فهرست مطالب

نشریه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی
پیاپی 52 (شهریور 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/29
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهدی مهدوی پناه، افراسیاب صالحی شهرودی، قاسم شفیعی * صفحات 1-9

    عوامل متعددی در شکل گیری تفکرات اخلاقی پیروان یک مکتب نقش ایفا می کنند، در این میان نقش آموزه های مکاتب و ادیان مجاور و تفکرات پیشین، عاملی تاثیر گذار و تعیین کننده است. یکی از راهبردهای دین مبین اسلام در حوزه اخلاق، نوع مواجهه اش با مواهب دنیایی و غرایز انسانی بوده است، اما نشانه هایی از تاثیرپذیری مسلمانان از تفکرات اخلاقی مسیحیت، پیامبر گرامی ص را بر آن داشت که نسبت به این نگرانی اعلام موضع کرده و به مقابله با آن بپردازد. زیرا عدم ممانعت از این انحراف در همان مراحل اولیه، می توانست عامل ایجاد نگرانی های جدی برای اخلاق مسلمانان بعد از وفات ایشان باشد.

    کلیدواژگان: اسلام، اخلاق اسلامی، رهبانیت، رهبانیت مسیحی
  • محمدعلی قنامی زاده فلاحی *، رضا کیقبادی ملجیری صفحات 10-25

    هدف از این تحقیق بررسی جایگاه مردم در نظام حقوق بین الملل بوده است که روش انجام این تحقیق، تحلیلی و توصیفی بوده است. آنچه که از این مقاله دریافته ایم نشان از این است که در مقالات و کتب درسی، نویسندگان متعددی به موضوعات جایگاه فرد در حقوق بین‌الملل پرداخته‌اند. اگرچه به نظر می رسد موضوع یکی از موضوعات کلاسیک مطالعه و تحقیق در حقوق بین الملل باشد، اما نظرات به شدت در مورد وضعیت و موقعیت حقوقی فرد در حقوق بین الملل و همچنین آنچه که پیشینه و مرزهای این حقوق را تشکیل می دهد، متفاوت است. اما آنچه که مسلم است این است که حقوقدانان و نویسندگان بسیاری جایگاه ویژه ای را برای مردم در قوانین بین المللی مد نظر قرار داده اند.

    کلیدواژگان: شخص، بین الملل، شخصیت بین المللی
  • امیرحسین مهدی مقدم *، سحر نورآبادی، لیلا مختاری صفحات 26-39

    این مقاله با هدف بررسی قصه گویی، شیوه های آن و اثرات آن روی کودکان انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی _مروری است. جامعه آماری شامل،کتاب ها ، مقالات، طرح های پژوهشی و اسناد مکتوب اینترنتی می باشد که در با رابطه موضوع مورد نظر وجود داشته اند. نمونه شامل اسناد و مدارک، کتاب ها، مقالات و پژوهش هایی در دسترس بوده که از آنها استفاده شده است. قصه رابطه عاطفی میان مادر و کودک را مستحکم میکند و باعث رشد شخصیتی می شود. قصه خوب باید پندهای را در دل خود نهفته دارد تا افراد را به تفکر وادارد.قصه دریچه ای است که افراد را به دنیای جدید میبرد. از جمله آنها کودکان هستند.کودکان در دنیای قصه ها بازی می کنند.قصه ها به آنها ارزش‌های اخلاقی زیادی یاد می دهند.البته کسب این ارزش ها منوط به ارایه یک قصه خوب و اصولی است.بنابراین برای اینکه قصه تاثیرات خوبی بر متربیان بگذارد باید اصول آن رعایت شود.لذا مربیان باید مهارت های قصه‌گویی را مثل انتخاب قصه متناسب با سن متربیان را کسب کنند.راوی قصه باید این هنر را داشته باشد که فاکتورهای لازم درفرایند قصه را رعایت کند تا ویژگی های یک قصه گوی خوب را کسب کند. در مقالات گذشته به همه جنبه های قصه نپرداخته شده اما در این مقاله با دسته بندی اطلاعات منابع مختلف ، هر جز را بررسی کرده ایم. نتایج تحقیق نشان داد که قصه گویی عنصری مهم در شکل گیری شخصیت کودکان در سنین اولیه زندگی می باشد.

    کلیدواژگان: قصه گویی، آثار و اصول قصه گویی، انواع قصه گویی، گام های کسب مهارت در قصه گویی، کودک
  • محمدمهدی حیدری *، سهیلا مرادی قلعه، امیر محمدی صفحات 40-49

    احترام به اراده افراد و آزاد بودن افراد در انعقاد قراردادها از یک سو و توجه به منافع عمومی و اعمال حمایت از برخی افراد که دارای موقعیت ضعیفی در جامعه دارند از سوی دیگر سبب شده است که موضوعات مهم در جوامع امروزی باشد که دارای جایگاه ویژه‌ای میان فقها و حقوقدانان نیز می باشد. بر اساس این اصل، هر کس در انجام یا عدم انجام معاملات آزاد است و می‌تواند طرف معامله خودش را با اراده و اختیاری کاملا آزاد انتخاب نماید. طرفین معامله خود می‌توانند شرایط و آثار عقد را مشخص نمایند و رابطه حقوقی خود را مطابق خواست و سلیقه خود تنظیم نمایند. البته محدوده این آزادی تا جایی است که منافی با نظم عمومی و اخلاق حسنه و البته با قانون نباشد. عدالت معاوضی از تبعات اصل آزادی قراردادی به شمار می رود، قاعده عدالت معاوضی در واقع دو رکن اساسی دارد و هدف آن تحقق عدالت در قراردادهای خصوصی بر محوریت حاکمیت اراده است. این دو رکن عبارتند از: «عادلانه بودن مفاد توافقات خصوصی» و «منع تعرض دولت در تعدیل یا تغییر این مفاد». حضرت امام خمینی (ره) به عنوان فقیهی که بیشتر در مسایل فقهی به فقه حکومتی پرداخته، نظریه اکثریت فقهای متاخر شیعه را در آزادی قراردادی پذیرفته است. بر اساس دیدگاه حضرت امام (ره) دولت اسلامی موظف است از آزادی‌های مشروع مردم پاسداری کند؛ ولی تنها آزادی‌هایی که در حدود و چارچوب قانون و اسلام قرار گیرند.

    کلیدواژگان: امام خمینی (ره)، آزادی قراردادی، معاملات، قانون، نظم عمومی
  • محمدصادق رفیعی * صفحات 50-56

    مشکلات اجتماعی، نظام اجتماعی و توانمندی حکومت از دغدغه‌های مهمی است که همواره مورد توجه هر نظام سیاسی و حکومتی است. عوامل مختلفی می‌توانند این معضلات اجتماعی را کاهش داده و در بقا، تداوم، پویایی و توانمندسازی حکومت نقش داشته باشند. نظم، امنیت و انسجام درونی از مهم‌ترین عوامل تحکیم حکومت و نظام اجتماعی می‌باشند. علاوه بر این عوامل، مولفه علوم ورزشی نیز در پویایی و توانمندسازی حکومت به خصوص در ساحات برقراری نظم و انسجام نقش بسزایی را ایفا می‌کند. کارکرد در این حوزه‌ها از کارکردهای مهم مولفه به حساب می‌آید. زیرا باور به علوم ورزشی می‌تواند مردم را حول یک محور واحد جمع کند و برای تحقق هدفی مشخص و معین آن‌ها را به صورت یکپارچه در آورد و به آنان هویتی واحد ببخشد. در این مقاله به بررسی نقش مولفه علوم ورزشی در زمینه‌های حکومت و نظام اجتماعی عصر غیبت و کارکرد آن در کاهش معضلات موجود در جامعه پرداخته شده است. مهم‌ترین یافته‌های این تحقیق تبیین راهکارهای مولفه علوم ورزشی در ساحت‌های معضلات اجتماعی و تحکیم روابط اجتماعی می‌باشد.

    کلیدواژگان: مولفه علوم ورزشی، نظام اجتماعی، معضلات اجتماعی
  • سیده فاطمه قرشی *، صاحب بدری پشته، محمد طالقانی صفحات 57-82

    هدف اصلی پژوهش تبیین و طراحی الگوی پیاده سازی مدیریت دانش شرکت های تولیدی استان گیلان است. در اجرای این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی به صورت تلفیقی استفاده شده است. در فاز کیفی ابتدا، با مراجعه به ادبیات و استفاده از یافته های پژوهش های پیشین، عوامل و شاخص های موثر، بستر سازها، مداخله گرها، راهبردهای و پیامدهای پیاده سازی مدیریت دانش، استخراج شد. اطلاعات حاصل از پیشینه در پانل های مختلف گروه دلفی از طریق هم اندیشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل مفهومی اولیه پژوهش ارایه شد. این مدل از دیدگاه خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته و تعدیل شد. از 6 عامل شناسایی شده مدل پیاده سازی مدیریت دانش، عوامل علی با ضریب 259/0-، عوامل زمینه ای با ضریب143/0-، عوامل مداخله گر با ضریب 124/0- و عوامل راهبردی با ضریب 729/0 بر پیامدهای مدل پیاده سازی مدیریت دانش تاثیر دارند. معیار GOF برابر با 39/0 شده است که بیشتر از معیار36/0 شده است و نشان می دهد مدل پیشنهادی پیاده سازی مدیریت دانش شرکت های تولیدی استان گیلان با تناسب بالا و برازش قوی تایید شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، الگو، پیاده سازی مدیریت دانش، صنایع گیلان، طراحی
  • سید نورالدین بهروزی نیک *، سید فخرالدین بهروزی نیک صفحات 83-101

    این پژوهش به بررسی زمینه های رشد اخلاقی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان پرداخته است. روش این پژوهش روش تحلیلی- توصیفی بوده که از زیر مجموعه های تحقیق کیفی به حساب می آید. در ابتدا تعریفی از برنامه آموزش فلسفه به کودکان ارایه شده و همچنین اخلاق و تفکر و انواع تفکر اخلاقی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پیش فرض های روانشناختی و فرهنگی برنامه آموزش فلسفه به کودکان نیز مورد مطالعه قرار گرفت. هرچند در نهایت نشان داده شد که این برنامه می تواند به رشد اخلاقی کودکان کمک کند ولی اجرای این برنامه نیازمند شرایط روانی و فرهنگی مناسب است. جوامع و فرهنگ هایی که روح دموکراتیک دارند برای اجرای این برنامه مناسب می باشند، هر چند این روح دموکراتیک خود می تواند تا حدودی فرآورده برنامه هایی شبیه به برنامه فلسفه برای کودکان باشد. و از نظر پیش فرض های روانشناختی گرچه بر اساس مراحل رشد شناختی پیاژه ای این برنامه برای کودکان مناسب به نظر نمی رسد اما روانشناسی ویگوتسکی و برونر مبنای روانشناختی مناسبی برای برنامه آموزش فلسفه به کودکان می باشد.

    کلیدواژگان: برنامه آموزش فلسفه به کودکان، اخلاق، پیش فرض های روانشناختی، زمینه فرهنگی، عقلانیت اخلاقی
  • فاطمه جعفری کلیبر *، حنانه بهشتی صفحات 102-109

    آموزش مهارت‌های زبانی (شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن) از مقدمات آموزش زبان به فراگیران است. مهارت نوشتن پیوند بسیار نزدیکی با درس‌های املا و انشا دارد که با تاسف، باید گفت این روزها این دروس به بوته فراموشی سپرده شده است و پیامد این بی‌مهری نسبت به ادبیات، غلط‌های عدیده املایی و نگارشی است که دردفتر و کتاب و ورقه دانش‌آموزان و دانشجویان مواجه هستیم و دردآورتر این که این تسامح در اثر کم‌توجهی به این دروس، حتی به معلم‌ها نیز تسری یافته است. چندسالی است که هنر نویسندگی مظلوم واقع شده و این درحالی است که آدمی همواره به نوشتن نیاز دارد. ازنوشتن یک \" رسید یا تقاضا \" گرفته تا نوشتن علمی‌ترین و زیباترین مقاله‌های علمی-پژوهشی و کتب، نیاز انکارناپذیرافراد درجوامع مدرن به نوشتن را نشان می‌دهد. دروس املا وانشا رابطه تنگاتنگی با سایر درس‌ها دارد این دروس زیربنای تمام علوم است. مهارت‌های خواندن و نوشتن، بنیادی‌ترین درس در مهارت زبان‌آموزی و پیوند تنگاتنگ در آموزش سایر علوم درمقطع ابتدایی و البته تمام دوران تحصیل است و املا وانشا ازاین دودرس نشات می‌گیرد که در دوره ابتدایی بیشترین ساعات آموزش را به خوداختصاص داده است که دال بر اهمیت این درس‌هاست و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با آن سنجیده می‌شود. این پژوهش بر آن است که علل ضعف دروس املا و انشا، راهکارهای تقویت این دروس، دلایل گسترش روزافزون غلط‌های املایی و نگارشی در سطح وسیعی از جامعه و لزوم توجه به این دروس پایه را درحد بضاعت خود بیان دارد. روش پژوهش در این مطالعه، کیفی است و با کمک منابع معتبر و بررسی نوشته‌های در دسترس تدوین گردیده ‌است.

    کلیدواژگان: زبان فارسی، املا و انشا، هنر نویسندگی، آسیب شناسی دروس املا و انشا
  • رنا علی مجید الزریجاوی *، مکی خالد عبد الرزاق صفحات 110-125

    در کنار جریان های جدیدی که در نیمهء نخست قرن 20 در عرصه شعر و ادب معاصر رخ نمودند و شعر فارسی را از نظر صورت و سیرت دستخوش تغییرات و تحولات چشم گیری کردند، شعر شعرای سنت گرا نیز هیچ گاه از زایش و پویش باز نایستاد و شعرا و ادبای بسیاری کوشیدند تا این مشعل فروزان برجای مانده از اعصار کهن را دست به دست بگردانند و همچنان روشن و گرم ننگاه دارند و به آیندگان بسپارند. شاعران و مواضیع شعر او به نوعی شاعرانه مطرح شده و در عصر تلاش انسانی که امروز در جهان مطرح است جای شعر غنایی کجاست و تکلیف عشق و غزل و ترانه چیست ؟ برخی چنین تصور می کنند که در میان گرفتاریهایی که بشر با آن رو به روست چنین شعری به نوعی تجمل می ماند و عمر آن به سر آمده ، زیرا آن فراغ خاطر که لازمه چنین اندیشه ها و تخیلات است دیگر یرای آدمی میسر نیست، اما چنین نگرشی متضمن غفلت از دو نکته است : یکی آنکه زندگی جنبه های گوناگون دارد و عشق و عاطفه و التذاذ زیبایی نیز یک جنبهء مهم آن است که البته کیفیت آن ممکن است در هر زمان تفاوت کند.

    کلیدواژگان: شعر سنت گرایی، شعر معاصر فارسی، رهی معیری، سیمین بهبهانی
  • محمدعلی حکیمی رکن آبادی * صفحات 126-132

    حرفه‌ حسابداری یکی از منظم ترین رشته‌ها بوده و وظیفه دارد گزارش‌های‌ مالی را به صورتی دقیق به ذینفعان ارایه نماید. بنابراین حسابدارانی که مسیولیت تهیه این گزارش‌ها را برعهده دارند، باید بالاترین استانداردها، مسیولیت اخلاقی را رعایت کنند. با این حال، رفتاراخلاقی در میان متخصصان حسابداری همیشه تضمین نمی‌شود و گاها شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها و اثرات مخرب آن بر حرفه حسابداری بوده و هستیم. رعایت اخلاق در جامعه حسابداری، به نوعی منجر به سعادت و رفاه اعتباردهندگان و سرمایه‌گذاران است و موضوع مورد نیاز تمام جوامع سازمانها، حرفه ها و شرکتها میباشد. در این مقاله تلاش می‌شود تا ضمن بررسی نقش نهادهای حسابداری حرفه‌ای در ترویج و ارتقای اخلاق در این حرفه، به مصداق‌هایی از اصول کلی اخلاق حرفه‌ای مانند صداقت، درست‌کاری و غیره اشاره شود. آیین رفتار حرفه‌ای حسابداری که مجموعه‌ای خاص از قوانینی است که توسط نهادهای حاکمیتی حسابداران رسمی تعیین می‌شود نیز تشریح خواهد شد و نتایج بکارگیری اصول اخلاقی در انجام کارهای حرفه‌ای نیز بیان می‌شود.

    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، حسابداری، آئین رفتار حرفه ای
  • علیرضا کرمی * صفحات 133-146

    انسان ها در طول زندگی با نهاد ها و گروه های اجتماعی مختلفی ارتباط دارند. از جمله مهم ترین آن ها، نهاد خانواده، مدرسه، دوستان و هم سالان است. ساترلند با توجه به این نکته و به تاسی از نظریات یادگیری در حوزه روانشناسی، نظریه معاشرت های ترجیحی را بیان کرده و معتقد است که رفتار مجرمانه یک امر ارثی نیست، بلکه یک امر اکتسابی و آموختنی است. در کنار این نظریه، نظریه تعامل نمادین بر عنصر ارتباط در پیون های فردی و جمعی افراد تاکید می کند و بر این نظر است که روابط چیزی بیش از صرف تکلم کردن افراد و در واقع تاثیر گذاشتن آنها بر همدیگر از طریق نمادها است. هدف این تحقیق، تحلیلی بر بزهکاری اطفال و نوجوانان در پرتو نظریه معاشرت ترجیحی و تعامل نمادین با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که چنانچه محیط خانواده ناسالم و آسیب زا باشد و در محیط مدرسه گروه های دوستی خارج از کنترل و نظارت لازم مدیران و ناظران قرار بگیرد و گروه های نابابی گرد کودکان و نوجوانان شکل گیرد، قدرت تاثیر گذاری این روابط در خلا نبود دیگر نهادها، بیشتر می شود و می تواند زمینه ساز گرایش به رفتارهای انحرافی و بستر افتادن نوجوان به دام بزهکاری باشد. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که خاواده ها ارتباط عمیق تر و مستحکم تری را با فرزندان خود به منظور دور نشدن آنها از خانواده لحاظ کنند.

    کلیدواژگان: بزهکاری، نظریه معاشرت های ترجیحی، کنش متقابل نمادین، خانوده، مدرسه، گروه های دوستی
  • علی رحیمی * صفحات 147-164

    قانون اساسی نخستین و بر جسته ترین دست آورد جنبش های دستور گرایی است و از نظر سلسله مراتب در صدر همه قوانین و مقررات قرار دارد. قانون اساسی مهمترین سند قانونی یک کشور است. پژوهش پیش رو در پی ترسیم این مهم است که از پدیداری و تدوین نخستین گام های شکل گیری قانون اساسی تا تصویب مجلس خبرگان و تایید همه پرسی آن، احزاب، جمعیت ها، افراد و گروه های مختلف سیاسی و غیره، چه در متن و چه در حاشیه، چگونه و چه میزان نقش آفرینی نمودند و سیر تدوین و تحول دانش قانون اساسی به چه صورت بوده است. این بازه ی زمانی سرانجام در وهله ی سوم، یعنی مقطع بازنگری، نشان آخر را بر تارک خویش اندود و متن فعلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فرآیند این کشاکش ها و تصمیم گیری هاست. همچنین با وقوع انقلاب اسلامی ایران مردم به قانون اساسی به جهت آزادی های بنیادینی که در آن در نظر گرفته شده بود رای مثبت دادند. از آن جایی که یکی از بخش های مهم قانون اساسی هر کشوری، بخش حقوق و آزادی های اساسی مردم است، این بخش مهم ترین رکن هر قانون به شمار می آید. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز اصول متعددی را به حقوق وآزادی های فردی ، اجتماعی، قضایی و امنیتی مردم اختصاص داد. که تمام این موارد در این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که هرچند در متن قانون اصلاحات اساسی و بازنگری های خوبی صورت گرفته اما در مواردی اصول این قوانین با هم تناقض دارند و به وسیله تبصره های مختلف و منافع و موقعیت های مختلف اصل قانون مورد تحریف قرار گرفته است. همچنین جای خالی مباحث قانون اساسی در مقاطع تحصیلی کشور احساس می شود و همانطور که تقویت جسم در کلاس های تربیت بدنی انجام می شود بهتر بود که حقوق و آزادی های فردی و جمعی نیز آموزش داده شود تا سطح آگاهی مردم افزایش یابد. در یک دید کلی می توان بیان نمود که قانون اساسی جمهوری اسلامی نه به قبول آزادی مطلق دست زده تا به آنارشی منتهی شود و نه آن را کلا نفی کرده است که سرشت استبدادی به خود بگیرد، بلکه در چارچوبی غیر مطلق به تضمین اصل آزادی ها اقدام کرده است.

    کلیدواژگان: قانون اساسی، انقلاب اسلامی، سند قانونی، حقوق و آزادی های فردی و جمعی، حکومت