فهرست مطالب

اندیشه های نوین تربیتی - سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 65، پاییز 1401)

نشریه اندیشه های نوین تربیتی
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 65، پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مریم سادات قریشی خوراسگانی*، محسن نظرزاده زارع، مریم حیدری صفحات 7-26

    هدف این پژوهش، شناسایی دلایل و پیامدهای سکوت دانشجویان در کلاس درس بود؛ بنابراین، از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد از نوع اکتشافی بهره گرفته شد. جامعه هدف، دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری معیاری (دارای دست کم یک سال تجربه زیسته در دانشگاه و تجربه سکوت کلاسی در برابر سوال های استاد در کلاس درس) و با در نظر گرفتن اشباع نظری در یافته ها، تعداد 25 نفر از آنها به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش نیز به روش تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. برای اعتباربخشی یافته های پژوهش، از دو روش بررسی توسط مشارکت کنندگان و بررسی توسط همکاران استفاده شد. بدین صورت که در روش بررسی توسط مشارکت کنندگان؛ مصاحبه کننده پس از اتمام هر مصاحبه، برداشت کلی خود را از صحبت های مصاحبه شونده بیان نموده و تایید یا اصلاح مصاحبه شونده، دریافت شد. در روش بررسی توسط همکاران نیز، پژوهشگران پس از تجزیه وتحلیل مصاحبه ها، یافته ها را در اختیار دو نفر از همکاران باتجربه در زمینه تجزیه وتحلیل داده های کیفی قرار داده و داده ها تایید شد. یافته ها نشان داد، عوامل و پیامدهای مربوط به سکوت دانشجویان در کلاس درس را می توان در قالب شش عامل و پیامد ازجمله؛ عوامل مربوط استاد، دانشجو و سازمان، همچنین پیامدهای مربوط به استاد، دانشجو و سازمان برشمرد.

    کلیدواژگان: سکوت دانشجویان، کلاس درس، دلایل، پیامدها
  • زهرا همت یار*، بیژن عبدالهی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حسن رضا زین آبادی صفحات 27-51

    هدف این پژوهش، شناسایی و اعتبارسنجی پیشایندها و پیامدهای رهبری آموزشی بینش مند و شناسایی و رتبه بندی مهم ترین موانع اجرای این شیوه رهبری در مدارس ابتدایی شهر مشهد با روش آمیخته بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی 23 نفر از استادان دانشگاه ها و مدیران مدارس و جامعه آماری بخش کمی نیز 251 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-98 بودند. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته از یافته های بخش کیفی بود. روایی صوری و محتوایی بخش کیفی با استفاده از ضریب CVR و پایایی با استفاده از توافق بین دو کدگذار و کنترل اعضا تایید شد. پرسشنامه نهایی با روایی همگرای بالای 5/0 و پایایی ترکیبی بالای 7/0 اجرا و با تحلیل عامل تاییدی اعتبارسنجی شد. تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری و داده های کمی با استفاده از تحلیل عامل تاییدی صورت گرفت. بر اساس نتایج، پیشایندها با 5 بعد (تمرکززدایی، شایسته گزینی، فرهنگ سازی اجتماعی، توانمندسازی منابع انسانی و معرفت به ارزش های دینی و مبانی تعلیم و تربیت) و 22 نشانگر و پیامدها با 4 بعد (محیط آموزشی هدایتگر، رضایتمندی و تعلق سازمانی، دستیابی به حیات طیبه، و عملیاتی شدن سند تحول بنیادین) و 21 نشانگر به دست آمد. در ارتباط با موانع، نظام متمرکز، بالا بودن حجم اهداف بخشنامه ها و دستورالعمل ها و آماده نبودن زیرساخت ها برای اجرای طرح ها و اهداف بلندمدت در مدارس به ترتیب دارای بالاترین رتبه ها بودند.

    کلیدواژگان: بینش، رهبری آموزشی، رهبری آموزشی بینش مند
  • لیلا حیدریانی، عزت الله قدم پور*، محمد عباسی صفحات 53-67

    این پژوهش با هدف اثربخشی سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بر ثبات قدم و امید تحصیلی دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این تحقیق را تمامی دانش آموزان ابتدایی دوره دوم (پایه های چهارم، پنجم و ششم) شهرستان بروجرد تشکیل داده اند که در سال تحصیلی 400- 1399 به صورت آنلاین مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت در دسترس بوده که در مجموع 36 نفر از دانش آموزان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل  جایگزین شدند (هر گروه 18 نفر)، سپس پرسشنامه های ثبات قدم تحصیلی داکورث و امید تحصیلی کمپل و کاون که از روایی مناسب و پایایی قابل قبول (87/0 و 82/0) برخوردار بودند، توسط دو گروه تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش سبک زندگی تحصیلی سلامت محور قرار گرفت و گروه کنترل مداخل ه ای دریافت نکرد. پس از اتمام دوره آموزشی از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. در نهایت، داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پس آزمون ثبات قدم تحصیلی و امید تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بر گروه آزمایش تاثیر معنادار داشت و اثربخشی آموزش سبک زندگی تحصیلی سلامت محور در خصوص افزایش ثبات قدم و امید تحصیلی دانش آموزان مشاهده شد. بنابراین، آموزش مداوم و مستمر سبک زندگی تحصیلی سلامت محور با هدف بهبود عملکرد دانش آموزان در خصوص داشتن سبک زندگی تحصیلی سالم پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: سبک زندگی تحصیلی سلامت-محور، ثبات قدم تحصیلی، امید تحصیلی، دانش آموزان
  • مروارید سلیمانی فر، همایون هارون رشیدی*، کبری کاظمیان مقدم صفحات 69-83

    دوزبانگی از عوامل تاثیرگذار بر توانایی های شناختی و زبانی است و  بررسی اثر این پدیده بر انعطاف پذیری، خلاقیت هیجانی و شناختی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه انعطاف پذیری، خلاقیت هیجانی و شناختی دانش آموزان تک زبانه فارسی زبان و دوزبانه عرب_ فارسی زبان انجام شد. روش پژوهش علی_ مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان تک زبانه فارسی زبان و دوزبانه عرب_ فارسی زبان شهر اهواز در سال تحصیلی 1399-1398 بود.  نمونه پژوهش در مجموع شامل 80 دانش آموز مقطع اول متوسطه بوده اند که 40 نفر از آنها دوزبانه و 40 نفر دیگر تک زبانه بوده اند و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، خلاقیت شناختی عابدی (1363) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه در میانگین انعطاف پذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>p). همچنین نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه در میانگین خلاقیت هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>p).  افزون بر این، نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه در میانگین خلاقیت شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>p). به عبارت دیگر، دانش آموزان دوزبانه نسبت به دانش آموزان تک زبانه، از انعطاف پذیری شناختی، خلاقیت هیجانی و شناختی بالاتری برخوردار بودند. با توجه به برتری دانش آموزان دوزبانه می توان نسبت به برنامه ریزی زودهنگام آموزش زبان دوم در مدارس اقدام کرد.

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری، تک زبانگی، خلاقیت، دانش آموزان، دوزبانگی
  • علی جاویدان، رحمت الله مرزوقی*، جعفر جهانی، جعفر ترک زاده صفحات 85-117

    هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی مدرسه سالم و بررسی میزان مطابقت آنها با وضعیت موجود از دیدگاه عوامل مدرسه (مدیران و معلمان) است. این پژوهش به لحاظ روش شناسی از نوع ترکیبی (آمیخته) است، این پژوهش در دو گام کیفی و کمی انجام گرفته است. در مرحله کیفی از روش پدیدارنگاری و در مرحله کمی از تحقیق پیمایشی_ توصیفی استفاده شده است. نتایج در قالب 3 مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و در قالب شبکه مضامین سازمان دهی شدند. در نتیجه 37 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی را برشمرده شد که عبارت اند از: 1. محیط فیزیکی، 2. ویژگی های مدیریتی، 3. منابع انسانی، 4. فرهنگ مدرسه، 5. ارتباط و مشارکت اجتماعی، 6. محیط عاطفی_ روانی_اجتماعی 7. عناصر برنامه درسی. نتایج آزمون تی_استیونت تک نمونه ای نشان داد که میانگین وضعیت ابعادی چون ویژگی های مدیریتی، منابع انسانی، برنامه درسی، مشارکت و ارتباطات اجتماعی، به صورت معناداری بالاتر از میانگین متوسط جامعه؛ و در وضعیت مطلوب است. ابعادی مانند فرهنگ، محیط فیزیکی، محیط عاطفی_ روانی، پایین تر از میانگین متوسط جامعه و نامطلوب بودند. همچنین نتایج آزمون رتبه ای فریدمن نشان داد که محیط عاطفی (با ضریب 89/5) بیشترین تاثیر (اهمیت)؛ و محیط فیزیکی (با ضریب 36/1) کمترین تاثیر (اهمیت) را در بین ابعاد مدارس سالم دارد. در خصوص اولویت بندی مضامین فرعی تم ها نتایج نشان داد که فناوری، انسجام، تعامل، باور، گزینش و توسعه، اجرایی، طراحی و معماری بیشترین اهمیت را به ترتیب در بین تم های برنامه درسی، محیط عاطفی، مشارکت و ارتباطات، فرهنگ، منابع انسانی، ویژگی های مدیریتی، محیط فیزیکی دارند.

    کلیدواژگان: مدرسه سالم، مدیران، معلمان
  • فریبا عادل زاده نایینی، رضاعلی نوروزی*، جهانبخش رحمانی صفحات 119-141

    هدف کلی از انجام این پژوهش، ارایه یک الگو، شامل اهداف، اصول و روش های تربیت عقلانی فارابی در حیطه عقل عملی است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه مجموعه آثار فارابی و کتاب هایی در زمینه نظریات تربیتی فارابی به روش فیش برداری صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از روش استنتاجی فرانکنا استفاده شده است؛ به این صورت که در مرحله اول با استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، مطالب مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به آنها در مرحله بعد گزاره های واقع نگر معین شده اند و در آخر با استفاده از روش استنتاجی فرانکنا، اهداف، اصول و روش های تربیت عقلانی با توجه به دیدگاه فارابی درباره عقل در حیطه عقل عملی مشخص شده است. در پایان نیز نتیجه گیری شده است که هدف غایی تربیت عقلانی فارابی، نیل به الله به-عنوان سبب اول در راستای رسیدن به سعادت است و اهداف واسطه ای تربیت عقلانی، در حیطه عقل عملی عبارتند از: فعلیت یافتن قوه عاقله (خردورزی)، تحقق اراده ناشی از قوه ناطقه (اختیار)، ایجاد فضایل اخلاقی در میان امت ها، ساختن شخصیت معتدل و تحقق مدینه فاضله. اصول تربیت عقلانی در حیطه عقل عملی از این قرارند: اصل آمادگی، اصل تربیت پذیری (تادیب)، اصل مسیولیت پذیری (عاملیت فردی)، عدم تمامیت شناخت انسان، اصل استدراج. روش های تربیت عقلانی در حیطه عقل عملی نیز از این قرارند: مشاهده، توجه به توانایی افراد (دادن تکلیف بر اساس توانایی)، کسب تجربه، تادیب، تهذیب اخلاق، تعاون (همدلی و همکاری)، تکرار و تمرین و آموختن حکمت.

    کلیدواژگان: عقل عملی، اهداف تربیت عقلانی، اصول تربیت عقلانی، روش های تربیت عقلانی، فارابی
  • زهرا بت شکن، یوسف گرجی*، حمید زاهدی، زهره رئیسی، حسین زرین صفحات 143-163

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر مداخلات مبتنی بر تمرینات ادراکی_ حرکتی اسپارک، نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر یکپارچگی حسی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر را همه کودکان دوره دوم ابتدایی (9 تا 11 سال) مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی شهر اصفهان تشکیل داد. تعداد 60 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج به صورت هدفمند انتخاب و پس از همتاسازی بر اساس جنسیت، میزان و نوع دارو در چهار گروه 15 نفری ذهن آگاهی، تمرین های ادراکی_ حرکتی (اسپارک)، نوروفیدبک و گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش یکپارچگی حسی از پرسشنامه هانسچو و ریسمن (1992) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار spss-24 در سطح معناداری کمتر از پنج صدم استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در یکپارچگی حسی درمان نوروفیدبک و اسپارک نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری داشته (01/0>p) ولی این تفاوت در گروه ذهن آگاهی مشاهده نشد (05/0<p). همچنین یافته های نشان داد درمان ذهن آگاهی نمرات پیش آزمون با پس آزمون تفاوت معناداری ندارد (05/0<p)، ولی نمرات پس آزمون و پیگیری گروه های درمانی نوروفیدبک و اسپارک نسبت به نمرات پیش آزمون تفاوت معنا داری داشت (05/0>p). لذا با توجه به تفاوت نمرات کسب شده در مرحله پس آزمون و پیگیری بین گروه اسپارک و دیگر مداخلات، پیشنهاد می شود از تمرین های حسی حرکتی اسپارک به عنوان روشی مکمل جهت درمان اختلالات جانبی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی استفاده به عمل آید.

    کلیدواژگان: تمرینات ادراکی - حرکتی اسپارک، نوروفیدبک، ذهن آگاهی، یکپارچگی حسی، اختلال نقص توجه، بیش فعالی
  • فاطمه زهرا احمدی*، آمنه احمدی، محمود مهرمحمدی، نگار الهامیان صفحات 165-185

    این پژوهش با هدف بررسی چگونگی درک معلمان از اجرای اهداف ساحت علم و فناوری و برنامه ‏درسی حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی در دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش پدیدارشناختی و گروه هدف، شامل معلمان مناطق 19 گانه شهر تهران بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه ‏باز، روزنگارها، مصاحبه نیمه‏-ساختارمند و یادداشت‏های میدانی و تاملی بود. تحلیل داده‏ها به شیوه قیاسی و با در نظر داشتن سه مقوله خویشتن، تکلیف و اثربخشی انجام شد که انعکاس دهنده دغدغه معلمان در اجرای تغییر/ نوآوری بود. یافته ها نشان داد مهم ترین نگرانی‏های ابراز شده در مرحله خویشتن، تعدد طرح‏های تحولی در سطح مدرسه و حاکمیت کتاب درسی به جای برنامه ‏درسی و محدودیت ناشی از آن برای اتخاذ تصمیم‏ها از سوی معلم در فرایند تدریس و یادگیری بود. در مرحله تکلیف، معلمان با دغدغه هایی همچون کمبود زمان آموزش و حمایت‏ها و پشتیبانی ‏های علمی و حرفه‏ای مورد نیاز در فرایند اجرا روبه رو بودند؛ اما تعامل حرفه‏ای و وجود برخی ویژگی‏ های شخصیتی در معلمان، شرایط را برای کنار آمدن با این دغدغه ‏ها و اجرای اسناد تحولی فراهم کرده بود. در مرحله اثربخشی، مهم ترین دغدغه های معلمان عبارت بودند از: تاثیر بر یادگیری دانش‏آموزان، ارزشیابی و آزمون‏های هماهنگ، یادگیری شخصی شده و کنشگری معلم. با توجه به یافته های این پژوهش، می توان گفت در اجرای اسناد تحولی به دلیل ابعاد گسترده و عمق تغییراتی که در  پی خواهد داشت و تمام جنبه ‏های کاری مدرسه را تحت تاثیر قرار می‏دهد، نیازمند آن است که برنامه‏ریزی برای اجرا در سطح نهادی از وضوح لازم برای معلمان و دیگر دست‏اندرکاران برخوردار باشد. بی-توجهی به تاثیر و تاثر متقابل ابعاد تغییر، نه تنها موجب بازآفرینی فرهنگ مدرسه نخواهد شد، بلکه می‏تواند به نتایج پیش بینی نشده و نامطلوبی بینجامد.

    کلیدواژگان: درک معلمان، ساحت علم و فناوری، پدیدارشناسی
  • هدایت الله اعتمادی زاده*، حمید محمدی، سعید آریاپوران صفحات 187-202

    هدف این پژوهش، بررسی رابطه تعامل والد_کودک و معلم_کودک با گرایش به تفکر انتقادی در دانش آموزان پایه ششم بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 499 دانش آموز پایه ششم منطقه اشترینان بود. 217 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان، اولیا و معلمان به مقیاس های تفکر انتقادی کودکان، رابطه والد_کودک و معلم_کودک پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری با روش ورود، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نزدیکی والد_کودک و تفکر انتقادی کودکان رابطه مثبت و بین تعارض والد_کودک با تفکر انتقادی کودکان رابطه منفی وجود داشت. همچنین بین نزدیکی و وابستگی معلم_کودک با گرایش به تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. بر اساس نتایج رگرسیون، ارتباط نزدیک معلم_کودک قوی ترین متغیر برای پیش بینی گرایش به تفکر انتقادی در کودکان بود. نتایج نشان داد که والدین دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق دیپلم فرزندان دارای گرایش بیشتری به تفکر انتقادی داشتند. همچنین معلمان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس نسبت به معلمان دارای تحصیلات فوق دیپلم دارای دانش آموزانی بودند که گرایش بیشتری به تفکر انتقادی داشتند. بنابراین تقویت تعامل مثبت والد_کودک و معلم_کودک می تواند گرایش به تفکر انتقادی در کودکان را تقویت کند.

    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، ارتباط والد-کودک، ارتباط معلم-کودک
  • پونه یوسفیان اهری*، شهرام رنجدوست، محمد عظیمی صفحات 203-228

    این پژوهش درصدد تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه چهارم ابتدایی بر اساس مولفه های برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان مبتنی بر هوش معنوی است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل اسنادی، تحلیل محتوا و رویکرد آن کاربردی بوده و منابع مورد تحلیل برای شناسایی ابعاد و مولفه ها (4 مولفه اصلی و 49 مولفه فرعی)، متن اسناد کتابخانه ای و همه کتاب های پایه چهارم ابتدایی بوده است. ابزارهای اندازه گیری، فرم فیش برداری و همچنین سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و روایی تحقیق از نظر صاحب نظران و متخصصان فلسفه برای کودکان و برنامه ریزی درسی مورد تایید واقع گردید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 93٪ بیان گشت. در تحلیل محتوا با استفاده از آنتروپی شانون مولفه پیامدهای فردی تفکر فلسفی با ضریب اهمیت 597/0 بیشترین و مولفه چیستی فلسفه با ضریب اهمیت 052/0کمترین توجه را به خود اختصاص داده است.

    کلیدواژگان: فلسفه برای کودکان، اجتماع پژوهشی، هوش معنوی، کتاب های درسی پایه چهارم ابتدایی
|
  • Maryam Sadat Ghoraishi Khorasgani *, Mohsen Nazarzadeh Zare, Maryam Heydari Pages 7-26

    The present study aim was identifying the reasons and consequences of students' silence in the classroom. Therefore, a qualitative approach and an exploratory grounded theory method was used. The research population involved students of the public universities in Tehran who were selected 25 of participants by criterion sampling and theoretical saturation in the findings. Research tool was a semi-structured interview and for the data analysis the content analysis method in three stages, open coding, axial coding and selective coding were used. In order to get assured of the validity of the data, two methods of member-checking and peer -checking were used. The findings showed that the factors and consequences related to student’s silence in the classroom can be categorized six factors and consequences, the factors related to the instructor, student and organization, as well as the consequences related to instructor, student and organization.

    Keywords: Student silence, classroom, Reasons, consequences
  • Zahra Hemmatyar *, Bijan Abdollahi, Abdolrahim Navehebrahim, Hassan Reza Zeinabadi Pages 27-51

    This study aimed to identify antecedents of, consequences of and the most important barriers to visionary educational leadership in elementary schools with mixed approach. Qualitative data were analyzed using coding method and quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis. Based on the results, the following antecedents were identified: decentralization, selection on merit, social culture building, human resource empowerment, knowledge of religious values, and foundations of education. Furthermore, consequences included guiding learning environment, organizational satisfaction, pure life, and operationalizing document of the fundamental transformation. As for barriers, centralized system, high volume of instructions and circulars, and unpreparedness of the infrastructure to implement long-term plans in schools earned the highest rankings, respectively.

    Keywords: Educational leadership, visionary, visionary educational leadership
  • Leila Heidaryani, Ezatolah Ghadampour *, Mohamad Abbasi Pages 53-67

    The present study aimed to evaluate the effect of health-centered academic lifestyle training on student’s academic stability and hope. The research design was quasi-experimental with a pretest-posttest control group design. The statistical population in this study comprised all elementary students of the fourth to the sixth grade in Boroujerd city who were studying online in the academic year 2020-2021. Convenience sampling was used to select 36 students who were randomly assigned to the experimental and control groups. The participants filled out Academic Stability Questionnaire and Academic Hope Questionnaire. The experimental group received training for a healthy-oriented academic lifestyle for 12 sessions. After the training course, post-test was performed in both groups. The collected data were analyzed using multivariate ANOVA. The results showed training health-oriented academic lifestyle had a significant effect on the experimental group.

    Keywords: Health-oriented academic lifestyle, Academic stability, academic hope, Students
  • Morvarid Solimani Far, Homayoon Haroon Rashidi *, Kobra Kazemian Moghadam Pages 69-83

    The present study was conducted to compare flexibility, emotional creativity and cognitive creativity in monolingual Persian-speaking and bilingual Arabic-Persian-speaking students. The study methodology was causal-comparative. The statistical population consisted of all the monolingual Persian-speaking and bilingual Arabic-Persian-speaking students in Ahvaz, Iran. Multi-stage cluster sampling was used to select the study samples, including 80 junior high school students (40 bilingual and 40 monolingual students). The Cognitive Flexibility Inventory (CFI) developed by Dennis and Vander Wal (2010), the Abedi-Schumacher Creativity Test (ACT) (1984) and the Emotional Creativity Inventory (ECI) by Averill (1999) were used to collect the data. An ANOVA was used to analyze the data. The results showed a significant difference between the bilingual and monolingual students in terms of the mean cognitive flexibility, emotional creativity and cognitive creativity (P<0.001). In other words, bilingual students possessed higher levels of cognitive flexibility, emotional creativity and cognitive creativity than the monolingual students.

    Keywords: Flexibility, Monolingualism, Creativity, Students, Bilingualism
  • Ali Javidan, Rahmatallah Marzooghi *, Jaafar Jahani, Jafar Turkzadeh Pages 85-117

    The aim of this research was to develop a healthy school model and compliance of schools from the perspective of teachers and principals. This mixed method study used phenomenological approach for the qualitative phase and survey-descriptive approach for the quantitative phase. Its target population in the qualitative phase included educational team leaders, principals, education experts and curriculum specialists. Principals and teachers of schools in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad and Fars provinces constituted the statistical population in the quantitative phase. Seventeen individuals were selected by criterion-based purposive sampling for the qualitative phase, and 300 individuals were selected by stratified random sampling for the quantitative phase. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative phase and a researcher-made questionnaire with 5-point Likert scale in the quantitative phase. The results were categorized into three sets of basic, organizing, and comprehensive themes and organized into a network of themes. The results included 37 subcategories and 7 categories, namely 1- physical environment, 2- managerial characteristics, 3- human resources, 4- school culture, 5- communication and social participation, 6- emotional-psychological-social environment, 7- curriculum elements. The results of one-sample t-student test showed that the average status of the aspects such as managerial characteristics, human resources, curriculum, participation and social communication is significantly higher than the average of the population in a good status.

    Keywords: healthy school, principals, teachers
  • Fariba Adelzadeh Naeini, Reza Ali Norouzi *, Jahanbakhsh Rahmani Pages 119-141

    This study aimed to present the model of Farabi’s rational education with an emphasis on practical reasoning. Therefore, Frankna’s deductive model was used and the ultimate goal of Farabi's rational education was found to attain God as the first cause. The mediating goals of rational education in the field of practical reasoning include actualization of the power of reasoning (rationality), realization of the will resulting from the power of reasoning (authority), creation of moral virtues among nations, creation of a moderate personality, and realization of a utopia. The principles of rational education in this field include the principle of readiness, educability (discipline), responsibility (individual aspect), and imperfection of human cognition. The principle of graduality and methods of rational education in this field also include observation, attention to the ability of individuals (giving tasks based on ability), gaining experience, discipline, moral cultivation, cooperation (empathy and cooperation), repetition and practice, and learning wisdom.

    Keywords: Practical reasoning, Rational education goals, Principles of rational education, rational education methods, Farabi
  • Zahra Botshekan, Yousef Gorji *, Hamid Zahedi, Zohreh Raeesi, Hosein Zarrin Pages 143-163

    The aim of this study was to compare the effect of interventions based on spark-perceptual-motor exercises, neurofeedback and mindfulness on sensory integration. This study was a quasi-experimental study. It was performed using pre-test, post-test and follow-up design with the control group. The present study population consisted of all children in the second grade of elementary school with ADHD in Isfahan. A total of 60 people were purposefully selected based on entry and exit criteria and after matching based on gender, amount and type of drug were divided into four groups of 15: mindfulness, perceptual-motor training, neurofeedback and control group. Hanschu and Risman (1992) questionnaire were used to measure sensory integrity. For data analysis, repeated measures analysis of variance was used using SPSS-24 software at a significance level of less than five percent. Findings showed that there was a significant difference in sensory integration of neurofeedback and spark treatment compared to the control group (p <0.01) but this difference was not observed in the mindfulness group (p <0.05). The results also showed that in the treatment of mindfulness, pre-test scores were not significantly different from post-test (p <0.05), but post-test scores and follow-up of neurofeedback and spark treatment groups were significantly different from pre-test scores (p <0.05).

    Keywords: Spark Perceptual-Motor Exercises, Neurofeedback, Mindfulness, Sensory Integrity, attention Deficit hyperactivity disorder
  • Fatemeh Zahra Ahmadi *, Amene Ahmadi, Mahmoud Mehr Mohammadi, Negar Elhamian Pages 165-185

    The present research aimed to investigate how teachers perceive the implementation of the goals of the science and technology education domain and science learning areas in elementary schools. This research is a qualitative research in terms of the type of data and applied research in terms of purpose. Among the various methods of qualitative research, phenomenological research method was used. Data collection tools were open questionnaires, diaries, semi-structured interviews and field, and reflective notes. The data analysis method was deductive and considering the three categories of self, task, and impact, which reflects the stages of teachers' concern in implementing change/innovation. The findings showed that the most important self-concerns expressed by teachers were related to the deep understanding of the documents related to the Fundamental Educational Reform; the imitative practices in the implementation of these documents, and the interference of different projects and the pressure of their implementation on school staff. Regarding task concerns, the majority of participants mentioned the lack of time and a context supportive of change to facilitate implementation. Impact concerned teachers were concerned about the impact of the change on student’s learning. This research depicted that the majority of the participants called for providing them with a deep understanding of the documents related to the Fundamental Educational Reform. The implementation of the Fundamental Educational Reform documents is facilitated when teachers and other agents have a clear vision of the change at school levels.

    Keywords: Elementary Teachers, Science, Technology Domain, Phenomenology
  • Hedayatollah Etemadizadeh *, Hamid Mohamadi, Said Ariapooran Pages 187-202

    The aim of this study was to investigate the correlation of components of child-parent and student-teacher relationships with the tendency to critical thinking in sixth grade students. A sample of 217 students was selected by convenience sampling method. Parents and teachers respectively filled out Critical Thinking Disposition Scale, Pianta’s Child-Parent Relationship Scale, and Pianta’s Student-Teacher Relationship Scale. The results revealed a significant positive correlation between children's critical thinking and variables of closeness and conflicts in child-parent relationship. There was also a positive correlation between children’s tendency to critical thinking and variables of student-teacher dependence and closeness. According to the regression results, student-teacher closeness was the strongest predicting variable for critical thinking. Parents with an associate diploma and bachelor’s degree were more likely to have children with critical thinking. Also, teachers with master’s degree had more students with critical thinking than teacher with bachelor's and associate diploma.

    Keywords: Critical thinking, parent-child relationship, Teacher-Child relationship
  • Pouneh Yousefian Ahari *, Shahram Ranjdoust, Mohammad Azimi Pages 203-228

    This study seeks to analyze the content of the fourth-grade textbooks based on the components of the philosophy for children curriculum and spiritual intelligence. Descriptive research methods of library document analysis and content analysis were used. To this end, the text of library documents and all fourth-grade textbooks were analyzed to identify the components. Research tools included a checklist and a researcher-made content analysis list. The research tools were validated and confirmed by experts in research, philosophy for children and curriculum development. The reliability of the tools was evaluated and confirmed by Cronbach's alpha of 93%. Shannon's entropy was used for content analysis, which revealed the personal outcomes of philosophical thinking with the highest coefficient of significance (0.597) and the nature of philosophy with the lowest coefficient of significance (0.052).

    Keywords: Philosophy for children, community inquiry, Spiritual intelligence, Fourth-grade textbooks