فهرست مطالب

التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره - پیاپی 3 (الشتاء و الربیع 2022)

نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره
پیاپی 3 (الشتاء و الربیع 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اکبر عباسی* صفحات 9-24

    البحث الحالی عباره عن دراسه لآراء ابن ابی الحدید فی واقعه الغدیر والنص الجلی علی خلافه الإمام علی× الوارده فی اشهر مصنفاته اعنی شرح نهج البلاغه. اسلوب البحث وصفی وتحلیلی وینطلق من فرضیه انه علی الرغم من ان ابن ابی الحدید لا یری فی واقعه الغدیر نصا جلیا إلا انه فی الوقت نفسه یوکد علی اهمیه الواقعه ویستعرض فی کتابه المذکور امثله مهمه لإقامه احتفالات عید الغدیر مع الترکیز علی طبیعه العقیده الإمامیه بتلک الاحتفالات. یتوصل هذا البحث إلی ان ابن ابی الحدید المعتزلی یعترف بواقعه الغدیر وعبارات التکریم والثناء التی قالها رسول الله| فی حق الإمام علی× حتی انه یستعرض من منطلق نظره التسامح التی یحملها آراء کبار علماء الإمامیه فی مساله النص علی خلافه الإمام امیر المومنین×، ویذکر ادعیه رسول الله| المرویه فی حق الإمام امیر المومنین×. کما انه یتناول فی کتابه شرح نهج البلاغه الاحتفالات التی یقیمها الشیعه فی یوم غدیر خم وفلسفه إقامتها، وهو الموضوع الذی قلما تطرقت إلیه المصادر غیر الإمامیه التی یعود تاریخها إلی ما قبل حمله المغول. لکنه مع ذلک یرفض الإذعان للروایات التی تشکل نصا جلیا فی إمامه الإمام علی× ویجد له فی التاویل مهربا.

    کلیدواژگان: الغدیر، الإمام علی، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، معتزله بغداد
  • یدالله حاجی زاده* صفحات 25-56

    کان تسامح المسلمین فی طلب العلوم - لا سیما علم الجغرافیا- من اسباب توسع الحضاره فی المجتمع الإسلامی. فعندما نسبر المصادر المتقدمه مستعینین باسلوب وصفی تحلیلی سوف یتبین لنا ان المسلمین ومنذ القرون الاولی استلهموا مبادی الإسلام التی تحض علی طلب العلم والمعرفه من الآخرین، وراحوا ینهلون من الإنجازات الحضاریه لسایر الامم المتحضره وفی مختلف میادین العلم ومنها علم الجغرافیا، ونظرا لحاجتهم الملحه لهذا العلم، فقد بادروا إلی ترجمه امهات الکتب القدیمه فی هذا العلم إلی اللغه العربیه عن الحضارات العریقه آنذاک مثل الیونانیه والفارسیه. وتدلل تلک الترجمات علی سعه افق المسلمین وتسامحهم ما اتاح لهم التعرف علی علم الجغرافیا باسلوب جدید وعلمی، وقد حفز ذلک لاحقا علی تدوین کتب قیمه فی هذا العلم عدت مفخره للعالم الإسلامی. وعلی الرغم من ان تلک المولفات کانت متاثره إلی حد ما بالمعطیات والإنجازات العلمیه للآخرین، لکن الجغرافیین المسلمین قدمت إضافات جدیده ومهمه فی مجالات عده، وارست لاسس واسالیب مبتکره، بل احیانا وضعت بعض العلوم السابقه تحت مجهر النقد والتحلیل.

    کلیدواژگان: علم الجغرافیا، التسامح، المسلمون، الیونان، بلاد فارس، ترجمه
  • امیرعلی لطفی*، محمدهاشم شایان صفحات 57-94

    تستحضر خطبه الغدیر، کفعل وسلوک قیادی، اسس الإداره والقیاده نظیر: حمد الله والثناء علیه، والتوحید النظری والعملی، والاعتقاد بالحاکمیه الإلهیه وعنایته الخاصه بالإنسان وقدراته، وتستدعی مدالیل القیاده من قبیل: السلطه، والإشراف، والتنصیب، وتعیین مراتب الافراد ومواقعهم علی صعید المنظومه وسلسلتها التراتبیه، وتشکل مصدرا ثرا وقیما لترسیم خصایص الإداره والقیاده عند النبی الاکرم| مثل: الإیمان بالله والملایکه والکتب السماویه وانبیاء الله، والعبودیه لله، والعلم اللدنی الواسع، والشفافیه والتوثیق، وکتم الاسرار، والصفاء، والمداراه والسماحه فی التعامل مع الاتباع. اهمیه البحث الراهن نابعه من کونه یسعی باسلوب مکتبی یعتمد وصف وتحلیل التعالیم الدینیه والتاکید علی دراسه النص والفهم المنتظم لخطبه الغدیر إلی إضاءه خصایص الإداره والقیاده عند النبی الاکرم|. یوضح مسار البحث ان خصایص الإداره والقیاده التی تفرزها خطبه الغدیر تنطوی علی نتایج منسجمه قابله للتعمیم وذلک لوجود ارتباط ذی مغزی بالقیاده نفسها وامتلاک وظایف محدده وبارزه وعملانیه؛ وهی نتایج تظهر التباین والتمایز ونقاط القوه فی مواصفات الإداره والقیاده عند النبی الاکرم| مقارنه بخصایص الإداره کما تعودنا علیها فی الادبیات المتداوله.

    کلیدواژگان: النبی الاکرم صلی الله علیه و اله، خطبه الغدیر، الإداره، القیاده
  • سید مسعود شاه مرادی* صفحات 95-146

    المسکوکات من اهم الوثایق التاریخیه، إذ تقدم العبارات المنقوشه علیها معلومات مهمه ومفیده للباحثین عن مختلف العصور ومن النواحی السیاسیه والثقافیه والاجتماعیه والاقتصادیه. من اهم العبارات المنقوشه علی المسکوکات الشعارات الدینیه والتی تتیح معلومات موثقه عن سیر التحولات الدینیه علی مر الازمنه. وتحتوی المسکوکات التی ضربت فی العصر الإسلامی الإیرانی شعارات دینیه مختلفه من اهمها شعار «علی ولی الله»، الذی یعد الشعار الشیعی الرییسی الاهم. تهدف هذه الورقه إلی تقدیم دراسه تحلیلیه تعریفیه باحد انواع هذه المسکوکات التی ضربت فی إیران فی الفتره الواقعه (من القرن الرابع الهجری حتی تاسیس الدوله الصفویه)، حیث نقش علی هذه المسکوکات شعار «علی ولی الله». نسعی فی هذا البحث باسلوب وصفی تحلیلی وبالرجوع إلی البیانات والوثایق المکتبیه إلی بیان ان نقش الشعار المذکور بوصفه اهم شعار احتوته المسکوکات الإیرانیه منذ القرن الرابع إلی بدایه القرن العاشر الهجری یدلل علی الحضور الشیعی الفاعل فی العلاقات السیاسیه والاجتماعیه. الکلمات المفتاحیهعلی ولی الله، المسکوکات الإیرانیه، الشعار الشیعی، نشاطات الشیعه.

    کلیدواژگان: علی ولی الله، المسکوکات الإیرانیه، الشعار الشیعی، نشاطات الشیعه
  • حامد قرائتی*، السید حسن هاشمی جزی صفحات 147-172

    العناصر المولفه للحضاره او التمدن هی العناصر الموضوعیه المشترکه من قبیل اللغه، التاریخ، الدین، العادات والتقالید السایده فی المجتمع. وعلی هذا الاساس لم یال علماء الشیعه جهدا طوال حیاتهم لترسیخ الهویه الشیعیه وبلوره نمط عیش مستقل یستلهم من التعالیم النورانیه للایمه الاطهار^، لیتسنی عبر وضع منشور للحیاه الحضاریه للشیعه إدخال التعالیم الدینیه إلی الحیاه الاجتماعیه وصیانه عناصر الهویه الشیعیه وفی نفس الوقت الحوول دون ظهور نزاعات مذهبیه. وفی هذه الاثناء عمد الشیخ المفید (ت 413ه) نظرا لمعاصرته حکومه البویهیین الشیعیه (322- 448ه)، إلی تدوین کتابه مسار الشیعه بغیه إعاده تعریف وبلوره حیاه حضاریه (تمدنیه) للشیعه مبنیه علی تعالیم اهل البیت^ ولیکون بمثابه روزنامه للسلوک الیومی لحیاه الشیعه بافراحها واتراحها. تحاول هذه المقاله باسلوب وصفی تحلیلی دراسه جهود الشیخ المفید فی تشکیل وتقنین الحیاه الحضاریه (التمدنیه) للشیعه فی ضوء الکتاب المذکور. ومن النتایج التی خرج بها هذا البحث ان الشیخ المفید کان یوکد علی الحیاه التوحیدیه وانعکاس التعالیم الإسلامیه علی الحیاه الحضاریه (التمدنیه)، والحفاظ علی المعتقدات الدینیه، والتعاطی والتعاون مع المذاهب الاخری، وتوسیع النشاط الاجتماعی تمهیدا لترسیخ مفهوم الامه فی المجتمع.

    کلیدواژگان: منشور، إضفاء الهویه، الشیخ المفید، مسار الشیعه، الحیاه الحضاریه (التمدنیه)
  • ایوب نورالهی*، سید حسین فلاح زاده صفحات 173-205

    مرت موسسه الزواج علی مدی مراحل التاریخ المختلفه بمنعرجات عدیده؛ من هذه المراحل العصر الصفوی الذی دشن فصلا جدیدا فی التاریخ الإیرانی، وترتبت علی التطورات والتحولات التی حدثت فیه آثار باقیه انعکست علی الموسسات الاجتماعیه والسیاسیه والمذهبیه فی إیران. السوال المطروح فی هذه الورقه: ما هی ملامح الصوره التی رسمها العصر الصفوی لموسسه الزواج؟ الجواب نقدمه فی هذه الورقه عبر مقاربه بحثیه وصفیه تاریخیه وبالاستعانه بالدراسات الاجتماعیه والفقهیه والحقوقیه لنصل إلی بعض النتایج منها: تمثل الزواج فی العصر الصفوی فی بعض النماذج مثل الزواج الدایم، الزواج الموقت، شراء الزوجه، الزواج المرتب، وزواج المقایضه، ویحمل کل نموذج من هذه النماذج خصوصیات وآثار مشترکه. واهم القواعد التی تنشا عن الزواج المحرمیه المبنیه علی القرابه والزواج اللحمی والزواج المتماثل او المتکافی. وبالإضافه إلی تعدد النماذج کان هناک تعددا فی الزوجات ایضا تقف وراءه عوامل مختلفه منها، کما تبین ذلک مذکرات السواح الاجانب، الثروه، السفر ومفارقه الزوجه وطول المکوث فی بلد آخر، اختلاف الامزجه بین الشعوب الشرقیه والشعوب الغربیه، نقل الجواری من بقیه البلدان، وجود صیغه الزواج الموقت، وکذلک الرغبه فی کثره الإنجاب، کل هذه الاسباب تتعلق بموضوع وحده الزوجه او تعددها فی العصر الصفوی.

    کلیدواژگان: الزواج، العصر الصفوی، نماذج الزواج، قواعد الزواج، اختیار الزوجه
|
  • AliAkbar Abbasi Pages 9-24

    The examination and study ofIbnAbi al-Hadid's view about Ghadir and clear text on the succession of Imam Ali in his most significant work, the description of Nahj al-Balaghah is the "main issue" of this paper, which has been carried out in a descriptive and analytical method.The hypothesis of this study is that even though IbnAbi al-Hadid does not consider the Ghadir event as a clear text for the caliphate of Ali, he emphasizes its importance and mentions important examples of the celebration of Ghadir in his work, emphasizing the type of belief of the Imamiyah in those celebrations.Based on the findings of this study, IbnAbi al-HadidMu'tazili accepts the event of Ghadir and the praise of the Messenger of God (Prophet Mohammad) from Ali and even mentions the views of the Imamiyahscholars in the context of the text on the caliphate of ImamAli with his tolerance.He also mentions the prayers of the Prophet for Ali in Ghadir.In his work, he has also rejected the celebrations of Shias on the anniversary of GhadirKhum and its philosophy, a topic that was less discussed in non-Imamyah works before the Mongol invasion.He does not accept or interpret the narratives that are consideredclear text on the Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Ghadir, Imam Ali, IbnAbi al-Hadid, description of Nahj al-Balaghah, Mu'tazileh Baghdadi
  • Yadollah Hajizadeh Pages 25-56

    The tolerance of Muslims in learning sciences, especially geography, is one of the reasons for the growth of civilization in the Islamic society.Analyzing the recent sources and using the descriptive and analytical method shows that from the very early centuries, inspired by the Islamic teachings that commanded them to acquire knowledge and awareness from others, Muslims paid attention to the civilizational assets of other civilizations in various sciences, including geography, and according to the need they had in this field, they translated works in this science from ancient civilizations such as Greece, Iran and India into Arabic.These translations, which showed the breadth of vision and tolerance of Muslims, introduced them to geography in a new and scientific way, and in the next stage, led to the writing of valuable works on the subject of this science in the Islamic world.Although these writings were somewhat influenced by the scientific achievements of others, in many cases, they presented new and novel achievements, foundations and methods, and even challenged some of the previous knowledge in some cases.

    Keywords: Geography, tolerance, Muslims, Greece, Iran, translation
  • AmirAli Lotfi, MohammadHashem Shayan Pages 57-94

    Ghadir's sermon as a managerial action and behavior, while pointing to the basics of management and leadership such as praise of God, theoretical and practical monotheism, belief in divine sovereignty and special attention to man and his capabilities, and managerial implications such as power, supervision, appointment, determination of the rank and position of people in the organization and organizational hierarchy is a rich and valuable source for explaining the features of the management and leadership of the Great Prophet including faith in God, angels, holy books and divine messengers and servitude, vast knowledge given by God, transparency and documentation and keeping secrets is gentleness, tolerance and generous behavior with followers.The importance of the present study is that it has been organized through using the library method based on the description and analysis of religious teachings with the emphasis on the text analysis and systematic understanding of Ghadir's sermon, aiming at discovering and presenting the management and leadership characteristics of the great prophet. The findings of the study suggest that the characteristics of management and leadership provided by Ghadir's sermon, due to the meaningful connection with the spirit of leadership and having significant, outstanding, and practical functions, have consistent, compatible results and they are comprehensible and inclusive.The results that reveal the differences, distinctions, and prominences of the management and leadership characteristics of the Great Prophetcompared to the management and leadership characteristics in popular literature.

    Keywords: The Great Prophet, Ghadir'ssermon, management, leadership
  • Seyyed Masud Shah Moradi Pages 95-146

    Coins are of the most important historical documents.The expressions engraved on the coins provide researchers with valuable information in the political, cultural, social, and economic fields of different eras.One of the most important expressions engraved on the coins is the religious slogans engraved on them, which provide reliable information about the religious developments of different eras.The coins minted in the Islamic era of Iran contain various religious slogans, one of the most important of which is the slogan "Ali Wali Allah".This slogan is considered the most important and basic Shia slogan.This study aims to identify, examine and analyze types of coins minted in Iran (from the 4th century AH to the establishment of the Safavid government) on which the word "Ali Wali Allah" is engraved.This research tries to state that the engraving of the slogan "Ali Wali Allah", as the most basic Shia slogan, on the coins of Iran from the 4th century to the beginning of the 10th century AH, shows the active presence of Shias in political and social relations.The research method is descriptive-analytical through using library studies and documents.

    Keywords: Ali Wali Allah, Iranian coins, Shia slogan, Shia activity
  • Seyed Hasan Hashemi Jazi, Hamed Ghara'ati Pages 147-172

    Civilization-forming elements depend on common objective elements such as language, history, religion, customs and traditions of a society.Accordingly, during their lifetime, Shia scholars have made a significant effort to create an identity and form an independent life based on the teachings of the Imams, in order to protect the elements of Shia identity by defining the Shia civilized life system as well as spreading religious teachings to social life, and prevent sectarian conflicts.In the meantime, Sheikh Mofid (413 AH), taking into account the coincidence with the Shia government of Ale- Bouyeh (322-448 AH), in order to redefine and shape the Shia civilization based on the teachings of the Ahl al-Bayt, started to write the book Masar al-Shia as a behavioral calendar for the happy and mournful life of the Shias. This paperis based on the descriptive-analytical method to explore the efforts of Sheikh Mofid in designing and institutionalizing Shia civilization according to the book Masar al-Shia.Some of the findings of this study can be Sheikh Mofid's emphasis on monotheistic life, reflection of Islamic teachings in civilizational life, protection of religious beliefs, interaction, and relation of religions, development of social vitality and foundation for strengthening the concept of ummah in society.

    Keywords: System, Identity, ShaykhMofid, Masar al-Shia, civilizational life
  • Ayoub Nourollahi, Seyed Hossein Fallahzadeh Pages 173-205

    Marriage is an institution that has seen many ups and downs in different eras in its history; Including in the Safavid era, which is considered a new chapter in the history of Iran, and the changes and developments in it have left lasting effects on the social, political and religious institutions of Iran.The question raised here is what is the quality of the image of the institution of marriage in the Safavid era?The answer to this question in a descriptive-historical research approach and with the benefit of social and jurisprudential-legal studies will produce results.Marriage in the Safavid era is a function of the patterns of permanent marriage, temporary marriage, marriage through buying a wife, arranged marriage and exchange marriage with common features and effects specific to each one in this historical period.The most important rules in marriages have beenMahramiat (In Islam, a mahram is a member of one's family with whom marriage would be considered haram meaning illegal in Islam) based on consanguinity, intra-spouse and same-spouse relationship.Also, in addition to the multiplicity in the pattern, the multiplicity in the wives is also observed, and various factors have been involved in it.As mentioned in the narratives of foreign tourists, some elements can be listedas the reasons related to unity or multiplicity of choice of wife in the Safavid erasuch as wealth, being away from one's spouse and staying for a long time in another place, the difference in temperament of the people of the East compared to the people of the West, the transfer of a slave girl from other countries, the presence of the institution of temporary marriage and the desire to have many children

    Keywords: Marriage, Safavid era, marriage patterns, marriage rules, choosing awife