فهرست مطالب

تامین اجتماعی - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 63، بهار 1401)

نشریه تامین اجتماعی
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 63، بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پوراندخت نیرومند* صفحات 13-46

    تغییرات مستمر ناشی از ظهور تکنولوژی های داده های بزرگ، زنجیره بلوکی، رایانش ابری و اینترنت اشیاء و رویکردهای نوینی چون لارج در مدیریت زنجیره تامین و تاخیر در انجام پروژه ها، محدودیت آیین نامه های اجرایی، عوامل ساختاری، حقوقی و محیطی و همچنین ضرورت تاب آوری، پویایی و استفاده از ظرفیت استارت آپ ها، سازمان تامین اجتماعی را ملزم به بازطراحی ساختار برون سپاری طرح های فناوری اطلاعات خود کرده است.

    هدف

    هدف این پژوهش تبیین وضعیت موجود، آسیب شناسی، بازطراحی ساختار و سازوکارهای اجرایی و ارایه الگویی مطلوب برای فرآیند برون سپاری طرح های فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی است.

    روش

    روش شناسی پژوهش، ترکیبی از روش های مطالعه اسنادی، پدیدارشناسی، پژوهش های مروری، روایتی و یادآور نویسی است و برای آسیب شناسی نیز از الگوهای «سه شاخگی»، «سوات»[1]، و «پستل»[2] استفاده شده است. در ارایه راهکارها از رویکرد چندلایه ای، سیستم مانا و رهنمودهای بین المللی «ایسا»[3] بهره گرفته شده است. جامعه هدف، خبرگان و کارشناسان فناوری اطلاعات هستند و از روش نمونه گیری، گلوله برفی استفاده شده است. داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با خبرگان و مطالعات تطبیقی جمع آوری شده است.

    یافته ها و نتایج

    بر اساس آسیب شناسی انجام شده و با استفاده از بررسی روش ها و تجربیات دستگاه های موردمطالعه، پیشنهادهای اجرایی و کاربردی در خصوص الگوی مطلوب فرآیند برون سپاری طرح های فناوری اطلاعات، بازنگری بخشنامه و شیوه نامه ، به روزرسانی آیین نامه های معاملاتی و مالی، حمایت از استارت آپ ها، آموزش کارکنان و بهره برداران، ساختار و حوزه قراردادها، تبیین شایستگی های متصدیان برون سپاری ارایه شد، همچنین پیشنهادهایی برای شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین و غیره ارایه گردید.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، برون سپاری فناوری اطلاعات، سیستم مانا، رویکرد چند لایه ای، مدل سه شاخگی
  • محمدرضا جوان جعفری*، شیما طالبی پور صفحات 47-69

    هدف از برقراری نظام تامین اجتماعی، تحقق عدالت و امنیت خاطر در زندگی اجتماعی و تامین سطح معاش مناسب است. در نظام های تامین اجتماعی، افراد خانواده بیمه شده نیز از حمایت برخوردار می گردند. از سوی دیگر قانونگذار با تاسیس نهاد سرپرستی، علی رغم اینکه کلیه احکام ناظر بر رابطه والدین و فرزند طبیعی را بر رابطه سرپرستی وارد نمی داند؛ در برخی موارد از این احکام تاسی نموده است.

    هدف

    بررسی تاثیر رابطه سرپرستی بر حمایت های تامین اجتماعی که بیمه شده اصلی و فرزند وی به عنوان بیمه شده تبعی از آن منتفع می گردند.

    روش

    پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، حاصل بهره گیری از تحلیل حقوقی حمایت های تامین اجتماعی از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست از منظر آراء دیوان عدالت اداری است.

    نتیجه

    هرچند با عنایت به حمایتی بودن قانون تامین اجتماعی، اغلب احکام به نفع تسری این حمایت ها به بیمه شده و طفل تحت سرپرستی، تفسیر می گردند ولی تطابق احکام قانون تامین اجتماعی با وضعیت سرپرستی بعضا با چالش های حقوقی مواجه است. دیوان عدالت اداری نیز در صدور دادنامه شماره 1557 مورخ 1400/6/23 هیات عمومی دیوان عدالت اداری به حل یکی از این چالش های حقوقی در موضوع مرخصی زایمان پرداخته که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: بیمه، تامین اجتماعی، سرپرستی، فرزندخواندگی، مستمری بازماندگان، مرخصی دوره مراقبت، هیات عمومی دیوان عدالت اداری
  • خیام عزیزی مهر* صفحات 71-103
    هدف

    هرچند تمام کشورها برنامه هایی برای رفاه شهروندان دارند، اما کمیت و کیفیت برنامه ها و میزان موفقیت آنها در دستیابی به اهداف ترسیم شده متفاوت است. یکی از عوامل موثر بر این امر منابع تامین مالی آنها است. مهم ترین منابع تامین مالی این برنامه ها مالیات و درآمدهای عمومی دولت ها و فروش منابع طبیعی است. کشورهای نفت خیز، ازجمله ایران، به خاطر برخورداری از درآمدهای نفتی شکل ویژه ای از خدمات رفاهی را ارایه می کنند. برنامه های رفاهی در برخی از کشورهای نفتی مثل نروژ، سرنوشت متفاوتی از دیگر کشورهای نفتی دارند. بررسی برخی از عواملی که این تفاوت را رقم می زند هدف مقاله حاضر است.

    روش

    برای بررسی هدف فوق نیازمند داده هایی هستیم که از قوانین، سیاست ها، و اسناد مرتبط با موضوع در کشورهای مورد بررسی به دست آمده اند. بنابراین، روش مورداستفاده در این مقاله بررسی اسنادی است.

    یافته ها و نتیجه

    مطابق با یافته ها، یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر چگونگی مدیریت درآمدهای نفتی و شیوه تخصیص آن به حوزه های رفاهی شرایط مقدم، یعنی برخورداری از نهادهای قوی و کارآمد و سطح توسعه یافتگی پیش از ورود درآمدهای نفتی به بودجه کشورها، است. علاوه براین، تعهد نخبگان سیاسی و سیاست گذاران به آیندگان نیز امر مهمی در این زمینه محسوب می شود. کشورهای به اصطلاح رانتیر معمولا با دست و دل بازی بیشتری منابع نفتی را در راه رفاه نسل کنونی هزینه کرده و به توسعه نظام مالیات گیری کمتر توجه می کنند. لذا، در این کشورها مزایای رفاهی فاقد نقش توزیعی بوده و بازتوزیع درآمدی به درستی صورت نمی گیرد و دارای نابرابری نسبتا بالایی هستند.

    کلیدواژگان: درآمدهای نفتی، دولت رانتیر، کشورهای نفت خیز، مزایای رفاهی، نابرابری اجتماعی
  • مرتضی رستمی* صفحات 105-130
    هدف

    یکی از سازکارهای بین المللی حمایت از کارگران مهاجر را باید انعقاد موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی دانست. به همین جهت بسیاری از کشورها بویژه با هدف حمایت از اتباع خود که در قلمرو دولت های دیگر بسر می برند، به انعقاد چنین موافقتنامه هایی مبادرت می نمایند. با این حال، کشورهای در حال توسعه، عمدتا موافقتنامه های زیادی در این زمینه با سایر کشورها ندارند. این مساله در برخی موارد موجب نادیده گرفته شدن حقوق تامین اجتماعی اتباع آنها در کشورهای خارجی یا اتباع بیگانه شاغل در قلمرو آنها می شود. با توجه به چالش های موجود در این زمینه، مقاله کنونی با هدف بررسی رویکرد نظام های حقوقی بین المللی و داخلی (اعم از رویکرد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه) به موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی، به رشته تحریر در آمده است.

    روش

    با توجه به اهمیت موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی، مقاله کنونی با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل ابعاد حقوقی آن پرداخته است.

    یافته ها و نتیجه

    یافته های این مقاله دلالت بر آن دارد که انعقاد موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی در مورد کشورهای در حال توسعه همچون ایران با چالش های متعددی چون: فراهم نبودن بسترها و ظرفیت های قانونی، اقتصادی، سیاسی و اجرایی لازم برای انعقاد موافقتنامه های تامین اجتماعی و در مورد کشورهای توسعه یافته با مشکلاتی چون عدم تمایل به انعقاد موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی با کشورهای در حال توسعه؛ افزایش هزینه های نظام تامین اجتماعی؛ مغایرت با سیاست های مهاجرتی و دشواری ارزیابی آثار اجرای موافقتنامه های تامین اجتماعی، مواجه است.

    کلیدواژگان: انتقال سوابق، تجمیع، پوشش مضاعف، حق بر تامین اجتماعی، کارگران مهاجر، مالیات مضاعف
  • میلاد وارسته منشادی*، آرام اژدری صفحات 131-161
    هدف

    با عنایت به ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و بند 5 آن مبنی بر لایه بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه ای و سطح بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر اساس وسع و استحقاق، به وضعیت بازنشستگی پیش از موعد معلولان در ایران پرداختیم. معلولیت مسیله ای است که خارج از اراده انسان بر او تحمیل شده و نتیجه اختلالات و ناتوانایی های مادرزادی یا محیطی در قوای جسمانی یا روانی می باشد و موجب فقدان یا کاهش فرصت های برابر، کاهش استقلال و محرومیت در زندگی مادی و معنوی برای این اشخاص شده است.

    روش تحقیق

    در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و ابزار مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان برای بخش های دولتی و عمومی غیردولتی اجرا می شود لیکن برای بخش خصوصی قابل شمول نیست. بنابراین به منظور جلوگیری از فرسایش مضاعف توان جسمی و روحی افراد دارای معلولیت به ویژه، معلولیت های شدید و خیلی شدید دارای سابقه کار و هرگونه عوارض ناشی از معلولیت اولیه و بروز معلولیت های ثانویه نیاز به اصلاح قانون و پیش بینی محل تامین بار مالی ناشی از آن برای سازمان تامین اجتماعی کشور، مطابق اصل 75 قانون اساسی و ماده 71 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور می باشد.

    کلیدواژگان: سیاست های کلی تامین اجتماعی، اشتغال معلولین، بازنشستگی پیش از موعد، معلولین، سازمان تامین اجتماعی
  • مهدی حسین آبادی* صفحات 163-187

    موضوع "ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی" طرح ها و پروژه های در ایران در سال های اخیر مطرح شده است. این ارزیابی در مورد آن دسته از طرح ها و لوایح که دامنه تاثیرگذاری آنها در سطح ملی است، مانند طرح های تحقیقاتی انجام شده در وزارت خانه ها و سازمان های بزرگ ضروری تر است. در نخستین بند سیاست های کلی برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز در ماده (2) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، و در بند 9 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال جاری، تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای طرح های مهم و جدید مورد تاکید و تصویب قرار گرفت. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در تاریخ 92/1/21 «نظام نامه پیوست فرهنگی طرح های مهم وکلان کشور» را تصویب و ابلاغ نمودند. بنابراین، داشتن پیوست اجتماعی برای همه طرح ها و برنامه های کلان در کشور الزامی است. بر همین اساس کلیه طرح ها و برنامه های کلان سازمان تامین اجتماعی از ابتدا با یک پیوست همراه شده تا اثرات این برنامه و سیاست ها بر ذی نفعان این حوزه من جمله مردم، صندوق ها و سایر اجزای نظام تامین اجتماعی مشخص شود.

    هدف و روش

    هدف از انجام این مطالعه شناسایی انواع پیامدهای احتمالی و اقدامات تعدیلی متناسب با ماهیت تاثیرات اقدامات، برنامه ها و سیاست ها قبل یا حین انجام است. روش پژوهش مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی و جمع آوری اطلاعات مربوط به مسیله و مطالعات مرتبط به روش کتابخانه ای در خصوص ارزیابی تاثیر اجتماعی است.

    نتیجه

    از آنجا که سازمان تامین اجتماعی دارای برنامه های عمرانی، درمانی، حمایتی، بیمه ای و حکمرانی شرکتی است، سنجش دقیق تاثیرات اجتماعی برنامه ها و سیاست ها بر جامعه هدف، نیازمند ارزیابی تاثیرات اجتماعی، فرهنگی پروژه ها قبل از انجام یا بررسی مجدد برنامه ها به منظور کاهش اثرات منفی اجتماعی و فرهنگی آنها بر جامعه هدف است.انجام این گونه مطالعات می تواند به گفتمان سازی در زمینه شناسایی و اهمیت انجام ارزیابی تاثیر اجتماعی فرهنگی طرح ها و... به منظور کاهش پیامدهای احتمالی، تعدیل یا اصلاح تصمیمات و سیاست های کلان در حوزه تامین اجتماعی کمک شایانی نماید.

    کلیدواژگان: ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی، سازمان تامین اجتماعی، سیاست های تامین اجتماعی، پروژه ها، برنامه ها
  • صفحه 188

    کتاب قوانین اصلی و فرعی سازمان تامین اجتماعی، تمامی قوانین اصلی و فرعی مصوب مجلس در قبل و بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی مرتبط با حوزه بیمه‌های اجتماعی و مواردی که بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مردادماه 1331 به نخست‌وزیر- دکتر محمد مصدق - به‌تصویب دولت و سپس به تایید مجلس وقت رسیده است، از سال 1310 لغایت 1396 را در‌بر‌می‌گیرد.
    این مجموعه مشتمل بر قوانین اصلی مرتبط با حوزه بیمه‌های اجتماعی و قوانین فرعی که در قوانین برنامه پنج‌ساله و قوانین بودجه سالیانه و سایر قوانین مصوب کشوری از جمله قوانین مصوب کار در سنوات گذشته و قوانین استخدام کشوری و‌‌ ‌مرتبط با بیمه‌های اجتماعی سابق و سازمان های بیمه‌ای، سازمان تامین اجتماعی و صندوق هایی که به موجب قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه 54 در سازمان تامین‌اجتماعی ادغام شده اند می باشد که به ترتیب تاریخ تصویب در طول دوره قانون‌گذاری جمع‌آوری و دسته‌بندی شده‌اند.

    کلیدواژگان: قوانین، تامین اجتماعی
  • صفحه 189

    تامین اجتماعی به‌سبب اهمیت ویژه‌ای که در ایفای حق شهروندان بر برخورداری از حداقل‌های یک زندگی شایسته و حفظ و ارتقای امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور دارد، بیگمان از نخستین حوزه‌هایی است که قانونگذاری در آن، نیازمند ساماندهی تخصصی جدی و فوری است.
    این حق در اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک حق همگانی به رسمیت شناخته شده و دولت مکلف شده است که مطابق قوانین «و مقررات موضوعه» خدمات و حمایت‌های مالی موضوع این حق را از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، برای یک‌یک افراد کشور تامین کند.
    ناآشنایی با فرایند و اصول قانونگذاری به‌عنوان یک علم کاربردی نوین از‌یک‌سو و عدم آگاهی کافی از مبانی و اهداف بیمه‌های اجتماعی، اصول و الزامات فنی این نوع بیمه‌ها (الزامات محاسبات بیمه‌ای)، آموزه‌ها و توصیه‌های علمی اقتصادی، مدیریتی و جامعه‌شناختی و اصول و الزامات حقوقی حاکم بر حوزه بیمه‌ای تامین اجتماعی از‌سوی‌دیگر و نیز بعضا جهتگیری‌های سیاسی، جناحی و گروهی، موجب پیدایش معضلات بزرگی همچون انباشتگی نامنظم و سردرگم‌کننده شمار بسیار زیاد قوانین و مقررات و پراکندگی آنها، تعارض‌ها، تزاحم‌ها، مغایرت‌ها و ابهام‌ها در مفاد قوانین و مقررات در عین وجود برخی خلاهای قانونی، باز شدن راه تقلب نسبت به قانون در برخی موارد، بر‌هم خوردن شدید تعادل منابع درآمدی و مصارف نهادهای بیمه‌گر، تشتت در رویه‌های اداری و قضایی در حوزه بیمه‌ای تامین اجتماعی، دخالت قوه مقننه در امور اجرایی و یا صلاحیت‌های تشخیصی نهادهای متولی بیمه‌های اجتماعی و در یک کلام، درجاتی از ناکارآمدی و ناکارایی در نظام حقوقی تامین اجتماعی کشورمان شده است.
    کتابچه راهنمای قانونگذاری در تامین اجتماعی، می‌تواند ابزار موثری برای رفع این معضل به‌شمار آید. این راهنما مشتمل بر دو فصل است: در فصل نخست، ابتدا به اصول و فنون عام قانونگذاری- که مجموعه‌ای از خطوط راهنمای (بایدها و نبایدهای) ماهوی و شکلی ناظر بر گزینش درست محتوای قواعد حقوقی و ساختار شکلی این قواعد و نیز اجرای دقیق و کامل مراحل سه‌گانه قانونگذاری است– پرداخته شده و سپس الزامات خاص حوزه بیمه‌های اجتماعی که مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای «اجتماعی، ساختاری- اداری»، «حقوقی» و «اقتصادی و فنی- بیمه‌ای» است، مطرح شده است. آنگاه در فصل دوم، آسیب‌های نظام قانونگذاری در تامین اجتماعی بر اساس یافته‌های فصل نخست تبیین شده است و سرانجام در مقام نتیجه‌گیری، پس از مروری بر یافته‌های آسیب‌شناسی، بایدها و نبایدهای قانونگذاری در حوزه تامین اجتماعی احصاء گردیده و درنهایت، چک‌لیست قانونگذاری در بیمه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار ارزیابی و اصلاح پیشنویس لوایح، طرح‌ها و مصوبات مربوط به بیمه‌های اجتماعی، ارایه شده است.

    کلیدواژگان: قانونگذاری
|
  • Porandokht Niromand * Pages 13-46

    Continuous technological changes, especially the emergence of technologies such as big data, blockchain, cloud computing, and internet of objects (or internet of things) besides the development of new approaches such as large in supply chain management to respond to potential crises as well as project delays, regulatory constraints, structural, legal and environment issues such as resilience, invincibility, dynamic capabilities, and the use of startup capacity will oblige the Social Security Organization to redesign the outsourcing structure of its IT plans.

    Objective

    The purpose of this study is to redesign the structure and executive mechanisms of outsourcing IT plans of the Social Security Organization, to explain the current situation, the pathology of the process of outsourcing IT plans, to provide the desired model and executive proposals.

    Method

    In this research, a combination of documentary study methods, phenomenology, review research, narrative and reminder writing; and for pathology, three-pronged models, SWOT and PESTEL have been used. In providing solutions, a multi-layered approach, Mana system as well as international guidelines such as ISSA Guidelines on ICT have been used. The target population is IT experts, and the snowball model sampling method is used. Data collection was done through library studies and interviews with IT outsourcing experts and comparative studies.

    Findings and Results

    Based on the pathology and using the methods and experiences of the studied devices, executive and practical suggestions such as providing the desired model of the project outsourcing process, compiling circulars and procedures, updating trading and financial regulations, supporting startups, educational proposals, and the area of ​​contracts, explaining the competencies of outsourcing agents, offers for management consulting company and machine service supply, etc. were provided.

    Keywords: Pathology, Outsourcing structure of IT plans, Mana system, Multilayer approach, Three-pronged model
  • Mohamad Reza Javan Jaafari *, Shims Talebipour Pages 47-69

    The aim is to establish a social security system to achieve justice and security in social life and provide a decent standard of living. In social security systems, insured family members also receive support. On the other hand, the legislator has stipulated the establishment of a guardianship body in some instances, although it does not include all the provisions governing the parent-child relationship in the guardianship relation.In response to the question of what is the impact of the supervisory relationship on the social security protections from which the principal insured and his dependent child benefit from as a consequential insured, it should be briefly stated that, although given the protection of social security law, most of the overwhelming benefit of these supports is being interpreted by the insured and the child under supervision, but compliance with the provisions of the Social Security Act with the status of the guardianship sometimes faces legal challenges, will be addressed in the following article.

    Keywords: Insurance, Social security, Patronage, Adoption, survivor's pension, Maternity Leave, Administrative Justice Court
  • Khayyam Azizimehr * Pages 71-103
    Goals

    Although all countries have some welfare programs, these programs are different in quantity, quality, and achieving their goals. One of the determinant factors for this difference is the program’s financing sources. They are usually financed by taxes, public revenues, and revenues from selling natural resources. Oil-rich countries, including Iran, due to having oil revenues, provide a special welfare system. Howbeit, in some other oil-rich countries, such as Norway, welfare programs have had different outcomes. The paper deals with the factors which determine these differences.

    Method

    As, in order to investigate the above-mentioned objective, we need some data obtained from the official reports related to the subject, the document review is the method used.

    Results

    According to the results, one of the main influencing factors related to how managing oil revenues and the way of allocating it to the welfare areas, is a pre-existent condition, that is, having strong and efficient institutions and a development level that the country had had before the entering oil revenues into countries’ public budget. Moreover, the level of policy-makers and political elites’ commitment to the welfare of future generations is the other significant factor in this field. The so-called rentier states spend oil revenues more generously and liberally for the welfare of the current generation and pay less attention to the modernization of their taxation system. Therefore, welfare benefits do not have a distributional role in a society and income distribution does not take place properly. So, these countries usually suffer from high inequality

    Keywords: oil revenues, rentier states, Oil-Rich Countries, welfare benefits, Social Inequality
  • Morteza Rostami * Pages 105-130

    Concluding the international social security agreements is one of the international mechanisms to support migrant workers. For this reason, many countries today, especially with the aim of protecting their nationals who live in the territory of other governments, are trying to conclude such agreements. However, developing countries mostly do not have many agreements in this field with other countries. In some cases, this issue causes social security rights of their nationals in foreign countries or foreign nationals working in their territory to be ignored. Considering the importance of international social security agreements, the current article has investigated and analyzed its legal aspects using descriptive-analytical method.The findings of this article indicate that the conclusion of international social security agreements in developing countries such as Iran has many challenges such as: lack of legal, economic, political and executive platforms and capacities necessary for concluding social security agreements. The developed countries face with problems such as unwillingness to conclude international social security agreements with developing countries; increasing the costs of the social security system; The contradiction with immigration policies and difficulty of evaluating the effects of the implementation of social security agreements..

    Keywords: Transfer of contribution payment periods, Aggregation, right to social security, migrant workers, Double coverage, Double Taxation
  • Milad Varasteh Manshadi *, Aram Azhdari Pages 131-161
    Objective

    With regard to the notification of general policies of social security by the Supreme Leader Ayatollah Khamenei in the implementation of paragraph one of Article 110 of the Constitution and paragraph 5 thereof regarding the layering of relief, protection and insurance matters and the leveling of services with the active approach of the government based on scope and merit, we investigated the early retirement status of disabled people in Iran. Disability is a problem that is imposed on a person outside of his will and is the result of congenital or environmental disorders and disabilities in physical or mental abilities and has caused the lack or reduction of equal opportunities, reduction of independence and deprivation in material and spiritual life for these people.

    Method

    In this research, qualitative research method and interview tools and library studies were used to collect data.

    Findings and conclusion

    The Early Retirement Law for the Disabled is implemented for the public and non-governmental public sector, but it cannot be included for the private sector, so in order to prevent double erosion of the physical and mental strength of people with disabilities, especially severe and very severe disabilities with working history and any complications caused from the primary disability and the emergence of secondary disabilities. There is a need to amend the law and predict the financial burden for the country's social security organization, according to Article 75 of the Constitution and Article 71 of the Law on Permanent Decrees of the Country's Development Programs.

    Keywords: general policies of social security, employment of disabled people, early retirement, Disabled people, social security organization
  • Mehdi Hoseinabadi * Pages 163-187

    The issue of "assessing the social and cultural effects of plans and projects" was raised in Iran in the recent years. This Assessing is especially necessary for those plans and bills whose scope is at the national level, such as plans carried out by ministries and large organizations.In the first clause of the general policies of the Fifth Five-Year Development plan of the Islamic Republic of Iran approved on 1389/10/15, promuglated by the supreme leader of the Islamic  Revolution, and also in Article (2) of the law of the Fifth Five-Year Development plan of the Islamic Republic of Iran, and in Clause (9) of the declared  policies of this year, The preparation of social and cultural annexes for important and new projects was emphasized and approved.The Supreme Council of Cultural Revolution also approved and notified the code of the "Cultural Attachment for important and large-scale projects of the country on the 1392/1/21. Therefore, it is mandatory to have a social attachment for all plans and marcro programs in the country. According to this, all projects and plans of the social security organization must be accompanied by an Attachment from the beginning so that the effects of this plan and policies on the beneficiaries of this area, including people, funds and other components of the social security system, will be determined.

    Method

    The purpose of this study; is Identifying the types of possible consequences and corrective measures appropriate to the nature of the effects of actions, programs and policies before or during implementation. this research is the result of Using a descriptive-analytical method and collecting information by library studies regarding the social impact assessment

    Result

    Since the social security organization has construction, treatment, supportive, insurance and corporate governance programs, accurate measurement of the social effects of programs and policies on the target community requires an assessment of the social and cultural effects of the projects before carrying out or re-examining the programs, in order to reduce the negative Social and cultural effects. Their social and cultural focus is on the target society. Carrying out such studies can be a  great help in creating a discourse in the field of identification and the importance of evaluating the social and cultural impact of projects, etc., in order to reduce possible consequences, adjust or modify decisions and macro policies in the field of social security.

    Keywords: social, cultural impact assessment, social security organization, social security policies, projects, programs