فهرست مطالب
مجله پژوهش های رجالی
پیاپی 4 (بهار و تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1402/01/17
- تعداد عناوین: 7
-
تثبیت شهادت شیخ طوسی به وثاقت مشایخ ابن ابی عمیر، صفوان و بزنطی بر پایه پاسخ گویی به نقض های احتمالیصفحات 5-71
یکی از راههای تاثیرگذار در تصحیح سند روایات، تکیه بر توثیقات خاص و عام است. از جمله توثیقات عام، شهادت شیخ طوسی در عده، بر وثاقت مشایخ ابن ابی عمیر، صفوان و بزنطی است. این توثیق عام، راویان زیادی را پوشش داده، و البته پذیرش شهادت شیخ در صورتی ممکن است که منابع روایی، خلاف آن را اثبات نکند. اما بازخوانی متون روایی، پژوهشگر را با نمونههای فراوانی مواجه میکند که نشان دهنده روایت این سه راوی سرشناس امامی، از روات ضعیف است. در نتیجه شهادت شیخ، به شدت متزلزل و از اعتبار ساقط خواهد شد. مقاله حاضر، ضمن بررسی تکتک موارد نقض، بر اساس ارایه پنج پاسخ کلی و تطبیق آن بر مصادیق، به پاسخ و حل این معضلات پرداخته است؛ و از این رهگذر، پذیرش شهادت شیخ بر وثاقت شیوخ راویان یادشده را هموار مینماید.
کلیدواژگان: توثیق عام، مشایخ ثقات، ابن ابی عمیر، صفوان، بزنطی -
صفحات 73-91
مساله اصلی این مقاله، واکاوی مبانی و رویکردهای رجالی آیتالله هاشمی شاهرودی است. برای دستیابی به این مهم، تقریرات نه سال آخر دروس خارج فقه ایشان بررسی شد. به طور کلی مبانی فکری آیتالله شاهرودی در اعتبار سنجی حدیث را میتوان به دو دسته کلی «مبانی رجالی» و «مبانی مصطلح الحدیثی» تقسیم کرد. رویکرد اصلی ایشان در اعتبار سنجی روایات بر اساس «وثاقت صدوری» است؛ البته ایشان ابتدا به بررسی سندی میپردازد و سپس به قراین دیگر روی میآورد. بنابراین وی علاوه بر بررسی سندی احادیث، اجماع علما، عمل اصحاب و یا اعراض از آن را مد نظر قرار میدهد. بر این اساس، گاهی از روایت صحیح السند به جهت دلالی و موارد وثاقت صدوری چشم پوشی میکند. آیتالله شاهرودی در دامنه توثیقات عام، قایل به پذیرش قاعده توثیق مشایخ ثقات ثلاثه، توثیق مشایخ علی بن ابراهیم، نقل اجلا و توثیق خاندان آل ابی شعبه است و در مقابل، اعتبار مراسیل ابن ابی عمیر را بر نمیتابد و در پذیرش قاعده توثیق راویان کامل الزیارات، مردد است.
کلیدواژگان: هاشمی شاهرودی، مبانی رجالی، اعتبار سنجی حدیث، سند، وثاقت صدوری -
صفحات 93-111
یکی از راه های پی بردن به میزان اعتبار اطلاعات موجود در کتب رجالی، کشف منابع این کتب و خصوصیات آن است. از این در یچه میتوان اطلاعات را به شکل صحیح گردآوری نمود، و به جای تفسیرهای غل ط برگرفته از مباحث غیر رجالی، به دور از هرگونه ظاهر نگری، به تفسیری صحیح از آن دست یافت. یکی از منابع مهم رجالی، فهرست شیخ طوسی است که اطلاعات بسیاری از منابع پیشین خود را گزارش داده است. اهمیت این اثر از آن جهت است که انتقال دهنده میراث فهرستی قبل از خود، بدون دخل و تصرفات اجتهادی است. از منابعی که شیخ در این کتاب از آن بسیار بهره برده، کتابی است که اطلاعات فهرست حمید در آن منعکس شده است. در نگاه اول به نظر این منقولات از فهرست حمید بن ز یاد متخذ است، اما بررسی مطرح شده در نوشته حاضر، نشان میدهد کتاب فهرست حمید در دسترس شیخ نبوده، یا لااقل در هنگام تالیف فهرست از آن بهره نبرده است؛ بلکه ایشان در نقل این اطلاعات از کتاب دیگری استفاده کرده، که فهرست فهرست حمید بوده است. ترتیب قرار گیری عناو ین و ارسالهای هدفمند فراوانی که در ناحیه مشایخ مشایخ حمید مشاهده میشود، مهمتر ین شاهد بر این مدعا است. با توجه به این نظر یه، استفاده از طرق موجود در این کتاب، برای بحثهای رجالی، از جمله تمییز مشترکات و توحید مختلفات با مشکل مواجه میشود.
کلیدواژگان: فهرست شیخ طوسی، حمیدبن زیاد، ارسال -
صفحات 113-134
مکتب اعتبارسنجی متاخرین که میراثدار مکتب حله در چگونگی رویارویی با احادیث است، با چالشهایی روبرو است. از مهمترین آن میتوان به فقدان توصیف بسیاری از روایان نقش آفرین در انتقال احادیث شیعه، در منابع نخستین رجالی اشاره کرد. توثیقات عام از جمله راهکارها برای رهایی از این چالش است. از میان توثیقات عام، نظریه اکثار، بستر مناسبی برای توثیق بسیاری از راویان مجهول یا تضعیف شده به شمار میرود. در کلمات بزرگان سه بیان برای این نظریه به چشم میخورد که گستردهترین آن منسوب به سیدموسی شبیری زنجانی است؛ بنابر این بیان اگر یک راوی ثقه جلیل القدر که عادت به نقل از ضعفاء ندارد، به فراوانی از یک راوی ناشناخته نقل روایت کند، فراوانی نقل وی کاشف از وثاقت استاد در نزد راوی مکثر است. دو دلیل اعتبار و حساسیت دانشمندان رجالی در اطلاع رسانی، پشتوانه بنیادین بیان مزبور است. به نظر میرسد مجموعه تقریرات سهگانه با سه ابهام عام و تقریر ویژه سیدموسی شبیری نیز با شش ابهام خاص روبرو است؛ بنابراین پیش از برطرف شدن این ابهامات، نمیتوان نظریه اکثار را به عنوان ضابطهای کلی از توثیقات عام پذیرفت.
کلیدواژگان: قاعده اکثار، توثیق عام، ضعف -
صفحات 135-169
هنگام کاوشهای راویشناسانه در منابع رجالی و فهرستی، با سه گونه داده رجالی مواجهیم: اطلاعات رسمی، دادههای جانبی و ترجمه ضمنی. پژوهش رجالی کامل و کارآمد، واکاوی هر سه گونه داده راویشناسانه را میطلبد، که در میان آنها، تحلیل پدیده «ترجمه ضمنی، در کتاب رجال نجاشی»، محور این نوشتار قرار گرفته است. با گردآوری کاربستهای این پدیده در این کتاب و دلالتسنجی و تحلیل آن، چنین بهدست میآید که نجاشی، ترجمه ضمنی راوی را معمولا زمانی بهکار بسته است که سه پیششرط: وابستگی خویشاوندی، راوی بودن، و مولف نبودن، محقق شود. بررسی پدیده ترجمه ضمنی، هم دستاوردهای توصیفی را در محورهای توثیق، مدح، تضعیف و طبقه روایی بهدنبال دارد و هم دستاوردهای تحلیلی، چون: اثبات وجود ناقلان شفاهی احادیث در عصر صادقین و توثیق غیرصاحبان کتابحدیثی را نتیجه میدهد.
کلیدواژگان: رجال نجاشی، ترجمه ضمنی، توصیفات رجالی، توثیق ضمنی، راوی شناسی، ناقلان شفاهی حدیث -
صفحات 171-219
حدیث، از بیان شدن توسط معصوم تا قرار گرفتن در سطور کتب حدیثی، راهی را از میان حافظه راو یان، به دفاتر حدیثی ایشان پشت سر گذاشته است. یکی از مسایل مهم که در اعتبار روایات موثر است زمان و چگونگی - - مکتوب شدن روایات است؛ معمولا هرچه فاصله میان صدور و کتابت روایت کمتر باشد، خلل آن کمتر خواهد بود. در این نوشته، پس از تقسیم دوران صدر اسلام تا زمان تصنیف جوامع حدیثی موجود نزد شیعه به پنج دوره(پیدایش منابع اولیه حدیثی، سکوت و تعلیق، شکوفایی حدیث، تکمیل، تدو ین اولیه و پا لایش، تصنیف جوامع حدیثی)، با ارایه شواهد متعدد، روشن میشود که حدیث شیعه از ابتدا با کتابت همراه بوده است. هرچند کتابت حدیث در ابتدا فراگیر نبوده و مکتوبات اولیه حدیثی در اختیار معصومان بوده، اما به طور خاص از دو ره شکوفایی حدیث (دوران صادقین ) به بعد کتابت حدیث در امامیه رواج یافت؛ تا اینکه در دوران ایمه متاخر، غلبه تامی پیدا کرد. میتوان ادعا کرد تا پیش از غیبت کبری، بخش اعظم روایات شیعه در اصول حدیثی و جوامع ابتدایی حدیثی تدو ین شدند. در گام بعد با استفاده از این اصول، جوامع حدیثی تصنیف شدند که عمده میراث حدیثی امروز شیعه، از این تصنیفات است.
کلیدواژگان: شیعه، حفظ حدیث، کتابت حدیث، تصنیف جوامع حدیثی -
صفحات 219-224