فهرست مطالب

تامین اجتماعی - سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1400)

نشریه تامین اجتماعی
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدتقی فیاضی*، علی همت جو صفحات 13-29
    مقدمه

    طرح تحول نظام سلامت که به دنبال «محافظت مالی» مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی بود، در مرحله اجرا با چالش هایی مواجه شد. این چالش ها هم در حوزه بهداشت و درمان و هم خارج از آن ایجادشده است. بنابراین ادامه طرح به شکل اولیه، اصلاح طرح یا توقف آن مستلزم مطالعاتی در این زمینه بوده است. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی آثار اجرای طرح بر اقتصاد کلان تدوین شده است.

    هدف

    هدف اصلی مطالعه ارزیابی طرح تحول نظام سلامت از منظر تاثیر اجرای آن بر شاخص های کلان اقتصادی مانند اشتغال و رشد اقتصادی است.

    روش

    روش شناسی پژوهش به صورت تحلیلی - توصیفی و مبتنی بر استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی است. به این منظور ابتدا ماتریس حسابداری اجتماعی اقتصاد ایران با تاکید بر بخش بهداشت و درمان برای سال 1395 طراحی و سپس آثار طرح بر متغیرهای کلان اقتصادی با کمک آن شبیه سازی و نتایج استخراج شده است. تمام جداول ماتریس حسابداری اجتماعی و محاسبات مربوط به ضرایب، شبیه سازی و استخراج نتایج در محیط نرم افزار اکسل صورت گرفته است.

    نتیجه

    نتایج تحقیق نشان داد که با هزینه های انجام شده در این طرح رشد اقتصادی 3.7 درصدی در کل 5 سال اجرای طرح حاصل شده است. همچنین کل اشتغال ایجادشده ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کل اقتصاد و در 5 سال معادل 162578 شغل بوده است. از کل درآمد ایجادشده در بین زیر بخش های بهداشت و درمان، خدمات بیمارستانی با 21/1 واحد بیشترین افزایش درآمد عوامل تولید را ایجاد کرده است. ترکیب توزیع درآمد بین عوامل تولید (نیروی کار شهری و روستایی) نشان داد که خانوارهای شهری بیشتر از خانوارهای روستایی عایدی داشته اند. در حوزه توزیع درآمد نیز وضعیت تقریبا شبیه نظام ایجاد درآمد بوده است.

    کلیدواژگان: طرح تحول نظام سلامت، ماتریس حسابداری اجتماعی، متغیرهای کلان اقتصادی
  • محمدباقر امتی* صفحات 31-62
    هدف

    مهم ترین هدف پژوهش حاضر بررسی نحوه مدیریت منابع مالی دینی درکشورهای اسلامی و تلاقی نظام مصارف آن با نظام های تامین اجتماعی است.کشورهای مورد بررسی عبارت اند از: مالزی، اندونزی، پاکستان، عربستان که به شکل تفصیلی موردتوجه قرار گرفتند. علاوه بر این تجربه سایرکشورهای اسلامی نظیر اردن، کویت، مصر، فلسطین، لیبی، بنگلادش، بحرین و یمن نیز مدنظر قرارگرفته است.

    روش

    در این پژوهش از روش مطالعات تطبیقی به منظور بررسی تجربه کشورهای اسلامی در سازمان دهی زکات و نسبت آن با مصارف مربوط به تامین اجتماعی (به معنای اعم) استفاده شده است.

    نتیجه

    در نهایت دسته بندی از وضعیت این کشورها از منظر نظام های بهره مندی از زکات به دست آمد. معیارهای مهم برای این دسته بندی وضعیت قانون زکات، سازمان های متصدی زکات، کیفیت توزیع زکات و درنهایت مصرف زکات و نسبت آن با تامین اجتماعی است. سه الگو به دست آمده عبارت اند از: الگوی جامع اجباری، الگوی اختیاری، الگوی عرفی. الگوهای مختلف کشورهای اسلامی در هریک از این سه دسته، همچنان دارای تمایزهای جزیی است که سعی شده است به شکل تفصیلی به آن پرداخته شود.

    کلیدواژگان: زکات، تامین اجتماعی، کشورهای اسلامی، قانون زکات
  • امیر حمیدی*، آی سا گلمحمدی صفحات 63-84
    هدف

    معضل بیکاری کارگران و تامین معاش آنان در دوران بیکاری همواره یکی از اصلی ترین مباحث حقوق تامین اجتماعی است، هدف از پژوهش پیش رو بررسی وضعیت بیمه بیکاری در ادبیات حقوق کار و تامین اجتماعی ایران است.

    روش

    شیوه پژوهش توصیفی-تحلیلی و بر پایه بررسی های کتابخانه ای است.

    نتیجه

    پژوهش نشانگر آن است که در ایران با تصویب قانون بیمه ی بیکاری در سال 1369، کارگرانی که ناخواسته و بر خلاف میل و اراده ی خود بیکار شده اند، می توانند با توجه به سابقه ی بیمه ی پرداختی و تحت ضوابط و شرایطی همچون لزوم پرداخت شش ماهه ی حق بیمه (به استثنای موارد بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه) و ارادی نبودن بیکاری با تشخیص مرجع ذیصلاح از مقرری بیمه ی بیکاری به عنوان «حمایت اجتماعی» برخوردار گردند. بر پایه ی آرای وحدت رویه دیوان، بیکاری های ناشی از فسخ قرارداد از سوی کارفرما، اخراج به دلیل قصور یا تخلف از آیین نامه های انضباطی، بازخرید بر خلاف اراده، واگذاری محل کار به غیر، تعدیل نیرو به سبب عدم نیاز و تغییر جغرافیایی محل خدمت، همگی بیکاری بر خلاف اراده و مشمول بیمه بیکاری به شمار آمده و از سوی دیگر بیکاری های ناشی از مشاغل فصلی، اتمام مدت قرارداد و بیکاری بیمه شدگان اختیاری از شمول بیمه بیکاری خارج دانسته شده اند. دیوان همچنین دریافت مقرری از جانب کارگران مسنی را که در تاریخ دریافت بیمه ی بیکاری دارای پنجاه و پنج سال سن یا بیشتر باشند، تا زمان بازنشستگی مجاز می داند.

    کلیدواژگان: تامین اجتماعی، بیکاری، بیمه ی بیکاری، دیوان عدالت اداری، رویه ی قضایی
  • مریم محمدزاده* صفحات 85-106
    هدف

    هدف این پژوهش بررسی ویژگی های اجتماعی-اقتصادی افرادی است که تحت پوشش سازمان های بیمه ای قرار ندارند. این افراد یا هیچ پوشش بیمه ای ندارند یا تنها از بیمه عمر برخوردارند. هر دو این گروه مورد نظر پژوهش بوده و می توانند به صورت بالقوه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. قابل ذکر است که این ویژگی ها علاوه بر افراد فاقد پوشش بیمه پایه (بیمه اجتماعی) در رابطه با گروه های دیگر از جمله افراد دارای بیمه پایه، افراد با فعالیت های مختلف، زنان خانه دار و افراد تحت پوشش کمیته امداد هم استخراج می شود.

    روش

    این پژوهش در قالب دو بخش آمار توصیفی-استقرایی پیش می رود و در آن از داده های «بودجه خانوار» استفاده می شود. جامعه آماری این پژوهش کل خانوارهای شهری ایرانی است که نمونه مدنظر افراد شهری 50-18 سال داده های «بودجه خانوار» ایران در سال 1398 است. درابتدا داده ها با نرم افزار اکسس شناسایی شد، در ادامه  با استفاده از نرم افزارهای تحلیلی R و پایتون پاک سازی شده و در نهایت با نرم افزارهای مذکور همبستگی بین متغیرها بدست آمد.

    نتیجه

    نتایج نشان می دهد که در بین عوامل اجتماعی-اقتصادی مورد بررسی، درآمد، جنسیت، سن، مدرک تحصیلی و نوع فعالیت افراد با تحت پوشش بیمه اجتماعی بودن آن ها مرتبط است به طوری که سطح درآمد، تحصیلات و سن افراد شهری 18- 50 سال دارای بیمه اجتماعی به طور میانگین بالاتر از افراد فاقد بیمه است. همچنین سهم مردان در بین افراد دارای بیمه بیشتر از زنان است درحالی که در بین افراد فاقد بیمه اجتماعی زنان سهمی 3/1 برابر مردان دارند. همچنین بیش از 90 درصد زنان خانه دار فاقد پوشش بیمه هستند که عمدتا باسواد، دارای میانگین سنی 35 و مدرک تحصیلی دیپلم و پایین تر هستند.

    کلیدواژگان: بیمه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، زنان خانه دار، بودجه خانوار، بیمه عمر
  • محمد شادپور*، سید مهدی میرکریم پور صفحات 107-124
    هدف

    مرخصی زایمان و بارداری، به عنوان یکی از موضوعات تامین اجتماعی و حقوق بشری، در هر کشوری مورد توجه است. مبنای مرخصی زایمان، استراحت زنان پس از وضع می باشد تا بدین طریق سلامت جسم و روح مادر را تضمین نماید. هدف از مطالعه ی قوانین ناظر بر مرخصی زایمان، کشف مدت مطلوب زایمان و الگوی حاکم بر نظام تامین اجتماعی برخی کشورها است. همچنین با مطالعه آرای دیوان عدالت اداری روشن می شود که مبنای مرخصی زایمان نزد دیوان و رویکرد آن مرجع نسبت به دلایل ابرازی دستگاه ها جهت عدم اجرای مقررات ناظر بر مرخصی زایمان چیست.

    روش

    این پژوهش حاصل بهره گیری از روش تحلیلی-توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و با استفاده از منابع مختلف از جمله آرای دیوان عدالت اداری است.

    نتیجه :

     نظام تامین اجتماعی ایران، پس از انقلاب اسلامی تاکنون، به تبع سیاست های جمعیتی متخذ، تحولات بسیاری به خود دیده است؛ تا اینکه مدت مرخصی زایمان، در حال حاضر به 9 ماه و در برخی موارد، به 12 ماه رسیده است؛ این درحالی است که رویکرد اقتصادی به مرخصی زایمان، مدت طولانی مرخصی را در هر شرایطی، مطلوب تلقی نمی نماید. افرون بر این، با بررسی آرای صادره از دیوان عدالت اداری، چنین رویکردی استنباط می گردد که این نهاد همواره با تکیه بر اصول حقوقی، تضمین حقوق زنان و مادران را اولویت خود قرار داده است و به دلایل ارایه شده توسط نهادهای عمومی در جهت عدم اجرای قوانین ناظر به مرخصی زایمان، وقعی نمی گذارد.

    کلیدواژگان: تامین اجتماعی، تحلیل اقتصادی، دیوان عدالت اداری، مرخصی زایمان
  • سیده زهره طاهری*، امیر محمدی صفحات 125-146
    هدف

    مطالعه حاضر با هدف بررسی اصول و رویکردهای کلی در تامین اجتماعی انجام شده است.

    روش

    این پژوهش از لحاظ هدف، یک مطالعه نظری است که در آن از منابع کتابخانه ای برای گردآوری داده ها استفاده شده است. در این راستا، مقاوله نامه تامین اجتماعی، توصیه نامه طبقات حفاظت اجتماعی، مقاوله نامه برابری رفتار و مقاوله نامه حقوق تامین اجتماعی به عنوان مهمترین مقاوله نامه سازمان بین المللی کار در رابطه با خط مشی های سیستم تامین اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها و نتیجه

    یافته های تحقیق حاکی از آن است که تامین اجتماعی برای افرادی که با بیماری و ناتوانی، بیکاری، فوت، زایمان، مسیولیت مراقبت از کودکان خردسال یا بازنشستگی از کار مواجه هستند، مزایای متعددی به همراه دارد. در مجموع، بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش مشخص شد که امنیت و ثبات زندگی، حمایت از افراد برای استقلال و همچنین حمایت از تداوم فعالیت های بهنجار خانوادگی مهمترین اصول و رویکردهای تامین اجتماعی در اسناد بین المللی است. همچنین بررسی اهداف و همچنین اقدامات سازمان تامین اجتماعی در ایران نیز نشان می دهد که در ایران نیز اصول فوق الذکر به عنوان رویکردهای اصلی تامین اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تامین اجتماعی، امنیت خانواده، بیمه بیکاری، خدمات درمانی
  • صفحات 148-149

    بحران بیمه‌های بازنشستگی و ناپایداری مالی سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی یکی از معضلات نظام رفاه و تامین اجتماعی کشور طی سال‌های اخیر است و بحران و چالشی که وقوع آن و روند نامساعد تعمیق و تشدید آن مورد اجماع رای و اتفاق نظر کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه است و احکام قانونی مرتبط با آن در قانون ساختار نظام جامع رفاه تامین اجتماعی و قوانین برنامه‌های توسعه چهارم تا ششم بسامد و تواتر زیادی داشته است و به‌رغم اینکه طرح‌ها، لوایح و پیش‌نویس تصویب‌نامه‌های لازم برای اعمال اصلاحات بیمه‌ای طی یک دهه اخیر در سطح کارشناسی تهیه و مطرح شده است، ولیکن به هر تقدیر این اصلاحات مصوب و اجرایی نشده است. به‌رغم اینکه چالش و بحران صندوق‌های بازنشتگی و روند نامساعد پیش روی آن‌ها بر همگان واضح و مبرهن است و با اینکه راه‌های حل مسیله و راهکارهای برون‌رفت از این چالش‌ها نیز احصا گردیده است و مطالعات و بررسی‌های زیادی از سوی گروه‌های پژوهشی خارجی و داخلی در این زمینه انجام شده است، مشخص نیست چرا یک عزم و اراده ملی در زمینه تصویب و اجرای اصلاحات بیمه‌ای فراهم نمی‌شود و یک اجماع ملی و تصمیم جمعی در ارکان عالی نظام و قوای سه‌گانه برای انجام مداخلات اصلاحی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. نتیجه آنکه در زمینه شناخت و تبیین چالش صندوق‌های بازنشستگی، کالبدشکافی و سبب‌یابی آن‌ها و نیز انجام مطالعات و بررسی‌های تطبیقی و مقایسه‌ای بین‌المللی و تولید و نشر محتوا در این زمینه تلاش‌ها و مساعی فراوانی صورت گرفته است و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که گزینه‌ها و سناریوهای قابل طرح و امکان‌سنجی برای اعمال اصلاحات بیمه‌ای ارایه و با رویکرد «اقتصاد سیاسی» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و با ترسیم یک الگوی مطلوب پیشنهادی و طراحی یک دوره گذار تدریجی، وارد فاز عملیاتی برای اصلاح نظام‌ بیمه‌های بازنشستگی شد. در این کتاب ابتدا به تحلیل وضعیت موجود بازنشستگی در ایران از منظر شاخص‌ها و اصول فراگیری، کفایت، جامعیت، کارآمدی و پایداری مالی پرداخته شده و سپس گونه‌شناسی نهادهای بیمه‌گر اجتماعی و طبقه‌بندی سیستم‌های تامین اجتماعی از منظر نحوه تامین مالی و تعیین حق‌بیمه و مزایای بیمه‌ای بررسی و سپس شاخص‌های اقتصادی، سیاسی، جمعیتی و بیمه‌ای مرتبط با آن‌ها تبیین شده است. در ادامه انواع اصلاحات بیمه‌ای از منظر رویکردهای مختلف و نهادهای مرتبط تشریح و موانع و چالش‌های پیش روی تحقق اصلاحات بیمه‌ای توضیح داده و پیشنهاد شده است که مراتب در طی یک دوره گذار تدریجی مد نظر قرار گیرد و برای این منظور سناریوها و گزینه‌های مختلف برای اعمال اصلاحات در ابعاد ساختاری، سازوکاری و... که قابل طرح و امکان‌سنجی هستند ارایه و تجزیه و تحلیل شده است و در هر حال نظام چندلایه تامین اجتماعی که در جوف خود نظام چندلایه سطحی بیمه‌های اجتماعی را جای داده است، به‌عنوان راه‌حل مشترک تمامی سناریوهای مطرح شده است.

  • صفحات 150-151

    تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که به‌رغم تمام تلاش‌ها برای کاهش فقر و محرومیت، هنوز تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان در معرض فقر قرار دارند و از حداقل استانداردهای موردنیاز برای معیشت محروم هستند. تجربه قرون اخیر نیز نشان می‌دهد که برخی راهکارهای تامین معیشتی نیازمندان دچار آسیب‌هایی است که می‌تواند ناشی از زمان‌بندی استنباطاتی باشد که منجر‌به تعریف و تقنین این راهکارها شده است. کتاب "فقه شیعه و تامین اجتماعی" تمرکز بر شناسایی، تحلیل و بررسی آرای فقهای شیعه حول راهکارهای دریافت و پرداخت کمک به نیازمندان قرار گرفته و سیر تطور و تحول این آرا در هزار سال گذشته بررسی شده است. تلاش نویسنده بر این استوار است که نظام دریافت و پرداخت وجوه مالی شرعی معطوف به بحث انفاق واجب (خمس، زکات و کفارات) به نیازمندان (اعم از فقرا، مساکین و...) را از میان روایات اولیه شیعه و متون فقهی برجسته هزار سال گذشته واکاوی کند. در بخشی از کتاب آمده خمس و زکات، همانند امر‌به‌معروف و نهی‌ا‌زمنکر برای تقویت دینداری مومنان و افزایش حس مسیولیت اجتماعی مومنانه آنان تشریع شده و سیره معتبر پیامبر و ایمه و فتوای غالب فقهای شیعه نیز موید آن است که حتی امام معصوم حق ندارد فرایند مومنانه و تقرب‌آمیز آنها را دچار اختلال کند. علاوه‌بر این از بررسی آراء هزار و دویست ‌ساله فقهای شیعه برمی‌آید که اگر بنا باشد رویکرد حکومتی نسبت به مسیله خمس و زکات داشته باشیم و آنها را با اجبار حکومتی تجمیع و توزیع کنیم، عملا هرج‌و‌مرج پدید خواهد آمد، چرا که ممکن است فردی مقلد فقیهی باشد که اساسا قایل به وجوب سهم امام در عصر غیبت نیست و یا کارکرد سهم سادات را تغییریافته می‌داند و یا آنکه مرجع‌تقلید وی قایل به جواز پرداخت شخصی و مستقیم زکات به نیازمندان است. بنابراین تنها راه‌حل پذیرش اجبار حکومتی در اخذ وجوه شرعی، انحصار تقلید از مراجع در یک مرجع باشد که اداره حکومت نیز با اوست، و این نیز به‌قول علما «و هذا اول الکلام»، چرا که اساسا بسیاری از فقها چنین جایگاه و اختیاری برای هیچ فقیهی در عصر غیبت قایل نیستند. در بخش پایانی نیز پس از ارایه گزارشی از نحوه پذیرش بیمه در فقه شیعه، به آسیب‌شناسی رویکرد فقهای معاصر به پدیده بیمه پرداخته و نشان داده که پیشفرض آنها رویکرد و کارکرد تجاری و بازرگانی بیمه بوده و باید طرحی نو درانداخت تا بیمه در کنار خمس و زکات به‌عنوان یک واجب عرفی و عقلایی مورد پذیرش شرع، درمانی بر دردهای رو به تزاید افراد آسیب‌پذیر جوامع باشد. با این نگاه دیگر دارای دو رویکرد حمایتی و بیمه‌ای نخواهیم بود، بلکه بیمه نیز راهکار حمایتی ضروری و بسیار مهم جهان معاصر باید در فقه مورد بازنگری و پذیرش قرار گیرد. موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پیش از این با انتشار کتابی از مرحوم احمد قابل در دهه‌ی هشتاد شمسی، با عنوان «اسلام و تامین‌اجتماعی»[1] کوشیده بود به نگاه کلی قرآن و دین اسلام نسبت به مقوله تامین اجتماعی بپردازد. نویسنده فقید آن اثر با تمرکز بیشتر بر قرآن تلاش کرد به اهمیت کمک به نیازمندان و تامین زندگی آبرومند آنان از نگاه متن اصلی دین اسلام یعنی قرآن کریم بپردازد و بخش‌هایی از کتاب را نیز به مساله نوظهور بیمه و چگونگی جایابی آن در فقه شیعه طی تلاش‌های فقهی قرن اخیر اختصاص داده بود. آن اثر در نوع خود جزو نخستین آثار تحلیلی درباره‌ی نسبت اسلام (البته در قرایت شیعی آن) و مفهوم و ایده‌ی تامین اجتماعی بود و جزیی از مجموعه پژوهش‌ها و مطالعات پشتیبان «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی» به شمار می‌رفت که در این موسسه به عنوان متولی اصلی تدوین این قانون انجام شده بود. تمرکز غالب در آن اثر، بر تعیین نسبت میان «مفاهیم» درون‌دینی امروزین در قرایت شیعی با مفاهیم قرین و قریب ایده‌ی تامین اجتماعی در عصر حاضر بود و تمرکز چندانی بر زمینه‌های تاریخی شکلگیری، تطور و تحول این مفاهیم و تغییرات تاریخی آن در طول زمان نداشت. به همین دلیل کتاب "فقه شیعه و تامین اجتماعی"، با بررسی زمینه‌های تاریخی شکلگیری و تطور این مفاهیم در طول تاریخ اسلام و تشیع، تکمیل کننده اثر قبلی شد.

|
  • Mohamad Taghi Fayazi *, Ali Hemmatjou Pages 13-29

    Definition:

     The Health Reform Plan aimed at "financially protection" to people from health costs, improving quality and increasing access to health services, was implemented in government hospitals. Challenges arising from the implementation of the HRP require that independent studies be conducted on its aspects. The present study was conducted for this purpose.

    Purpose

    The main purpose of this research is “economic evaluation of the consequences of the HRP on macroeconomic variables”

    Method

    The research methodology is based on examining the effects and consequences of implementing the HRP on key macroeconomic variables using a social accounting matrix. For this purpose, first, the social accounting matrix of Iran's economy was designed for 2016 with emphasis on the health sector and then the effects of the plan on macroeconomic variables were simulated and the results were extracted.

    Result

    The results of the research show that economic growth of 3.7% in the total 5 years of plan implementation has been achieved. Also, the total employment created in the whole economy has been equal to 162,578 jobs. Of the total revenue generated among the healthcare sub-sectors, hospital services with 1.21 units have produced the highest increase in the income of the factors of production. The combination of income distribution between factors of production shows that urban households earned more than rural households.

    Keywords: Health Reform Plan, Social Accounting Matrix, Macroeconomic Variables
  • MohammadBagher Ommati * Pages 31-62
    Objective

    The most important goal of the present study is to study the management of religious financial resources in Islamic countries and the intersection of its spending system with social security systems. The studied countries are include Malaysia, Indonesia, Pakistan, and Saudi Arabia which were considered in detail. In addition, the experience of Islamic countries such as Jordan, Kuwait, Egypt, Palestine, Libya, Bangladesh, Bahrain and Yemen has been also considered.

    Method

    In this study, the method of comparative study has been used to study the experience of Islamic countries in organizing zakat and its relationship with social security expenditures (in the general sense).Findings and

    conclusion

    Finally, the classification of the situation of these countries in terms of zakat benefit systems was obtained. Important criteria for this classification are the status of the Zakat law, the organizations in charge of Zakat, the quality of Zakat distribution, and finally the consumption of Zakat and its relation to social security. The three obtained patterns are: compulsory comprehensive model, optional model, customary model. The different patterns of Islamic countries in each of these three categories still have minor differences that have been tried to be addressed in detail.

    Keywords: Zakat, Social Security, Islamic Countries, Zakat Law
  • Amir Hamidi *, Aysa Golmohammadi Pages 63-84
    Objective

    The problem of unemployment and ensuring the livelihood and health of workers during unemployment period is always one of the main issues of labor code and social security. The purpose of writing this article is to investigate the situation of unemployment insurance in Iran's legal system.

    Method

    The research method is descriptive-analytical, and the data were collected through library sources.

    Findings and Conclusion

    The results of this study show that in Iran, since 1990, based on the adoption of "the Unemployment Insurance Law", workers who are unemployed against their will can be covered by unemployment insurance as a "social support" under the terms and conditions determined by the competent authority. Also, the results of the research show the strong role of the judicial procedure of the Administrative Court of Justice in removing ambiguity from the unemployment insurance law. Based on this legal procedure, unemployment caused by the termination of the contract by the employer, dismissal due to negligence or violation of disciplinary regulations, redemption against the will, handing over the workplace to another, retrenchment due to lack of need and geographical change of the place of service and all involuntary unemployment is included in unemployment insurance, and on the other hand, unemployment caused by seasonal jobs, termination of contract and unemployment of voluntary insured persons are excluded from unemployment insurance. The Administrative Court of Justice also allows receiving a provision for older workers who are fifty-five years old or older at the time of receiving unemployment insurance, until retirement.

    Keywords: Social security, Unemployment, Unemployment insurance, The Administrative Court of Justice, Judicial procedure
  • Maryam Mohammadzadeh * Pages 85-106
    Objective

    The main purpose of this study is to survey the socio-economic factors of individuals who are not covered by insurance organizations. These people have no insurance coverage or only have life insurance. Both of these groups are targets for this study and could be potentially covered by the Social Security Organization. In addition to people without basic insurance coverage (social insurance), these factors are also extracted about other groups including people with basic insurance, people with different activities, housewives and people covered by the Relief Foundation.

    Method

    This study is conducted in two sections of descriptive-inferential statistics and "household budget" data are used. The statistical population of the study is all Iranian urban households in year 1398, and sample of the study is urban people aged 18 to 50 years old in Iran. The data are first identified with Access software and then purged using IBM and Python analytics software and finally analyzed with that softwares and PowerBI.

    Results

    The results show that among the socio-economic factors studied, income, gender, age, education and the type of activity of individuals are correlated with being covered by social insurance or not, so that the level of income, education and age of urban people aged 18 to 50-year-old population who are covered with social insurance are higher than people without social insurance. Furthermore, the number of men covered by insurance are higher than women, while among people without social insurance, women have a share of 1.3 times more than men. Also, more than 90% of housewives do not have social insurance coverage and they are mostly literate, with an average age of 35 holding   diploma or lower degrees. .

    Keywords: social insurance, social security organization, Housewives, Household Budget, Life Insurance
  • Mohammad Shadpoor *, Seyed Mahdi Mirkarimpour Pages 107-124
    Objective

    Maternity leave is considered as one of the subjects of social security and human rights in any country. The basis of maternity leave is to rest after the childbirth to ensure the health of mother. The aim of this study is to investigate the acts governing maternity leave, to discover the efficient period and the pattern of the social security system of some countries.  Meanwhile, studying the sentences of Administrative Justice Court indicate that the basis of maternity leave in view of that Court and its approach is about the expressive reasons of the organizations for non-performing of the rules on maternity leave..

    Method

    This research is the result of using analytical-descriptive method, while collecting information was done through library research method besides using different sources such as verdicts issued by Administrative Justice Court.

    Findings and Conclusion

    The social security system of Iran has been developed subordinate to social policies. Currently, the period of maternity leave is 9 months and in some situations 12 months. While the economic approach to maternity leave does not consider this long period to be efficient. In addition, by examining the sentences issued by Administrative Justice Court, it is concluded that the Court has always prioritized the rights of women and mothers, by relying on legal principles, and does not pay attention to the reasons presented by public institutions in the absence of the enforcement of the laws on maternity leave.

    Keywords: Social Security, Economic Analysis, Administrative Justice Court, Maternity Leave
  • Zohre Taheri *, Amir Mohamadi Pages 125-146
    Objective

    The present study was conducted with the aim of investigating the general principles and approaches in social security.

    Method

    In terms of its purpose, this research is a theoretical study in which library resources are used to collect data. In this regard, along with a brief overview of the history of social security, the general approaches of social security in Iran and the international system have been investigated. In addition, the social security convention, the recommendation of social protection classes, the equality of treatment convention and the social security rights convention as the most important documents of the International Labor Organization in relation to the policies of the social security system have also been examined.

    Findings and Results

    The findings of the research indicate that in relation to the role of social security in today's societies, it was found that social security is for people who are facing illness and disability, unemployment, loss of a spouse, childbirth, the responsibility of caring for young children or retirement from work. , has many advantages. Also, based on the results obtained in this research, it was found that the security and stability of life, supporting people for independence as well as supporting the continuity of normal family activities are the most important principles and approaches of social security in international documents. Also, the examination of the goals and actions of the social security organization in Iran also shows that the aforementioned principles have been considered as the main approaches of social security in Iran.

    Keywords: Social security, family security, Unemployment Insurance, Healthcare services
  • Pages 148-149
  • Pages 150-151