فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 13 (بهار 1397)

  • جلد 4
  • تاریخ انتشار: 1397/03/31
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سید حسین آل طاها، موسی آرمیده صفحات 1-16

    مساله ی نکاح یکی از مهمترین مسایل مورد توجه و اختلاف تمام ادیان و مذاهب بوده است، و بسیار مسلم است که این امر و موارد و احکام مربوط به آن موجب اختلاف نظر و به وجود آمدن اقوال مختلف نسبت به آن می باشد. در مساله نکاح آنچه بیشتر اختلاف برانگیز است، موضوع دخالت یا عدم دخالت اولیاء در این مسله ی مهم (ازدواج) می باشد. با توجه به اینکه سرنوشت گذشتگان در شکل گیری مسیله ی نکاح و روند آن تاثیر بسزایی دارد، مسلم است که عرف و گذشته ی یک قوم برحقوق و قوانین جاری مملکت تاثیرگذار می باشد. در این مقاله با مراجعه به کتب فقهی امامیه و حقوقی دیدگاه و نظر آنها را در مورد موضوع که از دیرباز مورد اختلاف علمای اسلامی بوده بررسی نمودیم. هر یک از مذاهب مختلف اسلامی در موضوع اذن ولی و ولایت بر دختر با توجه به باکره بودن و یا نبودن او اقوال مختلفی ارایه نموده اند. نکته ای که اینجا قابل توجه است، در این باره روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) و پیشوایان دین (ع) نقل شده که خود باعث به وجود آمدن اختلاف بین فرقه های اسلامی شده است. نکته ی پر اهمیت دیگر، وجود مشکلات بعد از ازدواج است که بعضی از اقوال به آن توجه کرده اند و بعضی هیچ توجه ای به آن نشان نداده اند و ندانسته اند که فرزند نابالغ در هنگام انتخاب به کاستی ها توجه نمی کند و با توجه به احساسات جوانی همه چیز را خوب می بیند و بعد از مدتی گرفتار مشکلات بعد از ازدواج می شود. جایگاه و حقوق زنان در قانون بویژه قوانین عادی، از جمله مباحث مهمی است که همواره توجه محافل علمی و متولیان جامعه را به خود معطوف داشته است. طبیعت این مباحث نیز اقتضا می کند که دیدگاه های مختلفی مطرح شود و اینچنین است که پرونده این دست مباحث همواره گشوده است. آنچه با عنوان «زن در قانون اساسی و قوانین موضوعه» می خوانید نیز در همین فضا است و طبعا دیدگاه نویسنده محترم را بازگو می کند. در نگاه مجله برای دستیابی به آرای صایب، چاره ای جز طرح بحثهای نظری و دیدگاه های مختلف وجود ندارد. مقاله ای را که پیش روی دارید با همین انگیزه است و پرواضح است چنان که تاکید شد نمی تواند به عنوان نگاه نهایی تلقی گردد و پرونده بحث همچنان گشوده است.

    کلیدواژگان: زن، قانون اساسی، قوانین
  • زهره بلوری، سمانه کیومرث صفحات 17-31

    اصول مدیریت از مسایل مهم در موفقیت و کارآمدی هر سازمانی به‌حساب می‌آیند. مکاتب مختلف مدیریتی هرکدام دیدگاه‌های خود را نسبت به آن ارایه کرده و دیگران را نسبت به اجرای دقیق آن‌ها توصیه نموده‏اند. از سوی دیگر مدیریت در نظام‌های مختلف جهان همیشه بر مبنای مکتب استوار بوده است و اسلام نیز به‌عنوان یک نظام جامع و کامل زندگی به دیگر ابعاد حیات بشری ازجمله، مسایل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فقهی، فرهنگی و... پرداخته است. یکی از شاخص های هویت‌دهنده به شهر ایرانی- اسلامی، نیز چگونگی مدیریت آن است که بزرگ‌ترین سرمایه شهر یعنی سرمایه انسانی را راهبری کند. بر این مبنا، هدف این پژوهش بررسی و اولویت‌بندی شاخص‌های مدیریت اسلامی در مدیریت شهری در شهر آمل هست که با استناد به متون و منابع اسلامی قواعد، اصول و معیارهایی را که اسلام برای مدیریت اسلامی است. این پژوهش از حیث ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. و به‌منظور اولویت‌بندی از دو تکنیک شامل اولویت‌بندی موارد و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده ‌شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی و پیمایشی از طریق توزیع پرسشنامه و مصاحبه با کارشناسان و مدیران شهرداری هست. در یک ارزیابی کلی از الگوی به‌دست‌آمده از این دو روش مقیاس‌های برنامه‌ریزی، عبرت‌آموزی، آموزش و شجاعت از دیدگاه جامعه آماری مدیران شهرداری آمل در اولویت مشترک قرار دارد. بر اساس مولفه‌های انتخابی مدیران شهری، شهر آمل و همچنین با توجه به اهمیت هر یک از این مولفه‌ها در عرصه مدیریت شهری رویکردهای هر مولفه ارایه گردید. در این نوشتار، نویسنده شمه ای از بینش مردمان پیشین، درباره زن را بیان می دارد . همچنین نگرش متجددان را پیرامون این نیم پیکره اجتماع به تصویر می کشد و از ظلمی که گذشتگان در حق او روا داشته اند و بار سنگینی که امروزیان بر جسم و روان لطیفش نهاده اند، شکوه می کند . یگانه راه سربلندی و نشاط او را مکتب رهایی بخش اسلام می داند و در خاتمه، نیکبختی زن را در همه شوون این دین متعادل، به رشته تحریر در آورده است .

    کلیدواژگان: زن، قانون اساسی، قوانین
  • فریبرز احمدی دهکاء، نسرین محمدعلییی صفحات 32-42

    مهمترین عامل ژیوپلیتیک انسان است. در معادلات ژیوپلیتیک، تمام پدیده های طبیعی، اعم از عوامل ثابت و متغیر، در یک قطب و انسان به تنهایی در قطب دیگر قرار می گیرد. تلفیق دیالکتیکی انسان و جمعیت، به مقتضای منابع طبیعی و میزان توسعه کشور همراه با سطح کیفی و طرز پراکندگی جمعیت، هرم سنی، جغرافیای فرهنگی و اجتماعی و غیره، دارای آثار متفاوت است. بنابراین مهاجرت نخبگان بخصوص در ایران بعنوان پدیده ای کاملا" ژیوپلیتیک که دارای ترکیب و ساختاری جدید از فرآیند تحرکات انسانی مبتنی بر سه رویکرد «فرار مغزها»، «شکار مغزها» و «چرخش مغزها» می باشد. در صورتی که با بررسی های دقیق کارشناسی و تدوین سیاستهای اجرایی مطمین، علل و راهکارهای متناسبی برای رویکردهای سه گانه آن اندیشیده شود، نه تنها در تیوریهای جدید نظام روابط بین الملل جهان ژیوپلیتیک قرن بیست ویکم، این پدیده امری کاملا طبیعی بوده و زمینه ایده آل را برای کسب تجربیات از جهان پیشرفته فراهم خواهد نمود، بلکه سبب تعدیل و یا حذف بسیاری از چالشهای فرساینده در تحولات داخلی و خارجی می گردد. جایگاه ویژه نخبگان به گونه ای است که امروزه مسیله مهاجرت نخبگان از ممالک کمتر توسعه یافته بخصوص نیروهای تحصیلکرده و متخصص آنها بعنوان کارآمدترین سرمایه ملی و بویژه اساسی ترین متغیر ژیوپلیتیکی مورد اطمینان در روابط بین الملل و عرصه های متعدد منطقه ای و جهانی برای این ممالک به بحرانی ملی تبدیل شده است. این موضوع چنانچه مورد توجه خاص سیاستگذاران و مجریان امور این کشورها قرار نگیرد، عملا می تواند زمینه افت جهانی و انزوا را در نظام روابط بین الملل و حتی تضعیف انگیزه های ملی و درونی ملتهای این کشورها را بعنوان حداقل نتیجه و محصول این امر بدنبال داشته باشد. برهمین اساس این تحقیق به بررسی ژیو پلتیکی مهاجرت نخبگان می پردازد. مقاله حاضر به بررسی جایگاه دین در عصر مدرن می‌پردازد. بحث در این‌باره که آیا لازمه مدرنیسم و تجددطلبی و علم و پیشرفت و عقل‌گرایی آن است که دین از ساحت‌های زندگی بشر کنار گذاشته شود، از جمله مسایل مهم و مباحث سرنوشت‌ساز و چالش‌برانگیز بین اندیشمندان دینی و روشن‌فکران سکولار طی چند قرن گذشته بوده است. برخی از اندیشمندان سکولار چنین ادعایی مطرح کرده‌اند. بحث و فحص درباره صحت این فرضیه و اینکه قایلان آن چه دلایلی بر ادعای خود اقامه کرده‌اند و آیا از نظر علمی و تاریخی، چنین ادعایی قابل اثبات است یا خیر، و اینکه چگونه می‌توان بطلان این ادعا را ثابت کرد، مسایلی هستند که این نوشتار سعی کرده است بدان‌ها بپردازد.

    کلیدواژگان: اسلام مدرن، تجدد طلبی
  • حمیدرضا زهره ای، شمس الله شمس صفحات 43-49

    در عصر حاضر مسایل مشترک اجتماعی، زمینه‌های مشترک فکری را ایجاد کرده است. این مساله در ادبیات نمود یافته و خالقان آثار ادبی را به هم نزدیک ساخته و مشترکاتی را بین آن‌ها به وجود آورده که با بررسی این آثار می‌توان دریافت که چگونه اندیشه‌ای مشترک در بین ادبا در هر نقطه‌ای از جهان شکل می‌گیرد. امین الریحانی و محمد فرخی یزدی دو شاعر ایرانی و لبنای هستند که با توجه به مسایل جامعه و مشکلات مردم بخش عظیمی از اشعار خود را به بیان واقعیت‌های جامعه اختصاص دادند. این پژوهش که به شیوه توصیفی– تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی انجام شده است؛ به بررسی مضامین اجتماعی اشعار این دو شاعر برجسته می پردازد. نتایج حاکی از آن است که مشترکات عمیقی در افکار آن دو وجود دارد که ناشی از مشترکات فرهنگی و اجتماعی است. در این نوشتار، نویسنده شمه ای از بینش مردمان پیشین، درباره زن را بیان می دارد . همچنین نگرش متجددان را پیرامون این نیم پیکره اجتماع به تصویر می کشد و از ظلمی که گذشتگان در حق او روا داشته اند و بار سنگینی که امروزیان بر جسم و روان لطیفش نهاده اند، شکوه می کند . یگانه راه سربلندی و نشاط او را مکتب رهایی بخش اسلام می داند و در خاتمه، نیکبختی زن را در همه شوون این دین متعادل، به رشته تحریر در آورده است .

    کلیدواژگان: زن، ادیان، نابرابری
  • مریم هزارخوانی صفحات 50-61

    خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از مهمترین منابع حدیثی- تاریخی راجع به شناخت ابعاد شخصیت ایشان است که از دیر باز مورد توجه موافقین و مخالفین مکتب شیعه می باشد؛ این در حالی است که بخش پایانی خطبه نیازمند تحلیل و بررسی موشکافانه حدیثی است که در غیر این صورت بستری برای شبهه افزایی و دست مایه ی شبهه افکنان به شمار می آید؛ چراکه ادبیات و لحن بیان آن به ظاهر با شان و مقام عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها در تعارض است. محور اصلی این مقاله بررسی قسمت پایانی روایت خطبه ی فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؛ آنچه در این مقاله آمده است؛ پژوهشی کوتاه راجع به دلالت این قسمت از روایت وشبهاتی است که از خواندن ظاهر متن، در ذهن خواننده ایجاد میشود.این نوشتار شامل سه بخش کلی است: بخش اول : بررسی سندی روایت بخش دوم: بررسی محتوای روایت بخش سوم: حل تعارض موجود در روایت با برخی عقاید مسلم شیعه در پایان با استفاده از دو راهکار علاج اثباتی و ثبوتی احادیث برای برون رفت از این تعارض به ظاهر لاینحل دو پیشنهاد ارایه می گردد. یکی از مسایل حقوقی در نظام خانوادگی اسلامی نفقه است. نفقه نوعی مسیولیت مالی است که با شرایط خاص خود بر عهده ی اشخاص گذاشته می شود، هر چند زن تمکن مالی نیز داشته باشد. وجوب نفقه بر مرد اسباب و دلایل مختلفی دارد که در یک نگاه کلی عبارتند از: زوجیت، خویشاوندی و بردگی. شاید پرداختن به سبب اول که امروزه کانون بحث و چالش شده است بیشتر اهمیت داشته باشد.

    کلیدواژگان: نفقه، تمکین، حقوق زن، عرف، مذاهب پنجگانه، اشتغال زن، نقد و بررسی
  • عبدالحسین رضایی راد، زهرا بریهی صفحات 62-71

    این تحقیق به بررسی نقش دلیل عقل در فقه و اصول می پردازد و جهت نیل به این مقصود، اهم کتب فقهی و اصولی مورد مداقه قرار گرفته است به صورت کلی، عقل در قرآن کریم و روایات مورد توجه و احترام ویژه ای قرار گرفته است به نحوی که قرآن، ادراکات و استدلالات عقلایی را مقدم بر ایمان دانسته و آن را شرط ایمان می داند. همچنانکه در روایات بی شماری عقل به عنوان اساس شخصیت آدمی، دوست و یاور و بهترین آفریده ی خدا معرفی شده است و کسی را که از عقل خود بهره نمی برد را بی دین خوانده است، با این حال در فقه و فرایند استنباط احکام نقش آن تا حد دفاعیات کلامی و کشف ملاکات شرعی و استنطاق ادله ی احکام فرعی محدود شده است. استقامت به معنی پایداری است که از آن به سداد نیز تعبیر می شود. با بررسی آیات قرآن مشخص می شود که پایداری در قرآن کریم مرتبط با صبر، ثبات قدم و استقامت است و هر یک از واژه های فوق، مرتبه ای از پایداری را به خود اختصاص می دهند به طوری که صبر و حلم، مقدمه‏ی پایداری، ثبات دومین گام و استقامت سومین و مهم ترین گام در راه رسیدن به پایداری در قرآن است. از دیدگاه قرآن کریم، اگر انسان چارچوب، اصول و ارکان استقامت و ثبات قدم را رعایت کرده و به مبانی آن پایبند باشد، آثار و برکات فراوانی برای او نمایان خواهد شد که امداد الهی، پیروزی، محبت خدا، نداشتن ترس و حراص و واقع شدن در امنیت، مشمول درود همیشگی خداوند، شمول رحمت الهی، مهتدی الهی، ملازم بهشت جاویدان، پاداش بدون حساب و دعای آیندگان از آثار استقامت از دیدگاه قران کریم می-باشند، لذا باتوجه به آیات قرآن کریم نگاشته‏ای به شیوه کتابخانه‏ای و به روش تحلیلی توصیفی نوشته شده است تا گامی باشد در تبین مفاهیم آیات قرآن کریم و شناساندن آن به جامعه بشری.

    کلیدواژگان: استقامت، صبر، قرآن کریم، آثار
  • ناصر زاهدی صفحات 72-78

    این مقاله به مبحث رهبری و مدیریت اسلامی می پردازد. آزموزه های اسلامی مربوط به موضوع رهبری بر اساس روش کتابخانه ای در جمع آوری اطلاعات و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی ، جمع آوری گردیده است. اساسا سبک رهبری با نوع انسان شناسی ارتباط مستقیم دارد. با توجه به آیات قران کریم ، داشتن یک حکومت در جامعه یا مبنای متون الهی یک ضرورت انکار ناپذیر است زیرا اهداف بعثت انبیاء ، لزوم نفی فساد از زمین ، لوزوم برقراری و استقرار عدل و دلایلی از این قبیل ، اقتضای فطری انسان می باشد . در حکومت اسلامی وجود رهبری مدبر لازم است ، برای جلوگیری از بیراهه رفتن جامعه ، قدرتمند ساختن جامعه اسلامی و پیاده کردن عدالت ، جلوگیری از زیاده خواهی های خواص و عوام ، حفظ وحدت و برطرف کردن کمبود ها و نواقص موجود در جامعه و همچنین رسیدن به کلیه اهداف عالیه اسلامی برای برپایی حکومت جهانی عدل و توحید است. کلمات کلیدی: قران کریم ، جامعه اسلامی ،رهبری، مدیریت اسلامی اصطلاح کهن الگو یا آرکی تایپ از دو واژه یونانی آرکی به معنای اصیل و تایپ به معنای مدل و الگو تشکیل شده است. مفهوم کهن الگو را کارل گوستاو یونگ وارد روانشناسی تحلیلی کرد و معتقد بود آنها محتویات ناخودآگاه جمعی و فردی را به نمایش گذاشته و افراد را برای انجام برخی رفتار‌ها مستعد می‌کنند. پیروان روش شناسایی کهن الگوها، آنها را بر اساس باوری که یونانیان باستان به خدایان و خدابانوان داشته اند، دسته بندی و معرفی کرده اند. کهن الگوی آرتمیس و نیز، دمتر که خصوصیات زنانه آنان ترسیم می شود، از الگوی اساطیری این کهن الگو، درباره نگرش به الهه هایی است که با نام ایزدبانوان معروف بوده اند. آرتمیس، علاقه مند به طبیعت و گشت و گذار در آن و شکار کردن است و دمتر، در پیوند دوستی، عشق مادر به فرزند کوشش دارد. آرتمیس، پاکدامن و مجرد است و به دیگران وفادار می ماند، ولی، فاقد همدردی و حس ترحم کافی است. و دمتر، با خلف وعده دیگری ستیز می کند و پیروز می شود. هر دو الهه، هدف گرا، بی پروا و استوار و پایبند به اهداف خود هستند. آرتمیس الهه حیات وحش و جریان داشتن است. او همیشه تیر و کمان با خود دارد، چون شکارچی است. استقلال و خودباوری، وابسته نبودن به مردان، توانایی در مدیریت و پیگیری اهداف از نقاط قوت آرتمیس است. سفر به سرزمین‌های ناشناخته، زندگی در فرهنگ ‌های بیگانه، سفر‌ها و اردو‌های زنانه، گردش‌های دسته جمعی در طبیعت و پیوستن به کمپین‌ های دفاع از حقوق زنان، کهن الگوی آرتمیس را در افراد پرورش می‌دهد. دمتر نشر می دهد که سخت کوشی نتیجه می دهد و عشق مادرانه فرزندان سالم به بار می آورد. شناخت این کهن الگو‌ها به شناخت بهتر خود و دیگران و برقراری ارتباط بهتر با آنان کمک می‌کند.

    کلیدواژگان: کهن الگو، آرتمیس، دمتر
  • سلمان آخش، فاطمه حسینی صفحات 79-88

    پژوهش حاضر با هدف مفهوم شناسی رستگاری در آیات قرآن کریم و دلالت آن بر حیات طیبه در سند ملی برنامه درسی انجام‌گرفته است. رستگاری و نجات در حیات دنیوی و اخروی، مطلوب هر انسان کما ل جو و آرمان‌خواهی است که در مسیر فطرت الهی خویش گام برمی‌دارد. بر این اساس، شناسایی عوامل و همچنین موانع وصول به رستگاری از لوازم اساسی چنین خواسته‌ای است. فلاح به معنای رستگاری در قرآن کریم جایگاه والایی دارد، واژه «فلاح»، به معنای رسیدن به نیک بختی و رستگاری است و ازنظر مفهوم، به الفاظ فوز، نجاح، ظفر و سعادت بسیار نزدیک است، همچنین در قرآن کریم، از مشتقات واژه فلاح استفاده و نشانه‌های رستگاران را معرفی کرده است. خس و خسران خیبه نیز گرچه مفاهیمی متضاد فلاح هستند، ولی ما را در فهم آن کمک می‌کنند. روش پژوهش حاضر به‌صورت تحلیل و تفسیر مفهومی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و مراجعه به اسناد،کتاب‌ها و مقالات بوده و با نگاهی تحلیلی به موضوع پرداخته است. پرتوافشانی قرآن کریم و سخنان گهربار پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در شعر و ادب فارسی سابقه ای دیرینه دارد. قاسم انوار، یکی از شخصیت های ادبی و عرفانی و از سرآمدان شعر و ادب فارسی زمان خود در قرن هشتم و نهم هجری است که مانند بسیاری از شاعران سبک عراقی نظیر مولوی و سنایی، کلامش مملو از آیات قرآن و سخنان معصومان (ع) و همچنین مزین به اشارات و تاویلات بزرگان صوفیه است. آنچه شعر قاسم انوار را به جایگاه قابل قبولی رسانده و ذکر او را در بسیاری از کتاب های تاریخ و ادب آورده است، آشنایی عمیق و گسترده شاعر با معارف قرآنی و آموزه های اسلامی و نیز تخصص در زمینه های ادب و عرفان و حکمت و فقه است. استناد و استشهاد های فراوان به آیات و احادیث متعدد در اشعار و آثار منثور، حاکی از اطلاعات قرآنی و روایی این شاعر عارف است. محور مباحث این نوشتار که با اتکا به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، بازنمایی تعابیر و مضامین قرآنی و حدیثی در اشعار قاسم انوار و بررسی و دسته بندی شیوه های نوآورانه و ساختارهای بدیع شاعر و نیز ارایه شواهد آن ها در بهره گیری از قرآن و حدیث است. مقاله حاضر نشان می دهد که اثرپذیری و بهره گیری از قرآن و حدیث در شعر قاسم انوار، از خصوصیات و ویژگی های برجسته و منحصر به فردی برخوردار است و شیوه ها و گونه های اثرپذیری این شاعر عارف از دو منبع اصیل معارف و عقاید اسلامی، متنوع و گاه بدیع و نوآورانه است.

    کلیدواژگان: شیوه های اثرپذیری، قاسم انوار، مضامین قرآنی و حدیثی، سخنان معصومین (ع)
  • سعید پزشکی زاده صفحات 89-97

    حفظ نظم اجتماعی و انسجام عمومی در گرو تعامل و نه تقابل رفتارهای اعضای جامعه با یکدیگر می باشد. قانونگذار در راستای ایجاد هماهنگی و تعامل چاره ای ندارد جز اینکه برهم زدن تعامل اجتماعی را با ضمانت اجراهایی مواجه کند. منازعه از آن دسته رفتارهایی است که به شدت امنیت و احساس امنیت افراد جامعه را دستخوش نگرانی می کند، به همین دلیل قانونگذار جمهوری اسلامی ایران نیز برای جلوگیری از بروز چنین پدیده های نابهنجار برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است. سیر تقنین در حقوق کیفری ایران نشان می دهد که رویکرد مقنن نسبت به جرم انگاری این رفتار از ثبات برخوردار نبوده و در یک برهه زمانی آن را جرم انگاری، در زمانی دیگر آن را از سیاهه جرایم خارج کرده و مجددا در سال 1375 آن را باز جرم انگاری کرده است. منازعه جرمی است که تحقق آن منوط به درگیری و زد و خورد بوده و در گرو ارتکاب دیگر جرایم علیه تمامیت جسمانی می باشد و از این حیث باید آن را جرمی وابسته لحاظ کرد. در این تحقیق از روش توصیفی– تحلیلی و منابع کتابخانه ای استفاده شده است. فواصل آیات قرآن کریم (حروف، کلمات و یا عبارات پایانی آیات) از جمله موضوعاتی است که نزد پژوهشگران علوم قرآنی مورد توجه قرار داشته و با وارسی در فواصل آیات، به جلوه ای از اعجاز ادبی و لفظی قرآن پی می بریم. یکی از مهمترین مباحث در فواصل آیات، توجه به ساختار آنان است که در برخی آیات، با ساختار شکنی فواصل روبرو هستیم، این تغییرات علاوه بر جنبه دلالی و محتوایی، بر آوای موسیقایی آیات و سور قرآن نیز تاثیرگذار است. توجه بر ساخت شکنی در فواصل آیات و نبود مقاله ای به طور اختصاص در این زمینه نیاز یک تحقیق را در این مورد ضروری می سازد. در این پژوهش با استخراج انواع تغییرات ساختاری در فواصل و ارایه رده بندی تغییرات موجود در فواصل آیات، نیاز به چنین کاستی در پژوهش های موجود را مرتفع می سازد . در واکاوی تغییرات که بر اساس جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت گرفته، شیوه پردازش، توصیفی- تحلیلی است که دستاورد آن بیان انواع تغییرات و دسته بندی کلی تغییرات موجود در فواصل آیات است که می تواند راه را برای جویندگان علوم قرآنی و پژوهشگران هموار سازد.

    کلیدواژگان: فواصل آیات، ساختار فواصل آیات، ساخت شکنی در فواصل آیات، رده بندی تغییرات فواصل
  • علیرضا بادکوبه هزاوه، سید علی ایازی صفحات 98-109

    هدف از انجام این پروژه ایجاد یک مدل شبیه‌سازی در یک کارخانه تولید آلومینیوم به‌منظور شناخت عملکرد سیستم و ارایه مجموعه‌ای از آلترناتیو های بهینه می باشد. به‌منظور رسیدن به این اهداف یک مدل شبیه‌سازی به زبان SIMAN در محیط نرم‌افزاری ARENA ارایه‌شده است. در ابتدای فرآیند ایجاد مدل پس از بازدید مکرر از خط تولید منطق حاکم بر فرآیند تولید و همچنین زمان‌های موردنیاز جمع‌آوری و مورد تجزیه ‌و تحلیل آماری قرار گرفت. پس‌ از آن بر مبنای مطالعات به‌دست‌آمده مدل شبه سازی ایجاد گردید. به‌منظور شناخت منطقی از آنکه کدامین آلترناتیو بهینه و بهبود دهنده بیشترین تاثیر را بر میزان تولید دارد از روش‌های طراحی آزمایش‌ها در نرم‌افزار MINI TAB استفاده شد.

  • صغری رادان، مهناز فرجی اوچ حصار صفحات 110-117

    مقاله پیش رو آیاتی که به صورت مستقیم و یا تضمنی مشمول واژه لغو است، را هم در سیطره‌ی قرآن و هم در سیطره‌ی احادیث دسته‌بندی کرده و گستره‌ی معنایی و مصادیق آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. نظراتی مبتنی بر وجود لغویات در حوزه سخن و گفتار را که می‌توانند موجب غفلت از یاد خداوند شود: مانند غنا، سوگند لغو، فحش و دشنام یا پرداختن به شوخی‌های بیجا و بیش ‌از اندازه را ذکر نموده اند؛ و برخی دیگر از مفسران به ارایه نظر مبتنی بر وجود لغویات در حوزه عمل و رفتار که این نیز نتیجه‌ای جز غفلت از یاد خداوند نمی تواند داشته باشد: مانند افکار بیهوده و یا بازی‌ها و سرگرمی‌های پوچ و بیهوده، مجالس گناه و... پرداخته اند. هر فردی به فراخور وجود و عللی خاص دچار این امور لغو می شود، و خداوند نیز در این آیات با فرد فرد انسان ها سخن گفته است و به هدف اصلی خود، هدایت انسان در جهت زندگی درست و تربیت قرآنی پرداخته است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای با رهیافت استراتژیک بر سلامت سازمان با میانجی گری رسمیت در ساختار سازمانی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را همه کارکنان قسمت معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل داده اند و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است. از پرسشنامه سلامت سازمان لایدن و همکاران برای متغیرهای ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش و رقابت ازکتاب مقیمی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری و بررسی همبستگی متغیر ها با نرم افزار PLS و SPSS انجام گرفته است. نتایج حاصله نشان داد که از 3 بعد سطح استراتژی اخلاق حرفه ای در سطح سازمان : ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش مهمتر از بعد رقابت بر سلامت سازمان است و در نهایت متغیر میانجی رسمیت تاثیر چندانی بر افزایش سلامت سازمان ندارد.

    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، سلامت سازمان، ساختار سازمان
  • طاهره حمزه پور حقیقی، رقیه عاقبتی، رامیار فرزان، فرشته یاسری صفحات 118-126

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ناگویی هیجانی وحمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان در بیماران MS تحت درمان بوده است. طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 150 نفر بود که از بین تمامی بیماران زن مبتلا به MS تحت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (واحد بیماریهای خاص) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ناگویی هیجانی وحمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان در بیماران MS تحت درمان رابطه وجود دارد (P=0.05). همچنین نتایج نشان داد که ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده قادر به پیش بینی سلامت روان در بیماران MS تحت درمان می باشند (P=0.05). از بین زیرمولفه های ناگویی هیجانی، متغیرهای خانواده و افراد خاص بهترین پیش بینی برای سلامت روان هستند. بر اساس نتایج یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت بیمارانی که ناگویی هیجانی پایینتر و حمایت اجتماعی ادراک شده بیشتری دارند، از سلامت روان بیشتری برخوردارند. با بررسی تعاریف فقهای امامیه ازطلاق خلع، حداقل سه نظریه متفاوت درباره ماهیت خلع مشاهده می گردد. این پژوهش در پی آن است تا با بررسی وتحلیل اجمالی مبانی وفلسفه تشریع خلع در اسلام ، به ماهیتی از خلع که منطبق با نظر شارع است ، دست یابد. پس از بررسی واژه خلع از نظر لغوی و اصطلاحی ، مروری بر تعاریف وبرداشت های فقها از خلع ، مطالعه ی سوابق تاریخی خلع و طلاق بعوض ، بررسی مبانی و فلسفه تشریع خلع در اسلام وتحلیل سه نظریه دست یافته، نتیجه حاصل از پژوهش این است که علی رغم شهرت نظریه خلع توافقی (معوض) در بین فقها وحقوقدانان ،این نظریه ی خلع یک جانبه از سوی زوجه، است که با مبانی و فلسفه ی مد نظر شارع انطباق بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: حقیقت خلع، نظریات خلع، مبانی خلع، فلسفه خلع
  • سحر بختیاری صفحات 127-132
    مقدمه

    یکی از روش‌های نوینی که برای یادگیری دانشآموزان ارایه ‌شده است، یادگیری معکوس و یادگیری مشارکتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری معکوس-مشارکتی بر انگیزش پیشرفت و رفتارهای کلامی دانشآموزان بود.

    روش کار

    روش پژوهش شبه‌آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهرستان قصرقند به تعداد 781 نفر بودند که در سالتحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 40 نفر از آن‌ها (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش پیشرفت پورسعیدی (1393) و پرسشنامه سنجش رفتار کلامی محقق ساخته بود.

    یافته ها

    تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد یادگیری معکوس-مشارکتی بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان تاثیر دارد (05/0>P). علاوه بر این، یادگیری معکوس-مشارکتی بر رفتارهای کلامی دانش آموزان تاثیر دارد (05/0>P).

    نتیجه‌گیری

    نتایج پژوهش نشان داد یادگیری معکوس-مشارکتی بر انگیزش پیشرفت و رفتارهای کلامی دانشآموزان تاثیر دارد. بدین معنا که افزودن یادگیری معکوس در حین اجرای یادگیری مشارکتی موجب ارتقای انگیزش پیشرفت و رفتار کلامی دانش آموزان می شود.

    کلیدواژگان: یادگیری معکوس، رفتارهای کلامی، انگیزش پیشرفت، یادگیری مشارکتی، یادگیری مشارکتی-معکوس
  • رضا کرکچی، سمیه مهنی زاده فلاحیه صفحات 133-138

    پیامدهای شغلی و اثرات آن بر سلامت کارکنان مهم و در بسیاری از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان انجام گرفت. نتایج در این پژوهش که به شیوه مطالعه مروری و مقایسه پژوهش های داخلی و خارجی جمع آوری شده نشان داد کیفیت زندگی کاری یک برنامه جامعی است که می تواند عملکرد بهترکارکنان سازمان ها و در نتیجه رضایتمندی آنها را منجر شود. به عبارت دیگر می توان گفت بین این دو مولفه رابطه مثبت وجود دارد به گونه ای که کیفیت زندگی کاری بالاتر، رضایت شغلی بیشتری را برای کارکنان به همراه دارد و برعکس. چکیده ریسک نقدینگی دارایی، که با نام 'ریسک نقدینگی بازارمحصول' هم شناخته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شود که معامله با قیمت پیش‌بینی‌شده قابل انجام نباشد (به دلیل تغییر وضعیت نسبت به زمان معامله عادی) این ریسک در بین گونه‌های دارایی‌ها و در زمان وابسته به شرایط بازار تغییر می‌کند. بعضی دارایی‌ها مانند ارزهای اصلی یا اوراق قرضه، بازارهای عمیقی دارند و در اغلب مواقع به راحتی با نوسان کمی در قیمت، نقد می‌شوند اما این امر در مورد همه دارایی‌ها صادق نیست. در مورد بانک‌ها، ریسک نقدینگی به دلیل کمبود و عدم اطمینان در میزان نقدینگی بانک ایجاد می‌شود. حالت دیگری که باعث افزایش ریسک نقدینگی می‌شود این است که بازارهایی که منابع بانک در آن‌ها قرار دارد دچار کمبود نقدینگی شوند. ریسک نقدینگی با سایر ریسک‌های مالی مختلط است و به همین دلیل سنجش و کنترل آن با دشواری روبرو است. به این ریسک عموما با نام ریسک نقدشوندگی یاد می‌گردد؛ و در ادبیات مدیریت مالی هر دو ریسک نقدشوندگی و نقدینگی را liquidity risk می‌نامند. چرخه مدیریت بحران شامل چهار وضعیت : پیشگیری، آمادگی، پاسخگویی و بازسازی می باشد، همچنین بانک ها، نهادهای اقتصادی هستند که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه و... را بر عهده دارند، بحران بانکی را می توان اختلال و بی نظمی در نظام بانکی یک کشور دانست که می تواند از بانکی به بانک دیگر سرایت نماید و دلیل این سرایت نیز وجود بازار بین بانکی می باشد و فرآیندهای بانک در راستای تجهیز و تخصیص منابع به درستی عمل نمی کند، در واقع ریسک در ذات فعالیت های بانکی نهفته است و عملا" حذف ریسک از عملیات بانکداری غیر ممکن می باشد، از این رو تنها راه حل ، مدیریت آن می باشد مدیریت ریسک فرایندی است که هدف آن کاهش امکان آثار زیان آور یک فعالیت از طریق اقدام آگاهانه برای پیش بینی حوادث ناخواسته و برنامه ریزی برای اجتناب از آنها می باشد البته باید توجه داشت که اغلب ریسک ها با هم در ارتباط هستند و بایستی همگی آنها را به صورت هماهنگ و یکپارچه بررسی شوند تا بتوان در جهت کنترل ریسک و پیشگیری از بحران بانکی اقدامات مناسبی انجام داد، . مقاله حاضر به بررسی ریسک اعتباری وشریط نقدینگی و نحوه مدیریت آن در پیشگیری از بحران بانکی و به منظور توسعه یک مدل مفهومی از مدیریت ریسک بانکی می پردازد، که طی آن ابتدا تعاریف مفهومی و عملیاتی از هر ریسک ارایه و پس از آن عوامل موثر بر ریسک اعتباری ودر راستای کنترل و مدیریت این ریسک، توصیه هایی صورت می پذیرد. پرسشنامه ریسک اعتباری در بین کارکنان شعب ، روسا ، جانشینان و کارکنان اعتباری توزیع و پس از جمع آوری با کمک نرم افزار SPSS تحلیل شده است .

    کلیدواژگان: بانک، بحران، ریسک، ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری، مدیریت ریسک، پیشگیری
  • سید حسین آل طاها، عبدالحسین رضایی راد، مژگان داودی صفحات 139-148

    عاقله کسانی هستند که بار پرداخت دیه را به‌جای جانی بر عهده می‌گیرند. ضمان یا مسیولیت عاقله مبتنی بر قرارداد اجتماعی بین افراد قوم در جامعه سنتی پیش از اسلام به شمار می رفت که در زمان خود از پشتوانه حقوقی برخوردار بود که پس از اسلام نیز مورد امضاء شارع مقدس قرار گرفته است. اما تحولات جوامع امروزی اجرای این قاعده فقهی را با چالش‌هایی ازجمله وضعی یا تکلیفی بودن، ضمانت اجرا ضمان عاقله، تضاد با اصل شخصی بودن مجازات و قاعده وزر و... مواجه کرده است. این مقاله ضمن تبیین قواعد فقهی حاکم بر مساله و همچنین بررسی چالش‌های موجود و تجزیه و تحلیل آراء فقها و حقوق دانان، چنین استدلال می کند که ضمانت عاقله حکمی تکلیفی می‌باشد نه وضعی، بدین معنا که پرداخت دیه ابتدا بر جانی است و عاقله از سوی جانی دین او را می‌پردازند نه از سوی خویش. همچنین در بررسی چالش دیگر مبنی بر تضاد بین ضمانت عاقله و اصل شخصی بودن مجازات‌ها چنین تبیین گردید که نه تنها بین این دو تضادی وجود ندارد بلکه ضمانت عاقله در پرداخت دیه بنا بر قولی موضوعا از تحت قاعده شخصی بودن مجازات‌ها خارج است و بنا بر نظر گروهی دیگر استثنایی است بر قاعده شخصی بودن مجازات‌ها. چکیده شناخت ذات عقل و حقیقت آن وارایه تعریفی جامع و مانع درشناخت معارف نظری واحکام عملی ازمسایل مورد اختلاف است. واز نظر قرآن و سنت موضوعی بسیار مهم و اساسی است،که اگرمورد بررسی قرار گیردبسیاری ازمشکلات را حل می کندزیرااکثرمشکلات دنیای امروز بشر ناشی ازعدم تعقل، خصوصا درعاقبت و نتایج کار است.لذا شناخت عقل ازمهمات می نماید که با کنکاش درنظرات علامه طباطبایی و علامه مجلسی ودریافت نظر صحیح می توان تا حدودی به نتیجه مطلوب رسید. عقل از نظر معناشناسی به معنای فهم و درک و تدبربوده و علامه مجلسی آن را تعقل اشیاء و فهم آنها وعلامه طباطبایی درک کامل چیزی و آنچه میان صلاح وفساد فرق می‌نهد معنا کرده اند.علامه مجلسی درحقیقت عقل رانیرو یا ملکه‌ای دانسته که انسان را به کارهای سودمند رهنمون کرده ودرنظام بخشیدن به نظام امور زندگی دنیایی واخروی او را یاری ‌دهد. نوشتارحاضردر تجزیه وتحلیل مطالب از شیوه توصیفی، تحلیلی پیروی می کند و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد. که به معارف ومعانی بسیاری از جهت تفسیری و روایی و فلسفی درباب عقل دست یافته است ونقاط اتفاق و اختلاف آن دو را مورد بررسی قرار داده وبیشترین اختلاف در حقیقت فلسفی عقل بوده است؛ که بیان روح قدسی و روح امری شاید توانسته باشدبین این دونظریه را جمع گرداند. علامه طباطبایی به زبان ساده صادراول راعلتی و رابطی بین واجب الوجوب و ممکنات می دانند که نظریه ای فلسفی است وعلامه مجلسی روح پیامبر(ص) را که برداشت ازروایات است ، وروح امری وقدسی برداشتی تفسیری است که همان نقش را ایفاد می کند.

    کلیدواژگان: عقل، عقل تفسیری، عقل فلسفی، عقل روایی، علامه طباطبایی و علامه مجلسی
|
  • Pages 1-16

    The status and rights of women in law, especially ordinary laws, are among the important issues that have always attracted the attention of scientific circles and community leaders. The nature of these issues also requires that different points of view be raised, and this is how the case of such issues is always open. What you call "women in the constitution and the laws of the subject" is in the same atmosphere and naturally reflects the views of the respected author. In the view of the magazine, in order to achieve the right opinions, there is no choice but to raise theoretical discussions and different views. The article in front of you is motivated by this and it is clear that as it was emphasized, it cannot be considered as a final look and the case file is still open.

  • Pages 17-31

    In this article, the author expresses some of the views of previous people about women. It also depicts the attitude of modernists around this half-body of society and glorifies the oppression that the past has inflicted on him and the heavy burden that today has placed on his delicate body and mind. He considers the only way to make her proud and cheerful is the school of liberation of Islam, and in the end, he has written the happiness of women in all aspects of this balanced religion.

  • Pages 32-42

    The present article examines the place of religion in the modern age. The debate over whether modernism, modernity, science, progress, and rationalism require the exclusion of religion from the spheres of human life has been one of the most important and challenging issues for religious thinkers and secular intellectuals over the past few centuries. Some secular thinkers have made such claims. Discussion of the validity of this hypothesis, what the proponents of it have argued, and whether such a claim is scientifically and historically provable, and how this claim can be proven to be false are some of the issues that this article addresses. He has tried to address them.

  • Pages 43-49

    In this article, the author expresses some of the views of previous people about women. It also depicts the attitude of modernists around this half-body of society and glorifies the oppression that the past has inflicted on him and the heavy burden that today has placed on his delicate body and mind. He considers the only way to make her proud and cheerful is the school of liberation of Islam, and in the end, he has written the happiness of women in all aspects of this balanced religion.

  • Pages 50-61

    One of the legal issues in the Islamic family system is alimony. Alimony is a type of financial responsibility that is imposed on individuals under their own circumstances, even if the woman is financially able. The obligation of alimony on a man has various causes and reasons, which in a general view are: marriage, kinship and slavery. Perhaps it is more important to address the first reason that has become the focus of discussion and challenge today. Hint: One of the legal issues in the Islamic family system is alimony. Alimony is a type of financial responsibility that is imposed on individuals under their own circumstances, even if the woman is financially able. The obligation of alimony on a man has various causes and reasons, which in a general view are: marriage, kinship and slavery. It may be more important to address the first reason that has become the focus of discussion and challenge today; What, today a woman spends long hours working and trying outside the home, as if she has forgotten her mission of humanization and civilization and deprived generations of love and compassion and the family atmosphere of compassion and encouragement Is empty. The present article analyzes the alimony of women and the reason and reason for its necessity with emphasis on Islamic jurisprudence and the civil law of the Islamic Republic of Iran.

  • Pages 62-71

    Endurance means stability, which is also interpreted as a barrier. Examining the verses of the Qur'an, it is clear that perseverance in the Holy Qur'an is related to patience, steadfastness and endurance, and each of the above words has a degree of perseverance, so that patience and patience are the prelude to perseverance. Stability is the second step and endurance is the third and most important step towards achieving stability in the Qur'an. From the point of view of the Holy Quran, if a person observes the framework, principles and pillars of endurance and steadfastness and adheres to its principles, many effects and blessings will appear for him that divine help, victory, love of God, fearlessness and reality Being in security is subject to the constant greetings of God, including divine mercy, divine muhtadi, attendants of eternal paradise, unaccountable rewards and prayers of the future from the effects of perseverance from the perspective of the Holy Quran, so according to the verses of the Holy Quran written in library style It is written in a descriptive analytical method to be a step in explaining the meanings of the verses of the Holy Quran and introducing it to human society.

  • Pages 72-78

    The term archetype consists of the two Greek words archetype meaning original and type meaning model and pattern.The followers of the method of identifying archetypes have categorized and introduced them based on the ancient Greeks' belief in gods and goddesses. The archetype of Artemis, as well as the tail, whose feminine characteristics are depicted, One of the mythological patterns of this archetype is about the attitude towards the goddesses who were known as goddesses. Artemis is interested in nature and exploring and hunting, and Demter, in a bond of friendship, strives for motherly love for her child.Artemis is chaste, single, and loyal to others, but she lacks empathy and compassion. And Demter fights with another promise and wins. Both goddesses are goal-oriented, reckless, steadfast, and committed to their goals. Artemis is the goddess of wildlife and flow. He always has a bow and arrow with him, because he is a hunter.Independence and self-confidence, not being dependent on men, the ability to manage and pursue goals are the strengths of ArtemisTravel to unknown lands, living in foreign cultures, women's trips and camps, group walks in nature, and joining women's rights campaigns nurture Artemis' archetype.Demeter reports that hard work pays off and that motherly love begets healthy children. Understanding these archetypes helps you to better understand yourself and others and to communicate better with them.

  • Pages 89-97

    The intervals of the verses of the Holy Quran (letters, words or final phrases of the verses) are among the topics that have been considered by scholars of Quranic sciences and by examining the intervals of the verses, we find a manifestation of the literary and verbal miracle of the Quran. One of the most important issues in the intervals of verses is paying attention to their structure, which in some verses, we face the deconstruction of distances, These changes, in addition to the semantic and content aspects, also affect the musical sound of the verses and chapters of the Qur'an. Attention to the deconstruction in the intervals of the verses and the lack of articles specifically in this field necessitate the need for research in this regard. In this research, by extracting various structural changes in the intervals and presenting the classification of the changes in the intervals of the verses, the need for such a shortcoming in the existing researches is eliminated. In the analysis of changes based on the collection of information in a library method, the processing method is descriptive-analytical, the result of which is to express the types of changes and general classification of changes in verse intervals that can pave the way for science seekers Quran and scholars pave the way.

  • Pages 118-126

    By examining the definitions of Imamiyya jurisprudents from the talaq of khula, at least three different theories about the nature of khula are observed. This research seeks to achieve the nature of khula which is in accordance with shar'a's opinion by briefly analyzing the foundations and philosophy of disarmament in Islam. After reviewing the term "khula" in terms of lexical and terminological, a review of the definitions and notes of jurists from the expulsion, the study of historical records of khula and divorce, the study of the fundamentals and philosophy of khula in Islam and the analysis of three theories achieved, the result of the research is that despite the fame of the theory of consensus khula (exchange) among jurists and scholars, this theory of unilateral expropriation by the wife is achieved. It has more.

  • Pages 127-132
    Introduction

    One of the new methods offered for students' learning is flipped learning and cooperative learning.The aim of this study was to investigate the impact of coocperative-flipped learning on students` achievement motivation and verbal behaviors.

    Methods

    The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study includes all sixth grade elementary school sons in Ghasr-Ghand who are studying in the academic year of 2018-2019. Forty of them (20 experimental group and 20 control group) were selected by available sampling method and were placed in two experimental and control groups. Research tools include the Poursaeidi Achievement Motivation Questionnaire (2014) and the researcher-made questionnaire on verbal behavior.

    Results

    Data analysis was performed by covariance analysis test. Findings showed that cooperative-Flipped learning affects on students` achievement motivation (P <0.05). Furthermore cooperative-flipped learning affects on students` verbal behaviors (P <0.05).

    Conclusions

    The results showed that cooperative-flipped learning affects on students` achievement motivation and verbal behaviors. This means that adding flipped learning while implementing coocperative learning enhances students' achievement motivation and verbal behavior.

  • Pages 133-138

    Asset liquidity risk, also known as 'product market liquidity risk', occurs when a trade cannot be traded at a forecast price (due to a change in position relative to the normal trading time). The market is changing. Some assets, such as major currencies or bonds, have deep markets and are often easily liquidated with slight fluctuations in price, but this is not true of all assets. In the case of banks, liquidity risk is created due to shortages and uncertainty in the amount of liquidity of the bank. Another situation that increases liquidity risk is that the markets in which the bank's resources are located are short of liquidity. Liquidity risk is mixed with other financial risks and therefore difficult to measure and control. This risk is commonly referred to as liquidity risk; And in the financial management literature, both liquidity and liquidity risk are called liquidity risk. The crisis management cycle includes four situations: prevention, preparedness, accountability and reconstruction. Also, banks are economic institutions that perform tasks such as equipping and distributing credits, financial operations, buying and selling foreign currency, transferring funds, and so on. Are responsible for Banking crisis can be considered as a disorder in the banking system of a country that can spread from bank to bank and the reason for this spread is the existence of the interbank market and the bank's processes to equip and allocate resources properly. it does not work, In fact, the risk lies in the nature of banking activities and it is practically impossible to eliminate risk from banking operations. Therefore, the only solution is to manage it Risk management is a process that aims to reduce the possibility of harmful effects of an activity through conscious action to anticipate unintended events and plan to avoid them. Of course, it should be noted that most of the risks are related and all of them should be considered in a coordinated and integrated manner in order to take appropriate measures to control the risk and prevent the banking crisis. The present article examines credit risk and liquidity conditions and how to manage it in preventing the banking crisis and in order to develop a conceptual model of banking risk management, during which first conceptual and operational definitions of each risk are presented and then the factors affecting Credit risk and in order to control and manage this risk, recommendations are made. Credit risk questionnaire was distributed among branch staff, heads, deputies and credit staff and after collection was analyzed using SPSS software.

  • Pages 139-148