فهرست مطالب

کاوش نامه ادبیات تطبیقی
پیاپی 47 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالعلی آل بویه لنگرودی*، ابراهیم ناطق صفحات 1-21

    ارتقت اللغه الشعریه الحدیثه من اداه التعبیر إلی لغه الخلق والإبداع. وهی ذات نظام خاص تتبین علاقه الشاعر بالعالم وما حوله ورویته للاشیاء. لغه الشعر تتضمن الالفاظ والتراکیب والصور التی تتشکل منها القصیده. قد تغیرت لغه الشعر فی العصر الحدیث للتنسیق مع ظروف المجتمع الجدیده، فجدد الشعراء لغتهم لمواکبه الاجواء السایده فی المجتمع. یعد یوسف الخال وحسین منزوی من رواد الشعر الحر فی اللغه العربیه والفارسیه ویتمثل التجدید فی لغتهما الشعریه باجزاءها المختلفه. فهذه الدراسه تهدف إلی معالجه ومقارنه جمالیات اللغه الشعریه عندهما معتمده علی المنهج الوصفی- التحلیلی، ومن اهمها: ظاهره التکرار فی شعر الخال بعد خلق الموسیقی یخدم المعنی ویوکده ومنزوی یستعمله لخلق الموسیقی اکثر من الإعتناء بالمعنی، فی استعمال الضمیر الذاتی یستخدم الخال ضمیر الجمع لإلتزامه بامور مجتمعه ومنزوی یستخدمه مفردا للتعبیر عن عواطفه، وعند دراسه الحقول الدلالی فی شعرهما تتبین العلاقات الوثیقه بین المفردات والصوره الکلیه فی القصیده، والخال اتی بالمفارقه التصویریه لتطور لغته والمفارقه فی تصاویره تعبر عن امله وخیبته تجاه قومه وعند منزوی هذا الفن یتمثل فی الحب وفی خوفه ورجاءه إزاء المعشوق، یتجسد الإنزیاح الإستبدالی فی شعر الخال کثیرا ویودی هذا إلی التعقید فی شعره وتمنح هذه الظاهره شعر منزوی اکثر جمالا وروعه، منزوی یتمکن من إمتزاج الحواس المختلفه ووالخال یمتزج الحواس بالامور الإنتزاعیه، من میزات البارزه فی لغه الخال الشعریه کثره الصوره المنتزعه من الاسطوره التی تمنح شعره صوره کلیه تستوعب الشعر واجزاءه وهو فی هذا الفن افضل من منزوی.

    کلیدواژگان: الشعر الحر، اللغه الشعریه، ادب المقارن، صوره الشعر
  • حامد پورحشمتی*، اسماعیل حسینی اجداد صفحات 23-42

    إن الاسترجاع عند جیرار جینیت تقنیه جدیده من تقنیات عرض احداث السرد ونوع من المفارقه الزمنیه یستجیر به الشاعر لربط الاحداث والشخصیات بالزمن الماضی عند تنامی السرد ام توقفه عند موضوع محدد. تقنیه الاسترجاع فی الشعر السردی المعاصر فضلا عن تخلیص السرد من الرتابه والخطیه تساهم فی تنویر اعماق التطورات الدلالیه الحاصله فی السرد وتغییر الحالات النفسیه والاجتماعیه للشخصیات. یتنازل فاروق جویده ورضا براهنی عن النظام الخطی للزمن فی قصایدهما السردیه ویولیان اهمیه بالغه لموشرات الزمن الماضی فی حقول مختلفه کتدعیم حبکه بعض الاحداث واللحظات التی یدرکها السرد وإضاءه الجوانب الغامضه فیه. تحاول هذه الدراسه بانتهاج المنهج الوصفی - التحلیلی ان تطبق تمظهرات الاسترجاع من منظور جیرار جینیت فی شعر فاروق جویده ورضا براهنی، معتمده علی مبادی المدرسه الامریکیه للادب المقارن. یدل مجمل نتایج البحث علی ان تقنیه الاسترجاع فی شعر فاروق جویده ورضا براهنی ترتبط ارتباطا مباشرا بشده الآلام والاحزان التی تعرض لها الشاعران آنفا وتساعدهما جدا علی معرفه جذور المشاکل وتقدیم ظروف مشابهه لها من الزمن الماضی. یاتی الاسترجاع فی شعر فاروق جویده بانواعه الکلیه والداخلیه والخارجیه لسد فجوات الدلاله وإکمال نقایص الزمن الحاضر، غیر انه فی شعر رضا براهنی قد ینزع إلی تغییر دلاله الحدث فی حنایا معالجه موضوع منتم إلی السرد ویلازم الإلحاح علی استرجاعات مکرره.

    کلیدواژگان: المفارقه الزمنیه، الاسترجاع، فاروق جویده، رضا براهنی، المقارنه
  • بتول قربانی*، عباس اقبالی، حسین قربان پور صفحات 43-54

    تمثل هذه الدراسه مفهوم الاستعاره النحویه علی عینیه من قصص الاطفال، وینتمی هذا المفهوم إلی النحو الوظیفی النظامی. کما یهدف تعریف الاستعاره النحویه بما یمتاز بقدرته علی إیصال المعنی. إن هذا المقال عبر استخدام المنهج الوصفی- التحلیلی، یسعی إلی دراسه تطبیقیه من توظیف الاستعاره النحویه فی نمازج من قصص المستخدمه فی کتب المرحله الإبتداییه (الکتاب الفارسی للصف الثالث الإبتدایی ایران وتاب قراءتی للصف الثالث الإبتدایی عراق). من النتایج التی وصلت الدراسه إلیها: ان فی القصص المدروسه یکثر استخدام التحویل الإسمی، فتحتجب هویه الفاعل ومسولیته وتصیر الدلاله من حیث الزمن والمشارکین مخفیا تماما ویلجا الکاتب إلی الحیادی. فیستخدم هذه الإستراتجیه انسجاما للنص فیودی إلی خلق نص فنی.

    کلیدواژگان: الإستعاره النحویه، التحویل الإسمی علم اللغه، کتاب فارسی، کتب المرحله الإبتدائیه
  • ژیلا گلی طارمی، یوسف هادی پور نهزمی* صفحات 55-69

    تقنیات الروایه تعنی کیفیه معالجه المضامین وتوظیف العناصر الرواییه وطرقاسالیب توظیفها فیکتابه القصه. یری النقاد انها اهم عنصر فی الکتابه. یحاول البحث الکشف عن تلک التقنیات فی الروایتین: الخبز الحافی (1972) للکاتب والروایی المغربی محمدشکری و همسایه ها (الجیران) للروایی الاهوازی احمد محمود. حیث عکسا فی روایتیهما بعضا من تجاربهما فی حیاتهما. لذلک، یمکن ان نطلق علی روایتیهما «السیره ذاتیه» او الاطوبیوغرافیه.. فقد کانت الروایتان متشابهتین فی البنی والمضمون وقد تم معالجه التشابهات فی مقاله اخری. تسعی هذه الورقه البحثیه ان تزیح الستار عن تلک التقنیات الرواییه فی روایتی الخبز الحافی والجیران ذات الطابع الاطوبیوغرافی. فخرج البحث بنتایج اهمها: توظیف مختلف التقنیات اللغویه لترسیخ لغه الکاتب واسلوبه الخاص فی الروایه، سیماییه العنوان، امتزاج الواقع بالحوادث المصنوعه، معالجه القضایا الواقعیه واجتناب التنظیر، توظیف الصراحه وعدم الإلتواء واللف والدوران فی سرد الاحداث توظیف اللغه العامیه فی خلق الفضاء الروایی، إشراک القاریء فی الروایه عبر ترک وصف الاشیاء له باعتباره المولف الآخر.

    کلیدواژگان: تقنیات الروایه، السیره الذاتیه (الاطوبیوغرافیه)، الخبز الحافی، لجیران
  • محمود کمالی*، عیسی زارع صفحات 71-91

    یلفتنا دراسه الاساطیر والاعمال الادبیه القدیمه والحدیثه، اننا نقرا قصصا موضوعها الصراع بین الاقارب؛ وخاصه بین الابن والاب. یعبر عن هذا الموضوع باشکال عده منها: الاسطوره والماساه والسرد الدینی والملحمه والخرافه. وهی قریبه من بعضها البعض فی العناصر، والبنیه ولدیها فی الوقت عینه خصایصها الخاصه التی تقسم بها وتمیزها عن غیرها، لذلک نظرا لاهمیه هذا الموضوع، تشیر الدراسه هذه، إلی دراسه الابن والاب فی القصتین؛ قصه رستم وسهراب من قصص شاهنامه الفارسی وقصه بدر الدین وعجیب من قصص الف لیله ولیله العربی. وبما ان هاتین القصتین تمثلان نوعین مختلفین من الادب. اعتمدنا فی هذه الدراسه علی المنهج التحلیلی- الوصفی حسب منهج المقارنه علی طریقه المدرسه الامریکیه فی الادب المقارن. یمکننا رویه الهیکل العام للقصتین من خلال الترکیز علی موضوعهما وهو دراسه الابن والاب، علما بان احدهما یمثل ماساه والاخری هی اسطوره. تشیر نتایج دراستنا إلی ان القصتین اشترکتا فی توظیف عناصر القصه، وتشابهت فی بدایتهما وفی التنویر النهایی اما الاختلاف فی کیفیه المعالجه التی بدات قضیه وطنیه عند سهراب، وفی حین بدات صراعا شخصیا عند عجیب، فخاتمه قصه رستم وسهراب تراجیدیه ماساویه بعد ان عرف الاب ابنه وقصه بدر الدین وعجیب کانت نهایتها مفرحه سعیده. وفی النتیجه لاتخلو القصتان معا من الفواید التعلیمیه والاخلاقیه.

    کلیدواژگان: الابن والاب، شاهنامه، الف لیله ولیله، رستم وسهراب، بدرالدین وعجیب
  • لیلا یادگاری، علی اصغر قهرمانی مقبل*، ناصر زارع، رسول بلاوی صفحات 93-114

    تعد الحکمه العملیه باعتباره علما یتطرق إلی دراسه سلوک الإنسان الطوعیه فی سبیل الوصول إلی السعاده من الموضوعات الاساسیه التی اهتم بها الفرس من اقدم العصور. فهی بانواعها الثلاثه من تهذیب الاخلاق، وتدبیر المنزل، وسیاسه المدن، کانت صوره واضحه عن تجاربهم الغالیه خلال العصور المتمادیه. انتقلت هذه التجارب والآراء النیره من جیل إلی جیل لتکون مصباحا زاهرا یضیء الطریق إلی حیاه مثالیه، ویزیل الهموم عن النفوس ویهدی إلی خیر الامور وافضلها. والدال علی هذا، المواعظ والحکایات التی قد خلفوها للاجیال القادمه. یهدف هذا البحث إلی استجلاء الحکمه العملیه عند الفرس فی مولفات الاقوام الاخری، کاشفا عن انطباع المولفات العربیه عن الفرس ومکانتهم فی عهد الساسانیین. من المولفات الذاخره بالحکم والمواعظ الفارسیه هو کتاب «عیون الاخبار» لابن قتیبه الدینوری حیث یصور الحکمه العملیه عند الفرس بصوره واسعه فی فتره الحکومه الساسانیه وهذه الدراسه تساعدنا فی التعرف علی الحکمه العملیه الفارسیه فی هذا الاثر القیم. قد بنی هذا البحث علی اساس المنهج الوصفی-التحلیلی محاولا تبیین مواضع الانواع الثلاثه للحکمه العملیه عند الفرس فی «عیون الاخبار» عن طریق کشف الجوانب المتعدده وربما الخفیه من آداب الفرس وسیر ملوکهم فی تلک الفتره. تبین لنا خلال البحث ان مبحثی تهذیب الاخلاق وسیاسه المدن کان اکثر اهمیه واستعمالا من مبحث تدبیر المنزل. فمن الاخلاقیات التی جاء ابن قتیبه بها عن الفرس هی کتمان السر، وفناء الدنیا، والسخاوه، وفضل العلم علی الثروه. وما جاء من تدبیر المنزل هی الصداقه بین الاخوین والتوصیه بالزواج فی الاقرباء، وآداب الاکل، والنظافه. وهناک حکم ونصایح عدیده تدل علی اقتدارها فی إداره البلاد وسیاسه المدن منها حکایات من میزات السلاطین، وعنایتهم البالغه باختیار العمال، وتدبیر امور الحرب وما یرتبط بالجنود.

    کلیدواژگان: صوره الفرس، الحکمه العملیه، ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار
|
  • Abdolali Alebuye Langaroodi *, Ebrahim Nategh Pages 1-21

    In the contemporary era, the language of poems is transformed from a tool of expression to a language for innovation with its idiosyncratic framework, and aims at clarifying the relationship of a poet with the surrounding world and her attitude concerning the phenomena. The language of poems comprises the words, their combinations, and literal figures of speech. Furthermore, with the aim of being in coordination with the contemporary conditions of the society, the language of the poems is transformed followed by the attempts the poets have made in revolving their language in this respect. Yousef-Al-Khal and Hossain Monzavi are among the poets of modernist poetry in Arabic and Persian, throughout the poems of whom, the modernity traits in different language are explicitly exposed. This article is an attempt to assess and compare the two poets’ languages of poetry aesthetically via conducting a descriptive-analytic methodology which addressed the most important elements in this respect. For instance; repetition in Al-Khala’s poems, in addition to creating a kind of rhythm, is utilized to focus upon the meanings, while Monzavi’s purpose is mostly creating rhythms than meaning purposes. Furthermore, Al-Khalal’s social commitment has led him to use the plural forms of speech. In contrast, Monzavi uses the single form to express his emotions. Assessing the textual implications, the close relation of the words implications and the forms of the text may be demonstrated in the poems of both. The visual irony in the Al-Khalal’s poems has caused the literal development and complexity, while this figure of speech has improved Monzavi’s poems aesthetically. Monzavi managed to combine various senses and then their implications are linked to abstract conceptions. One of the most outstanding specifications of Al-Khalal’s poetic language that makes him more prominent than Monzavi is the salience of the forms derived from icons which encompasses all elements of his poems.

    Keywords: modern poetry, the language of poem, Comparative Literature, the figure of speech
  • Hamed Poorheshmati *, Ismail Hoseini Ajdad Pages 23-42

    According to Gérard Genette, analepse is one of the new techniques which is utilized for presenting the events of the narrative and anachronism that the poet uses to establish the relationship between events and characters with the past when the narrative revolves around a particular subject or stops. The analepse technique in contemporary narrative poetry, along with saving the narrative from monotony and linearity, assists the clarification of the depth for semantic changes in the narrative and the changes made in the psychological and social states of the characters. In their narrative poems, Farouk Gouida and Reza Baraheni avoid the linear system of time and ascribe great importance to the features of the past in numerous fields such as strengthening the context of some of the events and comprehensible moments of the narrative and clarifying the ambiguous angles in it. By means of a descriptive-analytical approach, based on the American school of comparative literature principles, the current study aims at implementing the impacts of analepse from the Gérard Genette’s perspective in the poetry of Farouk Gouida and Reza Baraheni. As the results have indicated, the analepse technique in the poetry of Farouk Gouida and Reza Baraheni is directly related to the intensity of pain and sorrow that these two poets faced in the past. Furthermore, it assists them to know the origins of the problem and offer similar conditions for it in the past. Analepse in Farouk Gouida's poetry, with its general, internal, and external types, has emerged to fill the semantic gaps and complete the shortcomings of the present. However, in Reza Baraheni's poetry, it occasionally tends to change the meaning of the event within a subject belonging to the narrative and is accompanied by the insistence on repeated returns.

    Keywords: Anachronism, Analepse, Farouk Gouida, Reza Baraheni, Comparison
  • Batol Ghorbani *, Abbas Eghbali, Hosin Ghorbanpor Arani Pages 43-54

    Grammatical metaphor is marked as one of the outstanding issues in the systematic grammar function. Creating a new semantic system with the usage of new functions is claimed as one of the most attractive facilities that the language may provide. In addition to creating attractive expressions, it expands the semantic values of the text. With that in mind, these types of figures of speech and their analyses lead to a better identification of the text in textual studies. Considering the fact that such grammatical metaphors are exquisitely used in the Persian book for third grade of elementary School, this article explores this figure of speech by describing and analyzing it in the stories of Persian books and the Iraqi book for third grade of elementary school. The research expresses the concept of grammatical metaphor on the sample of children’s story. One of the major consequences of using grammatical metaphor of nominalization type is the coherence and magnification of the text. More precisely, nominalization hides the identity of the text doer and provokes the readers` thinking.

    Keywords: Grammatical, nominalization, linguistic, Persian book for third grade of elementary school, Iraqi book for third grade of elementary school
  • Zhila Golitaremi, Yousef Hadipoor Nahzami * Pages 55-69

    Narrative techniques, referred to as methods and literary devices, are used to deal with themes and crafting the elements of the story. As claimed by the critics, techniques are the most critical prerequisite of the writer's work. Al-Khubz al-Ḥāfīand Hamsayeh-ha were written by Mohammed Choukri from Morocco and Ahmad Mahmood from Ahvaz, respectively. There are several thematic and structural similarities between these two novels, which were inspired by the living experiences of the authors and, accordingly, can be considered as autobiographies as well. The current study seeks to find out the narrative techniques and literary devices used in writing these two autobiographic novels. As provided by the results of the study, Al-Khubz al-Ḥāfī and Hamsayeh-ha have applied different language techniques to reach a unique and personal language. Other similarities of the two novels include assertiveness and an explicit tone, combination of real and fictional events, dealing with explicit and concrete rather than implicit and abstract issues, narration from a clear perspective, taking advantage of language to create space and rhythm in the story, and giving the readers an opportunity to describe objects and participate narration.

    Keywords: ictional technique, Autobiographical novel, Al-Khabz Al-Hafi, Neighbors
  • Mahmood Kamali *, Eisa Zare Darniyani Pages 71-91

    Research on myths and old or new literary works leads to stories about the battle between relatives, especially the battle between the son and the father. These stories have emerged in multiple genres including, myths, tragedies, epics, and religious narratives. When it comes to form and structure, they have a lot of similarities, however, they are significantly different in their particular characteristics that distinguish them from others. For instance; the story of Rostam and Sohrab in Shahnameh and the story of Badr-al-din and Ajaib from the stories of One Thousand and One Nights which belong to two different literary types. This research, considering that one is a tragedy and the other is a myth, examines their similarities and differences. This research is conducted using an analytical-descriptive method and is based on the American school of comparative literature studies. It. Precisely, targets the general structure of the two stories by emphasizing the subject of the son-father battle. As the findings have indicated, the two stories are similar in elements and some themes Such as the anonymity of the father, marriage for one night, the absence of the father and searching him, the quarrel between the son and the father, etc. However, the difference between the two stories is in the manner of the quarrel. Additionally, the battle in the story of Rostam and Sohrab is a national issue, but in the story of Badr-al-din and Ajib, it is considered as a personal issue. In the story of Rostam, the proposal of marriage is by a woman means Tahmineh and ,finally, the two stories are full of educational, training and moral benefits.

    Keywords: Son, Father, Shahnameh, One Thousand, One Nights, Rostam, Sohrab, Badr-al-din, Ajib
  • Leila Yadegari, Aliasghar Ghahramani Moghbel *, Naser Zare, Rasol Ballavi Pages 93-114

    Practical wisdom is one of the highly attracted topics that the Persians cared about a very long time ago. It, comprising three types (correction of dispositions, management of household affairs, and politics), provided a clear picture of its precious experiences long ago which have been continuing for ages. These experiences and doctrine were handed down from one generation to another and have been the representation of a perfect lifestyle and have been trying to dispel the troubles and worrisome of people. One proof for this is the sermons and the stories that are left for next generations. This study tries to clarify the Persians image in other nations' writings and mainly attempts to investigate the impression of the Arabic texts about Persians in the Sasanid era. Furthermore, this study addresses the notion of practical wisdom and its use in everyday life as a visible treasure bequeathed from the history with which we are unable to get along. One of the works that is abundant with Persian stories and sermons is the book ‘Uyūn al-Akhbār of Ibn Qutaybah Al-dinawari in which he reflected the abundant use of practical wisdom among Persians during the Sasanid era. This current descriptive analytical study, therefore, tries to show the three types of practical wisdom in Persians in ‘Uyūn al-Akhbār by investigating the different and probably hidden sides of Persians' morals and their kings' behavior in that period. As the results indicated, the correction of dispositions and politics were more important and more used than the management of household topic. Among the Persian morals that Ibn Qutaybah mentioned is the secret keeping and the extinction of life, generosity, overtopping knowledge on money, etc. with respect to the management household, the friendship of brothers, recommending marriage within relatives, eating rules, and cleanliness as worthy to be mentioned. Additionally, there are many stories and pieces of advice that could impact the ruling and civil politics Also provided, are the suggestions which are referred to as the merits of the ruler and their big regard of choosing workers, controlling the war issues, and the matters in connection with the soldiers.

    Keywords: The Persians image, practical wisdom, Ibn Qutaybah, ‘Uyūn al-Akhbār