فهرست مطالب

نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش
پیاپی 57 (اسفند 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید صفرزاده *، یوسف فانی صفحات 16-30

    یکی از مساله های مورد توجه معلمان با تجربه و معلمان جدید مدیریت کلاس می باشد. زمانی آموزش اثر بخش می باشد که معلم، مدیریت کلاس را به خوبی انجام دهد و این آموزش اثر بخش باعث پیشرفت دانش آموزان در زمینه های مختلف می شود.هدف از نگارش این مقاله بررسی مدیریت کلاس و میزان اثر بخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد.یک معلم در فرآیند آموزش می تواند با مدیریت کلاس صحیح سطح علمی دانش آموزان را تغییر دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها شود ولی لازمه این اتفاق شناسایی مشکلات و راهکار های مدیریت کلاس می باشد تا باتوجه به چالش های هر کلاس با تبحر خاص مسایل را حل کند. بنابراین در این مقاله که برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده و با بررسی کتب و مقالات مرتبط، این مقاله نوشته شده است. اهمیت و ضرروت‌ مدیریت کلاس‌، اهداف مدیریت کلاس، عوامل موثر بر مدیریت‌ کلاس‌، موانع‌ و مشکلات‌ مدیریت‌ کلاس‌، مهارت‌های‌ مدیریت‌ کلاس‌، راهبردهای مدیریت کلاسی، پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان جمع بندی، بحث و تجزیه و تحلیل شده است.نتیجه این مقاله نشان می دهد که مدیریت کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت کلاس، پیشرفت تحصیلی، موانع و مشکلات مدیریت کلاس، راهبردهای مدیریت کلاسی
  • امیرحسین مهدی مقدم *، فاطمه کریمی، هدیه صادقی، حدیث مهدی مقدم صفحات 31-50

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتیاد دانش آموزان و راهکارهای مقابله با آن است.این مقاله به روش مروری توصیفی است که برای‌ گردآوری مطالب و اطلاعات آن به منابع مکتوب مرتبط با موضوع مراجع گردیده است. مسیله اعتیاد در بین نوجوانان و دانش آموزان یکی از چالش‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد. اعتیاد با توجه به آسیب هایی که برای نوجوانان می تواند داشته باشد باید از آن پیشگیری و درصورت مبتلا شدن باید آن را کنترل کرد. بخشی از آسیب های اعتیاد میتواند در تحصیل دانش آموزان اثرات ناگواری بگذارد که معلمان و مدیران مدارس برای جلوگیری از آن باید راهکارهایی را بیاندیشند که در این مقاله ما راهکارهایی برای جلوگیری از اعتیاد دانش آموزان و راه هایی برای پیش گیری از آن پرداخته ایم همچنین تلاش کرده ایم تا اعتیاد را شفاف سازی و اثرات بدی که می تواند در زندگی فرد معتاد داشته باشد را گفته ایم و از آنجایی که یک سری عوامل در اعتیاد دانش آموزان تاثیر گزار است و با شناخت آنها می توان بهتر با این مسیله برخورد کرد را در مقاله مورد بررسی قرار داده ایم.

    کلیدواژگان: اعتیاد، مواد مخدر، دانش آموزان، مدارس
  • عارف احمدیان، عزت ملک پور افشار * صفحات 51-61

    من مشاور دبیرستان ایلود دوره متوسطه اول در یکی از روستاهای استان هرمزگان هستم . در دوران دبیرستان که دانش آموز در حال گذر از دوران کودکی به نوجوانی می باشند که بحران های دوران بلوغ خود را نمایان می کند و در این دوران اغلب نوجوانان روابط نزدیکی با والدین و سایر افراد خانواده ندارند و معمولا دخترها در این سن بسیار احساساتی بوده و به سرعت وابسته جنس مخالف می شوند و وابستگی و اصطلاحا این عشق های زود هنگام در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای آنان بوجود می آورد که گاهی منجر به فرار از خانه یا خودکشی می گردد. در این بررسی تجربه ای از حل مشکل دختری که فرد مورد علاقه‌اش در تصادف رانندگی جان باخته و دچار ضربه شدید روحی شده است و قصد خودکشی داشته، مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. که با ایجاد ارتباط بین مشاور و مراجع و برانگیختن احساسات مذهبی و مسیولیت نسبت به زندگی و بهبود روابط بستگان با مراجع توانستم امید به زندگی را در وی افزایش داده و او را به شرایط عادی بازگردانم.

    کلیدواژگان: خودکشی، دانش آموزان، دبیرستان
  • زکیه حویزائی * صفحات 81-96

    آنچه که در رشد و روند آموزشی تاثیر گذار است و تاثیر بسیاری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد مبحث انگیزه است که می بایست تقویت شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انگیزه و انگیزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. این مقاله به روش کیفی انجام شده است که برای گردآوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و معتبر در این زمینه مراجعه شد که پس از بررسی دقیق این منابع و طبقه بندی به یک نتیجه کلی در این زمینه دست یافتیم. در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی از مهم ترین شاخص های توفیق فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شودانگیزش و انگیزه تاثیر به سزایی در تلاش دانش آموزان دارد و افزایش هر چه بیشتر انگیزه در دانش آموزان باعث تاثیر گذاری در روند آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.

    کلیدواژگان: انگیزه، انگیزش، انواع انگیزه، بی انگیزگی، یادگیری، دانش آموزان
  • امیرحسین مهدی مقدم *، فاطمه کدخدایی صفحات 97-110

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اختلافات خانوادگی در افت تحصیلی و نقشی که خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می‌کند است. این پژوهش به روش مروری - توصیفی انجام شده که برای گردآوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و معتبر در این زمینه مراجعه شده است. بدون تردید بیشتر پدر و مادران به تحصیل و پیشرفت فرزندان خود توجه نشان داده و به آن علاقه مندند و در فراهم ساختن محیط و شرایطی خوب از هیچ تلاشی دریغ نمی ‌کنند. محیط خانواده بسیاری از مسایل را به فرزندان می آموزد، نحوه رابطه والدین با یکدیگر اثر مستقیم و مهمی بر روی فرزندان می گذارد برای همین نمی‌ توان از تاثیری که والدین در پیشرفت و رشد فرزندان شان دارد چشم پوشی کرد والدین باید بتوانند محیطی به دور از هیچ گونه تنش و اختلافی به وجود بیاورند،چنین محیط هایی میتواند باعث رشد مناسب،شکوفایی در فرزندان شود. در این مقاله به تعاریفی از خانواده ، تاثیری که شرایط خانواده بر فرزندان می گذارد و تاثیری که مسایل عاطفی در پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد و... پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: خانواده، افت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، اختلالات عاطفی، دانش آموزان
  • جلال مولایی، جمال مولایی *، وریا نوروزی صفحات 111-121

    این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تیپ‌های شخصیتی معلمان در مدریت استرس دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400» انجام شده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری آن معلمان و دانش‌آموزان مداس شهرستان سقز می‌باشد که تعداد 301 نفر معلم و 346 نفر دانش‌آموزان بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای بررسی هدف تحقیق فرضیه‌هایی طرح گردید و برای بررسی فرضیه‌های پرسشنامه‌هایی حول محور آنها (پرسشنامه تیپ شخصیتی معلمان، پرسشنامه مدیریت استرس دانش‌آموزان) تهیه و تدوین و در بین نمونه آماری توزیع گشت. داده‌های حاصل از پرسشنامه پس از تلخیص بوسیله آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گشت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانش‌آموزان تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد.

    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی، مدیریت استرس، شخصیتی برون گرا، شخصیت درون گرا، دانش آموزان