فهرست مطالب

اندیشه های نوین تربیتی - سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 70، زمستان 1402)

نشریه اندیشه های نوین تربیتی
سال نوزدهم شماره 4 (پیاپی 70، زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آرزو غفوری*، کیوان صالحی صفحات 7-45

    علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری مهم ترین عامل توسعه تحصیلی است که ارتقای آن از دیرباز دغدغه اصلی متخصصان تربیتی بوده است. برخی از مطالعات و شواهد میدانی از کاهش علاقه مندی دانش آموزان به تحصیل و کسب مهارت های شغلی حکایت می کند. در همین راستا، برنامه درس کار و فناوری، با هدف ارتقای مهارت آموزی و هدایت شغلی دانش آموزان تدوین شده است. در این پژوهش، تلاش شده تا با معناکاوی در ادراک دانش آموزان و دبیران کار و فناوری و مبتنی بر روش نظریه برخاسته از داده ها و طرح تحلیل ابعاد شاتزمن، به اکتشاف و تحلیل ابعاد علاقه افزایی به درس کار و فناوری متوسطه اول، پرداخته شود. بدین منظور، با استفاده از نمونه گیری ملاکی، سهمیه ای و در دسترس و انجام مصاحبه های رایا نامه ای و مکتوب، داده ها گردآوری شد. تحلیل داده ها مبتنی بر روش سه مرحله ای شاتزمن و ابزار ماتریس توضیحی انجام شد. یافته ها نشان داد درس کار و فناوری با وجود چالش هایی که در زمینه کمبود امکانات اجرایی در مدارس روبه روست، به عنوان درسی محبوب و کارآمد در بین دانش آموزان مطرح است. همچنین دلایل علاقه افزایی به درس کار و فناوری، در بین دانش آموزان در هفده بعد و از منظر دبیران کار و فناوری در قالب بیست بعد، شناسایی و طبقه بندی گردید. نتایج با ترسیم ماتریس توضیحی و بیان نظریه، به صورت گزاره ها و ترسیم شکل، گزارش شد. نتایج نشان داد که از بین عوامل شناسایی شده، لذت معلمی و احساس زندگی، مهم ترین عامل در علاقه افزایی دانش آموزان به درس کار و فناوری بوده است.

    کلیدواژگان: علاقه افزایی، تحلیل ابعاد شاتزمن، درس کار و فناوری، نظریه پردازی، نظریه برخاسته از داده ها
  • فرنوش کاوه پیشه*، کورش فتحی واجارگاه، محبوبه عارفی، محمدحسن مبارکی صفحات 47-67

    هدف از این پژوهش، فهم تجارب زیسته معلمان از چالش های آموزش کارآفرینی به کودکان کار بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. بدین-منظور، داده ها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که سابقه تدریس و کار با کودکان کار را داشتند گردآوری شد و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبه ها حاکی از پنج مقوله اصلی، از جمله چالشهای فردی و محیطی، چالش های محتوایی و رویه ای، چالش های ساختاری، چالش های روشی، چالش های اقتصادی و 25 مقوله فرعی شامل تغییر نگرش، تاثیر همسالان، بی توجهی به ویژگی های روان شناختی، برخورد خشن با کودکان کار، مقاومت والدین و سرپرستان، مجهز نبودن کارگاه ها، آشنا نبودن مربی با زندگی کودک کار، برنامه های آموزشی تخیلی، بی توجهی به نیازهای کودک، نگرش کوتاه-مدت به آموزش کارآفرینی، ملموس نبودن دستاوردهای آموزش کارآفرینی، مشکلات جایابی، بی توجهی به مربیان کارآزموده، ضعف برنامه ریزی، آموزش توده-ای، تضادهای قانونی و آیین نامه ای، ضعف ابزار مرتبط با تدریس کارآفرینی به کودک کار، بی توجهی به سن کودک کار، استفاده نکردن از آموزش عملی، مربی-محوری، بی توجهی به شیوه های مشارکتی، کمبود بودجه، نیاز شدید مالی کودکان کار به کار روزمزد، عدم حمایت مالی، اجتماعی و نگاه اقتصادی کوتاه مدت بود.

    کلیدواژگان: تجارب زیسته، معلمان، کودک کار، کارآفرینی
  • ساناز دهقان مروستی* صفحات 69-95

    این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجی بهزیستی روان شناختی در رابطه هویت دینی و استحقاق روان شناختی با رضایت از زندگی دانشجویان دارای علایم اهمال کاری تحصیلی انجام گرفت. پژوهش، توصیفی_ همبستگی بود. از تحلیل مسیر برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های استان مازندران درسال تحصیلی 99-98 بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. نمونه 326 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون وراث بلوم (1984)، مقیاس چندبعدی رضایت دانشجویان اسکات هابنر (2001)، بهزیستی روان شناختی ریف (1989)، استحقاق روان شناختی کمپبل وهمکاران (2004) و جهت گیری مذهبی آلپورت (1963) بود. یافته ها نشان داد، دانشجویان اهمال کاری که از زندگی خود رضایت دارند، بهزیستی روان شناختی بالاتری نسبت به دیگر دانشجویان تجربه می کنند. استحقاق روان شناختی با بهزیستی روان شناختی رابطه مستقیم معنادار دارد و با رضایت از زندگی رابطه مستقیم ندارد، اما استحقاق روان شناختی با میانجی گری بهزیستی روان شناختی با رضایت از زندگی رابطه غیرمستقیم معناداری دارد. جهت گیری بیرونی مذهب با بهزیستی روان شناختی رابطه مستقیم منفی دارد. همچنین، جهت گیری بیرونی مذهب با میانجی گری بهزیستی روان شناختی با رضایت از زندگی رابطه منفی غیرمستقیم معنادار دارد. جهت گیری درونی مذهب با بهزیستی روان شناختی رابطه مستقیم مثبت معناداری دارد و جهت گیری درونی مذهب با میانجی گری بهزیستی روان شناختی با رضایت از زندگی رابطه غیرمستقیم مثبت معنا دار دارد. جهت گیری مذهبی بیرونی با رضایت از زندگی رابطه مستقیم معنا دار ندارد و جهتگیری مذهبی درونی با رضایت از زندگی رابطه مستقیم معنا دار دارد. برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور آشنایی با نقش باورهای مذهبی و اهمال کاری پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: بهزیستی روان شناختی، رضایت از زندگی، استحقاق روان شناختی، جهت گیری مذهبی، اهمال کاری
  • نرگس پورطالب، سیده بهناز موسویان النجق* صفحات 97-117

    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر بازداری پاسخ و توجه انتخابی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهشی شامل تمام دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه ارجاع داده شده به مرکز اختلالات یادگیری توانا شهرستان عجبشیر بود که 30 نفر از دانش آموزان به روش تمام‎ شماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون رنگ واژه استروپ و آزمون خط زنی تولز_ پیرون و برای مداخله نیز از بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی جان کبات زین و دبرا ای بوردیک استفاده گردید؛ سپس گروه آزمایش 8 جلسه تقریبا 60 دقیقه ای تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل -کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند و نتایج تحلیل نشان داد که توجه انتخابی گروه آزمایش و کنترل پس از آموزش ذهن آگاهی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند؛ اما در متغیر بازداری پاسخ تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده نشد. بنابراین به طور کلی می توان از آموزش ذهن آگاهی به عنوان مداخله ای برای کمک به بهبود توجه انتخابی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بهره برد.

    کلیدواژگان: آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی، بازداری پاسخ، توجه انتخابی، اختلال یادگیری ویژه
  • محسن وحدانی*، نجمه رضاسلطانی، اسکندر حسین پور، طیبه ارشاد صفحات 119-142

    هدف از این پژوهش تحلیل پدیدارشناسانه (تجارب زیسته) معلمان تربیت بدنی از چالش های برنامه درسی اجرا شده در دوران پاندمی بیماری کووید19 بود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان 32 نفر از معلمان تربیت بدنی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور از استان های مختلف کشور انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه بدون ساختار بود که فرایند تکمیل و اتمام کار مصاحبه ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. زمان انجام هر مصاحبه بین 20 تا 70 دقیقه به طول انجامید. برای گرد آوری و تحلیل داده ها از الگوی هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. در مجموع، 8 مضمون اصلی، 19 مضمون فرعی و 84 مفهوم احصا شد. کم توجهی، میزان توانایی ها و مشکلات روانی فراگیران؛ تناسب محیط یادگیری و مواد آموزشی با اهداف برنامه درسی؛ ویژگی ها، نقش و کارکردهای خانواده در اجرا و ارزش یابی برنامه درسی؛ توانایی ها و صلاحیت های معلمان؛ محتوای برنامه درس تربیت بدنی؛ ارزش یابی پیشرفت تحصیلی؛ سیاست گذاری و مدیریت آموزشی و نهایتا فناوری و بسترهای ارتباطی در کلاس مجازی محورهای اساسی (مضامین اصلی) یافته های این پژوهش را تشکیل می دادند. برگزاری دوره های آموزشی مبتنی بر آموزش های مجازی برای معلمان، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری مناسب از بسترهای ارتباطی و اصلاح و به روزرسانی برنامه درسی کووید 19 را می توان به عنوان پیشنهادهای اساسی برگرفته از این پژوهش عنوان کرد.

    کلیدواژگان: تربیت بدنی، برنامه درسی، پدیدارشناسی، کووید19، آموزش مجازی
  • زهرا خلیلی گشنیگانی، عزت الله قدم پور*، سیمین غلامرضایی صفحات 143-161

    هدف این پژوهش، تدوین مدل رفتار سکوت کلاسی مبتنی بر سبک های فرزندپروری و مهارت های اجتماعی با واسطه گری ترس از ارزیابی منفی در دانش-آموزان بود. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد به تعداد 4800 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 340 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها شامل رفتار سکوت کلاسی بهنام فر و همکاران (1394)، مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت و ترس از ارزیابی منفی لیری و همکاران بود. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از آزمون های همبستگی و شاخص های برازش با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل های اندازه گیری به سطح مطلوبی از برازش دست یافته است. مهارت های اجتماعی و سبک فرزند پروری مقتدر اثر علی و مستقیم بر رفتار سکوت کلاسی دارند. همچنین ترس از ارزیابی منفی توانسته است بین مهارت های اجتماعی و سبک فرزندپروری سهل گیرانه میانجیگری کند. پس با توجه به نتایج مهارت های اجتماعی و سبک های فرزندپروری نقش عمده ای در شکل گیری رفتار سکوت کلاسی دارند؛ پس توجه به این دو سازه از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کلیدواژگان: رفتار سکوت کلاسی، مهارت-های اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، دانش آموزان
  • احسان کشت ورز کندازی*، آذرمیدخت رضایی، فاطمه مظاهر، ابراهیم کریمی کیان صفحات 163-184

    این پژوهش با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر هیجان تحصیلی امید و خودپنداشت تحصیلی دانش‎ آموزان دختر دارای اضطراب امتحان انجام شد. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر پایه های یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم شهر مرودشت به تعداد 3265 نفر، در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های هیجان تحصیلی امید (پکران، گویتز، تیتز و پری، 2002)، اضطراب امتحان (ساراسون، 1990) و سیاهه خودپنداشت مدرسه (چن و تامپسون، 2004) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، تحت مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیز، استروسال و ویلسون، 1999) قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش در مولفه های هیجان تحصیلی امید و خودپنداشت تحصیلی منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون گردید (05/0>P)؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدارس با به کارگیری مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد، می توانند باعث افزایش هیجان تحصیلی امید و خودپنداشت تحصیلی دانش‎آموزان شوند تا از این طریق دانش آموزان به موفقیت تحصیلی دست یابند.

    کلیدواژگان: اضطراب امتحان، خودپنداشت تحصیلی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، هیجان تحصیلی امید
  • حجت افتخاری*، سید عبدالوهاب سماوی، حسین زینلی پور صفحات 185-216

    هدف اصلی این پژوهش، شناسایی معانی آشکار و ناشناخته مهارت های معلمی بود. پژوهش در سال 1399 با روش پدیدارشناسی انجام شد. استادان دانشگاه فرهنگیان، معلمان خبره و دانشجومعلمان ترم آخر به عنوان مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش بودند که استادان و معلمان با روش نمونه گیری هدفمند ترکیبی (نمونه مشهور_ گلوله برفی) و دانشجومعلمان ترم آخر بر اساس بالاترین معدل، با روش نمونه شدت انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه استفاده شد. نمونه گیری با دانشجویان ترم آخر با 14 نفر، استادان دانشگاه فرهنگیان با 6 نفر و معلمان خبره با 10 نفر به تکرار اطلاعات و اشباع رسید. تجزیه و تحلیل داده های بخش کیفی با استفاده از نرم افزار maxqda نسخه 10، از کدگذاری نظری نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شد. برای تعیین اعتبار داده های کیفی، از اعتباریابی مخاطب و سه سویه سازی استفاده شد. با توجه به مهارت های به دست آمده از پژوهش های پیشین، سوالات نیمه ساختاریافته از مهارت ها مطرح و مصاحبه ها ضبط  شده و پس از پیاده سازی چندین بار خوانده شد. پس از تحلیل کلی مصاحبه ها، تعداد 1395 کد اولیه در نرم افزار maxqda شناسایی شد که پس از پالایش به 648 مولفه، 29 زیرمقوله و 9 مهارت تبدیل شدند. بیشترین تعداد مولفه ها به مهارت ارتباطی با 182 مولفه و کمترین تعداد مولفه مربوط به مهارت پژوهش با 30 مولفه بود. برای مهارت سازماندهی و مدیریت کلاس 93 مولفه، مهارت تدریس 89 مولفه، مهارت نظارت و ارزیابی 70 مولفه، مهارت استفاده از تکنولوژی و ابزار با 62 مولفه، مهارت های فردی معلم با 48 مولفه، مهارت برنامه-ریزی با 39 مولفه و مهارت خلاقیت، 30 مولفه شناسایی شد.

    کلیدواژگان: داده بنیاد، معلم، مهارت آموزشی
  • سحر خندان دل، رجبعلی محمدزاده*، علی اصغر عباسی اسفجیر، جمال صادقی صفحات 217-248

    وضعیت آموزشی از جمله جنبه های کلیدی زندگی فرزندان طلاق است که تحت تاثیر طلاق والدین می تواند مسیرهای متفاوتی را پیش بگیرد؛ بر این اساس مطالعه وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی اهمیت پیدا می کند. با درک این مهم،  پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت-کنندگان شامل فرزندان طلاق شهر تهران بودند که 10 سال از طلاق والدینشان گذشته بود و از طریق روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه-ساختاریافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده ها به وسیله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در دو بعد موتور محرک در پیشرفت و انگیزه تحصیل دارای شاخص های مثبت و منفی است.

    کلیدواژگان: طلاق، وضعیت آموزشی، فرزندان طلاق، بزرگسالی
  • صادق اردونی، قاسم آهی*، فاطمه شهابی زاده، تکتم سادات طباطبایی صفحات 249-267

    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین هوش معنوی با هوش موفق و ارایه الگوی مناسب انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 بود. حجم نمونه 310 نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش معنوی، نظم جویی شناختی هیجان و هوش موفق استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 وLISREL8.8  به روش تحلیل مسیر بررسی شد. نتایج نشان داد هوش معنوی بر راهبردهای سازش یافته نظم جویی شناختی هیجان و هوش موفق اثر مثبت و معنا دار و بر راهبردهای سازش نیافته نظم جویی شناختی هیجان منفی و معنا دار است. همچنین راهبردهای سازش یافته نظم جویی شناختی هیجان به طور مثبت و معنا دار و راهبردهای سازش نیافته نظم جویی شناختی هیجان به طور منفی و معنا دار بر هوش موفق تاثیر دارد. همچنین نتایج بیانگر آن بود که نظم جویی شناختی هیجان واسطه رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق دانش آموزان است. یافته های این پژوهش از نقش میانجی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق حمایت کرد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود زمینه اجرای آموزش های مبتنی بر نظریه اهداف پیشرفت، نظم جویی شناختی هیجان و هوش موفق و آشنایی دبیران با آنها فراهم شده و دوره های آموزشی پیش بینی گردد.

    کلیدواژگان: نظم جویی شناختی هیجان، هوش معنوی، هوش موفق
  • مریم اخوان انوری، مهرانگیز شعاع کاظمی*، محمد عرب سرخی میشابی صفحات 269-286

    امروزه بسیاری از مشکلات و مسایل تحصیلی مانند کم علاقگی به یادگیری، افت تحصیلی و افزایش ترک تحصیل به انگیزش تحصیلی و نبودن امید تحصیلی مربوط می شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر ارتقای امید و بهبود انگیزش در دانش آموزان است. تحقیق حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه مجتمع آموزشی دخترانه ستوده در سال تحصیلی 1399-1398 در تهران بودند که بهطور تصادفی، تعداد 20 دانش آموز در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی عبدخدایی، سیف، کریمی و بیابانگرد (1387) و پرسشنامه امید تحصیلی کمپیل و کاون (2001) با 9 سوال و نیز بسته آموزشی ذهن آگاهی در هشت جلسه 2 ساعته بود و در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. داده ها نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر امید تحصیلی و ارتقای انگیزش تحصیلی تاثیر مثبت و معناداری داشته است. بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از آموزش ذهن آگاهی برای بهبود ارتقای امید و بهبود انگیزش در دانش آموزان توصیه می شود.

    کلیدواژگان: امید و انگیزش تحصیلی، دانش آموزان، ذهن آگاهی
  • رفیق حسنی*، عطا پروین صفحات 287-304

    هنر و موسیقی به عنوان یک واقعیت فرهنگی، بخشی جدایی ناپذیر از تربیت رسمی و غیررسمی دانش آموزان در تمامی نظام های آموزشی است. بر این اساس، هدف این تحقیق، تعیین دانش و نگرش معلمان نسبت به تربیت هنری با تاکید بر آموزش موسیقی در مدارس دوره ابتدایی شهرستان مریوان بود. این تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی انجام شد. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان مریوان بود. حجم نمونه را 112 نفر از معلمان تشکیل دادند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته دانش و نگرش معلمان نسبت به تربیت هنری با تاکید بر آموزش موسیقی بود که روایی بخش دانش پرسشنامه توسط 2 نفر از استادان فلسفه هنر تایید و پایایی بخش نگرش پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 93/. به دست آمد. داده ها به روش لینک اینترنتی و به صورت آنلاین گردآوری و با استفاده از میانگین نمرات و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که میزان نگرش معلمان مثبت و آگاهی معلمان در سطح متوسط بوده و از دیدگاه معلمان بزرگ ترین مشکل تربیت هنری و آموزش موسیقی دانش آموزان نبودن معلمان ماهر و آموزش دیده می باشد و تفاوتی بین میزان دانش و نگرش معلمان از نظر جنسیت وجود نداشت. بر این مبنا لازم است سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش وپرورش توجه بیشتری به مقوله هنر با تاکید بر آموزش موسیقی در سیستم آموزش وپرورش به ویژه در دوره ابتدایی داشته باشند.

    کلیدواژگان: بیت هنری، آموزش موسیقی، دانش و نگرش، معلمان دوره ابتدایی
|
  • Arezu Ghafoori *, Keyvan Salehi Pages 7-45

    We explored and analyzed the dimensions of enhancing students’ interest in work and technology courses curriculum in junior high schools by dimensional analysis of the perceptions of students and teachers of vocational work and technology courses and based on the grounded theory and Schatzman dimensional analysis. Students were selected based on criterion, quota and convenience sampling methods. Thirty students of the seventh, eighth and ninth grades who were interested in attending the interview were selected by convenience and interviewed. Interviews were conducted based on quota sampling and selection of 10 students from each grade. Data were analyzed based on Schatzman's three-step method and the explanatory matrix tool. This analysis consists of three stages and as an organization plan, including a. dimensioning/design b. segregation; c. integration/reintegration. These steps are not linear and are provided only sequentially for ease of presentation. Schatzman proposed dimensional analysis in three steps using an explanatory matrix tool.

    Keywords: Increasing interest, Dimensional analysis, work, technology courses, Grounded Theory, Schatzman dimensional analysis
  • Farnoush Kavehpisheh *, Kourosh Fathi Vajargah, Mahboubeh Arefi, MohamadHassan Mobareki Pages 47-67

    The aim of the present study was to explore educators’ lived experiences about the challenges of entrepreneurship education to children of labor. This qualitative research was performed using descriptive phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews. For this purpose, 15 educators experienced in teaching children of labor were interviewed, and the obtained data were analyzed by Strabert and Carpenter (2002) method. The analysis of the interviews led to the emergence of five main themes, namely personal and environmental challenges, content and procedural challenges, structural challenges, methodological challenges, and economic challenges and 25 subthemes including attitude change, peer influence, lack of attention to psychological characteristics, mistreatment of children of labor, parents’ resistance, lack of equipment, educators’ lack of familiarity with the life of children of labor, imaginative educational programs, failure to attend to children’s needs, short-term outlook on entrepreneurship education, invisible achievements of entrepreneurship education, placement problems, lack of attention to experienced educators, poor planning, mass education, legal and regulatory conflicts, weakness of tools related to teaching entrepreneurship to children of labor, failure to attend to the age of children of labor, lack of practical training, excessive emphasis on educator, lack of attention to participatory methods, lack of budget, severe financial needs of children of labor for daily wages, lack of social-financial support and short-term economic outlook.

    Keywords: Lived experiences, educators, child of labor, entrepreneurship
  • Sanaz Dehghan Marvasti * Pages 69-95

    This study examined the mediating role of psychological well-being in the relationship of religious orientation and psychological entitlement with life satisfaction in procrastinating students. The study population was all male and female students of universities in Mazandaran Province. A total of 326 individual (217 girls and 109 boys) were selected by cluster sampling. Research tools were Academic Procrastination Questionnaire, Student Satisfaction Scale, Psychological Well-being Questionnaire, and Religious Orientation Test. Findings showed the mediating role of psychological well-being, accounting for 35% of the variance in life satisfaction for procrastinating students.

    Keywords: psychological well-being, Life satisfaction, Psychological Entitlement, religious orientation, Procrastination
  • Narges Pourtaleb, Seyyedeh Behnaz Mousavian Alenjagh * Pages 97-117

    The aim of the current study was to examine the effectiveness of mindfulness training on response inhibition and selective attention in students with Specific Learning Disorder (SLD). This quasi-experimental controlled study was conducted with a pretest-posttest design. The research population consisted of all the 30 students referred to the Center of Learning Disabilities in Ajabshir, who were recruited by census sampling. They were then randomly divided into experimental (15 students) and control (15 students) groups. The Stroop effect test was used to measure response inhibition, and the Toulouse-Piéron Cancelation Test (TP) was administered to assess selective attention. The intervention was given based on a workbook by Jon Kabat Zinn and Debra E. Burdick. The experimental group participated in eight group mindfulness therapy sessions and the control group did not get any treatments. Date were analyzed using a Multivariate Analysis of Covariance, which showed significant differences in selective attention between the experimental and control groups after mindfulness training. Nevertheless, no significant difference was observed between the two groups in response inhibition. In general, mindfulness training can be considered an effective intervention to improve selective attention for students with learning disabilities.

    Keywords: Mindfulness Training, Response Inhibition, Selective Attention, Students with Specific Learning Disorder
  • Mohsen Vahdani *, Najmeh Rezasoltani, Eskandar Hoseinpour, Tayebeh Ershad Pages 119-142

    This study aimed to analyze the lived experiences of physical education teachers of implemented curriculum challenges during the COVID-19 pandemic through qualitative phenomenological analysis. Participants were 32 physical education teachers selected based on a criterion-based purposive sampling method from different provinces of Iran. Unstructured interviews, used as the research tool, continued until reaching theoretical saturation. Each interview lasted between 20 and 70 minutes. The seven-step Colaizzi model was used for collecting and analyzing the data, which yielded eight main themes, 19 sub-themes and 84 concepts. The main themes include learners’ inattention, the extent of abilities and psychological problems; proportion of learning environment and teaching materials to the curriculum objectives; characteristics, role and functions of the family in the implementation and assessment of the curriculum; teachers' abilities and competencies; physical education curriculum content; assessment of academic achievement; policy-making and educational management, and finally technology and communication platforms in virtual classrooms. Holding educational courses based on virtual education for teachers, supporting appropriate hardware and software from communication platforms and modifying and updating the COVID-19 curriculum can be mentioned as the main suggestions extracted from this research.

    Keywords: Physical education, curriculum, Phenomenology, Covid-19, virtual education
  • Zahra Khalili Geshnigani, Ezatollah Ghadampour *, Simin Gholamrezaei Pages 143-161

    The aim of this research was to develop a class silence behavior model based on parenting styles and social skills with the mediation of students' fear of negative evaluation. We used correlational and structural equation model methods. The statistical population of the study included all 4800 sixth grade female students of Shahrekord city, 340 of whom were selected as the research sample using a multi-stage cluster random sampling method. Data were collected using Behnamfar et al.'s Class Silence Behavior Questionnaire, Gresham and Elliott's Social Skills Rating System, Bori et al.'s Perceived Parenting Styles Questionnaire and Leary et al.'s Fear of Negative Evaluation Scale. The data were analyzed using correlation tests and fit indices in SPSS and AMOS software. The results showed that the model achieved an optimal level of fit. Also, social skills and authoritative parenting style had a causal and direct effect on class silence behavior. Also, the fear of negative evaluation mediated between social skills and permissive parenting style. Therefore, according to the results, social skills and parenting styles played a major role in the formation of class silence behavior; therefore, they need special attention at schools.

    Keywords: Class silence behavior, Social Skills, fear of negative evaluation, Students
  • Ehsan Keshtvarz Kondazi *, Azarmidokht Rezaei, Fatemeh Mazaher, Ebrahim Karimi Kian Pages 163-184

    The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on academic emotion of hope and academic self-concept of female students with test anxiety. The research design was quasi-experimental with pretest/posttest and a control group. The statistical population of the study included all female students of the 11th and 12th grades in Marvdasht, (n= 3265), in the academic year 2020-2021. Convenience sampling was used to select a sample of 30 students who were randomly divided into experimental and control groups (15 people in each group). Research tools included the Academic Emotion of Hope Questionnaire (Pekrun, Goetz, Titz, & Perry, 2002), Test Anxiety Questionnaire (Sarason, 1990), and the School Self-Concept Inventory (Chen and Thompson, 2004). The experimental group was subjected to ACT for 8 sessions of 90 minutes. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results of the research showed that this intervention led to a significant increase in performance in the components of academic excitement, hope and academic self-concept in the experimental group in the post-test stage. Therefore, it can be concluded that this intervention can increase students' academic excitement, hope, and academic self-concept.

    Keywords: Test Anxiety, academic self-concept, Acceptance, commitment therapy, Academic Emotion of Hope
  • Hojjat Eftekhari *, Seyed Abdolvahhab Samavi, Hossein Zeinalipour Pages 185-216

    This study aimed to identify the manifest and latent meanings of teaching skills. This phenomenological study was conducted in 2020. The qualitative data were analyzed in MAXQDA 10 via grounded theory theoretical coding. The analysis of the interviews yielded 1395 initial codes that were refined to 648 components, 29 subcategories, and nine skills. The majority of components (n=182) belonged to the communication skills, and the fewest components belonged to the research skill (n=30). Class management and organization (n=89), monitoring and evaluation (n=70), using technology and tools (n=62), personal (n=48), planning (n=39), and creativity skills (n=30) were also identified.

    Keywords: Grounded Theory, Teacher, Educational skill
  • Sahar Khandandel, Rajab Ali Mohammadzadeh *, AliAsghar Abbasi Asfajir, Jamal Sadeghi Pages 217-248

    This research aimed to seek out the educational status of children of divorce in adulthood. This is a qualitative study based on grounded theory. The participants included 18 children of divorce in Tehran, 10 years after their parents' divorce, who were selected as key informants using purposive sampling method. Data were collected through semi-structured interviews. Data rigor was confirmed through member check and recoding by specialists. Open, axial, and selective coding were used to analyze the data. The findings revealed that the educational status of children of divorce has both positive and negative outcomes in the two dimensions of driving force in study progress and motivation.

    Keywords: divorce, Educational Status, children of divorce, Adulthood
  • Sadegh Ordoni, Ghasem Ahi *, Fatemeh Shahabizadeh, Toktam Sadat Jafar Tabatabaee Pages 249-267

    Successful intelligence is a major intelligence concept which can increase the creativity and problem solving skills of learners.This study aimed to investigate the mediating role of cognitive emotion regulationin the relationship between spiritual intelligence and successful intelligence.The statistical population of this descriptive correlational study consisted of ninth grade boysat the secondary schools in the city of Birjand during the academic year 2020-2021.The sample consisted of 310 participants selected withthe random cluster sampling method. A questionnaire was used as the research tool.Data analysis was performedin SPSS-23 and LISREL 8.8 software programs using path analysis.The results showed that spiritual intelligence has a positive and significant effect on the adaptive cognitive emotion regulation strategies and successful intelligence, and a negative and significant effect on the non-adaptive cognitive emotion regulation strategies.Also, the adaptive cognitive emotion regulation strategies have a positive and significant effect and the non-adaptive cognitive emotion regulation strategies had a negative and significant effect on successful intelligence.In addition, the results indicated that cognitive emotion regulation mediates the relationship between the spiritual intelligence and successful intelligence of students.

    Keywords: Cognitive Emotion Regulation, Spiritual intelligence, successful intelligence
  • Maryam Akhavan Anvari, Mehrangiz Shoaakazemi *, Mohammad Arabsorkhi Mishabi Pages 269-286

    Numerous educational problems such as low interest in learning, educational decline and increasing dropout are attributed to the lack of educational motivation and educational hope. The purpose of the present study is to investigate the effect of mindfulness training on improving hope and motivation in students. The current research was a quasi-experimental study with experimental and control groups. The statistical population of the research was all first grade female students of Sotoudeh Girls' Educational Complex in the educational year 2018-2019 in Tehran. Twenty students were randomly allocated to an experimental and a control group. The research tools included educational motivation questionnaire of Abdekhodaei, Seif, Karimi and Bibangard and the educational hope questionnaire of Campbell and Kwon (2001). The experimental group received the mindfulness training package in eight 2-hour sessions. The obtained data were analyzed by ANCOVA. The results showed that mindfulness training had a positive and significant effect on educational hope and improving educational motivation. Accordingly, it is recommended to use mindfulness training to improve hope and motivation in students.

    Keywords: Educational hope, motivation, Students, Mindfulness
  • Rafigh Hasani *, Ata Parvin Pages 287-304

    The purpose of present study was to determine the knowledge and attitude of teachers toward art education with emphasis on music in elementary schools in Marivan, Iran. The study population of this descriptive survey included all second grade elementary school teachers in Marivan city, 112 of whom were randomly selected for the study. The data collection tool was a researcher-made questionnaire to measure knowledge and attitude of teachers toward art education with emphasis on music. Data were analyzed with independent t-test. Findings showed that teachers expressed a positive attitude toward music education and had medium level of knowledge. Furthermore, they reported lack of skilled and trained teachers as the biggest problem of art and music education. According to the results, education policy makers and planners of the Ministry of Education should pay more attention to the category of art education with emphasis on music, especially in elementary schools.

    Keywords: education, Music Education, Knowledge, Attitude, Elementary school teachers