فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 10 (تابستان 1396)

  • جلد 1
  • تاریخ انتشار: 1396/05/26
  • تعداد عناوین: 13
|
  • زهرا محمدی*، حسین صفرنیا صفحات 1-8

    هفت گنبد متنی سرشار از آموزه ها، اسطوره ها و حکمت های کهن است؛ حکمت هایی که در پوشش رمز و نماد، معنای بلاگردان یا انتقال شر را در خود دارند. باور به قربانی برای رهایی از نیروهای شر و اهریمنی به منظور دستیابی به برکت درگذر زمان به شکلهای مختلف همراه همیشگی مردمان فلات ایران گردیده است؛ به همین منظور گاهی انسانی مقدس یا حیوانی بلاگردان قوم می گردید تا با این قربانی گناهان، دردها و رنج های مردم از بین برود اسطوره ها در متون ادبی چنین کارکردی رازآمیز دارد؛ به همین سبب نیز بررسی اسطوره ای متون ادبی، کنشی غیرادبی نیست، در این مطالعه به بررسی شاخه زرین سرجیمز فریز و اثر اسطوره ای، هنری و ادبی نظامی؛ هفت پیکر پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: هفت پیکر، اسطوره، بلاگردان، نماد، سرجیمز فریز
  • رضاعقیلی*، شقایق فدایی، فاطمه پسند، فرشته یدالهی، معصومه اسلامی صفحات 9-17

    هدف اصلی تحقیق حاضر تاثیر فناوری اطلاعات در افزایش سلامت اداری با نقش واسطه ای شفافیت سازمانی بوده و چارچوب نظری تحقیق حاضر متغیر مستقل در این تحقیق فناوری اطلاعات و متغیر وابسته سلامت اداری و متغیر واسطه شفافیت سازمانی انتخاب شده، جامعه آماری شامل کارکنان اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل می باشد نمونه آماری جهت سنجش گویه های تحقیق بر اساس روش شناسی مدل یابی معادلات ساختاری ، برابر با 250 نفر برآورد گردیده است. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از پرسشنامه استاندارد 25 گویه فناوری اطلاعات جکسون (2003)، پرسشنامه سلامت اداری توسط هوی و ولفوک (1993) و پرسشنامه شفافیت سازمانی ساویر (1992) استفاده شده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و از تحلیل مسیر معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد شفافیت سازمانی نقش واسطه ای در تاثیر فناوری اطلاعات در افزایش سلامت اداری دارد (05/0>p).

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، سلامت اداری، شفافیت سازمانی
  • غلامرضا ثناگوی محرر*، الهه ناظری، ام البنین فیروزی جهانتیغ صفحات 18-29

    عقل و عقل گرایی از جمله مولفه های مهم در اندیشه سیاسی است و در اندیشه سیاسی شهید صدر نیز این مهم مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. با توجه به این امر، سوال اصلی مقاله ی حاضر این است که عقل و عقل گرایی در اندیشه سیاسی شهید صدر چه جایگاهی دارد؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که شهید صدر در اندیشه سیاسی خود، اهمیت والایی برای عقل و عقل گرایی قایل بوده و این مولفه را در تحولات سیاسی و اجتماعی به عنوان عامل اصلی و اساسی تحول معرفی می کند. نتایج مقاله نشان می دهد که که در اندیشه سیاسی شهید صدر، تمام معرفت ها مبتنی بر حس و تجربه نیست، و وی حوزه ای مستقل و اختصاصی برای عقل انسان تعریف می کند که بدین سان و با این وجه، دست کم حیطه ادراکات اولیه عقل بشر را می توان کاملا از جامعه جدا دانست. توجه وافری به تعامل بین حب ذات و خود دوستی انسان و بعد معنوی انسان دارد ومعتقد است راه و سرشت نیک و بی راهه در اجتماع و سیاست هر دو برساخته انسان است و نقش فکر و اراده را تعیین کننده در حیات سیاسی انسانها می داند. نوع روش مقاله توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، عقل، عقل گرایی، معرفت شناسی، هستی شناسی
  • رضا حسن زاده سورشجانی*، رضا عقیلی، معصومه اسلامی، شقایق فدایی صفحات 30-35

    انسان به عنوان اشرف مخلوقات با مدد نیروی تفکر و تعقل توانسته بر بخش اعظم کره زمین تسلط یافته، با تسخیر اجزا این شبکه عظیم (از آب، هوا، خاک و...) در تغییرات ایجاد شده‏ پیرامون خود، نقش عمده ای را ایفا نماید. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است که به بررسی و تفکر سبک زندگی در آیات قرآن کریم با مضمون علوم طبیعی و کشاورزی پرداخته است. از نتایج چنین برمی آید که خداوند متعال با استفاده از طبیعت و عناصر وابسته به آن به بیان مسایل مختلف پرداخته است. توجه به سیر طبیعی گیاهان و درختان، قیامت و وقوع آن را به اثبات می رساند. زمانی-که انسان بتواند به باور و یقین قلبی در مورد موهبت الهی بودن طبیعت و منسوبات آن (آب، خاک، هوا و...) دست یابد، در آن صورت می تواند با گرامی داشتن و حرمت نهادن در حفظ و احیاء آن کوشا باشد. از عوامل مهم برای پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست آموزه های قرآنی و دینی می باشد، چراکه واکنش متقابل انسان و محیط زیست، مناسبات اعتقادی و کاربردی را دربردارد که زاییده جهان بینی اوست.

    کلیدواژگان: آیات قرآن، کشاورزی، دامداری، آب و خاک، محیط زیست
  • رضا عقیلی*، معصومه اسلامی، فرشته یدالهی، فاطمه پسند، شقایق فدایی صفحات 36-49

    یکی از شیوه های شناخت متون، بررسی آنها از دیدگاه سبک شناسی است این مقاله با هدف شناخت سبک کتاب کشف المعجوب نوشته ی ابوالحسن علی بن عثمان جلابی هجویری و ویژگی های آن با تکیه بر بررسی ویژگیهای زبانی و ادبی پرداخته است. از یافته های مهم این مطالعه می توان به موارد ذیل اشاره نمود نثر کتاب مبتنی بر ایجاز و کوتاهی جملات است و در آن لغات، ترکیبات و جملات عربی فراوانی به کار رفته است و در بسیاری موارد فعل بر دیگر اجزای جمله مقدم شده است. استعمال ضمایر متصل مفعولی، افعال مرکب، حذف فعل، آمدن مفعول با «مر» و «را»، مطابقه صفت و موصوف و... از بسامد بسیاری برخوردار است. در برخی از قسمتهای کتاب، نثر مسجع بسیار زیبایی بکاررفته است تلاش شده تا با توجه به جملات و لغات و اصطلاحات ویژگی بارزی را پیدا کرد که از آن برای یافتن سبک کتاب بهره برد. و یا در هر یک از سطوح بدین شکل کار شده است و در می توان گفت سبک این کتاب کمی با نثرهای هم دوره اش متفاوت است.

    کلیدواژگان: سبک شناسی، کشف المحجوب، جلابی هجویری
  • شقایق فدایی ده چشمه*، معصومه اسلامی، رضا عقیلی صفحات 50-59

    در این مقاله به تبیین و بررسی اندیشه های سیاسی آخوند خراسانی پرداخته شده است. ساختار اجتماعی - فرهنگی جامعه ایران از یک سو، هدایت ها و حمایت های جدی علمای ثلاثه نجف از جانب دیگر و سرانجام، جایگاه برتر آخوند خراسانی در حوزه نجف و میان عالمان مشروطه خواه مناطق مختلف ایران از سوی سوم، زمینه را به صورت طبیعی جهت رهبری آخوند برای مشروطه خواهان مذهبی ایران هموار کرد. با توجه به این امر، این سوال مطرح می شود که اندیشه های سیاسی آخوند خراسانی بر چه مولفه ها و مبانی استوار است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که در ادیشه های سیاسی آخوند خراسانی تلاش برای عدالت اجتماعی، وجود آزادی، تاکید بر مشروعیت و نقش کلیدی ولایت فقیه به عنوان محورهای اساسی مطرح است. نوع روش تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، آخوند خراسانی، آزادی، پارلمان، عدالت
  • شقایق فدایی، معصومه اسلامی، رضا عقیلی*، رضا حسن زاده صفحات 60-66

    برجسته ترین قسمت داستان سیاوش –سودابه زمانیست که سودابه با هوسرانی قصد از کامجویی از سیاوش را دارد ؛و او با «نه»گفتن خود رد خواسته نموده ،وفاداریش را به پدر اعلام می دارد .همچنین در داستان قرآنی یوسف و زلیخا که ،«احسن القصص1»می باشد ؛زلیخا بر یوسف نرد عشق می بازد و او نیز مانند سیاوش با «نه»گفتن به زلیخا مانع کامجویی وی و وفاداری به ولی نعمت خود می گردد. در این مقاله که به روش کتابخانه ای و«تطبیقی - تحلیلی »بهم رسیده است ؛ضمن بررسی مختصر شخصیت های داستان ،به وجوه اشتراک و افتراق «نه»در دو داستان پرداخته شده است .

    کلیدواژگان: سیاوش، سودابه، یوسف، زلیخا، «نه»، فردوسی
  • طاهره گلستانی بخت* صفحات 67-76

    آنچه جهان را به جنبش می آورد و ادامه حرکت آن را ممکن می سازد، و در اساس وجود جهان را به اثبات می رساند، عشق است؛ اشتیاق بازگشت به مبداء و غم غربت ملکوتی است. عشق ناسوتی گذراست و مشخصه ی آن ناکامی؛ ناکام ماندن شوق وصال لازمه ی عشق ناسوتی است. تنها مرگ و یا ترک نفس است که کامیابی غایی را با خود دارد. در عرفان اسلامی مرگ به صورت یک پدیده میمون و مبارک معرفی می شود که حجاب نفس را یک سو نهاده و موجبات وصل و رسیدن جان به حضرت جانان را فراهم می کند.از آنحا که محور اصلی اندیشه و سرود های شاعران برگزیده این جستار، عشق و مرگ است؛ بر آن شدیم به تجزیه و تحلیل موضوع عشق و مرگ بپردازیم.

    کلیدواژگان: حافظ، مولوی، عشق، مرگ
  • محمودسرخه*، اکبر برزگر صفحات 77-85

    برنامه‌ریزی از ارکان مدیریت و از جمله وظایف اصلی و راهنمای مدیران است. در اسلام، منظور از سعادت و کمال حقیقی انسانها که هدف نهایی همه انبیاء و امامان و عامل قرب و رضای الهی بشمار می‌رود، هدایت انسان به سوی بندگی خدای یگانه و برقراری قسط و عدل (که از مصادیق خدمت به مردم است) می‌باشد. در نتیجه تمام برنامه‌ریزی‌ها به آن اهداف ختم خواهد شد. در این مقاله سعی شده است که ضرورت، فواید و اصول حاکم بر برنامه‌ریزی اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. قرآن و احادیث معصومین (ع) بیانگر ضرورت و فواید برنامه‌ریزی است. به علاوه، دین اسلام تمام اعمال انسانی را که به عنوان واحد سازمان آخرت‌گرا و تکلیف مدار به شمار می‌رود و شامل فعالیت‌های فکری و شناختی- رفتار فردی و اجتماعی و حوزه روانی و عاطفی است، در قالب احکام مشخص می‌کند. بنابراین تمام اصول حاکم بر برنامه‌ریزی در چارچوب احکام اسلامی قابل تبیین است.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی، احکام، آخرت گرایی، تدبیر، مدیریت زمان
  • سید محمد حسینی* صفحات 86-101

    الکافی از منابع حدیثی شیعه و مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب نوشته محمد بن یعقوب بن اسحاق مشهور به ثقه الاسلام کلینی است. الکافی که در سه بخش اصول، فروع و روضه تالیف شده، محل رجوع عالمان شیعه است. اصول کافی مشهور‌ترین بخش الکافی محسوب می‌شود. کلینی بر آن بوده تا احادیث الکافی را بر اساس عدم مخالفت با قرآن و موافقت با اجماع جمع‌آوری کند. اما سه جلد کافی مشتمل بر؛جلد اول: 4کتاب، در مجموع 1437 حدیث؛ 1-کتاب العقل و الجهل 34 حدیث .2-فضل العلم 22 باب، 176 حدیث ، کتاب العلم.3-توحید 35 باب، 213حدیث ، کتاب التوحید.4-حجت،130 باب، حدود1020 حدیث.جلد دوم:4 کتاب،حدود 2564 حدیث؛1-ایمان وکفر، 209 باب ، 1633حدیث. 2-دعا،60 باب ، 407حدیث .3-فضل قرآن،14 باب ،124 حدیث. 4-عشره (معاشرت)31 باب ، 400حدیث.جلد سوم:5 کتاب، حدود 2068 حدیث؛ 1-طهارت ، 68باب ، 340حدیث. 2-حیض، 25باب ، 93حدیث. 3-جنایز، 90باب ، 412حدیث. 4-صلات، 106باب ، 927حدیث. 5-زکات، 46باب ،295 حدیث. اما صحیح البخاری، کتابی‌ تالیف محمد بن اسماعیل بخاری، معتبرترین کتاب روایی اهل سنت و یکی از شش کتاب موسوم به صحاح سته. صحیح بخاری در 97 کتاب و 3450 باب تدوین شده و تعداد احادیث آن با احتساب احادیث تکراری به گفته ابن صلاح 7275 حدیث و با حذف مکررات، چهار هزار حدیث است. این دو کتاب در داشتن کتاب های ذیل اشتراک دارند؛1-کتاب الزکاه.2-کتاب الصلاه.3-کتاب الجنایز.4-کتاب الحیض.5-کتاب طهارت ؛کتاب الوضوء، کتاب الغسل، کتاب التیمم.6- کتاب فضل القرآن ؛ فضایل القرآن.7- ایمان وکفر؛کتاب الإیمان. صحیح بخاری دارای کتاب مستقل دعا نیست، منتها در باب های نظیر:59تا50-49-48-44-31-30-27-25-24-23-20-19-18-17-15-14-10، به تعدادی از دعاهای مختلف پرداخته است.

    کلیدواژگان: کلینی، کافی، بخاری، صحیح، تمایز، اشتراک
  • بابک محسنی صفحات 102-115

    هدف از این تحقیق،تعیین رابطه ابعاد اعتماد روی وفاداری مشتریان در شرکتهای خدماتی است. این تحقیق از نظر روش علی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه آماری تحقیق عبارتند از351 نفر از مشتریان بیمه آتیه سازان حافظ که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند.جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده که با نرم افزار لیزرل انجام گشته است. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که گرایش به اعتماد و رضایت هر دو بر خیرخواهی و اعتبار (ابعاد اعتماد)، تاثیر گذارند. هم چنین نتایج نشان می دهد که رابطه بعد خیرخواهی بر وفاداری مشتریان بیشتر از بعد اعتبار می باشد.

    کلیدواژگان: اعتماد، خیرخواهی، اعتبار، رضایت، وفاداری
  • بابک محسنی صفحات 116-126

    با پیشرفت تکنولوژی مشتمل براینترنت و وبلاگ ،فرصتی برای حل محدودیت های آموزش ویادگیری سنتی ایجاد شده است. مطالعه کنونی تاثیر بلاگ را در مهارت لغوی دانش آموزان ایرانی بررسی می کند. برای انجام این مطالعه ،گروهی از شصت شاگرد برمبنای آزمون انتخاب میشوند. روش این تحقیق که از نوع کمی و کیفی است بر روی یک گروه 60 نفره متشکل از سی دانش آموز دختر وسی دانش آموز پسر که در موسسه آموزشی زبان در شهر تهران تحصیل می کردند .در روند این تحقیق از پیش آزمون ، پس آزمون ،آزمون تی استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر این بود که وبلاگ تاثیر چشمگیری در آموزش لغت به دانش آموزان دارد. همچنین این نتایج نشان داد که تفاوت چشمگیری بین دانش آموزان دختر و پسر در یادگیری لغت با استفاده از وبلاگ وجود ندارد. نتایج مشاهده ومصاحبه نشان می دهد که دانش آموزان نگرش مثبتی در یادگیری لغت از طریق وبلاگ دارند. یافته های این تحقیق می تواند برای دانش آموزان ایرانی زبان خارجه و معلم های زبان خارجه، قانون گذاران و طراحان برنامه درسی مفید باشد. .

    کلیدواژگان: بلاگ. دانش لغت. اصطلاح. یادگیری الکترونیکی برمبنای تصویر سازی
  • مهران گلاب کش* صفحات 127-143

    فساد در اقتصاد باعث می شود علاوه بر تبعات منفی و عدم رشد اقتصادی اعتماد عمومی نیز سلب شود یکی از راه های مبارزه با فساد وجود شفافیت اطلاعات است معمولا یکی از مواردی که باعث می شود شفافیت خدشه دار شود مالیات و برقراری عدالت مالیاتی است معمولا برای پیشگیری از جرایم مالیاتی کشورها قوانینی را تصویب کرده اند که باعث پیشگیری و وجود شفافیت می شود حال این سوال مطرح می شود که جایگاه قوانین و مقررات جاری در امر پیشگیری از جرایم مالیاتی و شفافیت اقتصادی کجاست؟ با توجه به امر تحقیق حاضر با روش تحلیلی –توصیفی به بررسی جایگاه قوانین و مقررات جاری در امر پیشگیری از جرایم مالیاتی و شفافیت اقتصادی می پردازد. هدف از این تحقیق تبیین جایگاه قانون در شفافیت اقتصادی و پیشگیری از جرایم مالیاتی می باشد.

    کلیدواژگان: شفافیت، اقتصاد، پیشگیری، جرائم مالیاتی
|
  • Pages 9-17

    The main purpose of the present study was to investigate the impact of information technology on enhancing administrative health with the mediating role of organizational transparency. Ardebil province's information technology is a statistical sample for measuring research items based on structural equation modeling methodology, estimated 250 people. To test the research hypotheses, Jackson's (2003) standard questionnaire of 25 items of information technology, Hoy & Wolfgow's questionnaire of administrative health, and Sawyer's (1992) organizational transparency questionnaire were used. Research hypotheses were analyzed using SPSS software and path analysis of structural equations. The results showed that organizational transparency has a mediating role in the impact of information technology on increasing administrative health (p <0.05).

  • Pages 18-29

    Intellect and rationalism are among the important components of political thought and in the political thought of martyr Sadr this issue has been considered. With this in mind, the main question of the present article is what is the place of reason and rationalism in the political thought of Martyr Sadr? In response to this hypothesis, it has been suggested that Shahid Sadr places great importance on reason and rationality in his political thought and identifies this component as the main and fundamental factor in political and social change. The results of the article show that in the political thought of martyr Sadr, all knowledge is not based on sense and experience, and he defines an independent and specific domain for human reason, and thus, at least the domain of primary perceptions of reason. Human beings can be completely separated from society. He has a keen interest in the interaction between human love and self-love and the spiritual dimension of human beings, believing that the good and the unrighteous in society and politics are both human made and that he considers the role of thought and will in the political life of humans to be decisive. The method of this paper is descriptive-analytical and based on library studies.

  • Pages 30-35

    Human beings as the creatures of Ashraf have mastered the vast majority of the Earth with the help of the power of thought and reason. Conquer the components of this huge network (water, air, soil, etc.) to play a major role in the changes made around you. This research is a review of literature and a descriptive-analytical method that addresses the study of Quranic verses with the theme of natural sciences and agriculture. It follows from the results that Allah Almighty has spoken about various issues using nature and its related elements. The growth and development of the elements of nature (plants, trees, etc.) in the seasons of the year, and far more yellow and drying it in the other seasons of the year, is an obvious representation of the world and its worthlessness. The proof of the natural course of plants and trees is its resurrection and its occurrence. All elements of nature, like other beings, are prostrate to God and are modest in God's sake. The most important factors in preventing the destruction of natural and environmental resources are Quranic and religious teachings. Because the interaction between man and the environment embodies the interreligious and practical relationships that are born of his worldview. When one can achieve the belief and certainty of the divine gift of nature and its attributes (water, soil, air, etc.). In that case, you can be courageous and respectful in preserving and resuscitating it.

  • Pages 50-59

    This article deals with the explanation of the political thoughts of the mullahs of Khorasani. The socio-cultural structure of Iranian society on the one hand, the serious guidance and support of the scholars of Najaf on the other hand, and finally, the superior status of the Khorasani cleric in the Najaf area and among the constitutional scholars of various regions of Iran on the other hand, naturally The mullahs' leadership paved the way for the Iranian constitutionalists. In view of this, the question arises as to what elements and bases of Khorasani's mullahs' political ideas? In response to this hypothesis, it has been suggested that in the political doctrines of the Khorasani mullahs, the struggle for social justice, the existence of freedom, the emphasis on the legitimacy and the key role of the Velayat-e Faqih are at the core. The research method is descriptive-analytical based on library studies.

  • Pages 77-85

    Planning is one of the key elements of management, including the main tasks and guides of managers. In Islam, the true happiness and perfection of human beings, the ultimate goal of all the prophets, imams, and agents of divine bliss, is to lead man to the servitude of the One God and the establishment of justice and equity (which serve the people). As a result, all planning will end up with those goals.This article attempts to study the necessity, benefits and principles of Islamic planning. The Qur'an and the Hadiths of the Infallibles (AS) indicate the necessity and benefits of planning. In addition, Islam defines all human actions as a unit of the Hereafter and Task Force organization, which includes intellectual and cognitive activities - individual and social behavior and psychological and emotional domains. Therefore, all the principles governing planning within the framework of Islamic law can be explained.

  • Pages 86-101

    kafi is one of the sources of hadith and the most important and most credible source of four Gospels. This book is written by kolini. It is located in the three sections of the principles, foro and roze, the site of reference to the Shiite theologians. The kafi principles are considered the most famous of all. Kleinian has been induced to gather the kafi kafi based on disagreement with the Qur " an and the agreement with consensus. but three volumes include: first volume: 4 books, a total of 1437 hadith; 1 - book of reason and ignorance of 34 hadith. 2. Science of Science 22, 176, Al - Alam " s book. 3 - uniqueness 35 Bob, 213 hadith, uniqueness book. 4 - Reason, 130 Bob, about 1020 Hadith. second volume: 4 books, about 2564 hadith; 1 - faith and infidel, 209 Bob, 1633. 2 - Doaa, 60 Bob, 407 items. 3 - Quran, 14, 124 Hadith. Bylaws of 31 Bob, 400 Hadith. - third volume: five books, about 2068 hadith; 1 - cleanliness, 68 words, 340 speech. 2 - heyz, 25 heyz, 93. 3 - Dead, 90 episodes, 412 hadis. 4. Mass prayer, 106, 927. 5 - Zakat, 46, 295 assembly. but sahih bokhari, a book compiled by bokhari, is the most respected book of sunni validity and one of six books known as sehah sete sahih in 97 books and 3450 chapters, and the number of These two books share in the following books; 1 - the Book of Zakat. 2. prayer book. 3. Book of the Dead 4. The Book of heyz. 5 - Book of Purity; Book of Purity, Book tayamom. 6. Book of the Koran; ul - Quran. ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; sahih does not have an independent prayer book, but in parts such as: 59 - 50 - 49 - 48 - 30 - 26 - 23 - 23 - 18 - 17 - 17 - 15, 10 - 14, 10 – 14.

  • Pages 102-115

    The aim of this study was to determine the relationship of trust on customer loyalty in service companies. The aim of this research in terms of causal and functional. The sample included 351 people from future insurance customers protect producers who have been selected for sampling. To collect data from the questionnaire and the analysis of data, structural equation modeling with LISREL software used has been conducted. The results of this analysis show that the propensity to trust and consent of both the goodwill and reputation (of trust), impact. The results show the relationship of benevolence on customer loyalty is more than the credit.

  • Pages 116-126

    The development of technology including the weblogs has provided opportunities to solve the limitations of the traditional ways of teaching and learning. A strong knowledge of idioms will help students to be better speakers and negotiators but a lot of them has a difficulty to learn idioms. A web application was developed for the picture-based e-learning of idioms. The present study aimed to investigate the impact of blogging on vocabulary proficiency of Iranian students. In order to this end, a group of 60 homogeneous Iranian EFL learners were randomly placed in four groups based on their performance on oxford proficiency test (OPT). The participants were placed in two experimental groups, namely web-based (N=15) for male, Web-based (N=15) for female, and two control groups (N=15) for male, (N= 15) for female. The participants of the experimental group received instruction of vocabulary through the blog. Participants of the control group were taught based on the traditional instruction of the vocabulary. In order to collect the data, first a pre-test, then posttest consists of 50 multiple –choice items was given to the participants. In conclusion, the results of the study revealed that using blogs had significant role in vocabulary learning of the students. The results also showed that there was not a substantial difference between male and female students regarding their vocabulary knowledge after using blogs. Based on the current study, suggestions were made on how blog can be effected on students’ collocations. The findings of this study can be beneficial to Iranian EFL students, teachers, language schools, policy makers, and syllabus designers.

  • Pages 127-143

    Corruption in the economy causes public confidence to be neglected in addition to the negative effects of economic growth and underdevelopment. One way to fight corruption is to have transparency of information. Countries have adopted laws on tax offenses that prevent and promote transparency. The question then arises, where is the status of current laws and regulations in preventing tax offenses and economic transparency? In the light of the present analytical-descriptive approach, the present study examines the status of current laws and regulations in the prevention of tax crimes and economic transparency. The purpose of this research is to explain the rule of law in economic transparency and tax evasion prevention.