فهرست مطالب

نشریه آماد و فناوری دفاعی
پیاپی 11 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مسیب دالوند صفحات 11-33

    در این پژوهش پتانسیل توسعه صنایع لیگنوسلولزی در 9 استان کویری کشور (خراسان رضوی، سمنان، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی پس از شناسایی معیارهای اثرگذار در توسعه صنایع چوب که شامل معیارهای: اقتصادی، مخاطرات محیطی، دسترسی به منابع آب و اجتماعی، نقشه سازی شاخص های موثر بر شناسایی مناطق مستعد توسعه صنایع لیگنوسلولزی انجام شد. سپس برای هم واحد نمودن معیارهای کمی و همچنین برای تهیه نقشه از معیارهای کیفی از استانداردسازی فازی استفاده شد. استانداردسازی در دامنه عددی 0 و 1  انجام شد، به این معنا که عدد 0 دارای کمترین شایستگی و عدد 1 دارای بیشترین شایستگی برای توسعه صنایع لیگنوسلولزی در نظر گرفته شد. در نهایت به منظور مشخص کردن پهنه های مطلوب برای توسعه صنایع چوب از اسکالوگرام نقشه نهایی استفاده شد بدین منظور نقشه نهایی حاصل از تلفیق بر اساس تغییر شیب اسکالوگرام برای توسعه صنایع چوب در 3 درجه تعیین شد. نتایج نشان دادند که محدوده تحقیق برای توسعه صنایع لیگنوسلولزی در مناطق کویری کشور، دارای توان نسبتا مناسبی است. با توجه به این نتایج، حدود 40 درصد عرصه های دارای توان درجه یک برای توسعه صنایع لیگنوسلولزی در مناطق مورد بررسی وجود دارد. همچنین نتایج نشان دادند که حدود 41 درصد از عرصه های مورد مطالعه دارای توان درجه 2 می باشند. مطابق نتایج به دست آمده عرصه های با توان درجه 3 حدود 18 درصد از سطح منطقه را در بر گرفتند

    کلیدواژگان: صنایع لیگنوسلولزی، مکان یابی، تحلیل سلسله مراتبی، مناطق کویری
  • محمدرضا خسروی، محمدتقی موحدی فر * صفحات 35-56

    در این تحقیق بحث مسیریابی وسایل نقلیه موردبررسی قرارگرفته که از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است. با توجه به نقش حمل ونقل در پخش مواد و تجهیزات از انبارهای آماد و پشتیبانی روشی ارایه شده تا بتوان آن را بهتر مدیریت کرد. در این تحقیق مسیله ی VRP3 با پیش فرض هایی شروع شده و برای حل آن از مدل ریاضی تبریدSA) 4(استفاده شد که این مدل با توجه به پیچیدگی های موجود انتخاب شده است. نکته قابل توجه این است که مسیله مسیریابی وسایل نقلیه نظامی ازجمله مسایلی است که برای حل آن باید از الگوریتم های فرا ابتکاری استفاده کرد. در ادامه هم مدل ریاضی را با استفاده از یک مثال به صورت برنامه نویسی در برنامه ی متلب حل کردیم که به دادن خروجی هایی همچون تخصیص کدام مشتری به کدام وسیله نقلیه، استفاده از چند وسیله نقلیه، مسافت طی شده هر وسیله و میزان ظرفیت استفاده منتهی می شود.

    کلیدواژگان: آماد و پشتیبانی، زبان برنامه نویسی متلب، مدل ریاضی تبرید، مسیریابی
  • وحید قهرمان*، عباس علیپور صفحات 57-83

    رابطه بین امنیت و انسان، فضا و فعالیت، از مولفه های اساسی در طرح های آمایش است که به تثبیت و پایداری توسعه و امنیت می انجامد. با توجه به اینکه تعادل های سرزمینی بدون توجه به ملاحظات دفاعی و امنیتی از جامعیت مطلوبی برخوردار نبوده، این پژوهش به ارزیابی وضعیت کنونی استان مازندران به لحاظ دفاعی و امنیتی و تدوین راهبردهای مناسب در راستای کاهش تهدیدات امنیتی احتمالی در آینده پرداخته است. ازاین روی در گام نخست با استفاده از مطالعات اسنادی و انجام مصاحبه با کارشناسان، به شناسایی عوامل داخلی و خارجی اهتمام ورزیده است. سپس عوامل داخلی و خارجی در قالب جداول ارزیابی عوامل داخلی وخارجی در نرم افزار Expert choice نمره دهی و وزن دهی شدند. ماتریس عوامل داخلی با امتیاز 2.35، بیانگر اهمیت نقاط ضعف نسبت به قوت و عوامل خارجی با امتیاز 2.31، بیانگر وجود تهدیدهای بیشتری نسبت به فرصت ها است. نتایج نشان می دهد که در استان مازندران، بر اساس ماتریس SOWT، راهبردها در شرایط تدافعی قرار گرفته اند. درنهایت بر اساس تحلیل QSPM سه راهبرد «تحکیم موقعیت ژیوپولوتیک استان و اتصال به شبکه های جهانی با تاکید بر صنایع و دستاوردهای داخلی»، «برنامه ریزی مناسب و کارآمد صنعت گردشگری در جهت حفظ محیط زیست و نه تخریب آن» و «برنامه ریزی در جهت مقابله با بحران های طبیعی استان با تاکید بر فعالیت نهادهای مردمی موجود و رعایت اصول پدافند غیرعامل» بالاترین اولویت ها را به خود اختصاص دادند.

    کلیدواژگان: آمایش سرزمین، استان مازندران، تحلیل SWOT، تحلیل QSMP، ملاحظات امنیتی
  • ایوب شکوری*، علی محمدی، آرزو درستیان صفحات 85-112

    در این پژوهش به ارایه ی یک طرح برای ایمنی ساختمان مراکز داده در برابر خطرات لرزه ای پرداخته شده است. برای رسیدن به این هدف ابتدا 8 مدل ساختمان مرکز داده سه طبقه، با توجه به خطر نسبی لرزه ای مناطق مختلف ایران و اهمیت ساختمان ها بر اساس حداقل های آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله ایران (استاندارد 2800)، طراحی گردید. سپس برای بررسی رفتار و پاسخ های لرزه ای مدل ها برای بیست جفت شتاب نگاشت زلزله تحت تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی قرار گرفتند. با توجه به اینکه در برخی مناطق لرزه ای، ساختمان های معمولی عملکرد مناسبی از خود نشان ندادند، ساختمان جداسازی شده با جداساز لرزه ای آونگی اصطکاکی دو قوسی بر اساس آیین نامه ASCE/SEI 2016 طراحی و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که برای مراکز داده با رده های یک و دو در اکثر مناطق الزامات استاندارد 2800 کفایت می کند، اما برای رده های سه و چهار که مرکز داده هایی با اهمیت بالاتری هستند نیاز به تمهیدات و الزاماتی علاوه بر الزامات استاندارد 2800 است که در این مقاله آورده شده است.  برای مراکز داده با رده های 3 و 4 در مناطق با خطر لرزه ای بسیارزیاد استفاده از جداسازهای لرزه ای برای جلوگیری از آسیب به دستگاه ها و سرورهای حساس به شتاب ناگهانی توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: استاندارد 2800، تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی، جداساز لرزه ای، ساختمان مرکز داده، مخاطرات لرزه ای
  • علی آهنی*، حنیف کازرونی صفحات 113-138

    حل مناقشات مربوط به منابع آب سطحی، از چالش برانگیزترین مسایل در حوزه ی مدیریت منابع است. یکی از رویکردهای تحلیلی برای حل مناقشات تخصیص منابع، نظریه ی ورشکستگی است. در مطالعه ی حاضر، کاربرد این  روش ها برای حل مناقشات کیفی آب رودخانه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. چهار قاعده ی حل مساله ی ورشکستگی بررسی و به منظور استفاده در چارچوب مدل های شبیه سازی - بهینه سازی برای حل مناقشات کیفی رودخانه ها در قالب روابط ریاضی بازنویسی شدند. با انتخاب رودخانه ی کارون به عنوان مطالعه ی موردی، مساله ی شوری به عنوان یک از مشکلات اصلی کیفیت آب رودخانه، شناسایی شد و چهار مدل شبیه سازی - بهینه سازی کیفی رودخانه بر حسب هدایت الکتریکی در بازه ی موردمطالعه، بر مبنای چهار قاعده ی حل مساله ی ورشکستگی اجرا شدند. در مجموع بر اساس نتایج، قاعده ی اعطای برابر مقید، بهترین گزینه برای تامین منافع منابع آلاینده با هدایت الکتریکی پایین در این مطالعه است. در سوی دیگر، قاعده ی نقصان برابر مقید، موثرترین گزینه برای تامین منافع منابع آلاینده با هدایت الکتریکی بالا در مطالعه ی حاضر هستند. قواعد متناسب و تلمود عملکرد متعادل تری را نشان دادند.

    کلیدواژگان: کیفیت آب، مناقشات کیفیت آب رودخانه، نظریه ی ورشکستگی
  • سجاد شکوهیار، روح الله تولایی، حسن کاویانی * صفحات 139-163

    هوش سازمانی به عنوان مقوله ای راهبردی در کسب مزیت رقابتی در محیط های متلاطم و آشفته محسوب می گردد. سازمان های باهوش سازمانی مناسب این امکان را دارند که با درک و پیش بینی صحیح و به موقع، بر محیط خود تاثیر گذاشته و آن را شکل دهند که در حوزه مدیریت راهبردی از این فرآیند تحت عنوان تفکر راهبردی یاد می شود. در این تحقیق که ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ پردازش اطلاعات توصیفی همبستگی می باشد، با توجه به مخاطرات و تهدیدات پیش روی نیروهای مسلح و نیز نقش تاثیرگذار تفکر راهبردی و هوش سازمانی بر اقتدار نظامی با نظرخواهی از تعداد 63 نفر از مدیران و فرماندهان یک یگان نظامی و با استفاده از روش های آماری و نرم افزار spss به بررسی رابطه هوش سازمانی و تفکر راهبردی در حوزه دفاعی کشور پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشانگر آن است که در سطح 05/0p≤ بین هوش سازمانی با تفکر راهبردی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، هم چنین در میان ابعاد هفت گانه هوش سازمانی رابطه مثبت پنج بعد بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، جریت و شهامت، اتحاد و توافق و فشار عملکرد با تفکر راهبردی مورد تایید گردید.

    کلیدواژگان: تفکر راهبردی، هوش سازمانی، نیروهای مسلح