فهرست مطالب

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه
پیاپی 43 (فروردین و اردیبهشت 1401)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/26
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نجمه دری صفحه 0
  • محمدجعفر یاحقی*، هادی بیدکی صفحات 1-32

    بحرالتواریخ کهن‏ترین طومار جامع نقالی براساس شاهنامه است که وارس بخارایی (زنده تا 1088ق) آن را در نیمه دوم قرن 11 هجری  و حدودا نیم قرن قبل از طومار نقالی شاهنامه (تالیف. 1135ق) در فرارود تنظیم کرده است. اغلب نسخه‏هایی که از بحرالتواریخ شناسایی شده است، تحریرهایی حدودا متفاوت از اثر وارس است، نه روبرداری صرف آن. در این مقاله، هم اطلاعاتی تازه درباره وارس در اصلاح و تکمیل تحقیقات قبلی ذکر شده و هم یکی از تحریرهای معتبر و کامل بحرالتواریخ معرفی و بررسی شده است. این تحریر از چند جهت، خصوصا از لحاظ زبانی و محتوایی خصوصیات برجسته و ارزشمندی دارد که نمایانگر گونه فارسی فرارودی است.

    کلیدواژگان: طومار فرارودی، بحرالتواریخ، وارس بخارایی، گونه فرارودی
  • مریم جلالی*، مهلا سادت حسینی صابر صفحات 33-60

    لالایی ها به عنوان نجواهای اولیه بزرگ‏سالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شده اند. متن زمزمه های زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمی‏گردد، به دلیل داشتن محتوایی قابل تامل و ظرفیت های متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینه های کاربردی لالایی ها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسایل مطرح در علوم امروزی است. بر پایه این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالایی ها مولفه های تقویت هوش معنوی از متن لالایی ها استخراج شده و با شیوه توصیفی تحلیلی این مولفه ها در متن لالایی ها بررسی شده است. حاصل مولفه های متعددی در متن لالایی ها یافت شده و مولفه «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداق ترین مولفه ها بوده اند

    کلیدواژگان: ادبیات کودک، تحلیل، لالایی، هوش معنوی
  • رجبعلی صلاحی، علی تسنیمی*، مهیار علوی مقدم، محمود فیروزی مقدم صفحات 61-90

    محمود دولت‏ آبادی با کاربرد شگردهای متنوع ادبی و با بهره‏ گیری از ظرفیت‏های فرهنگ عامه ازجمله ضرب‏المثل و کنایه بر غنای آثار داستانی خود به ویژه در رمان های کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری‏شده مردم سالخورده افزوده و این رمان ها را در نگاه مخاطب، جذاب‏تر کرده است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی، طبقه بندی درون مایه ای و محتوایی از ضرب‏المثل‏ها و کنایات به کار رفته در رمان‏های مذکور به دست داده شده و نقش این گونه های ادبی عامیانه در بازنمایی اندیشه‏های محمود دولت‏آبادی کاویده شده است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که ضرب‏المثل‏ها و کنایه‏ها در این رمان‏ها دارای درون مایه های «اجتماعی و فرهنگی»، «سیاسی» و «اخلاقی و تعلیمی» هستند و با زمینه‏های زیبایی‏شناسی متن درآمیخته اند. همچنین، این گونه های ادبی عامیانه، دارای درون مایه های دینی و ایدیولوژیک است و این گونه ها، در سبک زندگی مردم عادی جامعه بازتاب دارد و در رمان های برگزیده محمود دولت‏آبادی به گستردگی دیده می شود.

    کلیدواژگان: محمود دولت آبادی، رمان های برگزیده، فرهنگ عامه، ضرب المثل، کنایه، طبقه بندی
  • ویدا ساروی صفحات 91-126

    شکواییه یکی از گونه‏ های اصلی ادبیات غنایی ‏است. شاعران که وجود خویش را مورد خدشه روزگار و حتی معشوق می‏بینند، با زبان شکواییه شرح حال خویش می‏نمایند و آلام فکری، ناکامی‏ها، رنج‏ها و ناامیدی‏های خود را بیان می‏کنند. ترانه ‏های عامه، به دلیل پاسداری از هویت فرهنگی ملی و انتقال احساسات و عقاید گذشتگان، بخش مهمی از ادبیات شفاهی را تشکیل می‏دهند. در میان قالب‏های شعری، دوبیتی، صمیمی ‏ترین و نزدیک‏ترین قالبی است که هم سراینده و هم مخاطب به آسانی با آن ارتباط برقرار می‏کند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی قصد دارد تا درون‏مایه شکواییه را در دوبیتی ‏های عامیانه مازندران و خراسان بررسی کند. با مطالعه بیش از 3.000 دوبیتی عامیانه مازندرانی و خراسانی، 435 دوبیتی یعنی حدود 5/14درصد درون‏مایه شکواییه دیده‏ شده‏ است. این شکوه‏ها از نظر محتوایی به دو دسته شخصی و فلسفی تقسیم شده ‏اند. براساس دسته‏ بندی انواع شکواییه‏ ها و یافته‏ های تحقیق می‏توان گفت که در خراسان شکایت عاشق از بی‏ وفایی معشوق و در مازندران شکایت از غم غربت بیشترین بسامد را داراست. در بقیه شکواییه ‏ها همانند: شکایت از غم عشق؛ شکایت از دل‏تنگی؛ شکایت از خدمت سربازی؛ شکایت از والدین؛ شکایت از رقیب عشقی؛ شکایت از تنهایی؛ شکایت از زن بی‏وفا؛ شکایت از بخت و اقبال بد؛ شکایت از روزگار و شکایت از خداوند، آمار شکواییه‏ها در دو استان نزدیک به هم است

    کلیدواژگان: شکواییه شخصی، شکواییه فلسفی، ادبیات عامیانه، مازندران، خراسان
  • مهدی میرکیایی * صفحات 127-159

    شایعه سازی درباره نخبگان حاکم در عصر پیشامشروطه، بخش مهمی از فرهنگ سیاسی توده ها را تشکیل می داد. از همین رو، شناخت جایگاه شایعه پردازی در کنش سیاسی فرودستان و کارکرد آن در مواجهه با سلطه اهمیت بسیاری دارد. پرسش اینجاست که پراکندن شایعات در کدام یک از رویکردهای اصلی رفتار سیاسی عامه کاربرد می یافت و کدام یک از قلمروهای سلطه را به چالش می کشید؟ فرض ما این است که شایعه سازی در هر سه رویکرد اصلی کنش سیاسی فرودستان شامل نفی روایت رسمی، خنثی سازی راهبردهای زمامداران در شکل دادن به این روایت و برقراری گفت وگوی تلویحی با قدرت کارکرد داشت. همچنین، در موارد نادر بلوا و شورش، زمینه را برای اعتراض آشکار مهیا می کرد. پراکندن شایعات، اقتدار و مهابت نیروهای نظامی حکومت را به مناقشه می انداخت و ادعای برتری ذاتی نخبگان مسلط بر توده ها را خدشه دار می کرد. همچنین پای بندی اجزای حکومت قاجاریه را به شریعت نفی می کرد و به این ترتیب هر سه قلمرو مادی، منزلتی و ایدیولوژیک سلطه با ساختن شایعات به چالش کشیده می شد. همچنین توده ها با ساختن شایعاتی تلاش می کردند نخبگان مسلط را تهدید یا سرزنش کنند. برخی از این شایعات نیز احساس توده ها را تا آستانه شورش و بلوا تحریک و زمینه را برای اعتراض های خشونت بار فراهم می کردند. از سویی فرودستان امیدها و آرزوهای خود را به شایعه بدیل می کردند تا برای کاستن از بهره کشی ها بسترسازی کنند. چارچوب نظری پژوهش، نظریه روایت های نهانی از جیمز سی. اسکات است که تلاش کرده ساختارهای مشابه مقاومت فرودستان در برابر سلطه را شناسایی و تشریح کند.

    کلیدواژگان: شایعه، قاجاریه، پیشامشروطه، فرودستان، رفتار سیاسی
  • سید احمد پارسا* صفحات 161-182

    پژوهشگران علوم بلاغی از آغاز تاکنون تمام توجه خود را به ادب رسمی معطوف کرده اند. نگاهی به شاهد مثال های کتب بلاغی به خوبی موید این نظر است. این مسئله در تدریس مباحث بلاغی در مراکز آموزشی چون دانشگاه ها نیز کاملا صدق می کند، غافل از اینکه ادب عامه ساختار و زیبایی شناسی خاص خود را دارد که غفلت از آن، نادیده گرفتن بخش بزرگی از ظرفیت بلاغی زبان است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از معیارهای بلاغی به زیبایی‏شناسی چیستان به عنوان نوعی از کنایه در ادب عامه پرداخته است. نتایج نشان می دهد در پژوهش‏های انجام شده تنها به بلاغت قسمت اول (توصیف) توجه شده و از بلاغت موصوف غافل مانده اند؛ درحالی که پنهان سازی و تعلیق معنا با توجه به وصف های موجود، بیانگر این است که چیستان درواقع کنایه از موصوف است. نکته‏ای که تاکنون به گونه بایسته به آن پرداخته نشده و عدم توجه به این مسیله، موجب شده در کتب بلاغی به اشتباه در مبحث بدیع جای بگیرد. تفاوت این گونه کنایه با کنایات مرسوم کتب بلاغی و تبیبن و تشریح زیبایی های آن، در مقایسه با نمونه های ادب رسمی از مباحثی است که در متن مقاله به تفصیل به آن پرداخته شده است

    کلیدواژگان: ادب عامه، چیستان، کنایه، مکنی عنه، تعلیق معنا
  • حسین علیقلی زاده *، حمید پولادی صفحات 183-215

    آداب الحرب و الشجاعه کتاب ارزشمند و تخصصی در حوزه جنگ و آداب جنگاوری است که متاسفانه پژوهش های زیادی درباره آن صورت نگرفته است. در خلال مباحث اصلی کتاب که نظامی گری است، می توان از فرهنگ عامه، آداب و رسوم و باورهای عامیانه در آن نشانی یافت. باتوجه به وجود باورهای عامه متنوع در این کتاب، در این پژوهش فقط به چند باور خاص مربوط به گرگ، شترمرغ و شیر پرداخته می شود که نادر و کم کاربرد است. باورهای مربوط به شتالنگ و زه در بحث گرگ، باور آتش خواری در بحث شترمرغ و باور ترس در بحث شیر موردبررسی قرار می گیرد. با بررسی های گسترده مشخص شد که هیچ کدام از این باورها تاکنون موردپژوهش قرار نگرفته و در این مقاله برای نخستین بار با ارایه شواهد از متون و منابع دیگر موردبررسی قرار می گیرد. روش پژوهش در این مقاله به این شکل است که ابتدا این کتاب به دقت مطالعه و باورهای عامه مختلف استخراج شد، سپس چند باور خاص از میان آن ها گزینش شد و براساس منابع مختلف شرح داده شد.

    کلیدواژگان: شترمرغ، گرگ، شیر، آداب الحرب و الشجاعه، باور عامه
  • پروین گلی زاده*، مختار ابراهیمی، زیبا صالح پور صفحات 217-239

    مثنوی معنوی یکی از فاخرترین آثار ادب پارسی است که جلوه های فراوانی از ادبیات و فرهنگ ما در آن متبلور است. ریشه برخی از حکایات مثنوی در ادبیات شفاهی است که از دیرباز در آثار ادبی چهره نموده است. وجود روایات شفاهی معاصر از برخی قصه های مثنوی بیانگر این است که قصه های مثنوی در ادبیات و فرهنگ ما به گونه مرتب تکرار و بازروایی شده است. دگردیسی و  تغییر شکل قصه های مثنوی در ادبیات شفاهی موضوعی است که تاکنون مورد عنایت پژوهشگران قرار نگرفته است. تفاوت در شکل و ساختار قصه ها، تغییر بارز شخصیت های قصه ها و تاویل های متفاوت ازجمله دگردیسی هایی است که روایات شفاهی و قصه های مثنوی را متمایز کرده است. سه حکایتی که مبنای کار برای نمایاندن دگردیسی میان قصه های مثنوی و روایات شفاهی گزینش شده اند عبارت اند از: «بیان توکل نخچیران»، «حکایت آن سه مسافر مسلمان و ترسا و جهود» و «اعتماد کردن به وفای خرس». داده های پژوهش بیانگر این است که مولوی بسیاری از مفاهیم والای عرفانی را در قالب روایت ها و رمزگان های متنی ارایه می دهد، اما بیشتر روایت های شفاهی جنبه سرگرم کننده دارند. همچنین تمایل روایات شفاهی به اخلاق مبتنی بر عقل معاش و تمایل حکایات مثنوی به اخلاق فردی خاص مولاناست.

    کلیدواژگان: مولوی، مثنوی، فرهنگ عامه، روایات شفاهی، دگردیسی
  • سید اشکان شریعت، اسماعیل نجار*، سید مصطفی مختاباد امرئی صفحات 241-269

    اندیشه ثنویت و به تبع آن الگوی اساطیری پیکار کیهانی یکی از اصلی ترین درون مایه های دینی ایرانیان شمرده می شود که هم در محتوا و هم در ساختار اجرایی سنت های نمایشی ایران قابل مشاهده است. در این طرح اسطوره ای دو شخصیت با سرشتی متضاد یا هدفی متعارض با یکدیگر به جدال می پردازند و در نتیجه آن نوعی آفرینش همچون رهایی آب، رهایی از اسارت یا به طور کلی حرکت از آشوب به نظم و هم چنین باروری جهان اتفاق می افتد. ما در برخی سنت های نمایشی ایرانی شاهد بازتاب پیکار کیهانی هستیم، پیکاری که به شکلی نمادین واقعه ازلی اسطوره ای را به نمایش درمی آورد و از طریق این الگوی قابل تقلید، اشخاص، اشیا و مکان نمایش از خود فراتر رفته و هر جزء آن به تجلی امر مقدس بدل می شود. در این مقاله تلاش شده است تا با بهره گیری از ریشه های اساطیری و بررسی تجلی امر قدسی موجود در این گونه های نمایشی در چارچوب نظری تاریخ نگاری نوین میرچا الیاده، به نمایش های سنتی ازجمله «سخنوری»، «دییشمه آشیق ها»، «پهلوان کچل» و نمایش های مرتبط با «میرنوروزی» نگاهی تحلیلی انداخته شود و مطالعه شود چگونه این الگو، و به طور اخص مسئله پیکار، در نمایش های سنتی بازنمایی شده و به مثابه نوعی ضرورت اعتقادی و زیستی در فرهنگ عامه موردتوجه واقع شده است.

    کلیدواژگان: اسطوره شناسی، آیین، نمایش آیینی، فرهنگ عامه، نمایش در ایران، ثنویت ایرانی
|
  • Mohammad Ja'far Yahaghi*, Hadi Bidaki Pages 1-32

    Bahr al-Tawarikh is the oldest Naqqali (Iranian old dramatic story-telling) comprehensive scroll based on Shahnameh which Vares Bukharayi (1088 AH/1677 CE) compiled in the second half of the 11th century AH in Transoxiana, about half a century before the Naqqali scroll of Shahnameh (compiled in 1135 AH/1723 CE). Most of the copies identified as Bahr al-Tawarikh are transcripts roughly different from the work of Vares, not the exact transcripts of it. The present article provides new information about Vares which amends and completes previous studies and also introduces and reviews one of the authentic and complete transcripts of Bahr al-Tawarikh. This transcript has noteworthy and valuable specifications, especially its linguistic aspect and content which represent the Persian features to Transoxiana.

    Keywords: Transoxiana scroll, Bahr al-Tawarikh, Vares Bukharayi, dialect of Transoxiana
  • Maryam Jalali*, Mahla Sadat Hosseini Saber Pages 33-60

    Lullabies, as the primary whispers of adults and children, have become a platform for research in the field of children and adolescent literature due to their thought-provoking content and diverse capacities. One of the practical fields of lullabies is to strengthen the spiritual intelligence of the audience. Spiritual intelligence and its strengthening in children is one of the issues in modern science. Based on this approach and focusing on the text of lullabies, components to enhance spiritual intelligence have been extracted from the text of lullabies and these components have been studied in a descriptive-analytical manner in the text of lullabies. The results of several components have been found in the texts of lullabies and the components of "sense of mission" and "self-awareness" have been among the most rewarding components

    Keywords: Children's literature, analysis, lullaby, spiritual intelligence
  • Rajabali Salahi, Ali Tasnimi*, Mehyar Alavi Moghaddam, Mahmoud Firouzi Moghaddam Pages 61-90

    Mahmoud Dowlatabadi employs different literary devices, and proverbs and ironies from the folk culture to improve the quality of his works, particularly in novels of Kelidar, Missing Salouch, The Passed days of old people. This study employs a descriptive-analytical approach to classify the themes and content of proverbs and ironies used in the above-mentioned novels, and then extract the role of such literary devices in representing Dowlatabadi's ideas. The findings showed that the proverbs and ironies in these novels have sociocultural, political, and aesthetic-didactic themes within the texts. Also, these literary types carry religious and ideological themes which represent the lifestyle of people.

    Keywords: Mahmoud Dowlatabadi, selected novels, folk culture, proverb, irony, classification
  • Vida Saravi* Pages 91-126

    Complaint is one of the main types of lyrical literature. Poets, who see their existence as tarnished and even loved, express their biographies in the language of complaint and express their intellectual pain, failures, sufferings and disappointments. This descriptive-analytical research intends to investigate the theme of complaint in the popular couplets of Mazandaran and Khorasan. By studying more than 3000 popular couplets in Mazandaran and Khorasan, 435 couplets, that is about14.5% of the complaint theme, were discovered. These glories are divided into two categories in terms of content: personal and philosophical. Based on the research findings, it can be said that in Khorasan, the lover complains about the unfaithfulness of the beloved, and in Mazandaran, the complaint about the grief of homelessness has the highest frequency. In other complaints, such as complaints about the sorrow of love, homesickness, military service, parents, a love rival, loneliness, co an unfaithful woman, bad luck, the times, and God. The statistics of complaints in the two provinces are close to each other.

    Keywords: Personal complaint, philosophical complaint, folk literature, Mazandaran, Khorasan
  • Mehdi Mirkiaei* Pages 127-159

    Rumors about the rulers formed an important part of the political culture of the people in the pre-constitutional period. Therefore, it is very important to know the role of rumor in the political action of the subordinates and its function in the face of domination. Our research questions are: In which part of the political life of the people was spreading rumors used? And which of the domains did it challenge? Our assumption is that rumor was used in all three main approaches of the subordinates: denying the official narrative of the government, thwarting the strategies of the rulers in shaping this narrative, establishing dialogue with the hegemons, and paving the way for rebellion. Rumors cast doubt on the capability of the government’s military forces. It denied the claim of inherent superiority of the ruling elites. It also rejected the ruler’s adherence to religious precepts. Some rumors also incited the people to revolt. In addition, people turned their hopes and aspirations into rumors as an excuse to reduce exploitation. The theoretical framework of the research is the theory of hidden transcripts by James C. Scott. He has tried to identify and explain the methods of the lower classes to resist domination.

    Keywords: Rumor, Qajar, pre-constitutional era, subordinates, political behavior
  • Sayyed Ahmad Parsa* Pages 161-182

    Rhetorical scholars have, from the beginning to the present, turned their full attention to formal literature. A review of the rhetorical books confirms this as well. This is especially true in the teaching of rhetorical topics in educational institutions such as universities, unaware that folk literature has its own structure and aesthetics, the neglect of which ignores a large part of the rhetorical capacity of the language. The present study borrows a descriptive-analytical method and uses the rhetorical criteria on the aesthetics enigma as one type of irony in folklore.
    The results show that in the studies, only the rhetoric of the first part (description) has been considered and the other part has been neglected, while concealing and suspending the meaning according to the existing descriptions indicates that enigma is in fact an allusion to the subject. A point that has not been properly addressed so far has caused rhetorical books to be mistaken for a novel topic. The article discusses the difference between this kind of irony and the usual allusions of rhetorical, the explanatory books and the description of its beauties, in comparison with the examples of formal literature.

    Keywords: folklore, enigma, Makni Anh, suspension of meaning, irony
  • Hossein Aligholizadeh*, Hamid Pooladi Pages 183-215

    Adab Al-Harb va A-Shaja’ah is a valuable and specialized book in the field of war and war etiquette, which unfortunately has not been studied much. During the main topics of the book, which is militarism, we can find issues related to popular culture, customs, and folk beliefs. Due to the existence of various popular beliefs in this book, this study aims to focus on only a few specific beliefs related to wolves, ostriches and lions, which are rare and underused. Beliefs about ankle bone and bowstring are examined in the wolf debate, fire-eating beliefs in the ostrich debate, and fear beliefs in the lion debate. Extensive studies have shown that none of these beliefs have been studied so far, and in this article, as one of the first attempts, evidence from other texts and sources are examined. So far as research method is concerned, first, the book was carefully studied and different public beliefs and folks were extracted, then some specific beliefs were selected and described based on different sources.

    Keywords: Ostrich, wolf, lion, Adab Al-Harb va A-Shaja’ah, folk
  • Parvin Gholizadeh*, Mokhtar Ebrahimi, Ziba Salehpour Pages 217-239

    The Masnavi Ma'navi is one of the most outstanding works of Persian literature in which many manifestations of our culture are featured. The origin of some Masnavi's anecdotes is in verbal literature, which has appeared in literary works for a long time. The expression of contemporary verbal narrations adapted from some of the Masnavi's anticathodes represents the repetitive stories which have been frequently recited in our literature and culture. The transformation of Manavi's stories in verbal literature is a matter for which studies have not been yet conducted by scholars. The difference in the form and structure of the stories, the clear change in the characters and the different interpretations are some of the transformations that have distinguished the verbal narrations and the narrations of Masnavi. The three anecdotes that have been selected as the basis for the work for exhibiting the transformation between the stories of Masnavi and the verbal narrations are: Three Travelers: a Moslem, a Christian, and a Jew, Nakhjirans' Reliance, and the Fool Who Trusted the Bear. The data indicate that Rumi presents many high mystical concepts in the form of narrations and textual codes, but most of the verbal narrations are presented for entertainment. Also, the verbal narrations tend to be reasoning-based ethics, whereas Masnavi's anecdotes are Rumi's specific individual ethics

    Keywords: Rumi, Masnavi, popular culture, verbal narrations, transformation
  • Seyed Ashkan Shariat, Esmaeil Najar*, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei Pages 241-269

    The idea of duality and the mythical pattern of the cosmic battle is one of the major religious themes of Iran, which can be seen both in the content and in the executive structure of the Iranian theatrical traditions. In this mythical plot, two characters with opposite natures or opposing goals duel with one another, and in result, a kind of creative consequence such as liberation of water, liberation from captivity, moving from chaos to order, or a fertility of the world might occur. In some theatrical traditions of Iran, we trace the similar reflections of cosmic battle, a battle that symbolically represents a mythical primordial event, and via this imitable pattern, people, objects, and places of performance transcend each part of which becomes a manifestation of the sacred act/object. In this article, an attempt was made to take advantage of the mythological roots to examine the manifestation of the sacred in traditional performances such as “Sukhan-vari”, "Daeeshmeh Ashiq", "Pahlavan Kachal" and "Mir-e Nowrusi” through the perspective of Mircea Eliade’s historiography. The researchers tried to explore how this pattern, particularly the concept of cosmic battle, is represented in a series of traditional performances that have been considered as a part of idiosyncratic and life necessity in popular culture.

    Keywords: Mythology, ritual, ritual drama, popular culture, traditional drama in Iran, Persian duality