فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 37 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/01
  • تعداد عناوین: 3
|
  • مظفر محسنی صفحات 7-30

    بدون شک اجزای یک سیستم جز با دارا بودن نظم و انتظام مطلوب به شکل صحیح در کنار هم کار نخواهند کرد. کلمه ی نظم در محتوا و مفهوم دارای بار منطقی و ریاضی است. بدون شک در حوزه مفاهیم منطقی و ریاضی،نسبت وتناسب جایگاه ویژه ای دارد و اصولا نبود این دو واژه مباحث استدلالی و قیاسی را دچار بحران می کند. از این رو است که ما در طول روز با ر ها وبار ها ازمفهوم این دو واژه برای قضاوت های روزانه استفاده می کنیم. بست وگسترش کاربرد این دو واژه به گونه ای است که به جرات می توان گفت در نبود دو کلمه نسبت وتناسب در جهان چیزی قابل توضیح نخواهد بود واصولا دانش بشری پیشرفتهای خود را مرهون این دو واژه است،تا جایی که فیزیک مدرن نظریات بنیادی خود را بر این دو واژه استوار ساخته است.شرط لازم در به کار بردن این دو واژه،وجود دو فرایند،دو عنصر،دو مفهوم و... است که یکی را نسبت به دیگری مورد سنجش و یا واکنش بین آنها را مورد تحقیق قرار دهیم و نتیجه سنجش،قضاوت بین دو فرایند یا موضوع خواهد بود که در صورت برداشت و قضاوت منطقی و درست منجر به نتیجه و دستاورد علمی خواهد شد. اما از میان تناسبات موجود که می توان در بین اشیا جستجو یا ایجاد کرد فقط و فقط یک تناسب است که به استناد شواهد موجود و بی شمار،مکانیزم های خرد وکلان طبیعت با آن کار می کند و اجزای خود را با آن نظم می بخشد.چرایی استفاده ی طبیعت از این تناسب نیازمند بحث و تحقیقی جداگانه است اما هدف این مقاله اثبات این موضوع است که کاربرد این تناسب توسط انسان در آثار هنری وسایر ساخته ها به دلایلی که در متن خواهد آمد می تواند به یک انتخاب طبیعی ارتباط داشته باشد تا یک انتخاب هوشمند. در روند تحقیق سعی خواهد شد ضمن بررسی اجمالی نقش تناسب و هندسه های مرسوم در جوامع مختلف با ذکر مصداق های متعدد بر این نکته صحه گذاشته شود که به کار گیری تناسب طلایی نه تنها یک انتخاب ذاتی است بلکه تنها انتخابی است که ضمن زیبایی،قابل توضیح ریاضی نیز می باشد. همچنین از دیگر قابلیت های این تناسب این است که به وسیله ی آن می توان یک مفهوم نظری را بر پایه ی منطق ریاضی توضیح داد. در ادامه مصداق های به کار گیری این تناسب را در هندسه مقدس و در آثار هنری و معماری مورد بررسی قرار می دهیم.

    کلیدواژگان: نظم و بی نظمی، وحدت در کثرت
  • امین شریف دینی، اسماعیل پورعلی صفحات 31-47

    امروزه سیستم های محافظ جان برای جلوگیری از برق گرفتگی ها طراحی شده اند. سیستم های محافظ جان معمولی به صورت الکترومغناطیسی عمل می کنند. این کلیدها از ارتباط بین الکتریسیته و مغناطیس برای کنترل استفاده می کنند. در سامانه محافظ جان هوشمند، با استفاده از میکروکنترلر و مدارات الکترونیکی- مکانیکی، میتوان عملکرد سیستم محافظ جان را بوسیله دستورات الکترونیکی توسط کاربر کنترل نمود. در این سامانه مقدار جریان شبکه برق متصل به آن را به صورت آنلاین زیر نظر قرار خواهد گرفت و کاربر از راه دور توانایی مشاهده وضعیت کار سامانه را خواهد داشت. با نصب این سامانه در ساختمان ها و تاسیسات می توان به طور دقیق، قسمتی که خطا در آن اتفاق افتاده است را مشخص کرد. با توجه به اهمیت وجود برق پایدار برای اماکن نظامی از لحاظ امنیتی، با این قابلیت می توان از خاموشی کل تاسیسات به علت بروز خطا در یک قسمت خاص جلوگیری کرد و در صورت به وجود آمدن خطا بلافاصله مسیول مربوط را به صورت خودکار از طریق سامانه اطلاع رسانی سامانه، آگاه کرد.

    کلیدواژگان: محافظ جان، RCD، سنسور جریان، سیستم ارسال SMS، ارتباط RS232، جریان نشتی
  • محمد قوامی صفحات 48-59

    سالانه ‏میلیون‏ها تن زباله شهری تولید می‏شود که بخش زیادی از این زباله‏ها مربوط به بخش خانگی هستند. نیمی از محتویات سطل‏های زباله، قابل بازیافت است همانطور که بیان شد از مهم ترین استراتژی های مدیریت پسماند در دنیا، کاهش تولید در مبدا است. امروزه در دنیا بحث مدیریت پسماند به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی می شود نه هزینه. همچنین از سیاست های کلان وزارت کشاورزی و سازمان مدیریت پسماند کشورمان نیز، جایگزینی کودهای بیولوژیک و کود کمپوست به جای کودهای شیمیایی با هدف افزایش مواد آلی در اراضی کشاورزی و حاصلخیز نمودن اراضی می باشد. در داخل کشور تحقیقات دراین زمینه بسیار کم بوده و آنهایی که انجام شده نیز با دید حل یکی از معضل های راهبردی کشور که همانا مدیریت پسماند شهری و کاهش پسماند در مبدا می باشد، انجام نشده است.دستگاه پیشنهادی از ترکیب اکسیژن ، رطوبت، گرما و مواد افزودنی برای تبدیل پسماند غذایی به کود طبیعی استفاده می کند. برخلاف سیستم سنتی تولید کود کمپوست ، مجتمع های مسکونی می توانند در تمام طول سال از این دستگاه استفاده کنند و حتی با نصب نرم افزاری روی موبایل نسبت به کنترل دستگاه خود از دور اقدام نمایند. نحوه تولید کود طبیعی در این دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت انسان انجام می شود. در ابتدا با تفکیک زباله آلی از زباله های دیگر، آنها را در دستگاه که ظرفیت آن بین 10-20 کیلوگرم هست ریخته. سپس مقداری کود کمپوست تازه که باعث تسهیل فرایند تجزیه مواد میشنوند را به دستگاه اضافه نموده. دستگاه را روش نموده و محتویات داخل دستگاه مخلوط و هم زده و همچنین با فن اکسیژن مورد نظر را فراهم میکند. همچنین با افزایش دمای درونی دستگاه عمل تجزیه سرعت میپذیرد. در پایان، این دستگاه حدود 3 تا 7 کیلو گرم کود طبیعی در مدت کمتر از یک هفته تولید میکند.

    کلیدواژگان: زباله مسکونی، مواد افزودنی، کمپوست، دستگاه تولید کمپوست
|
  • Esmail Por Ali Pages 31-47

    Today, life-saving systems are designed to prevent electric shock. Conventional life-saving systems operate electromagnetically. These keys use the relationship between electricity and magnetism to control. In intelligent life protector system, using the microcontroller and electronic-mechanical circuits, the life-saving system can be controlled by user's electronic instructions. In this system, the amount of network power connected to it will be monitored online and the user will be able to remotely view the status of the system. By installing this system in buildings and installations, it is possible to specify exactly where the error occurred. Considering the importance of maintaining a stable power supply to security-enhanced military sites, this feature can prevent the entire system from shutting down due to an error in a particular area, and if the error occurs, the responsible person will immediately be automatically informed via informing of the System.

    Keywords: Life guard, RCD, flow sensor, SMS sending system, RS232 communication, leakage current
  • Mohammad Ghavami Pages 48-59

    Millions of tons of municipal waste are produced annually, and most of the waste are produced in household. Half of the contents of the residential waste can be recycled. As stated, the most important waste management strategies in the world are the reduction in production at source. Today, waste management is considered as an investment in the world, not cost. It is also a policy of the Ministry of Agriculture and the waste management organization of our country to replace the biological fertilizers and fertilizer instead of chemical fertilizers with the aim of increasing the organic matter in agricultural lands and fertilizing the land. The proposed device uses the combination of oxygen, moisture, heat and additives for the conversion of food waste to natural fertilizer. Unlike the traditional composting system, families can use this device throughout the year and even remotely control their device when installing software on the mobile device. It should be noted that the production of natural fertilizers in this machine is done completely and without interference. At the beginning, by separating the food waste from other waste, it is poured into a machine with a capacity of 10-20 kg. Then add the microorganism material that facilitates the process of decomposition of the material to the device. The machine is equipped with a rotating blade to the inside of the machine as well as a fan that is fitted to the desired oxygen machine. It also accelerates degradation by increasing the internal temperature of the device.

    Keywords: Residential waste, additives, compost, composting machine