فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 41 (زمستان 1401)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 41 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • امیرحسن کریمی راد صفحات 1-8

    توماسیون از طریق رباتها مفهوم جدیدی نیست. در حال حاضر، بسیاری از بخش های تولید و خدمات، از پیشرفته ترین روباتها برای افزایش بهره وری استفاده میکنند. در این میان، صنعت ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از رباتها، به منظور انجام نقشه برداری از محل ساخت پروژه، تولید قطعات بتنی پیش ساخته، تولید بتن، شاتکریت و... استفاده می شود اما همچنان بسیاری از فعالیت های ساختمانی توسط نیروی انسانی انجام می پذیرد. لذا استفاده از رباتها به منظور کار در ارتفاع و یا کار با مواد شیمیایی، باعث افزایش ایمنی کارگران و افزایش بهره وری می شود. هدف از ارایه این مقاله، بررسی نقش و جایگاه تکنولوژی رباتیک و دامنه کاربرد آن در صنعت ساختمانی می باشد.

    کلیدواژگان: تکنولوژی، رباتیک، صنعت ساختمانی، بهره وری، اجزای ساختمان
  • کامران یگانگی، علیرضا مرادی، نگین شاه محمدی صفحات 9-16

    این مقاله به بررسی کاربرد پژوهش عملیاتی در صنعت بیمه می پردازد. نویسنده تالش کرده است تا به رویکردهای مختلف پژوهش عملیاتی اشاره کند که می تواند برای حل مشکالت مربوط به مدیریت ریسک و بیمه مورد استفاده قرار گیرد. پس از ارایه یک نمای کلی از تمام تکنیک های اعمال شده، سپس بر روی سه تکنیک معروف پژوهش عملیاتی تمرکز شده است ، که عبارتند از: برنامه نویسی خطی، برنامه نویسی هدف و شبیه سازی مونت کارلو. در این تکنیک ها به تفصیل به حوزه های کاربردی و محدودیت های مرتبط با آنها پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: صنعت بیمه، پژوهش عملیاتی، مدیریت ریسک
  • امین رضائی صفحات 17-29

    کاهش دوره عمر آسفالت به منزله از بین رفتن بخشی از سرمایه های شهرها و نیز هدر رفت منابع عمومی تلقی می شود. از سویی به دلیل عدم پاسخگویی ضوابط و استانداردها به نیازهای شهرداری ها، کیفیت اجرا و دوره عمر روسازی های آسفالتی در شهرها مطلوب نمی باشد. روش تحقیق از نوع مطالعات میدانی و به صورت گردآوری اطالعات کتابخانه ای و تحلیلی- توصیفی می باشد و درصدد توسعه دانش طراحی و برنامه ریزی، و پیشگیری، ترمیم و نگهداری به موقع از خرابی های موجود در روسازی آسفالت معابر شهری بوده است. در تحقیق حاضر براساس برداشت های انجام شده از مشاهدات عینی، عکس برداری، و تحلیل آنها با در نظر گرفتن متخصصان مربوط در این زمینه، سعی در توسعه و گسترش روسازی های با کیفیت به همراه تعمیر و نگهداری صحیح روسازی می باشد. حفاری های انجام شده باعث پایین آمدن کیفیت معابر و کندی تردد می شود و اصلاح و تعمیر آن نیز زمان بر بوده و نیازمند لکه گیری در محل های مربوطه می باشد که همه اینها در نتیجه زیر سازی نامناسب در اجرا و فقدان مدیریت در موقع اجرای طرح های آسفالتی می باشد که در حال حاضر با در دست داشتن امکانات نوین در صنعت راه سازی و ماشین آالت متنوع اجرای راه و آسفالت باید روز به روز شاهد روش های اجرایی نوین و با کیفیت بوده و روی کنترل اجرا و کیفیت پافشاری کرد.

  • محمدامین فرهمندفر، علی محمد شیروانی ابرقویی، عرفان انسانیان صفحات 31-36

    طراحی خودرو پرنده به جهت دربرگیری جامعه هدف جهانی و عمومی با کاربردهای طیف وسیعی چون نظامی، گردشگری، درمانی، حمل و نقل عمومی و خانوادگی بسیار حایز اهمیت است. با توجه به کاربردهای آن در طراحی این نوع خودرو هزینه تعمیر و نگهداری و قابلیت پاکت پروازی از اهمیت بالای برخوردار است. وجود استانداردهای هوایی در خصوص طراحی هواپیما و طراحی بالگرد باعث شده است در این حوزه استفاده از روش های طراحی به جهت رعایت استانداردهای دقیق و سختگیرانه به صورت مرکب از دو طراحی فوق با الزام بر رعایت استانداردهای صنعت خودرو سازی، مسیله طراحی خودرو پرنده را به یک طراحی فناوری بالا و پیچیده تبدیل کرده است چرا که این طراحی با توجه به طیف وسیع کاربران ملزم است به صرفه بوده و در عین حال به جهت تطابق با خواست مشتری در بهینه ترین حالت ممکن طراحی شده باشد. در این پژوهش با دسته بندی پیکربندی های صورت گرفته در این حوزه و شناسایی نیازهای منطبق بر طراحی صورت گرفته به ارایه مدل طراحی پیکربندی پرداخته شده است. به منظور بررسی نمونه نیاز صنعتی کشور و تحلیل طراحی منطبق بر ساخت، پس از ارایه پارامترها به ارایه پیکربندی خودرو پرنده مذکور با کاربری عمومی- گردشگری اشاره شده است. نحوه عملکرد ماتریس ارایه شده بر اساس کمی سازی پارامترهای کیفی به منظور مقایسه صحیح انواع پیکربندی برای انتخاب صحیحت رین قالب است. نتایج پژوهش مذکور حاکی ار آن است که به کمک ماتریس یاد شده، میتوان طرح و پیکربندی منطبق بر خواست جامعه و قابل قبول را برای خودرو پرنده و با هر طیف ماموریتی تعیین کرد.

    کلیدواژگان: خودرو پرنده، طراحی بالگرد، طراحی هواپیما، ماتریس پیکربندی، خودرو سازی
  • مهدی رضاتبار، یاسره یوسف تبار صفحات 37-46

    به دلیل طول عمر محدود باتری های گره های حسگر، طراحی یک پروتکل مسیریابی برای افزایش کارایی انرژی و طولانی تر شدن عمر شبکه های حسگر بیسیم زیرآبی، یک کار چالش برانگیز است. در این مقاله، برای تعادل مصرف انرژی گره ها در شبکه، پروتکل مسیریابی مربع شکل بر اساس افزایش کارایی انرژی سیار، پیشنهاد شده است. دو سینک سیار در دورترین فاصله از یکدیگر مستقر شده اند و به منظور پوشش حداکثری مساحت شبکه، هر دو سینک سیار در جهت عقربه های ساعت در یک مسیر خطی حرکت میکنند. سینکهای سیار در محدوده مجاز انتقال، به طور مستقیم داده ها را از گره های حسگر دریافت میکنند. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که طرح پیشنهادی در مقایسه با طرحهای SEEC و BEEC از لحاظ طول عمر شبکه، توان عملیاتی و مصرف انرژی، بهتر است.

    کلیدواژگان: شبکه های حسگر بیسیم زیر آبی، مسیریابی، سینک سیار، توان عملیاتی، کارایی انرژی
  • وحید شاه مرادی صفحات 47-60

    هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی متاورس در بخش کنترل و بازرسی کشتی ها استان هرمزگان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و در زمره پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار - میگیرد که بر تعیین رابطه میان متغیرها استوار است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان بخش کنترل و بازرسی فنی کشتی ها در استان هرمزگان است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای تعداد 19 نفر به عنوان نمونه در دسترس پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که شش عامل را مورد ارزیابی قرار دهد. با توجه به ماهیت سوالات پژوهش حاضر از آزمونهای آماری متفاوتی استفاده شده است. پس از جمع آوری می پرسشنامه ها، داده ها کدگذاری و پس از آن وارد نرم افزار Spss25 شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی)میانگین و انحراف معیار(و استنباطی)آزمون فریدمن، بارتلت(استفاده شده است. بر اساس نتایج میتوان گفت بین عوامل موثر بر پیاده سازی متاورس در بخش کنترل و بازرسی کشتی ها از نظر رتبهبندی اختلاف معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج حاصل شده، طبق نظر بازرسان از بین عوامل موثر به ترتیب عامل محدودیت های سخت افزاری و نرم افزاری،احساسات، فعالیت در هر زمان و مکان، دید از راه دور، نفوذ اجتماعی، تاثیر در عملکرد بازرسان، امکان پذیری اجرا، حفظ امنیت، موقعیت های مختلف غیرمنتظره و مشارکت و سود بیشترین تاثیر را بر موفقیت پیاده سازی متاورس دارند. به طور کلی بنابر آنچه که بیان شد بخش بازرسی و ایمنی کشتی ها قبل از ورود متاورس باید زیرساخت های فنی و فناوری خود را ارتقاء داده. همچنین نیروهای متخصص جهت فعالیت در متاورس را پرورش داده. آن ها باید جهت حفظ امنیت در متاورس اقدامات لازم را انجام داد. باید در نظر داشته باشند که ورود یکباره متاورس در این بخش چالش هایی پیش رو دارد که نیازمند توجه است. از جمله محدودیت های اصلی پژوهش حاضر عدم وجود اطلاعات کافی در رابطه با متاورس در صنعت کشتی رانی و سازمان های دیگر بود. 

    کلیدواژگان: پیاده سازی متاورس، کنترل و بازرسی کشتی، ایمنی کشتی ها، ایمنی فنی کشتی ها، متاورس
  • صدیقه حاجی زاده، محمدرضا مستعان صفحات 61-70

    در این پژوهش غشاهای پلیمری برای حذف جیوه از آب در فرآیند نانوفیلتراسیون مورد مطالعه قرار گرفت. غشای نانوفیلتراسیون توسط پلیمریزاسیون بین سطحی ساخته شد. سپس غشاهای ساخته شده با افزودن متفاوت مقدار نانوکریستال سلولز  (CNC) برابر با غلظتهای ،0 ،0/1, 0/5 و 1 درصد وزنی با کدهای  (NF، 0.1NF، 0.5NF و 1NF) مشخص شدند. با استفاده از آنالیز IR-FT صحت ترکیب نانوکریستال سلولز در الیه غشا بررسی شد و مورفولوژی غشاها با استفاده از SEM بررسی شد. نتایج نشان داد که بعد از گذشت زمان 200 دقیقه شار عبور آب از غشای NF تقریبا 260 hr2.m/L و شار عبور آب از غشا 148 hr2.m/L 1NF می باشند. بالاترین درصد حذف جیوه در pH برابر با 8 بدست آمد که این مقدار برای غشاهای NF و 1NF به ترتیب 61/92 و 92/14 درصد بدست آمد. بیشترین مقدار حذف جیوه در غلظت اولیه 5 میلیگرم بر لیتر با غشای 0.5NF برابر 96/45  در زمان 45 دقیقه حاصل شد و کمترین مقدار حذف جیوه برابر 49/33 درصد در غلظت اولیه 80 میلیگرم بر لیتر با غشای NF بدست آمد. افزایش ویژگی ضد رسوب غشای 0.5 NF میتواند از طریق افزایش خاصیت آب دوستی سطح غشای 0.5 NF و یا منفی بودن بار سطح ذرات نانوکریستال سلولز انجام گیرد. غشای 0.5NF میتواند حدود 7/5 درصد مقدار شار آب را در مقایسه با 22/5 درصد غشا NF بازیابی کند و این نشانگر عملکرد بالاتر غشای 0.5NF در بهبودی شار آب عبوری از غشا است. با توجه به نتایج تست آنتی باکتریال یک حلقه مهار کننده مهمی در اطراف غشا با غلظت نانوسلولز 0/5 درصد تشکیل شده است که نشان میدهد این غشای خاصیت ضد باکتری اشریشیا کلی  (coli.E) قابل توجهی دارد.

    کلیدواژگان: غشاهای نانوفیلتراسیون، فلز سنگین، جیوه، خاصیت آنتی باکتریالی
  • محمد زاهدی فر، زینب زاهدی فر، زهرا زهدی فر صفحات 71-80

    در دنیای پزشکی تعیین کردن یک نقطه مشخص قاطع برای سالم بودن و یا بیمار بودن اشخاص امکانپذیر نیست و رای اصلی بر مبنای آزمایشهای صورت گرفته است که از قدیم تا علم تکنولوژی امروزه همیشه چالشهای پزشکی، هوش مصنوعی، حقوق افراد و هزینه های مالی در جریان بوده و این حالت غیرقابل جدا از زندگی انسانهاست برای اینکه در جریان عوامل صدماتی قرار دارند و همواره با تکامل هوش مصنوعی دنیای پزشکی هم همیشه بهسوی تکامل در این راستا قرارگرفته است که در دنیای فناوری امروزه برخی اشتباهات عالوه بر هزینه ها دچار صدمات حقوق مدنی و کیفری را دارا است و با توجه به اینکه قلب انسان ارگانی حیاطی است ساالنه انسانهای زیادی براثر بیماریهای قلبی که در صدر صدمات پزشکی کشور ما نیز است دچار صدمات و چهبسا متاسفانه فوت میکنند، ازاینرو ما بر این شدیم که با استفاده از روشی مبتنی بر هوش مصنوعی و اصل حقوق اساسی و حسابرسی کاهش هزینه ها در دنیای پزشکی سیستم خبرهای را ارایه دهیم تا کمکی باشد برای جلوگیری از برخی خطاهای موجود و بهبود سالمتر تشخیص بیماری قلبی جهت اقدامات زودهنگام با بهترین کارایی و درمان با تکنیکی مدرن و تلفیقی از علم هوش مصنوعی و قانون مدنی و علم پزشکی، در این پژوهش ما سیستم خبره در تشخیص بیماریهای قلبی مبتنی بر ترکیب الگوریتم هوش مصنوعی معرفی میکنیم که بهراحتی میتواند پاسخگوی این سوال باشد که آیا فرد دارای بیماری قلبی است یا خیر که در سیستم بیانشده درصد نتیجه تشخیص درست مناسب و دقت باالی را با درصد خطا پایین دارد که به لحاظ قانون مدنی و نقطه تشخیص درست بیماری و جلوگیری از صرف هزینه های هنگفت درمانی بر پزشکان و بیماران حایز اهمیت است.

    کلیدواژگان: بیماری قلب، هوش مصنوعی، تشخیص، حقوق، پزشک
  • مجید احمدی فرد صفحات 81-92

    در کوره های ذوب، تشکیل فوم در سطح مذاب شیشه دیده می شود. فوم می تواند حاصل از مواد اولیه فوم اولیه  یا از فرآیند تصفیه  فوم ثانویه  تشکیل شود. در ابتدا مواد اولیه به کوره شیشه وارد می شوند. همانطور که مواد اولیه از یک طرف به سمت دیگر حرکت می کنند، درجه حرارت در کوره افزایش می یابد و مواد خام شروع به ذوب شدن می کنند و واکنش های شیمیایی نمایان شده و به همین ترتیب حباب شروع به آزاد شدن میکند. حباب ها در جایی از کوره که دما به بالاترین نقطه ی می رسد حذف می شوند. این مرحله از تولید شیشه را تصفیه می نامند. در طول فرآیند تصفیه حباب هایی که در حال بالا آمدن از عمق مذاب میباشند باعث مخلوط شدن مذاب و کمک به هموژن شدن آن می نمایند ولی از طرف دیگر باعث ایجاد یک لایه فوم در سطح مذاب می شوند. در اینجا بیشتر در خصوص پدیده ی ایجاد فوم و چگونگی و علت تشکیل و همچنین عوارض ناشی از آن بررسی صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: شیشه فلوت، کنوکسیون، فوم، حباب، تصفیه، قالیچه بچ
  • سیما حاجی حسن صفحات 93-104

    معماری پایدار روشی است در طراحی که در جهت حفظ محیط زیست می کوشد و نتیجه آن تقلیل مصرف منابع تجدیدنانپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی است. مخاطرات محیط زیستی ضرورت توجه به این مقوله را اجتناب ناپذیر می کند. در این راستا استفاده از تکنولوژی ها روز دنیا می تواند به بهبود علمکرد، افزایش طول عمر ساختمان و جلوگیری از هدف رفتن انرژی منجر شود. امروزه در بین فناوری های نوین ساختمان علمی نوین و بسیار کارآمد با عنوان نانو تکنولوژی مطرح می باشد. فناوری نانو به دلیل توانایی دگرگون کردن ویژگی های بنیادین مواد و حل مشکلات ساختاری، زمینه ساز ایجاد مصالحی جدید با ویژگی های نوین شده که افزون بر کارایی، از دوام بیشتری نیز برخوردارند. با توجه به اینکه امروزه پیشرفت نانو روش های جدید ساخت اشیا را با هزینه کمتر ودوام بهتر مهیا می کند،لذا گامی موثر در راستای پیشبرد اهداف معماری پایدار به حساب می آید.هدف کلی این پژوهش را میتوان بررسی نقش تکنولوژی نانو در معماری پایدار و تاثیر آن در به حداقل رساندن اثرات محیط زیستی ناشی از ساخت و سازها، به منظور افزایش بهره وری و اعتدال در استفاده از مواد و انرژی که تاثیر بسیار بالایی در آینده کره زمین خواهد داشت بیان کرد .

    کلیدواژگان: تکنولوژی نانو، مصالح نانو، معماری پایدار، پایداری محیط زیستی، انرژی
  • محمدمهدی نوروزیان صفحات 105-112

    مقاله حاضر جنبه های مرتبط با حمالت ترکیبی شامل جنگ سایبری و جنگ الکترونیک در سیستم های راداری نیروی دریایی را مورد بحث قرار می دهد. این مقاله به چگونگی پیاده سازی چنین حملاتی می پردازد و نشان می دهد که حمالت الکترونیکی  (Attacks Electronic) می تواند برای راه اندازی از راه دور یک تهدید سایبری میزبانی شده در یک سیستم محاسباتی راداری مورد استفاده قرار گیرد. این مفهوم از طریق شبیه سازی هایی نشان داده می شود که در آن از یک تکنیک تطبیق الگو برای تصدیق حمالت الکترونیکی و در نتیجه، راه اندازی تهدید سایبری استفاده می شود. نتایج نشان دهنده تاثیرگذاری و قدرت این تکنیک به عنوان یک ابزار برای فعالسازی کدهای مخرب نصب شده در سیستم های راداری است.

    کلیدواژگان: تهدید سایبری، حمالت ترکیبی، جنگ الکترونیک، سیستم های راداری دریایی
  • سید مرتضی موسوی صفحات 113-120

    در این تحقیق بررسی تطابق تاریخچه به کمک روش طراحی آزمایش با توجه به اطلاعات تولید یکی از میدانهای جنوب غربی ایران انجام شده است. این میدان در 120 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد و از نظر زمینشناسی، ساختار تکتونیکی آن مشابه میدانهای دیگر در این ناحیه است. فرایند این تحقیق را میتوان در 7 مرحله اصلی بیان نمود. در نهایت پس از بررسی های صورت گرفته نتیجه آن شد که تعریف استراتژی های مختلف روند پیش بینی آینده مخزن را تحت تاثیر قرار میدهد. از طرفی دیگر مزیت نرم افزار به کاررفته به گونه ای است که میتوان استراتژی کاربران را در مدل ساخته شده پیاده کرد و آینده مخزن را مطابق آن استراتژی پیش بینی کرد.

    کلیدواژگان: طراحی آزمایش، مخازن نفتی، مخازن هیدروکربنی، نفت، doe