فهرست مطالب

مشکوه - پیاپی 154 (بهار 1401)

فصلنامه مشکوه
پیاپی 154 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید هدایت جلیلی، فرزانه روهی* صفحات 4-26

    تلقی جدید از دین مبتنی بر فهم پدیدار های دینی است. قرآن به عنوان متن دینی مسلمانان، محصول واقعیات زنده و تاریخی است. واقعیاتی که از حقیقتی عینی و ملموس پرده برمی دارند. داستان همراهی خضر و موسی در آیات سوره کهف، نمونه ای از این واقعیات و پدیدارهای متن قرآنی است. در این جستار با مطالعه موردی داستان همراهی خضر و موسی به بررسی خوانش معنای پنهان متن در معنای آشکار آن، با تحلیل روش پدیدارشناسانه پرداخته شده؛ به سخن دیگر، نگارندگان به بررسی و چگونگی فهم هرمنوتیکی «متن بما هو متن» _ که باید نقطه اتکای کنش خوانش، فهم و تاویل باشد_ پرداخته اند. فهمی که قصد متن و معنای درون متن قرآنی را جویا می شود و درنتیجه بر هم راستا بودن معنا و مفهوم، در سطوح معنایی آشکار و پنهان متن صحه می گذارد. این امر با تحلیل پدیدارشناسانه میسر است تا از این طریق برای بازسازی تاویل کوشش شود.

    کلیدواژگان: ابژه، بازسازی تاویل، پدیدارشناسی، قصد متن، معنای پنهان متن، خضر و موسی
  • علی محمدی آشنانی*، ربابه عزیزی صفحات 27-49
    دل بستگی، پیوند عاطفی عمیقی است که بین هریک از ما و افراد خاصی برقرار می شود. از منظر روان شناسان، دل بستگی ایمن در سنین 1-3 سالگی بین فرزند و والدین، نقش مهمی در رشد و پرورش عاطفی، افزایش هوش و الگوگیری دینی فرزند از والدین دارد. در آموزه های دینی نیز گفتار و رفتار مودت آمیز در خانواده، مورد تاکید قرار گرفته است.این جستار به روش توصیفی _ تحلیلی از نوع هم بستگی و به صورت تطبیقی انجام یافته است. هدف جستار واکاوی نقش سبک های دل بستگی در پرورش هوش عاطفی، انس دینی و بررسی میزان ارتباط و پیوند دل بستگی ایمن با پرورش دینی کودک بوده و یافته ها نشان دهنده آن است که توجه به نیازهای عاطفی فرزند، مهرورزی و گفتار محبت آمیز، موجب شکل گیری دل بستگی ایمن و افزایش هوش هیجانی شده و والدین را به عنوان قهرمانان زندگی، به الگوی کودک تبدیل می کند و رفتار و گفتار دین دارانه آنان، موجب انس دینی کودک با خداوند متعال و گرایش به آموزه های دینی می شود.
    کلیدواژگان: دل بستگی ایمن، هوش هیجانی، نیاز عاطفی کودک، رفتار مهربانانه والدین، آموزه های دینی
  • علی راد*، حامد دهقانی فیروزآبادی صفحات 50-76
    «معناشناسی روایی» رویکردی معناشناختی است که گذشته از احتجاج به روایات لغوی (روایاتی که در آن ها معنای یک واژه تبیین شده است)، تمامی احادیث اهل بیت؟عهم؟ را به عنوان منبعی از کاربردهای اصیل زبان عربی، مورد تحقیق قرار داده و به آن ها احتجاج می کند. ارزیابی رهیافت قرآن پژوهان امامیه به این رویکرد، مسیله اصلی این جستار است. بررسی فعالیت های معناپژوهی قرآن پژوهان امامیه نشان از آن دارد که ایشان، اعم از فقها، مفسران و لغویان، غالبا رهیافتی همسو و همدل با روایات لغوی داشته اند و در بیشتر مواردی، که به روایتی لغوی دست یافته اند، از آن یاد کرده و درصورت تعارض روایت با اقوال لغویان، تعارض را حل کرده و یا دیدگاه روایی را ترجیح داده اند. گرچه در گوشه و کنار آثار قرآن پژوهان امامیه می توان نشانه هایی از احتجاج به کاربردهای روایی واژگان قرآن را یافت؛ اما درمجموع ایشان به علت دشواری این شیوه نتوانسته اند، از آن بهره چندانی ببرند. در این میان سه واژه پژوه بزرگ شیعه، سید نورالدین جزایری، سید علی اکبر قرشی و علی کورانی عاملی، توجه بسیاری به این رویکرد داشته اند.
    کلیدواژگان: معناشناسی قرآن، معناشناسی روایی، حجیت قول لغوی، فروق اللغات، قاموس قرآن، مفردات راغب
  • عارفه بهبودی املشی*، محمد جمال الدین خوش خاضع صفحات 77-100

    بخشی از روایات معصومان (ع)  به روایات طبی و به طور خاص به دستورات غذایی اختصاص دارد که بر سبک زندگی و سلامتی مردم تاثیر بسزایی می گذارد. همین تاثیر، اهمیت بررسی فقه الحدیثی و شناخت روایات محرف از روایات اصیل را دوچندان می کند. ویژگی هایی مانند نقل شفاهی و عدم کتابت در سال های نخست نقل، روایات را دستخوش آسیب ها و تصرفات لفظی در سه سطح حروف، واژگان و عبارات کرده است که در این جستار، موارد تحریف روایات تغذیه در سطح واژگان با روش توصیفی_ تحلیلی بررسی شده است. نتایج جستار نشان می ‎ دهد که تحریف ‎های رخ داده، در برخی موارد می ‎تواند بر فهم مخاطب از سخن معصوم (ع) و به تبع آن بر سبک زندگی او تاثیر گذارد. بدیهی است توجه نکردن به این تحریف ‎ها و درنتیجه به کارگیری روایات محرف در زمینه دستورات غذایی می‎ تواند، سلامتی انسان‎ ها را با عوارضی جبران ناپذیر روبه رو سازد. البته برخی تحریف‎ها نیز تفاوت فاحشی در فهم مخاطب از روایات تغذیه ایجاد نمی‎کند که بررسی آن‎ها می ‎تواند فواید فقه الحدیثی داشته باشد.

    کلیدواژگان: تحریف روایات، دستورات غذایی روایات، روایات طبی معصومان؟عهم؟، روایات تغذیه، دگرگونی در فهم متن
  • البرز محقق گرفمی*، رضا حق پناه، سید علی دلبری صفحات 100-130

    آیاتی از کلام الهی و پاره ای از گفتار پیشوایان دین به موضوع «جامعیت و شمول قرآن بر هر چیزی» اشاره دارد. یافتن گستره موضوعات و احکام قرآنی، در سامان بخشیدن به محدوده خواسته ‏ها و بهره گیری افراد از آن، نقش محوری دارد؛ ازاین رو دانشوران همواره  درپی یافتن گستره موضوعات قرآنی هستند. دیدگاه های رایج در این موضوع عبارت اند از: جامعیت مطلق قرآن در گستره همه دانش ها، جامعیت مطلق قرآن در حوزه معرفت دینی، جامعیت قرآن در بیان سررشته ‏های حوزه معارف دین و جامعیت قرآن نسبت به دیگر کتاب های آسمانی. این جستار با بهره گیری از منابع کتابخانه‏ ای و روش توصیفی_ تحلیلی، در پی بازخوانی و نقد دلایل چهار رویکرد یادشده است. روی آورد برگزیده، با محور قرار دادن هدف؛ یعنی قلمرو موضوعات قرآنی و روش های هدایت قرآن، جامعیت قرآن را  به معنای بهره گیری از تمامی مدلول ها و اشارات قرآنی، در کنار راهنمایی قرآن به پیروی از پیشوایان دین و عقل رشدیافته می داند. به سخن دیگر، قرآن با راهنمایی  آدمی به سه رکن هدایت؛ یعنی  کلام وحیانی، پیشوایان الهی و حکم خرد استوار، جامع ترین روش هدایت انسان را ارایه کرده است؛ نه اینکه همه امور مربوط به هدایت را  به گونه ‏ای مستقیم در دلالت های آیات خود گنجانده باشد.

    کلیدواژگان: گستره موضوعات قرآن، جامعیت قرآن، روش های هدایت، راهنماشناسی، سنت معصومین(ع)، عقل
  • محسن رجبی قدسی*، مهین داوودی صفحات 131-146

    در سنت تفسیری به طور معمول، آیات «والسابقون السابقون* اولیک المقربون * فی جنات النعیم* ثله من الاولین* وقلیل من الآخرین» (واقعه/ 10-14) این‏گونه فهم شده است که شمار سابقان و مقربان در امت‏های پیشین، نسبت به امت خاتم پیامبران (ص) بیشتر بوده‏ است. این باور بر این اساس شکل گرفته است که «ثله من الاولین » در تقابل با «وقلیل من الآخرین»  قرار دارد؛ حال آنکه «ثله» در زبان عربی به معنای «قلیل» نیز به کار می‏رود. گذشته از این، بر پایه آموزه‏های قرآن و حدیث، کثیری از امت‏های پیشین فاسق بوده‏اند؛ ازجمله در سوره حدید، مجاور سوره واقعه آمده است: «ولا یکونوا کالذین اوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم وکثیر منهم فاسقون» (حدید/ 16) و نیز «و لقد ارسلنا نوحا و إبراهیم و جعلنا فی‏ ذریتهما النبوه و الکتاب فمنهم مهتد و کثیر منهم فاسقون»‏ (حدید/ 26)؛ بنابراین، «مقربان» هم در پیشینیان و هم در پسینیان، «قلیل» بوده‏ و هستند.

    کلیدواژگان: مقربان، سوره‏‏ شناسی، سوره مجاور، اصحاب الیمین، معناشناسی ثله، مفردات قرآن
|
  • Seyed Hedayat Jalili, Farzaneh Rouhi * Pages 4-26

    The new understanding of religion is based on the religious phenomena comprehension. As Muslims’ religious text, the Qur’an is a product of living and historical reality that reveals an objective and concrete truth. The story of the Moses and Khidr companionship in Kahf Surah verses is an example of these facts. In this article, with a case study of Moses and Khidr companionship story, we have investigated the text hidden meaning comprehension in its obvious meaning by analyzing the phenomenological method. In other words, this article examines the hermeneutic understanding of "the text as the text itself", which should be the main point of comprehension, understanding and interpretation. This understanding investigates the text intention and Qur'anic intertextual meaning and as a result validates the alignment of text's meaning and concept at the implicit and explicit meaning levels. This can be done with phenomenological analysis in order to reconstruct the interpretation.

    Keywords: object, interpretation reconstruction, Phenomenology, text intention, Implicit Meaning, Moses, Khidr
  • Ali Mohammadi Ashnani, *, Robabeh Azizi Pages 27-49
    Attachment is a deep emotional bond that is established between people. According to psychologists, safe attachment between children and parents at the age of 1-3 plays an important role in children's emotional growth and development, increasing intelligence and religious modeling from parents. In religious teachings, polite speech and behavior in the family have been emphasized.The findings of this study, which was conducted with the aim of analyzing the role of attachment styles in the development of emotional intelligence and religious acceptance, and to examine the connection between children’s secure attachment and religious upbringing in a descriptive-analytical correlational and comparative method, indicate that the child’s attention to the emotional needs, affection and loving speech will lead to the secure attachment formation and increase emotional intelligence. This makes parents, as heroes of life, role models for the child, and their religious behavior and speech make the child’s bond with the Almighty God and religious teachings.
    Keywords: secure attachment, Emotional intelligence, child's emotional needs, child's relationship with God, parents’ Affectionate behavior, religious teachings
  • Ali Rad *, Hamed Dehghani Pages 50-76
    "Narrative Semantics" is a semantic approach that in addition to arguing lexical traditions (narratives in which the meaning of a word is explained), apply all the traditions of the household of the Prophet of God (S.A.W.) as a source of authentic Arabic language usage.  Evaluating the Imamiyya Qur’an scholars’ attitude towards this approach is the main issue of the article. Examining the activities of Imamiyya scholars to study the semantics of the Qur'an shows that jurists, commentators and linguists, have often adopted the same approach with the lexical traditions. If it conflicts with the words of the lexicographers, they have tried to resolve the conflict, or prefer the narrative point of view. Regarding the reference to the Qur'an's narrative words usage, although there are signs of Imamiyya scholars’ attention to this approach, but due to the difficulty of this method, they have not been able to take much advantage of it. Three great Shiite lexicographers, Sayyid Nur al-Din al-Jazayiri, Seyed Ali Akbar Ghoreishi and Ali al-Kourani Ameli, have paid much attention to this approach.
    Keywords: Qur’anic semantics, narrative semantics, lexical word validity, furūq Al-lughāt, qāmūs-e Qur’an, mufradāt-e rāghib
  • Arefeh Behbodhi Amlashi *, Mohammad Jamaluddin Khosh Khaze Pages 77-100

    Some parts of the Infallibles’ traditions are devoted to medicine and food orders, which have a significant influence on people's lifestyle and health. This effect doubles the importance of investigating the jurisprudence of traditions and recognizing distorted traditions from authentic ones. Characteristics such as oral transmission and the lack of writing in the first years of transmission have made traditions subject to changes in letters, words and phrases. In this essay, the distortion of nutrition traditions at word level has been investigated with a descriptive-analytical method. The results of this research show that distortions can affect the audiences’ understanding of infallibles’ speech and consequently their lifestyle and it may cause irreparable complications to human health. Of course, some distortions do not make a significant difference in the audience's understanding of nutrition traditions, and their investigation will be beneficial for traditions’ jurisprudence.

    Keywords: traditions distortion, traditions' nutrition instructions, infallibles' medical traditions, nutrition traditions, text understanding distortion
  • Alborz Mohaqeq Gerfami *, Reza Haqpanah, Sayyid Ali Delbari Pages 100-130

    Some Qur'an verses and religious leaders' words refer to the subject of "Qur'an comprehensiveness". Finding the range of Qur'anic topics and decrees will play a central role in organizing the range of demands and people's productivity. Therefore, scholars always seek to find the scope of Qur’anic topics. The common views are: the Qur'an absolute comprehensiveness in all knowledge, the Qur'an absolute comprehensiveness in religious knowledge, the Qur'an comprehensiveness in expressing the religious knowledge main lines, and the Qur'an comprehensiveness compared to other holy books. Using library sources and descriptive-analytical method, this article seeks to review and criticize the reasons for these four approaches. The chosen approach considers the Qur'an comprehensiveness as the productivity of all the Qur'anic signs and indications, along with the Qur'anic guidance to follow the religious leaders and developed intellect. In other words, the Qur'an contains the most comprehensive leading method by guiding people to the three pillars of guidance, i.e. the revealed words, divine guides, and steady wisdom, rather than including all matters directly in the verses.

    Keywords: : range of Qur'anic topics, the Qur'an comprehensiveness, guidance methods, mentorology, infallibles’ tradition, Intellect
  • Mohsen Rajabi Qudsi *, Mahin Davoudi Pages 131-146

    In the interpretation tradition, verses 10 to 14 of Al-Waqi'a Surah are understood in such a way that the number of predecessors and close associates in the previous nations was more than the nation of the Prophet of Islam: {And the foremost in the race, the foremost in the race: Those are they who will be brought nigh, In gardens of delight; A multitude of those of old}. This idea is formed on the basis that {A multitude of those of old} is in opposition to {And a few of those of later time}. However, "Thullah" means "a little" in Arabic language; And in the teachings of the Qur'an and tradition, many of the previous nations were transgressors. For example, in Al-Hadid Surah, next to Al-Waqi'a Surah, it is stated:{that they become not as those who received the scripture of old but the term was prolonged for them and so their hearts were hardened, and many of them are evil-livers} (57:16) and { And We verily sent Noah and Abraham and placed the prophethood and the scripture among their seed, and among them there is he who goeth right, but many of them are evil-livers.} (57:26). Therefore, "the elect" were "few" in both the former and the latter.

    Keywords: Thullah Semantics, Al-Waqi'a Surah, previous nations, Surahology, the elect, righteous people