فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 47 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/18
  • تعداد عناوین: 4
|
  • محمد امیرطاهری صفحات 1-28

    انرژی خورشیدی در مقایسه با منابع انرژی فسیلی موجود نظیر نیروگاه های گازی و دیزلی هیچ نوع آلایندگی شیمیایی تولید نمی‌کند و همچنین پیاده‌سازی آن نسبتا سریع انجام می‌گیرد. از سوی دیگر تامین بارهای سرمایشی در مناطق دور از شبکه‌ی برق سراسری، بطور خاص پاسگاه‌های ناجا، از اهمیت فراوانی برخوردار است، چرا که در برخی از این مناطق دمای هوا گاهی تا حدود 50 درجه نیز افزایش می‌یابد و در چنین دمایی وجود یک سیستم تهویه مطبوع ضروری و حیاتی خواهد بود. همچنین وجود قطعی‌های مکرر برق در برخی از این مناطق در روزهای گرم سال مشکلات فراوانی را برای تامین بار سرمایشی بوجود آورده است که استفاده از انرژی فتوولتاییک می‌تواند راه حل مناسبی برای این مشکلات باشد. وجود همبستگی میان شدت تابش خورشیدی و نیاز به بار سرمایشی، این انگیزه را در ما ایجاد می‌کند که انرژی لازم برای عملکرد سیستم تهویه مطبوع را از طریق تابش خورشیدی تامین کنیم. در واقع هر زمان ما تابش فراوان خورشیدی داریم، به انرژی بیشتری نیز برای تامین بار تهویه مطبوع نیاز داریم. بطور مثال بیشترین مقدار تابش خورشیدی در ساعات ظهر رخ می‌دهد و از طرفی نیاز بار سرمایشی نیز در همین ساعات در بیشترین مقدار خود قرار دارد. بنابراین با وجود چنین سازگاری‌ای، استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک برای تامین بار تهویه مطبوع رویکردی منطقی و بسیار هوشمندانه است. استفاده از باتری‌ها در سیستم‌های فتوولتاییک منجر به هزینه بسیار زیاد هم در سرمایه‌گذاری و هم در تعمیر و نگهداری می‌شود. علاوه بر هزینه نسبتا زیاد، طول عمر این تجهیزات نیز نسبتا کوتاه است و عموما بعد از 3 الی 5 سال نیاز به جایگزینی پیدا می‌کنند. همچنین استفاده از باتری‌ها نیازمند بکارگیری ملاحظات فنی خاصی است و برای این منظور می‌بایست از تجهیزاتی مثل شارژ کنترلر استفاده شود که این نیز مستلزم هزینه بیشتر است. در صورتی که استفاده از باتری در شرایط استاندارد صورت نگیرد، عمر آن ممکن است به یک سال نیز برسد. از سوی دیگر، وجود سرب در باتری‌ها باعث می‌شود که بازیافت آنها با ملاحظات زیست‌محیطی جدی روبه‌رو شود. بنابراین در این تحقیق نیز سعی شده است که طراحی سیستم فتوولتاییک بگونه‌ای باشد که ذخیره‌سازی انرژی فتوولتاییک عمدتا به شکل حرارتی و در مخزن ایزوله آب صورت گیرد و از باتری‌ها کمترین استفاده ممکن(در حد ضرورت) صورت گیرد. اهمیت این تحقیق در این است که علاوه بر چاره‌اندیشی برای حل مشکل تامین بار سرمایشی در پاسگاه‌های دور از شبکه برق سراسری و یا پاسگاه‌هایی که در روزهای گرم سال با قطعی‌های مکرر برق مواجه‌اند، از سیستم‌های فتوولتاییک نیز به شکلی نوآورانه و جدید استفاده می‌کند، بگونه‌ای که از باتری‌ها کمترین استفاده ممکن صورت گیرد. بدین ترتیب یک سیستم فتوولتاییک با طول عمر بالا ارایه خواهد شد که نیاز به تعمیر و نگهداری در آن نیز به حداقل می‌رسد و هزینه‌های کمتری را نیز در بر خواهد گرفت و در عین حال بار سرمایشی کافی نیز برای پاسگاه مورد نظر تامین می‌شود. در این تحقیق از دو رویکرد برای حل مسیله تامین بار سرمایشی استفاده شده است. رویکرد اول سیستم تهویه مطبوع فتوولتاییک مبتنی بر ذخیره‌سازی یخ و رویکرد دوم سیستم تهویه مطبوع با تغذیه همزمان از فتوولتاییک و شبکه سراسری. مزایا و معایب هر کدام از این دو روش مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تهویه مطبوع، فتوولتائیک، شبکه سراسری، انرژی تجدیدپذیر
  • عباس غریبی صفحات 36-53

    مهم ترین منابع از نظر پیتر دراکر ٬ دیگر سرمایه یا منابع طبیعی و نیروی کار نیستند٬ این منبع بنیادی از نظر او٬ دانش هست و خواهد بود. امروزه ظهور سازمان هایی که حیات آنها مبتنی بر دانش، خلاقیت و نوآوری و تجاری سازی ایده هاست٬ به امر اجتناب ناپذیر دنیای کسب و کار تبدیل گشته است. در این میان آگاهی از دانش موجود و نحوه مدیریت آن از اهمیت خاصی برخوردار است.همچنین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت دانش، و افزایش تاکید دولت بر ایجاد جامعه دانشی و اولویت حرکت به سوی اقتصاد های دانش محور در سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه های چهارم و پنجم توسعه، درک مدیریت دانش در ابتدا وسپس انتخاب الگو و مدلی مناسب به منظور ایجاد نظام مدیریت دانش توانمند به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی ، ضروری به نظر می رسد. تا کنون مدل های مختلفی برای مدیریت دانش ارایه شده است. در این پژوهش با تحلیل و بررسی مطالعات و پژوهش هایی که در رابطه با توانمند سازی نظام مدیریت دانش انجام گرفته است٬ به ارایه الگوی مفهومی مدیریت دانش با تمرکز بر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت. روش این تحقیق کاربردی توصیفی می باشد و بمنظور گردآوری اطلاعات از روش مطالعه کتابخانه ای و بررسی آخرین کتب و پژوهشهای مرتبط و همچنین اینترنت استفاده شده است. در نهایت مدلی مفهومی شامل چهار مرحله صید دانش، غربال و پالایش، بسط و انتشار، و بکارگیری و تجاری سازی دانش؛ و با تمرکز بر چهار حوزه دانش ضمنی درونی٬ دانش آشکار درونی٬دانش ضمنی بیرونی و دانش آشکار بیرونی وطبقه بندی دانش ها ارایه گردیده است. همچنین در انتها ضمن جدولی، مدل پیشنهادی با سایر مدل های مدیریت دانش مورد مقایسه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، الگو مدیریت دانش، نوآوری، خلاقیت، طبقه بندی دانش
  • عباس غریبی صفحات 56-71

    با توجه به اینکه دولت خدمتگزار در صدد انجام مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها است و از طرفی یکی از بی برنامه ترین و پر مصرف ترین مشترکان انرژی سازمان ها و شرکت های دولتی هستند، در این تحقیق بر آن شدیم که به بررسی اقتصادی راهکارهای کاهش مصرف انرژی برای ساختمان های مسکونی جاسک که متعلق به نیروی انتظامی ایران است (به عنوان مطالعه موردی)، بپردازیم. به طور کلی یکی از منابع اتلاف انرژی در ساختمان،جداره های خارجی ساختمان می باشد و استفاده از عایق کاری و پنجره های دو جداره می تواند موثر باشد.در این تحقیق ابتدا میزان هدر رفت انرژی در ساختمان مورد نظر محاسبه و سپس با حالت عایق بندی شده در دو حالت روز و شب مقایسه شده است و نهایتا با محاسبه اختلاف هزینه ها در دو حالت ساختمان عایق بندی شده و غیر عایق بندی شده و با استفاده از روش های اقتصاد مهندسی و اکسل به ارزیابی اقتصادی راهکارها پرداخته شده است.محاسبات نشان میدهد که اقدامات بهینه سازی مقرون به صرفه است و بهینه سازی ساختمان های جاسک و عایق بندی آنها به منظور کاهش اتلاف انژی، بیشتر از هزینه ای که در پی دارد،منفعت ایجاد می کند. با در نظر گرفتن نرخ تورم10و 15 درصد سالیانه برای بهای برق، توجیه اقتصادی تا نرخ بهره کمتر از 39.16 و 44.31 درصد وجود دارد.

    کلیدواژگان: صرفه جویی انرژی، بهینه سازی انرژی، مصرف انرژی، جاسک
  • سید سعید صحرانورد صفحات 92-116

    جمهوری اسلامی ایران کشوری وسیع با بیش از 6000 کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلومتر مرز آبی با کشورهای همسایه است. موقعیت استراتژیک کشور، وقایع دهه اخیر خاورمیانه و رشد گروهک‌های تروریستی مختلف در همسایه‌های شرقی و غربی و همچنین وقوع حمله‌های تروریستی متعدد به مراکز دفاعی، انتظامی و مرزهای جمهوری اسلامی، فصل جدیدی را در دفاع و پدافند غیرعامل ایجاد نموده است. وجود عوارض طبیعی همانند کوه‌ها و سخره‌ها در مرزهای ایران، حفاظت و حراست از مرزهای خاکی را دشوارتر می‌نماید و احداث پناهگاه و سنگر در نقاط صعب‌العبور همواره دغدغه مهمی محسوب می‌شود. بتن از گذشته‌های دور به عللی از جمله دردسترس بودن مصالح، قابلیت ایجاد ضخامت‌های بالا و قیمت مناسب به عنوان مهم‌ترین مصالح در ساخت عوارض، پناهگاه و سنگر شناخته شده است. معمولا برای افزایش تحمل بتن در برابر اصابت موشک و انفجار، ضخامت آن تا حد امکان افزایش داده شده و حجم زیادی از آرماتور فولادی در آن استفاده می‌گردد. اما وزن زیاد بتن مسلح مانع بزرگی در پیش‌ساخته سازی این محصول بوده است و انتقال این محصول را به نقاط صعب العبور ناممکن می‌نماید و بنابراین مهندسان ملزم به ساخت بتن‌مسلح در محل مصرف می‌شوند. از سوی دیگر در نقاط مرزی به علت کمبود امکانات و مصالح مناسب امکان ساخت بتن مسلح با کیفیت مناسب و تکنولوژی بالا وجود ندارد. همچنین بسته به شرایط گاهی زمان زیاد و فرصت مناسب برای ساخت بتن مسلح وجود ندارد. با توجه به این محدودیت‌ها چنانچه محصولی با مقاومت بالا در برابر اصابت موشک و انفجار در کنار وزن قابل قبول طراحی و تولید شود، به‌نحوی که امکان انتقال آن با وسایط نقلیه سبک به تمامی نقاط وجود داشته باشد و در محل مورد نظر با چیدمان پنل‌های کوچک‌تر یک سپر موشکی احداث شود، می‌تواند بسیار سودمند و پرکاربرد باشد. این محصول امکان پیش‌ساخته‌سازی در حجم بالا با تکنولوژی و کنترل کیفی مناسب را خواهد داشت و قابل ارسال به اقصا نقاط کشور خواهد بود. این پنل‌های علاوه بر مناطق صعب العبور در تمام مواردی که فضای کمی برای ایجاد عوارض وجود دارد، از جمله ورودی سازمانها و مناطق امنیتی قابل استفاده هستند. هدف از این پژوهش طراحی یک صفحه بتنی نازک و مقاوم در برابر اصابت انفجارهای ناشی از تسلیحات سبک، اصابت خمپاره و گلوله‌های جنگی است. مهمترین ویژگی این صفحات بتنی داشتن ضربه‌پذیری بالا در کنار وزن و حجم قابل قبول است تا امکان انتقال آن با واسیط نقلیه سبک امکان پذیر باشد. برای دستیابی به اهداف ذکر شده استفاده از الیاف‌های مسلح کننده به ویژه الیاف فولادی با طول‌های مختلف در کنار بهره‌گیری از مش‌ها و ورق‌های پانچ شده فولادی در بتن فوق توانمند ایده اصلی این پژوهش است. برای کاهش هزینه‌های آزمایشگاهی و همچنین به علت آنکه امکان برخی از آزمون‌ها بصورت عملیاتی به آسانی ممکن نیست، در فاز اول تحقیقات بررسی رفتار و عملکرد این پنل‌های بتنی ویژه زیر اثر ضربه و انفجار در محیط نرم افزاری انجام خواهد. در این فاز میزان تخریب و پایداری صفحه در ضربه‌های مختلف، شامل ضربه‌های ناشی از گلوله‌های کوچک با سرعت بالا و گلوله‌های بزرگ با سرعت کم مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. پس از انجام فرآیند بهینه سازی و انتخاب بهترین جزییات برای ساخت پنل بتنی ویژه، به منظور بررسی صحت نتایج، نمونه واقعی ساخته شده و با انجام تعداد محدود آزمایش‌های عملی رفتار آن زیر اثر اصابت ضربه مطالعه می‌شود.

    کلیدواژگان: سپر های بتنی سبک، بتن های فوق توانمند الیافی، انفجار و برخورد، گلوله آر پی جی
|
  • mohamad amirtaheri Pages 1-28

    Compared to existing fossil energy sources such as gas and diesel power plants, solar energy does not produce any chemical pollution and its implementation is relatively fast. On the other hand, providing air conditioning in areas away from the power grid, especially police stations, is very important, because in some of these areas the air temperature sometimes rises to about 50 degrees and in such a temperature Air conditioning will be essential and vital. Also, the frequent power outages in some of these areas on hot days of the year has created many problems to provide cooling demand. The use of photovoltaic energy can be a good solution to these problems. The importance of this research is that in addition to thinking of solutions to solve the problem of air-conditioning in stations far from the power grid or stations that face frequent power outages on hot days, also uses photovoltaic systems in an innovative and new way. In this way, a long-lasting photovoltaic system will be provided, which will minimize the need for maintenance and will include lower costs, and at the same time, a sufficient cooling load will be provided for the desired station. In this research, two approaches have been used to solve the cooling load supply problem. The first approach is the photovoltaic air-conditioning system based on ice-storage and the second approach is the air-conditioning system with simultaneous feeding of photovoltaics and the power grid. The advantages and disadvantages of these two methods have been examined.

    Keywords: air-conditioner, photovoltaic, power grid, renewable energy
  • Pages 36-53

    The most important sources of Peter Drucker, investment or other natural resources and labor are not the fundamental source of knowledge is and will be Av,. The advent of the organizations that are based on knowledge, innovation and commercialization of ideas Hast, the business world has become inevitable. Several models have been proposed to manage knowledge. This research is descriptive method used for collecting information and library studies and reviews of the latest books and related research, as well as the Internet is used. The conceptual model consists of four stages of fishing, sorting and refinement, development and dissemination, and application and commercialization of knowledge, and focuses on four areas of tacit knowledge explicit Drvny, Drvny,Dansh outer implicit and explicit knowledge and classification of external knowledge been presented. In the end, the table, the proposed model is compared with other models of knowledge management.

    Keywords: knowledge management, knowledge management model, innovation, creativity, knowledge classification
  • Pages 56-71

    Given that the government intends to serve out the second phase of the project is targeted subsidies And also one of the most widely used program, energy agencies and state enterprises are most common, In this paper, we explore economic solutions to reduce energy consumption Jask for residential buildings that are owned by Iranian police (as the case study), pay. In general, one of the sources of energy waste in buildings, the external wall of the building is Use insulation and double-glazed windows can be effective. Firstly, the amount of energy wasted in buildings calculated The insulated state in both night and day compared Finally, calculate the difference in costs between state and non-insulated and insulated building Using Excel for Engineering Economics and Economic Assessment strategies are discussed. Calculations show that the cost optimization measures Jask optimization and building insulation to reduce energy loss, which is followed by most of the cost benefit makes. Taking the annual inflation rate of 10% and 15% to the cost of electricity, cost less than 39.16 and 44.31 percent interest rate there.

    Keywords: energy savings, Energy efficiency, Energy, Jask
  • saeed sahranavard Pages 92-116

    the ability to create high thicknesses and reasonable prices. Usually, to increase the resistance of concrete to missiles and explosions, its thickness is increased as much as possible and a large amount of steel reinforcement is used in it. However, the high weight of reinforced concrete has been a major obstacle in the prefabrication of this product and makes it impossible to transport this product to difficult places, and therefore engineers are required to make reinforced concrete on site. On the other hand, due to the lack of suitable facilities and materials in the border areas, it is not possible to build reinforced concrete with suitable quality and high technology. Also, depending on the situation, sometimes there is not much time and opportunity to make reinforced concrete. Due to these limitations, if a product with high resistance to missile impact and explosion is designed and produced with an acceptable weight, so that it can be transported by light vehicles to all places and in the desired location with the arrangement of smaller panels Building a missile shield can be very useful and versatile. This product will have the possibility of prefabrication in high volume with appropriate technology and quality control and can be sent to all parts of the country. In addition to difficult areas, these panels can be used in all cases where there is little space for tolls, including the entrances of organizations and security areas.

    Keywords: Lightweight concrete shields, ultra high performance concrete, explosion, RPG-7