فهرست مطالب

پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی - پیاپی 22 (پاییز و زمستان 1400)

نشریه پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
پیاپی 22 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سعید نصرالهی*، مظفر یکتایار، کورش ویسی، مژگان خدامرادپور صفحات 1-9
    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل توانمندسازهای تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور در سطوح مدیریتی ارشد بود. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه دهیر و دهیر (2020) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای اس پی اس اس و میک مک انجام شد. مطابق با نتایج روش مدل سازی ساختاری تفسیری مشخص گردید که بینش استراتژیک و آگاهی سازمانی در سطح اول، تفکر انتقادی، تفکر چابک و تفکر واگرا در سطح دوم و پویایی، دانش، فرصت طلبی هوشمندانه و ذهنیت نمایی در سطح سوم مشخص گردید. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که تفکر چابک، فرصت طلبی هوشمندانه و ذهنیت نمایی در بخش مستقل کلیدی، پویایی، تفکر انتقادی، دانش و تفکر واگرا در بخش مستقل و نهایتا بینش استراتژیک و آگاهی سازمانی در بخش پیوندی دسته بندی شدند.
    کلیدواژگان: تفکر استراتژیک، برنامه ریزی، تغییرات، سازمان
  • محمد جعفری نسب، محمدرضا معین فرد، پروین شوشی نسب، جواد فسنقری* صفحات 11-21
    هدف تحقیق حاضر بررسی دیدگاه متخصصین و مدیران ورزش از کاردکردها، جایگاه و اهمیت ورزش با رویکرد توسعه ورزش (مقایسه وضعیت موجود و مطلوب) می باشد. روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مسیولان وزارت ورزش و جوانان کشور، مربیان، ورزشکاران نخبه، متخصصین کشور، مدیران باشگاه های خصوصی و دولتی و مدیران عالی فدراسیون های ورزشی کشور بودند. روش نمونه گیری نیز به صورت هدفمند بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد کولار (2003) و الدوساری (2004) بود که پس از ترجمه و بومی سازی، تایید روایی صوری و محتوایی (توسط اساتید و متخصصین حوزه مدیریت ورزشی)، تعیین روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و تعیین پایایی (86/0=α) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ویلکاکسون، کلموگروف اسمیرنوف و یومن ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که دیدگاه مدیران ورزش کشور در مورد کارکرد ورزش های همگامی، قهرمانی و حرفه ای بالاتر از میانگین نظری جامعه قرار داشت. مدیران به ورزش عمومی و همگانی رتبه سوم، ورزش قهرمانی رتبه دوم و به ورزش حرفه ای رتبه اول را دادند. در حالی که بررسی ها نشان داد در وضعیت مطلوب ورزش همگانی دارای رتبه اول، ورزش قهرمانی رتبه دوم و ورزش حرفه ای رتبه سوم را دارا می باشد و بین دیدگاه مدیران و متخصصان از نظر اهمیت ورزش های همگانی، قهرمانی و حرفه ای تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج این تحقیق، توجه مسیولان ورزشی کشور در وهله اول باید به ورزش عمومی و همگانی باشد و بودجه و امکانات لازم را به این قسمت از ورزش اختصاص دهند چرا که ورزش همگانی پایه و بنایی برای توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای می باشد.
    کلیدواژگان: توسعه ورزش، کارکرد ورزش، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه ای
  • فهیمه سپهری*، زهره مشکاتی صفحات 23-36
    رقابت های ورزشی فرصت تعامل با فرهنگ های دیگر ملل را برای مربیان فراهم می کند. مربیان در زمان ترک میهن جهت فرآیند تصمیم گیری به شناخت چگونگی تغییر فرهنگ ها و تاثیر یک فرهنگ بر رفتار خود و ورزشکاران نیاز دارند. هدف این مقاله واکاوی مضمون هوش فرهنگی شناختی مربیان بین المللی ایران بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کیفی، که در آن از سنت پدیدارشناسی، در جهت مطالعه تجربه زیسته یا جهان زندگی افراد استفاده گردیده است. در این پژوهش، 10 نفر (7 مرد و 3 زن) از مربیان بین المللی در رشته های کاراته، قایقرانی، تنیس روی میز، فوتبال، هندبال، بسکتبال مشارکت کردند که به صورت نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند. نتایج این تحقیق برآمده از مصاحبه های انجام شده، مقوله های پایه، سازمان دهنده و فراگیر مضمون هوش فرهنگی شناختی مربیان بین المللی ایران را نشان می دهد. مقوله های فراگیر هوش فرهنگی شناختی مشارکت کنندگان به تفکیک شامل 4 مقوله: «تفاوت فرهنگی»، «شباهت فرهنگی»، «دانش فرهنگی» و «برقراری ارتباط موثر» بوده است. طبق بیانات مشارکت کنندگان وسعت دانش عمومی نسبت به عناصر تشکیل دهنده ی فرهنگ ها، درک عمیقی برای مربیان فراهم نموده است، تا در هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت متفاوت فرهنگی واکنشی متناسب با آن فرهنگ داشته باشند.
    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، هوش فرهنگی شناختی، پدیدارشناسی، تحقیق کیفی، مربیان بین المللی
  • سید احمد هاشمی، کوروش قهرمان تبریزی*، اسماعیل شریفیان صفحات 37-47
    مطالعه حاضر به دنبال بررسی عوامل موثر بر جانشین پروری در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مبتنی بر شایستگی است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران ارشد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان و صاحب نظران حوزه مدیریت منابع انسانی (11n=) بود که به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه پرسنل وزارتخانه (876N=) بود که نمونه (331n=) با استفاده از جدول مورگان به شکل تصادفی انتخاب شدند. در این بخش ضمن استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جانشین پروری، پرسشنامه شایستگی گریفین (1994) نیز مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش در بخش کیفی حاکی از شناسایی 4 مولفه استقلال، توانمندسازی، زمینه ای و مدیریت استعداد بود که این عوامل موثر بر جانشین پروری علاوه بر شایستگی، از نظر خبرگان شناخته شد. در اولویت بندی عوامل موثر بر جانشین پروری، توانمندسازی، مدیریت استعداد، استقلال و زمینه به ترتیب اولویت بندی شدند. به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان باید توجه بیشتری به شایسته سالاری و شایسته پروری گردد و برنامه ریزی مناسبی جهت توانمندسازی پرسنل از طریق آموزش های لازم به منظور ارتقاء صلاحیت های فردی و شغلی پرسنل صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: جانشین پروری، شایستگی، توانمند سازی، وزارت ورزش و جوانان
  • مریم میرزاپور خلیلی زاده*، مینا حکاک زاده، محمد پوررنجبر صفحات 49-66
    هدف این پژوهش شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار در سازمان های ورزشی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری (16 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی) برای شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار در سازمان های ورزشی ایران انتخاب شده اند و با آ نها مصاحبه انجام شد .ابزار مورد استفاده برای شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار در سازمان های ورزشی ایران، مصاحبه نیمه ساختارمند و مطالعه ی اسناد بوده است. برای تامین روایی از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا و برای سنجش پایایی داده های کیفی در این پژوهش از روش پایایی باز آزمون استفاده شد و در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه ی آماری در بخش کمی تمامی مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، اداره کل های ورزش و جوانان استان های کشور و رییس، نایب رییس و دبیر فدراسیون های ورزشی بودند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه ی تیوری داده بنیاد بخش کیفی بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق در نرم افزارهای Maxqda، SPSS و AMOS انجام گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار در سازمان های ورزشی شامل پیامدهای فردی، گروهی، خانوادگی، سازمانی و فراسازمانی است و در بخش کمی مقدار تی مربوطه هر عامل تاثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: رفتارهای غیراخلاقی، سازمان یار، ورزش، داده بنیاد، سازمان های ورزشی
  • زهرا جامی عابد مقدم، حسن فهیم دوین*، حسین پیمانی زاده، محمد رضا اسماعیل زاده قندهاری صفحات 67-84
    زنان تقریبا نیمی از افراد هر جامعه و منابع انسانی سازمان ها را تشکیل می دهند، اما در تقسیم طبیعی نیروی انسانی سازمان ها، زنان آگاهانه یا نا آگاهانه به حاشیه رانده می شوند و رشد و ترقی آنها برای سایر افراد بی اهمیت تلقی می شود و حتی گاهی دستیابی آنها به درجه های بالاتر، عجیب و دور از تصور انگاشته می شود، زیرا تصور غالب این است که آنها باید در حاشیه باشند و در راس قرار نگیرند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف فرا تحلیل چهار دهه موانع و چالش های ارتقاء زنان در مدیریت کشور انجام شد. روش انجام پژوهش به صورت طرح ترکیبی از نوع کثرت گرایی در داده ها بوده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی مطالعات انجام شده در خصوص چالش های مدیریت بانوان در 4 دهه پس از انقلاب اسلامی سال 1357 در حوزه ی ورزش و غیرورزشی بوده است. جهت استخراج عناصر و گروه بندی آن ها از روش تحلیل تم استفاده گردید. نتایج نشان داد که زنان تا نیل به سهم مطلوب، راه زیادی در پیش دارند و در طول 4 دهه نگاه جنسیتی همواره سد راه مدیریت زنان بوده است، اما چالشی که در دو دهه اول به چشم نخورده و اکنون بیشتر نمود پیدا کرده کمبود اعتماد به نفس در بانوان به علت تجربه ی کمتر در مقایسه با مردان و مقاومت مردان در خصوص مدیریت زنان است.
    کلیدواژگان: فرا تحلیل، موانع وچالش ها، ارتقاء زنان
  • علیرضا رحمتی تبریزی، عیاس خدایاری*، مهدی کهندل، سید نعمت خلیفه صفحات 85-97
    توانمندسازی یکی از نوید بخش ترین مفاهیم دنیای امروز بوده و به موضوعی مهم بدل گشته است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل اندازه گیری توانمندسازی مربیان کشتی بود. پژوهش حاضر به روش آمیخته (کیفی - کمی) بود. در بخش کیفی شامل مدیران ورزش کشتی (سابق و فعلی)، رییس فدراسیون و معاونین، دبیر فدراسیون و مربیان و پیشکسوتان کشتی و در بخش کمی شامل مربیان و کشتی گیران درجه 2 به بالا ایران بود. نمونه ی بخش کیفی 10 نفر و در بخش کمی شامل 300 نفر از مربیان و کشتی گیران درجه 2 به بالا بوده که به روش نمونه در دسترس انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها به کمک دو نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل توانمندسازی مربیان کشتی از 4 مولفه اصلی شامل عوامل فردی، محیطی، سازمانی و مدیریتی و 9 زیر عامل احساس کارآمدی، خوداثربخشی، وضعیت اقتصادی، حمایت ادراک شده، ساختار سازمانی، چشم انداز سازمانی، کیفیت آموزش، رشد اطلاعاتی و سبک مدیریتی، شناسایی و استخراج گردید. مدل به دست آمده بر اساس شاخص های برازش تایید شده برای نیل به توانمندسازی هرچه بیشتر مربیان می تواند مفید واقع گردد. مربیان کشتی می بایست تحت مراقبت ها و مشاوره های روانشناختی قرار گرفته و همچنین از مشاوران متخصص در کنار مربیان کشتی استفاده گردد. از سوی دیگر رفع نیازهای مادی و ارتقاء موقعیت اقتصادی مربیان کشتی از طریق افزایش دستمزد، پرداخت وام های کم بهره، مشوق های مالی و... از اهمیت بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، عوامل، مدیریتی، وضعیت اقتصادی، حمایت ادراک شده، ساختار سازمانی
  • پریسا جافری، مهرعلی همتی نژاد* صفحات 99-112
    ساختار ورزش حرفه ای در دنیای مدرن وابسته به حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی می باشد و در کشورهای توسعه یافته، توسعه ورزش حرفه ای بدون حضور سرمایه گذاران امکان پذیر نیست. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص موانع جذب سرمایه گذار در ورزش حرفه ای کشور بود. با توجه به روش شناسی کیو، این پژوهش در زمره پارادایم های تفسیری اثبات گرایانه است که به شیوه آمیخته بود. ابتدا با استفاده از پیشینه پژوهش و مصاحبه‏ های عمیق با 13 نفر از خبرگان متخصصان مدیریت ورزشی، سرمایه گذاران ورزشی، مدیران ورزشی و کارآفرینان ورزشی دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت، عبارات کیو  در 33 عبارت شناسایی شد. روایی صوری و محتوایی عبارات و نمودار کیو به وسیله 6 نفر از خبرگان تایید شد. با تحلیل عوامل کیو (تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش واریماکس) شش الگوی ریسک گرایان با درصد واریانس (21/21)، قانون گرایان (2/19)، بازارگرایان (19/14)، جذاب گرایان (9/11)، ساختارگرایان (36/10) و حمایت گرایان (98/4) به عنوان مهم ترین الگوهای ذهنی موانع جذب سرمایه گذار در ورزش حرفه ای کشور از دیدگاه خبرگان توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 شناسایی و اولویت بندی شدند. به طور کلی نتیجه گیری شد که برای جذب سرمایه گذار ورزشی، ابتدا باید مشکلات و موانع را بر طرف کرد و سپس اقدام به شناسایی عوامل توسعه پرداخت. در نهایت بیان شد همه الگوهای ذهنی بیان شده به یکدیگر مرتبط هستند و نمی توان یک الگو را بر الگوی دیگر ارجحیت داد، بلکه باید به همه آن ها توجه شود. باید این موانع حل یا کاهش پیدا کند، زیرا سرمایه گذار با هدف کسب سود وارد می شود و در صورت سود سرمایه گذار و حمایت از آن، معامله ای برد برد شکل خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: الگوهای ذهنی، روش شناسی کیو، خبرگان، ورزش حرفه ای، سرمایه گذار
  • مهناز گل گلی، محمد کشتی دار*، زهراسادات میرزازاده، رضا حیدری صفحات 113-127
    اکوسیستم کارآفرینی رویکردی نوین برای توسعه و بهبود اقتصاد در صنایع از جمله صنعت ورزش هست. با توجه به این که اکوسیستم های کارآفرینی در هر منطقه قابل تقلید نیستند و در توسعه کارآفرینی باید مزیت های هر منطقه ای به صورت جداگانه مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر مدل سازی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در استان ها بود که این پژوهش در استان خراسان رضوی انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و کارآفرینان در صنعت ورزش خراسان رضوی بودند که به صورت تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 130 پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع شد که در نهایت تعداد 106 پرسشنامه قابل بررسی بودند. از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 نیز برای مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید شد و آلفای کرونباخ تمام عوامل بالاتر از 7/0 بوده که نشان از ثبات بالای پرسشنامه دارد، پایایی مدل نیز در تمام عوامل قابل قبول بوده است. در نهایت در بین ابعاد اکوسیستم کارآفرینی در ورزش، بیشترین اثرگذاری مربوط به سرمایه انسانی با ضریب مسیر 779/0 بعد از آن سرمایه مالی (76/0) و به ترتیب حمایت (753/0)، بازار (746/0)، فرهنگ (678/0) و سیاست (65/0) به دست آمد. اکوسیستم کارآفرینی ورزشی استان خراسان رضوی برگرفته از عوامل نامبرده می باشد؛ پس می توان نتیجه گرفت کارآفرینی ورزشی برای خود متکی بودن، نیازمند اکوسیستم است؛ به طوری که ابعاد مختلف بتوانند با همدیگر رشد کنند و متقابلا تقویت شوند. با تمرکز بر نگاه سیستمی به این عوامل می توان در رشته تربیت بدنی و به صورت کلی تر در صنعت ورزش، بیکاری را کاهش و وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: صنعت ورزش، اکوسیستم کارآفرینی، کسب و کار، سرمایه انسانی
  • علی آقاخانی، سیروس احمدی*، علیرضا رضایی صفحات 129-139
    هدف از انجام این تحقیق طراحی مدل نقش فوتبال در دیپلماسی و کسب جایگاه بین المللی در ایران بود. این مطالعه به روش آمیخته یا ترکیبی و از نوع طرح های تحقیق متوالی اکتشافی بود که در دو مرحله پیاپی انجام شد. مرحله کیفی؛ روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و از مصاحبه عمیق به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر این تحقیق در فاز نخست کلیه ی افراد دست اندرکار، تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران در ورزش کشور و همچنین مسیولین اجرایی در دستگاه دیپلماسی بود. حجم نمونه در فاز اول در ادامه تحقیق و برحسب مصاحبه های انجام شده و زمان رسیدن به کفایت مصاحبه مشخص شد که در مجموع با 16 نفر از خبرگان مصاحبه انجام شد. مرحله کمی؛ مطالعه به روش مدل سازی معادله ساختاری بود، جامعه آماری در این مرحله دو بخش است: بخش اول کلیه اعضای هییت علمی کشور در رشته مدیریت ورزشی که در شهریور ماه سال 1398، از 180 نفر تجاوز نمی کردند، بخش دوم شامل مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان و مدیران فدراسیون های ورزشی که تعداد آن ها 190 نفر برآورد گردید. حجم نمونه در این دو بخش بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به ترتیب برابر با 123 و 127 نفر تعیین و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و در دسترس به انجام رسید. نتایج تحقیق نشان داد که دیپلماسی فوتبال در هشت موضوع؛ توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی، توسعه رسانه، توسعه صلح و دوستی، توسعه اقتصادی، توسعه گردشگری، توسعه وحدت و هویت ملی و کسب جایگاه بین المللی تاثیرگذار می باشد.
    کلیدواژگان: فوتبال، دیپلماسی، روابط بین المللی، جایگاه بین المللی
  • مینا ارجمند، حمید جنانی*، محمدرحیم نجف زاده، جعفر برقی مقدم، امیر دانا صفحات 141-159
    هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه پدافند غیرعامل در ورزش کشور بود. ماهیت این پژوهش، اکتشافی بنیادی بود که به روش کیفی با راهبرد داده بنیاد صورت گرفت. از مطالعات کتابخانه ای و نظری موجود سوال های نیمه باز و نیمه بسته ای تهیه شد. داده ها با ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با توجه به سطح اشباع نظری با 13 نفر از متخصصان این حوزه در سال 1400-1399 به روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد و به روش زمینه ای کد گذاری شده و تجزیه و تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 25 مولفه در پنج حیطه عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها گشت. براساس یافته های پژوهش حمایت عوامل مدیریتی و مالی، بستر سازی فرهنگی و توسعه زیرساخت های فیزیکی، مداخله عوامل نظارتی، هماهنگی اقدامات که نهایتا از طریق اقدامات عملی مانند آموزش، تخصص گرایی، برنامه ریزی و... منجر به توسعه موضوع پژوهش می گردد. چنانچه خط مشی های توسعه پدافند غیرعامل در ورزش مبتنی بر الگو شناسایی و تحلیل شود، با ایجاد و تسهیل این مدل و گام های توسعه ای نهایی می توان به تمامی ابعاد تاثیرگذار دست یافت تا در آینده با صلاحدید مسیولان به شرایط اجرا نزدیک شود.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، برنامه ریزی، توانمندسازی، رشد اجتماعی، ورزش
  • سمانه الماسی، حسین عیدی*، همایون عباسی، بهزاد فروغی، جرونیمو گارسیا فرناندز صفحات 161-180
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل درون و برون سازمانی موثر بر ارتباط دانشکده های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری بود. روش تحقیق، کیفی و گردآوری داده ها با مصاحبه و بررسی ادبیات انجام شد. جامعه روسا و اعضای هیات علمی علوم ورزشی کشور، مراکز رشد و کارآفرینی، پارک های علم و فناوری و دیگر مسیولان مرتبط با تحقیق بودند. نمونه تحقیق به صورت نظری تعیین شد و طی آن 14 مصاحبه انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. طبق یافته ها 18 مقوله اصلی در قالب 12 عامل درون سازمانی (هدایت فرآیند تحقیقاتی، نیازسنجی، برنامه ریزی استراتژیک، تقویت زیر ساخت های حمایتی، مهارت های مدیریت کسب و کار، استفاده از فناوری و تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص، تعاملات هدفمند، ایجاد بینش مثبت به دانشکده ، توانمندشدن دانشکده، خلق و توسعه فرصت های شغلی ورزشی و علم به نوآوری و بهبود کیفیت محصولات) و 7 عامل برون سازمانی (قوانین حمایتی از نوآوری، دوراندیشی و ثبات در تدوین راهبردها، حمایت مالی دولتی، مبارزه با مافیای ورزشی، حمایت از تولید ملی، حمایت های رسانه ای و کاهش ریسک سرمایه گذاری) در راستای برقراری این ارتباط منتج گردید؛ که هر کدام به زیر مجموعه های دیگری تقسیم می گردند. طبق نتایج تعیین عوامل درون و برون سازمانی به دانشکده و دانشجویان علوم ورزشی کمک می کند تا بتوانند با این مراکز ارتباط برقرار کرده و ضمن تحقق ایده های نوآورانه خود بتوانند دانشجویان این رشته را خود اشتغالی و خلق ثروت برای دانشکده و جامعه تشویق کنند.
    کلیدواژگان: نوآوری، اشتغال زایی، کسب و کار، انکوباتور، ورزش
  • مرضیه خلیفه سلطانی، محمود گودرزی، امین دهقان قهفرخی* صفحات 181-197
    هدف پژوهش حاضر، ارایه مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی های ورزشی بود. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی (ترکیبی از روش کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان آگاه از موضوع، گونه های مشارکت اجتماعی سلبریتی های ورزشی با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دلفی در قالب 55 عامل و 7 مولفه شناسایی و دسته بندی شدند. در مرحله کمی عوامل شناسایی شده در قالب پرسشنامه پنج ارزشی لیکرت تنظیم شدند و در اختیار نمونه آماری (سلبریتی های ورزشی) به تعداد 278 نفر قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل مشارکت اجتماعی سلبریتی های ورزشی شامل مشارکت مذهبی، مشارکت خیریه ای و عام المنفعه، مشارکت سیاسی، مشارکت محله ای، مشارکت ورزشی، مشارکت رسانه ای و مشارکت مجازی از برازش مناسبی برخوردار بودند. با توجه به اینکه امروزه در سایر کشورها رویکرد توسعه از طریق ورزش مورد توجه قرار گرفته است، نتایج این پژوهش می تواند در استفاده از قدرت نرم سلبریتی های ورزشی با توجه به نفوذ آن ها در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موثر باشد. همچنین مدیران ورزش کشور می توانند از نتایج این پژوهش برای سیاست گذاری و تدوین برنامه ی راهبردی آینده خود به منظور توسعه ی مشارکت اجتماعی در ورزش استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، سلبریتی های ورزشی، ستارگان ورزشی، مسئولیت اجتماعی ورزشی، ورزش قهرمانی