فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 21 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شهروندان از عملکرد پلیس گذرنامه (مطالعه موردی شهر ایلام)
    فرزاد آزادی صفحات 7-19

    از آنجایی که بهبود عملکرد سازمان همواره یکی از دغدغه های سازمان ها است و تاثیری که رضایتمندی بر این امور دارد اجتناب نا پذبر است . پژوهش حاضر می کوشد تا تاثیر عملکرد پلیس گذرنامه بر رضایتمندی مردم ایلام را اندازه گیری نماید بدین منظور از مدل سروکوال استفاده شده است . تحقیق حاضر کاربردی و روش تحقیق توصیفی با تکنیک پیمایشی برای جمع آوری داده ها از جامعه آماری است. بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران 360 نفر حجم نمونه مشخص و به تعداد نمونه پرسشنامه در بین افرادی که به پلیس گذرنامه ایلام مراجعه نموده بودند توزیع و جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان ، اساتید و دانشجویان تآیید شد و برای تایید پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده و از آزمونهای تای کندال و پیرسون استفاده گردید. پس از اجرای آزمون تاثیر مثبت عملکرد بر رضایتمندی تایید شد ، به این معنی که سازمان هایی که عملکرد بهتری دارند رضایت مندی بیشتری را جلب نموده اند .

    کلیدواژگان: عملکرد، رضایتمندی، پلیس گذرنامه، سروکوال، ایلام
  • بررسی علل و عوامل سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو و پیشگیری از آن در شهرستان ایلام در سال های 94-1393
    علی حیدرزادی صفحات 20-39

    پژوهش حاضر با هدف بررسی علل و عوامل سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو و پیشگیری از آن در شهرستان ایلام در طی سال های 1393 و 1394 انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع میدانی است. جامعه آماری پژوهش عبارتندازکلیه کارشناسان نیروی انتظامی استان ایلام در زمینه سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو و لوازم آن که از این جامعه، تعداد50نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدندوبرای جمع آوری اطلاعات ازروش های پرسشنامه ومطالعه کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج آمار توصیفی و آزمون کای دو نشان دادآموزش علمی و اصولی نیروهای انتظامی می تواندتاثیربه سزایی درپیشگیری ازسرقت خودرو و لوازم و محتویات داخل آن داشته باشد. همچنین نتایج آزمون کای دو نشان داد. عوامل فردی مانند سهل انگاری و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی توسط مالکین خودرو در بروز سرقت موثر است علاوه بر این نتیجه آزمون فریدمن نشان داد بیشترین و مهم ترین روش های مورد استفاده مجرمین در سرقت لوازم داخلی خودرو، استفاده از شاه کلید و سیم مفتول و روش توپی زنی قفل درهای جلو است. از دیدگاه کارشناسان نیروی انتظامی، از میان عوامل انسانی، فقر و بیکاری و اعتیاد در بروز سرقت موثر است. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد رعایت مواردی مانند استفاده از تجهیزات ایمنی (دزدگیر)، پارک خودرو در محل های روشن و مجهز به سیستم های امنیتی و قرار ندادن وسایل قیمتی داخل خودرو در معرض دید، در کاهش سرقت موثر هستند.

    کلیدواژگان: سرقت، سرقت لوازم و قطعات خودرو، سرقت محتویات داخل خودرو
  • منوچهر یاسمی صفحات 40-64

    ضابطین دادگستری باتوجه به قانون آیین دادرسی کیفری دررعایت حقوق شهروندی وظایفی برعهده دارند، و توجه به این حقوق از ابزارهای حفظ کرامت و جایگاه انسانی و در جهت نهادینه کردن حقوق شهروندی در جامعه است،. در نظام کیفری ایران به دلایل مختلف در گذشته اقدامات موثری در جهت رعایت حقوق شهروندی آنچنان که باید مورد توجه قرار می گرفت، صورت نگرفته بود، امادر قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 مقرراتی برای ضابطین دادگستری در رعایت حقوق شهروندی پیش بینی شده است. از این رو در این پژوهش بر آنیم تا حقوق شهروندی که ضابطین مکلف به رعایت آن هستند،را در نظام حقوق کیفری ایران مورد بررسی قراردهیم. دراین پایان نامه مشخص شده است ،ضابطین دادگستری خصوصا مامورین نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام ،دررعایت حقوق شهروندی چه وظایف ومسیولیت هایی برعهده دارند وبا گذشت زمان ازسابق تاکنون این وظایف چه تغییراتی داشته است با مقایسه قوانین سابق با قانون آیین دادرسی کیفری جدید درمی یابیم که بسیاری ازضعف ها وخلاء های موجود درقوانین سابق درحدمطلوب مرتفع شده است. باتصویب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 ،حقوق شهروندی بیشتر مورد توجه واقع شده است و انقلابی در جهت احیای حقوق متهم و شهروندان جامعه به شمار می رود ..روش تحقیق ،توصیفی-تحلیلی با مراجعه به منابع کتابخانه ای واستفاده ازتجربیات انتظامی خدمتی است.هدف از ا ین پایان نامه اینست که با نگرشی به قوانین دربحث وظایف ضابطین دادگستری وتکالیف آنان مشخص شود چه تغییراتی به وجود آمده است وهمچنین قوانین درخصوص وظایف ضابطین دادگستری دررعایت حقوق شهروندی چه توضیحاتی داده است.

    کلیدواژگان: ضابط، انواع ضابط، حقوق شهروندی، حقوق متهم، کشف جرم، آیین دادرسی کیفری
  • وحیده اسمعیلی زاده صفحات 65-79

    مسیله اعتیاد در کنار بحران زیست محیطی، بحران هسته ایی و بحران جمعیت یکی از چهار بحران مهم بشر در قرن حاضر است بعضی خصوصیات و ویژگی های شخصیتی، امکان رفتن شخص به سمت اعتیاد را بیشتر می کند برای مثال اگر فردی به شکلی افراطی خجالتی و کم رو باشد و با مصرف ماده ی مخدر احساس آرامش و اجتماعی بودن بکند، امکان آن وجود دارد که بخواهد بار دیگر آن ماده را مصرف کند و فرایند اعتیاد را به جریان بیاندازد. هدف از این پژوهش، مقایسه سازگاری اجتماعی در افراد معتاد و غیرمعتاد شهر ایلام بود که به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مردان مصرف کننده و غیر مصرف کننده مواد مخدر در فاصله سنی 18 تا 35 سال را در بر می گیرد که تعداد 100 نفر از آنان؛ به عنوان نمونه، با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مقیاس سازگاری اجتماعی ویزمن و پی کل بود. جهت بررسی فرضیات از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیر سازگاری اجتماعی و ابعاد هفت گانه آن در بین افراد معتاد و غیرمعتاد تفاوت معنادار در سطح (1P<./0) دارد. بر اساس نتایج این تحقیق می توان گفت سازگاری اجتماعی در افراد غیرمعتاد بالاتر از افراد معتاد است.

    کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، معتاد، اعتیاد، ایلام
  • سیروس انصاری نیا صفحات 80-90

    مقدمه امروزه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، انقلاب شگرفی به وجود آمده که در زندگی همه ی انسان های روی کر ه ی زمین موثر بوده است. هدف پژوهش تعیین رابطه ی بین هوش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان سنین 16تا18 سال شهر ایوان در سال تحصیلی 96-95 بود.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد ،جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان (پسر 152 ،دختر 145) مقطع متوسطه دوم بود که شامل 1300دانش آموز می باشد. در این پژوهش شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است ،که تعداد 297 دانش آموز (پسرودختر) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن (1980)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) استفاده شده است.یافته های این پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان سنین 16تا18 سال شهر ایوان در سطح معناداری آلفا5%p:رابطه معناداری وجود دارد و بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که می توان مولفه های هوش هیجانی را به عنوان عاملی در گرایش دانش آموزان در اعتیاد به اینترنت شناسایی کرد .

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان
  • سید حسن حسینی ساجدی صفحات 91-98

    حرکات توده ای، از جمله پدیده های مورفودینامیک هستند که تحت تاثیر عوامل مختلفی در سطح دامنه های مناطق کوهستانی به وقوع می پیوندند که موجب ایجاد خسارتهای جانی و مالی زیاد می شود. موقعیت جغرافیایی ایران و ساختار زمین شناسی، اقلیم، توپوگرافی، پوشش گیاهی و دخالت انسان سبب شده است که این پدیده در برخی از نقاط به ویژه شمال ایران زیاد دیده شود. در تحقیق حاضر حوزه سد ایلام مورد بررسی قرار گرفت که با استفاده از روش وزن دهی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی عوامل شیب، بارش، زمین شناسی، کاربری، فاصله از گسل، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، ارتفاع و دما به ترتیب اولویت به عنوان مهم ترین عوامل موثر در لغزش به منظور پهنه بندی شناسایی گردید وبا استفاده از مدل تاپسیس نقشه خطر زمین لغزش منطقه مورد نظر استخراج شد. یافته های تحقیق نشانگر آن است که مناطق پرخطر دارای مساحت 13278.05 هکتار می باشد، هم چنین جهت ارزیابی دقت مدل از 50 نقطه لغزش خیز منطقه استفاده شد که 26 نقطه معادل 52درصد در این کلاس قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: زمین لغزش، تاپسیس، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، ایلام