فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال هشتم شماره 1 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود رامین، مسطوره دوستدار صفحات 5-15

    با اجرای پروژه تنوع زیستی ماهیان آب های داخلی ایران طی سال های 1384 تا 1389 ، تعداد 3500 عدد نمونه ماهی از حوضه های مختلف آبریز کشور با ادوات مختلف صید شامل الکتروشوکر، تورسالیک، تور گوشگیر و قلاب نمونه برداری شدند. در طول اجرای پروژه و بررسی ماهیان نمونه برداری شده با توجه به اندازه جثه، شکل ظاهری، رنگ و نقش و نگارهای موجود بر روی بدن، تعدادی از گونه‌ها جهت استفاده به صورت ماهیان تزیینی و آکواریومی مناسب تشخیص داده شدند. بر اساس نتایج بدست آمده تعداد 25گونه از 11 جنس و متعلق به 4 خانواده کپورماهیان Cyprinidae، کپورماهیان دنداندار Cyprinodontidae، رفتگر ماهیان eCobitida، سگ ماهیان جویباری Nemacheilidae به عنوان ماهیان زینتی آب های داخلی قابل معرفی می باشند.

    کلیدواژگان: ماهیان زینتی، آب های داخلی، ماهیان بومی، تنوع زیستی، ایران
  • مرتضی کاشفی الاصل، رضا مرندی، علیرضا افراسیابی صفحات 17-32

    پسماندهای جامد شهری حاوی آلاینده های مختلفی است که هر روز برمیزان و تنوع آنها افزوده می‌شود. با اعمال مدیریت واحد و اصولی می‌توان خسارت های ناشی از آلاینده ها برمنابع اصلی محیط زیست (آب، خاک و هوا) را به حداقل رساند. در این پژوهش پس از بررسی میدانی جریان پسماندهای جامد شهری در یکی از مناطق نفتی جنوب کشور (منطقه نفتی بهرگان)، چهار سناریوی دفع پسماند ارایه گردید. میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از اجرای هریک از سناریوها شامل 1) بازیافت،کمپوست هوازی و دفن بدون استحصال LFG (Landfill Gas) 2) بازیافت، کمپوست هوازی و دفن با استحصال LFG 3) بازیافت، کمپوست بی هوازی و دفن بدون استحصال LFG و 4) بازیافت، کمپوست بی هوازی و دفن با استحصال LFG ، با استفاده از روش ارزیابی چرخه عمر مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاکی از برتری سناریوی بازیافت کمپوست بی هوازی و دفن با استحصال LFG را دارد. همچنین بررسی‌ها نشان دادکه روش کمپوست بی هوازی به دلیل تولید کمتر گازهای گلخانه ای نسبت به کمپوست هوازی روش‌ مطلوب‌تری می باشد. درصورت استحصال گاز مرکز دفن نیز می‌توان شاهد کاهش چشمگیری در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی هر یک از سناریوها بود.

    کلیدواژگان: پسماند جامد شهری، دفع، گازهای گلخانهای، ارزیابی چرخه عمر، منطقه نفتی بهرگان
  • مهدی بلوکی خورانده، سید محمدباقر نبوی صفحات 33-46

    تجمع کلروفیل a به عنوان یکی از رنگدانه های فتوسنتزی زوگزانتلا نشان دهنده سلامتی مرجان می‌باشد. جهت اندازه گیری غلظت کلروفیل a در مرجان های Porites compressa در خلیج فارس دو منطقه در شمال و جنوب خلیج نای بند انتخاب گردید. نمونه برداری در بهمن سال 1386 و اردیبهشت و مرداد سال1387 با انجام عملیات غواصی در زیر آب صورت گرفت. بیشترین میزان میانگین کلروفیل a در جنوب خلیج نای بند در فصل سرد g/cm2µ 043/0 ± 828/0 و کمترین میزان آنg/cm2µ 048/0±604/0 در شمال نای بند در فصل گرم برآورد گردیدکه دارای اختلاف معنادار (05/0 P<) با بودند. هدف از این مطالعه، اندازه گیری غلظت کلروفیل a در مرجان‌های گونه Porites compressa به منظور بررسی وضعیت سلامت تشکیلات مرجانی خلیج نای بند می باشد که در نهایت مشخص شد مرجان های محدوده‌ی شمال خلیج نای بند که به منابع آلاینده پتروشیمی نزدیک‌تر هستند علایم بیشتری از تخریب را در مقایسه با مرجان های جنوب خلیج نای بند که در فاصله دورتری از این صنایع قرار دارد، نشان دادند.

    کلیدواژگان: رنگدانه های فتوسنتزی، سلامت آبسنگ های مرجانی، خلیج فارس، Porites compressa
  • مژده ثقفی، کورش کیهان، محمد مهدوی صفحات 46-63

    در این پژوهش سد چند منظوره استقلال میناب، واقع در استان هرمزگان مورد مطالعه قرار گرفت. 8 فرض‌ برای ‌مواد آلاینده ‌نامیرا (Conservative) و میرا (Decay) با فرض اینکه ‌آلاینده‌ها ‌در دو نقطه، شامل ‌نزدیکی ‌محور سد (مورد اول یاS1) و دیگری‌ در ابتدای ‌ورودی ‌مخزن‌سد (مورد دوم یاS2) تخلیه گردد تعیین و دو زمان ترسالی شامل سال 2005 ‌و ‌خشکسالی شامل سال 2007 برای این منظور تعریف‌ و اجراءگردید. علایم‌اختصاری مورد استفاده دراین‌ مطالعات، ‌عبارتند ‌از ترسالی با علامت W و خشکسالی‌ با علامت D. همچنین آلاینده‌ ‌مصرف‌شونده با علامت D و آلاینده‌ها جرم ثابت با علامت C مشخص شده است. ‌مقایسه دو فرض W.C.S1 و D.C.S1نشان داد نحوه پراکنش آلاینده در ساعات اولیه انتشار، مشابه است. تقریبا تا 120 ساعت پس از ورود آلاینده به محیط، ‌میزان پراکندگی آلاینده در زمان ترسالی بیشتر از زمان خشکسالی به دست آمد. در فرض‌های W.C.S2و D.C.S2، تنها تفاوت در زمان پخش آلاینده‌ها می‌باشد و در ساعات اولیه انتشار، مساحتی که از دریاچه مخزن توسط آلاینده‌ها اشغال می‌گردد مشابه است. تفاوت در میزان پخشیدگی تنها از زمان حدودا 5 الی 10 روز پس از ورود آلاینده به محیط آغاز می‌گردد. به این نحو که در زمان ترسالی‌‌ پراکنش آلاینده روبه افزایش است در حالیکه در زمان خشکسالی‌تقریبا میزان پراکندگی در همان اندازه اولیه از میزان پخشیدگی باقی می‌ماند. در فرض‌های W.D.S1 و D.D.S1 مشاهده می‌شود که از میزان آلاینده مصرف شونده در حین پخشیدگی کاسته می‌شود. همچنین بررسی دو فرض W.D.S2 و D.D.S2 نیز نتایجی مشابه مواردW.D.S1 و D.D.S1را نشان داد. تحقیق انجام شده بیانگر این مسیله است که دو عامل اصلی در میزان پراکندگی آلاینده‌ها در محیط آبی نقش دارند. یکی زمان پخشیدگی آلاینده در محیط که در ترسالی‌ها به دلیل بیشتر بودن حجم آب، پراکنش آلاینده در محیط بیشتر از زمان خشکسالی است و دیگری نوع ماده آلاینده است.

    کلیدواژگان: مدلسازی، سد میناب، ترسالی، خشکسالی، BOD، MIKE3
  • سحر رضایان، سید علی جوزی، نسرین مرادی مجد صفحات 47-64

    سد شفارود در 22 کیلومتری شهر هشتپر در استان گیلان واقع است. به منظور شناسایی مخاطرات زیست محیطی ناشی از ساخت و ساز این سد آالینده های آب های سطحی و زیر زمینی و هوا موورد سنجش قرار گرفت و با استانداردها مقایسه شد. ارزیابی ریسک زیست محیطی مرحله سواختاانی این سد نیز پس از شناسایی فعالیت های سد و محیط زیست تحت تاثیر آن با توجه به شدت اثور، احتاال وقوع و پیامدهای احتاالی مواجهه آن بر انسان، محیط زیسوت وتجهیوزات بوا اسوتفاده از روش های تصایم گیری چند شاخصه منتخب شامل روش های TOPSIS فازی و AHP بوه انجوا رسید. بدین منظور کار شناسایی ریسک ها در قالب روش دلفی به انجا رسید. در اداموه عوامول مولد ریسک در قالب رویداد های طبیعی، بیوفیزیکی و انسانی طبقه بندی گردیدند. با به کارگیری روش های تصایم گیری چندشاخصوه، ابتودا در قالوب روش TOPSIS و بوه کاوک نور افوزار EXCEL ،کار اولویت بندی عوامل مولد ریسک به انجا رسید. جهت اولویت بندی ریسکها بور اساس اهایت، از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و از طریق وارد کردن مقادیر ترجیحات به نر افزار Choice Expert اقدا  گردید. در روش TOPSIS عامل خاکبرداری و خاکریزی و عوامل حفاری و انفجار به ترتیب با وزنهای 221/3، 181/2 ،851/2 به عنوان رتبه های اول تا سو معرفی گردید. هاچنین در روشAHP ،عامل خاکبرداری و خاکریزی با وزن نهایی 812/0 ،اولویت اول و عوامول حفاری و انفجار نیز، با وزنهای نهایی 416/0 و 422/0 ،اولویتهای دو و سو را کسب کردند. در ادامه راهکارهایی جهت کنترل و کاهش ریسک های شناسایی شده ارایوه گردیود . مرطووب نهوه داشتن مرتب خاکریزها و تولید غبار کاتر در حین تخلیه بوار، حوداقل جابجوایی خوا در فصوول بارندگی و جلوگیری از برداشت مصالح قرضه از بستر و حاشیه رودخانه به عنوان مهاترین اقدامات اصالحی معرفی می شوند.

    کلیدواژگان: سد، ریسک، مرحله ساختمانی، روشTOPSIS، سد شفارود گیلان
  • سید حسن حسینی آغوزبنی، محمود حافظیه، اشکان اژدهاکش پور، محمودرضا آذینی صفحات 65-78

    این تحقیق در سال 1389-1388 با هدف بررسی میزان رشد، میانگین وزن، میزان بقا، ضریب تبدیل غذایی و توده زنده میگوی سفید غربی طی 107 روز پرورش تک گونه ای و توام با ماهی کفال خاکستری در استخرهای پرورش گواتر استان سیستان و بلوچستان اجرا گردید. بدین منظور تعداد 9 استخر 600 متر مربعی در قالب سه تیمار پرورشی هرکدام با سه تکرار آماده سازی، آبگیری و با تراکم 20 پست لارو (با میانگین وزنی 001/0±007/0 گرم)در هر متر مربع از هر استخر ذخیره سازی شدند. 40 روز پس از ذخیره سازی میگو، اقدام به رهاسازی بچه ماهیان کفال خاکستری جمع آوری شده با وزن متوسط 35 گرم از خور گواتر با تراکم های صفر قطعه (تیمار1)، 2 قطعه (تیمار2) و 4 قطعه (تیمار3) در هر 10 متر مربع گردید. در طی دوره پرورش نیز، برخی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب (دما،اکسیژن محلول،pH روزانه در دو نوبت صبح و عصر و شوری در یک نوبت) اندازه گیری وثبت گردید. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه در سطح اعتماد 95 درصد اختلاف معنی داری بین عملکرد رشد، توده زنده برداشت شده، FCR تیمارها و برخی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب نشان داد (05/0<p) ولی درصد بازمانی اختلافی را نشان نداد (05/0>p). بیشترین محصول برداشت شده میگو مربوط به تیمار 3 (212 کیلوگرم و میانگین وزنی 4/18 گرم و کمترین میزان مربوط به تیمار 1 (187 کیلوگرم) و میانگین وزنی 23/16 گرم به دست آمد. علیرغم عدم وجود اختلاف معنی دار، بیشترین میزان بقا در تیمار3 (96/95 درصد) و کمترین در تیمار2 (5/94 درصد) بدست آمد. آزمون دانکن در مقایسه میانگین FCR میگوها نشان داد که این ضریب در استخرهای تیمار1و2 اختلاف معنی داری ندارند (05/0>p) حال آنکه هر دو این تیمارها با تیمار3 اختلاف معنی داری را نشان دادند (05/0<p). بیشترین میانگین FCR در تیمار3 (2/0±27/1) و کمترین میانگین FCR در تیمار1 (1/0±2/1) بدست آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که پرورش توام میگوی سفید غربی و ماهی کفال خاکستری در استخرهای خاکی با در نظر گرفتن نسبت مناسب ذخیره سازی، امکان پذیر بوده و تولید بیشتر محصول میگو را نیز موجب می شود.

    کلیدواژگان: vannamei Litopenaeus، cephalus Mugil، کشت توام، گواتر و چابهار
  • فروزان ارکیان، تائیس صابری، حسین اردکانی، محمدتقی زمانیان صفحات 78-91

    برای درک بهتر رویدادهای مه و بالا بردن دقت پیش بینی در فرودگاه رشت، به بررسی آماری و همدیدی پدیده مه با دید افقی 800 متر و کمتر طی سال های 2009-2000 در این منطقه پرداخته شد. در این تحقیق، پارامترهای هواشناسی از قبیل دید افقی، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت نسبی، تندی باد در زمان شروع و درطول رویداد مه مورد بررسی قرار گرفتند. بیشترین مقدار میانگین ماهانه درصد فراوانی مه برای ماه فوریه (بهمن) به مقدار 64/24 دست آمد. درصد فراوانی مه های بلندمدت (بیشتر از 6 ساعت) که بین ساعت های UTC 1800 تا UTC 2100 آغاز شده بودند، نسبت به رویدادهای شکل گرفته در ساعت های UTC 2100 تا UTC0300 بیشتر بود. خاتمه همه رویدادهای مه زمان نزدیک به طلوع خورشید مشاهده گردید. درصد بالایی از رویدادهای بلند مدت مه با دیدافقی 100 متر آغاز شده و در بعضی موارد در طول رویداد نیز کاهش نشان داد. در بیشتر رویدادها رطوبت نسبی بالای 80 درصد بود. مقادیر کم تندی باد (0 تا 2/0 متر بر ثانیه) به عنوان شرایط مطلوب جهت شکل گیری مه در این منطقه شناخته شد. پس از بررسی همدیدی رویدادهای مه در بازه های زمانی مد نظر الگوی های بندال، ناحیه زینو وارونگی دما از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تشکیل این پدیده در منطقه مورد مطالعه شناخته شدند.

    کلیدواژگان: مه، دید افقی، بندال، ناحیه زین، وارونگی دما، فرودگاه رشت
  • محمد ولایت زاده، هدی محاب، محسن حسینی صفحات 91-104

    این تحقیق در سال 1388 به منظور شناسایی و بررسی تنوع دوکفه ای ها در سواحل استان بوشهر (خلیج فارس) انجام شد. نمونه برداری در چهار ایستگاه بندر دیلم، بندر بوشهر، بندر دیر و بندر کنگان در دو فصل بهار و تابستان با سه تکرار انجام شد. نمونه برداری به وسیله کوادرات با مساحت 625 سانتی متر مربع صورت گرفت. نمونه ها بر اساس منابع معتبر مورد شناسایی قرار گرفتند. جهت بررسی تنوع و گونه های غالب دوکفه ای ها از دو شاخص شانون و سیمپسون استفاده شد. در کل 7 گونه و 3 جنس از دوکفه ای ها شناسایی شد. تعداد دوکفه ای در فصل بهار 72/64±2973 عدد در سانتی متر مربع و در فصل تابستان 31/51±1584 عدد در سانتی متر مربع در محدوده مورد مطالعه ارزیابی شد. بیشترین فراوانی دوکفه ای ها به ترتیب 28/42±2008، 35±1792، 25/11±521 و 12/7±236 عدد در سانتی متر مربع در ایستگاه های دیر، دیلم، کنگان و بوشهر بود. تعداد دوکفه ای های شناسایی شده بین چهار ایستگاه مورد مطالعه اختلاف معنی داری داشت (05/0<p). بیشترین میزان شاخص شانون مربوط به ایستگاه کنگان در فصل بهار با 917/1=H و کمترین میزان آن 517/0H= در ایستگاه بندر بوشهر در فصل تابستان بود. بیشترین میزان شاخص سیمپسون مربوط به ایستگاه بوشهر در فصل تابستان با 665/0=λ و کمترین میزان آن مربوط به ایستگاه کنگان در فصل تابستان با 201/0=λ بود. در ایستگاه دیلم 3 گونه شناسایی گردید که بالاترین تعداد مربوط به گونه Tellina wallaceaeبا 95/38±1341 عدد در سانتی متر مربع بود. در ایستگاه بوشهر دو گونه شناسایی گردید که فراوانی آنها در فصل تابستان با 96/3±80 عدد در سانتی متر مربع نسبت به فصل بهار با تعداد 89/8±156 عدد در سانتی متر مربع کمتر بود (05/0<p). در این تحقیق فراوانی دوکفه ای ها با افزایش دما در فصل تابستان کاهش یافت. دوکفه ای های مورد مطالعه در فصل بهار نسبت به فصل تابستان فراوانی و تراکم بیشتری داشتند. گونه Tellina wallaceae در چهار ایستگاه مورد مطالعه شناسایی گردید.

    کلیدواژگان: فراوانی، دوکفه ای ها، استان بوشهر، خلیج فارس
|
  • M. Ramin, M. Doostdar Pages 5-15

    This paper used the results of a research project entitled biodiversity of inland water fishes of Iran which was carried out from 2005 to 2010. Some 3500 fish specimens were obtained from different basins of Iran by using electrofishing method, cast net, gill net and hook. Using criteria such as size, shape and color, some of them are considered suitable to keep in aquarium. Due to the results 25 species from 11 Genera belong to 4 families Cyprinidae, Cyprinodontidae, Cobitidae and Nemacheilidae are regarded suitable to be introduced as aquarium fishes.

    Keywords: Native fishes, Inland water resources, Ornamental fish, Biodiversity, Iran
  • M. Kashefi Alasl, R. Marandi, A.R. Afrasiabi Pages 17-32

    This paper used the results of a research project entitled biodiversity of inland water fishes of Iran which was carried out from 2005 to 2010. Some 3500 fish specimens were obtained from different basins of Iran by using electrofishing method, cast net, gill net and hook. Using criteria such as size, shape and color, some of them are considered suitable to keep in aquarium. Due to the results 25 species from 11 Genera belong to 4 families Cyprinidae, Cyprinodontidae, Cobitidae and Nemacheilidae are regarded suitable to be introduced as aquarium fishes.

    Keywords: Native fishes, Inland water resources, Ornamental fish, Biodiversity, Iran
  • M. Bolouki Kourandeh, S.M.B. Nabavi Pages 33-46

    Chlorophyll a concentration as one of the zooxanthellae's photosynthesis pigments shows coral's health. To determine the chlorophyll a concentration in Porites compressa in Persian Gulf two locations in North and South of Nay Band Bay was chosen. Sampling was conducted by underwater scuba diving in February, May and August in 2008 which the highest mean concentration of chlorophyll a was 0.828±0.043 μg/cm2 in south of Nay Band Bay in cold season and the lowest mean concentration of chlorophyll a was 0.604±0.048 μg/cm2 in north of Nay Band Bay in warm season that have significant differences (P<0.05). The objective of this study was to determine the chlorophyll a concentration in Porites compressa to estimate coral reefs health of Nay Band Bay, finally it was found that Corals in North of Nay Band Bay, which are closer to the petrochemical pollution sources, showed more signs of degradation in comparison of the corals in south of Nay Band Bay which are farther away from these industries.

    Keywords: photosynthesis pigments, coral reefs health, Persian Gulf, Porites compressa
  • M. Saghafi, K. Keyhan, M. Mahdavi Pages 46-63

    The multi-purpose Minab Dam reservoir has been studied in this article. 8 scenarios determined for 2 kinds of pollutants, Conservative & Decay. Where the pollutants in two points, one near the dam axis (or the first scenario, S1) and another at the inlet reservoir (the second scenario, S2) will be discharged, in both wet time (2005) and drought (2007) has defined and implemented.In these studies, acronyms are: wet and drought, respectively, with signs of W and D, respectively, with symptoms of Decay & Conservative Mass, D and C.Comparison of two scenarios D.C.S1 and W.C.S1 shows that distribution of pollutant in the first hours, while almost 120 hours after the entry of pollutants is similar to the dispersion of pollutants in the environment is wet most of the time of drought.In scenarios W.C.S2 and D.C.S2, the only difference is dispersion time in the first hours; the surface is occupied by the same pollutants.Theonly difference is about approximately 5 to 10 days after entry of pollutants into the environment. In this way the wet dispersion of pollutants is increasing, while at the same time, drought in the initial distribution rate of diffusion remains.Scenarios can be seen that the amount of pollutants in D.D.S1 and W.D.S1, decay mass is reduced during dispersion.Similar conclusionsof W.D.S2 and D.D.S2 were also as same as two other scenarios W.D.S1 and D.D.S1 shows.This study shows that dispersion of pollutants inthe aqueous environment is affected by two parameter: 1) Nature of pollutants being dispersed in (Conservative or Decay), 2)The time, wet and drought.

    Keywords: Modeling, Minab Dam, Wet, Dry, BOD, MIKE3
  • S. Rezaian, S.A. Jozi, N. Moradi majd Pages 47-64

    Shafarood Dam is located at 27 km from the Hashtpar city of Guilan Province. In order to identify the environmental hazards caused by the construction of the dam measured and compared was with standards pollutions of surface water and groundwater and the air. To this, following identification of tasks and the environment of the study area with respect to the intensity, probability and possible consequences of those effects on the human, environment and equipment by using Topsis Fuzzy and AHP methods; identification and categorization of risks were performed under Delphi methods. To more, risk factors were categorized under natural, biophysical and human events. Scientific methods applied in this study are TOPSIS and AHP, which constitute MADM method. Then, to prioritize risk factors based on their importance, Analytic Hierarchy Process (AHP) method was used by way of entering values to Expert Choice Software. In the TOPSIS method; excavation and backfilling, drilling explosion works were given weights of 3.771, 2.981 and 2.851 respectively and were ranked from first to third. In AHP method; excavation and backfilling were given a final weight of 0.897 with the first priority, whereas the drilling and explosion were given final weights of 0.677 and 0.694 with the second and third priority.The more presented strategies to control and reduce identified risks. Keep moist levee and produce less dust during unloading times, Minimum soil translocation in season rainfall and prevent the movement of soil material at least on loan from the main river bed and corrective measures are introduced.

    Keywords: Dam, Risk, construction phase, TOPSIS method, Shafarood dams Gilan
  • S.H. Hosseini Aghozbeni, M. Hafezieh, A. Ajdehakoshpour, M.R. Azini Pages 65-78

    This investigation was conducted to survey the growth and survival rate, weight average, FCR, and harvestable white leg shrimp biomass during 107 days culture in mono and poly culture earth pond system with mullet fish. Nine 600 m2 earth ponds were prepared and stocked with 20 shrimp post larvae in each pond (mean weight 0.007 ±0.001 g) for three treatments (each with three replication). After 40 days, the mullet fish fingerlings collected from the Oman Sea (with mean weight 35 g) released to earth ponds with a density of zero (T1 as control), 2 (T2), 4 (T2) per 100m2. During the culture period, water temperature, dissolved oxygen, pH and salinity were measured. One way ANOVA results showed that there were significant differences between growth rate, shrimp biomass, FCR and abiotic parameters (P<0.05), but not for survival rate (P>0.05). The highest shrimp biomass was harvested from T3 (with 212 kg and a mean weight of 18.4 g individual shrimp) and the lowest (with 187 kg with a mean weight of 16.23 g individual shrimp) was from T1. However, there were no statistically significant difference in survivorship between treatments, but the highest survival percentage was observed in T3 (95.96%) and the lowest in T2 (94.5%). Duncan's test in FCR average showed no significance difference between T1 (the lowest FCR, 1.2 ±0.1) and T2 (P>0.05), but there was a significant difference between these two treatments and T3 (the highest FCR, 1.27 ±0.2) (P<0.05). The conclusion expressed that polyculture of white leg shrimp and mullet fingerlings in earth pond not only performed more shrimp production compare to mono shrimp culture system.

    Keywords: Litopenaeus vannamei, Mugil cephalus, poly culture, Chabahar, Iran
  • F. Arkian, T. Saberi, H. Ardakani, M. T. Zamanian Pages 78-91

    To better understand of fog events in the Rasht Airport, to improve the forecast accuracy, some statistical and synoptical analyses studied by 800m and less horizontal visibility during years 2000-2009. In this research, some parameters such as horizontal visibility, temperature, dew point deficit, relative moisture and winds speed on onset hour and in the duration of the event have been analyzed. Frequency percent of fog events was calculated for all month during 2000-2009. Frequency of occurrence increases in the colder months especially in February is about 24.64 .The occurrence frequency of long duration fog events that begin between 1800 UTC to 2100 UTC hour is more than 2100 UTC to 0300 UTC hour; and the most fog events terminate nearby sunrise. The horizontal visibility at the onset time was lower (100m) for long duration fog events. In the most events, dew point deficit and relative humidity at the fog onset time were calculated zero and 80% respectively. Low wind speeds (0-0.2 ms-1) have long been known to favor fog development. Studied on Synoptic fog eventsshows that the most important patterns in long duration fog events development are blocking pattern, Col region and inversion in cold season.

    Keywords: Fog, Rasht Airport, horizontal visibility, dew point deficit, Blocking, col region
  • M. Velayatzadeh, H. Mahab, M. Hoseini Pages 91-104

    This study was done in order to idenification and survey of bivalvia diversity in coasts fromBushehr province (Persian Gulf), 2009.The sampling were collected four stationsfromDeylam, Bushehr, Dayer and Kangan (of mangrove’s coast) with three replicate in spring and summer seasons.Sampling was done by quadrate 625 cm2 and than samples were identified. Samples according to distribution at different depths were compared. For assessed diversity and dominance species of the bivalvia was used of two index like Shanon and Sympson.In fact were identified seven speices and three genus of bivalvia. The number of bivalve idenification in spring 2973±64.72and in summer 1584±51.31 samples in cm2 fromthe study area. The highest of bivalvia abundance were 2008±42.28, 1792±35, 521±11.25 and 236±7.12 samples in cm2 from Dayer, Deylam, Kangan and Bushehr (P<0.05). The number of identified bivalves were significantly different between the four stations (P<0.05). The highest of Shanon index was realized spring in Kangan with H=1.917 and the lowest their summer in Bushehr with H=0.517. The highest of Sympson index was summer in Bushehrwith λ=0.665 and the lowest their summer in Kangan with λ=0.201. InDeylam station was order to identification 3 species that the highest diversity Tellinawallaceae1341±38.95 samples in cm2. In Bushehrstation was order to identification 2 species that abundance in summer 80±3.96 samples in cm2 than more lower spring with 156±8.89 samples in cm2. In this study abundance of bivalvia lower with increasing of temperature in summer. In bivalvia have abundance in spring than more summer.In four stations Idenificated of Tellinawallaceae.

    Keywords: Abundance, bivalvia, Bushehr Province, Persian Gulf