فهرست مطالب

معارف اهل بیت (ع) - پیاپی 2 (تابستان 1401)

نشریه معارف اهل بیت (ع)
پیاپی 2 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نعمت الله پناهی* صفحات 9-38

    وقایع سیاسی اجتماعی در قرن های نخستین اسلام از منظر شیفتگان امامت و اهل بیت (ع) انعکاس دهنده مظالم و فجایع حاکمان زمان است. واکنش اعتراضی به این مظالم و فجایع طی سال ها به اشکال مختلف بروز پیدا کرده و گاهی نیز در فضای اختناق آمیز و تیره و تار زمان با سرودن قطعات و گونه های ادبی به دو شکل ابراز تولی و اظهار تبری پایه ریزی شده است. با این پیش فرض، ولایت نامه ها در بردارنده کامل ترین سروده هایی است که شاعران شیعه با اظهار ارادت به خاندان نبوت و امامت، میراث ادبی ماندگاری را در حفظ و انتقال معارف اهل بیت (ع)، معجزات، کرامات و فضایل ایمه (ع) ثبت کرده اند؛ به طوری که مهم ترین منبع مناقب خوانان و راویان دینی در بین مردم کوچه و بازار بوده است. این مقاله، با بررسی یکی از بهترین مصادیق «ولایت نامه»سرایی، به روش توصیفی تحلیلی می کوشد منظومه طریق النجات خیالی اصفهانی را معرفی، توصیف و تحلیل موضوعی کند؛ با نگاهی به ساختار موضوعی کتاب که بر حمد خدا، نعت پیامبر اسلام (ص) و مدح و ثنای چهارده معصوم (ع) استوار است، شاعر می کوشد با استناد به روایت های دینی، به خصوصیت های برجسته و جریان ساز شخصیت های دینی تاریخ تشیع اشاره کند. با این هدف مضامینی مثل وقایع مهم و اعجازهای خاص پیامبر (ص)، عظمت چشمگیر مقام حضرت علی (ع)، مظلوم واقع شدن امامان شیعه (ع)، واقعه عظیم کربلا، علم گسترده و اخلاق انسان دوستانه امامان، صبر و شکیبایی بر شداید و مصیبت های زندگی، از مهم ترین بخش های کتاب است که در این مقاله به ترتیب از نعت پیامبر (ص) تا حضرت قایم (عج) توصیف و تحلیل شده است. زبان شعری پرفخامت و تعابیر ناب شاعرانه که به تناسب هر بخش، ابیاتی از آن انتخاب شده، گواه است که شاعر با بلاغت کلام این منظومه غنی را جذاب تر و دل نشین تر کرده است.

    کلیدواژگان: ادبیات شیعی، شعر فارسی قرن سیزدهم، مدح چهارده معصوم(ع)، طریق النجات، خیالی اصفهانی
  • کاوس روحی برندق، علی احمدی* صفحات 39-66

    حضرت فاطمه (ع) دختر پیامبر (ص)، همسر امام علی (ع) و یکی از شخصیت های مورد توجه جهان اسلام است که سیر زندگانی ایشان، در کتب حدیثی اهل سنت و شیعه انعکاس داشته است. این مقاله، روایات دال بر تاریخ زندگانی ایشان طی زمان پیامبر (ص) در صحاح سته و کتب اربعه را با رویکرد روایی تاریخی، پژوهش کرده و پس از تحلیل مستندات روایی تاریخی آن ها، بعد از گردآوری و طبقه بندی کلیه داده های جامع آماری (نه به صورت گزینشی و نمونه گیری) به این سوال پاسخ داده که: دیدگاه هر کدام از نویسندگان کتب سته و اربعه درباره شخصیت حضرت زهرا (س) در زمان پیامبر (ص) چیست؟ سپس به این نتیجه دست یافته که الف. دیدگاه کلی محدثان اهل سنت با شیعه، در نوع گزارش های مربوط به زندگانی ایشان از جنبه فردی، خانوادگی و اجتماعی، متفات است؛ ب. بین محدثان اهل سنت نیز در بیان گزارش ها، تفاوت هایی وجود دارد که نشانگر دیدگاه متفاوت هر کدام از آنان است؛ ج. گزارش های تاریخی مجموع صحاح سته، نسبت به کتب اربعه بیشتر است. د. گزارش های کتب سته اهل سنت، با برخی دیگر از صفات و فضایلی که از حضرت زهرا (س) نقل کرده اند، منافات دارد.

    کلیدواژگان: فاطمه(ع)، تاریخ زندگانی، صحاح سته، کتب اربعه
  • حسین خالقی پور*، احمد عابدی ارانی صفحات 67-86

    سوره قدر و شب قدر، از نظر معنا و محتوا با مقام قدسی حضرت فاطمه زهرا (س) مرتبط و حاوی اسراری از زوایای پنهان شخصیت ایشان است. در اولین آیه سوره قدر، ضمیر «ه» در «انزلناه»، طبق نظر مفسران، کنایه از نزول قرآن است و طبق روایاتی، این ضمیر به نزول ولایت اشاره دارد. لیله قدر در آیه مذکور نیز براساس معنای ظاهری، ناظر به زمان مشخص در یکی از شب های ماه رمضان است، ولی معنای باطنی آن به هویت غیبیه اشاره دارد و طبق روایتی، منظور از لیله، حضرت زهرا (س) است. این مقاله با رویکردی تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، می کوشد تا اثبات کند که قرآن و ولایت در هویت شب قدری شان در حقیقت فاطمی جاری شده و وجود قدسی ایشان، ظرف نزول ولایت و قرآن است. برای اثبات این موضوع، می توان به دلایلی اشاره کرد از جمله: مقام مادری یا مقام نفس کلی زهرا (س)، اسوه و حجت بودن ایشان بر ایمه اطهار (ع)، مثال قلب بودن زهرا (س) برای پیامبراکرم (ص) و وارث کمالات نبوی بودن ایشان و... . درنهایت، با استناد به حدیث شریف کساء و ماجرای مباهله و حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» بیان می شود که نه تنها حضرت زهرا (س) ظرف نزول قرآن و ولایت، بلکه محور و مقصد نبوت و علت مبقیه وحی و رسالت نیز آن حضرت است.

    کلیدواژگان: فاطمه زهرا(س)، ولایت، تفسیری روایی، وجود قدسی، سوره قدر، شب قدر
  • محمد عترت دوست* صفحات 87-112

    از مهم ترین وظایف مسلمانان، شناخت راهنمایان حقیقی دین اسلام است. یکی از مراحل کسب این معرفت، آشنایی با جایگاه و مقام اهل بیت (ع) و ویژگی های انحصاری ایشان است. از آنجا که بخشی از منابع دینی، کلمات و سخنان بر جای مانده از امامان شیعه (ع) است، از این رو، در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوا به عنوان یکی از روش های تحقیق میان رشته ای و متن محور، به مطالعه بخشی از احادیث و روایات بپردازیم و با استفاده از کلمات نورانی آن بزرگواران، به شناخت آن ها نایل شویم. در این پژوهش، بخشی از روایات اعتقادی امام حسین (ع) مطالعه شده که بیانگر نکات قابل توجهی درباره جایگاه حقیقی و ویژگی های انحصاری اهل بیت (ع) است. بررسی یافته های تحقیق نشان می دهد تاکید بر موضوع اهل بیت (ع) و تلاش برای تبیین جایگاه حقیقی آن ها به مثابه راهنمایان حقیقی دین اسلام، بالاترین فراوانی را در مجموع کلمات آن امام همام داشته است. از منظر امام حسین (ع)، مقام معلمی همه موجودات، کسب بالاترین مقام در عبودیت و تسلیم الهی بودن، دست یابی به مقام عصمت و برخورداری از حق مودت ازجمله ویژگی های انحصاری اهل بیت (ع) است.

    کلیدواژگان: اهل بیت(ع)، امام حسین(ع)، امامت، فقه الحدیث، روش تحلیل محتوا.‏
  • کاظم استادی* صفحات 113-144
    خطبه متقین یا همام، از مهم ترین و تاثیرگذارترین خطبه های نهج البلاغه است. با توجه به اهمیت متن خطبه و مجهول بودن نام همام در خطبه و منابع رجالی، لازم است اصالت سنجی مستقلی درباره این خطبه از جهات مختلف صورت گیرد. مثلا 1. خطبه متقین در منابع متقدم شیعی و غیرشیعی چه سابقه ای دارد؟ 2. آیا متن و حجم این خطبه در کتاب های گوناگون متقدم یکسان است؟ 3. با تطبیق متن خطبه در منابع متقدم، چه نتایجی پیش روی ما قرار خواهد گرفت؟ این مقاله، به روش تطبیقی ضمن بررسی و اصالت سنجی اختصاصی متن خطبه همام در منابع متقدم تا قرن هفتم نشان می دهد: روایت یا خطبه متقین به سه نوع در منابع متقدم درج شده است که اختلافات جزیی و کلی فراوانی با هم دارند؛ به طوری که متن برخی منابع، با متن نهج البلاغه کاملا متفاوت است. همچنین با توجه به تفاوت های متنی دیگر منابع به نسبت تاریخ تالیف آن ها، به نظر می رسد متن یک روایت اولیه که حدود صد کلمه بوده و در معاجم معتبر عرب وجود داشته، به تدریج به دست برخی مشایخ حدیث و موعظه، مشروح شده است؛ این اضافات و تغییرات بر متن اصلی روایت، در چرخش زمانی میان مولفان و نسخه برداران، تبدیل به چهار گروه روایت متمایز با تحریرهای مختلف، به عنوان خطبه همام شده است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، خطبه همام، حضرت علی(ع)، سید رضی
  • فرشته معتمد لنگرودی* صفحات 145-170

    «بینامتنیت» نظریه ای است که بر ضرورت وجود رابطه بین متون تاکید دارد و روابط بین متون و چگونگی ارتباط و تعامل آن ها را بررسی می کند. روابط بینامتنی ابزار مفیدی برای مخاطب در خوانش متن محسوب می شود. بر اساس این نظریه، اتصال خطبه عیادت حضرت زهرا (س)، به عنوان قرآن ناطق و قرآن صامت در دو سطح روساخت و زیرساخت قابل پژوهش است. به نظر می رسد تعامل آگاهانه حضرت زهرا (س) با قرآن زمینه سازش و هماهنگی میان متن پنهان و متن حاضر را فراهم کرده است. از این رو، در موارد زیادی درک عمیق خطبه عیادت حضرت تنها در پرتو شناخت رابطه کیفی آن با قرآن امکان پذیر نیست. این پژوهش به روابط بینامتنی خطبه عیادت آن حضرت با قرآن کریم می پردازد تا افق معنایی جدیدی از این خطبه ارایه دهد. روش این پژوهش، توصیفی تحلیلی و نتایج حاکی است که پربسامدترین روابط بینامتنی خطبه عیادت با قرآن، از نوع نفی متوازی و به شکل ساختاری است که در آن، حضرت توانسته نوعی سازش استوار میان کلام و متن غایب ایجاد و تعاملی آگاهانه با آن خلق کند.

    کلیدواژگان: خطبه عیادت، قرآن، متن حاضر، متن غایب، روابط بینامتنی، اتمام حجت
|
  • Hossein Khaleghipour *, Ahmad Abedi Arani Pages 67-86

    Surah Al-Qadr and Qadr night, in terms of meaning and content, are related to the holy position of Fatemeh and contain secrets from the hidden angles of the character of Fatimah. In the first verse of Surah Al-Qadr, according to the commentators, the pronoun "Ha" in "Anzalnah", is an allusion to the revelation of the Qur'an, and according to some narrations, this pronoun refers to the revelation of Wilaya. Qadr night in the above verse, based on the apparent meaning, refers to a specific time in one of the nights of Ramadan, but its esoteric meaning refers to the identity of the unseen, and according to a narration, the meaning of night is Zahra. This article tries to prove that the Qur'an and Wilaya are in fact Fatima in the identity of their Qadr night and their holy existence is the container of the revelation of Wilaya and the Qur'an. To prove this issue, we can point to reasons such as: the position of mother or the position of the general soul of Zahra., her role as an authority on the Imams, the example of Zahra being the heart of the Holy Prophet. And the heir of his prophetic perfections.

    Keywords: Fatemeh Zahra, Wilaya, Quran, Holy Surah Al-Qadr, Qadr night
  • Mohammad Etrat Doost * Pages 87-112

    One of the most important duties of Muslims is to know the true guides of Islam. One of ‎the stages of this acquisition of knowledge is getting to know the status of Ahl al-Bayt ‎‎(pbuh) and their exclusive characteristics. Since a part of the religious sources are the ‎words and sayings of the Shia imams (pbuh), in this research, an attempt was made to ‎study the hadiths by using the content analysis method as one of the interdisciplinary ‎and text-oriented research methods, in order to finally Let's get to know the religion of ‎Islam. The study sample in this research is a part of Imam Hussain's (pbuh) religious ‎narratives, which shows significant points regarding the status and exclusive ‎characteristics of Ahl al-Bayt (pbuh). Examining the findings of the research shows that ‎the emphasis on the issue of the Ahl al-Bayt (pbuh) and the effort to explain the true ‎position of this special group of people as the true guides of the Islamic religion has had ‎the highest frequency in the total of the words of that Imam. From the point of view of ‎Imam Hussain (pbuh), the exclusive characteristics of the Ahlul Bayt (pbuh) are: the ‎position of teacher of all beings, the acquisition of the highest position in servitude and ‎submission to God, the attainment of the position of infallibility and the right to love.‎

    Keywords: Ahl al-Bayt (pbuh), Imam Hussein (PBUH), Imamate, jursiprudence of hadith, content ‎analysis Method.‎
  • Fereshteh Motamad Langrody * Pages 145-170