فهرست مطالب
نشریه دعاپژوهی
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/12/22
- تعداد عناوین: 13
-
-
صفحه 0
-
صفحات 1-15
چکیده اصطلاح تعادل زیبایی شناختی ('Aesthetic Equivalence) به معنای ایجاد تعادل منطقی در ترجمه متن مبدا و مقصد است که یکی از مفاهیم اساسی در مطالعات ترجمه به شمار می رود. ولفگانگ آیزر (Wolfgang Iser) متفکر و زبان شناس آلمانی از برجسته ترین نظریه پردازان در زمینه تعادل زیبایی شناختی می باشد. او معتقد است که عدم به کارگیری تعادل در ترجمه باعث واکنش های دریافتی گوناگون مخاطبان از متن شده و خواننده از درک نکات زیبایی شناختی متن ترجمه و متن اصلی باز می ماند. هدف تعادل زیبایی شناختی برقراری تعادل میان دو متن ادبی است به نحوی که درجه تفسیرپذیری دو متن یکسان باشد. صحیفه سجادیه از مهم ترین ادعیه شیعه به شمار می رود که امام سجاد (ع) مناجات ها و نیایش های خود را در آن آورده است. در این میان، دعای چهل و هفتم در موضوع روز عرفه از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت تعادل زیبایی شناختی متن اصلی و متن ترجمه و میزان توجه مترجمان به این مقوله چهار فراز از ترجمه آقایان الهی قمشه ای، موسوی گرمارودی، انصاریان و آیتی از دعای چهل و هفتم را به صورت هدفمند انتخاب نموده و با استفاده از روش تحلیل محتوا و با رویکرد انتقادی عملکرد مترجمان را مورد سنجش قرار داده است. تحلیلی که از ترجمه چهار فراز منتخب صورت گرفت نشان داد که مفاهیمی همچون تفسیرپذیری متن ترجمه، استعاره و پویایی معنا، از سوی هر چهار مترجم مورد توجه بوده است. مفهوم تفسیرپذیری متن، در ترجمه های الهی قمشه ای و انصاریان همراه با رویکرد تصریح سازی است و در ترجمه های آنها بیش از متن اصلی خلاهای موجود در متن مبدا پر شده است. در مقابل استعارات در ترجمه های آیتی و گرمارودی از پویایی بیشتری برخوردار است.
کلیدواژگان: صحیفه سجادیه، ترجمه، دعا، آیزر، تعادل زیبایی شناختی -
صفحات 15-35
انسان ها در قرآن کریم، فقراء به خدای متعال معرفی شده اند. این صفت در عرفان اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت. عارفان فقر را در توصیف ممکن الوجود از آن جهت مهم می دانند که حکایت از احتیاج تام مظاهر به به مظهر دارد. فقیر موجودی است که نه فقط در ایجادش محتاج موجد خود است بلکه در بقاء نیز آن به آن و لحظه به لحظه به علت مبقیه محتاج است. فقر در ادبیات دعایی شیعه و در ادعیه ماثوره نیز به کرات بیان شده است. مساله این پژوهش کاوش معنای فقر در دعاهای صحیفه سجادیه است. هدف نهایی تحقیق آن است که کشف نماید آیا فقر تمجید شده در میراث دعایی ماثور، همان فقر مورد نظر عارفان مسلمان است. از همین رهگذر به روش تحلیلی و با رفتن به سراغ منابع کتابخانه ای این مساله مورد کاوش قرار گرفت. دریافت نهایی پژوهش این است که فقر در ادعیه به دو قسمت فقر مذموم، یعنی عدم اکتساب ثروت حداقل به میزان کفایت و فقر ممدوح به معنای کشف وابستگی و فقر ذاتی خویش به خدای متعال است. در چنین مقامی است که عارف، با قبول عبودیت که جبر ناگزیر حاصل از وصول به فناست، اراده خود را به مراد خویش یعنی خدای متعال می فروشد و تدبیر امورش را به او وامینهد.
کلیدواژگان: فقر، غنا، وجود، جهل، تدبیر، صحیفه سجادیه -
صفحات 36-67
نیایش معصومین به عنوان خالصانه ترین نوع گفت و گو با خداوند از دیرباز در حوزه دین پژوهی مورد توجه و پژوهش های مبسوطی قرار گرفته است. حال آن که در میان نوشتارهای نیایش پژوهانه، به جنبه ی تطبیقی این حوزه دینی کم تر پرداخته شده، چه رسد به بررسی های میان رشته ای مرتبط زبانی و فلسفی. زین رو در مقاله حاضر برای نخستینبار از نیایش پژوهی میان رشته ای دینی - فلسفی - زبانی و زبان نیایش برخی از فلاسفه متاله خاور - و باخترزمین سخن به میان آمده است. از اهم اهداف چنین پژوهشی که از نوع تفسیری و تحلیلی - توصیفی می باشد، کشف نا -/همسانی های زبانی، بینامتنیت، ارجاع چنین نیایش های فلسفی ای به کتب مقدس ابراهیمی و ذکر دغدغه ها و دلشورههای قدسی فلاسفه نحله های گوناگون فکری ست. در این راه، نگارنده از نظریات زبان شناختی در راستای تفسیر فرضیه پژوهش، یعنی سویه هستی - معرفت شناسانه و دغدغه مندی اندیشمندانه ی نیایش فلاسفه دین دار، سود جسته است. در زمره ی نتایج پژوهش حاضر، برجسته سازی وجوه انطباق و افتراق زبان نیایش فارابی و کیرکگور، به عنوان دو فیلسوف متاله است که به ترتیب به کمک اصطلاحات و مفاهیم فلسفی و با رویکرد ایجابی - سلبی و نیز با پرسش از (شروط تحقق) انسانیت، سرشار از امید و بیم با خداوند سخن گفته و به ساحت حضور مطلق گام می نهند.
کلیدواژگان: زبان نیایش، نیایش فلسفی، فیلسوف متاله، فارابی، کیرکگور -
صفحات 68-81
دعای باران و مراسم مشابه از دیرباز در فرهنگ مناطق خشک و نیمهخشک رایج بوده؛ با این وجود کمتر مورد مطالعه علمی قرار گرفته است. هدف از این مقاله بررسی دعای باران در چهارچوب مطالعات جهانی دعاشناسی است. به این منظور ابتدا ادبیات مطالعات دعاشناسی شناسایی و فرادادههای مناسب از سامانه اسکوپوس طی سه مرحله استخراج شد. در مرحله اول و دوم با استفاده از نرمافزار وی او اس ویوور نقشههای شبکه همنویسندگی و همرخدادی کلمات کلیدی برای مقالات علمی و مروری نمایه شده از سال 2000 تا 2021 ترسیم شد. در مرحله سوم، مقالات منتشرشده در موضوع دعای باران (12 مقاله)، جستجو و مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مطالعات دعاشناسی در ابتدای هزاره سوم شاهد رشد فزاینده است. شبکههای علمی متعددی (160 خوشه) در این زمینه فعالیت دارند که بزرگترین آنها مشتمل بر 24 نویسنده است. شبکه هم-رخدادی کلمات کلیدی آشکار کرد که مطالعات دعاشناسی در پنج خوشه متفاوت شامل روانشناسی، علوم اجتماعی، پزشکی، رواندرمانی و استرس و افسردگی متمرکز است. در نهایت، پیشنهاد میگردد که دانش بومی مستتر در مراسم دعای باران با دانش نوین ترکیب شده و برای افزایش تابآوری جوامع محلی در مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم نظیر خشک سالی تعریف و اجرا شود.
کلیدواژگان: بارش، نیایش، نقشه علمی، تحلیل شبکه اجتماعی، تغییر اقلیم، خشکسالی -
صفحات 82-96
ابن سینا از بزرگترین حکمای مسلمان در عین توجه تام به عقل و برهان، به شریعت مقدس نیز التفات ویژه ای دارد. او گذشته از مسایل اعتقادی، به تبیین حقیقت بسیاری از فروعات، اعمال و مناسک دینی هم پرداخته است. یکی از این مناسک و آداب دینی، دعا است و از جمله بحث های فلسفی در حوزه دعاپژوهی، مسئله استجابت دعا است. اینکه حقتعالی و مبادی عالیه که مجرد تام هستند، چگونه با دعای انسان مضطر به خواسته او لبیک می گویند، به طوری که با عدم انفعال آنها سازگار باشد از جمله این مسایل است. از ابن سینا در مسئله اجابت، سه نظر باقی مانده است که به ظاهر متعارض و ناسازگارند، اما با دقت در آنها می توان آنها را سه جزء از یک نظریه جامع دانست. در این مقاله، با محوریت آرای شیخالرییس به تبیین مسئله اجابت، حقیقت دعا، سازگاری اجابت با عدم انفعال مبادی عالیه و نیز سازگاری دعا با قضا و قدر الهی پرداخته می شود.
کلیدواژگان: ابن سینا، دعا، استجابت، مبادی عالیه، نفس انسان، قضا و قدر -
صفحات 97-108
حقوق بشر از جمله مفاهیمی است که بهرغم ذاتی بودن آن، پس از جنگ جهانی دوم و تصویب اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه جهانیان قرار گرفت. حقوقی که به دلیل ذاتی بودن آن، به افراد خاصی تعلق نداشته و همه بشریت از آن برخوردار هستند. به همین دلیل، دولتهای جهان ملزم هستند آن را مورد رعایت و احترام قرار دهند. علت برقراری این حقوق نیز بی تردید شخصیت و کرامت ذاتی بشر است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است که هر چند پیشرفت های اخیر جامعه جهانی، تاثیر شگرف بر حقوق بشر و تحول آن داشته است، اما بررسی بیانات به جای مانده از امام سجاد (ع) نشان می دهد که برخی از جنبههای این مفاهیم، قرنها قبل مد نظر آن حضرت قرار داشته است.
کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، حقوق بشر، اسلام، کرامت -
صفحات 109-123
دعا در همه ادیان آسمانی و بشری و حتی نزد انسانهای غیردینی، به عنوان امر مقدس در ارتباط و گفتگو با ذاتی برتر و قدرتمندتر وجود دارد که با گفتار یا مناسک آیینی، بخش وسیعی از زبان و ادبیات نیایشی اقوام و ملل و ادیان را دربرگرفته و یکی از ابزارهای انتقال تجارب روحانی و معنوی انسانها محسوب میشود. دعا در قرآن کریم در آیات مکی در تبیین هدایتبخشی به مشرکان بسیار استخدام گردیده و آن را به عنوان شیوه تبلیغی پیامبر اسلام (ص) در دست یابی به یکتاپرستی و معرفت وحدانیت خداوند قرار داده است. نحوه گزینش این مکانیزم تبلیغی در آیات مکی قرآن کریم مبتنی بر شناخت مشرکان از ربوبیت خدا بوده و در این آیات، دعا با واژگان «رب» بیش از دعا با واژه «الله» نمودار شده است. قرآن از این تلقی درونی مشرکان و خداناباوران که در هنگامه رنجها و سختیها به درگاه او دعا کرده و طلب استجابت مینمودند، استفاده نموده و همین مفهوم را که در میان آنان به یک گفتمان ارتقاء یافته بود، در جهت هدایتبخشی ایشان به کار گرفته است؛ اما در عین حال در تمامی این آیات، افزون بر توجه خداوند به دعاهایشان، استجابت دعا را فقط در ذات واحد پروردگار منحصر نموده و مشرکان را از پیروی خدایان دروغین منع کرده و برحذر میدارد. ما در این نوشتار، این طریق دعوت به خداوند را، به عنوان گفتمان جهانی قرآن معرفی نمودهایم که پیامبر اسلام (ص) فارغ از مرزبندیهای عقیدتی و دینی مردمان عصر نزول، آن را به مثابه تجربه مشترک همگان، وسیله هدایت و باورپذیری انسانها قرار داده و در جهت تعالیبخشی به آن کوشیده است. این مطالعه توصیفی - تحلیلی که بر مبنای منابع کتابخانهای فراهم آمده است، در پی پاسخ به این سوال است که آیا بهرهمندی از تجربه مشترک دعا در دعوت پیامبر اسلام، صبغه اسلامی یافته یا در جهت هدایت عام انسانها به کار رفته است؟
کلیدواژگان: دعا، گفتمان، دعوت، آیات مکی، مشرکان، رب -
صفحات 124-138
چکیده امام در لغت به معنای مقتدا و پیشوا و امامت به معنای رهبری و پیشوایی است و در اصطلاح منصب الهی و جانشینی پیامبر (ص) در رهبری و مدیریت جامعه در امور مربوط به دین و دنیای امت اسلامی است. شیعه «امامت» را همچون نبوت در زمره مباحث کلامی می داند و بر این باور است که امام باید از ویژگی هایی همانند عصمت، انتصابی بودن، علم لدنی داشتن و افضلیت برخور دار باشد، در حالی که اهل سنت امامت را جزء فروع دین می دانند و هیچکدام از صفات مذکور را برای امام قایل نیستند. ایمه (ع) هرکدامشان با توجه به مقتضیات زمان، روشی را برای تبیین خط مشی، اصول و باورهای شیعه در پیش گرفتند؛ لیکن با توجه به جو اختناقی که بعد از حادثه عاشورا در دوران امامت امام سجاد (ع) به وجود آمد، این سوال مطرح است که آیا حضرت به موضوع بنیادین امامت و ویژگی های آن اشاره کردهاند؟ حضرت برای تبیین این مباحث از چه روش و قالبی بهره گرفتهاند؟ در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی به بررسی ویژگی های امامت با تاکید بر دعای 47 صحیفه سجادیه پرداخته شده و یافته های پژوهشی حاکی از این است که حضرت در قالب دعا والاترین آموزه های شیعه از جمله جایگاه و ویژگی های امامت را تبیین کردهاند.
کلیدواژگان: ویژگی های امامت، امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه، دعای چهل و هفتم -
صفحات 139-162
یکی از ادعیه ماه رجب، دعای رجبیه امام صادق (علیهالسلام) است که با عبارت «یا من ارجوه» آغاز میگردد. ازاینرو، به همین عبارت نیز مشهور گردیده است. در این جستار به بررسی نقلهای گوناگون این دعا، آداب و زمانهای خواندنش، شان صدورهای آن و نهایتا به معانی لغات و عبارات آن پرداخته شد. سرانجام نشان داده شد که این دعای رجبیه، علاوهبر وجود برخی اشکالات سندی، ضعف برخی از راویانش و اختلاف نقلهای آن، میتوان با توجه به وجود اسانید متعدد، جبران اسنادی برخی نقلها، نقل محدثان بزرگی همچون کلینی، کشی و سید بن طاووس در آثار خود و نیز علو معانی آن، صدور این دعا از غیر معصوم را دور از حقیقت مینمایاند. بنابراین، دعای مورد بحث، معتبر و قابل استناد به امام معصوم است.
کلیدواژگان: امام صادق (علیه السلام)، دعای رجبیه، حدیث مزید متنی، حدیث مقلوب، حدیث مشهور -
صفحات 163-178
چگونگی تبیین دیدگاه علی بن الحسین (ع) نسبت به حاکم و حکومت شایسته توجه است. این پرسش مطرح است که باوجود کنترل شدید فعالیت از سوی حاکمان، ایشان چگونه به تبیین دیدگاه خود نسبت به حاکمان و روش فرمانروایی آنان میپرداخت؟ در این پژوهش با تحلیل زبانشناختی فرازهایی از دعای ایشان در صحیفه سجادیه مشخص شد امام چهارم شیعیان (ع) برای پنهان ستیزی در فرازهایی از صحیفه با زبان دعا واژه «سلطان» را به کار میگیرد؛ و با انتساب صفاتی همچون «عسوف» به معنی عام ظالم و «عنید» به معنی خودسر ماهیت حاکم و سلطان را آشکار ساخته است. در فرازهای دعاهای ایشان، سلطان و حاکم به دلیل داشتن صفت عنید که ویژه کافران است وهم ردیف و هممرتبه بودن با شیطان، سیاستها و برنامههای نابودکنندهای دارد که باید از شر، گزندگی و بدسگالی او به خدای عالمیان پناه آورد.
کلیدواژگان: سلطان، حاکم، تقیه، صحیفه، امام -
صفحات 179-204
دعای صباح منسوب به امام علی علیه السلام است. این دعای شریف سرشار از مضامین توحیدی است که میتوان گفت از مهمترین مباحث مطرح شده در دعای صباح است. از آن جا که توحید و مراتب آن یکی از مهمترین اصول مسلمانان است، تحلیل و تبیین آن در این دعا از نگاه نگارنده مورد توجه قرار گرفته است. این تحلیل و بررسی بر اساس مبانی ملاصدرا گرفته و دلیل آن، اصول بنیادینی از جمله اصالت وجود است که در حکمت متعالیه وجود دارد. فرازهای ابتدایی دعای صباح موید اصالت وجود ملاصدرا است که این اصیل بودن وجود، گامی نو و بلند در جهت موحد بودن و موحد شدن است. آمیختن عرفان و فلسفه، دیگر ویژگی اصول صدرایی است که کمک شایانی در جهت تحلیل فرازهای توحیدی دعای صباح بود. این مقاله با هدف تبیین مباحث در قالب توحید نظری و توحید عملی، با اصول صدرایی، شرحی بر فرازهای توحیدی دعا ارایه کرده است.
کلیدواژگان: دعای صباح، توحید، صفات خدا، ملاصدرا -
صفحات 205-218
چکیده خودشناسی یکی از مسایل بسیار مهم در حوزه های گوناگون عرفان، فلسفه، اخلاق، روانشناسی و... است. خودشناسی، زیربنای سعادت انسان ها در همه ابعاد و زوایای مادی و معنوی زندگی است. آدمی در پرتو خودشناسی، به ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای درونی و برونی خود پی برده و عواملی را که مایه رشد، تعالی و کمال است، تشخیص می دهد. با توجه به اهمیت، ضرورت و جایگاه خودشناسی، این مقاله به «خودشناسی و نتایج و ثمرات آن در آینه ادعیه امام سجاد (ع)» پرداخته است. با توجه به پراکندگی مباحث مربوط به خودشناسی در ادعیه صحیفه سجادیه با اخذ رویکرد تحلیلی و استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی به بررسی موضوع در ادعیه 54گانه صحیفه سجادیه پرداخته شد. بر اساس بررسی به عمل آمده امام سجاد (ع) با بهره گیری از شیوههای گوناگون به خودشناسی اخلاقی، عارفانه و فلسفی بیش از سایر گونه های خودشناسی پرداخته است. از نگاه امام سجاد در خودشناسی عارفانه و اخلاقی انسان در عین حال که در بین آفریدگان بهترین و بالاترین مخلوق است ولی از نظر وجودی فقر محض و عین نیاز و وابستگی به آفریدگار خویش است و درک عمیق این فقر وجودی حلقه ارتباطی او با حضرت حق جل و علاء است که در حوزه اخلاق، اخلاق بندگی و عبودیت را شکل می دهد و او را در سایه ربوبیت حقتعالی قرار داده و زمینه خودسازی او را فراهم می سازد.
کلیدواژگان: خودشناسی، اخلاق، امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه
-
Pages 1-15
Abstract The term aesthetic equivalence means creating a logical balance in the translation of the source text and the target text, which is one of the basic concepts in translation studies. Wolfgang Iser, a German thinker and linguist, is one of the most prominent theorists in the field of aesthetic equivalence. He believes that the lack of equivalence in translation causes different reactions of the audience to the text and the reader fails to understand the aesthetic points of the translated text and the original text. The goal of aesthetic equivalence is to strike a balance between two literary texts so that the degree of interpretability of the two texts is the same. Sahifa Sajjadiyya is one of the most important Shiite prayers in which Imam Sajjad (AS) has included his prayers. In the meantime, the forty-seventh prayer has a special importance and place in the subject of the day of Arafa. The aim of this study was to identify the aesthetic equivalence of the original text and the translated text and the extent to which translators pay attention to the translation equivalence and has purposefully selected four phrases from the divine translation of Ghomshei, Mousavi Garmaroodi, Ansarian and a verse from the forty-seventh prayer. Relying on content analysis method and with a critical approach has examined the performance of translators. An analysis of the four-translator translation showed that concepts such as the interpretability of the translated text, metaphor, and the dynamics of meaning were considered by all four translators. The concept of interpretability of the text in the divine translations of Ghomshei and Ansarian is accompanied by a clarification approach, and in their translations more than the original text, the gaps in the source text are filled. In contrast, metaphors are more dynamic in Ayati and Garmarudi translations.
Keywords: Sahifa Sajjadieh, translation, prayer, Iser, aesthetic equivalence -
Pages 15-35
In the Holy Quran, the poor are introduced to God Almighty. In Islamic mysticism, this attribute was highly regarded. Mystics consider poverty to be important in describing creatures because it indicates the absolute need for manifestations. Poor is a creature that not only needs a creator in its creation, but also needs a preserver in its survival moment by moment. Poverty has been repeatedly expressed in Shiite prayer literature and in the prayers of Shiite Imams. The issue of this research is exploring the meaning of poverty in the prayers of Sahifa Sajjadieh. The ultimate goal of the research is to discover whether the poverty praised in the prayer heritage of the Ahl al-Bayt is the same as the poverty desired by Muslim mystics. In this way, this issue was explored analytically and by going to library sources. The final conclusion of the research is that poverty in supplication to the two parts of reprehensible poverty, that is, not acquiring wealth at least to the extent of sufficiency and praiseworthy poverty, means discovering one's dependence and inherent poverty on God Almighty. It is in such a position that the mystic, by accepting servitude which is the inevitable predestination resulting from the attainment of annihilation, sells his will to his intention, that is, the Almighty God, and entrusts the management of his affairs to him.
Keywords: Spiritual poverty, richness, existence, ignorance, tact, Sahifa Sajjadieh -
Pages 36-67
The prayer of the saints as the purest form of conversation with God, has always been considered in the field of religious research. Whereas the comparative aspect of this religious area was hardly dealt with, let alone the relevant interdisciplinary, linguistic-philosophical investigations. Therefore, in this article, for the first time, an interdisciplinary, religious-philosophical-linguistic study of prayer, i.e. the language of prayer of some philosopher-theologians of the East and West was spoken of. The discovery of linguistic in-/equalities, intertextuality, references of such philosophical prayers to the Holy Books of Abrahamic religions and mentioning the sacred anxieties of the philosophers belonging to the different schools of thought are the main goals of this interpretive and analytical-descriptive research. In order to express the hypothesis of this research (ontological-epistemological dimension and reasonable concern of the prayer of believing philosophers), the author has applied i.a. linguistic theories. The Results of this research include the highlighting of non-/overlapping aspects of the language of prayer by Farabi and Kierkegaard as two philosopher-theologians, who sequentially speak to God in philosophical terms and concepts and using affirmative-negative approaches, and through the question of (prerequisites) of being human full of hope and fear and step into the Adyton of omnipresence.
Keywords: Prayer language, philosophical prayer, philosopher-theologian, Farabi (Alpharabius), Kierkegaard -
Pages 68-81
The prayer-for-rain is part of arid and semi-arid culture. However, it is not been researched scientifically. The main purpose of this study was to map the place of prayer for rain in the mainstream science of prayer. At first, the prayer research metadata were extracted from the Scopus site. Using the Vos Viewer software, the networks of co-authorship and keyword co-occurrence of scientific articles on praying research from 2000-2021 were illustrated. Later, the prayer for rain research papers were surveyed (N=12). Results indicated that the publications on the praying research has been increasing in the third millennia. Many scientific networks were active in this field where the biggest network included 24 scientists. The keyword co-occurrence network revealed 5 clusters of praying research schools including psychology, social sciences, medicine, psychotherapy, and stress/depression. Finally, it is suggested that the indigenous knowledge engraved in the prayer for rain traditions be identified and mixed with the scientific knowledge of water management to help increase the resiliency of local communities against climate change including flood and drought.
Keywords: rain, prayer, science map, social network analysis, drought -
Pages 82-96
Avicenna, one of the greatest Muslim scholars, while paying full attention to reason and argument, also pays special attention to the Holy Shari'a. In addition to belief issues, he has also explained the truth of many religious sub-practices, practices and rituals. One of these religious rites and rituals is prayer, and one of the philosophical debates in the field of prayer research is the issue of answering prayers. One of these issues is how the Supreme Being and the supreme principles, who are completely immaterial, respond to the prayers of the distressed person in a way that is compatible with their Ineffectiveness. There are three views left by Avicenna on the issue of answering prayers that are seemingly contradictory and inconsistent, but with precision in them, they can be considered as three parts of a comprehensive theory. In this article, with the focus on the views of Sheikh Al-Ra'is, the issue of answering prayers, the truth of prayer, the compatibility of answering prayers with the Ineffectiveness of supreme principles, and the compatibility of prayer with divine destiny and providence are discussed.
Keywords: Avicenna, Prayer, Answering Prayers, The human soul, divine destiny, providence -
Pages 97-108
It does not expire many years from the genesis concept of citizenship rights. The rights that for the reason of being natural it does not allocated and its belong to all of the humanity or for the reason of relationship called subject, the government must consider for its citizens. any of these concepts are possessing numerous instanced. So that not doing of any of them terminate the violations of human rights and citizenship. The reason of establishment of these rights is not thing except natural personality and generosity of humans. This article is written as descriptive and analysis have reached to this conclusion that however the recent headways of global society had wonderful trace but studing written by imam sajad shows that some of these aspects of these concepts before century is paid attention by that imam.
Keywords: imam sajjad, human rights, islam, generosity -
Pages 109-123
Prayer is as holy matter for relating and connecting to The Superior & The Almighty in all devine and human religions, and furthermore, for irrelegious humans. It includes extensive part of divine literatue & language in different nations and religions. And it accounted as one of means for transferring human spiritual moral experiences. Prayer (in Holy Quran) has different appearance in Meccan (Makki) & madani verses. This sense used in Meccan verses to explain guiding polytheists. It's The Prophet's method for achieving monotheism and knowledge to God. Quality of choosing this mechanism (in meccan ones) is based on polytheists awareness about God as Rabb rather than Allah Because polytheists recognize Rabb (not monotheism), and they didn't war against "Rabb". Because they call it whenever they face pains and difficulties, so Holy Quran used this sense to guide them and forbid them from following false gods. As it emphasizes: Answering (accepting) is just by Rabb. So in this writing, we introduce this kind of invitation to God as Holy Quran global discourse, and The Prophet (pbuh) based it as all common experience free of religious delimitation, to guide humans. This analytic_ descriptive article wants answer to this question: Had Using of common experience of Prayer (in invitation of The Prophet), Islamic record or for all human guidance?
Keywords: Prayer, discourse, invitation, meccan (Makki) verses, polytheists, Rabb -
Pages 124-138
The word Imam means a leader and the word Imamate means leadership and technically it refers to a divine position and successorship of the Prophet (PBUH) in leading and managing the society in the affairs related to the religion and worldly life of the Islamic community. Shiites consider "Imamate" as part of theological issues and believe that the Imam must have characteristics like infallibility (Ismah), beign appointed, divine (ladunni) knowledge, and superiority (afzaliyyat), whereas the Sunnis consider Imamate as ancillaries of religion (Furu' al-Din) and do not regard any of the mentioned features for the Imam. Each of the Imams (AS) have chosen a method for explaining the policies, the principles and the beliefs of Shiites regarding the requirements of their time; however, regarding the intense atmosphere which happened after the event of Ashura at the time of the Imamate of Imam Sajjad (AS), these questions are raised "Has the Imam referred to the fundamental issue of Imamte and its characteristics?", "Which method and form has the Imam chosen in explaining these issues?". Using descriptive-analytical method, the present research has investigated the characteristics of Imamate regarding the Supplication 47 of al-Sahifah al-Sajjadiyyah and the findings reveal that the Imam has explained the most valuable teachings of Shiites like the position and characteristics of Imamate in the form of supplication.
Keywords: Characteristics of Imamate, Imam Sajjad (AS), al-Sahifah al-Sajjadiyyah, Supplication forty seven -
Pages 139-162
“Isnad-Matn of The Imam Sadiq`s (as) Prayer of Rajabiyyah: An Analytical Study” One of the prayers of the month of Rajab is the Imam Sadiq`s (as) Prayer of Rajabiyyah which begins with the phrase "O who I hope him", Hence, it is also known by the same phrase. In this article, the various narrations of this prayer, the etiquette and times of its recitation, the cause of its issuance and the meanings of its words and phrases have been examined. Finally, it was shown that this Prayer of Rajabiyyah, in addition to some Isnad`s defects, weakness of some of its narrators and differences in it`s narrations, can be compensated by the existence of several Isnads for the Prayer, the mendings of some it`s Isnads, citation of great narrators of Hadith such as Kulaini, Kashshi and Sayyid Ibn Tawus in their works, as well as its higher meanings, possibles the utterance of this prayer from the infallible Imam. Therefore, the prayer in question is valid and could was issued by the Imam.
Keywords: Imam Sadiq (as), The Prayer of Rajabiyyah, extra textual hadith, inverted hadith, famous hadith -
Pages 163-178
How to explain the view of Ali ibn al-Hussein (AS) towards the ruler and the government deserves attention. The question is, despite the strict control of the activity by the rulers, how did he explain his view of the rulers and the way they ruled? In this study, by linguistic analysis of phrases from his prayer in Sahifa Sajjadieh, it was found that the fourth Imam of the Shiites (AS), in order to illustrate anti-concealment, uses the word "Sultan" in some phrases of the prayer with the language of prayer; And by attributing attributes such as "Asuf" meaning general oppressor and "Anid" meaning arbitrary, he has revealed the nature of the ruler and the sultan. In the phrases of his prayers, the sultan and the ruler, due to having the attribute of disobedience, which is specific to the infidels, and being in line with Satan, have destructive policies and plans that must seek refuge in the God of the worlds from his evil, biting and misery.
Keywords: sovereign ruler, reservation, Sahifa, Imam