فهرست مطالب

بحران پژوهی جهان اسلام - سال ششم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1398)

نشریه بحران پژوهی جهان اسلام
سال ششم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی شیرخانی*، محمدرضا عبدالله نسب صفحات 9-32

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نظامی جدید، نظریه پردازی درباره حکومت اسلامی در اندیشه های فقهی- سیاسی شیعه به موضوعی مهم تبدیل شد و همواره توجه به دو مفهوم ولی فقیه - جمهور و روابطشان در تبیین فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی را دارا می باشد. آیت الله مصباح یزدی از اندیشمندانی است که فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی را بررسی کرده است اما تا کنون رابطه ولایت مطلقه و رای مردم در اندیشه وی واکاوی نشده است. از این رو پرسش اصلی این نوشتار آن است که رابطه ولایت فقیه و جمهوریت در اندیشه سیاسی آیت الله مصباح یزدی چگونه است؟ فرضیه ی اصلی این مقاله این است که سرپرستی فقیه عادل در طول ولایت تشریعی خداوند متعال است و این، عامل مشروعیت نظام، قانون و مجریان را رقم می زند، گرچه جمهور و رای آحاد مردم در منطقه الفراغ هم جایگاه و کارکردهای خود را دارد. نوشتار حاضر به روش مطالعه اسنادی-تحلیلی و چارچوب نظری تحلیل سیستمی، درصدد تبیین اندیشه آیت لله مصباح یزدی در خصوص رابطه «ولی و جمهور» است.

    کلیدواژگان: ولایت فقیه، جمهوریت، مصباح یزدی و روش شناسی سیستمی
  • اکبر ساجدی* صفحات 33-62
    رابطه آزادی اندیشه و ارتداد بحث نوپایی است که مطالعات نظام مندی در این باره انجام نشده است. با این حال می توان رد پایی از این مطلب را در آثار اندیشمندان اسلامی یافت. پژوهش حاضر با جمع آوری و جمع بندی نظرات دوازده تن از اندیشمندان معاصر در باب رفع تنافض ظاهری بین دفاع اسلام از آزادی اندیشه و جعل حکم اعدام برای مرتد، کوشیده است تا پیشینه روشنی از این بحث ارایه دهد. اندیشمندانی که نظرات ایشان در مقاله بررسی شده است به ترتیب الفبا عبارت اند از: ادلبی، ایازی، بنا، جابری، جوادی آملی، سبحانی، سروش، طباطبایی، عوده، مصباح یزدی، مطهری و منتظری. غالب اندیشمندان اسلامی روی این موضوع اتفاق نظر دارند که ارتداد صرف تغییر عقیده نیست، بلکه نوعی اقدام علیه هویت جمعی دین و جرمی سیاسی می باشد. با این حال برخی از متفکران مزبور حکم اعدام مرتد را به کلی مردود دانسته و اسلام را فاقد آن دانسته اند. بیان نوآوری هر یک از اندیشمندان مزبور و مقایسه آن با دیگر نظرات از امتیازات تحقیق پیش روست.
    کلیدواژگان: پیشینه، رابطه آزادی اندیشه و ارتداد و اندیشه معاصر
  • عسگر صفری* صفحات 63-96

    هدف این پژوهش در وهله اول بررسی مفهوم صلح و سازوکارهای دست یابی به آن از منظر رویکرد اسلامی به روابط بین الملل و به ویژه فقه شیعی و در وهله دوم مقایسه رویکرد اسلامی به صلح با دیدگاه هایی همچون ریالیسم و لیبرالیسم، مارکسیسم و نظریه های انتقادی در عرصه روابط بین الملل است. تمرکز اصلی این پژوهش بر فقه شیعی است، زیرا اعتقاد بر این است که این عنصر بینش های جدیدی به رویکرد اسلامی روابط بین الملل می بخشد که ضمن پویاتر کردن آن می تواند در بررسی مفاهیم اصلی روابط بین الملل ازجمله جنگ و صلح راهگشا باشد. سوال اصلی که پژوهش تلاش دارد به آن پاسخ دهد، عبارت از این موضوع است که رویکرد اسلامی به صلح چگونه است؟ و فقه شیعی به چه صورتی باعث پویایی در رویکرد اسلامی به روابط بین الملل و به ویژه صلح می شود؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که رویکرد اسلامی در مقایسه با بیش تر رویکردهای مطرح در روابط بین الملل در نگاه خود به صلح به عواملی نظیر فرد، دولت و نظام بین الملل توجه می کند و بدین لحاظ می توان گفت که این رویکرد جامعیت بیش تری دارد. از طرف دیگر فقه شیعی از طریق ارایه تفسیرهای جدید، به ویژه در حوزه عقل و اجماع، در مقایسه با نگرش اهل سنت، باعث پویاتر شدن رویکرد اسلامی به موضوعات بین المللی ازجمله جنگ و صلح می شود. مستندات مربوط به این استدلال در متن اصلی مقاله آورده شده است.

    کلیدواژگان: روابط بین الملل، صلح، واقع گرایی، لیبرالیسم، اسلام و صلح مثبت
  • حجت الله نوری ساری* صفحات 97-127

    سه قرایت از اسلام به عنوان سه مدل حکومتی رقیب در منطقه غرب آسیا سعی دارند تا خود را به عنوان الگوی برتر معرفی کنند. پژوهش حاضر با هدف پاسخ گویی به این پرسش کلیدی به رشته تحریر درآمده است که «رویکرد دیپلماسی عمومی بریتانیا، با کدام خوانش از اسلام در منطقه غرب آسیا انطباق بیشتری دارد و لندن توسعه کدام قرایت از اسلام را ترجیح می دهد؟». نتایج این پژوهش گویای آنست که بیشترین ناهمخوانی و عدم انطباق میان رویکرد دیپلماسی عمومی بریتانیا با نمایندگان اسلام ناب محمدی است تا جایی که هیچ گاه این تعارض، به سازش و تعامل منتج نمی شود. از سوی دیگر انگلیسی ها به دلیل قرابت های نگرشی و فرهنگی با نمایندگان اسلام سکولار، کمترین چالش را با این تلقی از اسلام دارند. اسلام وهابی نیز به دلیل بازی در پازل دیپلماسی عمومی بریتانیا و تامین اهداف کلان آن، که از طریق ارایه الگویی غیرانسانی و خشن از شریعت محقق می شود، پس از مدل اسلام سکولار برای مقامات لندن از اولویت برخوردار است. همچنین در جریان بیداری اسلامی، مقامات بریتانیا به منظور ایجاد همگرایی بیشتر میان نمایندگان اسلام سکولار و وهابی جهت مقابله با نماد اسلام اصیل وارد عمل شدند.

    کلیدواژگان: دیپلماسی عمومی، بریتانیا، انگلیس، اسلام ناب، اسلام سکولار و اسلام وهابی
  • رضا خراسانی*، سلمان زارعی صفحات 129-148

    در پژوهش پیش رو سعی شده است ضمن بررسی گذرای «منظومه مفاهیمی متصوفه» و «کشف سرنخ های اصلی آن» به منظور پژوهش پیرامون «معنای جهاد از منظر متصوفه»، تفسیری نیز از «تحولات مفهوم جهاد در میراث تصوف» ارایه شود. برای دستیابی به هدف مذکور، از یک نظریه تفسیری مبتنی بر متد «توشی هیکو ایزوتسو» استفاده شده است؛ ایشان در پژوهشهای تحلیلی خود پیرامون «مفاهیم قرآنی، فهم تغییر و تحولات این مفاهیم و تفسیر حرکت این مفاهیم در میان ساختار جاهلی و ساختار قرآنی» از متدی خاص بهره برده است.
    در پژوهش پیش رو آمده که یکی از موکدترین وظایف صوفی برای رسیدن به حقیقت، تزکیه و تهذیب نفس است و برای این مهم باید مجاهده نماید، یعنی آماده سازی نفس برای ارتقا به مقامات. لذا جهاد (مجاهده) خواسته اصلی متصوفه نیست بلکه ابزاری است فرعی و مقطعی که سالک در مسیر خود از آن استفاده می کند، اما همزمان با توسعه ایده تصوف و فاصله گرفتن آن از زهاد اولیه، مفاهیم برآمده از آن نیز توسعه یافت، و بعدها متصوفه این نیاز را احساس کردند که باید برای معنای صوفیانه «جهاد»، ریشه های شرعی بیابند، اینجا بود که «مجاهده با نفس» به عنوان همتراز «جهاد قتالی» و چه بسا بالاتر از آن مطرح گردید و مجاهده با نفس به اصل زیربنایی تبدیل شد و مابقی اشکال جهاد، فروع آن معرفی شدند. لذا مفهوم جهاد در میان متصوفه، صبغه صرفا معنوی به خود گرفت و نگاه «اهل طریقت» معطوف به مجاهده با نفس (جهاد اکبر) شد، بی آنکه توجه زیادی به عرصه های گسترده و متنوع جهاد شود.

    کلیدواژگان: تصوف، جهاد، هدف و ابزار جهاد، تفسیر
  • حسین مسعودنیا*، پیمان شیخ محمودی صفحات 149-183

    درادبیات اقتصاد سیاسی، تحریم به عنوان یکی ازاصلی ترینابزارسیاست خارجی کشورها، همچنان نقش پررنگ خود را درقرن بیست ویکم حفظ کرده و بعنوان یک اهرم فشار قدرتمند از سوی قدرت های بزرگ علیه سایر کشورها مورد استفاده قرارمی گیرد. امروزه، تحریم به دلیل کم هزینه بودن نسبت به ابزارنظامی و به عنوان یک جایگزین مناسب، نقش حایزاهمیتی رادرسطح بین الملل ایفا می کند. اثرات وپیامدهایی که تحریم برساختارهای سیاسی کشورهای تحت تحریم می گذارد می تواند به بی ثباتی سیاسی، خشونت، نارضایتی عمومی، تغییر رژیم، شورش وکودتا منجر شود. هدف از تحریم این است کشور تحت تحریم، به تدریج ضعیف وبی ثبات شده ودرنهایت نوع رفتارسیاسی خود را تغییر دهد. فرضیه مقاله این است که به نظرمی رسد تحریم با وجود تاثیرات غیرقابل انکاری که دربی ثبات سازی دولت های دموکراتیک دارد، دارای تاثیر محدودی در بی ثباتی سیاسی کشورهای غیردمکراتیک دارد. نقش فشار ناشی از تحریم در تغییر رفتار سیاسی کشورهای غیر دموکراتیک بسیار نادر بوده است.

    کلیدواژگان: تحریم، بی ثباتی سیاسی، تحریم اقتصادی، کشورهای غیردموکراتیک و کشورهای دموکراتیک
|
  • Ali Shirkhan *, Mohammadreza Abdolahnasab Pages 9-32

    With the victory of the Islamic Revolution of Iran and the establishment of a new military, the theorizing on Islamic rule in Shiite jurisprudential political thought turned into an important issue and always focused on two concepts of the supreme leader - the president and their relations in explaining the political philosophy of the Islamic Republic of Iran. Ayatollah Mesbah Yazdi is one of the thinkers who has studied the political philosophy of the Islamic Republic, but so far the relationship between the divisive Jurisprudential Rule and the people's vote has not been analyzed in his thoughts. Therefore, the main question of this article is the relation between Velayat-e faqih and republicanism in the political thought of Ayatullah Mesbah-yezdi. The main hypothesis of this article is that the guardianship of the fair jurisprudent throughout the Tahrir Velayat is Almighty, and this is the factor of legitimacy of the system, the law and the administrators, although the president and the people in the al-Faraq area have their own position and functions. The present paper, using the documentary-analytical study and the theoretical framework of system analysis, seeks to explain the thoughts of Ayatollah Mesbah Yazdi is about the relationship between the " Velayat and the populace ".

    Keywords: Velayat-e faqih, Republican, Mesbah Yazdi, System Methodology
  • Akbar Sajedi * Pages 33-62
    The relation between freedom of thought and apostasy is the emerging debate about which no systematic studies have been done. However, one can find a footprint of this issue in the works of Islamic scholars. The present study, by gathering and summarizing the views of twelve contemporary thinkers about removing the apparent marginalization between Islamic defenses of freedom of thought and forging the death sentence for apostate, has tried to provide a clear background to this discussion. The thinkers whose views have been examined in this article are in alphabetical order: Adlibi, Ayazi, Bana, Jaberi, Javadi Amoli, Sobhani, Soroush, Tabatabai, Odeh, Mesbah Yazdi, Motahari and Montazeri. Most Islamic scholars agree that apostasy is not merely a change of opinion, but it is a kind of action against the collective identity of religion and political crime. However, some of these thinkers have rejected the death sentences of the apostate and rejected and believe that Islam doesn’t have it. The expression of the innovations of each of these thinkers and their comparison with other comments is ahead of research privileges.
    Keywords: Background, the relation between freedom of thought, apostasy, contemporary thought
  • Asgar Safari * Pages 63-96

    The purpose of this study is primarily to study the concept of peace and the mechanisms for achieving it from the perspective of the Islamic approach to international relations, especially Shiite jurisprudence, and secondly, to compare the Islamic approach to peace with views such as realism and liberalism, Marxism, and critical theories in the field of international relations. The main focus of this study is on Shi’ite jurisprudence, since it is believed that this element provides new insights into the Islamic approach of international relations, while being more dynamic, can lead to the study of the main concepts of international relations, including peace and war. The main question that the research is trying to answer is how is the Islamic approach to peace? How does Shi’ite jurisprudence causeto dynamize the Islamic approach to international relations, and especially peace?
    Findings of the present research show that the Islamic approach, in comparison with most international approaches in its view of peace, focuses on factors such as the individual, the state and the international system, and in this way it can be said that this approach is more comprehensive. On the other hand, Shiite jurisprudence, through the provision of new int. erpretations, especially in the field of reason and consensus, compares with Sunni attitudes, makes the Islamic approach more dynamic to international issues, including war and peace. The documentation of this argument is presented in the main text of the paper.

    Keywords: International relations, peace, Realism, Liberalism, Islam, Positive Peace
  • Hojatollah Noorisari * Pages 97-127

    Three readings of Islam as three competing government models in the West Asian region try to introduce themselves as a top model. The present research aims to answer this key question: "What is the British public diplomacy approach, with which readings from Islam in the West Asia region, and London prefers which one of the development of reading of Islam? » The results of this study indicate that the greatest discrepancy and discrepancy between the British public diplomacy approaches with the representatives of the purely Islamic Islam is that it never comes to compromise and engagement.
    On the other hand, because of the cultural and affinity of the secular Islam representatives, the English have the least challenge with this view of Islam. Wahabi Islam also has priority over the secular Islam model, because of its role in the British diplomacy's puzzle and its grand goals, which is realized through the presentation of an inhuman and violent pattern of sharia. Also during the Islamic awakening, the British authorities entered into action in order to create greater convergence between the secular and Wahhabi representatives of Islam in order to confront the notion of genuine Islam.

    Keywords: General diplomacy, Britain, England, Pure Islam, secular Islam, Wahhabi Islam
  • Reza Khorasani *, Salman Zarei Pages 129-148

    In the present research, the author attempts to present a transcript of "developments in the concept of jihad in the heritage of Sufism" by studying the transcendental "system of concepts" and "discovering its main clues" in order to study the meaning of jihad from the point of view of sufism. To achieve this goal, an interpretive theory based on the "Toshihi Hizko Izotsu" method has been used; in its analytical research on "Qur'anic concepts, understanding the changes and developments of these concepts and interpreting the movement of these concepts among the structure of ignorance and the Quranic structure "He used a particular method.
    In the present study, one of the most important Sufi duties is to reach the truth, cultivate and refine the soul, and to this end it is necessary to rebellion, that is to prepare oneself for the promotion of the authorities. Therefore, Jihad (Mujahedeh) is not the main demand of the Sufism, but is a subsidiary and periodic tool used by the seeker in its direction, but as the development of the idea of ​​Sufism and its distance from the original wisdom, its implications also developed, and later the connoisseur felt the need to find the religious origins for the Sufi meaning of "jihad", that is, "self-jihad" as the equivalent of "Qatal jihad" and perhaps even above that, and self-jihad became an underlyingand primary principle and the rest of the forms of jihad were introduced as secondary principle. Therefore, the concept of jihad among the Sufism became purely spiritual, and the "Ahl-e-Tariqat" was aimed at the Jihad-i-Akbar, without paying much attention to the vast and diverse arenas of jihad.

    Keywords: Sufism, Jihad, purpose, means of jihad, interpret
  • Hossien Massodnia *, Peyman Shaykhmahmdi Pages 149-183

    In the words of political economy, economic sanctions are one of the instruments of control of countries that are in the interest of the economic and social interests of the dominant countries. The ban as one of the most important foreign policy instruments of the countries has continued to maintain its high profile in the twenty-first century and has become a powerful lever for countries. In pursuit of maintaining the goals and interests of the self-government of the countries under sanctions, the ban is an important role for the international community due to its low cost as a civilian, and as a substitute for civilian aid, it is useful because the military apparatus is both costly and possible. It has the potential to increase political instability, violence, general discontent, regime change, rebellion, and custody. The effects and consequences of the boycott of the political structures of the sanctions countries are visible. It can be pointed out to political instability, violence, general discontent, regime change, rebellion and custody. It is gradually weakened and stabilized, and ultimately leads to a change in political attitude. It seems that sanctions, despite the undeniable effects that the stabilization of democratic states has made, is unimaginable in the case of non-democratic countries. In this sense, the boycott has failed to undermine the political instability of the political structures of its governments. Because governments An undemocratic process that has led to a change in behavior or a

    Keywords: Sanctions, sanctions effects, political instability, Economic Sanctions, undemocratic, democratic countries