فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال بیست و پنجم شماره 2 (پیاپی 98، تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمد واعظی صفحات 7-24

    موضوع این نوشتار، طرح دیدگاهی جدید در باب عدالت پژوهی، تحت عنوان «نظریه ی ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسنده ی عدالت» است. مساله ی اصلی این است که برخی از تقریرهای موجود درباره ی عدالت اجتماعی، به تقلیل گرایی انجامیده و با تمرکز بر وجه کاربردی عدالت و غفلت از وجوه بنیادین آن، نوعی کژتابی در فهم از عدالت را رقم زده اند؛ نظریه ی مختار این پژوهش درصدد است تا ضمن برشمردن نقص رهیافت های محدودنگر و تقلیل گرا به عدالت و مبنای ارزشمندی و الزام آوری آن، بر ضرورت توجه به مباحث پایه و بنیادین عدالت در نظریه پردازی در عرصه عدالت اجتماعی تاکید نموده و «فراگیربودن ارزش اخلاقی عدالت» و «ذاتی بودن و خودبسنده بودن عدالت» را اثبات نماید. در این مقاله ارکان سه گانه ی این نظریه، شامل: «رکن مفهومی»، «رکن ارزشی» و «رکن موضوعی» منقح گردیده و لوازم و پیامدهای آن مورد تامل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق می تواند تسهیل گر تدوین کلان نظریه ی عدالت اجتماعی باشد.‏

    کلیدواژگان: عدالت، نتیجه گرایی، رویه گرایی، نفع انگاری، عدالت توزیعی، عدالت اجتماعی، ارزشمندی اخلاقی، ارزش ذاتی، ارزشمندی مطلق
  • محسن مهاجرنیا صفحات 25-48

    تحقیق حاضر با روش تاریخی و منطقی، با قراردادن حکمت سیاسی انقلاب اسلامی در جایگاه حکمت عملی، آن را به لحاظ معرفتی از تزلزل و سیالیت میان رشته ای به مثابه شاخه ای از فلسفه های مضاف به یک رشته ی اصلی حکمی درجه اول ارتقاء می دهد. دستاورد مهم نظریه ی حاضر این است که نقش فلسفه ی سیاسی را در جمع میان «تحول و ثبات» و «اصالت و حداثت» و عاملیت الهی برجسته می کند تا با بارورسازی و اشراب جهان بینی توحیدی به دانش های عملی همانند کلام سیاسی، اخلاق سیاسی، فقه سیاسی و فقه حکومتی، انقلاب اسلامی را به سامان برساند. طرح نظریه ی فرآیندی انقلاب اسلامی در قالب مردم سالاری دینی در پنج مرحله ی «نهضت انقلابی»، «نظام سازی»، «دولت سازی»، «جامعه سازی» و «تمدن سازی»، از دستاوردهای انحصاری حکمت سیاسی انقلاب اسلامی است. بازگذاشتن رویکرد فلسفی دوراندیشانه به سوی افق های آینده نگارانه و تمدن سازی تا ظهور حضرت حجت (عج) در هیچ فلسفه ی سیاسی دیگری بیان نشده است

    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، انقلاب اسلامی، حکمت سیاسی، حکمت عملی
  • احمد نقوی صفحات 49-70

    تشکیل حکومت برای ایجاد نظم و عدالت و سامان دهی نظام زندگی اجتماعی، عقلا یک امر ضروری است. اگرچه شیعیان در زمان حضور معصوم (ع) تشکیل حکومت را وظیفه و حق ایشان می دانند، اما گروهی از آن ها این پرسش را پیش می کشند که آیا مومنین در عصر غیبت نسبت به قیام و تشکیل حکومت وظیفه دارند یا از آن منع شده اند؟ هرچند روایاتی در زمینه ی منع وجود دارد، اما این پژوهش می کوشد تا اثبات کند که این روایات از حیث سندی و دلالی ضعیف هستند و این روایات درصدد نهی از مطلق قیام صادر نشده اند. علاوه براین، این باور ناروا با آیات قرآن و دیگر روایات معتبر اهل بیت (ع) نیز ناسازگار است

    کلیدواژگان: قیام، انقلاب، عدم جواز، فعالیت سیاسی، حکومت، عصر انتظار
  • سید جواد ورعی صفحات 71-94

    هدف پژوهش حاضر بررسی حدود ولایت مطلقه ی فقیه از دیدگاه امام خمینی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. نتایج نشان می دهند که «اطلاق» در اصطلاح فقهی «ولایت مطلقه»، مفهومی نسبی است و به تناسب موضوع مورد بحث در هر مساله ای، ولایت از یک جهت و حیثیت مطلق، و از جهات و حیثیات دیگر مقید است. در اندیشه ی امام خمینی، ولایت مطلقه ی فقیه (اختیارات حکومت اسلامی) نسبت به احکام فرعی شرعی، مطلق است؛ یعنی حکومت افزون بر مسیولیت اجرای احکام فرعی شرعی، عنداللزوم می تواند در قلمرو مباحات شرعی و حتی الزامیات شرعی، قانون الزام آور وضع نماید. اما از جانب دیگر، ولایت فقیه و اختیارات حکومت در عصر غیبت، دست کم محدود و مقید به پنج قید است: عدالت، مصلحت به تشخیص کارشناسان متعهد، قلمرو حوزه ی عمومی، پایبندی به سیره ی حکومت پیامبر (ص) و امام معصوم (ع)، و قانون. لذا گزاره هایی مثل: «تقدم ولایت بر عدالت»، «هر تصمیمی که شخص فقیه مصلحت بداند»، «حق دخالت حکومت در حریم خصوصی»، «هم ترازی فقیه عادل با معصوم» و «فراقانونی بودن ولی فقیه» جایگاهی ندارد.‏

    کلیدواژگان: ولایت مطلقه فقیه، امام خمینی، احکام فرعی شرعی، عدالت، مصلحت عمومی، قانون
  • مهدی فدایی مهربانی صفحات 95-118

    هدف پژوهش حاضر، بررسی فلسفه ی سیاسی اشتراوس، با تاکید بر عناصر الهیات یهودی است. نکته ی حایز اهمیت در تفکر اشتراوس این است که او مفاهیم الهیاتی را در معنایی فلسفی و به طور خاص ذیل فلسفه ی سیاسی بازخوانی کرده است. نقد اشتراوس به ماکیاولی در باب مفهوم «ویرتو»، اگرچه نقد «خودبنیادی انسان مدرن» است، درعین حال از مفهوم «مشیت الهی» و «تقدیر» به مثابه یک اصل اساسا الهیاتی دفاع کرده است. اگرچه اشتراوس تصریحی بر این امر ندارد که فلسفه ی سیاسی اش بر اصول الهیات یهودی بنا شده، اما فلسفه ی سیاسی او اساسا مبتنی بر عناصر الهیات یهودی است. بازتاب این ویژگی را در دو وجه فلسفه ی اشتراوس می توان مشاهده کرد: یکی تاثیر زیست جهان اشتراوس به مثابه یک انسان یهودی بر روش شناسی او هنگام خوانش متون فلسفه ی سیاسی کلاسیک؛ دیگری تاثیر عناصر الهیات یهودی بر مفاهیم اصلی فلسفه ی سیاسی اشتراوس. ادعای پژوهش حاضر این است که روش و مفاهیم پیشنهادی اشتراوس، ناشی از زیست جهان او به مثابه انسانی در جامعه ی یهودی است

    کلیدواژگان: اشتراوس، الهیات سیاسی، ویرتو، فلسفه سیاسی، الهیات یهودی
  • هادی معصومی زارع صفحات 119-142

    مساله ی هم گرایی ملت ها اگرچه سابقه‎ی دیرینه ای دارد، بااین حال توجه علمی به این موضوع و تعقیب آن به مثابه یک کوشش علمی، پس از جنگ جهانی دوم و در مطالعات مرتبط با حوزه‎ی روابط بین الملل و پس ازآن به طور ویژه در حوزه‎ی مطالعات منطقه ای دنبال شده است. سوال این است که ناکامی کشورهای غرب آسیا در سودهی به هم گرایی منطقه ای از کجا ناشی می شود؟ فرضیه ی تحقیق این است که توفیق هم گرایی در غرب آسیا در گرو یک الگوی چهاربعدی است که بتواند تمامی خلاهای موجود را پوشش داده و زمینه های لازم برای گذار به هم گرایی را میان بازیگران منطقه فراهم آورد. این الگو دربرگیرنده ی چهار ساحت: بینشی (اعتقادی)، انگیزشی، ساختاری و محیط کنش گری بازیگران است و با تمایزگذاری میان جهان شناخت های بازیگر با جهان انگیزه ها و ویژگی های شخصیتی ایشان، که از دیگر مولفه های روانی هم چون احساسات و تجارب و عواطف و منافع سرچشمه می گیرند، می کوشد تا به دلیل غلبه ی مولفه های کارگزارانه بر مولفه های ساختاری در منطقه ی غرب آسیا و به موازات بررسی مولفه های محیطی و ساختاری، بر هر دو سرمنشاء «انسان- محور» تاثیرگذار در کنش های بازیگران منطقه ای پرتو بتاباند.

    کلیدواژگان: هم گرایی منطقه ای، آسیای غربی، منابع بینشی، منابع انگیزشی، منابع ساختاری، منابع محیطی
  • مختار شیخ حسینی*، ایمان محمدی صفحات 143-160
    پژوهش حاضر بر آن است تا با تمرکز بر اندیشه ی رهبران جنبش انصارالله، بحران موجود در جامعه ی یمن را از منظر آنان به تصویر کشیده و راهبرد خروج از این وضعیت را تشریح کند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است و نتایج نشان می دهند که رهبران جنبش انصارالله، به خطرافتادن هویت زیدی را بحران اصلی تلقی می کنند و علت آن را در سطح ملی، سقوط دولت زیدی؛ و در سطح فراملی، خطر گسترش سلفیه می‎دانند. آرمان آن‎ها نیز بازگشت به حکومت اسلامی با مبانی زیدی است؛ راهکار رسیدن به این هدف در نزد ایشان، تاسیس جنبش است. تجربه ی سال‎های اخیر یمن نشان می‎دهد که این جنبش در ابتدا با رویکردی علمی و تبلیغی، سپس با سامان دهی ساختار فرهنگی و در قامت «شباب المومن»، و در آخر نیز با رویکردی عملیاتی توانسته است در یک دوره ی سی ساله از گروه فرهنگی کوچکی در مساجد استان‎های صعده و عمران یمن، به بازیگر اصلی صحنه ی سیاسی این کشور و عضوی از محور مقاومت در منطقه تبدیل شود. بازخوانی کامل و صحیح روند پیدایش حرکت‎هایی همانند جنبش انصارالله می‎تواند به عنوان الگویی برای تشکیل چنین حرکت‎هایی در مناطق دیگر جهان اسلام پیش روی محققان و سیاست‎مداران قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: یمن، جنبش انصارالله، زیدیه، الحوثی، جنبش های اسلامی
  • حسین حسنی صفحات 161-184

    هدف پژوهش حاضر ارایه ی تحلیلی انتقادی پیرامون تحولات توسعه ی شبکه جهانی اینترنت و فضای سایبر بر اصل حاکمیت سرزمینی است. دراین راستا، تحولات فناورانه مبتنی بر اینترنت در تغییر نقش، جایگاه و حدود اختیارات دولت ها برای اعمال قانون در قلمرو ارضی آن ها بررسی شده است. سوال اصلی این است که چگونه پلتفرمی شدن و متاورسی شدن، بیش از گذشته اعمال حق حاکمیت دولت ها را به چالش می کشد و عمده ترین حوزه های این تاثیر کدام اند؟ نتایج نشان می دهند که توسعه ی اکوسیستم پلفترمی بومی باکیفیت، همراه با تضمین حفاظت از داده ها و حریم شخصی کاربران، هدایت کاربران ایرانی به پیام رسان های دولت هایی که با ایران رابطه ی حسنه دارند، تنوع بخشی به پلتفرم های خارجی و حمایت از تولید و اشتراک گذاری محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی و توجه به محلی سازی داده ها می تواند تا اندازه ی زیادی مخاطرات سلطه ی پلتفرم های بزرگ غربی را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: حق حاکمیت، دولت، پلتفرمی شدن، متاورس، حکمرانی فضای سایبر
|
  • Ahmad Vaezi Pages 7-24

    This article proposes a new account of justice under the theory of global and self-sufficient moral value of justice. The main problem is that some formulations of social justice end up in reductionism, and by focusing on the pragmatic dimension of justice and neglecting its fundamental aspects, they lead to a confusion in understanding justice. My account enumerates the flaws of the narrow reductionist approaches to justice and the grand of its value and requirement, emphasizing the need for an acknowledgement of fundamental issues of justice in an account of social justice to establish that the moral value of justice is global and justice is intrinsic and self-sufficient. This article refines the three tenets of this theory; that is, the conceptual tenet, the axiological tenet, and the thematic tenet, considering its implications. The results of this research can pave the path for the formulation of a grand theory of social justice.

    Keywords: Justice, consequentialism, proceduralism, Utilitarianism, Distributive Justice, social justice, Moral value, intrinsic value, absolute value
  • MOHSEN MOHAJERNIA Pages 25-48

    The present research adopts a historical and logic method to identify the political wisdom of the Islamic Revolution of Iran as a practical wisdom, and in epistemic terms, it elevates it from the precarious fluid position of an interdisciplinary study to a main first-rate branch of philosophy. The chief contribution of the present theory is that it highlights the role of political philosophy in reconciling the “transformation and stability” and “originality and emergence” as well as divine agency to organize the Islamic Revolution by fertilizing and saturating the monotheistic worldview with practical sciences such as political theology, political ethics, political jurisprudence, and governmental jurisprudence. An exclusive achievement of the political wisdom of the Islamic Revolution is the process theory of the Islamic Revolution in terms of religious democracy within five stages: “revolutionary movement,” “system making,” “government making,” “society making,” and “civilization making.” No other political philosophy leaves open the prudential philosophical approach to futuristic horizons and civilization making until the Reappearance of Imam al-Mahdi.

    Keywords: political philosophy, Islamic revolution, political wisdom, practical wisdom
  • Ahmad Naghavi Pages 49-70

    It is a rational necessity to form a government to establish order and justice and to organize the system of social life. While Shias believe that, during the presence of the Infallibles (a), it is his obligation and right to form a government, some of them are concerned whether believers have an obligation to form a government in the period of Occultation of the Infallible or they are banned from doing so. Although there are hadiths that ban the establishment of a government, this research seeks to show that such hadiths are weak with respect to their chains of transmission as well as their implication. In fact, those hadiths do not issue an absolute ban on any uprising. Moreover, this improper belief is inconsistent with Quranic verses and other valid hadiths from Ahl al-Bayt (a).

    Keywords: : uprising, revolution, impermissibility, political activity, government, period of expectation
  • Sayyed Javad Varai Pages 71-94

    The present research discusses the limits of absolute guardianship (wilāyat muṭlaqa) of the jurist from the perspective of Imam Khomeini. The method of research is descriptive-analytic. The results show that “absoluteness” in the jurisprudential term “absolute guardianship” is a relative concept. Guardianship is absolute in some aspects and qualified or constrained in others. In Imam Khomeini’s view, a jurist has absolute guardianship (authority of an Islamic government) with respect to ancillary jurisprudential rulings; that is, in addition to its task of performing ancillary jurisprudential rulings, when necessary, the government can legislate binding laws in the domain of jurisprudential problems and even jurisprudential obligations. However, the guardianship of a jurist or authorities of a government in the Period of Occultation of the Infallible Imam is constrained in at least five aspects: justice, exigency as identified by committed experts, the public domain, commitment of the governmental practice of the Prophet (s) and Infallible Imams (a), and law. In this way, there is no ground for claims like “priority of guardianship over justice,” “legitimacy of any decision deemed exigent by the jurist,” “any governmental interference in citizens’ privacy,” “equivalence of a just jurist to an Infallible Imam,” and “the jurist guardian being above law.”

    Keywords: absolute guardianship of the jurist, Imam Khomeini, ancillary jurisprudential rulings, Justice, public interest, law
  • Mahdi Fadaei Mehrabani Pages 95-118

    The present research aims to investigate Strauss’s political philosophy with a focus on elements of Jewish theology. What is crucial in his thought is that he reread theological concepts in a philosophical sense, particularly in terms of a political philosophy. While Strauss’s critique of Machiavelli’s notion of virtue is a critique of “modern man’s autonomy,” it still defends the notion of “divine providence” and “predestination” as an essentially theological principle. Although Strauss does not explicitly state that his political philosophy is founded upon the principles of Jewish theology, his political philosophy is indeed grounded in elements of such theology. This is reflected in two dimensions of Strauss’s philosophy: the impact of Strauss’s lifeworld as a Jew on his methodology when reading the texts of classic political philosophy; and the impact of elements of Jewish theology on the main concepts of Strauss’s political philosophy. The present research claims that Strauss’s proposed method and concepts arise from his lifeworld as a person in a Jewish community

    Keywords: Strauss, political theology, virtue, political philosophy, Jewish theology
  • Hadi Masoumi Zare Pages 119-142

    The issue of convergence of nations has an old history, but a scientific study of the problem began after World War II in studies of international relations, particularly regional studies. The question is why west Asian countries fail to move toward regional convergence. The research hypothesis is that successful convergence in West Asia is owed to a four-dimensional model, which can fill all the present gaps and prepare the ground for convergence among regional players. The model involves four elements: insight (doctrinal), motivation, structure, and the acting environment of the players. With drawing a distinction between the world of the player’s cognitions and the world of their personal characters, which spring from other psychological factors such as feelings, experiences, emotions, and interests, this model seeks to shed light on both “human-centric” origins that affect in the actions of regional players because of the predominance of agential components over structural components in the West Asian region and in parallel with the study of environmental and structural elements.

    Keywords: regional convergence, West Asia, insight-based sources, motivational sources, structural sources, environmental sources
  • Mokhtar Sheikh Hosseini *, Iman Mohammady Pages 143-160
    The present research focuses on the thoughts of the leaders of Ansar Allah Movement to account for the crisis in Yemen from their perspective as well as the way out of the crisis. The research method is descriptive-analytic, and the results show that the leaders of Ansar Allah Movement see threats to their Zaydi identity as the main crisis, believing that its main cause at a national level is the fall of the Zaydi government and at a transnational level, the spread of Salafism. Their ideal is the return to an Islamic government based on Zaydi principles, and the way to achieve this objective for them is the establish of the movement. The experience of recent years in Yemen shows that this movement began with a scholarly and promotional approach and then organized the cultural structure as Shabab al-Muʾmin, and finally, it adopted an operational approach, and within thirty years, it could develop from a small cultural group active in the mosques of Saʿdah and ʿAmran in Yemen to a main player on the political stage of the country and a member of the axis of resistance in the region. A full-fledged accurate rereading of the process through which movements like Ansar Allah were born can provide researchers and policymakers with a model for the formation of similar movements in other regions of the Islamic world.
    Keywords: Yemen, Ansar Allah Movement, Zaydism, Houthis, Islamic movements
  • Hossein Hassani Pages 161-184

    The present research aims to provide a critical analysis of the developments of the world wide web and cyberspace on the principle of territorial sovereignty. In this line, I study internet-based technological developments in changing the role, place, and authorities of governments to exercise laws in their territorial domains. The main question is: How do platformization and metaverse could increasingly challenge the rights of governments for sovereignty, and what are the main areas of their impact? The results show that the threats of the domination of big Western platforms can be reduced by developing a high-quality indigenous platform ecosystem, leading Iranian users to messengers administered by governments that are in good terms with Iran, diversifying foreign platforms, and supporting the production and sharing of indigenous contents based on the Iranian-Islamic culture, and localizing the data

    Keywords: the right to sovereignty, government, platformization, metaverse, cyberspace reign