فهرست مطالب

مطالعات هنر اسلامی - پیاپی 44 (زمستان 1400)

نشریه مطالعات هنر اسلامی
پیاپی 44 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/21
  • تعداد عناوین: 29
|
  • ایوب احمدی گندمانی، محمد صادقی*، بابک باصری صفحات 7-21

    صنایع دستی یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهه اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغال زایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است. علاوه بر مزیت های اقتصادی، آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باعث شده است تقریبا تمامی حکومت ها در جهان به دنبال بهره گیری از این صنعت در کشور خود باشند. اصولا صنایع دستی، بخشی از هنر و صنعت ملی ماست که علاوه بر جنبه های تولیدی اقتصادی، فرهنگ و ارزش های ملی و نیز خلاقیت و بینش های فلسفی و ذوق هنری اقوام ساکن در هر نقطه ای از کشورمان را منعکس می سازد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران براساس اصول و ضوابط اسلامی است. فصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طی 13اصل، به طراحی اصول کلی اقتصادی جامعه پرداخته است. در این نوشتار با مدنظر قرار دادن اصول اقتصادی قانون اساسی، در پی پاسخ به این سوال هستیم که مبانی و مستندات دینی اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ یا به عبارتی دیگر، کدام یک از آیه های قرآن کریم مستند دینی اصول اقتصادی قانون اساسی است. اصلی ترین منبع پژوهش برای پاسخ به این سوال، قرآن کریم و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. از طریق یک مطالعه کتابخانه ای با رویکردی توصیفی-تحلیلی، به استخراج و شناسایی آیه های اقتصادی قرآن کریم که مستند اصول اقتصادی قانون اساسی است، می پردازیم.اهداف پژوهشبازشناسی رویکرد دین اسلام به اقتصاد؛شناخت اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی و دیدگاه آن نسبت به صنایع دستی.سوالات پژوهشدین اسلامی چه رویکردی نسبت به اقتصاد دارد؟در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چه مستندات دینی درباره اقتصاد و صنایع دستی وجود دارد؟

    کلیدواژگان: برنامه ریزی اقتصادی، صنایع دستی، اصول اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران
  • هما اسلامی، محمود صادق زاده*، عزیزالله توکلی کافی آباد صفحات 22-43
    هنجارگریزی یکی از اصطلاحات مهم قرن بیستم است؛ یکی از صورتگرایان روسی به نام ویکتور شکلوفسکی Viktor Shklovski نخستین گام در زمینه صورت گرایی را با انتشار" رستاخیز واژه " در سال 1914 م برای اولین بار آن را مطرح ساخت و در مقاله «هنر به منزله شگرد » بر اساس واژه روسی آن را ostrevanenja به کار برد. صورت گرایی به عبارت دیگر، رویکردی انتقادی است که خصیصه های درونی و ذاتی یک متن را مورد تحلیل قرار می دهد. این خصیصه ها نه تنها دستور زبانی هستند بلکه می توانند صنایع به کار رفته در اثر را نیز شامل شوند. هنر و تمدن ایران در قرن پنجم و ششم هجری تا حدی رونق یافت و این رونق را می توان در ظهور آثاری چون اسرارالتوحید جستجو کرد. ادبیات عرفانی کلاسیک همواره غنی از ویژگی خاص زبانی بوده است، که یکی از این آثار ماندگار، کتاب «اسرار التوحید» اثر ارزشمند محمدبن منور می باشد که دارای مختصات زبانی و لغوی بی نظیری است. این پژوهش به شیوه توصیفی، تحلیلی و کمی بر اساس دیدگاه نقد صورتگرایانه  انجام شده است تا به بررسی انواع شگردها و هنجارگریزی های زبانی در اسرارالتوحید بپردازد. از آنروی که شاخصه اصلی نثر ابوالسعید کاربست شگردهای یاد شده می باشد، بررسی متن اسرار التوحید نشان از آن دارد که نثر علمی آن؛ آب حیاتی در رگ سنت های تکراری ادبیات بود و مبانی جدیدی برای علوم ایجاد کرد، اما زبان نثری ابوالسعید ابوالخیر، زبانی ورای زبان عادی و معمولی است، بلکه در کنار آشنایی زدایی از زبان مانوس، جانب رسانگی را نیز رعایت کرده است، یعنی خواننده بعد از تامل، معنی مکتوم را کشف می کند.اهداف پژوهش:1.بررسی ویژگی های سبکی اسرار التوحید.2.بررسی کیفیت هنر و تمدن ایران در قرن پنجم و ششم هجری.سوالات پژوهش:اصلی ترین ویژگی‎های سبک عمومی و اختصاصی اسرارالتوحید چیست؟هنر و تمدن ایران در قرن پنجم و ششم هجری چه وضعیتی داشته است؟
    کلیدواژگان: اسرارالتوحید، صورت گرایی، شگردهای زبانی، هنر و تمدن ایران، قرن پنجم و ششم هجری
  • کورش امرایی، علی فتح الهی*، قاسم صحرایی صفحات 44-61

    عین القضات همدانی، عارف برجسته ایرانی (قرن ششم ه.ق) در همدان متولد شد و در همان شهر در (525 ه.ق) به جرم ارتداد به قتل رسید. عین القضات، اندیشمندی بلندمرتبه و بی باک بود که مورد رشک و حسد دشمنان قرار گرفت. یکی از آثار برجسته او تمهیدات است که اندیشه های ژرفش در آن منعکس شده است. امروزه یکی از نظریات برجسته، پسساختارگرایی است. نقد شالوده شکنانه دریدا در تقابل با فلسفه های غالب غرب معنا می شود. دریدا نفی متافیزیک حضور و نفی تقابل های دوگانه، نفی لوگوس محوری و مرکزمحوری را در تعریف اصلی شالوده شکنی قرار می دهد. در این دیدگاه، اگرچه دریدا از نفی کلام محوری در مقابل نوشتار، غیاب در تقابل با حضور، حقیقت در تقابل با مجاز و... سخن می گوید، اما هدف او این نیست که نوشتار را بر گفتار، مجاز را بر حقیقت یا غیاب را بر حضور ترجیح دهد؛ بلکه معتقد است که متن می تواند با نفی مولفه های متافیزیکی به معانی تازه و متعددی دست یابد. در این پژوهش، براساس روش توصیفی- تحلیلی، برخی از این خصیصه های شالوده شکنی مانند نفی تعریف واحد حقیقت و نفی حقیقت در مقابل مجاز، مرگ مولف، ایدیولوژی غالب متن از طریق نفی تقابل ها و ارزش ها مانند نفی تقابل ابلیس در مقابل حضرت محمد(ص)، نفی کفر در مقابل ایمان... را بررسی کرده ایم. این مفاهیم قرآنی در آثار هنری نیز منعکس شده است.اهداف پژوهشبازشناسی اندیشه های عین القضات همدانی و پساساختارگرایی؛مطالعه تطبیقی اندیشه های عین القضات همدانی و پساساختارگرایی با تاکید بر مفاهیم عرفانی در آثار هنری.سوالات پژوهشمختصات اندیشه عین القضات همدانی و دریدا چیست؟مختصات اندیشه عین القضات همدانی و پساساختارگرایی با تاکید بر مفاهیم عرفانی در آثار هنری چگونه است؟

    کلیدواژگان: عین القضات همدانی، مفاهیم قرآنی، آثار هنری، پساساختارگرایی
  • مریم براهویی جهانشاهی، منصور امیرزاده جیرکلی*، رضا حق پناه صفحات 62-76

    نهج البلاغه، به حق، فراتر از سخن انسان و فروتر از سخن خدا معرفی می شود. تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگیز است، معارف بلند توحیدی، ارزش های والای الهی، پند و اندرز و موعظه، بیان و تحلیل حوادث سیاسی و اجتماعی، دستور کار حکمرانان و توبیخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است. حق امنیت و مصونیت، پس از حق حیات، در صدر فهرست حقوق انسان ها قرار می گیرد و متون دینی در ابعاد مختلف آن را به رسمیت شناخته و برای تحقق آن ضمانته ای اجرایی تعیین نموده‎ اند. در پژوهش حاضر، نخست به تبیین مفهوم فقه سیاسی و موضوعات و اهداف آن پرداخته شده، سپس مسئله امنیت و ابعادش که یکی از مصادیق و گزاره های فقه سیاسی می باشد و ابنیه دار المنفعه، از منظر نهج البلاغه، با روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. هدف، معرفی و شناساندن موهبت الهی امنیت و ارایه تصویری روشن از آن با راهکارهای موثر در تحقق و تحکیم و نهادینه کردن امنیت در عرصه های مختلف زندگی بشر، با استناد به آموزه های فقهی سیاسی نهج البلاغه است.

    اهداف پژوهش:

    تبیین فقه سیاسی و موضوعات و اهداف آن.
    بررسی آموزه های اخلاقی، فقهی، اخلاقی و سیاسی نهج البلاغه درباره امنیت با تاکید بر دارالمنفعه.

    سوالات پژوهش:

    فقه سیاسی دربردارنده چه اهداف و موضوعاتی با محوریت امنیت است؟
    در نهج البلاغه به چه مفاهیمی درخصوص امنیت پرداخته شده است؟

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، خانواده، امنیت
  • آذر امیری میجانی، اسماعیل اسلامی*، حمید طبسی صفحات 77-90

    در فرهنگ اسلامی، قرآن به عنوان کتاب آسمانی یکی از مهم ترین منابع اخلاقی و تربیتی است. به همین دلیل از سوی بسیاری از هنرمندان و شعرا در دوره های تاریخی به عنوان یک منبع غنی استفاده شده است. از سوی دیگر هنر شعرسرایی نیز در ادوار گذشته و حال به مثابه ابزاری کارآمد، در اختیار شاعران بوده است. همواره آن را وسیله انتقال افکار و عقاید و اندیشه خلاق و هوشمندانه خود در رفع مشکلات و موانع و چالش های گوناگون می دانستند و با توجه به شرایط جامعه و مخاطبین آن، نقاب از رخ اندیشه بر می داشتند و راهکار مناسب را به جامعه هدیه می کردند. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی اشعار تعلیمی و تربیتی دو شاعر بزرگ شریف المرتضی و اوحدی مراغه ای پرداخته است. شعر این شاعران نیز متاثر از دو دوران حاکمیت مغولان و آل بویه است. در دوران آل بویه و مغولان برای شاعران و اهل علم ارزش خاصی قایل بودند. در دوران اوحدی مراغه ای ارزش عرفان و تصوف در ایران به اوج خود رسیده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. از نتایج این پژوهش چنین برمی آید که اشعار این شاعران دربردارنده معانی و مضامین والای اخلاقی و تربیتی و اجتماعی هستند که جوامع امروزی هم می توانند از آن ها الگو بگیرند.اهداف پژوهشبازشناسی مضامین اخلاقی و تربیتی در قرآن و شعر در دوران حاکمیت آل بویه و مغولان.مطالعه مضامین اخلاقی و تربیتی در آثار شریف مرتضی و اوحدی مراغه ای.سوالات پژوهشمضامین اخلاقی و تربیتی چه جایگاهی در قرآن و شعر دوره آل بویه و مغولان دارند؟مضامین اخلاقی و تربیتی چه جایگاهی در آثار شریف مرتضی و اوحدی مراغه ای داشته است؟

    کلیدواژگان: شریف المرتضی، اوحدی مراغه ای، مضامین اخلاقی و تربیتی، آل بویه، مغولان
  • کامران بهزادی، سعید امام قلی زاده*، حمیدرضا رضوی صفحات 91-101

    امروزه مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی یکی از کلیدی ترین ابعاد نظام اجتماعی است؛ به همین دلیل نقش مراکز فرهنگی قابل تامل است. بررسی شاخص های موثر در کارکرد این مراکز مسئله ای قابل تامل است. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تیوری است و جامعه پژوهش را 10 نفر از خبرگان  صاحب نظر در زمینه توسعه فرهنگی تشکیل می دهد. در گام بعدی با روش سلسله مراتبی (AHP) وزن دهی و رتبه بندی شاخص ها صورت پذیرفت. پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع آوری شده است. بخش کمی این پژوهش براساس مدل کرجسی و مورگان در جامعه کارشناسان فرهنگی متشکل از 298 نفر از مدیران مراکز اجرا گردید. تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه نشان داد که مولفه های اساسی مراکز فرهنگی  شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی و بومی، پوشش، سلامت، پژوهش، سبک زندگی، تکنولوژی و ارتباطات است. نتایج پژوهش به روش سلسله مراتبی (AHP) نشان می دهد که  شاخص دینی و مذهبی اولویت اول و شاخص های ملی و بومی، پوشش، سبک زندگی، سلامت، پژوهش، تکنولوژی، ارتباطات و نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم بوده است. ضمنا میانگین هر یک از شاخص ها نشان می دهد که شاخص های پوشش، دینی و مذهبی، پژوهش، سلامت، اشتغال، تکنولوزی، سبک زندگی و شاخص ملی و بومی به ترتیب بالاترین میانگین ها را داشته اند که این نتایج حاکی از وجود شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان است. اهداف پژوهش مطالعه مولفه های توسعه فرهنگی.بررسی شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان. سوالات پژوهش چه ارتباطی بین مولفه های توسعه فرهنگی وجود دارد؟چه عواملی در شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان وجود دارد؟

    کلیدواژگان: توسعه فرهنگی، روش سلسله مراتبی، شاخص های اولویت بندی، تحلیل داده بنیاد
  • صدف پورمحمود*، اشرف سادات موسوی لر صفحات 102-117

    تقابل های دوتایی از اصول حاکم بر جهان مادی است و انسان نیز خود موجودی ترکیبی از جسم و روح است. به یقین این معناها نمی تواند باز نمودی در هنر بشری از جمله نقوش تصویری نداشته باشند. هنر گاه این معناها را همان گونه که هستند، بازتاب داده و گاه آنها را در قالب نمادها و نشانه هایی به تصویر می کشند. تقابل ها در آثار هنری تصویری همیشه به معنای تضاد نیست و در برخی از آثار، تکمیل کننده یکدیگر می شوند و در کنار یکدیگر معنا می یابند. برای مطالعه معنای تقابل ها در نقوش تصویری انتخاب نمونه ای شاخص هنری ضرورت داشت؛ لذا این اثر به عنوان پر تقابل ترین اثر هنری معاصر اشر، برای این امر انتخاب گردید. عنوان، فرم و محتوای آن دارای تقابل های بسیاری بوده و این اثر از نظر شکل، بیان، ساختار، رنگ، تصاویر و نقوش در حد اعجازآوری مشحون ارزش های معنایی و متباین بصری است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تطبیقی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، عدد تقابل های دوتایی در تابلوی روز و شب به 7 نمونه می رسد و در تعمیم آنها به کارکردهای هنری به ویژه از منظر معانی، شامل تقابل های دوتایی فرمی و کنشی (محتوایی و روایی) بوده و قابل انطباق با نظریه دریدا ست.

    اهداف پژوهش 

    بررسی تعامل معنایی تقابل ها در نقوش تصویری تابلوی روز و شب موریس اشر.
    بررسی کارکردهای معنایی تقابل دوتایی.

     سوالات پژوهش

    میزان انطباق پذیری نظریه تقابل های دوتایی دریدا بر آثار هنر تصویری چقدر است؟
    کارکردهای معنایی تقابل های دوتایی چگونه است؟

    کلیدواژگان: تعامل معنا، ژاک دریدا، تقابل های دوگانه، هنرهای تجسمی، روز و شب موریس اشر
  • زینب چراغی، عبدالناصر نظریانی*، بهمن نزهت صفحات 118-130

    در ادبیات نوین ایران و ترکیه پیدایش و سیر تحول داستان و انواع آن از ابتدا روال مشابهی را پیموده است. ادبیات داستانی هر دو کشور از بدو شکل گیری متاثر از ادبیات غرب هستند که این تاثیر عمدتا از طریق ترجمه ی متون و آثار ادبی به دست آمده است. نتیجه ی این تاثیر، شکل گیری جریان های گوناگون داستان نویسی خواه از لحاظ شکل و خواه از لحاظ مضمون و محتوا است. اورهان کمال یکی از برجسته ترین داستان نویسان ترکیه است که آثار متعددی از او به فارسی ترجمه شده است و یکی از پیشروان ادبیات روستایی است. محمود دولت آبادی نیز یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایران است که ادبیات اقلیمی در آثار او مشهود است. این تحقیق کاوشی است تطبیقی با هدف شناخت شباهت ها و تفاوت های موجود در داستان های «برخاک های حاصلخیز» اورهان کمال و «جای خالی سلوچ» دولت آبادی که بر مبنای روش تحلیلی _ توصیفی نوشته شده است. با بررسی هر دو اثر می توان به این نتیجه رسید که کمال و دولت آبادی پلیدی، پریشانی، بی عدالتی و فقر و فلاکت موجود در جامعه ی روستایی را با ریزبینی و دقت توصیف می کنند. اهداف پژوهش: واکاوی عوامل موثر بر فلاکت و از هم پاشیدگی جامعه روستایی در کشورهای ایران و ترکیه. تطبیق رمان اقلیمی جای خالی سلوچ و رمان بر خاک های حاصلخیز.سولات پژوهش:آیا کشورهای ایران و ترکیه رویدادهای تاریخی، شرایط اجتماعی و فرهنگی مشترکی در پایان آغاز سده چهاردهم شمسی تجربه کرده اند؟ کدام تصیم سیاسی مشترک باعث نابودی جامعه روستایی در ترکیه و ایران شد؟

    کلیدواژگان: جامعه روستایی، اورهان کمال، یحیی دولت آبادی، جای خالی سلوچ، بر خاک های حاصلخیز
  • فهیمه حاجیانی، جهانبخش رحمانی*، محمدرضا شمشیری صفحات 131-149
    هنر، دین و فلسفه با یکدیگر دارای روابط عمیقی هستند. فلسفه هگل یکی از مظاهر آمیختگی این سه مقوله است. هنر مجسمه سازی را می توان یکی از جلوه گاه های این نوع هنر دانست. در این پژوهش از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. روش پژوهش مورد استفاده روش استنتاجی فرانکناست. در این روش در ابتدا محقق به استنتاج اصل تربیتی از هدف غایی و گزاره واقع نگر مبنایی پرداخته و سپس به استنتاج روش تربیتی از اصلی که در استنتاج پیشین به دست آمده و گزاره واقع نگر مصداقی پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کتاب های هگل، سایر منابع و پژوهش ها حول محور مفاهیم زیباشناسی هگل، مبانی نظری زیباشناسی وی و زمینه های تربیتی آن است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که بیان ژرف ترین ارزش های ذاتی هر تمدن و آشکارسازی ایده مطلق ازجمله اهداف اساسی تربیت زیباشناسی استنتاج شده از نظرات هگل است که نیل به آن در گرو استفاده از اصولی چون شیوه بیان ارزش های ذاتی هر تمدن متناسب با دوره تاریخی خود است که شیوه بیان هنری، دینی و فلسفی و ارتباط آنها با یکدیگر از روش های رسیدن به این اهداف و اصول است. همچنین رساندن انسان به حد کمال و حقیقت غایی از دیگر اهداف اساسی تربیت زیباشناسی هگل است که انتقال و اشاعه باورهای دینی از اصول آن و استفاده از قالب های هنری سمبولیک، کلاسیک و نمادین به منظور بیان اعتقادات دینی ازجمله روش های آن است.اهداف پژوهشاستنتاج اهداف تربیت زیباشناختی هگل با بررسی قالب های هنری دین در زیباشناسی وی.استنتاج اصول تربیت زیباشناختی هگل با بررسی قالب های هنری دین در زیباشناسی ویسوالات پژوهشکدام اهداف تربیت زیباشناختی را می توان از اندیشه های هگل استنتاج کرد؟کدام روش های تربیت زیباشناختی را می توان از اندیشه های هگل استنتاج کرد؟
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، هنر، دین، مجسمه سازی
  • پژمان خشایاری، سید عباس حیدری*، سینا نعمتی زاده صفحات 150-173
    امروزه که کار و فعالیت، شکل تازه ای به خود گرفته و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است، نقش های کارآفرینی، اهمیت زیادی پیدا کرده اند. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کنند. کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت های شغلی جدید نمی پردازند؛ بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به خلاقیت می زنند. با توجه به اهمیت بخش گردشگری در اصفهان و اینکه رشد این بخش و معضل بیکاری در این استان، در بخش گردشگری و کار در صنایع دستی و کارخانجات، توجه به ماهیت کارآفرینی می تواند به عنوان راهکاری برای ایجاد فرصت های شغلی باشد؛ لذا ضرورت و انجام این تحقیق که سعی در نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی و همچنین رتبه بندی آن را دارد، گامی در جهت بهبود مشکلات بوده و ضرورت می یابد. با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی مولفه های موثر بر کارآفرینی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تعداد 80 نفر از کارآفرینان شهر اصفهان تشکیل داده اند که طبق فرمول کوکران تعداد اعضای نمونه،  66 نفر محاسبه شد. با استفاده از تیوری داده بنیاد به شناسایی این عوامل پرداخته شد که در نهایت در مرحله گزینشی شاخص های آموزش مهارت های کارآفرینی، مشاوره، تامین منابع مالی، زیرساخت های اساسی (فرهنگی- اقتصادی- فیزیکی- تجاری)، عوامل محیطی، عوامل استراتژیک، عوامل فردی (ویژگی های شخصیتی)، عوامل فرهنگی، دانش اولیه، نیروهای پیش برنده، شبکه های اجتماعی، هوشیاری کارآفرینی، پیامدهای فردی، پیامدهای کلان، اصلاح قوانین و مقررات، ظرفیت سازی و توانمندسازی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، شرایط عمومی تسهیل گر، شرایط عمومی محدودکننده به عنوان مولفه های موثر بر کارآفرینی معرفی شدند.اهداف پژوهششناسایی مولفه های موثر بر فرصت های کارآفرینی؛2.مطالعه فرصت های کارآفرینی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.سوالات پژوهششناسایی مولفه های موثر بر فرصت های کارآفرینی چگونه است؟چه عواملی در فرصت های کارآفرینی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موثر است؟
    کلیدواژگان: کارآفرین، فرصت های کارآفرینی، میراث فرهنگی، تکنیک معادلات ساختاری
  • محسن رحمتی، علی اکبر گرجی اذندریانی*، علی بهادر جهرمی صفحات 174-190
    مقوله صلح را باید یکی از مقولات مهم در حیطه حقوق بین الملل و حتی حقوق داخلی کشورها  دانست که در اسناد آموزش حقوق بشری جایگاه خاصی دارد و تحقق مصادیق آموزش حقوق بشری و شناسایی و عینیت یافتن آنها به معنای پیش شرط های تحقق صلح است. حمایت از آموزش حقوق بشری یکی از ملزومات جهان امروز می باشد که در این بین، حق بر صلح از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از سوی بسیاری از مجامع بین المللی و حتی ملی دارای جایگاه خاصی می باشد. با توجه به نیاز روزافزون امروز بشر به زندگی در صلح و آرامش و اساس این حق برای برخورداری از سایر حقوق چون: توسعه پایدار؛ کمک های بشر دوستانه و غیره، بررسی و بحث در رابطه با مقوله صلح و وظایف دولت در قبال آن از ضروریات به شمار آمده که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که ضرورت صلح در سطوح ملی و بین المللی در حفظ حقوف و کرامت بشری است. این تلاش ها در نقاشی های دوران انقلاب مشروطه نیز قابل مشاهده است.اهداف پژوهش:1.بررسی وظایف دولت در راستای تضمین حق بر صلح  و رعایت حقوق شهروندان.2.بررسی صلح و حقوق بشر در نقاشی های دوران انقلاب مشروطه.سوالات پژوهش:1.دولت های چه نقشی می توانند در ایجاد صلح و حفظ کرامت انسانی دارند؟2.در نقاشی های دوران مشروطه چه مقوله هایی از حقوق بشر وجود دارد؟
    کلیدواژگان: هویت بشری، صلح، دوران مشروطه، هنر
  • عبدالکریم رستمی، علی الهامی*، حسین خسروی صفحات 191-203

    هنر و تمدن اسلامی از آغاز  پیدایش تا عصر حاضر تحت تاثیر عوامل مختلفی تکوین یافته است. در این میان ایرانیان نیز سهم بسزایی در این مسئله داشته اند. پس از فتح ایران، بستر مناسبی برای استفاده از تجارب دیوانی ایرانیان که از تجربه و سابقه تمدنی ممتازی در ملکداری و امور دیوانی برخوردار بودند، فراهم آمد. نقش دبیران ایرانی در دیوانسالاری عصر عباسی به درستی تبیین نشده است. دبیران ایرانی نه تنها پیش از عربی سازی دیوانسالاری اسلامی، مجریان و مدیران تشکیلات اداری و مالی دستگاه حکومتی بودند؛ بلکه نقش اصلی و اساسی را نیز در مرحله  گذار از دیوانسالاری بومی به دیوانسالاری عربی بازی کردند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که هنر و تمدن ایرانی و دبیران ایرانی در فرازمندی دیوانسالاری در تمدن اسلامی عصر عباسی، نقش مهمی داشته اند. پایه های دیوانسالاری اسلامی از آغاز تاسیس تا مراحل تکمیلی و تکاملی آن توسط دبیران ایرانی و با اتکاء به میراث دیوانی ایران ساسانی گذاشته شد. ایرانیان با انتقال داده های تمدنی و هنری، نقش مهمی در هویت بخشی به هنر و تمدن در عصر عباسی بر عهده داشته اند.اهداف پژوهشتبیین سهم دیوانسالاری ایرانی، بر تکامل و پیدایش نهاد دربار و دیوان در خلافت عباسی.تبیین نقش ایرانیان در پیشرفت هنر در عصر عباسی.سوالات پژوهشسهم ایرانیان در توسعه و تحکیم تشکیلات و دیوانسالاری در خلافت عباسی چیست؟نقش ایرانیان در پیشرفت هنر در عصر عباسیان چگونه بوده است؟

    کلیدواژگان: دیوان سالاری اسلامی، دیوانسالاری ایر انی، دبیران ایرانی، هنر و تمدن اسلامی
  • سمیه رسولی پور، عطیه یوزباشی*، ریحانه کشتگر قاسمی، عبدالخالق دستمردی صفحات 204-221
    گستره وسیع جغرافیای جهان اسلامی سبب شده است امروزه شاهد وجود آثار متعددی از تمدن اسلامی در مناطق دور و نزدیک باشیم. ارمنستان به عنوان منطقه ای که همواره محل اختلاف میان حکومت های مسیحی و مسلمان بوده است، آثار مربوط به فرهنگ اسلامی را در خود دارد. بررسی وجوه اشتراک این بناها با بناهاب تاریخی دوره اسلامی در ایران می تواند به مثابه یک راهبرد فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. مسجد کبود در شهر ایروان یکی از آثار مربوط به دوره اسلامی است که در این پژوهش با مسجد جامع کبود تبریز مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ محتوا، با روش توصیفی و تطبیقی انجام پذیرفته و جمع آوری اطلاعات نیز به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است. سرانجام برآیند پژوهش پیش رو را می توان این گونه بیان کرد: سبک هنری و نوع تزیینات به کار رفته در دو مسجد موردمطالعه تقریبا مشابه هستند که ناشی از تاثیر فرهنگ غنی ایران بر مردم ارمنستان بوده است. با این تفاوت که در مسجد کبود تبریز تزیینات ساده تر اجرا شده اند و همچنین دو بنای مذکور بر پایه سبک و سیاق مهندسی ایرانی (تیموریان) طراحی و ساخته شده اند. اهداف پژوهشبازشناسی سبک معماری در مسجد کبود ایروان و مسجد کبود تبریز.مقایسه تطبیقی تزیینات معماری مسجد جامع کبود ایروان با مسجد جامع کبود تبریز به مثابه راهبرد فرهنگی.سوالات پژوهشچه ارتباطی میان سبک هنری در تزیینات معماری به کار رفته در مسجد کبود ایروان و مسجد کبود تبریز وجود دارد؟در تکوین نهایی مسجد جامع کبود ایروان و تبریز، اتمسفر فرهنگی ایران چگونه و به چه میزان اثرگذار بوده است؟
    کلیدواژگان: تزئینات معماری، مسجد کبود ایروان، مسجد کبود تبریز، راهبرد فرهنگی
  • لیلا زمانی اقایی، حسین سلطان زاده*، شروین میرشاهزاده صفحات 222-241

    هویت و معماری برخوردار از هویت ملی و منطقه‏ای مسیله‏ای است که در سال‏های اخیر و در همه کشور‏ها مورد توجه خاص قرار گرفته است. در شرایط کنونی و با وجود جریاناتی که به دنبال معماری خودی هستند، تبیین چگونگی اثرپذیری آثار معماری معاصر از آثار معماری ماقبل خود به ویژه آن دسته از آثاری که در زمینه تاریخی-فرهنگی یکدیگر قرار دارند، بسیار مهم و حایز اهمیت است؛ لذا در این پژوهش با بررسی ویژگی‏های مهم و تاثیرگذار و اجزای درون متنی هویت ساز در سنت معماری تیموری، به عنوان یکی از مهم‏ترین سنت‏های معماری در خراسان بزرگ و در کشور‏های حوزه‏ی تمدنی آن و در بناهای شاخص این دوره در کشورهای موردمطالعه، تلاش شده به صورت منسجم به بیان چگونگی و مراتب ارتباط میان سنت معماری تیموری با آثار معماری معاصر و بر اجزا و لایه‏‏های مختلف آن پرداخته شود. در این تحقیق به واسطه بررسی‏های کتابخانه‏ای و با مطالعه اسناد تاریخی و منابع متعدد دیگر، از روش تحقیق کیفی با استفاده از تدابیر چندگانه تحلیلی-توصیفی و روش تاریخی-تفسیری و روش مقایسه‏ای استفاده شده و جامعه آماری بناهای معاصر عمومی سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان در فاصله سال‏های 1960 تا 1990 میلادی است. تجزیه و تحلیل داده‏‏ها و نتایج حاصل از پژوهش نشان می‏دهد که بناهای معاصر در این کشورها با تلاش به ترکیب لایه‏های مختلف در معماری بنا به برقراری مکالمه و ارتباط با سنت معماری تیموری پرداخته‏اند.اهداف پژوهشبازشناسی شاخص‏های هویت‏بخش معماری تیموری در بناهای عمومی معاصر کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان.2. مقایسه چگونگی ارتباط در لایه‏های مختلف میان سنت معماری تیموری و آثار معماری معاصر در سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان.سوالات پژوهش1. بازتاب شاخص‏های هویت‏بخش سنت معماری تیموری در بناهای عمومی معاصر سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، چگونه است؟2. مراتب ارتباط در لایه‏های مختلف و میان سنت معماری تیموری و آثار معماری معاصر در سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان چگونه تبیین می‏شود؟

    کلیدواژگان: معماری معاصر، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، معماری تیموری
  • زهره سرمد*، منیره خلیلی محله صفحات 242-252
    بخش عظیمی از اساطیر، پاسخی به ابهامات موجود درباره خلقت است. بشر همواره در پی کشف چگونگی خلقت خود و جهان بوده و شرایط زیستی و اعتقاد به خدایان نخستین، نقش مهمی در انتخاب عناصر ترکیبی آفرینش داشته است. انسان به دنبال شرایط زیستی و اجتماعی، عناصر مادی چهارگانه یعنی آب، باد، خاک و آتش را در زمره مقدسات تصور می کرد. در این میان اعتقاد به وجود از آب و خاک، پررنگ تر است. با توجه به طریق معیشتی کشاورزی و دامداری در نیاز به آب و خاک، باورهای مختلف خلقت از این دو عنصر شکل گرفته و در بسیاری از آثار هنری و ادبی نمودار شده است. اعتقاد به خلقت انسان و جهان از عناصر چهارگانه، ازجمله اساطیری است که در میان روایات و باورهای دینی سامی و هند و ایرانی دیده می شود؛ بنابراین بررسی عناصر چهارگانه در اندیشه اقوام سامی و هند و ایرانی با تکیه بر آثار هنری برجای مانده می توان نکات مهمی را در این باره آشکار سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است.  یافته های پژوهش حاکی از این است که مطالب مربوط به خلقت جهان و انسان از عناصر چهارگانه در اساطیر و باورهای سامی، هند و ایرانی، به وفور یافت می شود و انعکاس روشن آن را می توان در آثار هنری این ادوار مشاهده کرد.اهداف پژوهش1. بازشناسی دیدگاه های موجود درباره خلقت جهان و انسان از عناصر چهارگانه در اساطیر و باورهای سامی و هندوایرانی .2. واکاوی چگونگی انعکاس باور به عناصر چهارگانه در آثار هنری اقوام سامی و هندوایرانی.سوالات پژوهشدر کدام ادیان به آفرینش انسان از عناصر چهارگانه اشاره شده است؟باور به نقش عناصر چهارگانه در خلق انسان چه بازتابی در آثار هنری اقوام سامی و ایرانی داشته است؟
    کلیدواژگان: عناصرچهارگانه، خلق انسان، آثار هنری، اقوام سامی، هندو ایرانی
  • کیان سلطانیان، ناصر قاسمی*، عباس تدین صفحات 253-273
    در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در حوزه اجرای احکام و در بحث رعایت حقوق محکوم له و محکوم علیه و نظارت بر زندانیان، اقدامات مفیدی صورت گرفته است. هدف از رسیدگی های کیفری، رسیدن به احراز وقوع جرم و انتساب آن، محقق بودن مسیولیت کیفری متهم و مجازات یا اقدامات تامینی و تربیتی درباره محکوم علیه به موقع اجرا گذاشته شود تا در جامعه هیچ بزهکاری مجازات ندیده و اصلاح نشده باقی نماند. اجرای مجازات، عدم دسترسی به محل اقامت و سکونت محکوم علیه، عدم معرفی محکوم علیه برای اجرای حکم توسط کفیل یا وثیقه گذار، حبس بودن محکوم علیه یا موانع با منشاء قضایی می توان عدم نظارت بر دادنامه و اخطاریه و عدم اخذ تامین مناسب را نام برد. همچنین قاضی احکام بر اجرای جرایم مجازات بدنی ازجمله مجازات سالب حیات، مجازات بدنی قطع و جرح عضو و شلاق یا مجازات سالب و محدودکننده آزادی، حق و حیثیت ازجمله حبس و تبعید و محرومیت از سکونت در نوار مرزی و اخراج یا طرد از کشور و اقامت اجباری در نقطه معین یا مجازات مالی ازجمله دیه و جزای نقدی و مصادره و ضبط و معدوم کردن اموال نظارت دارد و تا حکم اجرا نشود، پرونده مختومه نمی گردد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی  و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که امروزه نظارت بیشتری در حوزه اخلاق بر اجرای مجازات وجود دارد درحالی که محکمه های قضایی نگارگری حاکی از سرعت عمل و ضعف قانونی و خودمحوری شاه در اجرای مجازات هاست.اهداف پژوهشبررسی سازوکارهای اخلاقی در نحوه اجرای مجازات توسط قاضی.واکاوی چگونگی قضاوت و مجازات در نگارگری ایران.سوالات پژوهشچه سازوکارهای اخلاقی از سوی قاضی در اجرای مجازت انجام می شود؟در نگارگری ایران چه اطلاعاتی درخصوص محاکم قضا و اجرای مجازات وجود دارد؟
    کلیدواژگان: مجازات، قاضی، اجرای کیفری، اجرای مجازات، نگارگری
  • ندا سهراب زاده، آژنگ بقایی*، مهدیه معینی صفحات 274-284

    ارتباط روانشناختی افراد با محیط اطرافشان، در بسیاری از سبک های معماری مقوله ای مهم است.  مجتمع های تجاری به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان های عمومی دارای طراحی های خاصی هستند. بازشناسی تیپ های شخصیتی و ارتباط آن با زیبایی شناسی هندسی در مجتمع های تجاری می تواند نقش مهمی در رفتار خریداران داشته باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی با تکیه بر داده های آماری و کتابخانه ای به روش کمی و کیفی به بررسی موضوع می پردازد. جامعه موردمطالعه در پژوهش حاضر تمامی بازدیدکنندگان از پنج مجتمع تجاری چابهار با نام های صالحیار، پردیس، فردوس، صدف و ابریشم است. پرسشنامه ها شامل چهار قسمت است که در آن به سنجش تیپ های شخصیتی، ادراک از ویژگی های ساختمان، پاسخ به زیبایی شناسی و رفتار خرید پرداخته شد. درنهایت به حجم نمونه ای 50 نفری رسیده شد که تقریبا از هر مجتمع ، ده نفر مصاحبه شونده سنجیده شدند. داده های حاصل بخش جمعیت شناختی توسط نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفته و دیگر تجزیه و تحلیل های سوالات مصاحبه به وسیله نرم افزار Smart PLS ارایه شده است. در نهایت نشان داده شد زنان قضاوتی در مقایسه با زنان ادراکی زمان بسیار پایین تری به خرید اما دفعات بیشتری به خرید کردن اختصاص می دادند. افراد شمی_حسی با لذت کلی از تاثیر زیبایی شناسی و رفتار خرید مورد تایید قرار گرفت که بعد فکری احساسی بر جنبه های زیبایی معماری و تحریک به رفتار خرید موفق تر عمل می کند. آنهایی که شخصیت برون گرایی دارند، بیشتر به صورت هیجانی و بی دلیل اقدام به خرید می کنند.اهداف پژوهش بررسی رابطه معنادار بین زیباشناسی هندسی بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار.بررسی رابطه معنادار بین ادراک از ویژگی های ساختمان بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار.سوالات پژوهش آیا زیباشناسی هندسی بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار از ارتباط معناداری برخوردار است؟آیا ادراک ویژگی های ساختمان تاثیری بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار تاثیر دارد؟

    کلیدواژگان: زیبایی شناسی هندسی، رفتار خرید بازدیدکنندگان، مجتمع های تجاری، تیپ های شخصیتی
  • پدرام شهدوست مقدم، سیده عصمت رسولی*، وحید فلاح صفحات 285-309

    امروزه چگونگی تعامل در بخش های مختلف جامعه، نقش مهمی در پویایی آنها دارد. تیم های بزرگسالان یکی از گروه هایی است که میزان تعامل و عوامل موثر در آن نقش مهمی در موفقیت احتمالی آن دارد؛ لذا در پژوهش حاضر با انتخاب جامعه آماری از استان تهران این مسئله بررسی شده است. روش پژوهش به شکل (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران آموزش و پرورش شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع 21 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه دوم از جامعه آماری، شامل تمامی کارکنان وزارت آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1398 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 313 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش گردآوری داده ها با روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) انجام شد. در بخش کیفی نتایج مصاحبه کدگذاری شد و در بخش کمی نیز به منظور توصیف ویژگی های جمعیت شناسی و متغیرهای پژوهش از آمار توصیفی و از شاخص های درصد فراوانی، جدول و نمودار استفاده شد. در بخش استنباطی نیز به منظور آزمون سوالات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری، آزمون t تک نمونه ای و از نرم افزارهای SPSS-v23، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های تشکیل دهنده زبان ایده آل و گفتمان های غالب شامل هژمونی و تثبیت معنا، هویت، مفصل بندی، دال مرکزی، گفتمان، زنجیره هم ارزی، ضدیت و غریت، ساختارشکنی و دال تهی بود. همچنین مولفه های تعاملات تیمی بر اساس فلسفه تحلیلی شامل فرایند، نتایج، یادگیری تیمی، رهبری تحول گرا، انعکاس گری تیمی، شایستگی حرفه ای، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی بود. همچنین نتایج نشان داد زبان ایده آل و گفتمان های غالب بر بهبود تعاملات تیمی بزرگسالان به زعم فلاسفه تحلیلی تاثیر دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.اهداف پژوهشبررسی تاثیر زبان ایده آل و گفتمان های غالب بر بهبود تعاملات تیمی بزرگسالان استان تهران به زعم فلاسفه تحلیلی به منظور ارایه مدل.بررسی آرامش و صلح در صحنه های نگارگری.سوالات پژوهشزبان ایده آل و گفتمان های غالب با تحلیل فلسفی چه نقشی در تعاملات تیمی بزرگسالان استان تهران دارد؟گفتمان تعاملی در صحنه های نگارگری با محوریت آرامش و صلح چگونه است؟

    کلیدواژگان: زبان ایده آل، گفتمان های غالب، تعاملات تیمی، فلاسفه تحلیلی
  • فریبا صادقی دوست، مهدی مطیع*، مهدی حبیب اللهی صفحات 310-322

    کتاب The study Quran تالیف سید حسین نصر در کشور آمریکا به چاپ رسیده است. کتاب مذکور علاوه بر ترجمه و تفسیر قرآن به زبان انگیسی، شامل پانزده مقاله پیرامون مسایل متفاوتی است که با قرآن و اسلام سرو کار دارد. در جستار حاضر، مقاله یازدهم این کتاب تحت عنوان «قرآن و هنرهای اسلامی» نوشته ژان لویی میشون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. وی در مقاله مذکور برای پرداختن به قرآن و بیان هنرهای اسلامی به مباحثی از جمله دو هدیه آسمان، مسجد پیامبر(ص) در مدینه، موهبت تلفیق و... پرداخته است. مقاله حاضر به شکل توصیفی تحلیلی در جهت دستیابی به تفکرات، دیدگاه، روش و نوع قلم مولف در زمینه قرآن و هنرهای اسلامی، ابتدا از زبان انگیسی ترجمه شده و سپس با توجه به تفکرات و اعتقادات مسلمانان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل و بررسی متن، از جنبه هنر، معماری اسلامی قرآنی، هنر اسلامی و صنایع دستی و آیات هنری از دیدگاه مولف به رشته تحریر درآمده و در عین بیان مهم ترین نقد، نقاط قوت نیز بیان شده است.اهداف پژوهشبررسی هرمونتیک و موضوعات محوری در مقاله قرآن و هنرهای اسلامی اثر ژان لویی میشون.2.بررسی کتاب The study Quran  از سید حسین نصر.سوالات پژوهشهنر اسلامی چه بازتابی در کتاب The study Quran داشته است؟در مقاله قرآن و هنرهای اسلامی رابطه قرآن و هنر اسلامی چگونه تبیین شده است؟

    کلیدواژگان: The study Quran، حسین نصر، لویی میشون، قرآن، هنر اسلامی
  • جمال صالح زاده، سید جاسم پژوهنده*، علیار حسینی صفحات 323-341

    یکی از مسایل مهم در بحث عرفان، بررسی مقامات عرفانی و تشریح درجات مختلف آن ها ست که به کرات مورد توجه عارفان قرار گرفته و هر یک دیدگاه ها و برداشت های خود را پیرامون آن ها بیان کرده اند. بدون شک پیامبر اکرم(ص) یکی از عارفان بزرگ محسوب می شود و در تصاویری که از ایشان برجای مانده است، می توان جلوه هایی از زیبایی شناسی عرفانی را مشاهده کرد. در پژوهش پیش رو محوریت اصلی کار، بررسی رویکرد عرفانی امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی در ارتباط با مقامات عرفانی با تکیه بر سه مقام توبه، رضا و توکل است. پژوهش حاضر با رهیافت توصیفی - تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای به ویژه منابع مربوط به دیدگاه ها امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی نگاشته شده. مهم ترین نتایج آن بدین قرار است که این دو شخصیت عارف مسلک و بزرگ به رغم توافق نظر در برخی از مسایل، گاه دیدگاه های متفاوتی نیز مطرح کرده اند تا جایی که گاه امام خمینی (ره) به نقد نظرات امام محمد غزالی نیز پرداخته است. همچنین امام خمینی (ره) به بیان درجات هریک از مقامات مذکور پرداخته و با تامل و دقت بسیار بالایی آن ها را تعریف و تبیین کرده، درحالی که امام محمد غزالی بیشتر به توصیف کلی این مقامات مبادرت ورزیده است. به نظر می رسد که با توجه به فاصله زمانی طولانی بین دوره زمانی حیات امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی و نیز به دلیل استمرار و توسعه رویکردهای عرفانی توسط دیگر عارفان و بهره مندی و توسعه دیدگاه های عرفانی امام خمینی تحت تاثیر آنان، ایشان توانسته است دیدگاه های جامع تری نسبت به عارفان قبل از خود پیرامون این مقامات عرفانی ارایه دهد.اهداف پژوهشواکاوی زیبایی شناسی عرفانی در آثار امام محمد غزالی و امام خمینی(ره)؛بررسی ویژگی های بصری و مفهومی عرفان در تصاویر پیامبر(ص).سوالات پژوهشزیبایی شناسی عرفانی در اندیشه غزالی و امام خمینی (ره) چه نمودی یافته است؟ویژگی های بصری و مفهومی عرفان چه بازتابی در تصاویر پیامبر(ص) داشته است؟

    کلیدواژگان: مقامات عرفانی، امام خمینی، امام محمد غزالی، پیامبر(ص)
  • سید حسن فاضلی، رضا صادقی شهپر* صفحات 342-360

    عصر قاجار به لحاظ چاپ و نشر آثار مصور و تجلی تصویر در معماری، نقاشی، موسیقی، نگارگری، تذهیب و غیره، عصر ویژه ای است. ادبیات نیز محمل مناسبی برای این موضوع است؛ اما وقتی زبان، موضوع بحث سبک شناسانه باشد، بهره بردن شاعر و نویسنده از صور خیال و صنایعی مانند استعاره، تشبیه و مجاز، نوعی نگارگری در کلام است و طالبوف از این منظر، نویسنده تصویرگری محسوب می شود. طالبوف تبریزی از نویسندگان و روشنفکران ایرانی مهاجر به قفقاز است که با نگارش آثار ادبی و سیاسی خود، سهم زیادی در روشنگری و گسترش اندیشه های نوین ادبی و سیاسی در بین ایرانیان دارد. او در آثارش ضمن بحث درباره مسایل علمی جدید و سیاست و آزادی و قانون، لزوم ساده نویسی و رهایی از عبارت پردازی ها و تکلفات پیشین را در نثر گوشزد می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. بررسی ها نشان داد که در سطح زبانی، ترجمه لفظ به لفظ اصطلاحات و عبارات ترکی به فارسی، استفاده از کلمات خارجی با تلفظ روسی یا ترکی، مطابقت صفت با موصوف به سیاق زبان عربی، کاربرد ضمیر «او» برای غیر انسان و استفاده از «به» در معنی «برای» بسامد زیادی در آثار طالبوف دارند. در سطح ادبی نیز اقتباس و استشهاد به آیات و اشعار و بهره گیری از ضرب المثل برای تبیین موضوع، ویژگی اصلی آثار وی هستند.اهداف پژوهشبررسی ویژگی های سبکی آثار طالبوف در دو سطح زبانی و ادبی است.بررسی عوامل ساده نویسی در متون مصور دوره قاجار.سوالات پژوهشآثار ادبی طالبوف تبریزی دارای چه ویژگی های زبانی و ادبی است؟چه عواملی در ساده نویسی متون مصور دوره قاجار نقش داشته است؟

    کلیدواژگان: تصویرگری، متون مصور، طالبوف تبریزی، سبک شناسی
  • زهرا فرخی راد، بهمن نامور مطلق*، محمد خزایی صفحات 361-376

    پیرامتن ها عوامل تاثیرگذار و سازنده بیرون از متن هستند که مخاطب را به دنیای درون متن دعوت می کنند، او را با زوایای پنهان متن و شرایط خلق متن آشنا می سازند و منجر به خلق و شکل گیری معنای متن می گردند. لوگوها به مثابه پیرامتن آستانگی نخستین رابط میان مخاطب و ادراک بصری برند هستند که به خوانش صحیح مخاطب از برند کمک می کنند. اهمیت این پیرامتن ها از آن روست که با تحلیل و کشف معانی نهفته در آنها می توان به درک بهتری از برند دست یافت. به همین دلیل داشتن یک لوگو برای کسب وکار یک ضرورت به حساب می آید؛ چراکه یک لوگوی خوب با ارسال پیام صحیح و ایجاد اعتماد، متمایزشدن از رقبا و حفظ مشتریان وفادار، به روند رشد کسب و کار و جذب مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. پس از انجام روش تحقیق ترکیبی و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری، نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص های کیفی سادگی، هارمونی رنگی، ماندگاری ذهنی، تمایز، هماهنگی پیرامتن با متن، گویایی و صراحت، تعادل بصری، پویایی، کاربردی بودن و هویت فرهنگی به عنوان شاخص های خوانش لوگو معرفی شدند که بر ارتقاء ادراک بصری برند اثرگذار هستند و در رابطه با شش خط هوایی در داخل ایران مورد تحلیل قرار گرفتند. نهایتا مشخص شد که خوانش لوگو در جایگاه پیرامتن از طریق ویژگی های خود که ده شاخص ذکر شده هستند، به طور مستقیم ادراک برند بصری را به عنوان متن اصلی و متغیری وابسته با ابعاد باور پذیری، قابلیت اعتماد، اصالت، منحصر به فرد بودن، قابل دریافت بودن و جذابیت بصری، تحت تاثیر قرار می دهد.اهداف پژوهش1. شناسایی شاخص های اثرگذار خوانش لوگو در ادراک بصری برندهای خطوط هوایی ایران.2. ارتقاء کیفیت بصری برندهای خطوط هوایی از طریق دستیابی به شاخص های خوانش لوگو به عنوان پیرامتن.سوالات پژوهش1. خوانش لوگو به عنوان پیرامتن چگونه ادراک بصری برند را تحت تاثیر قرار می دهد؟2. چه شاخصه هایی در خوانش لوگوهای خطوط هوایی ایران، آن را به یک پیرامتن اثرگذار برای این برندها تبدیل کرده است؟

    کلیدواژگان: پیرامتن، خوانش لوگو، ادراک بصری، خطوط هوایی ایران
  • سودابه قلیچی، علیرضا اسماعیلی*، عیسی حسن زاده، رحمت الله امیراحمدی صفحات 377-390
    هنر و دین از گذشته های دور، دو رکن مهم در حیات جوامع بشری بوده اند. امروزه با توجه به ایجاد تغییرات در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ضرورت بررسی این مقوله ها در سبک زندگی مطرح می گردد. این تحقیق به روش پیمایش و از نوع کاربردی به «بررسی رابطه مولفه های جامعه شناختی و بی تفاوتی اجتماعی با نقش میانجی هنر و دین داری در شهر گرگان» می پردازد. جامعه آماری، شهروندان بالای هجده سال شهر گرگان بوده که شامل 250312 تن می شود. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد 414 نفر از آنان به صورت تصادفی بررسی شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS 26 استفاده شد. آزمون فرضیه ها از طریق محاسبه ضریب همبستگی و ضریب تعیین تعدیل شده و خط رگرسیون پیش بینی کننده و آزمون سویل انجام شد. نتایج نشان داد میانگین بی تفاوتی اجتماعی شهروندان در حد متوسط رو به بالا بوده و میزان دین داری در حد بالا به دست آمد. در آزمون فرضیه های تحقیق (همبستگی پیرسون) مشخص شد که مولفه های جامعه شناختی  با مقدار (155/0-) و دینداری با مقدار (289/0-)  رابطه معناداری با بی تفاوتی اجتماعی وجود دارد. همچنین تمام مولفه های جامعه شناختی رابطه معناداری با بی تفاوتی اجتماعی داشته و جهت رابطه منفی بوده است. همچنین در آزمون فرضیه های میانجی، مشخص شد که عامل میانجی گر دین داری برای نظام ارزشی، سبک زندگی و سرمایه اجتماعی بر بی تفاوتی اجتماعی شهروندان، نقش تعیین کننده ای داشته است.اهداف پژوهشبررسی رابطه بین هنر و دینداری با بی تفاوتی اجتماعی در سبک زندگی شهر گرگان.بررسی میزان بی تفاوتی اجتماعی در سبک زندگی در شهر گرگان.سوالات پژوهشچه رابطه ای میان هنر و دینداری با بی تفاوتی اجتماعی در گرگان وجود دارد؟بی تفاوتی اجتماعی تا چه اندازه در سبک زندگی مردم گرگان وجود دارد؟
    کلیدواژگان: تبیین جامعه شناختی، شهرستان گرگان، بی تفاوتی اجتماعی، دینداری
  • پریا کریمی، سید مصطفی مختاباد امرئی*، آزاده شاهچراغی صفحات 391-407

    امروزه سینما یکی از مهم ترین سرگرمی های افراد در جوامع است؛ نوعی سرگرمی که با هنر و فضای هنری و زیبایی شناختی عجین شده است. بررسی مقوله زیبایی شناختی فضاهای سینمایی براساس نظریات مدرن می تواند در ایجاد درک نوین از این هنر و کاربردهای آن موثر باشد. تحقیقات میان رشته ای، فضایی را بین رشته های مشارکت کننده ایجاد می کند و بر حیطه های هم پوشانی میان رشته ها تمرکز می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. در این تحقیقات، روابط کاملا نسبی و طرفین مشارکت کننده می توانند از فرضیات و میان رشته ای دخیل، به تناسب بهره مند شوند. شهر و سینما به عنوان دو محصول مدرنیته دارای تشابهات و وجوه اشتراکی هستند که زمینه مطالعات بینارشته ای را فراهم می آورد. یکی از خصوصیات مدرنیته ایجاد شخصیت پرسه زن در شهر است، پرسه زن فردی است که با فراغت بال در شهر قدم می زند و بدون هیچ هدفی به کشف می پردازد. تماشاگر سینما را نیز می توان به نوعی پرسه زن در دنیای فیلم دانست، وی در فرآیند تماشای فیلم در دنیایی دیگر سیر می کند؛ دنیایی که آغاز و پایان مشخصی ندارد و مسیر آن از طریق زوایای دوربین و نگاه کارگردان شکل می گیرد.

    اهداف پژوهش

    بررسی سینما به عنوان یک سرگرمی در جوامع مدرن.
    کشف موقعیت های زیبایی شناختی و اجتماعی فضاهای سینمایی براساس نظریات والتر بنیامین.

    سوالات پژوهش

    فضاهای سینمایی چه نقشی می توانند در ایجاد سرگرمی در جوامع مدرن داشته باشند؟
    زیبایی شناختی و موقعیت های اجتماعی براساس نظریات والتر بنیامین چه جایگاهی در فضاهای سینمایی دارند؟

    کلیدواژگان: فضاهای سینمایی، والتر بنیامین، مدرنیته، پرسه زنی
  • الهه مروج، فاطمه کاتب*، اشرف سادات موسوی لر صفحات 408-427

    جایگاه زنان در دوره های مختلف تحت تاثیر تحولات جامعه ای که در آن زندگی می کنند، قرار دارد.  با بررسی کتاب های به تصویر کشیده خارج از دربار می توان به مطالعه وضعیت آنها در ادوار مختلف پرداخت. شاهنامه یکی از کتب قابل توجه شاهان صفوی بوده که بارها به تصویر درآمده است. این تحقیق با روش توصیفی -تحلیلی و با بهره گیری از منابع اسنادی انجام شده بررسی جایگاه زن در شاهنامه 948ه.ق/1540م انجام شده است. در این راستا، به تفسیر و نقش زنان در نگارگری این شاهنامه با اتخاذ رویکرد آیکونولوژی و آیکونوگرافی پرداخته می شود. نتایج تحقیق حاکی از این است که زنان دربار در دوره صفوی، شاهنامه و نگارگری همواره مورد توجه بوده اند و  نکات مشترک زیادی بین آن ها دیده می شود. در تمامی این نگاره ها فقط از زنان درباری یا شاهزاده ها یاد شده است و از زنان کوچه و بازار خبری نیست؛ بنابراین زن ها  به واسطه خردمندی، سیاستمداری و  نیکوکاری شان در شاهنامه مطرح شده اند. از طرفی در تاریخ دوره صفوی همه زن ها به طبقه اجتماعی بالایی  تعلق دارند. در ارتباط بین متن و تصویر، نگارگر در تصویرگری در مواردی براساس ذوق و سلیقه خود عمل کرده است. همچنین، مشخص شد که درون مایه های تصویری در نگارگری این شاهنامه به عوامل زیادی مانند تحولات جامعه صفوی، جایگاه زن در آن دوره، نگاه فردوسی به زن و سنت نگارگری ایرانی و... بستگی دارد که در پروسه معنایابی این نگاره ها، باید به متون دیگری رجوع و ارتباط ها را مشخص کرد. اهداف پژوهش 1. واکاوی نقش و جایگاه زن در نگارگری شاهنامه عامیانه دوره صفوی؛2. بررسی نقش و جایگاه زن در دوره صفوی و نگارگری مکتب دوم تبریز.سوالات پژوهش1. نگارگر شاهنامه عامیانه از چه الگوهایی برای نشان دادن جایگاه تصویر زنان براساس نظریه پانوفسکی استفاده کرده است؟ 2. نقش و جایگاه زنان در دوره صفوی، با نگاه فردوسی و نگارگری مکتب تبریز چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟

    کلیدواژگان: شاهنامه، صفوی، زن، پانفسکی
  • ضیاءالدین نعمانی*، اسدلله شفیع زاده، محمدرضا پاکدل فرد صفحات 428-444

    باورها و اعتقادات عامل اساسی در صورت بخشی به معماری به شمار می رود. تشبیه و تنزیه یکی از پیچیده ترین آموزه های کلامی است که از دیرباز متفکران اسلامی را به خود مشغول کرده است. تزیینات معماری از سویی ذهن بیننده را به زیبایی صوری و ظاهری نقش ها و نگارها، فرامی خواند و از سویی دیگر دیدگاه بیننده را به قلمرو و راز و رمزهای فرهنگی و دینی پوشیده در مفاهیم نقش ها می گشودند. روش تحقیق در این پژوهش کیفی است و کوشش می شود که با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی - تطبیقی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای از جمله جمع آوری و جمع بندی اسناد و اطلاعات در مرحله توصیفی و در قسمت تحلیل با استفاده از شیوه های مطالعه تحلیلی و تطبیقی داده ها به حصول نتیجه برسد. یافته های پژوهش حاکی از این است معماری اسلامی ایران در ادوار تاریخی گوناگون، به تشبیه و تنزیه نزدیک شده یا از آن فاصله گرفته است. معماران با استفاده از عناصر انتزاعی و ایجاد بافت های گوناگون هندسی و نقوش اسلیمی و به کمک رنگ و ایجاد ابداع و تنوع در ساختار کلی ضمن برخورداری از زیبایی های مادی، فضایی رها از زمان و مکان ابدی خلق کرده اند.اهداف پژوهش: 1.بررسی نمود صفت تشبیه به صورت این جهانی موضوع و نمود صفت تنزیه به صورت آن جهانی (مینوی).2.بررسی تنزیه و تشبیه در بناهای قرن سوم تا ششم هجری.سوالات پژوهش: 1.تشبیه و تنزیه چگونه در تزیینات معماری نمود پیدا می کنند؟2.تزیینات معماری بناهای قرن سوم تا ششم هجری اسلامی به چه میزان تحت تاثیر تشبیه و تنزیه قرار گرفته اند؟

    کلیدواژگان: تشبیه، تنزیه، تزئینات، انتزاعی، اسلیمی
  • سودابه محمدزاده، حسین سلطان زاده*، امیرمسعود دباغ صفحات 445-461
  • آزاده محمودی کهنه رودپشت، خسرو دانشجو*، سید مجید مفیدی شمیرانی صفحات 462-476
  • آسیه رحیمی، ثریا رازقی *، زهرا قرقی صفحات 477-496
|
  • Ayoub Ahmadi Ghandomani, Mohamad Sadeghi *, Babak Baseri Pages 7-21

    The Constitution of the Islamic Republic of Iran states the cultural, social, political and economic institutions of Iranian society based on Islamic principles and criteria. Chapter 4 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, in 13 principles, outlines the general economic principles of society. In this article, considering the economic principles of the Constitution, we seek to answer the question: what are the religious principles and documents of the economic principles of the Constitution of the Islamic Republic of Iran? In other words, which of the verses of the Holy Quran is a religious document of the economic principles of the constitution? The main source of research to answer this question is the Holy Quran and the Constitution of the Islamic Republic of Iran. Through a library study with a descriptive-analytical approach, we extract and identify the economic verses of the Holy Quran that document the economic principles of the constitution. It is hoped that this research will be considered by the country's economic actors to advance the country's economic goals.

    Keywords: Quranic verses, Constitution, economic principles, Islamic Republic, Iran
  • Homa Eslami, Mahmod Sadeghzadeh *, Azizollah Tavakkoli Kafiabad Pages 22-43
    Abnormality is one of the most important terms of the twentieth century, when a Russian formalist named Viktor Shklovski took the first step in the field of formalism with the publication of "The Resurrection of the Word" in 1914 and in his article "Art as The trick is based on the Russian word ostrevanenja. Formalism, in other words, is a critical approach that analyzes the intrinsic and intrinsic features of a text. These features are not only grammatical but can also include the industries used in the work. Classical mystical literature is also always rich. It has been a special feature of language, and one of these lasting works is the book "Secrets of Unity", the valuable work of Abu al-Sa'id Abu al-Khair, which has unique linguistic and lexical characteristics. In this article, in a descriptive, analytical and quantitative manner, based on the view of formalist critique, the types of linguistic tricks and aberrations in the captivity of monotheism are examined; Since the main feature of Abu al-Sa'id's prose is the use of the mentioned techniques, the study of the text of the secrets of monotheism shows that its scientific prose; Water of life was in the vein of repetitive traditions of literature and created new foundations for science, but the prose language of Abu al-Sa'id Abu al-Khair is a language beyond the ordinary and ordinary language, After meditating, he discovers the meaning of Maktoum.
    Keywords: Asrar al-Tawhid, Mystical prose, Formalism, linguistic techniques, art, Islamic civilization
  • Kourosh Amraei, Ali Fathollahi *, Ghasem Sahraei Pages 44-61

    Derrida's groundbreaking critique of meaning is contrasted with the dominant philosophies of the West. Derrida puts the negation of metaphysics and the negation of dual contrasts, the negation of the central logos and the central axis in the main definition of the foundation of solidity. In this view, although Derrida speaks of the negation of word-centeredness in relation to writing, absence in opposition to presence, truth in opposition to what is permissible, etc., his aim is not to write on speech, what is permissible on truth. Or prefer absence to presence; Rather, he believes that the text can achieve new and numerous meanings by denying the metaphysical components. In this research, based on the descriptive-analytical method, some of these groundbreaking features such as negation of the definition of the unit of truth and negation of truth versus permissible, author death, dominant ideology of the text through negation of confrontations and values such as negation We have examined the opposition of Iblis against Prophet Mohammad (PBUH), the denial of disbelief against faith ...

    Keywords: Hamedani judges, arrangements, demolition, Poststructuralism
  • Maryam Barahoei Jahanshahi, Mansour Amirzadeh Jirkuly *, Reza Haghpanah Pages 62-76

    Nahj al-Balaghah is rightly introduced beyond human speech and below the word of God. The variety of topics of Nahj al-Balaghah is astonishing, high monotheistic teachings, high divine values, advice and preaching, expression and analysis of political and social events, the agenda of rulers and their reprimand are among the contents of Nahj al-Balaghah. The right to security and safety, after the right to life, is at the top of the list of human rights, and religious texts in various dimensions have recognized it and have set executive guarantees for its realization. In the present article, an attempt is made to first explain the concept of political jurisprudence and its issues and goals, and then the issue of security and its dimensions, which is one of the examples and propositions of political jurisprudence from the perspective of Nahj al-Balaghah by descriptive-analytical method and studies. Library and fisheries to be researched. The aim is to introduce and introduce the divine gift of security and provide a clear picture of it with effective strategies in realizing and consolidating and institutionalizing security in various areas of human life, citing the jurisprudential teachings of Nahj al-Balaghah. : 1- Is there a place in political jurisprudence for interpreting and explaining the issue of security and its broad dimensions, which is the most necessary need of human societies? 2- What are the principles of security and its dimensions in the political system of Islam from the perspective of Nahj al-Balaghah?

    Keywords: Security, Family, Nahj al-Balaghah
  • Azar Amirimijani, Esmail Eslami *, Hamid Tabasi Pages 77-90

    In general, poetry has been and is in the hands of poets in the past and present as an effective tool. They have always considered it as a means of transmitting their creative and intelligent thoughts and ideas in solving various problems, obstacles and challenges. کردن. Accordingly, the present study examines the educational poems of two great poets, Sharif Al-Morteza and Ouhadi Maraghei. The poetry of these poets is also influenced by the two periods of Mongol and Abbasid rule. Of course, it should be said that in the Abbasid era, poets and scholars were given special value. During the Maraghei monotheism, the value of mysticism and Sufism in Iran reached its peak. The results of this study show that the poems of these poets contain high moral, educational and social meanings and themes that can be modeled on in today's societies. Another point is that the common cultural exchange in the upbringing and education of human beings based on Islamic teachings and moral and educational themes and the biography of the prophets has always been considered by these poets that will never take on an old color and the audience can use it in any era.

    Keywords: Sharif Al-Murtada, Ouhadi Maraghei, ethics, Education, Science
  • Kamran Behzadi, Saeed Emamgholizadeh *, Hamidreza Razavi Pages 91-101

    The aim of this study was to identify the components of cultural development. This study is a qualitative research of grounded theory type and the research community consists of 10 experts in the field of cultural development. In the next step, the hierarchies were weighted and ranked using the AHP method. The questionnaire was prepared, distributed and collected. A small part of this research was conducted based on Krejcie and Morgan model in a community of cultural experts consisting of 298 center managers. Analysis of the interview findings showed that the basic components of cultural centers include religious, employment, national and indigenous, clothing, health, research, lifestyle, technology and communication. The results of the Hierarchical Survey (AHP) show that the religious and religious index is the first priority and the national and indigenous indices, coverage, lifestyle, health, research, technology and communication, the incompatibility rate is the second to eighth priority. Meanwhile, the average of each of the indicators shows that the indicators of coverage, religion, research, health, employment, technology, lifestyle and national and indigenous indicators had the highest averages, respectively, and these results indicate a gap. Between managers and decision makers of training centers and executives.

    Keywords: cultural development, Prioritization of Indicators, Foundation Data Analysis
  • Sadaf Pourmahmoud *, Ashrafosadat Moosavilar Pages 102-117

    This study has compared Meaning interaction of opposition in Maurits Escher's "Day and Night".oppositions are the dominant principles of the material world and the mankind is also a combination of body and soul.Undoubtedly,the meaning can't be without reflection in human art,The art sometimes reflects the oppositions and picture then in frame of symbols and signs.Oppositions in artistic works don't mean oppositions and in some works can complete each other and can gain meaning alongside. For comparative study of means of opposition with visual arts,it was necessary to choose an indicator artistic work.Hence, this work was selected as the most opposing artistic work of contemporary age by Maurits Escher's.The main objective of this study is to understand the concept of opposition and deriving that in "Day and Night" painting, which shows the artistic functions of the theory in adjustment with visual artistic works.This is because; the form and content of this work has abundant oppositions and is wonderfully full of opposing values in terms of form,expression,structure,color,images and motifs and illustrations.The main research question is the amount of adjustability of the theory of binary opposition of Derrida on visual illustration works and how to analyze its visual functions?The results of this study,which is done using comparative and analytical method,shows that the number of binary opposition in Day and Night Painting reaches to 7 items and includes content and narrative binary opposition and can be adjusted with Derrida's theory in terms of generalization of them to artistic functions of basis of visual arts

    Keywords: Meaning interaction, Jacques Derrida, binary oppositions, Day & night Escher's painting, visual arts
  • Zenab Cheraghi, Abdul Nasser Nazariani *, Bahman Nozhat Pages 118-130

    In modern Iranian and Turkish literature, the emergence and evolution of storytelling and its varieties has followed a similar pattern from the beginning. Fictional literature in both countries has been influenced by Western literature since its inception, largely through translation of texts and literary works. The result of this impact is the formation of the various streams of storytelling, both in form and content. Orhan Kemal is one of the most prominent Turkish novelists, whose work has been translated into Persian and is one of the pioneers of rural literature. Mahmoud Dowlatabadi is also one of the most influential contemporary Iranian writers whose climate literature is evident in his works. This research is a comparative study aimed at identifying the similarities and differences in the stories of Orhan Kamal's " On Fertile Soils " and "Silhouette Vacancy " by Dowlatabadi with a descriptive-analytic method. By examining both effects, it can be concluded that Kamal and Dowlatabadi describe the evil, distress, injustice and poverty and misery existing in the rural community with meticulousness and accuracy.

    Keywords: Rural literature, Novel, Silhouette Vacancy, On Fertile Soils
  • Fahimeh Hajiyani, Jahanbakhsh Rahmani *, Mohammad Reza Shamshiri Pages 131-149
    This study analyzed the artistic forms of religion in Hegel’s aesthetics and its educational implications. First, the relationship among art, religion, and philosophy and their positionin Hegel’s aesthetics were discussed. Then, the artistic forms of religion in Hegel’s aesthetics were explained, and finally, educational implications,which can be used in the educational system,were deducted from the discussion.This study used purposive sampling and Frankena's deductive model.In this model, first, the educational principle was deducted from the ultimate goal andrealistic basic proposition. Then, the educational principle was deducted from the principle obtained from the previous deduction and realistic extensional proposition.The study scope included Hegel's books and other sources and studies conducted on the concepts and theoretical foundations of Hegel’s aesthetics and its educational implications.Findings showed that expressing the most profound intrinsic values of any civilization and revelation of the absolute idea are among the basic goals of aesthetic education deducted from Hegel's views. Achieving these goals involves using such principles as the manner of expressing the intrinsic values of any civilization corresponding to its historical period. The manner of artistic, religious, and philosophical expressions and their relationship with one other play a part in achieving the said goals and principles.Leading man toward perfection and the ultimate truth are among other major goals of Hegel's aesthetic education whose principles are propagation and transmission of religious values, which are achieved through different methods such as using classical and symbolic art forms to express religious values.
    Keywords: Aesthetics, art, religion, Hegel, Educational implications
  • Pejman Khashayari, Seyed Abbas Heydari *, Sina Nematizadeh Pages 150-173
    Today, as work and activity has taken on a new form and is moving towards self-employment and self-employer, entrepreneurial roles have become very important. Entrepreneurship and entrepreneurs play a key role in the process of economic development and progress of different societies. It should be noted that entrepreneurs do not just create new job opportunities, Rather, with the necessary structure, thinking, mobility and culture, they carry out creative destruction in order to erect the lofty building of prosperity and progress from the heart of the ancient ruins . Given the importance of the tourism sector in Isfahan and the growth of this sector as a platform for achieving development goals and also the existence of unemployment in this province and in the tourism sector and work in handicrafts and factories, attention to the nature of entrepreneurship can be a solution to create There are job opportunities, so the necessity and conduct of this research, which tries to play the role of factors related to entrepreneurship development and also its ranking, is a step towards improving the problems and becomes necessary. Due to the importance and necessity of the subject, the present study has examined the components affecting entrepreneurship. The statistical population of the present study consists of 80 entrepreneurs in Isfahan, which according to Cochran's formula, the number of sample members was calculated to be 66. Using Grounded theory, these factors were identified, Finally, in the selection stage,19 indicators introduced as effective components on entrepreneurship.
    Keywords: Entrepreneur, opportunity, Impact on Entrepreneurship, Grounded theory
  • Mohsen Rahmati, Ali Gorjiaznderiani *, Alibahader Jahromi Pages 174-190
    The formation of systematic theories in the field of human rights can be attributed to before the 17th century AD, which has developed over the years. In this regard, Locke, as the founder of the new theory of human rights, emphasized that the human race has certain rights and governments are not allowed to violate them. Protection of human rights is one of the requirements of the world today, among which The right to peace is of particular importance and has a special place in many international and even national forums. Given the growing need of human beings today to live in peace and tranquility and the basis of this right to enjoy other rights such as: sustainable development; Humanitarian aid, etc., reviewing and discussing the issue of peace and the government's responsibilities towards it are among the necessities that we will address in this article. Therefore, the purpose of this article can be considered as examining the duties of the government in order to guarantee the right to peace and respect for the rights of citizens in this regard, which will be discussed.
    Keywords: human identity, Peace, Constitutional Era, art
  • Abdolkarim Rostami, Ali Elhami *, Hossein Khosravi Pages 191-203

    After the conquest of Iran, a suitable platform was provided for the use of the court experiences of Iranians who had a distinguished experience and history of civilization in property and court affairs. What was the role of Iranian teachers in the supremacy of bureaucracy in the Islamic civilization of the Abbasid era? (Question) Iranian secretaries were not only the executives and managers of the administrative and financial organizations of the government before the Arabization of the Islamic bureaucracy, but also played a major role in the transition from the native bureaucracy to the Arab bureaucracy. (Hypothesis) Explaining the role of Iranian teachers in the supremacy of bureaucracy in the Islamic civilization of the Abbasid era, is the purpose of this article. (Objective) (Method) The foundations of Islamic bureaucracy from the beginning of its establishment to its complementary and evolutionary stages were laid by Iranian teachers, relying on the legacy of Sassanid Iran. (Finding).Research purposes:1- Explaining the share of Iranian bureaucracy on the evolution and emergence of the court and court in the Abbasid Caliphate2- Explaining the role of Iranians in the development of art in the Abbasid eraResearch questions:1- What is the contribution of Iranians in the development and strengthening of the organization and bureaucracy in the Abbasid Caliphate?2- What was the role of Iranians in the development of art in the Abbasid era?

    Keywords: Islamic bureaucracy, IRN bureaucracy, Iranian teachers, interpretation of courts, Islamic Civilization
  • Somayeh Rasoulipour, Atieh Youzbashi *, Reyhaneh Keshtgar Ghasemi, Abdulkhaleq Dastmardi Pages 204-221
    In Islamic civilization, cultural unity leads to a broad connection in the fields of culture, art, and science. The cultural strategy of the decorations used in the two blue mosques of Yerevan and Tabriz in this research is a new thing and the importance of the research is known. In terms of content, this research has been done in a descriptive and analytical way, and the collection of information is in the form of a library. Finally, the results of the present study can be stated as follows: The artistic style and type of decorations used in the two mosques studied are almost similar, which is due to the impact of Iran's rich culture on the Armenian people. With the difference that in Kaboud Mosque of Tabriz, simpler decorations have been performed and also the two mentioned buildings are based on the style and context of Iranian engineering (Teymourian).Research objectives1. The comparative comparison of the architectural decorations of the Blue Mosque of Yerevan with that of the Blue Mosque of Tabriz has been.Research questions (b nazanin 13 bold):1. What is the connection between the artistic style in the architectural decorations used in these two mosques?2. In the final development of the Blue Mosque of Yerevan and Tabriz, how and to what extent has Iran's cultural atmosphere been influential?Keywords: Architectural Decorations, Islamic Architecture, Yerevan Blue Mosque, Tabriz Blue Mosque, Cultural Strategy.
    Keywords: Architectural decorations, Islamic architecture, Yerevan Blue Mosque, Tabriz Blue Mosque, Cultural strategy
  • Leila Zamani Aghaiee, Hossein Soltanzadeh *, Shervin Mirshahzadeh Pages 222-241

    With the advent of modernism in the world, there have been many discussions about the interaction or confrontation between modern architecture and architectural traditions in many countries. Identity and architecture with national identity is an issue that has received special attention in recent years in all countries. In spite of the currents that seek their own architecture, it is very important to explain how the works of contemporary architecture are influenced by their pre-architectural works, especially those that are in each other's historical-cultural context. This study examines the important and influential features and intra-textual components of identity building in the Tymurid architectural tradition, as one of the most important architectural traditions in Greater Khorasan and in the countries of its civilization, and in landmarks. This period in the countries under study, an attempt has been made to express in a coherent manner how and to what extent the connection between the Tymurid architectural and the works of Contemporary architecture and its various components and layers should be discussed. In this research and through library studies and by studying historical documents and various other sources, qualitative research method using measures Multiple analytical-descriptive and historical-interpretive methods and comparative methods have been used and the statistical population of public buildings of three countries is Uzbekistan, Tajikistan and Turkmenistan between 1960 and 1990. Data analysis and research results show that contemporary buildings in these countries have tried to combine different layers in architecture according to the conversation and connection with the Tymurid architectural tradition.

    Keywords: Uzbek Contemporary Architecture, Tajik Contemporary Architecture, Torkmen Contemporary Architecture, intertextuality, Timurid Architecture
  • Zohreh Sarmad *, Monireh Khalilimahaleh Pages 242-252
    How the world and man were created is one of the ambiguities of the human mind and a large part of the mythology is in clarifying these ambiguities. Faced, he sought a Creator who created phenomena and placed them in a definite order. So, cultivate in your mind and imagination the various myths of the creation of man and the world; Some of these myths, which arose from the God-seeking nature of man, with the same sanctity of nature of their kind, were included in various religious beliefs and beliefs. Semitic, Hindu and Iranian can be seen. The mythical narratives of creation in different myths and religions with all their intellectual and cultural differences have many similarities with each other; In this research, the aim is to point out the origin and cause of the creation of the world and man in Semitic, Hindu and Iranian myths and beliefs, and to examine some of these cases from the perspective of quantum and mysticism. The method of research in this project is fundamental and the type of method is based on collecting information by studying and taking notes from library documents.
    Keywords: creation, God, man, the world
  • Kian Soltanian, Naser Ghasemi *, Abass Tadayon Pages 253-273
    In the Code of Criminal Procedure adopted in 1392 in the field of execution of sentences and in the discussion of respect for the rights of convicts and convicts and supervision of prisoners, useful measures have been taken. The purpose of criminal proceedings is to achieve the realization of the crime and its attribution and the realization of the criminal responsibility of the accused and the punishment or security and educational measures for the convict to be implemented in a timely manner so that no criminal remains unpunished and unreformed in society. Execution of the sentence, lack of access to the residence and residence of the convicted person, failure to introduce the convicted person to execute the sentence by the guarantor or guarantor, imprisonment of the convicted person, or obstacles of judicial origin can be mentioned as lack of supervision over the lawsuit and notice The judge also sentenced corporal punishment, including life imprisonment and corporal punishment for amputation and flogging, or negative punishment and restriction of liberty, rights and dignity, including imprisonment, deportation and deprivation of residence in the border strip and expulsion or expulsion from the country. Compulsory residence in a certain place or financial punishment, including blood money, fines, confiscation, confiscation and destruction of property, is supervised, and the case will not be closed until the sentence is carried out.
    Keywords: Punishment, Judge, criminal execution, execution of punishment
  • Neda Sohrabzadeh, Azhang Baghaei *, Mahdie Moeini Pages 274-284

    The present study includes two objectives to investigate the effect of architectural geometric aesthetics on visitors' shopping behavior by considering the role of personality types in Chabahar commercial complexes and to validate the model extracted from the qualitative part. Following the objectives, two questions, including the effect of geometric aesthetics of architecture on the shopping behavior of visitors, taking into account the role of personality types of Chabahar commercial complexes, and to what extent the extraction model is valid? The population in the present study is all visitors to 5 commercial complexes in Chabahar with the names of Salehiar, Pardis, Ferdows, Sadaf and Abrisham. The questionnaires consisted of 4 parts that assessed personality types, perceptions of building characteristics, response to aesthetics and purchasing behavior, and finally reached a sample size of 50 people, approximately 10 interviewees from each complex. The data obtained from the demographic section were statistically analyzed by SPSS software and other analyzes of the interview questions were provided by Smart PLS software. Finally, it was shown that judgmental women spent much less time shopping but more often than perceptive women. Chemistry-sensory people were confirmed with general pleasure of the impact of aesthetics and shopping behavior that the emotional intellectual dimension on the aesthetic aspects of architecture and stimulation of shopping behavior is more successful. Those with an extroverted personality are more likely to shop emotionally and unreasonably.

    Keywords: Geometric Aesthetics, Visitor shopping behavior, Business Complexes, Personality Types
  • Pedram Shahdoost Moghadam, Seyedeh Esmat Rasouli *, Vahid Fallah Pages 285-309

    The research method was mixed (qualitative-quantitative) exploratory. The statistical population of the qualitative part of the study included academic experts and education experts in Tehran who were selected as the sample size by purposive sampling method and saturation principle of 21 people. The second group of the statistical population included all employees of the Ministry of Education in Tehran in 1398. By stratified random sampling, 313 people were selected as the sample size. In this study, qualitative and quantitative parts were used to analyze the data. In the qualitative part, the results of the interview were coded, and in the quantitative part, descriptive statistics were used to describe the demographic characteristics and research variables, and frequency indices, tables and graphs were used. In the inferential part, modeling was used to test research questions. Structural equations, one-sample t-test and SPSS-v23, Smart Pls-v2 and Lisrel-v8 software were used. The results showed that the components of the ideal language and dominant discourses included hegemony and consolidation of meaning, identity, articulation, central signifier, discourse, equivalence chain, opposition and otherness, deconstruction and empty signifier. Also, the components of team interactions based on analytical philosophy included process, results, team learning, transformational leadership, team reflection, professional competence, job motivation and organizational commitment. The results also showed that the ideal language and dominant discourses have an effect on improving adult team interactions according to analytical philosophers. Also, the research model had a good fit.

    Keywords: Ideal language, dominant discourses, team interactions, analytical philosophers
  • Fariba Sadeghidoost, Mahdi Moti *, Mehdi Habibollahi Pages 310-322

    In the present article, the eleventh article of this book entitled "Quran and Islamic Arts" written by Mr. Jean-Louis Mishon has been analyzed and studied. In the mentioned article, in order to deal with the Qur'an and the expression of Islamic arts, he has dealt with issues such as the two gifts of heaven, the Prophet's (PBUH) mosque in Medina, the gift of integration, and so on. Given that he has written articles and written theories on the Qur'an and Islamic arts, it was felt necessary to review and analyze his writing. The present article is descriptive-analytical in order to achieve the author's thoughts, views, methods and type of writing in the field of Quran and Islamic arts, first translated from English and then examined and analyzed according to the thoughts and beliefs of Muslims. Is. In this article, first, the contents of Mr. Nasr and the book "The study Quran" and the critique on it are briefly presented, and then, the author of the article is introduced and the subject matter of the text is presented.Analysis and study of the text in terms of art, Islamic Quranic architecture, Islamic art and handicrafts and artistic verses have been written from the author's point of view and while expressing the most important critique, strengths have also been expressed. At the end, a table is summarized for easy access to the general content.

    Keywords: The study Quran, Hussein Nasr, Louis Mishun, Quran, art
  • Jamal Salehzadeh, Seyed Jasem Pazhuhandeh *, Aliyar Hosseini Pages 323-341

    One of the important issues in the discussion of mysticism is the study of mystical authorities and the description of their various degrees, which have been repeatedly considered by mystics, and each of them has expressed their views and perceptions about them. In the present study, the main focus of the work is to study the mystical approach of Imam Khomeini and Imam Mohammad Ghazali in relation to mystical authorities based on the three positions of repentance, rejection and trust. The present study has been written with a descriptive-analytical approach and citing library sources, especially sources related to the views of Imam Khomeini and Imam Mohammad Ghazali, and the most important results are that these two personalities are mystics.And the elders, despite agreeing on some issues, have sometimes expressed different views, so much so that sometimes Imam Khomeini has also criticized the views of Imam Mohammad Ghazali. Also, Imam Khomeini has expressed the ranks of each of the above-mentioned officials and has defined and explained them with great reflection and accuracy, while Imam Mohammad Ghazali has tried to give a general description of these officials. It seems that due to the long time interval between the life of Imam Khomeini and Imam Mohammad Ghazali and also due to the continuation and development of mystical approaches by other mystics and the benefit and development of perspective. Under the influence of Imam Khomeini's mystical teachings, he was able to offer a more comprehensive view of these mystical authorities than mystics before him.

    Keywords: Mystical authorities, Imam Khomeini, Imam Mohammad Ghazali, Tobeh, Reza
  • Seyed Hassan Fazeli, Reza Sadeghi Shahpar * Pages 342-360
  • Zahra Farokhi Rad, Bahman Namvar Motlagh *, Mohammad Khazaie Pages 361-376
  • Soodabeh Ghelichi, Alireza Esmaeili *, Isa Hassanzadeh, Rahmatollah Amirahmadi Pages 377-390
    Social indifference is defined as a state in which witnesses and observers do not participate in helping people who are in an emergency situation and in dire need of help, and pass by it with indifference and indifference (Hosseini et al.). 2014: 136) This indifference in interest, indifference in behavior, indifference in voting is considered as one of the social phenomena that has been recognized and generalized in the culture of most countries of the world in the form of a social issue. Rosenberg (1955) argues that individuals' withdrawal and disregard for the environment, discouragement and alienation from social issues lead to emptiness among individuals in society. In this article, the community of social indifference in Gorgan is explained. The research method is quantitative research with a practical approach. This research is applied in terms of purpose, because it has been developed with the aim of improving social promotion and strengthening social responsibility.
    Keywords: Sociological Explanation, social indifference, Religiosity, gorgan city
  • Paria Karimi, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei *, Azadeh Shahcheraghi Pages 391-407

    Interdisciplinary research creates a gap between the participating disciplines and focuses on areas of overlap between disciplines. In this research, the relationships are completely relative and the participant parties can proportionally benefit from the assumptions and the involved interdisciplinary. City and Cinema are two products of modernity that have similarities and a lot in common which provide the basis for interdisciplinary studies. Creating a flanuer character in the city is one of the characteristics of modernity; flanuer is a person who walks freely and discovers the city with no special purpose. In the world of movies and films, the cinemagoers can also be considered as a kind of flanuer; they are in another world while watching a movie; a world that has no definite beginning and end and its path is formed through the angles of the camera and the look of the director.This article seeks to explore the aesthetic and social situations of cinematic spaces based on the theories of Walters Benjamin.

    Keywords: Cinema, City, modernity, flanuer
  • Elahe Moravej, Fatemeh Kateb *, Ashrafosadat Mousavilar Pages 408-427
  • Ziaoddin Nomani *, Asadollah Shafizadeh, Mohammad Reza Pakdel Fard Pages 428-444

    Beliefs are a key factor in building architecture. Comparison and purification is one of the most complex theological teachings that has long preoccupied Islamic thinkers. Architectural decorations, on the one hand, summon the viewer's mind to the formal and visual beauty of the roles and paintings, and on the other hand, open the viewer's view to the realm of cultural and religious secrets and mysteries hidden in the concepts of roles. In various historical periods, Iranian Islamic architecture has approached or distanced itself from simile and purification. In the metaphorical work of art, one can get the synonym of this world, the subject and the artistic form, and purification is used for works that deal with the miniature forms of beings more than the forms of this world and the material beings. Also, architects can create a space free from eternal time and space by using abstract elements and creating various geometric textures and Islamic motifs with the help of color and creating innovation and diversity in the overall structure while enjoying material beauties. The results of this study prove that Iranian Muslim architects, while taking into account the considerations of the religion of Islam regarding the aversion to the embodiment of living beings, have taken measures to convey the meanings of simile and purification through decorations.

    Keywords: Similes, purifications, ornaments, Abstracts, Islamic motifs
  • Soudabeh Mohammadzadeh, Hossein Soltanzadeh *, Amirmasoud Dabagh Pages 445-461
  • Azadeh Mahmoudi Kohneh Roudposht, Khosro Daneshjoo *, Seyed Majid Mofid Shemirani Pages 462-476
  • Aseie Rahimie, Soraia Razeghi *, Zahra GHoroghi Pages 477-496