر آمد و شد اصلی با افزایش فاصله عبور بحرانی، ظرفیت بریدگی برای انجام جابجایی U-turn، کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: U-turn، فاصله عبور بحرانی، بریدگی، ترافیک، راه های شریانی
  • فردین رضایی، محمدرضا آزاده دل، مریم اوشک سرایی صفحات 22-30

    یکی از ابزارهایی که از آن به عنوان ابزاری برای رشد و توسعه دانش سازمانی یاد شده است و یادگیری سازمانی را میسر ساخته است، فناوری اطلاعات می باشد؛ لذا هیچ سازمانی هرگز به طور کامل یک سازمان یادگیرنده نیست و یادگیری سازمانی تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله فناوری اطلاعات است. در این پژوهش سعی شده است تاثیرات به کارگیری مولفه های فناوری اطلاعات اعم از جمله سخت افزار، نرم افزار، شبکه و داده ها بر یادگیری سنجیده شود و چارچوب نظری تحقیق براساس مطالعات کتابخانه ای برگرفته از نظریه مدل لویز و مرکادور و متاثر از نظریه های هابر و پارسونز طراحی گردیده است. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری متشکل از کارکنان نیروی انتظامی استان گیلان در سال 1392 می باشد. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای چند مرحله ای است که از یگان های مختلف انتخاب شده و سپس برابر حجم نمونه آماری (به تعداد 357 نفر) به صورت تصادفی در محیط های صفی و ستادی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از جمع آوری و استخراج داده ها از طریق نرم افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است و در تحلیل داده ها از روش آماری پیرسون و کندال بی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و پیشنهاد می شود برای بالندگی، روزآمدی و موفقیت در ماموریت های سازمانی نیروی انتظامی باید توجه بیشتری به فناوری اطلاعات صورت گیرد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، مدیریت دانش، نیروی انتظامی
  • محمد نیکوکار، رضا وطنی، عصمت جعفرپور لشکامی، ایرج برگ گل، حسن سلیمی شکار سری صفحات 31-41

    تقاطعهای چراغدار، عناصر حیاتی سیستمهای حمل و نقلی در شهرها میباشند و حفظ این عناصر کلیدی در حالتهای بهینه عملکردی خود، برای شرایط ترافیکی متفاوت یکی از نگرانیهای مهندسین ترافیک است. برنامه ها و تکنیکهای متفاوت بهینهسازی زمانبندی چراغ راهنمایی وجود دارند که در کار بهینهسازی به مهندسین ترافیک کمک میکنند که به طور معمول تاکید این برنامه ها بر روی وسایل نقلیه و کاهش تاخیر وارد بر آنها میباشد. میانگین تاخیرکنترلی وسایل نقلیه به عنوان شاخص عملکردی تقاطع چراغدار مورد استفاده قرار میگیرد. در این پژوهش سعی شده برای به حداقل رساندن زمان سفر و تاخیر در تقاطع و هر چه بهتر عملکردن تقاطعهای یک شبکه متراکم شهری، با روش جدید تیوری موج کینماتیک به وسیله الگوریتم ژنتیک به بهینه کردن زمان بندی چراغ راهنمایی رانندگی پرداخته شود. الگوریتم به کار گرفته شده نشان میدهد که بعد از بهینهسازی زمانبندی چراغ، متوسط زمان تاخیر خودرو میتواند در شبکه مفروض از سه تقاطع میکاییل، حافظ-پارک شهر و پرستار در زمانهای اوج صبح، ظهر و عصر به ترتیب به میزان 31، 22 و 22 درصد کاهش یابد.

    کلیدواژگان: بهینه سازی، نظم و ایمنی، تاخیر وسایل نقلیه، تئوری موج کینماتیک، الگوریتم ژنتیک
  • سعید فلاح مهرآبادی، مهرعلی همتی نژاد، معصومه آقایی صفحات 42-53

    هدف از این تحقیق بررسی امنیت توریسم ورزشی استان گیلان بود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و کلیه ی تماشاگران میهمان مسابقات تیم های فوتبال ملوان انزلی- تراکتورسازی تبریز و داماش گیلان- فجر سپاسی شیراز در لیگ برتر فوتبال سال 92-93 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. از چک لیست محقق ساخته با پایایی 84/0 (به روش ضریب همبستگی درونی) و پرسشنامه محقق ساخته ای با دو بخش امنیت توریسم و رضایتمندی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد که پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0 و 74/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنف، فریدمن، ویلکاکسون و یومن ویتنی) در سطح معنی داری 05/0≤p استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین خرده مقیاس های امنیت توریسم ورزشی استان گیلان تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0=Sig) و خرده مقیاس های امنیت اجتماعی، امنیت ساختار استادیوم، امنیت روانی، امنیت محیط داخلی استادیوم و امنیت محیط خارجی و پیرامون استادیوم به ترتیب در امنیت توریسم ورزشی استان گیلان موثر می باشند. با توجه به نتایج بین تمامی خرده مقیاس های امنیت توریسم و رضایتمندی رابطه معنی داری وجود دارد (001/0=r) و همچنین میزان امنیت توریسم ورزشی و رضایتمندی در شهر رشت به طور معنی داری بیشتر از شهر انزلی بود.

    کلیدواژگان: امنیت، توریسم ورزشی، رضایتمندی، استان گیلان
  • طاهره فتح الله زاده، رقیه شریفی چابکی، محمدجواد قربانی صفحات 54-64

    گسترش و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی و افزایش منابع درآمد کشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد. زیرا سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در مقایسه با سایر فعالیت ها و صنایع توسعه ای، پیشرفت سریعی را در توسعه مناطق نزدیک به جاذبه های طبیعی و فرهنگی سبب می شود. بیکاری را گاهی علاوه بر اینکه یک پدیده ی اقتصادی می دانند یکی از معضلات اجتماعی نیز قلمداد می کنند، از آن رو فرد بیکار چون خود را سبب هیچ فایده و و انگیزه ای نمی داند، دارای انرژی برای تخریب و کنش های غیر معقول در جامعه می باشد. ریشه و خمیر مایه هرگونه امنیت، شکوفایی اقتصاد و افزایش دامنه اشتغال و عدالت است که تنها در پرتو امنیت اقتصادی و تشویق و توسعه سرمایه گذاری به دست می آید. در این مطالعه سعی گردیده تا ابتدا، صنعت گردشگری در شهرستان بندر انزلی معرفی شده و سپس تاثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مورد بررسی قرار گیرد. آنگاه با استفاده از تکنیک های آماری و رگرسیونی به بررسی ارتباط صنعت گردشگری بر تولید و اشتغال پرداخته و قسمت پایانی تحقیق به جمع بندی بحث اختصاص یافته است.

    کلیدواژگان: توسعه گردشگری، اشتغال، شهرستان بندر انزلی
|
  • Parviz rajabi, Fathollah keshavarz, Mohammadhasan gholizadeh Pages 1-13

    The Social Network is one of the community organizing models which can play a significant role in social and economic functions and have beneficial results. In addition to the economic impact, the social network has a significant impact on the establishment of order and security among members and published them in the society. Thus the purpose of this research is the feasibility of developing a strategic network of agricultural employment management in Rasht, order and security approach that is a descriptive survey which were selected and analyzed 210 farmers who are associated with agriculture service centers as samples. The main tool for this study is a questionnaire that face validity questionnaire was obtained by the opinions of experts and Cronbach's alpha value was observed equal to 80% that indicating good reliability of the questionnaire. The results of the correlation between the variables studied in this research with the amount of tendency to join the network indicated that there is a one percent level significant positive relationship with the amount of tendency to join the network of age, social ties (r =0.266**), the net effect of order and security (r =0.263**), interact with legislative organizations (r =0.353**), Also there is a significant positive relationship between farmers' marital status. However, there is not relationship between having another job in addition to farming and the amount of tendency to join the network. In other words, the results showed that farmers tend to join the social networks and believe that social networking has large effect on reducing the cost and time to economic growth and the other hand, because of sharing in a network, can increase social capital index including the effects of order and security creation, reduce crime and social deviancy, and its relative peace of mind mental in the community.

    Keywords: social networks, social order, social security, Rasht
  • Iraj Barg e gol, Ali Jan Nesar Tolo’o Pages 14-21

    Due to having safe crossing, drivers need to choose appropriate space so as to have the so-called safe crossing on Main Street which inevitably causes traffic troubles. Therefore; both to reduce the hours of intervals in intersection and upturn of these conveniences, the U-turn and left turn are omitted nowadays and intersections have taken their places instead. This present paper intends to analyses the critical crossing space impact on U-Turn movement capacity in gash. To module, regression Multi-variables have been used in which Critical crossing space and moving capacity on Main Street are independent Parameters and U-Turn capacity dependent one. Based on founded results, decreasing main street capacity and increasing critical crossing space will lead to growth of intersection capacity. Moreover, regarding fascia regression, for a specific and certain number of transportation vehicles on Main Street with critical crossing growth, intersection capacity for U-turn movement will decline.

    Keywords: U-turn, Critical Crossing Space, intersection, Traffic, Arterial Roads
  • Fardin Rezaiee, Mohammadreza Azadeh del, Maryam Oshaksaraiee Pages 22-30

    Information technology as one of the tools play important role in knowledge growth and development and ease organizational learning. So, no organization is never a learning organization by itself and organizational learning is affected by different factors like IT. In this reaserch, we explained the effects of IT components such as software, hardware, networking and data on learning and its theoritical framework based on literature review disgned according to Loser and Merkador theoritical model. Research method was empirical and its population was personnel of Guilan province police in 1392. We applied multi phase’s culusteral method for sampling. The size of the sample was 357. After gathering data by means of questionnaire, we analyzed them by SPSS software. Findings show that, there are positive and significant relation between IT components such as software, hardware, networking, data and organizational learning. In final, some solutions recommended for police growth and success.

    Keywords: Information technology (IT), learning organization, organizational learning, knowledge management, police force (NAJA)
  • Pages 42-53

    The purpose of this study was to evaluate the Security of sport’s tourism in Guilan province. The research was a descriptive survey and the football fans of Malavan Anzali – Tractorsazi Tabriz and Damash Guilan – Fajr Sepasi Shiraz in the Football League 2013-2014 considered as statistical society. For data collection, the checklist by reliability 0.84 (by internal correlation coefficient) and the questionnaire used consisted two sections were tourism security and satisfaction. The reliability were by statistical Cronbach's alpha, respectively, 0.93 and 0.74. The descriptive and inferential statistical methods were used to analysis of the data, (Kolmogorov–Smirnov test, Friedman, Wilcoxon and Mann-Whitney U) at a significance level of P≤0.05. The results showed that in the subscales Sport Tourism Security Guilan province there are significant differences (sig=0.001) and in subscales of social security, the security structure of the stadium, psychological safety, security, indoor and outdoor atsomsphere security around the stadium to stadium and the sports tourism in the Guilan province are effective security. According to the results of all subscales tourism security and satisfaction had a significant relationship (r=0.001) and as well as Security of sport’s tourism and satisfaction are respectively significantly in Rasht higher, Anzali.

    Keywords: Security, Sports tourism, Satisfaction, Guilan Province
  • Pages 54-64

    Development of tourism in Iran is one of strategies for get rid of the economic monoculture and increase state revenue sources. For this reason, planners and policy-makers should consider more than before. Invest in the tourism industry has a rapid progress in comparison with the other activities and industrial development, in development of natural and cultural attractions. In addition to unemployment is an economic phenomenon it is one of the social problems, hence since unemployed person has no motivated, therefore, has the power to destroy and unreasonable actions in society. Increase the employment and justice is origins and essence of any security, prosperity which achieved the only in terms of economic security and encourage development and investment. In this study, tourism in the city of Bandar Anzali introduced and then examined the impact of tourism on economic growth and employment creation. Then, relation to the tourism industry on production and employment reviewed using statistical techniques and regression.

    Keywords: tourism, employment, city of Bandar Anzali