فهرست مطالب

مطالعات طب ورزشی - پیاپی 30 (پاییز و زمستان 1400)

نشریه مطالعات طب ورزشی
پیاپی 30 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/22
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زهرا آقاکوچکی، وحید ذوالاکتاف*، حامد اسماعیلی صفحات 17-34
    اختلالات طیف اوتیسم از عوارض روانشناختی شایع در کودکان است که می تواند بیومکانیک مهارت راه رفتن را متاثر ‏کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های فاز استانس راه رفتن در کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم بود. 40 ‏کودک با دامنه سنی 12-7 سال در دو گروه مبتلا به اوتیسم و سالم قرار گرفتند. زمان بندی زیرفاز های استانس، زاویه ‏پیش روی پا و زمان کلی استانس به عنوان ویژگی های فاز استانس برای گروه ها با استفاده از دستگاه فوت اسکن در ‏مسیر راه رفتن اندازه گیری شد. نتایج نشان داد کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با گروه شاهد در مراحل تماس ‏جلوی پا و پوش آف جلوی پا، زاویه پیش روی پا و زمان کلی استانس مقادیر بیشتر و در مراحل تماس اولیه و صاف ‏شدن پا مقادیر کمتری داشتند ‏‎(P≤0/05)‎‏. این یافته ها نشان می دهد کودکان مبتلا به اوتیسم استراتژی های متفاوتی ‏برای حمایت از وزن بدن در مراحل مختلف فاز استانس دارند.‏
    کلیدواژگان: اوتیسم، فاز استانس، فوت اسکن، زاویه پیش روی
  • زهرا ابراهیمی، ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه*، سجاد روشنی، مصطفی زارعی صفحات 35-52

    هدف از پژوهش حاضر آنالیز ویدیویی آسیب های ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا در فصل 99-98 بود. فیلم ویدیویی 143 مسابقه از 239 مسابقه این بازی ها، توسط محقق مورد بررسی قرار گرفت و میزان شیوع آسیب، مکانیسم وقوع آسیب، پست بازیکن آسیب دیده و منطقه بروز آسیب، ثبت شد. باتوجه به نتایج 219 آسیب قبل از شیوع ویروس کرونا و 276 آسیب بعد از شیوع ویروس کرونا رخ داد. در دوران قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا؛ برخورد و تصادم از عوامل بروز آسیب شناخته شد و بیشترین آسیب ها در منطقه پنالتی رخ داد. همچنین پست دروازه بان و مهاجم آسیب بیشتری دیدند. یافته های پژوهش نشان داد که علی رغم افزایش معنادار میزان آسیب در دوران کرونا نسبت به دوران قبل کرونا، تفاوت معناداری در زمینه مکانیسم وقوع آسیب، منطقه بروز آسیب و پست بازیکن آسیب دیده، در دوران قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا وجود ندارد.

    کلیدواژگان: آنالیز ویدیوئی، آسیب ورزشی، لیگ برتر فوتبال ایران، ویروس کرونا
  • محمدرضا حسینی، حیدر صادقی*، مهدی تقوا صفحات 53-74

    با توجه به اینکه در دوره سالمندی، با بروز ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی و به تبع آن تغییرات در عملکرد بیومکانیکی همراه است؛ استفاده از برنامه های تمرینی مناسب با رویکرد پیشگیری و یا کاهش تبعات منفی ناشی از این تغییرات، در دستور کار متخصصان حوزه بازتوانی ورزشی و کاردرمان ها قرار دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین استقامتی در خشکی، آب و ترکیبی بر متغیرهای منتخب کینماتیکی راه رفتن غیرارادی مردان 75-60 سال بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 60 مرد به صورت داوطلبانه شرکت نمودند و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره، هشت هفته تمرین استقامتی در خشکی، در آب و ترکیبی قرار گرفتند. از آزمون های آماری تی وابسته برای مقایسه پیش و پس آزمون و تجزیه وتحلیل کوواریانس برای مقایسه اثر سه نوع تمرین بر متغیرهای وابسته استفاده شد. یافته ها تاثیر انجام تمرین استقامتی در خشکی، آب و ترکیبی در افزایش معنادار میزان طول گام نرمالیزه، جابجایی مرکز جرم بدن در محورهای قدامی-خلفی و داخلی-خارجی، دامنه حرکتی مفاصل ران، زانو و دورسی فلکشن مچ پا راه رفتن غیرارادی را نشان داد (0/05>P)، با وجود اینکه به نظر می رسد استفاده از تمرینات استقامتی در خشکی، آب و ترکیبی می تواند اثر مثبت بر متغیرهای منتخب کینماتیکی سالمندان حین راه رفتن داشته باشد؛ تجزیه و تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد که تمرینات استقامتی ترکیبی و آب اثر متفاوتی بر متغیر جابجایی مرکز جرم بدن دارد و می توان انجام این تمرین را برای بهبود عملکرد راه رفتن و جابه جایی ایمن و مطمین به سالمندان توصیه کرد. مطالعات آتی جهت بررسی هرچه دقیق تر تفاوت های موجود بین انواع روش های تمرینات استقامتی ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: سالمند، راه رفتن، تمرین استقامتی، اندام تحتانی
  • منیژه شیبک، صادق عباسیان، حامد عباسی، امین عظیم خانی* صفحات 75-94

    همراه با تغییرات هورمونی طی فرآیند یایسگی، نشان داده شده است که هورمون ریلکیسن در ارتباط با هورمون استروژن می‏تواند تغییراتی را در عملکرد سیستم‏های بدنی دارا باشد. لذا، هدف از تحقیق حاضر ارتباط سنجی بین سطوح ریلکسین و آسیب‎های عضلانی-اسکلتی در زنان تمرین کرده یایسه و جوان بود. این مطالعه از نوع تحقیقات تحلیلی - توصیفی بود که به صورت گذشته نگر انجام پذیرفت. این پژوهش شامل دو گروه متشکل از زنان تمرین کرده یایسه (تعداد 13 نفر زن یایسه با دامنه سنی60 - 45 سال) و جوان (تعداد 8 نفر زن جوان با دامنه سنی 30 - 18 سال) بود که پس از فراخوان عمومی طبق معیارهای ورود و خروج تحقیق انتخاب شدند. سپس، اندازه‏ گیری ‏های مربوط به سطح و سابقه فعالیت ورزشی، یایسگی، آسیب‏ها و اختلالات عضلانی-اسکلتی و نمونه گیری خونی انجام پذیرفت. پس از جمع‏آوری داده‏ها، از نرم افزاری آماری Stata نسخه 12 جهت تجزیه و تحلیل داده‎ها سطح معناداری 05/0 <p استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که سطح ریلکسین زنان تمرین کرده یایسه نسبت به زنان جوان به طور معناداری پایین‎تر بود (46/3= 19t و 003/0=P). همچنین، نتایج نشان داد که ارتباط بین ریلکسین و آسیب‎های عضلانی اسکلتی به لحاظ آماری معنادار نبود (05/0<p). مطالعه حاضر نشان داد که سطوح ریلکیسن زنان یایسه تمرین کرده نسبت به زنان جوان تمرین کرده پایینتر است و احتمالا تغییرات سن، بروز یایسگی و تغییرات هورمونی وابسته به آن و نه لزوما سابقه ورزشی عامل کاهش ریلکسین است.

    کلیدواژگان: استروژن، تمرین ورزشی، ریلکسین و یائسگی
  • سولماز بابایی*، معصومه پروانه، سمانه داستاه صفحات 95-118
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات تعلیقی بر توانایی عملکردی، تعادل و ترس از سقوط در زنان مبتلا به ام اس بود. 36 نفر از افراد مبتلا به ام اس به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. پروتکل تمرینی شامل تمرینات تعلیقی به مدت 12 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه در حدود 30 دقیقه انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد در زمینه تعادل، توانایی عملکردی و ترس از سقوط در زنان دارای ام اس تفاوت معنا داری بین گروه تجربی و کنترل وجود دارد. همچنین تفاوت بین نمرات عملکرد حرکتی، تعادل و ترس از سقوط، قبل و بعد از تمرینات تعلیقی، در گروه تجربی معنادار بود. یافته های پژوهش حاضر نشان داد انجام تمرینات تعلیقی تعادل، ترس از سقوط و توانایی عملکردی زنان دارای ام اس را بهبود می بخشد. پیشنهاد می شود از تمرینات تعلیقی به منظور کنترل و بهبود عملکرد حرکتی افراد مبتلا به ام اس استفاده شود.
    کلیدواژگان: ام اس، تمرینات تعلیقی، توانایی عملکرد، تعادل، ترس از سقوط
  • شقایق شکاری، منصور اسلامی*، فاطمه سالاری اسکر، علی شریف نژاد صفحات 119-124
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تغییرات ارتفاع زین بر اکسیژن مصرفی و اقتصاد انرژی رکاب زنی در دوچرخه سواران نخبه ملی بود. داده های مربوط به تجزیه گازهای تنفسی 15 دوچرخه سوار مرد شرکت کننده در این پژوهش ثبت شد. ارتفاع زین بر اساس استفاده از محدوده زاویه فلکشن زانو (25، 30 و 35 درجه) تعیین شد. اکسیژن مصرفی و تهویه ریوی به وسیله دستگاه گاز آنالایزر متامکس جمع آوری و اقتصاد انرژی از محاسبه تغییرات شیب بازده اکسیژن جذبی در هر ارتفاع زین محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با مقادیر تکراری دوعاملی استفاده شد. نتایج نشان داد تغییرات ارتفاع زین بر مجموع مصرف اکسیژن اثرگذار است، درحالی که بر شیب بازده اکسیژن جذبی به عنوان شاخص اقتصاد حرکتی اثر معناداری نداشته است. در پژوهش حاضر دوچرخه سواران در ارتفاع زین 30 درجه، میزان اکسیژن مصرفی کمتری نشان دادند و این ارتفاع، در مقایسه با دو ارتفاع زین دیگر در وضعیت بهینه تری قرار داشت
    کلیدواژگان: ارتفاع زین، اقتصاد انرژی، اکسیژن مصرفی، تغییرات شیب بازده اکسیژن جذبی، دوچرخه سواری
  • بهناز پورجعفری، فریبرز هوانلو، فریبا محمدی* صفحات 125-158
    آسیب های وارد به نخاع یکی از جدی ترین آسیب های جسمانی است. افراد دچار آسیب نخاعی عموما دردهای متفاوتی را تجربه می کنند. درد نوروپاتیک شایع ترین آن هاست و ازآنجا که با از دست دادن تحرک همراه است به ناتوانی عملکردی منجر می شود. مطالعه حاضر باهدف تاثیر ماساژبازتابی و واقعیت مجازی بر بهبود عملکرد افراد پاراپلژی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را مردان ورزشکار پاراپلژی فعال در هییت جانبازان و معلولان استان تهران تشکیل می دادند. 45 نفر ورزشکار پاراپلژی به صورت تصادفی و بر مینای حروف الفبا در پرونده پزشکی به سه گروه کنترل، واقعیت مجازی و ماساژبازتابی تقسیم شدند. در هر گروه 15 آزمودنی حضور داشتند. دو گروه تجربی سه جلسه مداخله در هفته را به مدت شش هفته انجام دادند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. متغیرهای قدرت و دامنه حرکتی کمربند شانه مرتبط با عملکرد به ترتیب با استفاده از دینامومتر دستی دیجیتال و الکتروگونیامتر ارزیابی شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 و در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته های آزمون های آماری نشان داد متغیرهای مرتبط با قدرت و دامنه حرکتی کمربند شانه در حرکات مختلف چرخش داخلی، چرخش خارجی، اکستنشن و فلکشن پس از انتخاب شش هفته تمرین در هر دو گروه ماساژ و واقعیت مجازی افزایش یافته بود (003/0, P=02/0=P, 001/0=P ,003/0=P). همچنین افزایش قدرت و دامنه حرکتی در گروه واقعیت مجازی با توجه به میانگین های تغییرات معنادارتر بود. نتایج نشان داد اعمال ماساژ بازتابی و همچنین تمرین واقعیت مجازی در بهبود دامنه حرکتی و قدرت ایزومتریک کمربند شانه در افراد پاراپلژی موثر بوده است؛ بنابراین، افراد پاراپلژی و مربیان و پرستارانی که با این افراد کار می کنند، می توانند از مزایای این مداخلات برای بهبود عملکرد این افراد استفاده کنند.
    کلیدواژگان: واقعیت مجازی، ماساژ، ورزشکار معلول، آسیب نخاعی
  • امیرحسن حسینی، پریسا صداقتی* صفحات 159-184

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس و آزادسازی مایوفاشیال بر تعادل، استقامت عضلات تنه و انعطاف پذیری افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. 24 فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با شدت بیماری صفر تا سه و دامنه سنی 20 تا 50 سال به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل با تعداد مساوی تقسیم شدند. گروه تجربی تمرینات را طی 24 جلسه انجام دادند. ثبات مرکزی با آزمون مک گیل، تعادل با آزمون برخاستن و راه رفتن زمان دار و انعطاف پذیری همسترینگ با آزمون نشستن و رساندن دست ها در پیش و پس آزمون ارزیابی شد. تحلیل آماری داده ها با آزمون تی وابسته و تحلیل کوواریانس و با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 انجام شد. اجرای هشت هفته تمرینات پیلاتس و آزادسازی مایوفاشیال تفاوت معناداری در تعادل عملکردی گروه تجربی و کنترل ایجاد کرد (01/0>P). با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که این برنامه تمرینی در بهبود تعادل بیماران مبتلا به ام اس موثر خواهد بود و از این رو، برای این دسته از بیماران توصیه می شود.

    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، ثبات مرکزی، تعادل عملکردی، انعطاف پذیری
  • محمدحسین علیزاده*، سید قاسم قافله باشی، مهدیه آکوچکیان صفحات 185-210

    حفظ تعادل یکی از اساسی ترین عملکردهای سیستم عصبی-عضلانی در انجام تمامی فعالیت های ساده و پیچیده، به ویژه در مشاغل مختلف است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات عملکردی بر تعادل آتش نشانان بود. در پژوهش حاضر 30 آتش نشان به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جای گذاری شدند. پیش و پس از هشت هفته مداخله تمرینی، از آزمون تعادل عملکردی استفاده شد که برای آتش نشانان طراحی شده است. در گروه آزمایش، تمرینات عملکردی به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و به مدت 90 دقیقه در هر جلسه انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل تجزیه وتحلیل شدند. خطاهای بزرگ گروه آزمایش در پس آزمون کاهش معناداری را نشان داد و زمان اجرای آزمون تعادل عملکردی گروه آزمایش نیز به طور معناداری کاهش یافت. نتایج نشان داد تاثیر تمرینات عملکردی بر تعادل آتش نشانان مثبت است؛ بنابراین پیشنهاد می شود برای ارتقای عملکرد آتش نشانان برنامه تمرینی آن ها بر اساس مهم ترین نیازهای حرکتی مانند تعادل ایستا و پویا تدوین و اجرا شود.

    کلیدواژگان: تعادل، تمرین عملکردی، آتش نشان
  • محمد ربیعی*، محمد عباسی، بهنام قاسمی مبارکه صفحات 211-230
    یکی از اهداف مهم مربیان پیشگیری از آسیب های ورزشی است. یکی از ابزارهایی که برای پیش بینی احتمال آسیب دیدگی معرفی شده است، آزمون غربالگری حرکت عملکردی (FMS) می باشد. این آزمون شامل 7 آیتم است. پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی با طراحی گروه کنترل- تجربی و با استفاده از پیش آزمون-پس آزمون با هدف ارزیابی آیتم های آزمون غربالگری عملکردی با استفاده از یک دوره تمرینات پیشگیری از آسیب روی فوتبالیست های نوجوان انجام شد. برای این هدف، تعداد 50 فوتبالیت نوجوان مرد به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی برای گرم کردن تمرینات فیفا +11 را برای هشت هفته، سه جلسه در هفته و 20 دقیقه در هر جلسه انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تمرینات معمول خود را انجام می دادند. قبل و بعد از تمرینات، همه آزمودنی ها آزمون FMS را انجام دادند. نتایج نشان داد که نمره کلی FMS پس از تمرینات برای هر دو گروه افزایش یافت که نشان دهنده کاهش احتمال آسیب است، اما گروه تجربی نسبت به گروه کنترل افزایش بیشتری نشان داد. از میان آیتم های آزمون FMS فقط دو آیتم بالا آوردن فعال پا و لانچ بین دو گروه تفاوت معناداری داشتند و آیتم های دیگر تغییر زیادی نداشتند که می تواند بیانگر اثر تخصصی تمرین باشد. از این رو پیشنهاد می شود علاوه بر استفاده از آزمون FMS جهت پیش بینی کلی احتمال آسیب، برای ارزیابی تخصصی تمرین های مختلف بر احتمال وقوع آسیب، از آزمون های بیشتری استفاده گردد.
    کلیدواژگان: غربالگری حرکات عملکردی، آسیب های ورزشی، تمرینات پیشگیری از آسیب، فوتبایست های نوجوان
  • حامد باباگل تبار سماکوش، علی اصغر نورسته* صفحات 231-254

    هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه تمرینی انجمن زانوی آلمان بر راستای زانو و تعادل فوتبالیست های نوجوان با والگوس پویای زانو بود. در این مطالعه 30 فوتبالیست نوجوان مبتلا به نقص والگوس پویای زانو به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تمرینی قرار گرفتند. برای ارزیابی متغیرها از آزمون اسکات، آزمون فرود-پرش، بس استیک و آزمون تعادلی Y استفاده شد. پس از تعیین متغیرها در پیش آزمون، آزمودنی های گروه تمرینی تمرینات Stop X را به مدت هشت هفته انجام دادند. گروه کنترل نیز در این دوره در برنامه آمادگی جسمانی تیم شرکت داشتند. برای بررسی تفاوت از آزمون آماری تحلیل کوواریانتس و درصد تغییرات نسبت به پیش آزمون در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. در زمینه مقایسه بین گروهی نیز در تمامی متغیرها (به غیراز متغیر فلکشن زانو در لحظه برخورد) تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و تمرینی مشاهده شد (05/0≥p). با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت تمرینات Stop X در این افراد تاثیرگذار بوده است. به مربیان و متخصصان پیشنهاد می شود از این برنامه تمرینی برای پیشگیری از آسیب ها استفاده کنند.

    کلیدواژگان: زانو، کنترل پاسچر، استاپ ایکس، فوتبال
  • مهدی حسین زاده*، مهتا سردرودیان، هادی روحانی صفحات 255-278

    هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه آثار کم دردی ناشی از انجام فعالیت بدنی هوازی تداومی در مقایسه با تناوبی بود. تعداد 39 داوطلب سالم با مقادیر متوسط ± انحراف استاندارد، سن 7/9±0/30 سال، شاخص توده بدنی 8/2±6/23 کیلوگرم بر مترمربع از میان جامعه افراد فعال در دسترس انتخاب و به طور کاملا تصادفی در یکی از گروه های فعالیت بدنی هوازی تداومی، تناوبی و گروه کنترل قرار گرفتند. شاخص کم دردی ناشی از فعالیت بدنی در نقاط زمانی قبل، بلافاصله بعد و همین طور 30 دقیقه بعد از انجام وهله مداخله تمرین و یا کنترل با استفاده از الگومتر درد فشاری اندازه گیری شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تجزیه وتحلیل آماری آمیخته بررسی شد. یافته ها نشان دادند شاخص کم دردی ناشی از انجام هر دو فعالیت هوازی تداومی و تناوبی به طور معنا داری در هر سه عضله چهار سر رانی، دوسر بازویی و ذوزنقه ای مشاهده می شود (05/0≤p). شاخص کم دردی ناشی از انجام فعالیت تناوبی در نقطه زمانی بلافاصله پس از انجام فعالیت تناوبی به طور قابل توجهی بیشتر از مقادیر مشاهده شده متناظر بلافاصله پس از انجام فعالیت تداومی در محل عضله چهارسر بود (05/0≤p). بنا بر نتایج، هر دو حالت فعالیت های هوازی این قابلیت را دارند که واکنش کم دردی ناشی از انجام تمرین بدنی را، هم به صورت موضعی و هم گسترده، تحریک کنند. با استناد به یافته های پژوهش حاضر در خصوص مقادیر شدت درد عضلانی درک شده در اثر فعالیت ورزشی و سپس مقادیر کم دردی ایجادشده ناشی از فعالیت بدنی چنین به نظر می رسد که درد حاصل از انجام فعالیت بدنی، در مقایسه با دیگر خصوصیات تمرینی، محرک کم اهمیت تری برای تحریک ایجاد کم دردی است. متخصصان می توانند از یافته های پژوهش حاضر برای کاهش درد بهره برداری کنند، به ویژه متخصصانی که به طراحی تمرینات ورزشی به عنوان درمان جایگزین یا مکمل جهت کاهش درد علاقه مندند.

    کلیدواژگان: بی حسی ناشی از فعالیت ورزشی، آزمون کمی سازی حسی، آستانه درد فشاری، شدت تمرین، تمرین استقامتی
|
  • Zahra Aghakochaki, Vahid Zolaktaf *, Hamed Esmaeili Pages 17-34
    Autism spectrum disorder is known as one of the most prevalent psychological disorders in children, which ‎affects biomechanics‏ ‏of walking‏ ‏skills. The present study was conducted to compare the characteristics of the ‎stance phases of walking in autistic children to their healthy peers. Forty children 7-12 years entered into two ‎groups of children with autism and healthy. Timing of sub-phases, foot progression angle and total time of the ‎stance phases was measured with foot scan device in walk way. The results indicated that in autistic children ‎versus control group had more in forefoot contact and push-off phases, total time of the stance and foot ‎progression angle and had lesser in the initial contact and foot flattening phases (P≤0/05). These findings ‎suggested that autistic children had different strategies for body mass support at different stance phases.‎
    Keywords: Autism, Stance phase, Foot scan, Progression angle‎
  • Zahra Ebrahimi, Ebrahim MohammadAli Nasab Firouzjah *, Sajad Roshani, Mostafa Zarei Pages 35-52

    The purpose of this study was to Video analysis of sports injuries in the Iranian Football Premier League before and after the outbreak of the Corona virus in the 2019-2020 season. The video of 143 matches out of 239 matches of these games was reviewed by the researcher and the prevalence of injury, the mechanism of injury, the position of the injured player and the area of injury were recorded. According to the results, 219 injuries occurred before the outbreak of coronavirus and 276 injuries occurred after the outbreak of coronavirus. Findings showed that despite the significant increase in the amount of damage in the corona period compared to the previous period of the corona, there was no significant difference in the mechanism of injury, the area of injury and the position of the injured player, before and after the corona virus outbreak.

    Keywords: Video Analysis, Sports Injury, Iranian Football Premier League, Corona virus
  • MohamadReza Hossini, Heydar Sadeghi *, Mahdi Taghva Pages 53-74

    Due to the fact that in old age, the potential for musculoskeletal abnormalities and consequently changes in biomechanical function is associated. The aim of this study was to investigate the effect of dry endurance, water and combined endurance training on selected kinematic variables of involuntary gait in men aged 75-60 years. , Water and a combination.Dependent t-test was used to compare pre- and post-test and analysis of covariance was used to compare the effect of three types of training on dependent variables. Findings showed the effect of exercise on a significant increase in normalized stride length, body center of mass displacement, range of motion of hip, knee and ankle dorsiflexion, involuntary walking, although it seems that the use of endurance training can have a positive effect on Have the kinematics of the elderly while walking.

    Keywords: Elderly, Walking, Endurance training, Lower limbs
  • Manije Shibak, Sadegh Abbasian, Hamed Abbasi, Amin Azimkhani * Pages 75-94

    It has been illustrated that relaxin hormone in association with estrogen may induce changes in functional body systems following menopausal stage. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between relaxin levels and musculoskeletal injuries in young and menopausal trained women. The present study used descriptive analytical method via retrospective manner. This study involved two determined groups included menopausal trained women (n=13, aged 45-60 years) and young trained women (n=8, aged 18-30 years) that were chose following public recall based on inclusion and exclusion criteria. Then, study measurements regarding blood samples, training level, training history, menopause stage, injuries and musculoskeletal impairments were done. Finally, Stata v12 statistical software was used for data analysis at (p < 0.05). Our results illustrated that relaxin level in menopausal trained women significantly was lower than young trained women (p = 0.003, t19=3.46). Also, our results presented that there was no statistically significant relationship between relaxin and musculoskeletal injuries (p>0.05). Regarding postmenopausal hormone changes, it has been shown that relaxin hormone in relation with estrogen hormone can induce alterations in functions body systems.

    Keywords: Estrogen, Menopause, Relaxin, Training history
  • Solmaz Babaei *, Masoomeh Parvaneh, Samaneh Dastah Pages 95-118
    The aim of this study was to investigate the effect of suspended stabilization exercises on functional ability, balance and fear of falling in women with MS. Thirty women with MS were divided into control and experimental groups. The training protocol consisted of 12 weeks of suspended exercise that was performed for 12 weeks, 3 sessions per week and about 30 minutes per session. Covariance analysis was used to data analyze. The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in balance, functional ability and fear of falling in women with MS. Also, there was a difference between motor performance scores. , Balance and fear of falling before and after suspended stabilization exercises were significant in the experimental group. The findings of the present study showed that suspension exercises improve balance, fear of falling and functional ability of women with MS. It is recommended that suspension exercises be used to control and improve the motor function of people with MS.
    Keywords: Multiple Sclerosis, suspended stabilization exercises, performance ability, Balance, Fear of Falling
  • Shaghayegh Shekari, Mansour Eslami *, Fatemeh Salari-Esker, Ali Sharifnezhad Pages 119-124
    The purpose of this study was to determine the effect of saddle height changes on oxygen consumption and economy of cycling in national elite cyclists. Respiratory gases data were collected from 15 men cyclists. Saddle heights were determined based on knee angle values (25°, 30° and 35°). The oxygen consumption and pulmonary ventilation were measured using Metamax gas analyzer and cycling economy was determined by calculating the oxygen uptake efficiency slope (OUES). Two-way analysis of variance with repeated-measurements was used to analysis the data. The results showed that changes in the saddle height could alter the sum of oxygen consumption while no significant effects were found on the OUES and pulmonary ventilation. In the present study, cycling at the saddle height of 30 degree showed less oxygen consumption, thus it could be considered an optimal saddle height position.
    Keywords: Saddle height, Economy, oxygen consumption, Oxygen Uptake Efficiency Slope (OUES), Cycling
  • Behnaz Porjafari, Fariborz Hovanloo, Fariba Mohammadi * Pages 125-158
    .Spinal cord injuries are one of the most serious physical injuries. People with spinal cord injury generally suffer from one or more types of pain. Neuropathic pain is the most common of these and can lead to functional impairment as it is associated with loss of mobility. The aim of this study was to evaluate the effect of reflexology massage and virtual reality on improving the function of paraplegics. The sample of this study consisted of Athletic men paraplegics who are members of the Veterans and Disabled Board of Tehran Province. Forty-five paraplegic athletes were randomly divided into three groups of control, virtual reality and reflexology, using the letters of the alphabet in the medical record. The two experimental groups performed three sessions of intervention per week for 6 weeks and the control group did not receive any intervention. Performance-related shoulder girdle strength and range of motion were evaluated by Mobe MMT dynamometer and Mobee Electrogonometer, respectively. Data were analyzed using SPSS 23 software at a significance level of 0.05. The results of statistical tests showed that the strength and range of motion of the shoulder girdle In different movements of Outward rotation, inward rotation,extention and flexion after selecting 6 weeks of training according to available research, intervention in both massage and virtual reality groups increased. (P=0/003, P=0/001, P=0/02, P=0/003). The increase in strength and range of motion According to the means of change was also more significant in the virtual reality group. The results showed that the application of reflexology massage as well as the virtual reality system was effective in improving the range of motion and strength of the shoulder girdle in people with paraplegia; therefore, people with paraplegia and the educators and nurses who work with them can use the benefits of these interventions to improve their performance.
    Keywords: virtual reality, Reflexology, Para athlete, Spinal Cord Injury
  • AmirHasan Hosswini, Parisa Sedaghati * Pages 159-184

    The purpose of this study was to determine the effect of Pilates exercises and myofascial release on balance, trunk muscle endurance and flexibility in people with multiple  sclerosis, 24 patients with MS with expanded disability status scale (EDSS) between zero and three were selected and randomly divided into control and experimental groups. The experimental group participated in 24 training sessions, central stability, functional balance and hamstring flexibility were measured using McGill, timed up and go (TUG) test and seat and reach (SRT) before and after the exercise period in both groups. Paired t-test and analysis of covariance were used to analyze the data. Performing eight weeks of Pilates exercises and myofascial release made a significant difference in the functional balance of the experimental and control groups (P < 0.01). While in the control group, no significant difference was observed. According to the findings of this study, it can be concluded that this exercise program will be effective in improving functional balance of MS patients. Therefore, this treatment plan is recommended for this group of patients.

    Keywords: Multiple Sclerosis, Core Stability, Functional Balance, Flexibility
  • Mohamadhossein Alizadeh *, Seyed Ghasem Ghaflehbashi, Mahdieh Akoochakian Pages 185-210

     Balance maintenance is one of the most fundamental functions of the neuromuscular system in performing all simple and complex activities, especially in different jobs. The aim of this study was to investigate the effect of functional training on firefighters' balance. In the present study, 30 firefighters were randomly selected and assigned to two groups of control and experimental. Functional balance test designed for firefighters was used before and after eight weeks of training intervention. In the experimental group, functional exercises were performed for 8 weeks, three sessions per week and for 90 minutes in each session. Data were analyzed using independent t-test The large errors of the experimental group in the post-test showed a significant reduction and the execution time of the functional balance of the experimental group was significantly reduced. The results showed that the effect of functional training on the functional balance of firefighters is positive. In fact, functional training increases dynamic balance in firefighters by overloading the sensory systems involved in balance and the musculoskeletal system to maintain balance.

    Keywords: Balance, Functional Training, Firefighter
  • Mohammad Rabiei *, Mohammad Abbasi, Behnam Ghasemi Mobarakeh Pages 211-230
    Balance maintenance is one of the most fundamental functions of the neuromuscular system in performing all simple and complex activities, especially in different jobs. The aim of this study was to investigate the effect of functional training on firefighters' balance. In the present study, 30 firefighters were randomly selected and assigned to two groups of control and experimental. Functional balance test designed for firefighters was used before and after eight weeks of training intervention. In the experimental group, functional exercises were performed for 8 weeks, three sessions per week and for 90 minutes in each session. Data were analyzed using independent t-test. The large errors of the experimental group in the post-test showed a significant reduction as well as the execution time of the functional balance of the experimental group was significantly reduced. The results showed that the effect of functional training on the functional balance of firefighters is positive . Therefore, it is suggested that to improve the performance of firefighters, their training program should be developed and implemented based on the most important movement needs such as static and dynamic balance.
    Keywords: Balance, Functional Training, Firefighter
  • Hamed Babagoltabar Samakoush, AliAsghar Norasteh * Pages 231-254

    This study aimed to determine the effect of the German Knee Association training program on knee alignment and balance of adolescent soccer players with dynamic knee valgus. In this study, 30 adolescent soccer players with dynamic knee valgus defects were randomly divided into control and training groups. In this study, the squat test, landing-jump test, bass stick, and Y balance test were used to evaluate the variables. After determining the variables in the pre-test, the subjects in the training group performed Stop X exercises for 8 weeks, and the control group participated in the team's physical fitness program during this period. To investigate the differences, the paired t-test, ANCOVA test was used at a significance level of 0.05. In terms of intergroup comparison, a significant difference was observed between the control and training groups in all variables (except for the knee flexion variable at the moment of impact) (p ≤ 0.05). According to the results, it can be concluded that Stop X exercises have affected these people. Instructors and specialists are recommended to use this program to prevent injuries.

    Keywords: Knee, Posture control, Stop-X, Soccer
  • Mahdi Hosseinzadeh *, Mahta Sardroodian, Hadi Rohani Pages 255-278

    The aim of the current study was to compare the exercise-induced hypoalgesia (EIH) due to Aerobic Rehabilitative Continues vs High Intensity Interval exercise.

    Methods

    Thirty-nine healthy participants (Mean ± SE age 30 ± 9.7 year, BMI 23.6 ± 2.8 kg/m2) were randomly assigned into 3 groups (13 in each) including aerobic continues exercise, high intensity interval exercise and/or control group. EIH index was recorded on before, immediately after and 30 minutes after exercise or control intervention. A mix ANOVA was used to statistically analyse the data.

    Results

    The EIH index was significantly developed at all the quadriceps, biceps and upper trapezius muscle sites (p > 0.05). EIH index immediately after intermittent exercise was significantly higher than immediately after continues exercise in quadriceps muscle site (p > 0.05).

    Conclusion

    Both modes of aerobic exercise has the potential to stimulate the EIH in the body at both the local and central level. The findings on muscular pain received during the exercise and EIH induced by different modes of exercise demonstratethat pain induced by exercise training is less likely to act as a stimulation for EIH rather than other characteristics of exercise training. Findings of this study has the potential to be used by pain relief therapists specially those who are interested in designing acute exercise trainings to be used as alternative pain relief therapy.

    Keywords: Exercise induced analgesia, Quantitative sensory testing (QST), Pressure pain threshold, Strength training, Endurance training