فهرست مطالب

مطالعات ادبیات تطبیقی - پیاپی 63 (پاییز 1401)

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 63 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/23
  • تعداد عناوین: 11
|
  • بهار کاظمی، بدریه قوامی* صفحات 1-14
    نقد مارکسیستی گونه ای از نقد ادبی است که از ارتباط جامعه و ادبیات سخن می گوید. در نقد مارکسیستی ادبیات را بر اساس شرایط تاریخی پدیدآورنده آن تحلیل می کنند. بنابراین برای نقد مارکسیستی شناخت زمینه تاریخی آن نیز ضرورت دارد با اشغال ایران و عراق و منطقه کردستان بعد از جنگ جهانی اول توسط نیروهای متفقین و روسیه، جریانی بر ادبیات فارسی و کردی مسلط می شود که بسیاری از نویسندگان آن ها را تحت تاثیر مارکسیسم و کمونیسم روسیه قرار می دهد. جامعه ایران در خلال و بعد از جنگ جهانی اول به دلیل ناکارآمدی نظام حاکم درگیر مشکلاتی همچون؛ فقر و تنگدستی، وجود نظام طبقاتی و فشار حاکم بر مردم توسط حکومت وقت بوده است، کردستان عراق نیز از دیرباز محل نزاع با دولت و حکومت های مرکزی وقت خود در پی یافتن حکومت و دولتی مستقل بوده است، اندیشه ناسیونالیست کردی در کردستان عراق و نیز تاثیرپذیری جامعه ایران و کردستان عراق از جریان های کمونیستی و مارکسیستی بعد از جنگ جهانی اول این زمینه را فراهم می کند که به بررسی آثار نویسندگان ادبیات فارسی و کردی و تاثیرپذیری آن ها از این جریان ها پرداخته شود. در این پژوهش به نقد مارکسیستی رمان ژانی گل و دختر رعیت که می توان گفت در ادبیات فارسی و کردی هر دو اثر جزو نخستین داستان های واقع گرای اجتماعی هستند بر اساس مولفه های نقد مارکسیستی پرداخته شده است و پس از بررسی هایی که در این پژوهش انجام گرفته مشخص شده است که؛ محمود اعتمادزاده و ابراهیم احمد رمان هایشان را وسیله ای برای بیان افکار خود قرار داده اند.
    کلیدواژگان: ادبیات معاصر، ادبیات کردی، نقد مارکسیستی، ژانی گل، دختر رعیت
  • زهره ساکیان، محمد طاهری* صفحات 23-50
    یکی از شیوه های بررسی متن، سبک شناسی لایه ای است. با بررسی سبک شناسی لایه ای متن، پژوهشگران متن را به لایه های کوچکتر و مجزا تقسیم می کنند و بر اساس پربسامدترین ویژگی ها به مطالعه سبک می پردازند؛ در جستار حاضر پژوهندگان برآنند با بررسی لایه واژگانی متن و بویژه بررسی صفات در مجموعه «هوای تازه» از احمد شاملو و بررسی تطبیقی لایه مذکور در مجموعه اشعار لویی آراگون (چشم های الزا) و مجموعه اشعار پل الوار (با نیروی عشق) دو شاعر فرانسوی میزان تاثیرپذیری شاملو را در این لایه از سبک شناسی بررسی کرده و به نحوه تاثیرپذیری، اقتباس و تعمیم صفت ها و به تبع نشان دار ساختن واژگان شعری شاعر بپردازند.بر اساس یافته های این پژوهش، کاربرد تکراری صفت هایی مشابه در شعر شاملو و شیوه مشابه او در به کارگیری این صفت ها با صفت های موجود در شعر شاعران فرانسوی بیانگر تاثیر پذیری بسیار شاملو از دو شاعر مذکور فرانسوی و بویژه پل الوار در این بخش از لایه واژگانی است؛ از جمله این صفت ها می توان به روشن، تیره، زمینی، گنگ، دوردست و... اشاره کرد. اقتباس در این بخش از لایه واژگانی، سبک شعری شاملو را به سمت و سوی حسی و انتزاعی شدن کشانده و درک مخاطب را از شعر او ملموس تر ساخته است. اقتباس شاملو و تعمیم صفت ها در تصاویر مختلف، ایدیولوژی و جهان بینی شعری شاملو را گاه به موازات و گاه منطبق بر ایدیولوژی این دو شاعر فرانسوی پیش برده است.
    کلیدواژگان: شاملو، آراگون، الوار، صفت، واژگان نشاندار
  • امیر مقدم متقی*، زهرا حقایقی، محبوبه مهرآفرید صفحات 51-68
    یکی از شیوه های سبکی و متمایز در شعر ابوتمام و ویکتورهوگو،کاربرد آرایه تضاد است.این جستار با هدف دست یابی به برخی نشانه های تشابه و تفاوت سبکی کاربرد آرایه تضاد در شعر ابوتمام و هوگو، با روش تحلیل محتوای کیفی در پی کشف نشانه های زیباشناختی تضاد در شعر این دو شاعر است تا در نهایت دانسته شود چگونه آرایه تضاد سبب غنای شعر این دو شاعر شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تضاد در شعر ابوتمام وهوگو، کارکرد زیبایی شناسی و فلسفی دارد و از پیوندی بنیادین با معنا حکایت می کند با این تفاوت که جنبه واژگانی تضاد در شعر هوگو بارزتر است.تضاد رفتاری و کاربردی از پربسامدترین تضادها در شعر ایشان است و دلیل این بسامد بالا پیوند این دو تضاد با مفهوم و ساختار کلی شعر است. ابوتمام برای تعبیر از افکار و فلسفه ذهنیش در کنار دیگر تصاویر، از رنگ این تضادها بهره برده است، هوگو نیز علی رغم سادگی بیان، هرگاه شعر خود را به این دو تضاد مزین نموده، شیوه بیان او همانند ابوتمام پیچیده گردیده است.
    کلیدواژگان: صنایع ادبی، شعر، تداعی معانی، کارکرد زیباشناختی طباق
  • روناک جوهر زاده، شاهرخ حکمت*، مجید عزیزی صفحات 69-86

    شکل گیری هر یک از مکتب ها در پی جنبشی سیاسی یا اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته و هنر و ادبیات هر دوره، محصول جهان زیسته خود است. مدرنیسم به عنوان یک مکتب ادبی در کشورهای آمریکایی و اروپایی از سال های آغازین سده بیستم و همزمان با نفوذ و گسترش شعر سمبولیستی ظهور کرد و به تدریج به کشورهای دیگر نشر یافت. در این پژوهش سعی برآن است تا با نگاهی بر ادبیات تطبیقی، به روش توصیفی - تحلیلی، « اندیشه های مشترک سیاسی، اجتماعی و فردی » به عنوان مولفه های مدرنیسم در سروده های احمد شاملو و نازک الملایکه بررسی شود. نتایج حاکی از آن است که آزادی ، پرداختن به مسایل سیاسی، اجتماعی و عشق فردی به عنوان مولفه های مدرنیسم در دو شاعر مذکور مشهود است . اندیشه های سیاسی به عنوان اصلی ترین مضمون شعری شاملو شناخته شده است، اما او شاعری متاثر است نه موثر! از منظر اجتماعی نیز آزادی و رهایی بشر از استبداد ، در اشعار شاملو نمود گسترده ای دارد. نازک الملایکه نیز به رد موضوع جنگ در اشعارش پرداخته است و در قالب اجتماعی، لب به شکوه و شکایت از اوضاع جامعه می گشاید و برای رهایی از رنج ها و آلام زندگی ، نه تنها مردم عراق بلکه مردم تمامی سرزمین های اسلامی را مورد خطاب قرار می دهد

    کلیدواژگان: مدرنیسم، احمد شاملو، نازک الملائکه، سیاست، اجتماع
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی*، بهرام پروین گنابادی، لیلا قاسمی صفحات 87-108

    بررسی آثار شعرا و نویسندگان بر اساس نظریه های ادبی راه را برای بررسی جنبه های گوناگون ادبیات باز کرده است و اینگونه است که چگونگی به عمل آوردن نظریه ها در آثار به نمایش گذاشته می شود. مطالعاتی اینگونه و تطبیق آنها در زبان و ادبیات های مختلف عرصه مناسبی برای این است که این نظریه ها ملموس تر و عینی تر شوند. فراهنجاری بر مبنای زبانشناسی از نظریه های نقد ادبی جدید است که در چهارچوب مکتب فرمالیسم روسی بیان شده است. یوسف الخال و احمد شاملو دو شاعر بزرگ و تقریبا معاصر هم دیگر در ادب عربی و فارسی هستند که در اشعارشان از هنجارگریزی و آشنایی زدایی بهره برده اند یکی از این روش-ها، هنجارگریزی نوشتاری است که شاعر در این روش بدون توجه به لفظ و معنی دست به تغییر ظاهر کلمات و مصراع ها می زند و شعر را از نظر ظاهری هنجارگریز می کند که در این جستار نگارندگان بر آنند که به بررسی و تحلیل این نوع از زیبایی های شعر این دو شاعر بر اساس الگوی لیچ بپردازند و ضمن نشان دادن هنجارگریزی های نوشتاری در پایان میزان استفاده هر شاعر از هنجارگریزی را به صورت نمودار به تصویر کشیده است.

    کلیدواژگان: هنجارگریزی، یوسف الخال، احمد شاملو، الگوی لیچ
  • سکینه صارمی گروی*، رقیه مهماندوست کتلر صفحات 109-124
    در ادبیات امروز، نمادها نقش مهمی در تصویرآفرینی و انتقال معانی ایفا می کنند. یکی از این نمادها که به شکلی هوشمندانه از سوی شاعران مورد استفاده قرار می گیرد، عنصر رنگ است. از همین روی شاعران مقاومت با بکارگیری رنگ های مختلف سعی در بیان آرمان ها و خواسته های خود دارند. به عنوان نمونه قیصر امین پور در ادبیات فارسی و عمرابوریشه در ادبیات عربی با بکارگیری نمادها در آثار خود، تداعی های پر رمز و رازی در حوزه های تمثیلی با زمینه های گوناگون فرهنگی، آیینی و تاریخی آفریده اند. عنصر رنگ یکی از اجزای مهم صورخیال و یکی از عناصر برجسته زبان نمادین این دو شاعر که در خدمت بیان مفاهیم موردنظرشان قرار گرفته است.. نقد و بررسی و تحلیل رنگ سرخ که بیش ترین بسامد کاربردی را در اشعار این دو شاعر داشته است، موضوع اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. روش کار به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان می دهد که هر دو شاعر از رنگ سرخ نماد کمال، شهادت، اعتراض و قیام بهره برده اند.
    کلیدواژگان: ادبیات پایداری، رنگ، نماد، عمر ابوریشه، قیصر امین پور
  • یدالله رفیعی* صفحات 125-144

    چکیدهرمز و نماد گاهی در قالب الفاظ و کلمات پدیدار می شود و در این صورت واژگان در معنای فرا واقعی خود به کار می روند، برخی از این واژگان، عناصر طبیعت است بر این اساس می توان گفت؛ دادن جنبه های نمادین و تمثیلی به عناصری از طبیعت، هنری است که اگر هوشمندانه در شعر به کار رود دلالت های ضمنی و خلاقانه ای را ایجاد می کند.سهراب سپهری و سمیح قاسم دو شاعر از دو فرهنگ متفاوت ایرانی و عربی هستند که بررسی و تحقیق در شعرشان نشان می دهد که رمز و نماد در بیان مفاهیم، آموزه ها و افکارشان بسیار مورد توجه بوده است و طبیعت گرایی یکی از وجوه مشترک آنها به شمار می رود. یافته های این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است بیان کننده آن است که سهراب به عنوان یک شاعر نوپرداز و رمانتیست در اشعار خود بسیاری از عناصر طبیعت را به تصویر کشیده است و سمیح قاسم به عنوان یکی از بزرگان رمزگرا در شعر معاصر عربی، برای بیان واقعیت جامعه و مشکلات اجتماعی به عناصری از طبیعت، خاصیت نمادین بخشیده است.

    کلیدواژگان: نماد، شعر فارسی و عربی، عناصر طبیعت، سهراب سپهری، سمیح قاسم
  • فاطمه اعظم السادات مدیرزاده طهرانی*، شهین اوجاق علیزاده، فاطمه امامی صفحات 145-158

    حس آمیزی در آفرینش و خلق نگاره ها و شمایل زیبای شعری و مضمون آفرینی نو به شاعر کمک می کند.این آرایه با انعکاس عواطف و احساسات شاعر و شکستن حد و مرز میان حواس، سبب گسترش معانی و قدرت کلام گوینده می شود و با ایجاد موسیقی معنوی به تاثیر بر مخاطب خود می افزاید. سابقه طولانی به کارگیری این آرایه چه در ادب فارسی و چه در سروده های شاعران عرب، نشان از اهمیت و ارزش آن دارد که به مرور زمان گاه کم رنگ شده است اما هیچ گاه به طور کامل محو نگردیده است و در دوره معاصر با استقبال گسترده شاعران مواجه شده است و در کار برخی از آنان اساس سبک و خلاقیت شعری قرار گرفته است.این پژوهش، درنگ و تاملی است در به کارگیری این صنعت زیبای ادبی در شعر دو شاعر معاصر ایرانی و عرب (رهی معیری و عبدالوهاب البیاتی) تا حس آمیزی های استخراج شده در اشعارشان از نظر چگونگی ترکیب حواس و بسامد استفاده هر کدام از آن ها مورد بررسی قرار گیرد و سپس این ترکیبات حس آمیز بر اساس نظریه اولمن زبان شناس مجار و به صورت تطبیقی نگارش شود. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای است. نتیجه این پژوهش توجه و علاقه این دو شاعر را در به کارگیری حواس گوناگون و بسامد استفاده از این موهبت شعری را در اشعارشان با توجه به نظریه اولمن مشخص خواهد کرد.

    کلیدواژگان: اشعار رهی معیری، اشعار عبدالوهاب البیاتی، بررسی تطبیقی، حس آمیزی، نظریه اولمن
  • مریم بخشی* صفحات 159-176
    رمان مسخ اثر کافکا، مورد توجه بسیاری از رمان نویسان و داستان پردازان زبان های مختلف از جمله انگلیسی و فارسی و عربی قرار گرفته است؛ از آن جمله سلطان العمیمی رمان نویس معاصر عربی در داستان خود با نام «سامسا» از این رمان تاثیر پذیرفته است. سلطان العمیمی با نگاهی متفاوت به بحران هویت، سرنوشت قهرمان داستان را به گونه ای متفاوت از سر می گیرد. از این رو مساله اصلی این پژوهش، کیفیت تاثیرپذیری و تبیین نوع نگاه العمیمی به موضوع تنهایی، انزوا، بحران هویت و مسخ و در نهایت درک شباهت ها و تفاوت های موجود بین دو اثر است. بررسی حاضر که با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مکتب ادبیات تطبیقی فرانسوی صورت گرفته، به این نتیجه رسیده است که درونمایه رمان کافکا، سرنوشت انسانی است که در اثر مشکلات جامعه به انزوا رانده شده و دچار استحاله می شود. العمیمی، با وجود این که ژرف ساخت داستان خود را از رمان کافکا گرفته اما درون مایه آن را تغییر داده و سرنوشت شخصیت را عوض کرده و آینده دیگری را برای او رقم می زند. شخصیت یا قهرمان داستان در هر دو روایت یکی است. در اولی استحاله به صورت حیوان و در دومی به شکل انسان صورت گرفته است؛ کافکا نگاهی بدبینانه و منزوی برای شخصیت در نظر گرفته که از اطرافیان فاصله می گیرد و سلطان العمیمی نگاهی خوشبینانه به شخصیت داشته و او را در قالب شخصیتی اجتماعی و شاد پردازش کرده است.
    کلیدواژگان: مسخ، کافکا، سامسا، سلطان العمیمی، بررسی تطبیقی
  • زهره الله دادی دستجردی*، سودابه باشی زاده صفحات 179-190

    در این پژوهش تطبیقی جایگاه، نقش و ویژگی های زنان در خانواده و جامعه در ادبیات ایران و اسپانیا مورد بررسی قرار می گیرد. برای محدودساختن حوزه مطالعاتی پژوهش به داستان های کوتاه جلال آل احمد و نمایش نامه های فدریکو گارسیا لورکا به عنوان دو نویسنده صاحب نام و صاحب نظر در هر دو کشور اکتفا شده است. در آغاز به معرفی اجمالی تاریخچه زندگی و فعالیت های سیاسی- اجتماعی- فرهنگی هر دو نویسنده پرداخته شده و زن، جایگاه و تصویر او ابتدا در آثار هر کدام به صورت جداگانه و سپس به صورت تطبیقی بررسی گردیده است. برای رسیدن به مقصود به بررسی تطبیقی عناوین مختلفی که حاکی از جایگاه زن در داستان های کوتاه جلال آل احمد و فدریکو گارسیا لورکا باشد، سخن به میان می آید؛ این مقایسه و تطبیق هم نمودار شباهت ها و اشتراکات دو فرهنگ و هم گویای تفاوت ها و اختلاف نظر آن هاست؛ هم از مصادیق بیان واقعیت اجتماعی و خانوادگی زن در زمینه تاریخی آثار نمونه آورده شده و هم آنجا که هر دو نویسنده از کلیشه ها سخن گفته اند؛ مشخص گردیده است.

    کلیدواژگان: زن، جلال آل احمد، فدریکو گارسیا لورکا، داستان کوتاه، نمایشنامه
  • سارا حسنی نفطه*، یحیی معروف، علی سلیمی، عبدالرضا نادریفر صفحات 192-208

    یکی از مهم ترین ابزارهای درک جایگاه زنان در جامعه، آثار ادبی هستند. در دهه اخیر، به دلیل تحول در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و بالا رفتن سطح آگاهی زنان، نویسندگان زن با دیدگاه انتقادی به بیان جایگاه و نقش اجتماعی زنان پرداختند و خواستار تغییر بنیادین در نگرش مردم و بازنگری در تفاسیر مردسالارنه از متون ادبی شده اند. زویا پیرزاد و قمر کیلانی از نویسندگانی هستند که با شناختی که از وضعیت زنان جامعه عصر خود دارند به نوشتن داستان هایی با محوریت زنان اقدام کرده اند. مقاله پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به تحلیل و مقایسه شخصیت زنان سنتی و مدرن در رمان های «الدوامه» اثر قمر کیلانی نویسنده معاصر سوری و «چراغ ها را من خاموش می کنم» اثر زویا پیرزاد می پردازد. آثار این دو نویسنده معاصر، تجلیگر ریالیسم و واقعگرایی آنان می باشد که بیانگر بسیاری از حوادث اجتماعی در دو جامعه سوری و ایرانی است. این دو نویسنده، شخصیت زنان سنتی را با ویژگی هایی چون خانه داری، انجام نقش های جنسیتی، انفعال در برابر نظام مردسالار و تابعیت از سنن مرسوم، ترسیم می کنند و در مقابل چهره زنان مدرن آثارشان با اموری چون اشتغال، اثبات هویت زنانه و مبارزه با مردسالاری و زیر پا نهادن سنن و عرف مرسوم توصیف شده است.

    کلیدواژگان: سنت و تجدد زنان، الدوامه، چراغ ها را من خاموش می کنم، قمر کیلانی، زویا پیرزاد
|
  • Bahar Kazemi, Badrieh Ghavami * Pages 1-14
    Marxist critique is a form of literary criticism that speaks to the relationship between society and literature. In Marxist critique, literature is analyzed on the basis of the historical conditions that created it. Therefore, for Marxist critique, it is necessary to know its historical background. With the occupation of Iran, Iraq and the Kurdistan region after the First World War by the Allied forces and Russia, a current dominates Persian and Kurdish literature, which is influenced by many of their writers. Marxism and Communism put Russia. Iranian society during and after World War I due to the inefficiency of the ruling system involved in problems such as; Poverty, the existence of a class system and the pressure on the people by the government of the time, Iraqi Kurdistan has long been a place of conflict with the government and the central government of its time to seek an independent government and government, Kurdish nationalist thought in Iraqi Kurdistan Also, the influence of the Iranian and Iraqi Kurdistan societies on the communist and Marxist currents after the First World War provides the ground for examining the works of the authors of Persian and Kurdish literature and their influence from these currents. In this study, the Marxist critique of the novel by Jani Gal and the Daughter of a Peasant, which; It can be said that in Persian and Kurdish literature, both works are among the first social realist stories.
    Keywords: contemporary literature, Kurdish literature, Marxist Criticism, Jani Gal, Daughter of a Peasant
  • Zohreh Sakian, Mohammad Taheri * Pages 23-50
    One of the methods of text analysis is layered stylistics. By examining the layered stylistics of the text, researchers divide the text into smaller and separate layers and study the style based on the most frequent features. In the present research, the researchers studying the lexical layer of the text and especially the adjectives in the "havaye tazeh" by Ahmad Shamlou and the comparative analysis of the mentioned layer in the collection of poems (Les Yeux d'Elsa) by Louis Aragon and (De La Force de l'Amour) by Paul Elard, try to examine the affectability of Shamlou in this layer of stylistics. In the following, they look at the way of influence, adaptation, and generalization of adjectives and consequently mark the poetic words of the poet. According to the findings of the research, the repeated use and similar method of Shamlu in the use of these adjectives, which is the same as the adjectives in the poems of French poets, shows the immense influence of Shamlu on the two mentioned French poets and especially Paul Elurad in this part of the vocabulary layer. Some adjectives are bright, dark, earthy, dumb, distant, etc. The adaptation in this part of the Lexical layer has drawn Shamlou's poetic style towards sensuality and abstraction and made the audience more concrete in understanding. Shamlou's adoptation and the generalization of adjectives in different images have advanced Shamlou's poetic ideology and worldview in parallel and sometimes with the ideas of these two French poets.
    Keywords: Shamlou, Aragon, Elurad, adjective, marked words
  • Amir Moqaddam Mottaqi *, Zahra Haqayeqi, Mahboobeh Mehr Afarid Pages 51-68
    One of the unique and stylistic methods in the poetry of Abu Tamam and Victor Hugo is the use of contradictions. This article aims to find some similarities and stylistic differences in the use of contradictions in the poetry of Abu Tamam and Hugo, and seeks to see how the contradictions has enriched the poetry of the two poets. In this essay, based on the method of qualitative content analysis, findings show that the contradiction in the poetry of Abu Tamam and Victor Hugo has aesthetic and philosophical functions and indicates a fundamental connection with meaning. Behavioral and practical contradictions is one of the most frequent contradictions in the poetry of Abu Tamam and Hugo. The reason for the frequent use of these two contradictions is their connections with the general concept and structure of poetry. Abu Tamam has used the color of these contradictions to interpret his thoughts and philosophical ideas along with other literary images. Despite the simplicity of his poetry, Hugo’s style of expression has become as confusing and complicated as that of Abu Tamam, whenever he has decorated his poetry with these two contradictions.
    Keywords: literary arts, poetry, association of meanings, aesthetic function of contradiction
  • Ronak Joharzadeh, Shahrokh Hekmat *, Majid Azizi Pages 69-86

    The formation of each school follows a political or social and cultural movement, and the art and literature of each period is the product of its own living world. Modernism emerged as a literary school in American and European countries from the early years of the twentieth century, at the same time as the influence and spread of symbolic poetry, and gradually spread to other countries. In this research, with a look at comparative literature, in a descriptive-analytical method, "common political, social and individual ideas" as components of modernism in the poems of Ahmad Shamloo and Nazkolamaleke are examined. The results show that freedom, dealing with political, social issues and individual love are evident as components of modernism in these two poets. Political thought is known as the main theme of Shamloo poetry, but he is an influential poet, not an effective one! From a social point of view, human freedom and liberation from tyranny is widely reflected in Shamloo's poems. Nazak al-Malaika also rejects the subject of war in his poems and opens his mouth in glory and complains about the state of society in a social form, and addresses not only the Iraqi people but the people of all Islamic lands to get rid of the sufferings and pains of life

    Keywords: modernism, Ahmad Shamloo, Nazokol malaeke, Politics, society
  • MohammadReza Beigi, Mullah Ebrahimi Mullah Ebrahimi *, Bahram Parvin Gonabadi, Leila Ghasemi Pages 87-108

    The study of the works of poets and writers based on literary theories has paved the way for the study of various aspects of literature, and this is how theories are applied in the works. Such studies and their application in different languages and literatures are a good field to make these theories more tangible and objective. Linguistic metaphysics is one of the new theories of literary criticism that has been articulated within the school of Russian formalism. Yusuf al-Khal and Ahmad Shamloo are two other great and almost contemporary poets in Arabic and Persian literature who have used abnormalities and de-familiarization in their poems. Vocabulary aberration (creating a new word that is an evasion of syntactic rules And the meaning changes the appearance of words and phrases and makes the poem seemingly abnormal in this article. And while showing the written aberrations, at the end, the poet's use of abnormalities is depicted in the form of a diagram.

    Keywords: Abnormality, Yousef Al-Khal, Ahmad Shamloo, Leach Model
  • Roghayh Mhmandos Pages 109-124
    In today's literature, symbols play an important role in depicting and conveying meanings. One of these symbols that is cleverly used by poets is the element of color. Therefore, resistance poets try to express their ideals and desires by using different colors. As an example of Qaisar Aminpour in Persian literature andBy using symbols in their works, Omar Aburisheh has created mysterious associations in allegorical fields with various cultural, ritual and historical backgrounds. The element of color is one of the important components of the imaginary and one of the prominent elements of the symbolic language of these two poets, which has been used to express their intended meanings. This article forms. The method is descriptive-analytical and the results show that both poets have used red as a symbol of perfection, martyrdom, protest and uprising.. The method is descriptive-analytical and the results show that both poets have used red as a symbol of perfection, martyrdom, protest and uprising.
    Keywords: Sustainability literature, Color, symbol, Omar Abu Risheh, Qaisar Aminpour
  • Yadollah Rafiei Pages 125-144

    The symbol sometimes appears in the form of words, and words are taken in their actual words used in the meta sense. Some of these words, are the elements of nature. Accordingly, we can say; Aspects of symbolic and allegorical elements of nature, art and creative implications if applied intelligently in the poem creates.Sohrab Sepehri and Samih Ghasem are two poets from two different Iranian and Arabic cultures whose studies and research show that symbolism has been very important in expressing their concepts, teachings and thoughts and naturalism is one of their common aspects. .Key words: Symbol, Arabic poetry, Samih Qassem, elements of nature, PalestineThe findings of this research, which has been done by analytical-descriptive method, indicate that Sohrab, as a modern and romantic poet, has depicted many elements of nature in his poems, and Samih Qasim, as one of the great cryptographers in contemporary Arabic poetry, To express the reality of society and social problems, it has given elements of nature symbolic properties.

    Keywords: symbol, Persian &, Arabic poetry, elements of nature, Sohrab Sepehri, Samih Ghasem
  • Fatemeh Aazam Alsadat Modirzade Tehrani *, Shahin Ojaq Alizad, Fatemeh Emami Pages 145-158

    Sensualness helps the poet in the creation of pictures and beautiful poetic images and the theme of new creation. By reflecting the emotions and feelings of the poet and breaking the boundaries between the senses, this array expands the meanings and power of the speaker's words and by creating Spiritual music adds to the effect on its audience. The long history of using this array, both in Persian literature and in the poems of Arab poets, shows its importance and value, which has faded over time, but has never completely disappeared, and is widely accepted in the contemporary era. It has been encountered by poets and the basis of poetic style and creativity has been found in the work of some of them. This research is a reflection on the application of this beautiful literary art in the poetry of two contemporary Iranian and Arab poets (Rahi Moiri and Abdul Wahab Al Bayati) until the sense The combinations extracted in their poems should be examined in terms of how the senses are combined and the frequency of use of each of them, and then these sensory combinations should be written in a comparative manner based on the Hungarian linguist Ulman's theory. The research method in this study is descriptive, analytical and library. The result of this research will determine the attention and interest of these two poets in using different senses and the frequency of using this poetic gift in their poems according to Ullman's theory.

    Keywords: Poems by Rahi Moiri, poems by Abdul Wahab Al-Bayati, Comparative Analysis, Sensibility, Ullman', s theory
  • Matyam Bakhshi * Pages 159-176
    Kafka's novel Metamorphosis has attracted the attention of many novelists and storytellers in various languages, including English, Persian, and Arabic; Among them, Sultan Al-Amimi, a contemporary Arabic novelist, is influenced by this novel in his story called "Samsa". Sultan Al-Amimi takes a different look at the identity crisis and resumes the fate of the protagonist in a different way. Therefore, the main issue of this research is the quality of influence and explanation of the general view on the subject of loneliness, isolation, identity crisis and metamorphosis, and finally understanding the similarities and differences between the two works. The present study, which has been carried out descriptively-analytically and based on the French school of comparative literature, has concluded that the theme of Kafka's novel is the human destiny, which is isolated and transformed by the problems of society. Al-Amimi, although he took the depth of his story from Kafka's novel, changed its theme and changed the character's destiny, and figured out another future for him. The character or protagonist is the same in both narratives. In the first, the transformation took place in the form of an animal and in the second, in the form of a human; Kafka has taken a pessimistic and isolated view of the character, distancing himself from those around him, and Sultan al-Amimi has taken an optimistic view of the character, processing him in the form of a social and happy personality.
    Keywords: Metamorphosis, Kafka, Samsa, Sultan Al-Amimi, comparative study
  • Zohra Elah Dadi Dastjerdi *, Soodabe Bashi Zade Pages 179-190

    his research is a comparative study between the literature of Iran and the literature of Spain on the subject of women and his place in the family and society. The case study of this research focuses on short stories by Jalal Al Ahmad and three plays by Federico Garcia Lorca with the names of Blood Wedding Names, Yerma, Bernarda Alba's House.In this comparative study, the status and role of women in the family and society in the literature of Iran and Spain are examined. To restrict the research field, Jalal Al-Ahmad's short stories and Federico Garcia Lorca's plays have been recognized as two authoritative authors in both countries. In the beginning, a brief overview of the history of life and socio-cultural activities of both writers has been presented, and the woman, his position and image have first been studied separately in each and every one of the works, and then adaptively.The following is a familiarization with the history of life and the days of Jalal al-Ahmad and Federico García Lorca; in order to become familiar with the historical, political and social context of their life, a comparative study of the status of women in their works is desirable.

    Keywords: woman, Jalal Al Ahmad, Federico Garcia Lorca, Short story, Play
  • Sara Hasani Nafte *, Yahya Marof, Ali Salimi, Abdolreza Naderifar Pages 192-208

    Literary works are one of the most important tools for understanding the position of women in society. In the last decade, due to the change in the social, cultural and economic structure of societies and the rising level of women's awareness, women writers have critically expressed the social status and role of women and called for a fundamental change in people's attitudes and revision of patriarchal interpretations of literary texts. Have been. Zoya Pirzad and Qamar Kilani are writers who, with their knowledge of the situation of women in the society of their time, have written stories centered on women. The present article uses a descriptive-analytical method and relies on the American school of comparative literature to analyze and compare the personalities of traditional and modern women in the novels "aldawwama" by Qamar Kilani, a contemporary Syrian author, and "I turn off the lights." Zoya Pirzad pays. The works of these two contemporary writers are a manifestation of their realism and realism, which expresses many social events in both Syrian and Iranian societies. These two authors portray the character of traditional women with characteristics such as housekeeping, gender roles, passivity against the patriarchal system, and citizenship of traditional traditions. Violation of traditional traditions has been described.

    Keywords: Women', s tradition, modernity, aldawwama, I turn off the lights, Qamar Kilani, Zoya Pirzad