فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 14 (تابستان 1397)

  • جلد 2
  • تاریخ انتشار: 1397/05/07
  • تعداد عناوین: 15
|
  • احمد بازیار صفحات 1-7

    امنیت ملی از جمله واژگانی است که تعابیر کاملا متفاوت و در برخی موارد متعارضی از آن توسط بازیگران ملی صورت پذیرفته است. به همین دلیل این واژه متناسب با شرایط زمانی و مکانی هر بازیگر، معنای متفاوتی می‌تواند داشته باشد. از این منظر نویسنده در مقاله حاضر با عنایت به دو شاخصه «زمانی» و «مکانی» به بررسی معنای امنیت برای کشورهای حاضر در منطقه «خاورمیانه» در «قرن بیست و یکم» پرداخته است. به زعم نگارنده، امنیت در چشم انداز قرن 21 برای کشورهای خارومیانه‌ای، تحولی ساختاری را تجربه خواهد کرد. تحولی که با توجه به ساختار منظومه امنیت جهانی قابل درک است. مطابق این تحول، خاورمیانه از یک منطقه مهم (در ساختار منظومه امنیت جهانی در قرن بیستم)، به منطقه‌ای مرکزی و محوری در ساختار منظومه قرن بیست و یکم تبدیل می‌شود. همین مرکزیت است که تغییر گفتمان ایجابی به سلبی را که تهدید محور بوده و ناظر براصل «صیانت از هستی و وجود اولیه واحد ملی» است ضروری می‌سازد. براین اساس کشورهای خاورمیانه در قرن 21 با تهدیدات متعدد و متنوعی روبرو خواهند بود که ماهیت ملی آنها را هدف قرار داده و می‌تواند به فروپاشی برخی از این نظام‌ها در صورت عدم توجه به مقتضیات ساختار جدید منظومه امنیت جهانی منجر شود. به عبارت دیگر، امنیت برای کشورهای خاورمیانه به طور عمده «تهدید محور» تلقی خواهد شد، بنابراین طراحی استراتژی‌های امنیتی خاصی را که ماهیت سلبی دارند، ضروری می‌سازد. هدف تحقیق حاضر تعیین نقش فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی بر قابلیت چابکی سازمانی کارکنان استانداری شهر اردبیل بود. روش این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان استانداری اردبیل به تعداد 182 نفر بود که از میان آن 118 نفر از طریق جدول مورگان با روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های فرهنگ سازمانی هافستید (1990)، پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005) وپرسشنامه چابکی سازمان اسپایدرز (2007) بود. برای بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه (پس از بررسی مفروضه ها) استفاده شد. کلیه مراحل آزمون فرضیه ها با استفاده از بسته نرم افزاری spss20 صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی قادرند 33 درصد واریانس چابکی سازمانی را پیش بینی کنند. در خصوص مولفه های فرهنگ سازمانی، به غیر از مولفه فاصله قدرت، سایر مولفه ها توانایی پیش بینی چابکی سازمانی کارکنان را داشتند. در مولفه های یادگیری سازمانی متغیر تعهد مدیریت با کمترین میزان تاثیر با بتای 23/0، و انتقال و یکپارچه سازی دانش با بیشترین میزان تاثیر با بتای 61/0 متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی از پیش بینی کننده های قوی چابکی سازمانی می باشند.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، چابکی سازمانی
  • الهام روستایی دره میانه، رمضانعلی رویایی، طاهره خسروآبادی صفحات 8-15

    تعداد روزافزون رسوایی که منجر به بسته شدن بسیاری از شرکت های بزرگ می شودنگران کننده است.باور سنتی این است که کسب و کار و اخلاق دو مسیله متضاد هستند و انتظار نمیرود. با این وجود، این بدان معنا نیست استانداردهای اخلاقی باید کنار گذاشته شود.انجمن های حرفه ای مانند موسسه مالی مجاز (CFA) ارزش های اخلاقی را حفظ می کند و از اعضای خود خواسته است که از نظر اخلاقی استانداردهای بالا را رعایت کنند و در انجام وظایف خود سعی و کوشش کنند .به لحاظ فلسفی، رسوایی عمده حسابداری می تواند با افشا قبل از ارتکاب عمل اشتباه در نطفه خفه شود. با این حال افشا یک مسیله مهم است و به عنوان خیانت درنظر گرفته می شود.در این مقاله معضل افشا با استفاده از نظریه های اخلاقی معاصر ارزیابی شده اند که عبارتند از: خودبینی، فایده گرایی، وظیفه شناسی، تجزیه و تحلیل. از آنجایی که وقوع جرایم اقتصادی گریبان‌گیر کل افراد جامعه است و توسط افراد خاصی صورت می گیرد ، به همین دلیل تعقیب و محاکمه متهمین اقتصادی منوط به طرح شکایت شاکی خصوصی نبوده و دادستانی خود مکلف به تعقیب و اعلام جرم علیه متهمین آن است. جرایم اقتصادی از یک سو منجر به تمرکز سرمایه‌ها و افزایش شکاف غنی و فقیر شده و از سویی دیگر این انباشتگی سرمایه، سبب استفاده ابزاری آن در جهت تسهیل و افزایش ارتکاب سایر جرایم ودر نتیجه ممانعت از پیشرفت اقتصادی و به مخاطره افتادن امنیت اقتصادی جامعه است. وقوع جرایم اقتصادی گریبان‌گیر کل افراد جامعه است و متضررین این جرایم عموما مردم هستند؛ این موارد امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه استقلال دادستان در معنای آزادی دادستان از هر‌گونه مداخله و تاثیر‌پذیری از صاحبان قدرت حفظ شود. این مفهوم اقتضا دارد از دادستان و نهاد دادستانی در برابر فشارهای خارجی حمایت شود؛ هیچ قدرت و مقامی در آن دخالت نکند و فقط معیار های حق و عدل در آن حاکم باشد، معیارهای قضاوت باید براساس برداشتهای عدالت محور از قوانین و مقررات شکل بگیرید، نه توصیه ها و اعمال قدرتها و اعمال نفوذها، لذا برای اینکه دادستان بتواند در راستای اهداف خود در مسیر پیشگیری و مبارزه با جرایم اقتصادی کارساز باشد، باید توسط نهاد قوه قضاییه و حتی سایر قوای دیگر یک سری الزامات از قبیل شیوه های گزینش و انتصاب قضات دادستانی ، استقلال از منابع قدرت و همچنین کارمندان و ضابطان دادستانی در کمک به دادستان برای پیگیری جرایم اقتصادی فراهم آید.

    کلیدواژگان: دادستان، جرایم اقتصادی، استقلال نهاد دادستانی، تاثیر پذیری، صاحبان قدرت
  • احمدرضا توحیدی، بهنام سالم صفحات 16-23

    در جهان معاصر بشر با بحران‌های مختلفی مواجه است. ترریسم جهانی، جنگ‌های منطقه‌ای، بحران محیط زیست، فقر جهانی و عدم وجود عدالت اقتصادی در جهانی شدن از جمله مشکلات جهان ما محسوب می‌شوند. بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای جهان با توجه به تجربیات تلخ دو جنگ خانمانسوز درصدد ایجاد سازمان و مکانیسمی برامدند تا اختلافات کشورها از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود که بر این اساس سازمان ملل متحد ایجاد شد و منشور این سازمان بستر قانوی آن را فراهم نمود. بر این اساس به طور کلی توسل به زور ممنوع شد مگر در موارد کاملا استثنایی بعد از این ما شاهد توجه به مبانی و اصول حقوق بشری در صحنه بین المللی بوده ایم. اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948 به طور اجمال ضمن لزوم رعایت کرامت بشری یک سری از حقوق انسانی را متذکر شد. در مراحل بعدی توسعه حقوق بشر ما شاهد معرفی حقوق مختلف بشری و لزوم حمایت هر چه بیشتر از این حقوق هستیم. میثاقین مربوط به حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی از جمله این اسناد هستند . این روند تکاملی حقوق بشری همچنان ادامه دارد و امروز حقوق بشر نسل سوم مطرح است که حق توسعه، حق استفاده از محیط یست سالم از جمله مهم ترین آن ها تلقی می شوند. در این تحقیق اولا چالش‌های اقتصاد معاصر به لحاظ نظری در بحث تعادل اقتصادی، توسعه نامتوازن، مشکلات جهانی شدن مطرح می شود. ثانیا حق توسعه به عنوان مهم ترین حق بشری مطرح می شود و تاکید می شود اگر این حق بر معنای واقعی خود محقق نشود سایر حقوق بشری نیز به طور مطلوب محقق نخواهد شد. و در انتهای این تحقیق نتیجه آن بیان می‌شود.

    کلیدواژگان: بازآفرینی شغلی، انگیزش شغلی، فرسودگی شغلی، دانشگاه علامه طباطبایی
  • فاطمه صدری فرد، محسن معتمدی، علی شیعه علی صفحات 24-44

    امروزه آثار تجارت خارجی در پیشرفت یا تزلزل اقتصاد کشورها قابل تردید است و بنابراین آگاهی از اصول پذیرفته شده حقوق تجارت بین الملل به ویژه در زمینه ورشکستگی و رعایت قواعد آن بی فایده نیست. بسیار اتفاق می افتد که مرکز اصلی شعبه شرکتی که ورشکسته می شود در کشوری دیگر واقع شده است. اکنون این سیوال مطرح می شود که دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست بستانکار علیه شعبه مزبور کدام دادگاه است؟ و ایا حکم ورشکستگی صادر از دادگاه یک کشور در خازج از قلمرو سیاسی آن کشور، نسبت به اموال منقول و غیر منقول ورشکسته، دارای آثار حقوقی می باشد؟ همچنین اگر دعوی ورشکستگی در محاکم کشورهای مختلف مطرح شود و در نتیجه رسیدگی، احکام متعارض صادر گردد،. کدام حکم لازم الاجراءخواهد بود؟ در حقوق ایران برای رفع مشکلات ناشی از ورشکستگی تجارتی نصوص قابل توجهی وجود ندارد و رویه قضایی نیز بر مبنای اصول کلی حقوق بین الملل خصوصی در مقام حل مشکلات مزبور بر نیامده است. در اینجا به منظور آشنایی با راه حلهای قابل اعمال در سیستم ورشکستگی، نظریه علمای حقوق و رویه های موجود در کشورهای دیگر را مورد بحث قرار می دهیم. در این مقاله به بررسی نقد قدرت حاکم در گلستان و بوستان سعدی پرداخته شده است. سعدی شیرازی، بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را به نور خیره کننده خویش روشن ساخت و آن روشنی چنان بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا زبان پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند. زبان فصیح او زبان دل، و عشق و محبت او خود نشانه تمام عیاری است از «آدمیت » به همان معنی که خود بیان کرده است. در عصر رواج تملق و چاپلوسی، و در زمانی که سنت ادب فارسی وسیله‌ی کسب نام و نان و هجو این و آن است، و زورمندان تهی از دانش، به قصاید بلند مدح و ستایش خو گرفته‌اند، با حق گویی گستاخانه‌ای که ملک مسلم اوست، توانایان عصر خود را درس رهبری مبتنی بر دین و اخلاق و انسانیت می‌دهد. در این راستا، از جمله سجایای اخلاقی سعدی که آن را در کمتر شاعر و نویسنده ای می توان یافت، شهامت او در بیان حقایق و لحن عتاب آمیزش در برابر حاکمان و قدرتمندان زمان و زاهد نماهای بی بصر است. هر چند در میان آثار او قصایدی که به سنت شاعران ستایشگر سروده شده است، اندک نیست، اما تفاوت این مدایح با سایر آثار مشابه در این است که سعدی به رغم دیگر گویندگان مداح متملق، بجای چاپلوسی و مبالغه در اوصاف ممدوح، غالبا به عنوان ناصحی دلسوز و بیم دهنده، صاحبان زر و زور و تزویر را به بی ثباتی دنیا و زوال پذیری قدرتهای مادی و بدفرجامی ستمگران متوجه می کند و با تازیانه هوشیاری بخش ملامت و نصیحت، به تادیب ممدوحان خویش می پردازد و به دینداری و خداپرستی و عدالت و نیکوکاری دعوتشان می کند.

    کلیدواژگان: حاکم، حاکمیت، گلستان، بوستان، عدالت
  • روح الله محمدی صفحات 45-52

    امروزه جنایات علیه کودکان در جوامع به اشکال مختلف مشاهده می‌شود؛ این مسیله در جوامع در حال جنگ به یک فاجعه انسانی تبدیل‌شده و کافی است نگاهی به کشورهای در حال جنگ و وضعیت خشونت علیه کودکان و آوارگی و کشتار مظلومانه آن‌ها داشته باشیم. آنچه امروزه در اکثر کشورها علیه کودکان که بی‌دفاع‌ترین افراد محسوب می‌شوند، اتفاق می‌افتد، نقض آشکار موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی، است و آنچه موجب شگفتی است اینکه این جنایات در سایه سکوت مرگبار مجامع بین‌المللی اتفاق می‌افتد. کودکان و نوجوانان از گروه‌هایی هستند که همواره نیاز به نگاه حمایت گرایانه به‌ویژه در عرصه پرورش، تعلیم و تربیت آن‌ها در فضایی به‌دوراز هرگونه خشونت دارند. درواقع بنیادی‌ترین نیاز کودکان، رشد و تربیت در محیطی امن و فارغ از هر نوع خشونت است. حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین‌المللی دارد. مهم‌ترین هدف جرم شناسان کاسته شدن از جرم و جنایت به‌وسیله ای راهکارهای چون از بین بردن عوامل جرم‌زا، پیشگیری از جرم است که نگارش پیش رونیز به همین مقوله‌ها می‌پردازد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش با توجه به نوع تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای است و شیوه تحلیل داده‌ها، به‌صورت تحلیلی- توصیفی مورد بررسی قرارگرفته است. در حوزه بازاریابی کارآفرینانه، اهمیت بریکولاژ به عنوان توانایی غلبه بر محدودیت منابع و قدرت خلق فرصتهای جدید رشد در بازار تبیین شده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بکارگیری انواع بریکولاژ و تاثیر آن بر استراتژی های بازاریابی کارآفرینانه در حیطه بین المللی صورت پذیرفته است. هدف این پژوهش کاربردی و روش آن، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل (150نفر)ازکلیه مدیران ارشد وبازاریابی پرسنل شرکت دارویی عبیدی می باشد. که طبق فرمول کوکران(108نفر) از میان کلیه مدیران شرکت مذکور به عنوان نمونه انتخاب کرده ایم. سپس با استفاده از پرسشنامه های (یانگ، 2018) که حاوی 31 سوال می باشد، داده ها جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده اند. ابزار گرد آوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه برابر 899/0 و روایی آن نیز از طریق ضریب لاوشه محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از مدل سازی توسط نرم افزار معادلات ساختاری PLS نشان داد که عدم اطمینان محیطی بر بکارگیری بریکولاژ موازی و عدم اطمینان محیطی بر بکارگیری بریکولاژ انتخابی تاثیر معنی دار و متوسطی دارد. همچنین فرهنگ کارآفرینی بر بکار گیری بریکولاژ موازی تاثیر معنی دار و قوی دارد و تاثیر فرهنگ کارآفرینی بر بکارگیری بریکولاژ انتخابی معنی دار و متوسط است. بریکولاژ موازی بر خلق نوآوری و بریکولاژ انتخابی بر سرعت بخشیدن به ارزش مشتری تاثیر معنی دار و قوی دارد. بریکولاژ انتخابی بر گسترش بازارهای منطقه ای نیز تاثیر معنی دار و قوی دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی کارآفرینانه، بریکولاژ، بازاریابی کارآفرینانه بین المللی
  • زهرا دالوند، مسعود سپهوندی صفحات 53-63

    مثنوی معنوی مولانا که یادگار چهارده ساله آخر عمر مولوی و ایام مصاحبت وی با حسام‌ الدین چلبی است، بی‌گمان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی ایران و بی‌هیچ شبهتی از بزرگ‌ترین‌ و عالی‌ترین آثار متصوفه اسلام‌ و بزرگ‌ترین‌ حماسه ی روحانی و عرفانی بشریت است که به زبان فارسی بر پارسی‌زبانان جهان هدیه شده است. از آنجا که این اثر ارزشمند از همان ابتدا مورد اختلاف بزرگان علم و ادب بوده است و در هر عصر و زمانه ای شارحانی در ایران و حتی در کشورهای دیگر که با ادبیات این مرز و بوم آشنایی داشته اند آنها را بر آن داشته که در مسایل عرفانی،اخلاقی و اجتماعی، اسرار و رموز این اثر ارجمند اظهار نظر نمایند و گاهی در زمینه ی واحدی اختلاف نظرهای گوناگون و متضادی بین شارحان به وجود آید. لذا این امر نگارنده را برآن داشت که با تطبیق بیت به بیت دفتر چهارم، برخی از شرح ها را با هم مقایسه کند.در این شرح ها گاه شارحی روی یک کلمه و یک مصراع و یا حتی مفهوم کل بیت با شارحان دیگر اختلاف نظر دارد. بنابراین نگارنده ابتدا با آوردن نظرات شارحان و اختلاف دیدگاهایشان در موضوعات گوناگون به نتیجه گیری در همان بیت مورد اختلاف پرداخته و در پایان نظر برتر و صایب را در مورد بیت بیان می دارد. فرآیند شتاب دهی با ارزیابی و انتخاب از میان کسب وکارهای متقاضی آغاز می شود. شناخت معیارهایی که در فرآیند ارزیابی و انتخاب مورد استفاده قرار می گیرند از یک سو برای شتاب دهنده ها و از سوی دیگر برای متقاضیان پذیرش در دوره های شتاب دهی حایز اهمیت است. هدف کلی تحقیق، بررسی نقش شتاب دهنده های حوزه انرژی در ایجاد کسب و کارهای نوپا می‌باشد. در این تحقیق جامعه آماری شامل دو بخش است بخش کیفی که شامل 8 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران موفق شتاب دهنده های فعال ایران در حوزه انرژی است و بخش کمی که شامل تمامی مدیران و مربیان شتاب دهنده های فعال ایران در حوزه انرژی می‌باشد. که تعداد آنها 158 نفر می‌باشند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهش های توسعه ای-کاربردی و از نظر نوع تحقیق اکتشافی است. همچنین، داده ها به روش آمیخته (کیفی-کمی) گردآوری شده است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه (763/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول می‌باشد و دلالت بر پایایی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیه‌ها در این پژوهش، از نرم افزار نرم‌افزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل نسخه 5/8 استفاده شده است. روش‌های آماری مورد استفاده در این پژوهش را آزمون معادلات ساختاری به منظور بررسی فرضیه‌ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شتاب دهنده ها در حوزه انرژی از 22 معیار در سه بعد مسیله- راه حل، تیم کارآفرین و شتاب دهنده و ایجاد کسب و کار استفاده می کنند. این معیارها نه فقط یک بعد را به صورت مستقل بلکه آن را در تعامل با دو بعد دیگر سنجش می نمایند. در واقع تناسب میان مسیله-راه حل و تیم، تناسب مسیله-راه حل و شتاب دهنده و همینطور تناسب دو بعد تیم کارآفرین و شتاب دهنده نیز در بررسی نقش شتاب دهنده های حوزه انرژی در ایجاد کسب و کارهای نوپا با معیارهایی مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: مسئله- راه حل، تیم کارآفرین، شتاب دهنده، کسب و کار
  • احسان اسمعیل زاده صفحات 64-74

    امروزه توسعه و گسترش علوم رایانه ای گذشته از اینکه موجب بروز یک تحول یا انقلاب تکنولوژیکی بعد از انقلاب رنسانس در جهان گردیده است، تواما بستری را برای ارتکاب جرایم مختلف رایانه ای فراهم آورده که گسترش آن موجب بروز آسیب ها و خسارت های گوناگونی در جوامع گردیده است. مجرمان در برخی از جرایم، مبانی اخلاقی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی گاهی امنیت و روابط جامعه را هدف قرار می دهند. توسعه فزآینده فناوری اطلاعات و ارتباطات به تحول و دگرگونی در ابعاد مختلف مولفه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و دفاعی – امنیتی منجر شده است و مجموعه فعالیت ها در زمینه تولید، بهره برداری، بانکداری، برقراری ارتباط با رایانه های شبکه بندی شده را دستخوش تغییرات شگرف نموده است. محیط سایبر به عنوان یکی از محیط هایی است که می تواند در زمره محیط های اجتماعی شخصی، اتفاقی و انتخابی قرار گیرد و برای پیشگیری از اندیشه، اعمال و رفتار مجرمانه در این محیط باید اقداماتی صورت گیرد. این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت شغلی بر اساس عزت نفس شغلی و خودکارآمدی در کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلامتدوین شده است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلام می باشد که تعداد آنها برابر با 4168 نفر می باشد که تعداد 351 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، شامل پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت (SEI)(1967) و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) بوده است. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه، از پانل متخصصین متشکل از اساتید گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و استاد راهنما بهره گرفته شد و پایایی آن با استفاده ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (دامنه بین 83/0 تا 89/0). پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها به استخراج اطلاعات مبادرت گردید و با بهره گیری از نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات به توصیف آنها پرداخته و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که عزت نفس شغلی با میانگین رتبه ای 54/1 بیشتر از خودکارآمدی با میانگین رتبه ای 46/1 بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان ایلام تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، عزت نفس شغلی، خودکارآمدی
  • هاجر باطنی، پرویز سعیدی، علی اکبر حاجیان صفحات 75-84

    هدف اصلی مقاله حاضر بررسی ارتباط بین کسری بودجه و رشد ناخالص داخلی در ایران است. در مورد این ارتباط سه دیدگاه وجود دارد،کینزی ها می‌گویند ارتباط مثبت بین کسر بودجه و رشد اقتصادی وجود دارد، درحالی‌که دیدگاه نیوکلاسیکها می‌گوید بین کسر بودجه و رشد اقتصادی ارتباط معکوس وجود دارد و ریکاردویی‌ها وجود یک ارتباط خنثی را بین کسر بودجه و رشد اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند. در این تحقیق از داده‌های سری زمانی 1386 تا 1394 برای بررسی ارتباط بین کسر بودجه و رشد اقتصادی ایران استفاده شد. متغیر تولید ناخالص ملی به‌عنوان متغیر وابسته و سرمایه‌گذاری خارجی و کسر بودجه به‌عنوان متغیر مستقل استفاده گردید. از آزمون دیکی فولر برای بررسی مانایی داده‌ها استفاده شد و همه داده‌ها در سطح خطای 5 درصد مانا بودند. نتایج آزمون علیت گرنجر نیز نشان داد که ارتباط دوطرفه‌ای بین کسر بودجه و تولید ناخالص داخلی وجود ندارد. روش حداقل مربعات معمولی نشان داد که رابطه منفی و معنی‌داری بین کسر بودجه و تولید ناخالص داخلی در ایران وجود دارد، درحالی‌که بین تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران هیچ نوع رابطه‌ای وجود ندارد. به‌این‌ترتیب پژوهش ما به پیروی از دیدگاه نیوکلاسیکها است که می‌گوید بین کسر بودجه و رشد اقتصادی به ارتباط معکوس وجود دارد. درواقع وجود کسری‌های بودجه عاملی مضر برای اقتصاد شمرده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی آسیب می‌رساند. نتایج نشان داد که ارتباط معکوس و معناداری بین کسر بودجه و رشد ناخالص داخلی وجود دارد. یکی از موضوعات مهمی که در دهه های اخیر در پزشکی ظهور یافته و مباحث متعدد حقوقی و اخلاقی زیادی را به دنبال داشته، تولید جنینهای آزمایشگاهی است. پیشرفت های حوزه ژنتیک و امکان تشکیل پرورش جنین در خارج از رحم طبیعی این سوال را پیش روی دانشمندان فقهی و حقوقی قرار می دهد که جواز یا حرمت این عمل و همچنین تبیین نسب و ارث پرداخته و سوالاتی از این قبیل را پاسخ دهند. مهم ترین موضوع در این زمینه نحوه شکل گیری و منشا پیدایش جنین است. با تبیین نسب و ارث جنین آزمایشگاهی، موضوع ارث و نسب وی نیز روشن می شود. جنین درصورتی که نطفه اش قبل از فوت مورث منعقد شده باشد و زنده متولد شود، از پدر و مادر ژنتیکی خود (صاحبان اسپرم و تخمک) ارث می برد و نسبتی با دیگران از جمله زن و مرد گیرنده جنین ندارد و از آنها ارث نمی برد. نوع روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: ارث، نسب، جنین آزمایشگاهی، لقاح مصنوعی، حقوق ایران
  • بهزاد تیموری، سهراب مروتی صفحات 85-91

    آیین حج از مهمترین ارکان دین مبین اسلام در حوزه عبادات می باشد که در قرآن و روایات مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. حج به عنوان یک امر عبادی شامل مجموعه‌ای از معارف الهی بوده که همه فرشتگان، انبیاء الهی و پیامبر خاتم (ص) آن را با عظمت و شکوه بسیار انجام داده اند اما حج در سیر تطور در طول تاریخ دستخوش تحریفات و اختلافاتی گشت که چهره واقعی آن را مخدوش ساخته بود که با ظهور اسلام بسیاری از آن اختلافات و تحریفات مرتفع گردید. یکی از همان اختلافات انحراف در مشعر و مناسک مربوط به این منسک می باشد که در این مقاله سعی شده تا با بررسی مناسک و ادعیه هایی که در مشعر الحرام در عصر جاهلی و دوره اسلامی آمده است به تبیین و روشنگری پرداخته و چهره مخدوش شده حج را با استناد به قرآن و روایات و تفاسیر تبیین سازد. این پژوهش در ارتباط با نقش و جایگاه نماد گل و گیاه در اشعار سپهری است. سپهری شاعر دوران معاصر ما از کسانی است که توانسته در سلوک خود با طبیعت، پیوند برقرار کند و از این طریق معشوقه های غزل فارسی را که جانفزایی شان در ظاهر محدود به خط و خال و چشم و ابرو می شد به سمت طبیعت سوق دهد تا عناصر حیات بخش زندگی مثل آب،درخت ،گیاهان و گل ها در شعرش روح فزا باشند. او توانست از طریق طبیعت خود را با بی کرانگی کل مرتبط کند. ما صمیمیت را در اشعار سپهری، آشکارا می بینیم زیرا او شاعری است که طبیعت را خوب می شناسد. آب و گل و گیاه و درخت و سبزه و صحرا و کوه و دشت ، در شعر او جان می گیرند و حرکت می کنند. کلمات در شعر او زنده هستند و همه اشیای طبیعت در سخن او به سماع برمی خیزند. نتایج پژوهش نشان می دهد که سهراب سپهری بیشتر از نمادهای گل و گیاه در اشعار خود استفاده کرده است . همچنین به لحاظ تنوع استفاده از نمادهای گل و گیاه در اشعار او محسوس است. روش تحقیق حاضر توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: گل، گیاه، طبیعت گرایی، نماد، سهراب سپهری
  • محمدجواد پورحسینی، محمد رومانی صفحات 92-98

    در این تحقیق به بررسی موضوع جرایم مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در فضای مجازی از منظر نظام حقوقی ایران پرداخته و در نهایت نتیجه حاکی از این شد که: بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوف شدن تعقیب باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا مسترد یا ضبط یا معدوم شود. در مورد ضبط دادگاه تکلیف اموال و اشیاء را تعیین خواهد کرد. بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوف شدن تعقیب باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا مسترد یا ضبط یا معدوم شود. در مورد ضبط دادگاه تکلیف اموال و اشیاء را تعیین خواهد کرد.علیرغم نقش و جایگاه برجسته وممتاز نرم افزارها در رشد وتوسعه جوامع و لزوم ارایه حمایت حداکثری از این محصولات، متاسفانه قانونگذار در میان انواع مصادیق حقوق مالکیت های ادبی و هنری، ضعیفترین شکل حمایت کیفری را در مورد نرم افزارها مقرر داشته است. این مطالعه رابطه بین سبک های رهبری و دلبستگی کاری با توجه به نقش میانجی زبان انگیزه دهنده را بررسی می کند. برای یک نظرسنجی مقطعی نمونه ای از 391 کارمند هتل های سطح پایین و متوسط تهرانی ، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اثرات میانجی زبان انگیزه دهنده در رابطه بین دو سبک رهبری و دلبستگی کاری با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی بررسی شد. هر دو سبک رهبری و سه نوع زبان انگیزه دهنده با دلبستگی کاری روابط مثبتی دارند. اگر چه هر سه نوع زبان انگیزه دهنده نقش میانجی در رابطه بین رهبری خدمتگزار و دلبستگی کاری ایفا می کنند ،با این حال میانجی گری در رابطه ی بین رهبری تحول گرا و دلبستگی کاری تنها با زبان جهت دهنده و همدلانه صورت می گیرد. این مطالعه به جهت بکارگیری نظریه افعال گفتاری در بررسی نقش میانجی زبان انگیزه دهنده در رابطه بین دو سبک رهبری و دلبستگی کاری جدید است. در پایان مفاهیم عملی و نظری نیز بحث شده است.

    کلیدواژگان: مهمان نوازی، دلبستگی کاری، رهبری خدمتگزار، رهبری تحول گرا، زبان انگیزه دهنده، تهران
  • فرشاد میرزایی مطلق، شمس الله شمس صفحات 99-104

    برخورداری از یک تعامل ارتباطی موفق نیازمند آگاهی از نقش سخن و میزان اطلاعات مشارک‌ آن است. شنونده برای درک مفاهیم مورد نظر گوینده، صرفا متکی به دانش درون زبانی خود نیست. بلکه از دانش برون زبانی نیز برای تعبیر این مفاهیم بهره می‌گیرد. در این‌ مقاله‌ به نظریه‌ای کارگفت اشاره می شود. در این مقاله، نمونه هایی از اشعار نیما یوشیج به عنوان کنش گفتاری و هریک از اقسام آن با توضیح لازم آورده شده و در پایان نتیجه حاصل از این شد که بیشترین نمونه های کنش گفتاری نیما همانطور که در اشعار نیز معلوم شد از نوع کنش گفتاری عاطفی هستند. فعالیت های ورزشی و محیط های مربوط به آن ، هر یک به دلایل خاص همواره با وقایع و حوادث گوناگون روبرو بوده اند. ورزشکاران عموما بر این تصورند که اعمال خلاف آنها در فعالیت های ورزشی نهایتا تنبهات انضباطی ساده ای توسط هییت ها و فدراسیونها خواهدداشت. این نقیصه را باید با آگاه کردن جامعه ورزشی از مسیولیت هایی که قانون در رابطه با تخلفات آنان در ورزش برای آنها مشخص نموده است مرتفع کرد. در این بین، دوپینگ از جمله مواردی است که امروزه به طرز چشمگیری در بین ورزشکاران شیوع یافته است. استفاده از دوپینگ برای افزایش کارآیی، ظاهرا قدمتی معادل عمر ورزش های رقابتی دارد. در ایران نیز دوپینگ به طور روزافزونی افزایش یافته و مشکلات زیادی برای ورزش کشور به بار آروده است. دوپینگ در ایران با معضلات خاصی همراه است که از آن جمله می توان به عدم مشاوره ورزشکاران با افراد مطلع و اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه، گستره وسیع مصرف دارو در ورزشکاران غیرحرفه ای، استفاده از داروهای نامتناسب با نوع ورزش و داروهای پرعارضه و استاندارد نبودن مکمل های ورزشی در کشور اشاره کرد. استفاده از دوپینگ هم در فقه امامیه و هم در حقوق کیفری ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در فقه اسلامی، هر چند کلمه دوپینگ یا داروهای غیرمجاز به کار گرفته نشده است ولی آنها، دوپینگ را در زمره غش آورده اند. در حقوق کیفری ایران نیز برای مقابله با دوپینگ، مسیولیتهای کیفری زیادی پیش بینی شده است. این مسیولیتها هم مربیان را شامل می شود و هم ورزشکاران را. با توجه به نوع داروهای مورد استفاده، رویکرد حقوق کیفری ایران نیز متفاوت است.

    کلیدواژگان: مسئولیت کیفری، داروهای غیرمجاز، دوپینگ، ورزش
  • فاطمه شه کلاهی صفحات 105-110
  • یوسف خیری، اکبر ساجدی، جواد نعمتی، سید محسن عرفانی راد صفحات 124-138
  • محسن ابراهیمی صفحات 139-144
|