فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال بیست و پنجم شماره 1 (پیاپی 97، بهار 1401)

نشریه علوم سیاسی
سال بیست و پنجم شماره 1 (پیاپی 97، بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید سجاد ایزدهی * صفحات 7-30

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی است. این تحقیق ضمن به کارگیری روش های مورد استفاده در علم کلام، با تاکید بر ضرورت امتداد توحید در عرصه های مختلف رفتاری، ساختاری و شکلی در حوزه های سیاست، حکومت و حکمرانی، ارایه برخی الزامات توحید سیاسی «در حکومت» و «بر حکومت» را به عنوان نوآوری این تحقیق برشمرده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برخلاف تفکری که درجهت تفکیک حوزه علم کلام با حوزه علم فقه، عرصه باورهای دینی را امری متمایز از عرصه رفتارهای مومنانه تلقی می کند، باید اذعان کرد که باورهای دینی، تنها مقوله ای ذهنی و به مثابه جزیره ای مستقل از حوزه رفتارهای مومنان نیست، بلکه باورها مقدمه رفتارهای مومنانه هستند. براین اساس اگر توحید، به مثابه برترین آموزه های اعتقادی، در رفتار فردی و اجتماعی مومنان جلوه گر نشود و زندگی مبتنی بر توحید را در عرصه های مختلف زندگی محقق نکند، باوری صرفا ذهنی خواهد بود که عملا تاثیری در حاکمیت انحصاری خداوند و قوانین الهی در جامعه نخواهد گذاشت. طبعا ساحت های مختلف توحید مانند توحید تشریعی و ولایی علاوه بر حضور در حوزه های فردی زندگی مردم، باید بتوانند به حاکمیت خداوند در عرصه جامعه بینجامند و ضمن نقض حاکمیت دیگران در عرض حاکمیت خداوند و نفی سکولاریسم در حکمرانی، در عرصه های مختلف حکومت نیز تاثیرگذار باشند که از آن جمله می توان به تاثیر توحید ربوبی و توحید ولایی در حکومت، تاثیر توحید در اطاعت در فرایند حکمرانی، تاثیر توحید در ویژگی های حکومت و تاثیر توحید در رویکرد حکومتی از فقه یاد کرد.

    کلیدواژگان: توحید، توحید سیاسی، توحید تشریعی، توحید ولائی، حکومت، سکولاریسم
  • فردین مرادخانی*، مرضیه صادقیان صفحات 31-50
    هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم امانت، به عنوان مبنایی برای برابری، با تاکید بر اندیشه محقق نایینی است. نایینی در ترسیم حکومت عادلانه (به تعبیر ایشان: سلطنت ولایتیه)، با محور قراردادن امانت در جمیع امور، این اصل فقهی را که بیشتر در حقوق خصوصی کاربرد داشته است، در حوزه حقوق عمومی مطرح می کند. وی تلاش کرد تا با به کارگیری مفاهیم حقوق خصوصی در حقوق عمومی، اذهان مردم زمان خود را برای پذیرش مفاهیم جدید آماده کند. نایینی حکومت را به مثابه امانتی می دانست که ازجانب مردم به حاکم سپرده شده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و نتایج نشان داد که نایینی در امانت دانستن حکومت برای همه افراد جامعه در سپردن چنین امانتی جایگاه برابر و حقی یکسان قایل است؛ درنتیجه حکومت نیز ملزم به رعایت این برابری برای شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی می باشد.
    کلیدواژگان: نائینی، امانت، برابری، حکومت، مشروطیت، حقوق شهروندی، حقوق عمومی
  • محسن عسکری جهقی صفحات 51-74

    اگرچه توسعه تکنولوژی های ارتباطی موجب شکل گیری اجتماعات شبکه گونه آنلاین در فضای مجازی شده و در رفتارهای فردی و اجتماعی مردم تاثیرات عمیقی گذاشته است، اما تحقیقات تجربی انگشت شماری را می توان سراغ گرفت که موضوع آن ها، بررسی چگونگی پیوند و تاثیر این شبکه های نوپدید بر رفتار مشارکت‎جویانه شهروندان در امور سیاسی باشد. پژوهش حاضر به این سوال می پردازد که آیا شبکه های اجتماعی مجازی می توانند بر مشارکت سیاسی دانشجویان تاثیرگذار باشند؟ فرضیه پژوهش از طریق پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه قم به آزمون تجربی گذاشته شد. اعتبار پرسشنامه مذکور مبتنی بر آماره آلفای کرونباخ است. داده ها از طریق نرم افزار SPSS تحت محیط ویندوز، تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم شبکه های اجتماعی به سه بعد افقی، عمودی و انسجام اجتماعی و درنظرگرفتن پنج وجه از مشارکت سیاسی، یعنی: انتخاب‎کنندگی (سطح یک)، نظارت سیاسی (سطح دوم)، انتخاب‎شوندگی (سطح سوم)، دخالت و مشارکت در اصلاحات درون‏ساختاری (سطح چهارم) و اقدام و عمل برای تغییرات بنیادین نهادهای سیاسی (سطح پنجم)، جامعه ی آماری انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهند که شبکه های افقی دارای بیشترین تاثیر، و شبکه‎های عمودی دارای کم ترین تاثیر در مشارکت سیاسی کاربران شبکه های اجتماعی مجازی هستند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی، و طرح آن با توجه به روش جمع‎آوری داده‎ها از نوع پس‎رویدادی است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی، شبکه‎های اجتماعی افقی و عمودی، مشارکت سیاسی
  • آسیه مهدی پور صفحات 75-106

    بسیاری جهاد را جنگ در راه خدا برای دفاع از دین و مبارزه با ظلم و بی عدالتی می دانند، اما با بررسی دقیق تر می توان به طیفی از معانی و برداشت های گوناگون از این آموزه مهم دینی دست یافت که دارای ابعاد فردی و اجتماعی است؛ ظرفیت های اجتماعی و غیرنظامی فریضه جهاد جدی تر به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم جهاد در اندیشه آیت الله خامنه ای است. داده های پژوهشی از بیانات ایشان طی سال های 1368 تا 1400 انتخاب و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین تحلیل شده است. تحلیل مضمون شبکه ای در سه گام استخراج مضامین پایه ای، سازمان دهنده و فراگیر و درنهایت مضامین فراگیر را به عنوان یافته های نهایی مورد تحلیل قرار می دهد. پنج مضمون فراگیر شناسایی شده جهاد در اندیشه آیت الله خامنه ای نشان می دهد جهاد آموزه ای بنیادی و فریضه ای الهی است که در همه ابعاد زندگی انسان نقش کلیدی ایفا می کند. جهاد با مفاهیمی هم چون خودسازی و دگرسازی، مسیولیت اجتماعی و امربه معروف و نهی ازمنکر، مبارزه با هرگونه مانع و دشمن و نیز تلاش برای دست یابی به جامعه ای آباد و عدالت محور پیوندی عمیق و محکم دارد. در اندیشه آیت الله خامنه ای جامعه ای که در آن جهاد نباشد، جامعه ای تنبل و بی تفاوت است که همواره عقب مانده و شکست خورده باقی می ماند. از نظر ایشان رمز پیروزی و نجات در مقابل ظالمان و استکبار، توجه به جهاد در همه ابعاد زندگی است.

    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، تحلیل مضمون، جهاد، خودسازی، مسئولیت اجتماعی
  • علی مالمیر، حیات عامری*، محمد دبیرمقدم، فردوس آقاگلزاده صفحات 107-130

    هدف پژوهش حاضر تبیین بازنمایی های ایدیولوژیک و جهت دار تحولات سیاسی در رسانه های خبری منتخب است. پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و با ترکیبی از روش های کمی و کیفی به تحلیل داده ها پرداخته است. بدین منظور عناوین برگزیده دو رسانه داخلی (وبسایت شبکه خبر و شبکه پرس تی وی) به نمایندگی از گفتمان جمهوری اسلامی و دو رسانه خارجی (وبسایت صدای آمریکا بخش فارسی و بی بی سی بخش انگلیسی) به نمایندگی از گفتمان طرف غربی در بازه زمانی خروج آمریکا از توافق، لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات هسته ای بررسی شد. داده های موردنظر با استفاده از مبانی نظری گفتمان انتقادی و چارچوب نظری هلیدی در زبان شناسی نقش گرا تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی زبان شناختی عناوین خبری در این رسانه ها نشان می دهد که هریک از گفتمان ها در تلاش هستند که مسیولیت شکست برجام را متوجه گفتمان رقیب سازند. تحلیل زبانی عناوین خبری رسانه های گفتمان های رقیب موید این رویکرد ایدیولوژیک است. هم چنین رسانه ها به نمایندگی از طرف گفتمان خودی در تلاش هستند که با برجسته ساختن اقدامات مثبت خود و انتساب ویژگی های مقبول به گفتمان متبوع خویش، تصویری مثبت از خود ارایه نمایند. آن ها در این مسیر با برجسته سازی برخی کنش ها و کنشگران، برخی دیگر را به حاشیه می رانند و گاه با ارایه اطلاعات ناقص و جهت دار به ذهن مخاطب جهت می دهند.

    کلیدواژگان: بازنمایی ایدئولوژیک، نظام گذرائی، برجام، شبکه خبر، شبکه پرس تی وی، صدای آمریکا، شبکه خبری بی بی سی
  • صدیقه خراسانی صفحات 131-156

    خاورمیانه محل پیدایش و تلاقی هویت های متعارض است که برآیند آن بازتولید بحران در این منطقه است. مهم ترین مسیله در فهم ماهیت و تداوم بحران در خاورمیانه، کشف فرایند بازتولید هویت های متعارض در این حوزه جغرافیایی است. هویت های متعارض در خاورمیانه همواره با بروز در صورت بندی های مختلف، منشا بحران های گوناگونی می شوند که تاکنون برای عبور از آن راه حل مشخصی ارایه نشده است. پرسش اصلی این پژوهش بر چگونگی بازتولید بحران و دایمی شدن آن در خاورمیانه متمرکز است. در پاسخ احتمالی به سوال فوق می توان گفت، به نظر می رسد که منشا اصلی بحران در خاورمیانه وجود هویت‎های متعارض در این منطقه است که موجب بازتولید هویت های متعارض و تداوم بحران در آن می شود. بخشی از تعارضات هویتی این منطقه ریشه در عناصر داخلی ای نظیر تجربه تاریخی، متغیرهای داخلی سازنده هویت های متعارض به مانند وهابیت، القاعده و داعش و نیز رابطه دولت و نخبگان دارد؛ بخش دیگری نیز ریشه در عوامل خارجی ای نظیر استعمار، اسلام سیاسی (در سطح جهان اسلام) دارد که به تهدیدات هویتی می انجامد. براساس این شاخص ها، دستاورد مقاله حاضر ارایه یک صورت بندی از چرخه بازتولید بحران در خاورمیانه در پرتو هویت های متعارض است تا در امتداد آن بتوان فهمی از ماهیت بحران و درنهایت تداوم آن به دست آوریم

    کلیدواژگان: هویت، هویت های متعارض، بحران، خاورمیانه، ژئوپلیتیک آشوب
  • انسیه جهانی، راضیه مهرابی کوشکی* صفحات 157-182

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تحولات سوریه است. نتایج حاصل از روش پژوهش توصیفی تحلیلی مقاله نشان می دهد که رسانه های مورد بررسی، همسو با اهداف سیاست خارجی کشور متبوع خود، چارچوب سازی های متنوعی را به کار برده اند. به عبارت دیگر میان عملکرد رسانه ها و جهت گیری سیاست خارجی آن ها ارتباط معناداری وجود دارد و متناسب با آن، مولفه های معنایی مشخصی از صحنه بحران، تصویرسازی و چارچوب بندی می شود. با استفاده از نظریه گافمن و ایده چارچوب سازی، رسانه ها تلاش می کنند واقعیت صحنه بحران را درقالب های معنایی مشخصی صورت بندی نمایند. رسانه ها در ایران به چارچوب سازی با مشخصات ایدیولوژیک، فرهنگی و امنیتی توجه دارند و رسانه ها در اتحادیه اروپا، چارچوب سیاسی امنیتی و اقتصادی را در بحران سوریه دنبال می کنند.

    کلیدواژگان: سیاست خارجی، جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا، بحران سوریه، رسانه، فناوری-های ارتباطی
  • سید حسین اطهری، محمد عثمانی* صفحات 183-206

    برخی متفکران جهان اسلام درصدد همسازی سنت و مدرنیته ازطریق پالایش سنت و ارایه الگوی حکومتی متناسب با زیست مدرن و متکی به امر سنت برآمده اند. محمد عابد الجابری و محمد آرکون دو متفکر جهان اسلام، این موضوع را ذیل دو انگاره عقل عربی و عقل اسلامی مورد تامل قرار داده اند. سوال مطرح این است که چرا محمد عابد الجابری و محمد آرکون در مواجهه با عقلانیت برساخته سنت اسلامی، از دو انگاره متفاوت عربی و اسلامی برای این عقل سخن گفته اند؟ این دوگانگی چه تاثیری بر امر سیاسی و نمود حکومتی آن خواهد داشت؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که محمد عابد الجابری در مواجهه با سنت، آن را در چارچوب فرهنگی و عناصر هویتی ای چون زبان، ساختارهای اجتماعی و مناسبات قدرت در جامعه عربی می بیند، در حالی که آرکون این نگرش را در بستر تمدنی و تلاش های اقوام، فرهنگ ها و تعاملات با دیگران ازیک سو و مرجعیت دین و مبانی اسلامی آن ازدیگرسو مورد خوانش قرار می دهد.

    کلیدواژگان: سنت، مدرنیته، عقل عربی، عقل اسلامی، عابد الجابری، محمد آرکون، حکومت -دموکراتیک
|
  • Sayyid Sajjad Izadhy Pages 7-30

    The present research aims to consider the impact of the degrees of divine unity on the Islamic government. Drawing on the methods of theology, the research emphasizes the necessity of spreading divine unity in various behavioral, structural, and formal domains of politics and government. Its contribution is the presentation of certain requirements of political unity “in the government” and “on the government.” The findings of the research show that, unlike the view that distinguishes theology from jurisprudence and religious beliefs from the practices of believers, it should be acknowledged that religious beliefs are not subjective categories in isolation from the domain of the practices of believers. To the contrary, such beliefs are preparations for those practices. Accordingly, if divine unity (or monotheism) as the most significant religious belief does not appear in individual and social practices of believers, and they do not lead a monotheistic life, then this would just be a subjective belief that actually has no effects on God’s exclusive rule and divine laws in the society. Of course, various dimensions of divine unity, such as legislative (tashrīʿī) and guardian (wilāʾī) monotheism, should be present in individual aspects of people’s lives, and should also lead to the rule of God in the society. They should negate the rule of anything but God and negate secularism in government. Moreover, they should affect different dimensions of government, including the impact of the unity of lordship and unity of guardianship on the government, the impact of the unity of obedience in the governing process, the impact of monotheism on the features of government, and the impact of monotheism on the governmental approach to jurisprudence.

    Keywords: monotheism, Divine Unity, unity of politics, unity of legislation, unity of guardianship, government, secularism
  • Fardin Moradkhani *, Marziyeh Sadehiyan Pages 31-50
    The present research aims to study the notion of trust as a foundation of equality in the views of Nāʾīnī. In his portrait of a just government (or in his words, guardianship monarchy [salṭanat wilāyatiyya]), Nāʾīnī gives a central role to trust (amāna) in all affairs, and hence, he applies this jurisprudential principle, which was mostly applicable to private law, to the domain of public law. He deployed notions of private law in the domain of public law in order to prepare the minds of people at the time for embracing new concepts. Nāʾīnī believed that government was a trust, rulers were trustees, and people were trustors. The method of this research is descriptive-analytic, and our findings show that Nāʾīnī assigned an equal role and right to all members of the society (as trustors) in his view of government as trust. As a result, governments are required to observe such equality for the citizens in political and social affairs.
    Keywords: Nāʾīnī, trust, equality, government, constitutional government, citizen rights, public law
  • Mohsen Askari Jehaqi Pages 51-74

    Although development of communicative technologies has formed online network communities on the cyberspace and has deeply affected people’s individual and social behaviors, there are very few empirical studies of how such newly emerged networks connect and influence the participation behaviors of citizens in political affairs. The present research addresses the following question: can virtual social networks affect students’ political participation? The research hypothesis was put to an empirical test through questionnaires presented to students of the University of Qom. The validity of the questionnaire is based on Cronbach’s alpha statistic. The data were analyzed through SPSS software under Windows. The statistic population was studied given a division of social networks into horizontal, vertical, and social solidarity, and given five aspects of political participation; that is, electing (first level), political monitoring (second level), being elected (third level), participation and engagement in inner structural reforms (fourth level), and measures taken to bring fundamental changes in political institutions (fifth level). Our findings show that horizontal networks are the most influential, and vertical networks are the least influential in political participations of the users of virtual social networks. The present research is a correlational study, with the method of data collection of the post-event variety.

    Keywords: social capital, virtual social networks, horizontal, vertical social networks, Political Participation
  • Asiyeh Mahdipour Pages 75-106

    Many people believe that jihad is a fight on the path of God to defend the religion and combat injustice. A closer look, however, provides us with a range of interpretations of this major religious doctrine, which as individual and social dimensions. Jihad seems to have more serious social and non-military capacities. The present research aims to explicate the notion of jihad in Ayatollah Khamenei’s view. Data from his speeches from 1989 to 2021 have been selected and then analyzed with a qualitative approach, using the method of network of themes. The analysis of the network theme consists of three stages: extraction of basic themes, organizing themes, and global themes, and it finally analyzes the global themes as final results. Five global themes have been identified for jihad in Ayatollah Khamenei’s view, which shows that jihad is a fundamental doctrine and a divine obligation that plays a key role in all dimensions of the human life. Jihad is closely tied to notions such as construction of oneself and construction of others, social responsibility, enjoining the right and forbidding the wrong, fighting against all obstacles and enemies, and attempt to achieve a thriving, justice-based society. In Ayatollah Khamenei’ view, a society without jihad is an idle indifferent society that always lags behind and remains defeated. In his view, the secret to victory against the unjust rulers of the world is to give pride of place to jihad in all aspects of life.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Thematic analysis, jihad, construction of oneself, Social responsibility
  • Ali Malmir, Hayat Ameri *, Mohammad Dabirmoghaddam, Ferdows Aghagolzade Pages 107-130

    The present research aims to explain the ideological biased representations of political developments in specific news media. This is a descriptive-analytic research, which analyzes the data with combination of quantitative and qualitative methods. To do so, two domestic media (the website of IRI News Network and Press TV) as representatives of the discourse of the Islamic Republic and two foreign media (the website of the Voice of America Persian News Network and English BBC) as representatives of the Western side in the period from the American exit from the JCPOA agreement to the final step by Iran in reducing its nuclear commitments. The data were analyzed by utilizing the theoretical principles of the critical discourse and the theoretical framework of Halliday in functional linguistics. The results of the linguistic study of the news titles in these media show that each discourse tries to blame the other side for the failure of JCPOA. This ideological approach is confirmed by a linguistic analysis of the news titles of the rival discourses. Moreover, on behalf of their relevant discourses, these media try to highlight their positive measures and attribute plausible features to their own discourse. In this way, they highlight certain acts and actors to marginalize others, and sometimes they give directions to their audiences with partial or biased information.

    Keywords: ideological representation, transitory system, JCPOA, News Network, Press TV, Voice of America, BBC
  • Sedighe Khorasani Pages 131-156

    The Middle East is the origin and confluence of conflicting identities, as a consequence of which crisis is reproduced in the region. The most significant problem in understanding the nature and continuity of crisis in the Middle East is the discovery of the process of reproduction of conflicting identities in this geographical region. In one form or another, conflicting identities in the Middle East give rise to a variety of crises, no solution to which has been offered yet. The main question of this research is how crisis is reproduced and perpetuated in the Middle East. A possible answer is that the main origin of crisis in the Middle East seems to be the existence of conflicting identities in the region, which reproduces conflicting identities and perpetuates crisis there. Part of identity conflict in the region has its roots in domestic elements such as historical experience, domestic variables that constitute conflicting identities such as Wahhabism, Al-Qaeda, ISIS, as well as the relation between governments and elites. Another part of such conflict is rooted in foreign factors such as colonialism and political Islam (at the level of the Islamic world), which lead to identity threats. On these criteria, the present article offers a formulation of the cycle of crisis in the Middle East in light of conflicting identities so that we can have an understanding of the nature of crisis and its perpetuation.

    Keywords: Identity, conflicting identities, crisis, Middle East, geopolitics of chaos
  • Ensie Jahani, Razie Mehrabi * Pages 157-182

    The present research aims to study the role of the media of the Islamic Republic of Iran and the European Union concerning developments in Syria. The results of the descriptive-analytic research show that the media in question deploy various framings in line with foreign policy goals of their respective countries. That is, there is a meaningful relation between the performance of the media and the direction of their foreign policies, in keeping with which specific semantic components of the crisis stage are portrayed and framed. Drawing on Goffman’s theory and the idea of framing, media try to formulate the realities of the crisis scene in certain semantic frames. The framing by Media in Iran has ideological, cultural, and security specifications, while those in the European Union pursue a political-security and economic frame in the Syrian crisis

    Keywords: foreign policy, Islamic Republic of Iran, European Union, Syrian crisis, media, communicative technologies
  • Hosein Athari, Mohammad Osmani * Pages 183-206

    Some intellectuals in the Islamic world seek to homogenize the tradition and modernity by purifying the former and providing a governmental model that fits modern life and is based on the tradition. Mohammed Abed al-Jabri and Mohammed Arkoun, two intellectuals of the Islamic world, have conceptualize the issue, respectively, as Arabic reason and Islamic reason. The question is why Mohammed Abed al-Jabri and Mohammed Arkoun have talked about two different notions of reason—Arabic and Islamic—in the face of the rationality constructed from the Islamic tradition, and how such duality would affect the political and its governmental exemplification. The hypothesis of the present research is that Mohammed Abed al-Jabri sees the tradition in the cultural framework and identity elements such as language, social structures, and power relations within the Arabic society, while Arkoun sees it in a civilizational background and efforts made by ethnicities, cultures, and interactions with others, as well as religious authority and its Islamic principles

    Keywords: tradition, modernity, Arabic reason, Islamic reason, Abed al-Jabri, Mohammed Arkoun, democratic government