فهرست مطالب
فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 111 (تابستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/06/13
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-14آنچه امروزه با عنوان «علوم اجتماعی» از علوم انسانی یاد میشود، میراثدار سنت فلسفی اسکاتلندی و فرانسوی است. فیلسوفان کلاسیک آلمان آنچه را همتایان فرانسوی شان بیشتر با عنوان علوم اجتماعی میفهمیدند، با عناوین «علوم تاریخی»، «علوم روحی» و یا «علوم اخلاقی» مطرح کردند؛ اینها همه مسبوق به اصطلاح فلسفه خلقی است. این همه نشان از تفاوت منظری است که این دیدگاهها در مورد ماهیت و چیستی انسان اختیار کرده بودند. از منظر امثال دیلتای، علوم انسانی، از آن جهت علم تاریخیاند که انسان را موجودی تاریخی میفهمیدند؛ یا برخی دیگر، از آنجا که انسان را موجودی صاحب اراده میدانستند، ازاین رو حوزه علوم انسانی را ساحت اراده و اخلاق تصویر می کردند. ازهمین رو، امثال گادامر نیز علم انسانی را میراثدار فرونسیس ارسطویی میدانند. از دیدگاه این نوشتار، اگرچه تمرکز بر حکمت عملی ارسطویی نمیتواند آورده چندانی برای علوم انسانی داشته باشد، اما دوره دیگری از حکمت عملی در فضای اندیشمندان مسلمان شکل گرفته است که در کنار حفظ نام حکمت عملی، هویت آن را به طورکلی متحول کرد و آن سنگ بنای قانون کردار انسانی در دانش حکمت عملی بود؛ قانونی جهانی که حکمت عملی را از مطالعه شخص فضیلت مند به دانش شناسایی جهان انسان و جهان اخلاق ارتقا داد و درنتیجه خود را به عنوان نیای بزرگ علوم انسانی تثبیت کرد؛ نقشی که در طول تاریخ به فراموشی سپرده شد.کلیدواژگان: علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم تاریخی، علوم روحی، فلسفه خلقی، حکمت عملی، فرونسیس
-
صفحات 15-25«باید» و «هست» و رابطه آن دو در فلسفههای سنتی و حتی فلسفههای جدید همواره موضوع بحث و تامل بوده است. این موضوع در قرن اخیر، از فلسفه به جامعهشناسی علم رفته و زیست جمعی و علمی محققان و دانشمندان را بهمثابه موضوعی انضمامی مورد تحقیق قرار داده است. در این تاملات، برخلاف برداشت فلسفی که بیشتر خواهان استقلال و خلوص علم از غیرعلم است و به ایده علم ناب در عالم ایدهها و یا در ضمیر حکیم و یا در انتزاعی خالص و به طورکلی در ساحت «هست»هایی تغییرناپذیر نظر دارد، این هستهای ازلی و ثابت جای خود را به هستهای زمانی و مکانی و اجتماعی داده و از این رو نوع دیگری از این رابطه را رقم زده است؛ رابطهای که به بایدهایی متفاوت انجامیده است. این موضوع سبب تغییر نگاهی عمده در ملاحظات روششناختی و تحلیلهای فلسفی و جامعهشناختی درباره موضوعات تحقیق از جمله روششناسی علم و معرفتشناسی معیار شده است. در این نوشتار تلاش میشود پس از بیان تاریخچهای کوتاه از رابطه این دو مقوله در فلسفه سنتی، به تغییرات معنایی و روشی اشاره شود که در رابطه این دو، به ویژه در جامعهشناسی علم و معرفت در دوران جدید و معاصر رخ داده است.کلیدواژگان: باید، هست، فلسفه، جامعهشناسی علم، هنجار، معرفت
-
صفحات 27-41
بررسی و علتیابی چگونگی پدیدآمدن حکومتها و نیز زوال و سقوط آنها از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه اندیشمندان علوم انسانی بوده است. یکی از این اندیشمندان، ابنخلدون، متفکر مسلمان قرن هشتم هجری است که پس از مطالعات گسترده تاریخی، نظریه خود را با عنوان «علم جدید عمران» ارایه کرد. با این نظریه میتوان ظهور و سقوط حکومتهای گذشته را تبیین نمود؛ ولی آیا با این نظریه میتوان ظهور و سقوط حکومتهای معاصر را هم تبیین کرد؟ در پاسخ میتوان گفت با وجود اینکه شاخصهای (عوامل) تعیینشده از سوی ابنخلدون در مورد ظهور و سقوط حکومتها که با نگاه واقعگرایانه تدوینشده، فرازمانی بوده است و امروزه هم کاربرد دارد؛ ولی با توجه به تغییر عصبیتها و ظهور عصبیتهای نوین و نیز نقش سازمانهای بینالمللی و دولتهای خارجی و فناوریهای جدید، بهویژه رسانهها در ظهور، ثبات و سقوط حکومتها میبایست این نظریه بازبینیشده و اصلاحاتی را در کاربرد این نظریه بهکار گرفت تا امکان تبیین دقیقتر و واقعیتر ظهور و سقوط حکومتهای معاصر براساس این نظریه فراهم شود.
کلیدواژگان: علم عمران، عصبیت، تجملگرایی، فساد -
صفحات 43-59
هدف این مقاله بررسی و تبیین جایگاه دانش فلسفه در دانش سازمان و مدیریت با تاکید بر هستی شناسی سازمان از نگاه فلسفه اسلامی است. مسایل فلسفی یکی از مبانی در تاثیرگذاری بر دانش سازمان و مدیریت تلقی میشود. معرفتشناسی، هستی شناسی و انسان شناسی از جمله مسایل مهم در فلسفه است که نقش تعیین کننده ای در روش، محتوا و جهتگیری مسایل مدیریت و سازمان دارد. با اعتراف به این نقش، فلسفه اسلامی، به عنوان بدیل دیگر فلسفه ها، در تلقی خود از مسایل این حوزه، میتواند تاثیر بالقوه ای را در دانش مدیریت و سازمان داشته باشد. برای پاسخ به چگونگی این تاثیرگذاری، با رویکرد اکتشافی و به روش عقلی، به دلالتهای التزامی نظرات فیلسوفان مسلمان با رجوع به منابع آنان (با تاکید بر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی)، بر هستیشناسی سازمان و دانش مدیریت مرتبط با آن پرداخته شده است.
کلیدواژگان: مدیریت و سازمان، فلسفه دانش مدیریت و سازمان، فلسفه اسلامی، هستی شناسی سازمان و اعتباریات -
صفحات 61-77چندی است مفهوم دیالوگ مورد توجه برخی از پژوهشگران اجتماعی قرار گرفته است. این پژوهشگران با استناد به نظرات مارتین بوبر، میخاییل باختین و دیوید بوهم جایگاه رفیعی برای دیالوگ در تحقیقات اجتماعی قایلشده، بیتوجهی به آن را مورد انتقاد قرار داده اند و خواستار به وجود آوردن پارادایم جدیدی در عرصه علوم اجتماعی هستند؛ با این حال در عمل، تحقیق هایی که با عنوان رویکرد دیالوگیکال انجام شده است، صرفا رهنمودهای نظریه پردازان دیالوگ را در هنگام مصاحبه با مشارکت کنندگان خود به کار بسته اند؛ بدین ترتیب پژوهش های یادشده جایگاه دیالوگ را از یک پارادایم جدید به یک ابزار و تکنیک تحقیق کاهش داده اند. در این مقاله، نخست تیوری های صاحب نظران عرصه دیالوگ مورد بررسی قرار گرفته و پیامدهای مدعیات این اندیشمندان در عرصه پژوهش اجتماعی صورت بندی شده است. سپس طرح نوینی از یک پژوهش دیالوگیکال ارایه می شود؛ طرحی که بر مبنای آن کل پژوهش (و نه تنها بخشی از آن) به مثابه گفت و شنیدی مداوم در نظر گرفته خواهد شد، گفت وشنیدهایی که ارزشمندند و باید در گزارش تحقیق گنجانده شوند.کلیدواژگان: دیالوگ، روش پژوهش دیالوگیکال، مارتین بوبر، میخائیل باختین، دیوید بوهم
-
صفحات 79-100شبکه های اجتماعی مجازی نقش بسیار مهمی در تغییرات اجتماعی به خصوص تغییرات روابط ساختاری و عاطفی خانواده بازی می کنند. اما پیش بینی این تغییرات امروزه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. اما از چه روشی می توان برای پیش بینی تغییرات ساختاری خانواده استفاده کرد. این تحقیق درصدد است یکی از این روش ها را که از زیرمجموعه هوش مصنوعی است، به نام شبکه عصبی مصنوعی معرفی کند و به عنوان نمونه کارآمدی آن را در پیش بینی روابط خانواده هایی که تحت تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی قرار دارند، نشان دهد. از این رو پرسش تحقیق این گونه صورت بندی می شود که با چه روش یا روش هایی می توان پیامدهای تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر روابط خانواده را پیش بینی کرد؟ از آنجا که این پژوهش یک پژوهش کمی است، جمع آوری داده به وسیله پرسشنامه انجام و مدل تحقیق عملیاتی شد. مدل تحقیق، یک مدل فازی آماری میدانی است. نتیجه تحقیق پیش بینی چهار نوع خانواده متعهد، ناکامیاب، ناسازگار و گسیخته است که بر روی طیف فازی به صورت زیر نشان داده شد: خانواده متعهد: 75 تا 100 درصد؛ خانواده ناکامیاب: 50 تا 75 درصد؛ خانواده ناسازگار 25 تا 50 درصد و خانواده گسیخته 0 تا 25 درصد.کلیدواژگان: هوش مصنوعی، شبکه عصبی مصنوعی، روابط عاطفی، خانواده متعهد، خانواده ناکامیاب، خانواده ناسازگار، خانواده گسیخته
-
Pages 1-14The so−called "Social Sciences" today inherit the Scottish and French philosophical tradition. Classical German philosophers referred to what their French counterparts understood as the social sciences, under the headings "Historical Science", "Geisteswissenschaften" or "Moral Sciences". All of this predates the so−called "Moral Philosophy". All of this shows the difference in perspective that these views have taken on the nature of human. From the point of view of Wilhelm Dilthey, the Human Sciences are Historical Sciences because he understood human as a historical being. On the other hand, others, because they considered human as a Voluntary creature, therefore, portrayed the field of Human Sciences as the realm of will and morality. Gadamer, therefore, consider Human Science to be the legacy of Aristotelian Phronesis. From the point of view of this article, although the focus on Aristotelian Practical Wisdom cannot bring much to Human Sciences, but another period of Practical Wisdom has been formed in the space of Muslim thinkers, which, in addition to preserving the name of Practical Wisdom, has changed its identity in general. That was the cornerstone of the law of human action in the knowledge of Practical Wisdom; A universal law that promoted practical wisdom from the study of the virtuous to the knowledge of recognizing the human world and the world of morality, and thus established itself as the great ancestor of the Human Sciences.Keywords: human sciences, social sciences, Historical Sciences, Geisteswissenschaften, moral philosophy, practical wisdom, Phronesis
-
Pages 15-25"Must" and "Is" and the relationship between them has always been the main subject in traditional and even modern philosophies. In the last century, this subject has gone from philosophy to sociology of science and has researched the collective and scientific life of researchers and scientists as a concrete subject. In these reflections, contrary to the philosophical view which mainly seeks the independence and purity of science from non−science and considers the idea of pure science in the world of ideas or in the mind’s scientists or in the realm of immutable and fix "entities", this eternal and fixed entities have given way to temporal, spatial, and social entities, and thus a different kind of relationship has emerged; A relationship that has led to different Must. This has led to a major shift in methodological considerations and philosophical and sociological analyzes of research topics, including methodology of science and standard epistemology. In this article, after mentioning a brief history of the relationship between these two categories in traditional philosophy, we try to point out the semantic changes and methods that have occurred in the relationship between them, especially in the sociology of science and knowledge in modern times.Keywords: Must, Is, philosophy, sociology of science, Norm, Episteme
-
Pages 27-41
Investigating and finding the cause of the emergence of states and their decline and fall has been one of the most important issues for thinkers. One of these thinkers is Ibn Khaldun, a Muslim thinker of the eighth century who, after extensive historical studies, presented his theory under the title of new construction science. This theory can explain the rise and fall of past states. But can this theory also explain the rise and fall of contemporary states? In response, it can be said that despite the fact that the indicators (factors) set by Ibn Khaldun about the rise and fall of states, which were formulated with a realistic view, were trans−temporal and are still used today, However, considering the change of zealotry and the emergence of new zealotry, as well as the role of international organizations and foreign states, as well as new technologies, especially the media, in the emergence, stability and fall of states, this theory should be revised to apply this theory. And more realistically provide the rise and fall of contemporary states based on this theory.
Keywords: Ibn Khaldun's theory, Construction Science, zealotry, Luxury, corruption -
Pages 43-59
The purpose of this article is to study and explain the position of philosophy of knowledge in the knowledge of the organization and management with emphasis on the ontology of the organization from the perspective of Islamic philosophy. Philosophical issues are considered as one of the foundations in influencing the knowledge of the organization and management. Epistemology, ontology and anthropology are among the important issues in philosophy that play a decisive role in the method, content and orientation of management and organization issues. By acknowledging this role, Islamic philosophy, as an alternative to other philosophies, in its consideration of issues in this field, can have a potential impact on the knowledge of management and organization. To answer this effect, with an exploratory approach and in a rational way, the obligatory implications of the views of Muslim philosophers by referring to their sources (with emphasis on Allameh Tabatabai's credit theory), the ontology of the organization and related management knowledge are discussed.
Keywords: Management, organization, philosophy of knowledge of management, Islamic philosophy, ontology of organization credit -
Pages 61-77The concept of dialogue has recently been considered by some social researchers. Citing the views of Martin Buber, Mikhail Bakhtin, and David Boehm, these researchers place a high value on dialogue in social research. They criticize the disregard for dialogue and call for a paradigm shift in the social sciences. However in practice Research conducted with a dialogical approach only use the guidelines of dialogue theorists when interviewing their participants. Thus, these researches have reduced the position of dialogue from a new paradigm to a research tool and technique. In this article, first, the theories of experts in the field of dialogue are examined. Then the consequences of the claims of these thinkers in the field of social research are formulated. And a new design of a dialogical research is presented a plan based on which the whole research (and not just a part of it) is considered as a continuous dialogue which is valuable and should be included in the research report.Keywords: Dialogue, Dialogical Research Methodology, Martin Buber, Mikhail Bakhtin, David Boehm
-
Pages 79-100Virtual social networks play a very important role in social change, especially changes in the structural and emotional relationships of the family. But predicting these changes is very important today. But what method can be used to predict structural changes in the family? This study intends to introduce one of these methods, which is a subset of artificial intelligence, called artificial neural network and as an example to show its effectiveness in predicting the relationships of families affected by virtual social networks. Therefore, the research question is formulated in such a way that by what method or methods can the consequences of the impact of virtual social networks on family relationships be predicted? Since this research is a quantitative research, data collection was done by a questionnaire and the research model was operational. The research model is a fuzzy field statistical model. The result of the research is the prediction of four types of committed, unsuccessful, incompatible and broken families, which were shown on the fuzzy spectrum as follows: Committed family: 75 to 100%; Unsuccessful family: 50 to 75%; Incompatible family 25 to 50 percent and broken family 0 to 25 percent.Keywords: Artificial Intelligence, Artificial Neural Network, Emotional Relationships, Committed Family, Failed Family, Incompatible Family, Broken Family