فهرست مطالب

مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی - پیاپی 3 (بهار و تابستان 1401)

نشریه مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدرضا ابراهیم نژاد*، محمد پور عباس صفحات 11-32

    بی گمان، سخن گفتن از تمدن نوین اسلامی و ارایه هر طرح و نظریه ای دراین باره ، نخست مستلزم درک صحیح و واقعی از مفهوم تمدن است. تمدن واژه ای آشنا، درعین حال مبهم و پرمناقشه است که درباره چیستی آن گفت وگوهای بسیاری انجام شده و دیدگاه های فراوانی ارایه گردیده است. در این پژوهش کوشیده ایم با روشی تحلیلی و رویکردی انتقادی ضمن واکاوی مفهوم تمدن از حیث معناشناختی، مسیله اسلامیت و نوین بودن آن را بررسی کنیم. برای رهیافت به این مهم نخست با مراجعه به دیدگاه اهل لغت و فرهنگ نامه نویسان و نیز آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی ضمن نقد برخی دیدگاه ها، هماهنگ با معنای لغوی نظریه ای جامع و جدید ارایه نموده ؛ و در ادامه تبیین کرده ایم که تقید تمدن به پسوند اسلامیت و نوین بودن گویای تقابل تمدن مزبور با تمدن غرب و تغایر آن با تمدن اسلامی است.

    کلیدواژگان: تمدن، فرهنگ، تمدن نوین اسلامی، معناشناسی
  • حبیب الله بابایی صفحات 33-68

    شاخص های تمدن را از دو منظر می توان فهرست کرد و در سنجش تمدن ها به کار بست: منظر مدرن غربی که بیشتر معطوف به تمدن سکولار شکل گرفته در مغرب زمین است؛ منظر قدسی که معطوف به تمدن اسلامی و منابع و مصادر مربوط به آن (به ویژه قرآن) در مشرق زمین است. آنچه در این نوشته به روش استقرایی بیان خواهد شد، ارایه نمونه ای از شاخص های جدید درباره تمدن در گفتمان سکولار امروز غرب است. پس از مرور شاخص های عرفی و دنیوی تمدن غرب، به برخی شاخص های تمدنی برآمده از قرآن (همچون شاخص های اخلاقی تمدن، شاخص های عقیدتی تمدن و شاخص های اجتماعی تمدن) نیز توجه خواهد شد تا روشن شود افزون بر شاخص های مدرن که هریک در تجربه انسانی درخور اعتنا و البته نقدشدنی است، می توان به شاخص های متفاوت تمدنی نیز اندیشید و با رویکردی متفاوت به تحلیل و ارزیابی تمدن های بشری پرداخت. تاکید بر چنین شاخص های دینی و قرآنی در ترسیم فرایند متفاوت از تمدن اسلامی و تعیین حدود و ماهیت متمایز آن از تمدن غربی بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.

    کلیدواژگان: تمدن، گستردگی، آسایش، کنترل خشونت، نظم و انضباط، توحید، نیکی و اصلاح
  • روح الله توحیدی نیا صفحات 69-90

    نقش و اهمیت سیره معصومان  در عرصه های گوناگون زندگی انسان بارها از سوی کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته و گاه از آن به عنوان منبعی مهم در تبیین سازوکار تمدن نوین اسلامی یاد شده است؛ هدف نوشته پیش رو بهره گیری از مطالعات یادشده، با رویکردی تحلیلی، برای بررسی نقش سیره معصومان‰ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. برآیند پژوهش گویای آن است که تناسب ویژگی های رفتاری ایمه  با مولفه های بنیادین تمدن نوین اسلامی، اهمیت و تاثیر روش الگویی در تحقق تمدن نوین اسلامی و امکان بهره برداری از منابع سیره در فقه، نشان دهنده ماهیت کارامد و بی بدیل سیره معصومان‰ در پی ریزی شالوده تمدن نوین اسلامی است.

    کلیدواژگان: تمدن نوین اسلامی، سیره معصومان، سبک زندگی اسلامی
  • مصطفی جمالی صفحات 91-112

    افق حرکت انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و در سخنان رهبر معظم انقلاب به زیبایی ابعاد گوناگون این افق تاریخی و فرایند دستیابی به آن ترسیم شده است و با اندک مقایسه این بیانات با دیگر سخنان اندیشمندان در حوزه تمدن شناسی به حق می توان از ورای حجاب معاصرت، نام «حکیم تمدن» را بر رهبر معظم انقلابa نهاد. این نوشتار بر این هدف است که با روش تحلیل محتوا، تحلیلی جامع و عمیق از فرمایش های رهبر معظم انقلاب در حوزه مهندسی تمدن نوین اسلامی ارایه دهد. در نگاه آیت الله خامنه ای، مهندسی تمدن اسلامی در دو حوزه زیرساختی و سبک زندگی باید دنبال شود. زیرساخت نرم افزاری مهندسی این تمدن، اعم از نرم افزار های دینی (فقه تمدنی، کلام و فلسفه کاربردی و اخلاق اجتماعی)، نرم افزارهای علمی (علوم انسانی، علوم پایه و تجربی) و نرم افزار های عینی اداره (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی) در هماهنگی باهم باید به صورت کارآمد و عینی بستر تحقق سبک زندگی در ساحت های فردی، خانوادگی و اجتماعی را فراهم آورند.مهم ترین چالش تمدن سازی در عصر انقلاب اسلامی، عبور هوشمندانه از تمدن مادی دنیای امروز (غرب) است. استفاده از وجوه مثبت تمدن غربی و انحلال آن در تمدن اسلامی، وجه جمع دو دسته از فرمایش های آیت الله خامنه ای در باب نحوه تعامل با مدرنیته و تمدن غربی است که این نگاه با نگاه غرب گرایی، غرب گریزی و غرب گزینی تفاوت دارد؛ هرچند تمدن مادی امروز، تمدنی روبه افول است و بشر تشنه امروز در پیچ تاریخی نیاز به نسخه ای جدید در زیست اجتماعی خود دارد و «تمدن نوین اسلامی» نسخه درمان بشر امروز است.

    کلیدواژگان: تمدن نوین اسلامی، آیت الله خامنه ای، فقه تمدنی، علوم اسلامی، الگوی پیشرفت، سبک زندگی
  • سید احمد خاتمی، محمدحسن دهقان، رضا مقیسه* صفحات 113-134

    مطابق اندیشه امام خامنه ای، تشکیل تمدن نوین اسلامی، هدف غایی انقلاب اسلامی است. از سوی دیگر در دوران غیبت کبری و بر پایه نظریه ولایت فقیه، اسلامی بودن حکومت و به دنبال آن شکل گیری تمدن اسلامی نوین، منوط به حاکمیت ولی فقیه است که تحقق این مهم نیز در پرتو بهره گیری از فقه حکومتی امکان پذیر است. پرسش این است که در منظومه اندیشه امام خامنه ای، «ولایت فقیه» و «فقه حکومتی» چه نوع نقشی در «تشکیل تمدن نوین اسلامی» دارند؟هدف مقاله توصیف میزان نقش «فقه حکومتی» و «ولایت فقیه» در «تمدن سازی نوین اسلامی» بر پایه اندیشه رهبر معظم انقلاب است، که برای این منظور با بهره گیری از روش تحلیل مضامین، به واکاوی این نقش در اندیشه آیت الله خامنه ای پرداخته ایم.یافته های تحقیق نشان می دهد در منظومه فکری امام خامنه ای، همان گونه که ولایت فقیه و رویکرد فقه حکومتی در تحقق مرحله اول و دوم انقلاب اسلامی (انقلاب و نظام اسلامی)، ضروری و زیرساختی بوده اند، در تحقق آخرین مرحله از مراحل پنج ‎گانه انقلاب، یعنی تمدن نوین اسلامی نیز نقش اساسی و محوری دارند.

    کلیدواژگان: فقه حکومتی، ولایت فقیه، تمدن نوین اسلامی
  • سید علیرضا عالمی* صفحات 135-152

    غرب، تمدن اسلامی را به عنوان تمدن به رسمیت می شناسد، اما حاضر به «گفت وگو» با آن نیست و درمقابل از رویکرد «برخورد» استفاده می کند؛ این امر مسیله ای اساسی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب است. نخستین و مهم ترین گام نظریه پردازان سیاسی غرب برای برخورد، آن است که امکان گفت وگو بین تمدن اسلامی و تمدن غرب را از بین ببرند. با مراجعه به دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، استفاده می شود که غرب بدین منظور، با گفتمان سازی بر محور نشانه «تزویر» می کوشد به جهانیان القا کند که تمدن اسلامی از ظرفیت گفت وگوی بیناتمدنی برخوردار نیست. غرب در این مسیر، از حربه هایی چون اسلام هراسی و برچسب زنی به مسلمانان استفاده می کند. درمقابل تمدن اسلامی با تمسک به نشانه «آگاهی»، باید به دنبال فراهم آوردن امکان گفت وگو باشد. در این مقاله با روش گفتمانی، این دو رویکرد در دونامه رهبر معظم انقلاب در قالب گفتمان، مفصل بندی، و زمینه های هژمونیک شدن هریک بررسی شده است. امام خامنه ای در پی گفتمانی اند که شرایط مناسب برای گفت وگوی تمدن اسلامی با اهالی تمدن غرب و نه نظریه پردازان و سیاست مداران تمدن غربی، را مهیا سازد؛ چراکه اینان با مقاصدی، به دنبال برخورد تمدنی اند.

    کلیدواژگان: تمدن اسلامی، تمدن غرب، گفت وگو، برخورد، گفتمان
  • احمد عسکری*، عبدالله همتی گلیان صفحات 153-171

    فداییان اسلام، به عنوان جنبشی مردمی-مذهبی در اوایل دهه بیست، به منظور دفاع از اسلام و اجرای احکام اسلامی، وارد فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایران شدند و اقداماتی به منظور ساخت جامعه و حکومت اسلامی انجام دادند. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که فداییان اسلام در مبانی نظری و عملی چه بایسته های تمدنی را برای حکومت اسلامی آرمانی شان لحاظ داشته اند؟ نگارندگان با روش تحلیل محتوا، و بررسی کتاب راهنمای حقایق و پرونده های بازجویی فداییان اسلام (چاپ شده در مجموعه چهارجلدی فداییان اسلام در آیینه اسناد) بایسته های تمدنی مورد توجه فداییان و گزاره های مرتبط با این بایسته ها را استخراج کرده و به تحلیل آنها پرداخته اند. یافته های تحقیق حاکی از این است که اسلام خواهی، اتحاد جوامع اسلامی، حمایت از تولید داخلی، اشتغال زایی، عدالت خواهی، مبارزه با مظاهر فساد و استعمار، تبلیغ فرهنگ دینی و ملی و علم آموزی بایسته های برجسته تمدن سازی اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام است.

    کلیدواژگان: فداییان اسلام، نواب صفوی، تمدن، اسلام، حکومت اسلامی
  • حمید فاضل قانع صفحات 173-198

    مالک بن نبی اندیشمند مسلمان و معاصر الجزایری است که در پی تاملات ژرف پیرامون وضعیت کنونی جامعه مسلمان، مهم ترین چالش های فرهنگی آن شامل شکاف عمیق در شبکه روابط اجتماعی، فراگیری روحیه استعمارپذیری و رنگ باختن هویت دینی را ذیل مقوله کلان تمدن، شناسایی و تحلیل کرده است؛ وی سه گانه یادشده را علل عقب ماندگی جوامع مسلمان از کاروان تمدن و پیشرفت دانسته و رهیافت اصلاحی خود را نیز برای اعتلای تمدنی جامعه مسلمان در چهارچوب آموزه های دینی و با رویکردی فرهنگی ارایه کرده است؛ او با تبیین وضع موجود می کوشد تا توجه جوامع مسلمان را به راه های برون رفت از این نابسامانی جلب نماید. نوشتار پیش رو در تلاش است تا با توصیف و تحلیل نوشته های مالک بن نبی، فرایند و چگونگی راهکار پیشنهادی او در قالب یک دگرگونی فراگیر و بنیادین اجتماعی را، که اصلاحی حقیقی به شمار می رود، بررسی و تبیین نماید.توصیه مالک بن نبی جهت دهی تمام اقدامات به سوی تجدید ساختار حیات فکری و اخلاقی افراد جامعه است؛ چراکه این نوزایی فرهنگی می تواند نقش یک شتاب دهنده در تعامل سه نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را ایفا نموده و شبکه ای مناسب از روابط درهم تنیده اجتماعی را برای برپایی تمدنی پویا و بالنده پدید آورد.

    کلیدواژگان: مالک بن نبی، تمدن، اصلاح فرهنگی، دین، استعمارپذیری
  • طوبی کرمانی صفحات 199-220

    طرح موضوع تمدن نوین اسلامی، درواقع نشانگر وحدت نظری است که بین ملت های مسلمان و مستضعفان جهان، در تقابل با حصرگرایی جهان استکبار، به منصه ظهور رسیده و حضور مقتدرانه چنین تمدنی در تمام معادلات جهانی، حاکی از وجود عالمانه آن است. مولفه های این تمدن با این بنیان که نگاه تک قطبی صفر و یک در هیچ یک از ساحت های ماورایی و این جهانی، قابل قبول نیست و با تکیه بر تفکر A و غیر A، تمدن مبتنی بر جهان ماده غربی را نیز مردود نمی شمارد و معتقد است که تفکر فازی و قانون چندارزشی در این جهان، توسط خدای هستی به ودیعت نهاده شده است. اینکه دولت ها و ملت ها و تمدن ها، یا با ما هستند و یا برضد ما، اینکه دولت ها و ملت ها، یا تحت سیطره ما هستند یا محکوم به نابودی، یعنی A یا غیر A، در تمدن نوین اسلامی جایگاهی ندارد. اولین مولفه این تمدن، عنصر حکمت و دانایی است؛ چراکه بنیان آموزه های اسلام بر حکمت است: «من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا» (بقره: 269). مولفه انسان ولی نه انسان سکولار و بریده از خدا، بلکه خلیفه خدا و با اندیشه فازی و با کارویژه های فرعی چون مقوله آزادی، کرامت، جاودانگی، عدالت و امنیت در این تمدن، بسیار مهم است. نوع نگاه به جهان و هستی و جان جهان یعنی خداوند و تزریق عنصر تشکیکی و ذومراتبی در جهان شناسی فازی، از واجب الوجود به عنوان فعلیت محض تا ماده اولیه که فعلیتی جز عدم فعلیت نیست، دیگر مولفه مهم این تمدن است. هدفمند بودن هستی به اینکه عالم، حاصل تضاد تصادفی ماده بی جان و بی شعور نیست و هدفی در خلقت عالم به ویژه شاهکار خلقت، انسان، وجود دارد و بدون داشتن نظریه ای مناسب درباره معناداری عالم هستی، نمی توان به گونه مناسبی، انسان و شرایط زندگی مناسب او را مورد توجه قرار داد، در این تمدن اساسی است. جامع نگری به همه امور هستی و مراتب وجودی انسان مد نظر است. حذف یک یا چند بعد از ابعاد وجودی وی و گرایش به تک ساحت گروی و فروکاهش گرایی، ظلم به انسان است؛ یعنی روش شناسی صفر و یک غرب امروز در نظام هندسی فازی به شدت محکوم است. عدالت و صلح مبتنی بر عدالت از دیگر مولفه هاست. عدالت امری تابع دین و برگرفته از دین نیست ، بلکه خود، مفهومی مطلق و مستقل است و صلح نیز چنین است و تحقق عملی این دو در تمدن نوین اسلامی، توامان صورت می گیرد و در صورت جدایی آنها از یکدیگر، نه صلح می ماند و نه عدالت. ازآنجاکه شاکله تمدن ها به انسان های مختاری وابسته است که با تربیت صحیح و بنیادین و اصولی، خود را شریک فرازوفرود های این تمدن می دانند، مردم سالاری در تمدن نوین اسلامی، اساس و علاوه بر سه مولفه مهم عقلانیت، عدالت و قانون، دیانت از شاخصه های آن است و به تبع، آزادی و کرامت انسانی بر اساس عقل و تقوا نیز در پازل بزرگ این تمدن معنا می یابد و حقیقت آزادی در چهارچوب عقلانیت دینی با دو رکن عصیان و تمرد و تسلیم و انقیاد عالمانه تحقق می پذیرد. سبک زندگی و در محوریت آن، خانواده به عنوان شاکله انسانی تمدن، بسیار مهم است. تلازم همشگی عمل با نظر و عقل و نقل نیز از مولفه های تمدن نوین اسلامی منظور شده است. در مجموع هندسه معرفتی تمدن نوین اسلامی، رویکرد حصرگرا و یک بعدی نگر، مردود و رویکرد جامع نگر با دو ویژگی پویایی و پایایی حاکم است.

    کلیدواژگان: تمدن نوین اسلامی، تفکر فازی، ایدئولوژی جامع نگر، انسان
  • سید رضا مهدی نژاد صفحات 221-246

    حج به عنوان آیین دینی جامع و دارای ویژگی های منحصربه فرد، ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در تمدن اسلامی داشته و دارد. در منظومه فکری مقام معظم نمونه جامعه » رهبری حج دارای جایگاه ویژه ای است؛ به گونه ای که ایشان حج را می دانند. این تشبیه و تمثیل خاص، این « اسلامی برتر و تمدن نوین اسلامی پرسش را مطرح می کند که چه نسبتی بین این دو وجود دارد. به بیان دیگر، چه ویژگی ها و مولفه هایی در حج وجود دارد که چنین ظرفیت و قابلیتی را بدان می بخشد؟ در نوشتار حاضر تلاش شده است با کاوش در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای و با روش توصیفی و تحلیلی، به پرسش فوق پاسخ داده شود. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در میان ویژگی های متعدد حج، سه ویژگی اساسی جامعیت، انسجام بخشی و غیریت سازی نقش بسیار مهمی در تمدن سازی دارند. مهم ترین ویژگی مشترک حج و تمدن نوین اسلامی، جامعیت و تقارن ابعاد مادی و معنوی این دو است. تجلی معنویت در عالی ترین شکل آن، در کنار ابعاد و منافع مادی حج، آن را به نمونه ای از جامعه آرمانی اسلامی تبدیل کرده است. در کنار این ویژگی، انسجام بخشی حج که در تمام اجزای حج جریان دارد و غیریت سازی که به طور خاص در برایت متجلی می شود، به علاوه ویژگی های متعدد دیگر، ظرفیت تمدنی بالایی به حج بخشیده است.

    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، حج، تمدن نوین اسلامی، جامعیت، انسجام بخشی، غیرت سازی
  • حسین مهدیزاده بیاتانی صفحات 247-268

    فرهنگستان علوم اسلامی قم با رویکردی خاص به سامان دهی رابطه حوزه و دانشگاه در پاسخ به نیازهای دانش بنیان انقلاب اسلامی تاسیس شده و اندیشه ای نو با عنوان «فلسفه نظام فاعلیت» به مثابه یک «فلسفه شدن» بنیان گذاشت که به گونه ای از «جهت داری» و «نسبیت معرفت شناختی»  (relativity) در فهم، علم و حتی پدیده های جهان بیرون باور دارد.ازجمله ادعاهای فرهنگستان در تحلیل روابط «تمدنی»، گونه ای خاص از کشمکش بین صورت تمدنی اسلام و صورت تمدنی غرب مدرن است که نقدهای فراوانی تاکنون بر آن وارد شده است.در این جستار، پس از بیان نقدهای واردشده بر آموزه غرب شناسی فرهنگستان، این نظریه با رویکرد روش شناسانه خود فرهنگستان «روش مطالعه غرب» همچون یک «کل متغیر» ارایه گردیده و سپس «توصیف» و «داوری» فرهنگستان نسبت به غرب، و شیوه بهره مندی مثبت از ساختارهای عینی، رهاوردهای علمی و تکنولوژیک غربی (اقتباس انحلالی) به گونه ای تفصیلی تر توضیح داده شده است.

    کلیدواژگان: فرهنگستان علوم اسلامی قم، غرب شناسی، کل نگری، کلی نگری، اقتباس انحلالی
  • امیر حمزه مهرابی، مهدی مهرابی* صفحات 269-296

    جوانان به‎ عنوان موتور ‎پیش‎ران حرکت‎، نقش اساسی و محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند‎. به‎ رغم بحث‎ها و گفت‎وگوهای فراوانی که در این زمینه میان نظریه ‎پردازان دانشگاهی‎، مدیران و رهبران صورت گرفته، هنوز به چگونگی تربیت و توانمندسازی جوانان برای پذیرش این مسیولیت خطیر (‎تمدن‎سازی) و موفقیت در آن پرداخته نشده است. هدف این مقاله آن است که با ‎بهره ‎گیری از بیانیه گام دوم انقلاب، «مدل ‎توانمندسازی جوانان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی» را طراحی و ارایه کند. پرسش اصلی این است که آیا مدلی برای توانمندسازی جوانان از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی می‎توان استخراج و طراحی کرد‎؟ پرسش ‎های فرعی تحقیق نیز عبارت‎اند از:‎ عوامل موثر بر توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدام‎اند‎؟ متغیر‎های زمینه‎ ساز برای توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدام‎اند؟ موانع و درنهایت پیامد‎ها و نتایج توانمندسازی جوانان چیست؟ در این مقاله از روش‎ شناسی نظریه داده ‎بنیاد (GT‎) برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. یافته‎ های به ‎دست‎ آمده «مدلی» با رویکرد پارادایمی است که شامل ابعاد و مقوله‎ هایی به این شرح می‎باشد: عوامل توانمندساز در چهار مقوله «معنوی و اخلاقی»‎، «معرفت‎ شناختی»‎، «روان‎شناختی» و «جامعه‎ شناختی» درمجموع سی‎وهفت متغیر، عوامل زمینه‎ ساز شامل پانزده متغیر، موانع و عوامل بازدارنده توانمندسازی شامل یازده متغیر، پیامد‎ها و نتایج ‎توانمندسازی مشتمل بر شانزده متغیر و اهداف کلان ‎توانمندسازی حاوی سه هدف اصلی.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، جوانان، بیانیه گام دوم، تمدن نوین اسلامی و مدل
|
  • MohammadReza Ebrahimnezhad *, Mohammad Pour Abbas Pages 11-32

    No doubt, talking about new Islamic civilization and presenting any plan or theory about it, first requires a correct and true understanding of the concept of civilization. Civilization is a familiar word and at the same time vague and controversial whose nature is discussed and a lot of viewpoints are presented about it; however, in the present researc   h, we have tries to analyze the concept of civilization semantically and also investigate its Islamic and new attributes using analytical method and a critical approach. In order to achieve this goal, first by referring to the viewpoint of lexicographers and also the ideas and thoughts of civilization theorizers, in addition to criticizing some of these viewpoints, a new and comprehensive theory is presented in accordance with the lexical meaning; and then we have explained that the Islamic and new adjectives used for civilization show its opposition to west civilization and its contrariness to the Islamic civilization.

    Keywords: Civilization, culture, Semantic, new Islamic civilization
  • Habibollah Babaei Pages 33-68

    Criteria of civilization can be listed and applied in evaluating civilization from two perspectives; the modern western perspective which is inclined towards the secular civilization formed in the West; the divine perspective which is inclined towards the Islamic civilization and its related sources (especially the Holy Quran) in the East. What is mentioned in the present article using inductive method is an instance of the new criteria regarding civilization in today’s secular discourse of the West. After reviewing the customary and worldly criteria of the western civilization, some of the civilizational criteria taken from the Quran (ethical criteria of civilization, doctrinal criteria of civilization, and social criteria of civilization) are taken into consideration to clarify that in addition to the modern criteria which are worthy of consideration and of course can be criticized in human experience, different criteria of civilization can be studied and human civilizations can be analyzed and evaluated using a different approach. Emphasis on such religious and Quranic criteria is essential and highly important in formulating a different process of the Islamic civilization and determining its distinctive nature and boundaries from the western civilization.

    Keywords: Civilization, welfare, comprehensiveness, Controlling Violence, Order, Discipline, Monotheism (Tawhid), Beneficence, and Reformation
  • Rouhollah Tohidinia Pages 69-90

    Among original sources which assist us in designing the comprehensive map for moving towards new Islamic civilization, what is the position of “the style and conduct of the life of the Infallibles (A.S)”? This is a fundamental question that in spite of significant studies regarding the relationships of conduct and life of man, still can be considered and taken into account. The present paper tries to deal with some of the dimension of this issue and present an appropriate answer through using an analytical approach. Based on the findings of the present research, the harmony between the behavioral features of the Infallibles (A.S) and the components of the new civilization, the importance and effect of role model methodology in realization of the hardware section of civilization and lifestyle and the possibility of using the conduct through the popular Ijtihadi method (a method based on independent reasoning), show the efficient and unique nature of the conduct of the Infallibles (A.S) in setting the ground for the new Islamic civilization.

    Keywords: new Islamic civilization, The Conduct of the Infallibles (A.S), Islam’s Lifestyle
  • Mostafa Jamali Pages 91-112

    The objective of the movement of the Islamic Revolution is reaching the new Islamic civilization and the various dimensions of this historical objective and the process of reaching it are nicely demonstrated in the words of the Supreme Leader of the Revolution and by comparing these words with the words of other thinkers in the field of civilization, the title of “the sage of civilization” can rightly be given to this wise leader. Using content analysis, the present article tries to present a comprehensive and deep analysis of the words of the Supreme Leader of the Revolution in the field of engineering the new Islamic civilization. In the view of Ayatollah Khamenei, engineering the Islamic civilization must be pursued in two fields; infrastructure and lifestyle.The software infrastructure of engineering this civilization, including religious softwares (civilizational jurisprudence, applied theology and philosophy, and social ethics), scientific softwares (Humanities, Natural Sciences and Basic Sciences) and objective executive softwares (Islamic-Iranian pattern of development, cultural engineering, and cultural integration) which in harmony with each other must provide the grounds for the realization of lifestyle in individual, family and social settings effectively and objectively. The most important challenge of making civilization in the Islamic Revolution era is intelligent transition from the material civilization (of the West) in today’s world.  Using the positive features of the western civilization and dissolving them in the Islamic civilization is the sum of the two categories of the words of Ayatollah Khamenei regarding the method of interaction with modernity and western civilization which is different from West orientation, West aversion and West selection; although today’s material civilization is a declining civilization and in the historical turn, man needs a new version in his social life, the “new Islamic civilization” is the solution for the contemporary man.

    Keywords: new Islamic civilization, Ayatollah Khamenei, Civilizational Jurisprudence, Islamic sciences, Pattern of Development, Lifestyle
  • Sayyid Ahmad Khatami, MohammadHassan Dehghan, Reza Moghiseh * Pages 113-134

    According to the thought of Imam Khamenei, formation of the new Islamic civilization is the ultimate goal of the Islamic Revolution. On the other hand, at the time of the Major Occultation and based on the theory of Wilayat al-Faqih, being an Islamic government and as a result the formation of the new Islamic civilization depends on the sovereignty of Wali al-Faqih and the realization of this important issue is possible in the light of utilizing governmental jurisprudence. However, the question is: What are the roles of Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence in the formation of the new Islamic civilization in the thought of Imam Khamenei?The present article aims at describing the role of governmental jurisprudence and Wilayat al-Faqih in the formation of the new Islamic civilization based on the thought of the Supreme Leader of the Revolution, to do so, this role was analyzed in the thought of Ayatollah Khamenei by using thematic and content analysis method.The findings show that in the intellectual system of Imam Khamenei, as Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence approach were necessary and fundamental in the realization of the first and second stages of the Islamic Revolution (Revolution and Islamic System), they play basic and fundamental roles in the realization of the last stage of the five stages of the Revolution, i.e. the new Islamic civilization.

    Keywords: governmental jurisprudence, Wilayat al-Faqih, new Islamic civilization
  • Sayyid Alireza Alemi * Pages 135-152

    The West recognizes the Islamic civilization as a civilization; however, it does not want to negotiate with that, rather it uses the “clash” approach. This is an essential issue between the Islamic civilization and Western civilization. The first and most important step of political theoreticians in the West is to render the negotiation between the Islamic civilization and the Western civilization impossible. By referring to the two letters of the Supreme Leader of the Revolution to the western youth, it becomes clear that, by using a discourse based on “duplicity”, the West tries to inspire to the people of the world that the Islamic civilization does not have the capacity of inter-civilizational negotiation; in doing so, the West uses techniques like Islamophobia and labelling Muslims. In contrast, the Islamic civilization, by using the discourse of “awareness”, must seek to provide the possibility of negotiation. Using discursive method, in the present article these two approaches in the two letters of the Supreme Leader of the Revolution are categorized in the form of discourse and the grounds of becoming hegemonic for each of them are investigated. Imam Khamenei seeks a discourse which provides suitable conditions for the negotiation of the Islamic civilization with the people of the Western civilization not its theoreticians and politicians; since these two groups seek the clash of civilizations for some purposes.

    Keywords: Islamic Civilization, Western civilization, Clash, Negotiation, Discourse, Ayatollah Khamenei
  • Ahmad Asgari *, Abdollah Hemmati Golyan Pages 153-171

    Fadaiyan Islam, as a popular-religious movement in the early 1940s, entered the political and social activities of Iran in order to defend Islam and implement Islamic rules and took measures in order to establish an Islamic society and government in Iran. The present article tries to answer the following question: What civilizational necessities for the ideal Islamic government did Fadaiyan Islam consider in their theoretical and practical principles? The authors extracted and analyzed the civilizational necessities regarded by Fadaiyan and related issues to them by using content analysis method of the book Rahnemaye Haghayegh va Parvandehaye Bazjouei Fadaiyan Islam (published in the 4 volume collection of Fadaiyan Islam dar Ayeneh Asnad). The findings show that seeking Islam, unity of Islamic societies, supporting domestic production, creating jobs, seeking justice, fighting the manifestations of corruption and colonialism, propagating religious and national culture, and education are the most important necessities of establishing an Islamic civilization from the viewpoint of Fadaiyan Islam.

    Keywords: Fadaiyan Islam, Navvab Safavi, Civilization, Islam, Islamic Government
  • Hamid Fazel Ghane Pages 173-198

    Malik bin Nabi is a contemporary Muslim thinker from Algeria who, through deep contemplations and thoughts on the current status of Muslim community, has identified and analyzed its most cultural challenge including deep gap in the network of social relations, acquisition of the spirit of accepting exploitation and decline of religious identity under the category of civilization, he regards the mentioned three factors as the causes of the decline of Muslim communities and has proposed his reformative approach for promoting the civilization of the Muslim community in the framework of religious teachings with a cultural approach; by explaining this issue, he tries to attract the attention of Muslim communities to the ways of getting out of this problem. The present paper tries to investigate and explain the process and application of his proposed solution in the framework of a fundamental and pervasive social change which is regarded as true reformation by describing and analyzing the writings of Malik bin Nabi.Malik bin Nabi’s suggestion is directing all actions towards restructuring the intellectual and moral life of the individuals in the community; since this cultural renaissance can play the role of an accelerator in the interaction of the three cultural, social, and economic systems and create an appropriate network of interwoven social relations for establishing a dynamic and prosperous civilization.

    Keywords: Malik bin Nabi, Civilization, Cultural Reform, religion, Accepting Exploitation
  • Tooba Kermani Pages 199-220

    Raising the issue of the new Islamic civilization, in fact, indicates the theoretical unity which is manifested among Muslim nations and the oppressed of the world in confronting the monopoly of arrogant nations and the powerful presence of such a civilization in every aspects of the world shows its scientific existence. The components of such a civilization based on the view that a unipolar look is not acceptable in every aspects of the world and by relying on A and non-A thinking does not reject the civilization based on the material world of the West and believes that fuzzy thinking and multivalued law is granted to this world by the Lord of the whole world. The thing that other nations and civilizations are either with us or against us, that other governments and nations are either under our domination or are sentenced to destruction, i.e. A or non-A, has no place in the new Islamic civilization. The first component of this civilization is the element of wisdom; since the basis of the teachings of Islam is on wisdom: “and he who is given wisdom, is certainly given an abundant good.” (Al-Baqarah: 269). The component of man, but not the secular man who is away from God, rather who is the caliph of God and with fuzzy thinking and secondary functions like the issue of freedom, dignity, eternity, justice and security is highly important in this civilization. A new look at the world and the Lord of this world and injecting the element of doubt and hierarchy in fuzzy worldview, from the necessary existence as the pure potential to the first material which there is no potential except the lack of potential is another important component of this civilization. Purposefulness of this world is fundamental in this civilization meaning that this world is not the result of accidental opposition of a lifeless and ignorant material and there is a purpose in the creation of the world especially the masterpiece of creation, man, and without having an appropriate theory about the meaningfulness of the world, man and his appropriate living conditions cannot be considered. Having a comprehensive look towards all affairs of the world and the levels of man’s existence are also considered. Removing one or more dimensions of man and inclining towards unidimensionality and reduction is being unjust to man; that is the methodology of zero and one (all or nothing) of the contemporary West is highly criticized in the fuzzy system. Justice and justice-based peace are other components. Justice is not subordinate to religion and is not adopted from it, rather it is an absolute and independent concept and peace is also the same and the realization of these two in the new Islamic civilization is done simultaneously and if they are separated, there would be no justice and no peace.  Since the foundation of civilizations depend on free humans who consider themselves as partners in all ups and downs of the civilization by beings trained appropriately and fundamentally, democracy is basic in the new Islamic civilization and in addition to the three components of rationality, justice and law, religion is one of its criteria and as a result, man’s freedom and dignity based on intellect and piety gain meaning in the great puzzle of this civilization and the reality of freedom is realized in the framework of religious rationality with two principles of disobedience and rebellion and surrender and scholarly criticism. Lifestyle and its central issue, i.e. family, as the foundation of human civilization is highly important. The everlasting companionship of practice and theory and intellect and narration is also another component of the new Islamic civilization. In the epistemological geometry of the new Islamic civilization, the restrictionist and unidimensional approach is rejected and the comprehensive approach with two features of dynamism and reliability is dominant.

    Keywords: new Islamic civilization, Fuzzy Thinking, Comprehensive Ideology, man
  • Sayyed Reza Mahdinejad Pages 221-246

    Hajj, as a comprehensive religious rite with unique characteristics, had a high capacity to play a role in Islamic civilization and has it now. Hajj has a special place in the intellectual system of the Supreme Leader. He considers Hajj to be “an example of a superior Islamic society and a new Islamic civilization.” This particular analogy raises the question about the relationship between these two phenomena. In other words, what are the characteristics and components of Hajj that give it such a capacity? Exploring the thought of Ayatollah Khamenei and using a descriptive-analytical method, the article attempts to answer those question. The findings of this study indicate that among the innumerous features of Hajj, the three basic characteristics of comprehensiveness, shaping cohesion and otherness play a very important role in making civilization. The most important common feature of Hajj and modern Islamic civilization is the comprehensiveness and symmetry of the material and spiritual dimensions of the two. The manifestation of spirituality in its highest form, along with the material dimensions and benefits of Hajj, has made it an example of an ideal Islamic society. In addition to this feature and many other features, the cohesiveness of Hajj, which is present in all components of Hajj, and the otherness, which is especially manifested in hating enemies of Islam (Barat), have given Hajj a high capacity of civilization.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Hajj, Modern Islamic Civilization, comprehensiveness, Cohesiveness, Otherness
  • Hossein Mahdizadeh Bayatani Pages 247-268

    Islamic Sciences Academy of Qom is established with a special approach to organizing the relationship between Religious Seminary (Hawzah) and university in fulfilling knowledge-based needs of the Islamic Revolution and has founded a new thought under the title of “the Philosophy of Agency System” as a “the philosophy of becoming” which believes in a kind of “direction” and “epistemological relativity” in understanding, science, and even external world phenomena. Among the claims of the Academy in analyzing “civilizational” relations, is a special kind of conflict between Islam’s civilization and modern West’s civilization which has been criticized a lot. In the present research, after mentioned the criticisms of the doctrine of Occidentalism by the Academy, this theory is presented by themethodological approach of the Academy itself “the method of studying the West” like a “variable whole” and then the “description” and “judgment” of the Academy. Regarding the West and the method of using objective structures, western scientific and technological achievements (declining adaptation) is explained in detail.

    Keywords: Islamic Sciences Academy of Qom, Occidentalism, Holism, holistic view, Declining Adaptation
  • Amir Hamzeh Mehrabi, Mahdi Mehrabi * Pages 269-296

    As the driving force of the movement, the youth have a fundamental and pivotal role in the realization of the new Islamic civilization. Despite all the debates and discussions that have taken place among the academic theorists, managers and leaders, it is not yet clear how young people are going to be trained and empowered to assume this serious responsibility (of civilization) and how they are going to succeed in fulfilling this responsibility. The aim of this article is to design and present “the model of empowering the youth for creating a new Islamic civilization”, using the statement of the second phase of the revolution. The main question raised here is whether a model for empowering young people can be extracted and designed from the statement of the second phase of the Supreme Leader of the Islamic Revolution in order to realize the new Islamic civilization. The sub-questions of the research are as follows: what are the factors affecting the empowerment of young people from the point of view of the statement of the second phase? What are the underlying variables for empowering young people from the point of view of the statement of the second phase? What are the obstacles and ultimately the consequences and results of empowering young people? This research is conducted based on the methodology of Grounded Theory. The findings are a “model” with a paradigmatic approach that includes dimensions and categories as follows: The empowering factors in four “spiritual and moral”, “epistemological”, “psychological” and “sociological” categories. On the whole, thirty-seven variables, underlying factors including fifteen variables, obstacles and hindering factors of empowerment including eleven variables, consequences and the results of empowerment consisting of sixteen variables and macro objectives of empowerment containing the three main goals.

    Keywords: Empowerment, Youth, Statement of the Second Phase, Modern Islamic Civilization, Model