فهرست مطالب

نشریه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی
پیاپی 70 (اسفند 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نفیسه فتحی کوزه گران*، طاهره خضری، قهرمان مددلو، محمد باردل صفحات 1-14

    قصه گویی به عنوان ابزاری جهت انتقال پیام های اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب می گردد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر قصه گویی بر مسئولیت پذیری -احترام به خود و رشد اخلاقی کودکان دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دبستانی شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گواه، 15 نفر آزمایش) بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های مسئولیت پذیری، احترام به خود (آرن و همکاران 1993) و قضاوت اخلاقی لنیک و کیل (2005) پاسخ دادند. سپس 8 جلسه مداخله برای گروه آزمایش انجام و گروه گواه آموزشی نگرفت. پس از اتمام جلسات مجددا پرسشنامه های مذکور مجددا برای هر دو گروه تکمیل شد. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص های آماری تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش قصه گویی بر مسئولیت پذیری، احترام به خود و رشد اخلاقی موثر بوده است (001/0 >P). از این رو می توان از قصه گویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روش های از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.

    کلیدواژگان: قصه گویی، مسئولیت پذیری، احترام به خود، رشد اخلاقی
  • پریسا باستان*، علی حسین باستان صفحات 15-23

    طراحی آموزشی علم و هنر تعیین خصوصیات مفصل برای توسعه، ارزشیابی و حفظ موقعیت هایی است که یادگیری و عملکرد را تسهیل می کند. طراحی آموزشی از حوزه های بسیار فعال تکنولوژی آموزشی است که به دنبال تسهیل یادگیری و عملکرد است. پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی از شیوه ها و راهکارهای طراحی آموزشی به صورت عملی در کلاس درس می باشد. براساس پژوهش حاضر یک برنامه طراحی آموزشی باید شامل چهار مرحله تحلیل و تنظیم هدف های آموزشی، تحلیل موقعیت آموزشی، تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله آموزشی و تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی باشد. با توجه به ساختار چنین طرحی، یک الگوی نه گانه برای طراحی آموزشی ارائه گردیده است که به معلمان کمک خواهد کرد که بتوانند آنچه را که در ذهن خود دارند را در جهت فرآیند تدریس برنامه ریزی نمایند و به مرحله اجرا درآورند.

    کلیدواژگان: طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی، تدریس
  • سید طاهره موسوی راد*، سجاد سنبل صفحات 24-43

    طناب زدن یکی از موثرترین تمرینات قلبی عروقی است که مقاومت فیزیکی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد؛ یعنی دقیقا همان خاصیت دویدن، دوچرخه سواری و سایر ورزش های هوازی را برای افزایش ضربان قلب دارد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر یک برنامه طناب زنی بر توانایی های ادراکی- حرکتی دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان البرز می باشد.،تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد که به صورت میدانی و با استفاده از سه گروه طناب زنی، سنتی و کنترل انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان البرز می باشد که از این میان تعداد 80 نفر به صورت تصادفی (خوشه ای مرحله ای) انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه طناب زنی، سنتی و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه طناب زنی به مدت 6 هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 20 دقیقه برنامه طناب زنی را انجام دادند و گروه سنتی تمرینات معمول در ساعات ورزش را دنبال کردند و گروه کنترل نیز فاقد هرگونه فعالیت بدنی بودند. در این تحقیق توانایی های ادراکی- حرکتی خرده مقیاسهای تعادل و هماهنگی عصب و عضله از آزمون رشد حرکتی لینکلن-اسرتسکی و خرده مقیاس چابکی از آزمون برینینس-اسرتسکی ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از t وابسته و تحلیل واریانس یک راهه در سطح معنی داری 0/05>p استفاده شد،نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که برنامه طناب زنی بر توانایی های ادراکی- حرکتی خرده مقیاسهای تعادل (001/0=p)، هماهنگی (004/0=p) و چابکی (0/000=p) دانش آموزان پسر تاثیر دارد و گروه طناب زنی نسبت به دو گروه سنتی و کنترل از توانایی های ادراکی-حرکتی بالاتری برخوردار بودند،برنامه طناب زنی به دلیل داشتن تنوع، بر عامل های زیرساختی ابعاد متفاوت توانایی های ادراکی- حرکتی تاثیر دارد و در صورتی که به شیوه صحیح و به میزان مناسب تمرین داده شوند، می توانند نقش بسزایی در بهبود و توسعه تعادل، هماهنگی و چابکی دانش آموزان داشته باشند.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، طناب زنی، توانایی های ادراکی-حرکتی، شهرستان البرز
  • فاطمه نصرالهی* صفحات 44-54

    در زمان جنگ جهانی اول اوضاع داخلی ایران بسیار آشفته بود و از لحاظ سیاسی ، اقتصادی بی اندازه ناتوان به نظر می رسید. انگلیس امتیاز بهره برداری از منابع نفتی جنوب ایران خطوط تلگرافی، کشتی رانی در رود کارون و خلیج فارس را در دست داشت و سرمایه بریتانیایی به وسیله بانک شاهنشاهی تمام حیات مالی مملکت را کنترل می کرد. در جنوب ناامنی به حدی رسیده بود که سرانجام دولت بریتانیا بر آن شد تا از طریق کمک مالی به دولت ایران جهت سامان دهی نیروهای ژاندارمری تحت تعلیم افسران سوئدی امکان حمایت از اقدامات سازنده حکومت فارس را مورد بررسی قرار دهد.این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی توصیفی به بررسی جایگاه نیروی نظامی ایران در زمان جنگ جهانی اول بپردازد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که دولت بریتانیا در پی تشکیل یک مستعمره ی بزرگ از ایران تا عراق بوده و برای رسیدن به این هدف سعی در به کنترل در آوردن اوضاع نظامی ایران داشته است و نیروی نظامی ایران علی رغم اصلاحات نظامی که از دوره ی عباس میرزا شروع شده بود از انسجام و توان کافی برخوردار نبود.

    کلیدواژگان: نیروی نظامی، بریتانیا، ایران، خلیج فارس، جنگ جهانی اول
  • قاسم شفیعی*، محسن شفیعی، مهدی مهدوی پناه صفحات 55-68

    فهم صحیح از واژگان مطرح شده در آیات وروایات باعث سرعت بخشی در فرایند استنباط حکم شرعی شده وجلوگیری از رخداد اشتباه در فرایند نتیجه گیری از یک متن را برای مستنبط حکم وسایر خوانندگان با خود به همراه می آورد. با توجه به این مطلب و دخل عظیم آن در فرایند استنباط بر آن شدیم تا معنای واژگان ضرر و ضرار را در حدیث مشهور مورد مداقه قرا دهیم. برخی از فقیهان ضرر را مشترک لفظی دانسته وبرخی دیگر کوشیده اند تا آن را مشترک معنوی جلوه دهند و در این زمینه به اصول لفظیه ای رجوع کرده اند که صحیح به نظر نمی آید. لذا ضرر مشترک لفظی است گرچه جامعی انتزاعی نیز برای آن قابل تصور است. در مورد کلمه ضرار باید گفت برخی آن را به معنای حرج و در تنگنا قرار دادن دانسته و برخی دیگر آنرا به معنای مجازا ت بر ضرر می دانند. که با توجه به موارد کاربرد هر دو معنا صحیح به نظر می رسد. این مقاله با رویکردی تحلیلی انتقادی دیدگاه های مطروحه از جانب اعلام مذکور را مورد بررسی قرار داده و در پایان به داوری بین نظریات آنان پرداخته است. گرچه در بیان نظریه منتخب خویش به آراء این بزرگان بسنده نکرده است.

    کلیدواژگان: ضرر، ضرار، ضر، شیخ الشریعه، امام خمینی، آیت الله سیستانی
  • الهام جوری زاده مددلو*، مائده نصرالله پور گاوگانی، لیلا خیری سیلاب، زهرا خدایی راد، فاطمه جعفری کلیبر صفحات 69-74

    پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل و مشکلات خانوادگی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی انجام شده است. در این مقاله، ابتدا در خصوص معرفی و بیان مشکلات خانوادگی و تاثیر آن در یادگیری، با توجه به ضرورت و ارتباط داشتن این عوامل با یادگیری کودکان مقطع ابتدایی سعی شده تاثیر و اهمیت این موضوع بیان شود. پژوهش ما بر حسب هدف از نوع پژوهش کاربردی است که جهت بررسی عوامل و مشکلات خانوادگی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی از روش توصیفی استفاده کردیم. جهت دستیابی به هدف پژوهشی از مطالعات کتابخانه ای و منابعی از قبیل مقاله ها، ژورنال ها، سایت های Sid، مگ ایران و... استفاده شد. طبق مطالعه پژوهش های مرتبط در ارتباط با موضوع به این نتیجه رسیدیم که عوامل خانوادگی، مقوله های اقتصادی -اجتماعی پایین و کمبود روابط عاطفی با بچه ها باعث مشکلاتی در وضعیت یادگیری دانش آموزان می شود.

    کلیدواژگان: خانوادگی، دانش آموزان ابتدایی، موانع
  • رضا شجاعی، علیرضا پیوند*، شهرزاد سنجری، کتایون علیدوستی، محمدرضا محمدی سلیمانی صفحات 75-82

    هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین قابلیت های ارتباطی و ترقی شغلی کارکنان در ادارات دولتی شهر کرمان این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کارکنان در ادارات دولتی شهر کرمان که از طریق فرمول کوکران تعداد 322 نفر به عنوان اعضای نمونه در نظر گرفته شدند و این افراد از طریق نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد قابلیت های ارتباطی و ترقی شغلی کارکنان است. روایی و پایایی پرسشنامه ترقی شغلی به ترتیب برابر 84 و 89 درصد و برای پرسشنامه قابلیت های ارتباطی به میزان 87 و 91 درصد محاسبه گردید اطلاعات تحقیق از طریق نرم افزار spss و همچنین با استفاده از همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین قابلیت های ارتباطی و مولفه های آن 1-ارتباط با مشتری 2-ارتباط درون سازمانی 3-ارتباط با سازمان های دیگر با ترقی شغلی کارکنان در ادارات دولتی شهر کرمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد هایی ارائه شد.

    کلیدواژگان: قابلیت های ارتباطی، ترقی شغلی کارکنان، ادارات دولتی شهر کرمان
  • حسن صادقیان مشکانی*، سید محمدحسین جزایری صفحات 83-91

    تاریخ یابی شخص و شخصیت حقوقی موضوع نوشتار حاضر است. مطالعه و تحقیق پیرامون این مطلب امری مشکل و پر دامنه می باشد لذا در این نوشتار، موضوع پیش گفته را به عصر ساسانیان و مصر باستان اختصاص داده ایم. و با روش تاریخی-کتابخانه ای، به جستجوی شواهدی برای اثبات شخصیت حقوقی در آن دوران می پردازیم. مطالعه ی برخی نوشته های تاریخی، نشان می دهد که در آن دوران مهم تاریخی ، شخصیت حقوقی وجود داشته و از نظر حاکمیت و توده ی مردم، معتبر و محترم تلقی می شده است. در گزارش های تاریخی دوران ساسانیان ، با شخصیت های حقوقی ای مانند «سالار» ، «اعضای هیات وزراء» ، «منصب شاهی» و «طبقات اجتماعی»، مواجه می شویم که هر کدام شاهدی هستند بر پذیرش شخصیت حقوقی مستقل از اشخاص حقیقی که دارای حقوق و تکالیفی بوده اند. در دروه ی فراعنه ی مصر نیز، شخصیت های حقوقی ای مانند «معبد» ، «کاهنان آلهه» و «مدیر» را می توان به عنوان نشانه هایی از وجود و اعتبار شخصیت حقوقی، در آن دوران تلقی نمود.

    کلیدواژگان: شخصیت حقوقی، ساسانیان، فراعنه مصر، حقوق مدنی
  • محمدرضا شهیدی پاک* صفحات 92-96

    این پژوهش در صدد این است که ایا " فکت تاریخی در تاریخ وجود داشته که ان را از صورت قضیه فی واقعه در آورد: یعنی فکت تاریخی"حقیقت تاریخی نزدیکی به نیل و نابودی اسرائیل"، ازمایشگاه تاریخ اثبات می کند چنین وضعیتی در چند فلسطین حدود هفتصد سال قبل در ایام نبردهای کلاسیک صلیبی در اطراف سرزمین اورشلیم، به وقو ع پیوسته است. تنها سرزمین بی همتا روی زمین، قرونی از همه روزگاران است که محل خونریزی بوده است. چون دول به توافق عام نمی رسند. به شکل شگفت انگیزی ظالم و مظلوم در آن گم شده است در حالی که ظالم معلوم است مظلوم نمی تواند حق خود را استیفاء کند به این علت می توان گفت :چرا دولت های اسلامی و عرب نمی خواهند، نبرد کنونی غزه با همت دول اسلامی منجر به معرکه حطین (583) بشود و شاید هم که در نهان آرزو می کنند که بشود. مطالعه عمیق و طولانی تاریخ غرب اسلامی مدیترانه و مصر و شام و جزیره، نشان داده است. اگر درون تاریخ تغییر ناگهانی رخ ندهد چنین خواهد شد. چون حقیقتی تاریخی در نزدیکی اسرائیل به اهداف نهایی و از بین رفتن وجود دارد. و این قاعده مابعدالطبیعه تاریخ است. اسرائیل هر چه به نیل نزدیک شد به عدم نزدیکنر شد چون در تاریخ ثبت است: اسرائیل با جنگ حهانی آمد با آتش جنگ هم از بین رفت. آخرین جنگ های کلاسیک - جنگ هفتم - برای تصرف- دمیاط - بندر راهبردی مصر بود که امنیت اسرائیل را تامین می کرد. جنگ هشتم هم در حقیقت برای تصرف مصر بود اما ناگهان صلیبی ها، اول وارد صلح و جنگ با تونس عهد حفصیان شدند، نیروهای صلیبی، هر چه کوشیدند در اشغال مصر، ناکام ماندند و مصر سالم ماند و از همین جا که اسرائیل گمان می برد یعنی مصر جان اسرائیل گرفته شد و او هر چه با قدرت نظامی به مصر نزدیک شد به نابودی نزدیک شد. این واقعیت صلیبی کلاسیک از آغاز تا پابان است و وابستگی تام مصر و فلسطین است. بر این مبنا که شاید نوعی پارادایم ساخته کیسینجر بود. کیسینجر گفت هیچ جنگی جهانی در خاورمیانه بدون مصر به سامان نمی رسد و قرن ها پیش از او مورخ مصری مملوک مصر گفته بود مصر" سلیل العالم الکبیر" است و هیچ جنگی و حرکت قاطع، بدون مصر سرنوشت ساز نیست. در پیش بینی کیسینجر شکست قطعی اسرائیل در غرب اسیا امده است. و او برای این پیش بینی از قبل فرایند دور کردن مصر از منازعه عربی اسرائیلی کوشید که به کمپ دیوید رسید و بر این مبنا می گوید خاورمیانه منتظر رویدادهای بزرگی است. او جنگی بین ایران و اسرائیل بر مبنای چاه های گاز و نفت دریای لبنان پیش بینی کرد. زمینه فلسفی را اسپینو زا از حدود سیصد سال قبل پیش بینی کرد و به مخالف جدی با تاسیس دولت دینی اسرائیل و قرار دادن دین در سایه حکومت انجام داد و رساله سیاسی الهی را نوشت و در اروپا تکفیر و مطرود شد.

    کلیدواژگان: جنگ صلیبی، لوئی نهم، اروپا، اورشلیم