فهرست مطالب

جامعه شناسی ایران - سال بیست و دوم شماره 3 (پیاپی 73، پاییز 1400)

مجله جامعه شناسی ایران
سال بیست و دوم شماره 3 (پیاپی 73، پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کرامت الله راسخ صفحات 3-26

    سلسله صفویان اوایل قرن شانزدهم (1501م) در ایران مستقر شد. استقرار سلسله صفویه به شکل گیری دو حوزه عمومی موازی، همکار و رقیب منجر شد: حوزه عمومی دیوانی و حوزه عمومی روحانیون. علما، مجتهدان و آخوندها با تاسیس حوزه عمومی روحانی در دو عرصه با موفقیت فعال شدند: نهادسازی و تحول نظری. نظریه های «حاکم جایر»، «نیابت امام غایب»، «ولایت»، «اجتهاد»، «تقلید» و درنهایت «مرجعیت» از سویی زمینه نظری را برای تلاش های نهادی فراهم کردند و از سوی دیگر سبب افزایش نفوذ علما و مجتهدان در حوزه عمومی جامعه ی ایرانی شدند. به این ترتیب زمینه برای طرح نظریه های بعدی از قبیل «ولایت فقیه» در قرون بعدی فراهم گردید. روش تحقیق در این پژوهش منبعث از رویکرد مفهوم سازی رابرت مرتون و روش کار در جامعه شناسی جدید تاریخی است. یافته های پژوهش نشان داد که روحانیون با طرح نظریه های مذهبی شیعی و تلاش برای تاسیس نهادها مناسب با این تحول نظری به تدریج بر حوزه عمومی جامعه ایرانی مسلط شدند و به این ترتیب زمینه برای تحول سنت منفعل به سنت بازتابی از طریق بازتولید ته نشست های تاریخی فراهم و در نهایت موجبات تاسیس نظام جمهوری اسلامی فراهم گردید.

    کلیدواژگان: «تغییر ساختار حوزه عمومی»، «تحول نظری»، «حوزه عمومی روحانیون»، «صفویه»
  • نیما شجاعی صفحات 27-50

    روش تحلیل تطبیقی تاریخی یا (CHA) یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش های تحقیق در علوم اجتماعی معاصر است که به نظر می رسد، امکان بسط و گسترش آن چه سی. رایت میلز از «تخیل جامعه شناختی» مراد می نمود را مهیا می کند. تدا اسکاچپول نیز با الهام از روش شناسی سی. رایت میلز در تحلیل مسایل اجتماعی، از مفهوم «تخیل تاریخی جامعه شناختی» نام می برد و بیان می کند که سه مسیر در جامعه شناسی تاریخی وجود دارد: 1) جامعه شناسی تاریخی کلان نگر؛ 2) جامعه شناسی تاریخی تفسیری؛ و 3) جامعه شناسی تاریخی تحلیلی. تحلیل تطبیقی تاریخی (CHA) فرزند خلف نوع سوم است. در این مقاله، مبانی و مبادی روش شناختی این روش تبیین شده است. سپس، با استفاده از همین روش شناسی، به چگونگی کاربست این روش در رابطه با مسایل ایران خواهم پرداخت و در نهایت با اتکا به استدلال های برآمده از تبیین مزبور، به برخی از امکانات و محدودیت های این روش اشاره خواهد شد.

    کلیدواژگان: ایران، تحلیل تطبیقی تاریخی، توسعه، دموکراتیزاسیون، نوسازی
  • روح الله گلمرادی صفحات 51-67

    اجتماعی را بررسی و نقد کند. از دو منظر کلی به این نقد پرداخته می شود. نقد روش شناختی که مباحث روش شناسی و فلسفه علوم اجتماعی با تاکید بر رویکرد ریالیسم انتقادی را پیش می کشد و نقدی با رویکرد جامعه شناسی مردم مدار. از این رو می توان این دو پرسش را مطرح کرد: نخست این که آیا آینده پژوهی در مقام یک شاخه یا رویکرد علمی قادر است علم معتبر به دست دهد؟ دوم این که از رویکرد جامعه شناسی مردم مدار چه نقدی بر آینده پژوهی وارد است؟ خلاصه یافته های مقاله این است که در پاسخ به پرسش اول باید گفت آینده پژوهی در علوم اجتماعی که موضوعش سیستم های باز و کلان، ساختارهای پیچیده و کنشگران نیت مند و بااراده است کارایی اندکی دارد و در نقد جامعه شناسی مردم مدار بر آینده پژوهی باید گفت به رغم ادعای آشکار آینده پژوهی و آینده پژوهان برای ساخت جهانی بهتر و عادلانه تر، آن ها همواره در خدمت دولت و بازاری بوده اند که وضع کنونی را به وجود آورده اند.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، بازار، جامعه شناسی مردم مدار، دولت، رئالیسم انتقادی، علوم اجتماعی
  • محمدسعید ذکایی، سیمین ویسی* صفحات 68-92

    مردانگی به عنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکه های اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صف آرایی گفتمان های رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قوم نگاری مجازی و تحلیل نشانه شناختی و مضمونی به دنبال شناسایی سنخ های مردانگی در فضای مجازی، گفتمان های حاکم بر آن ها و روابط میان آن ها هستیم. سنخ های اصلی استخراج شده شامل مردانگی هژمونیک، هم دست، فرودست و حاشیه ای و خرده سنخ های آن ها هستند. صورت بدیل مردانگی فعال ضد تبعیض با آرمان برابری دو جنس و صورت بریکولاژگونه (هم پیوندی) مردانگی هژمونیک جدید نیز شناخته شد که به دنبال ترکیب عناصر مردانگی هژمونیک سنتی با عناصر جدیدتر برای تداوم بخشیدن به تفوق مردانه است. سنخ ها جهانشمول و برخی نیز بومی بودند. مردان ایرانی در زمینه پیچیده فرهنگی-تاریخی و نیز ساختارهای اقتصادی و سیاسی موجود دست به ترکیب عناصر هویتی خویش می زنند. بنابراین سلسله مراتب میان انواع مردانگی، کنشگری های آن ها در مواجهه با یکدیگر و سایر صورت ها و نیز در مواجهه با ساختارهای کلان، بصورت قدرت/ مقاومت و تاکتیک/ استراتژی، و نیز برخی مکانیسم های آن ها پیچیدگی های بیشتری یافته و صورت ایرانی پیدا کرده اند.

    کلیدواژگان: سنخ های مردانگی، گفتمان های مردانگی، مردانگی فعال ضد تبعیض، مردانگی هژمونیک جدید
  • وحید مزیدی شرف آبادی *، عبدالحسین کلانتری، محمد مبارکی صفحات 94-119

    این مطالعه با هدف بررسی مناسبات بین ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیه ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا در محدوده بازار بزگ تهران بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از مطلعان کلیدی بود. با توجه به اسناد و داده های میدانی، سه سطح از ذینفعان «قطعی، فرعی و مداخله گر» شناسایی شد. این ذینفعان در مواجهه با طرح ترافیک و آلودگی هوا مناسباتی را اتخاذ کرده اند که عبارتند از: نادیدگی و اعراض، جبران سازی و حداکثرسازی منافع، نگاه دستوری و تجویزی، مشارکت آینده نگرانه، تقابل فعالانه، بیتفاوتی و تماشاگری منفعلانه، اقناع و خشنودسازی. نتایج نشان میدهد سیاست شهری با ارایه سیاست یکسان، نوعی اجبار به اطاعت را بر ذینفعان تحمیل کرده است. به منظور کاهش مناسبات منفی بین ذینفعان، باید به احیاء ساختار محلهای دست زد تا از این طریق به همراهسازی ذینفعان امیدوار بود.

    کلیدواژگان: تقابل فعالانه، تماشاگری منفعلانه، ذینفعان، طرح ترافیک و آلودگی هوا، مشارکت آینده نگرانه، نگاه دستوری و تجویزی
  • طاها عشایری، طاهره جهان پرور *، مرضیه احمدی می لاسی، مسلم سوری صفحات 122-152

    مسایل اجتماعی، واقعیتی چندوجهی-چندبعدی در جامعه انسانی و حاصل دیالکتیک بین عاملیتو ساختارهاست، نتیجه گام‌های کج و انحرافی به ظهور آفتی اجتماعی علیه ارزش و هنجارهای انسانی شده است. جامعه ایرانی نیز گونه‌هایی از مسایل اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) را تجربه می‌کند. هدف پژوهش مرور نظام‌مند مسایل اجتماعی ایران است. روش تحقیق از نوع مرور نظام‌مند (تحلیل ثانویه)، دربازه زمانی 1380 تا 1400 با استفاده از حجم نمونه 25 سند پژوهشی به روش تمام شمار و تعمدی غیر احتمالی است. نتایج نشان می‌دهد که گونه‌های مسایل اجتماعی در سه شاخص کلی الف. آنومی فرهنگی (تضعیف ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی؛ تملق و چاپلوسی؛ رفتارهای پرخطر فرهنگی؛ ارزش اخلاقی منفی؛ تضاد فرهنگی، روابط فرازناشویی و انحرافات جنسی، احساس بی‌هویتی و بیگانگی اجتماعی)، ب. آنومی اجتماعی (بی‌سازمانی اجتماعی؛ رواج فردگرایی، ناامیدی اجتماعی؛ افت سرمایه اجتماعی؛ ترس از جرم و احساس قربانی شدن، افزایش درگیری و نزاع خیابانی؛ خشونت خانوادگی، رواج همسرآزاری؛ مزاحمت خیابانی؛ رفتار پرخطر اجتماعی؛ افزایش قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر؛ تخلفات رانندگی) و ج. آنومی اقتصادی (اختلال در توزیع منابع غذایی و کالاها؛ فضای نامساعد کسب‌وکار، بحران امنیت شغلی، افزایش فشار اقتصادی (بیکاری، گرانی و تورم)؛ شکاف طبقاتی؛ ناامنی غذایی و بی‌ثباتی آینده اقتصادی جامعه)، قرار می‌گیرند.

    کلیدواژگان: آنومی چندبعدی، بی سازمانی اجتماعی، مرور نظام مند، مسائل اجتماعی
|
  • K. Rasekh Pages 3-26

    The establishment of the Safavid Empire in Persia in the early 16th century (1501 AD) resulted in two collaborating and rival public spheres: the clergy public sphere and Diwani public sphere. 
    In this era, religious scholars, and clergymen, by founding the clergy public sphere, worked successfully in two areas: institutionalization and theoretical turn. The introduction of theories such as the oppressive ruler, deputy of Imam Mahdi, ijtihad, and imitation by religious authority led to the formation of the velayat-e-faqih theory in the next centuries.
    The research method is based on Robert Merton's conceptualization approach and modern historical sociology. The findings showed that the theoretical evolution of scholars and mujtahids not only strengthened their institutionalization process but also led the clergymen to dominate the public sphere of Iranian society. They also revealed that the changes in Iran over the past two centuries do not represent a process of modernization, but the change of inactive and passive tradition to the reflexive tradition under the influence of the historical residues.

    Keywords: changing of public sphere, public sphere of clerics, theoretical turn, Safavid
  • N. Shojaei Pages 27-50

    Comparative historical analysis is one of the most important and efficient methodologies in contemporary social sciences. It seems that this methodology can help us develop C. Wright Mills's concepts of sociological imagination.  Theda Skocpol, under the influence of Mills, employed sociology's historical imagination in analyzing social problems.  He argues that there are three approaches to historical sociology: interpretive historical sociology, macro-historical sociology, and analytical historical sociology. In this paper, the characteristics of comparative historical analysis are explained and then the application of this methodology is clarified in analyzing Iran s problems. In the end, the limitations and possibilities are mentioned.

    Keywords: Iran, comparative historical analysis, development, democratization, modernization
  • R. GHolmoradi Pages 51-67

    The paper aimed at reviewing the approach, method, and field of futures studies in social sciences. To do this, it used two different approaches: critical public sociology and methodological critique that raised issues of methodology and social science philosophy focused on the critical realism approach. Therefore, two questions arose: firstly, could futures studies as a scientific field produce valid science? Secondly, what critique does public sociology provide for futures studies? Research findings revealed that futures studies which is the systematic studies of open and macro systems, complex structures, and intentional and volunteer actors, has low efficiency.  They also demonstrate that despite the explicit claim of futures studies and its scholars for constructing a better and more egalitarian world, they have always been of service to the state and market that have created the current situation.

  • M.H. Zokaei, S. Veisi * Pages 68-92

    Masculinity as a form of values, norms, and behaviors is to a large extent derived from discourse relationships. The development of virtual social networks in the last decade has provided the ground for the multiplicity and arrangement of rival discourses of masculinity. Relying on the virtual ethnography method and semiotic and thematic analysis, seek to identify the types of masculinity in cyberspace, the dominant discourses, and their relationships. The main types extracted included hegemonic, complicit, subaltern, marginal masculinity, and their subtypes. The alternative form of active anti-discrimination masculinity with the ideal of gender equality and the briquillage form of the new hegemonic masculinity was also recognized, which seeks to combine elements of traditional hegemonic masculinity with newer elements to perpetuate masculine superiority. The types were universal and some were indigenous. Iranian men combine elements of their identity in the complex cultural-historical context as well as the existing economic and political structures. Thus the hierarchy between the types of masculinity, their actions in the face of each other and other forms, as well as in the face of macrostructures, as power/resistance and tactics/strategy, as well as some of their mechanisms have found more complexities and found an Iranian face.

    Keywords: Types of masculinity, masculinity discourses, active anti-discrimination masculinity, new hegemonic masculinity
  • Vahid MazidiSharafabadi *, abdolhossin kalantari, Mohmmad Mobaraki Pages 94-119

    This study aimed to investigate the relationship between stakeholders of the traffic plan and air pollution. The research method was qualitative and the study population was all stakeholders of the traffic and air pollution plan in the area of ​​Tehran's Grand Bazaar. To collect the data, we conducted a purposeful sampling method and employed semi-structured interviews with 25 key informants. According to the documents and data, three groups of stakeholders were identified as "definitive, sub-intervening, and intervening". In confronting traffic and air pollution plan, these stakeholders have adopted relations that include: neglect and deviation, compensation and maximization of benefits, commanding and prescriptive view, futuristic participation, active confrontation, indifference and passive spectatorship, persuasion, and satisfaction. According to the results of the present study, the urban policy made the stakeholders obey traffic laws by adopting a similar policy. To reduce the negative relations between the stakeholders and help them participate, it is necessary to revive the neighborhood structure.

    Keywords: active confrontation, futuristic participation, passive spectatorship, stakeholders
  • Taha Ashayeri, Tahereh Jahanparvar*, Marzyeh Ahmadi Milasi, Moslem Souri Pages 122-152

    Social problems as multidimensional phenomena in human society are the result of a dialectic between agency-structure. Iranian society is experiencing various social, cultural, and economic problems. The main purpose of this study is to review systematically the social problems of Iran. To gather the data, we employed secondary analysis in the period 2000 to 2020 with a sample size of 26 research documents. The findings revealed that the types of social problems can be grouped under three headings: A cultural anomie (undermining values and norms, flattery, cultural risky behavior, negative values, cultural conflict, extramarital affairs, and sexual deviation, social alienation), B. Social anomie (social disorganization, individualism, Social frustration, erosion of social capital, fear of crime, the spread of street fights, family violence, the spread of domestic violence, street harassment, social risk behavior, increase in drug use, driving offenses and c. economic anomie (distribution disorder of goods, unfavorable business environment, job security, increasing economic pressure, class gap, food insecurity, and economic instability).

    Keywords: multidimensional anomie, social disorganization, systematic review, social problems