فهرست مطالب

دانش انتظامی آذربایجان شرقی - پیاپی 39 (زمستان 1399)

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 39 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1401/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نیر محمدپور، صمد عدلی پور صفحات 1-31

    پلت فورم اینستاگرام امروزه در سراسر دنیا کاربران زیادی به خود جلب کرده است. قابلیت به اشتراک گذاری عکس ها و ویدیو ها در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی موجب توجه بیش از پیش به این پلت فرم گردیده است. در نتیجه ی همین قابلیت ها، افرادی به دلایل متعدد قربانی سوء استفاده و کلاهبرداری در این شبکه اجتماعی شده و فرصت های ارایه شده در آن به تهدید بدل می شود. بنابر اهمیت موضوع، هدف تحقیق حاضر بازسازی معنایی شبکه اجتماعی ابنستاگرام از نگاه قربانیان این شبکه و شناسایی دلایل زمینه ساز چالش های موجود در آن می باشد. این تحقیق با استفاده از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی تفسیری انجام شده و به منظور جمع آوری داده های تحقیق با 18 نفر از افرادی که در این شبکه با مشکلاتی مواجه شده بودند، مصضاحبه انجام شد. شناسایی نمونه ها با استفاده از روش گلوله برفی انجام گرفت. مقوله های شناسایی شده شامل ضعف آگاهی و دانش، وجود موانع ساختاری در جامعه، خلاء های روانی افراد و جذابیت دروغین این پبت فرم زمینه وقوع هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری از افراد را فراهم می کند. راهکارهای پیشنهاد شده جهت برون رفت از چالش های این پلت فرم به ترتیب شامل آسیب شناسی فضای اینستاگرام، آموزش محوری، اعمال کنترل های رسمی و غیر رسمی می باشند.

    کلیدواژگان: رسانه، اینستاگرام، پدیدارشناسی، قربانی، آسیب شناسی
  • منصور مقدم للکلو، علی عزیزی، سالار وطن خواه صفحات 32-72

    هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل روش های پیشگیری از ورود مشروبات الکلی در حوزه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی میباشد. روش پژوهش کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است. جامعه مورد مطالعه صاحب نظران، مسیولین، مجریان و به طور کلی مطلعین اجرا و سیاستگذاری حوزه قاچاق مشروبات الکلی از فرماندهی انتظامی استان و می باشد. نمونه گیری به صورت نظری انجام می پذیرد، نمونه گیری نظری نوعی نمونه گیری هدفمند است برای تحلیل داده ها از نرم افزار MAQDA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که"شیوه های پیشگیری وضعی از قاچاق مشروبات الکلی در حوزه فرماندهی انتظامی استان اذربایجان شرقی به ترتیب شامل" وضعیت فردی، وضعیت خانوادگی، وضعیت محلی، وضعیت ملی، وضعیت بین المللی" می باشد. ، شیوه های پیشگیری اجتماعی از قاچاق مشروبات الکلی در حوزه فرماندهی انتظامی استان اذربایجان شرقی در شش مقوله و به ترتیب (خنثی سازی، حذف عوامل انگیزشی، اقدامات تشویقی، سیاست های اقناعی، جلب مشارکت در پیشگیری و مشاوره و مهات افزایی) به دست آمد. شیوه های پیشگیری انتظامی از قاچاق مشروبات الکلی در حوزه فرماندهی انتظامی استان اذربایجان شرقی در شش مقوله و به ترتیب (اقدامات عملیاتی ، آگاهی بخشی عمومی، برخورد مقتداره، مداخله پیشگیری از تکرار جرم، حذف کنندگی، محدود کنندگی) به دست آمدو . شیوه های پیشگیری قضایی از قاچاق مشروبات الکلی در حوزه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی شامل" رسیدگی و صدور حکم قضایی، هم ارزهای کیفری، اعمال مجازات رسمی ، اعلام مجازات های ترمیمی" به دست آمد.

    کلیدواژگان: مشروبات الکلی، پیشگیری وضعی، پیشگیری اجتماعی، پیشگیری انتظامی، پیشگیری قضایی
  • آسیب شناسی رفتار سازمانی کارکنان کوپ (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی)
    علی موسی زاده، داریوش رحمتی، راحله الیاسی صفحات 73-112

    وجود آسیب در رفتارسازمانی کارکنان ناجا، بویژه درکوپ ها که عهده دار وظیفه پیشگیری از جرم در جامعه می-باشند می تواند تبعات بسیاری برای ناجا و جامعه داشته باشد.این تحقیق با هدف آسیب شناسی رفتارسازمانی کارکنان کوپ های استان آ شرقی انجام شد.این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی واز منظرروش اجرا، آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان ف ا ا آشرقی که بیش از 20 سال سابقه کار پیشگیری از جرم وعملیات انتظامی دارند و جامعه بخش کمی نیزشامل روسا و فرماندهان کوپ های استان آشرقی به تعداد 100نفر بود.به منظور نمونه گیری دربخش کیفی، ازروش نمونه گیری هدفمندودر بخش کمی نیز از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بهره برداری شد.به منظورگردآوری داده ها از منابع و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.آسیب های مورد نظر در مبانی نظری و پیشینه به روش اسنادی استخراج و پرسشنامه محقق ساخته روش دلفی برای اخذ نظر خبرگان تشکیل شد. نظر نمونه کارشناسان نیز با تشکیل پرسشنامه محقق ساخته دیگری حاوی 29 گویه در طیف لیکرت 5 گزینه ای، براساس آسیب های تایید شده توسط خبرگان، دریافت شد.روایی پرسشنامه براساس روش دلفی به تایید خبرگان رسید.به منظور تجزیه وتحلیل داده ها ازمدلیابی معادلات ساختاری بهره برداری شده است.یافته های تحقیق منجر به شناسایی 6 آسیب ساختاری، 5 آسیب زمینه ای و 17 آسیب محیطی درقالب مدل سه شاخگی شد.ازنگاه جامعه آماری، مهمترین آسیب درمیان آسیب های ساختاری،«انتصابات ناعادلانه»، درمیان آسیب های زمینه ای،«بی توجه به کارکنان شایسته» و درمیان آسیب های محیطی،«بی تعهدی و نداشتن تخصص» بود.

    کلیدواژگان: رفتار سازمانی، آسیب های ساختاری، آسیب های زمینه ای، آسیب های محیطی
  • فاطمه نگهبان قراملکی صفحات 113-151

    همواره تاثیر مستقیم و اهمیت بهزیستی روان شناختی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد غیر قابل انکار است. بهزیستی روان شناختی هرچند سبب احساس خوشبختی، احساس رضایت از زندگی، داشتن هدف و توانمندی در برقراری رابطه مثبت با دیگران میشود؛ اما عوامل متعددی نیز  در میزان بهزیستی معنوی تاثیرگذار هستند. نیروی انتظامی به واسطه ماهیت ماموریت های خود جایگاه حساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و کارکنان نیروی انتظامی به عنوان منابع انسانی سازمان ناجا به لحاظ ویژگی های ذاتی حرفه نظامی با مسایل شغلی متعددی مواجه هستند و فشار روانی ناشی از نوع شغل شان، اهمیت بررسی میزان بهزیستی روان شناختی کارکنان ناجا را توجیح می کند. در این مقاله محقق با استفاده از روش مطالعه اسنادی در پی بررسی بهزیستی روان شناختی در بین کارکنان ناجا می باشد.این مقاله با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار در میزان بهزیستی روان شناختی کارکنان ناجا به انجام رسیده است؛ روش پژوهش اسنادی و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل ثانویه می باشد. یافته ها حاکی از آن است که؛ بهزیستی معنوی، استرس شغلی، سرمایه اجتماعی و ابعاد آن خصوصا انسجام اجتماعی و اعتماد اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری را در میان متغیرها داشته اند و از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان بهزیستی روان شناختی کارکنان ناجا می باشند. طبق نتایج می توان گفت، بسترسازی مناسب جهت افزایش بهزیستی معنوی و سرمایه اجتماعی و کاهش عوامل استرس زا در محیط کار برای کارکنان ناجا بسیار مهم می باشد.

    کلیدواژگان: بهزیستی روان شناختی، سرمایه اجتماعی، بهزیستی معنوی، استرس شغلی، کارکنان ناجا
  • سینا شریفی صفحات 152-180

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل سازمانی و مدیریتی مرتبط با مسیولیت پذیری در کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرآیند روش تصمیم گیری تحلیل شبکه ای فازیFANP به انجام رسیده است؛ روش پژوهش از نظر زمان، مقطعی است؛ از نظر هدف، توصیفی- ارزشیابی است. ابزار گردآوری داده های این پژوهش، پرسش نامه و مصاحبه می باشد. جامعه ی مورد مطالعه این پژوهش 540 نفر از کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی می باشد. تعداد نمونه آماری برابر 400 نفر تعیین شده است.یافته های پژوهش حاکی از این است که نتایج آزمون t و فاصله اطمینان 95 درصدی برای تفاضل میانگین با مقدار مورد آزمون در این شاخص عوامل سازمانی در دو حد بالا و پایین مثبت بدست آمده است که نشان دهنده تایید این شاخص به عنوان یکی از شاخص های اصلی موثر بر مسیولیت پذیری در کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد. همچنین نتایج آزمون t نتایج شاخص عوامل مدیریتی نشان داد که مقدار t برای این شاخص برابر 050/6 با سطح معنی داری 000/0 محاسبه شده است. هم چنین فاصله اطمینان 95 درصدی برای تفاضل میانگین با مقدار مورد آزمون در این شاخص در دو حد بالا و پایین مثبت بدست آمده است که نشان دهنده تایید این شاخص به عنوان یکی از شاخص های اصلی موثر بر مسیولیت پذیری در کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، تحلیل شبکه فازی، نیروی انتظامی
  • صادق پاشائی صفحات 181-213

    متاورس جهان پسا واقعیت است، یک محیط چند کاربره دایمی و پایدار که واقعیت فیزیکی را با مجازی دیجیتال ادغام می کند. این مبتنی بر همگرایی فناوری هایی است که تعاملات چندحسی را با محیط های مجازی، اشیاء دیجیتال و افرادی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ممکن می سازد. از این رو، متاورس یک شبکه به هم پیوسته از محیط های اجتماعی و شبکه ای همه جانبه در پلتفرم های چند کاربره پایدار است. این امکان ارتباط بدون درز تجسم کاربر را در تعاملات زمان واقعی و پویا با مصنوعات دیجیتالی فراهم می کند. اولین تکرار آن شبکه ای از جهان های مجازی بود که آواتارها می توانستند بین آنها تله پورت کنند. تکرار معاصر متاورس دارای پلتفرم های اجتماعی و همه جانبه واقعیت مجازی است که با بازی های ویدیویی آنلاین چند نفره عظیم، جهان های بازی باز و فضاهای مشارکتی واقعیت افزوده سازگار است.نوآوری های علوم کامپیوتر نقش مهمی را در زندگی روزمره ایفا می کنند زیرا تعاملات انسانی، ارتباطات و تراکنش های اجتماعی را تغییر داده و غنی می کنند.

    کلیدواژگان: متاورس، واقعیت ترکیبی، واقعیت مجازی
|
  • Nayyer Mohammadpour, Samad Adlipour Pages 1-31
  • Mansour Mogadam, Ali Azizi, hamid Watankhah Pages 32-72

    The purpose of this study is to investigate and analyze the methods of preventing the entry of alcohol in the disciplinary command of East Azerbaijan province. The research method is applied and qualitative in terms of approach. The study population is experts, officials, executors and generally knowledgeable about the implementation and policy of alcohol trafficking in the province's disciplinary command. Sampling is done theoretically, theoretical sampling is a kind of purposeful sampling. MAQDA software was used for data analysis. The results of the research show that "methods of preventing the situation of alcohol trafficking in the field of disciplinary command of East Azerbaijan province include" individual status, family status, local status, national status, international status, respectively ", methods of social prevention of trafficking. Alcoholic beverages were obtained in the field of disciplinary command of East Azerbaijan province in six categories and respectively (neutralization, elimination of motivational factors, incentive measures, persuasive policies, involvement in prevention and counseling and increasing resources). Alcohol was obtained in the East Azarbaijan Province Disciplinary Command in six categories, respectively: operational measures, public awareness, authoritarian treatment, recidivism intervention, elimination, and restriction. The disciplinary command of East Azerbaijan province was obtained, including "trial and issuance of judicial sentences, criminal equivalents, application of official punishments, announcement of restorative punishments."

    Keywords: alcohol, situational prevention, social prevention, disciplinary prevention, judicial prevention
  • Pathology of Organizational Behavior of Police stations and Checkpoints Employees (Case study: East Azerbaijan Province Disciplinary Command)
    Ali Moosazadeh, dariush rahmati, Rahele Alyasi Pages 73-112

    Existence of damage in the organizational behavior of NAJA staff, especially in the compartments that are responsible for crime prevention in the community - can have many consequences for the NAJA and the community. This research is mixed in terms of practical purpose and implementation method. The statistical population of the qualitative sector included the experts of the Eastern FA who have more than 20 years of experience in crime prevention and law enforcement operations, and the population of the quantitative sector included the heads and commanders of the Eastern Province coups of 100 people. Purposeful and in a small part, stratified random sampling method was used. In order to collect data, sources and a researcher-made questionnaire were used. Experts were formed. The sample opinion of experts was obtained by forming another researcher-made questionnaire containing 29 items in a 5-point Likert scale, based on the damages confirmed by the experts. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts based on the Delphi method. The research findings led to the identification of 6 structural damages, 5 underlying damages and 17 environmental damages in the form of a three-pronged model. , "Neglect of qualified staff" and among the environmental damage, "irresponsibility and lack of expertise

    Keywords: Organizational Behavior, Performance Management, Achieving cultural
  • Fatemeh Negahban Pages 113-151

    The direct impact and importance of psychological well-being on the individual and social life of individuals is always undeniable. Psychological well-being, however, causes a feeling of happiness, a sense of life satisfaction, having a purpose and the ability to establish a positive relationship with others; But there are several factors that affect the level of spiritual well-being.Due to the nature of its missions, the police force has a critical position in the system of the Islamic Republic of Iran. Justifies the psychological well-being of NAJA staff.In this article, using the documentary study method, it seeks to investigate the psychological well-being among NAJA employees.This article aims to investigate the factors affecting the psychological well-being of the NAJA physician. Documentary research method and research analysis method is the secondary analysis method.The hockey finding is that; Welfare, job stress, its spiritual and social capital, especially social society and social trust have been influential among the changes and are important factors influencing the psychological well-being of NAJA people. Based on the results, it can be said that proper bedding is very important for NAJA employees to increase spiritual well-being and social capital and reduce stressors in the workplace.

    Keywords: Cognitive well-being, Social capital, Spiritual well-being, Job stress, NAJA staff
  • sadegh pashaei Pages 181-213

    Metavars is a post-reality world, a permanent and enduring multi-user environment that integrates physical reality with digital virtual reality. It is based on the convergence of technologies that enable multi-sensory interactions with virtual environments, digital objects, and people such as virtual reality and augmented reality. Hence, Metavars is an interconnected network of social and all-encompassing network environments on sustainable multi-user platforms. This allows seamless communication of the user's visualization in real-time and dynamic interactions with digital artifacts. The first iteration was a network of virtual worlds between which avatars could teleport. Contemporary Repetition Metavars has social and versatile virtual reality platforms that are compatible with massive multiplayer online video games, open game worlds, and collaborative augmented reality spaces. Computer science innovations play an important role in everyday life because of human interactions, communication, and They change and enrich social transactions. From the end users' point of view, the three main waves of technology innovation have been recorded around the introduction of personal computers, the Internet and mobile devices, respectively.

    Keywords: metaverse, Combined reality, virtual reality