فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 12 (زمستان 1396)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1396/12/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • تورج حسن زاده ثمرین، فاطمه لیلی دوست صفحات 1-16

    عدالت؛ آرمانی انسانی، دینی و الهی است که سابقه‏ای طولانی به قدمت عمر بشر دارد. یکی از اهداف رسالت پیامبران برپا داشتن عدالت می‌باشد. در آیات مختلف قرآن‌کریم انسان‌ها، مردم و مومنین به رعایت عدالت سفارش شده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رویکرد عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم و روایات است. این پژوهش با روش کار کتابخانه‌ای به صورت توصیفی-تحلیلی و بنیادی در پی اثبات فرضیات خود می‌باشد. ابتدا مفهوم و معنای عدالت از دیدگا‌ه‌های مختلف حکما، فلاسفه، فقیهان و اندیشمندان بررسی‌شده سپس محورهای سه گانه عدالت (ارتباط خداوند، پیامبران و انسان با عدالت) با ذکر آیات مربوطه مطرح شده است. به‌علاوه، اهمیت عدالت از نظر قرآن‌کریم و اسلام به وضوح بیان شده است. همچنین آورده شده است که اسلام عدالت را نسبی ندانسته و آن را مطلق می‌پندارد. زیرا نسبت عدالت با اساس خاتمیت و ابدیت دین بستگی دارد و در نهایت آثار عدالت اجتماعی ذکر شده است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، عدالت اجتماعی، انقلاب اسلامی، رسالت الهی
  • سیده فاطمه معافی، آرش نایب یزدی، علی کاشمری صفحات 17-27

    در این مقاله که حاصل یک پژوهش میدانی است، موضوع شاخص های تاثیرگذار در افزایش رضایت مندی خریداران خارجی محصولات ایرانی مورد مطالعه قرار گرفت. پس از بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع، پرسشنامه ای با سوالات بسته برای سنجش شاخص های تاثیرگذار در افزایش رضایت خریداران خارجی محصول پسته طراحی شد. روش تحقیق حاضر توصیفی و از شاخه پیمایشی است. مکان تحقیق شهر تهران است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای صادرکننده پسته در شهر تهران هستند. که تعداد 20 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss تحلیل گردید و آمار توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته های تحقیق نیز حاکی از آن است که شاخص های تباین فرهنگی، رسمیت بافتی، سازگاری اهداف، وابستگی، اعتماد، گرایش اجتماعی، انعطاف، تضاد و در نهایت تضاد در مذاکرات با خریداران خارجی وجود دارد. شاخص سازگاری اهداف بیشترین و میزان گرایش اجتماعی کمترین میانگین ها را در بین سایر شاخص ها به خود اختصاص داده اند.

    کلیدواژگان: رضایت مندی، خریداران خارجی، فروش، صادرکنندگان پسته تهران، تباین فرهنگی
  • آرش نایب یزدی، علی کاشمری صفحات 28-41

    از آن جایی که در کشور ما ،کودکان، کم وبیش به طرق مختلف مورد ایذاء(آزار، اذیت،شکنجه) قرار گرفته ومی گیرند، و مسایل مربوط به کودکان،خصوصا نحوه رفتار با آنها، از موضوعات مهم هر جامعه به شمار می آید و پر واضح است که سعادت جامعه وابسته به تربیت اطفال است و برای اینکه جامعه به رشد و تعالی برسد باید طفل تربیت و برای مسیولیت پذیری و زندگی عادی و اجتماعی آماده شود.. روش این پژوهش از نوع کتاب خانه ای و مطالعه مروری بر اسناد، مقالات ،پژوهش ها وکتب انجام شده سال های گذشته درمورد موضوع مورد مطالعه می باشد که بوسیله آنها به یک جمع بندی از نتایج همه محققان خواهیم رسید. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهدکه کودک آزاری به عنوان یک متغیر مهم و قابل بررسی در همه جوامع نیازمند بررسی های علمی و پژوهشی هر چه بیشتر بر روی علل، آسیب ها و پیامدها و همچنین ارایه راهکارهایی در جهت کمتر شدن کودک آزاری و آثار و پیامدهای آن بر روی کودکان می باشد.

    کلیدواژگان: کودک، کودک آزاری، سازمان بهزیستی
  • وحید عیوقی راهنما، شهرام چوپانی، ادی غنی شایسته، رضا دوبرا صفحات 42-51

    مساله آزادی و یا مجبور بودن انسان از مسایل دیرینه ای است که در تمام تمدنها به صورت یک مساله شاخص و بارز مطرح بوده و تا کنون ادامه داشته است. تعاریف و پیش فرض های معتنابه و کثیر باعث ایجاد تکلف در فهم عمیق و پذیرش صحیح مسیله ی جبر و اختیار شده است. در این مقاله به ارایه ی الگو برای بررسی اثر متقابل جبر و اختیار پرداخته شده است. الگوی مطرح شده با بیان پیش فرض ها و تعاریف حداقلی و ساده، سعی در شفاف سازی رابطه بین جبر و اختیار و چگونگی عملکرد این مسیله در ارتباط با افعال یا تفکرات انسانی دارد. در انتها مابین این الگو و الگوهای ارایه شده توسط اسپینوزا، محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری مقایسه صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: جبر و اختیار، اثر متقابل، الگوسازی
  • خیراله سربلند، الهامه امامی زاده خیاوی صفحات 52-62
    زمینه وهدف

    هدف ار انجام این تحقیق ، بررسی تاثیرفرسودگی شغلی برتعهد سازمانی کارکنان مشاغل انتظامی می باشد.

    مواد و روش تحقیق:

    روش مطالعه در این تحقیق به صورت کتابخانه ای می باشد .برای این منظور از مطالب موجود در مقاله ،تحقیق های چاپ شده و همچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج:

    با توجه به تحقیقات انجام شده فرسودگی شغلی تحت تاثیر عوامل مختلف روانی از جمله استرس ،بی خوابی و... دو چندان شده و باعث از کاهش تعهد سازمانی می گردد. فرسودگی شغلی در نتیجه استرس افزایش پیدا می کند، یعنی هر چه استرس بالاتر رود فرسودگی شغلی افزایش می یابد و عملکرد سازمانی کاهش پیدا میکند.
    کارکنان مشاغل انتظامی به دلیل اینکه وظایفی مربوط به برقراری امنیت در سطح حوزه استحفاظی را بر عهده دارند با استرس و فشار روانی بیشتری در شغل خود مواجه هستند و در نتیجه استرس زیاد دچار فرسودگی شغلی می شوند. همچنین با توجه به اینکه فرسودگی شغلی و مولفه های آن با عملکرد سازمانی رابطه منفی معنی داری دارد در نتیجه یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد سازمانی، فرسودگی شغلی کارکنان می باشد.
    با توجه به اثرات زیان بار فرسودگی شغلی در کارکنان و تاثیر آن بر تعهد سازمانی ، مسیولان برای کاهش عوامل استرس زا مانند نیازهای روانی و فیزیکی محیط کار، فقدان حمایت، عدم امنیت شغلی و هم چنین رسالت شغلی را باید مد نظر قرار دهند.
    تعهد سازمانی وابستگی روانشناختی است که یک کارمند نسبت به سازمان دارد. تعهد سازمانی یک حالت روانی که نشان دهنده نوعیتمایلتعهدعاطفیوتعهدمستمرو الزام جهت اشتغال در سازمان (تعهد هنجاری)است. مدیران به منظور بهبود عملکرد سازمانی و جلوگیزی از فزسودگی شغلی علاوه بر توجه بر ارتقا مولفه های هوش سازمانی و پیاده سازی مولفه های چابکی سازمانی، از اقدامات لازم به منظور حفظ علاقه وتمایل کارکنان به سازمان)تعهد مستمر،تعهد عاطفی(غافل نباشندو احساس مسیولیت در برابر اهداف سازمان)تعهد تکلیفی(در میان کارکنان تقویت شود.
    بالا بودن تعهد سازمانی، نشانگر پذیرش اهداف و ارزشهای سازمانی از طرف کارکنان بوده و کارکنان متعهد عملکرد شغلی بهتری در سازمان دارند و میزان فرسودگی شغلی نیز در آنها کمتر رخ می دهد. بنابراین لازم است مدیران و مسیولین برای بالا بردن میزان آن بکوشند و آن را جزء برنامه های خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، رضایت کارکنان، عملکرد شغلی، سلامت روان
  • سیدمحمدرضا موسوی فرد، محمد احمدی کمرپشتی صفحات 63-69

    این پژوهش با هدف بررسی سنجش فکری کارکنان شرکتهای فناور استان خراسان رضوی به وضعیت آموزش(روش کیو) در سال 1399 انجام شد. برای تعیین حجم نمونه از روش سرشماری استفاده و تعداد 20 نفر خبره انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار مصاحبه باز و کارت امتیاز دهی استفاده شد. از 5سوال کلیدی و 3 گویه شامل گویه انسانی، گویه ساختاری و گویه رابطه ای استفاده شد از نرم افزار spss و روش کیو برای ستجش متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد که گزاره های 26 (حمایت از ایده)، 6 (مهارتهای کارآفرینی)، 27 (جذب بهترین کارکنان شرکتهای فناور استان خراسان رضوی و کارشناسان)، 13 (حل مشکل کارشناسان)، 5 (مهارتهای تدریس)، 25 (مدیریت منابع انسانی)، 21 (برنامه راهبردی) بالاترین امتیاز را داشتند. پایین ترین امتیاز به گزاره های 29 (کامپیوتر و اینترنت)، 37 (روابط مستمر، پایا و بلند مدت)، 16 (توانایی حل مساله)، 11 (رضایت کلی از وضعیت آموزش)، 42 (قراردادها)، 41 (ارتباطات درون شرکتهای فناوری) تعلق داشت. در این بررسی 19 گزاره مربوط به گویه انسانی، 16 گزاره مربوط به گویه ساختاری و 14 گزاره مربوط به گویه رابطه ای استخراج شد. در این بررسی گزاره حمایت از ایده بیشترین نظر موافق را داشتد. نظر کارکنان شرکتهای فناور استان خراسان رضوی به وضعیت آموزش در شرکتهای فناور مثبت و برآیند نمرات دریافتی در کل مثبت ارزیابی شد.

    کلیدواژگان: سنجش فکری، گویه، روش کیو، شرکتهای فناور، خراسان رضوی
  • حسام عباسی، بیتا بهرامی صفحات 70-75

    بحث مصلحت و نظام مند کردن آن بعنوان یک قاعده و یک عنوان خاص می تواند در صدور حکم حکومتی تاثیر بسزایی داشته باشد، در دیدگاه شیعه احکام حکومتی عبارت است از فرمانها و دستورالعمل‌های جزیی، ‌وضع قوانین و مقررات کلی و دستور اجرای احکام و قوانین شرعی که رهبری مشروع جامعه با توجه به حق رهبری که از جانب خداوند متعال یا معصومان: به وی تفویض گردیده است و با لحاظ مصلحت جامعه صادر می‌کند.ودر دیدگاه اهل تسنن هدف از حفظ نظام بر احکام حکومتی بر اساس ماهیت جایگاه مصلحت به معنی محافظت بر مقاصد پنج گانه شریعت یعنی عقل، نفس، نسل، مال و دین است. مصلحت چند نوع است که در اینجا منظور، مصالح مرسله است. هدف از صدور حکم حکومتی این است که باید مصلحت عمومی رعایت شود. حکم حکومتی ورابطه آن با هدف حفظ نظام ،که خود از بزرگترین مصلحت‌های جامعه بشری است صورت می‌گیرد. در این پژوهش سعی شده است که به بررسی این مفاهیم بپردازیم که حفظ نظام در احکام حکومتی ورابطه آن با قاعده مصلحت چیست واز دیدگاه فریقین چه جایگاهی دارد.

    کلیدواژگان: حفظ نظام، احکام، حکومتی، مصلحت، فریقین
  • زهره رضازاده، فریبرز احمدی دهکاء صفحات 76-84

    کوهنوردی، به مثابه کنشی مردمی، در مقام ورزشی فرهنگی، اعتلایی و جمع‌گراست. مردم ایران به یمن زندگی در منطقه‌ای پوشیده از کوهستان‌های مرتفع، به جز نواحی مرکزی و بخش گسترده‌ای از شرق فلات ایران، با کوهستان عجین هستند. کوهنوردی، بنا به مقتضیات حداقلی خود، قادر است جنبه‌ای فراگیر در میان مردم مناطق کوهستانی داشته باشد؛ علاوه بر آن صورت‌بندی تشکیلاتی‌ این کنش، آن را جلوه جمعی مردمی هماهنگی می‌دهد. این مقاله تلاش دارد تا با تبیین فلسفه کوهنوردی و واکاوی تحلیلی تاریخچه آن، نظر به سالشمار وقایع مهم کوهنوردی ایران، جلوه درونی و ناگسستنی این کنش را در پیوند با شیوه زندگی ایرانیان نشان دهد.

    کلیدواژگان: کوهنوردی، مردم، تشکیلات، کوه، گروه
  • سید محمد حسین سیدی فرد، فریبرز احمدی دهکاء صفحات 85-97

    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده و تیپ شخصیتی با رضایت شغلی کارکنان بانک های دولتی شهرستان ارومیه انجام شده است. پژوهش حاضر از احاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع از نوع پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک های دولتی شهرستان ارومیه در سال 1394 می باشند که تعداد آنها 366 نفر می باشد که از این تعداد 188 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. روش نمونه گیری از نوع تصادفی می باشد و جهت جمع‌آوری داده‌ها نیز از مطالعات میدانی بهره برده‌ و این کار از طریق توزیع پرسشنامه انجام ‌گرفته است. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردیده، بطوری که پرسشنامه از پایایی کافی برخوردار می باشد. اطلاعات بدست آمده براساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از روش های آمار توصیفی از قبیل میانگین، فراوانی، و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t دونمونه ای استفاده شد. در فرضیه های پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده و رضایت شغلی کارکنان با توجه به تیپ شخصیتی درونگرایی و برونگرایی و بررسی شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نیز حاکی از این بود که بین تیپ شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان و همینطور بین تیپ شخصیتی و عدالت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان بانک های دولتی شهرستان ارومیه رابطه ی معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی ادراک شده، تیپ شخصیتی، رضایت شغلی، بانک های دولتی
  • منصور زراءنژاد، توفیق بیگی، معروف بیگی صفحات 98-114

    به اعتقاد بسیاری از طرفداران عدالت ترمیمی ،میانجیگری قدیمی ترین و تاثیر گذارترین روشی است که امروزه نیز در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است واز جهات مختلف از سایر روش ها متمایز است . به یک معنا ، می توان میانجی گری را سنگ بنا وجانمایه عدالت ترمیمی دانست . و در یک جامعه مطلوب انسانی، برای حل تعارضات و اختلافات و نیز پاسخ دهی به نقض هنجارها، استفاده ابزارهای غیر قضایی از جمله اخلاق و عرف با کرامت انسانی سازگارتر بوده و توسل به آ نها از اولویت برخوردار است. میانجی گری بین طرفین دعوی)در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری واجد جنبه حق الناسی(و میانجیگری بین قاضی و مجرم - یا شفاعت)در امور کیفری حق اللهی(دو راه حل غیر قضایی برای حل و فصل دعاوی هستند. بطوری که جوامع مدرن نیز به اهمیت این منبع پی برده و به عنوان ابزاری برای رفع مخاصمات از آن استفاده می نمایند. نظام حقوق کیفری اسلام با برخورداری از مبانی سیاست کیفری مشارکتی به عنوان یکی از سیستم های پیشرفته حقوقی در مقابله با پدیده مجرمانه و شیوه پاسخ دهی به آن تلقی می گردد. از این روی مسیله اصلی مورد بحث این است که گفتمان نوین عدالت ترمیمی در حقوق کیفری فقه اسلامی، در خصوص چگونگی پاسخ دهی به پیامدهای ناشی از وقوع جرم؛ از چه جایگاه برخوردار می باشد؟ انگیزه اصلی این پژوهش، گشودن صفحه جدیدی نسبت به ساختار کاربردی نظریه عدالت ترمیمی در فقه جزایی اسلام است که براساس مطالعات صورت گرفته در منابع معتبر فقهی و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. در نهایت باید افزود که بررسی مبانی و ساختار اجرایی مجموعه ای از نهادها و قواعد فقهی ترمیمی در جهت تبیین جایگاه نظریه عدالت ترمیمی در فقه جزایی اسلام از مهم ترین نتایج این پژوهش تلقی می شوند.

    کلیدواژگان: فقهی، حقوقی، :میانجیگری، عدالت ترمیمی، عدالت کیفری
  • فتح اله کوشکی، علیرضا صادقی صفحات 115-129

    در واقع امر مطلق ربوبیت حق؛ هدایت و سعادت و گمراهی و شقاوت و کیفیت پرداختن به آن از پیچیده ترین و سنگین ترین مقولات افعال گفتاری قرآنی است، به طوری که شرح و بیان آن در قرآن به عهده ی خود خدا است و تکلیف ما در این قلمرو کشف حکم و بیان برمبنای تحلیل و تفصیل خود قرآن است، لذا براساس بررسی های قرآنی هدایت به معنای ارشاد و راهنمایی به سوی چیزی از چیزها است که یا حق است و یا باطل که راهنمایی به سوی آن، کشف و پدیدار شدن هدایت ربانی است که ناشی از صفت ذات ربوبیت حقیقت امر مطلق است و نحوه ی رساندن به هدف واقعی خویش است که نهایت آن نزدیک شدن به قربات صفات الهی و رشد و کمال در آن است و سرگردانی و پریشانی راه در این مسیر، همان گمراهی و دور شدن از صفات و اسماء الهی است و اگر این معنا و مفهوم به طور صحیح و نظام مند از روی آیات متشابه، مفهوم و مصداق آن درست ادراک نشود، بحث کردن در این وادی سرگردان و پریشان گویی بیش نیست، لذا نویسنده در این مقاله تمام سعی و تلاش خود را دارد که برمبنای سنت های الهی، در قرآن این مشیت الهی و کیفیت اسناد آن مفاهیم به خداوند و چگونگی و دلایل این هدایت و گمراهی نسبت به بندگان را بررسی و تحلیل نماید و مشی خدا در سرنوشت آدمی و فرایند تعلق گرفتن امر و اراده ی مطلق الهی در این زمینه را از نظرگاه روش شناختی تحلیلی بیان نماید.

    کلیدواژگان: سنن الهی، امرمطلق الهی، هدایت و اضلال، دین، معرفت دینی، روش شناسی تحلیلی، مشیت الهی
  • کیومرث یزدان پناه، حجت مهکویی، محمد مهدی نامداری صفحات 130-148

    ایمان، تقوی و اسلام و مشتقات آن، یکی از پر استعمال ترین مفاهیم ساختارهای معنایی در قرآن است. چراکه این مفاهیم ستون فقرات دین هستند. به همین دلیل اگر شکل منطقی این ساختار معنایی بگونه ای نظامند در ذهن به صورت روشمند نقش نبندد و بدرستی بر این اساس تحلیل معنایی نشود، استحکام آیات در هم ریخته و حکمت آیات قرآن به طور صحیح و آشکار درک و فهم نخواهد شد. همچنین در صورتی که تحلیل معناشناسی را با روش شناختی زبانی [معیار مفهومی و مصداقی] بکار نبریم و این روش بر اساس مدل نظامندی [یعنی رابطه زبان و واقعیت و ذهن] در اذهان جای نگیرد ، امر بر همگان مشتبه شده و آن انحراف و گمراهی که قرآن به آن اشاره کرده، به تدریج در قلب جای می گیرد. در این صورت تمایزها و برتری های این مفاهیم بطور روشن در زبان و ذهن انجام نخواهد گرفت. این مقاله سعی دارد تا این تحلیل معناشناسی را از مسیر روش شناختی تحلیلی منطق زبان و ذهن از نظرگاه پدیدارشناسی بحث و بررسی نماید و در پی آن است که از روش فوق، حکم را کشف نماید. همچنین بدون اظهار نظر شخصی و برداشت معرفت دینی، این ساختار معنایی را از خود ساختار واقعی و طبیعی آیات از راه آیات متشابه و سیاق آنها در خود جمله در همان سوره یا سوره های دیگر که در یک نظام حکمی شبیه به هم هستند و یکدیگر را بیان و تفسیر می کنند، استخراج نموده و به کمک شاهد مثال هایی از خود آیات و به مدد آنها، این ساختارهای طبیعی را تحلیل مفهومی کرده و تفاوت ها و تمایزها را مشخص و معین نماید. بر این اساس می توان گفت که ساختار زبان طبیعی ایمان همان ساختار آگاهی به چیزی است که در باور شکل می گیرد و در منطق ذهن نقش می بندد و این باور معطوف به چیزی است که یا حق است و یا باطل. از این رو از ویژگیهای ایمان و تقوی و اسلام در زبان متعارف قرآن یکی مبتنی بودن آن بر آگاهی به چیزی است و دوم انتخابی درونی و بیرونی و اکتسابی است، سوم اینکه قابل زیادت و نقصان است و تقوی نیز تجلی رفتاری همان ایمان در خارج است. به معنای نگه داشتن قوای درونی و حفظ تعادل آن در برخورد با چیزی از چیزهاست به دور از افراط و تفریط در مقابل امرالهی است و اسلام نیز مجموع اطاعت از هر دو است. در برخورد با سنتهای الهی، یا آگاهانه و از روی ایمان به دین تسلیم می شود یا آمرانه از روی اجبار و عادت قوم یا سنت تجربه تاریخی، سر تسلیم فرود می آورد که این همان ربوبیت الهی در برابر امر مطلق است.

    کلیدواژگان: ایمان، تقوی، اسلام، آگاهی، پدیدارشناسی، روش شناسی تحلیلی
|
  • Pages 1-16

    Justice is an ideal of human, religious and divine that has a long history of human life. One of the goals of the Prophets mission is establishment of justice. In different verses of the Holy Quran, human, people and believers have been ordered to do justice. The purpose of this study was evaluation of the social justice approach from the point of view of the Holy Quran and narrations. This research is descriptive-analytic and fundamental in the field of library work to prove its theories. At first, the concept and meaning of justice was assessed from different perspectives of philosophers, jurists and thinkers. Then, triple of justice (the relation of Allah, Prophets and human with justice) has been mentioned with the associated verses. Moreover, importance of justice in the Holy Quran and Islam is clearly expressed. Also, noted that Islam does not regard justice as relative and considers it to be absolute. Because the proportion of justice depends on the basis of sacredness and eternity of religion, and ultimately the effects of social justice are mentioned.

  • Pages 17-27

    In this paper, which is the result of a field study, the issue of influential indicators in increasing the satisfaction of foreign buyers of Iranian products was studied. After reviewing research related to the topic, a questionnaire with closed questions was designed to measure the effective indicators in increasing the satisfaction of foreign buyers of pistachio products. The present research method is descriptive and survey. The research site is in Tehran. The statistical population of the study is all managers and experts of pistachio exporting companies in Tehran. 20 questionnaires were collected using the available sampling method. Data were analyzed using Spss statistical software and descriptive statistics such as mean and standard deviation and t-test were used. The research findings also indicate that there are indicators of cultural contrast, contextual recognition, goal adjustment, dependence, trust, social orientation, flexibility, contradiction and ultimately conflict in negotiations with foreign buyers. The goal adjustment index has the highest and the social incidence rate has the lowest averages among other indicators.

  • Pages 28-41

    Since in our country, children are more or less persecuted in various ways (harassment, harassment, torture) and issues related to children, especially how they are treated, are important issues in any society.It is clear that the happiness of society depends on the upbringing of children, and in order for society to grow and excel, the child must be educated and prepared for responsibility and normal and social life. The method of this research is library and review review Documents, articles, research, and books from previous years on the subject are being studied, and we will summarize the results of all the researchers. The results also show that child abuse as an important and measurable variable in all societies requires more scientific and research studies on the causes, harms and consequences, as well as providing solutions to reduce child abuse and its effects and consequences. It is for children.

  • Pages 42-51

    Human's free will or determinism is one of the long-standing subjects that has been a notable point in all civilizations and has remained to contemporaneous. Extensive definitions and assumptions have led to a miss-understanding and confusion of the matter. This paper implements an interaction model for examining the interaction between free will and determinism. The proposed model seeks to clarify the relationship between free will and determinism concerning articulating minimal and simple presuppositions and definitions, for investigating human behaviors or thoughts. Finally, a comparison has been executed between models donated by Spinoza, Mohammad Hossein Tabatabai, and Morteza Motahhari.

  • Pages 70-75

    Discussing expediency and systematizing it as a rule and a specific title can have a significant impact on the issuance of a ruling. In the Shi'ite view, government orders are partial orders and instructions, the position of general rules and regulations, and the order in which Shariah is enforced. That the legitimate leadership of a society according to the right of leadership - which has been delegated to him by God Almighty or the Infallible One - and issued in the community's best interest. In Sunnis' view, the purpose of maintaining a system of government orders based on the nature of the expediency means Protecting the five purposes of the Shari'ah is wisdom, self, generation, property and religion. There are several types of expediency that are here referred to as 'marseille'. The purpose of issuing a government order is that public interest must be respected. The government decree on its purpose is to preserve the system, which is one of the greatest interests of human society. In this research, we have tried to explore the implications of what is the preservation of the system in government-related rules of interest and what is the position of Farragin.

  • Pages 76-84

    Mountaineering, as a "people's" act, as a cultural sport, is a gradual sublime and collective act. People in Iran, due to the beneficence of living in high zones –except the middle and a vast range of eastern regions in Iran's plateau-, are affiliated with mountains. Mountaineering, with considering its minimum requirements, can be inclusive among the residents of the mountain areas; moreover, the organized form of this act, orchestrate it more like a pluralistic people's practice. This article, regarding the explanation of mountaineering philosophy and delving deep in mountaineering's petty- history, is trying to depict the philosophical core of this act connecting with Iranians' lifestyle.

  • Pages 85-97

    The present study aimed to investigate the relationship between perceived organizational justice and personality type with job satisfaction of employees of state-owned banks in Urmia. The present study is part of applied research in terms of purpose and according to the nature of the subject, it is a descriptive-correlational research .The statistical population includes all employees of state-owned banks in Urmia city in 2015, of which 366 were selected, of which 188 were selected using Cochran's formula .

  • Pages 98-114

    ccording to many proponents of restorative justice, mediation is the oldest and most effective method used today in many parts of the world and is different from other methods. In a sense, mediation can be considered the cornerstone and foundation of restorative justice. And in a desirable human society, to resolve conflicts and disputes as well as to respond to violations of norms, the use of non-judicial tools such as ethics and custom is more compatible with human dignity and appealing to them is a priority. Mediation between litigants) in legal litigation and criminal litigation have the aspect of copyright (and mediation between judge and criminal - or intercession) in criminal matters (two non-judicial solutions to settle litigation, as well as modern societies). They realize the importance of this resource and use it as a tool to resolve conflicts. The Islamic Criminal Law System, with its basic criminal policy principles, is considered as one of the advanced legal systems against criminal phenomenon and the way to respond to it. Therefore, the main issue under discussion is what is the position of the new discourse of restorative justice in the criminal law of Islamic jurisprudence, on how to respond to the consequences of crime? The main motive of this research is to open a new page. Regarding the applied structure, the theory of restorative justice in Islamic jurisprudence is based on studies conducted in authoritative jurisprudential sources and analytical descriptive methods. Finally, it should be added that the study of the principles and executive structure of a set of restorative jurisprudential institutions and rules Explaining the position of the theory of restorative justice in Islamic criminal jurisprudence is one of the most important notes Edges of this research are considered.

  • Pages 115-129

    In fact, the absolute thing is the Lordship of truth; Guidance, happiness, misguidance, cruelty, and the quality of dealing with it are among the most complex and heavy categories of Qur'anic verbal actions.

  • Pages 130-148

    Faith, piety and Islam and its derivatives are one of the most widely used concepts of semantic structures in the Qur'an. Because these concepts are the backbone of religion.