فهرست مطالب
نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 32 (بهار و تابستان 1402)
- تاریخ انتشار: 1402/01/01
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 7-24
«ضرورت رویکرد تاسیسی» بحثی بسیار مهم در علوم انسانی اسلامی است. اگر بخواهیم رویکرد تاسیسی داشته باشیم، باید بتوانیم علوم انسانی اسلامی را در کنار سایر علوم اسلامی به صورت منسجم و نظام مند ملاحظه کنیم. این پژوهش هندسه معرفتی اسلام را به گونه ای ترسیم می کند که علوم انسانی نیز بخشی از آن تلقی می شود. هدف این پژوهش ترسیم کلیات هندسه معرفتی و صورتبندی مفاهیم کلان اسلامی و شاخه های معرفتی مختلف در نظام اندیشه دینی است. سوال اصلی پژوهش این است که «در هندسه معرفتی اسلام، چه جایگاهی برای روان شناسی اسلامی ترسیم می شود؟» یافته های این پژوهش عبارتند از: 1. رابطه سیستمی در معارف اسلامی جریان دارد؛ 2. بدون ترسیم و تبیین هندسه معرفتی اسلام نمیتوان نسبت علوم انسانی اسلامی با رویکرد تاسیسی را با دیگر علوم اسلامی بیان کرد؛ 3. این هندسه معرفتی را میتوان به شکل یک الگو یا نمادی معرفی کرد که ارتباط اجزای آن با یکدیگر روشن است؛ 4. جایگاه روان شناسی در سه ساحت شناختی، عاطفی - هیجانی و رفتاری مشخص شده است.
کلیدواژگان: هندسه معرفتی، روانشناسی اسلامی، علوم انسانی اسلامی، تمدن نوین اسلامی، سیستم مفهومی -
صفحات 25-53
مشارکت سیاسی به عنوان یکی از شاخصهای عمده توسعه، تابع بسیار مهمی از ویژگیهای منحصر به فرد شخصیتی و تعاملی افراد به ویژه دانشجویان است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش واسطه ای باورهای مذهبی در ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و مشارکت سیاسی دانشجویان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی−همبستگی به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اردکان در سال تحصیلی 1399−1400 بود که تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی پنج عاملی نیو فرم کوتاه مک کری و کاستا (1992)، پرسشنامه مشارکت سیاسی فرجزاده (1393) و پرسشنامه باورهای مذهبی خدایاری فرد (1374) بهره گرفته شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی رواننژندی، برونگرایی، دلپذیر بودن و باوجدان بودن بر مشارکت سیاسی در دانشجویان تاثیر مستقیم معناداری دارند (05/0<p)، اما ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری بر مشارکت سیاسی در دانشجویان تاثیر مستقیم معنی داری ندارد (05/0<P)؛ همچنین باورهای مذهبی بر مشارکت سیاسی تاثیر مستقیم معناداری دارند (05/0<p). ویژگی های شخصیتی برونگرایی، دلپذیر بودن، انعطافپذیری و باوجدان بودن نیز بر باورهای مذهبی در دانشجویان تاثیر مستقیم معناداری دارند (05/0<p)، اما ویژگی شخصیتی رواننژندی بر باورهای مذهبی در دانشجویان تاثیر مستقیم معناداری ندارد (05/0<P)؛ همچنین باورهای مذهبی، رابطه بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، دلپذیر بودن، انعطافپذیری و باوجدان بودن را با مشارکت سیاسی در دانشجویان به طور معناداری میانجیگری میکند (05/0<p).
کلیدواژگان: باورهای مذهبی، ویژگیهای شخصیتی، مشارکت سیاسی، دانشجو -
صفحات 55-77این نوشتار «پذیرش مسیولیت در افراد» را در چارچوب یک مدل رفتاری مشخص و استاندارد ارایه می نماید که کاربرد گسترده ای در موضوعات مربوط به مدیریت و روان شناسی و علوم اجتماعی دارد؛ زیرا به اذعان نظریه پردازان، پیچیدگی ابعاد درونی انسان و شرایط محیطی او مدل سازی رفتار او را با مشکل روبه رو ساخته است. مدل پذیرش مسیولیت بیان می کند که فرد به شرطی که تصور کند از عهده انجام مسیولیتی برمی آید و در مسیر آن آگاهی های لازم را به دست می آورد −یعنی تصور کند که درمانده و سردرگم نمی شود− این سوگیری را دارد که آن مسیولیت را بپذیرد؛ بنابراین واگذاری مسیولیت به خودی خود برای افراد یک انگیزاننده است. در این مقاله در مورد ماهیت مسیولیت پذیری کلی گویی نشده و در قالب مولفه های تیپ ایده آل مدل های رفتاری ارایه شده است. مدل رفتاری پذیرش مسیولیت به وسیله تحلیل آیات قرآن کریم در چارچوب روش تحلیل محتوای کیفی به دست آمده است؛ همچنین این مدل رفتاری توجیه کنند گی و سازگاری مناسبی با برخی نظریه های علمی در غنی سازی شغلی و انگیزش دارد. از نتایج کاربردی آن اینکه پذیرش مسیولیت (در سطح گروه، سازمان یا جامعه) خود یک انگیزاننده است و مثلا ضرورتی ندارد از گزینه های انگیزشی دیگری همچون افزایش حقوق و مزایای مادی استفاده کرد.کلیدواژگان: روان شناسی سازمانی، مدیریت رفتاری، قرآن، مدل رفتاری، مسئولیت پذیری
-
صفحات 79-103هدف
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری پیشبینی نظمجویی شناختی هیجان براساس خداپنداره−خودپنداره، سبکهای دلبستگی با میانجیگری نیرومندی من صورت گرفت.
روشروش این پژوهش همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (تحلیل مسیر) میباشد. شرکتکنندگان شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه خداپنداره−خودپنداره برای مداخلات معنوی جانبزرگی، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و پرسشنامه نیرومندی من مارکستروم بود. داده های حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و لیزرل مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
نتایجنتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی اولیه مفروض اولیه برازش مطلوب را نداشت و مسیرهای خداپنداشت و دلبستگی اجتنابی معنادار نشد. بعد از حذف این مسیرها، مدل اصلاح شده برازش مطلوب پیدا کرد. مدل اصلاح شده به این شکل است که خودپنداره، خودپنداشت و سبک دلبستگی دوسوگرا با میانجیگری نیرومندی من توانستند نظمجویی انطباقی و غیرانطباقی شناختی هیجان را پیشبینی کنند. همچنین خداپنداره و سبک دلبستگی ایمن، توانستند بدون میانجیگری نیرومندی من نظمجویی غیرانطباقی را پیشبینی کنند.
نتیجه گیری:
براساس نتایج حاصله میتوان گفت که خداپنداره در مقابل خداپنداشت در افراد بیشتر باشد، نظمجویی شناختی هیجان غیرانطباقی در آنها افزایش میدهد. همچنین دلبستگی ایمن در افراد، نظمجویی غیرانطباقی شناختی هیجان را کاهش میدهد. همچنین خودپنداره، خودپنداشت و سبک دلبستگی دوسوگرا با میانجیگری نیرومندی من، راهبرد انطباقی و غیرانطباقی نظمجویی شناختی هیجان را پیشبینی میکند. بدینسان میتوان در روابط بینفردی، موضوعات تربیتی، خانوادگی، مذهبی، معنوی و درمانی به متغیرهای یاد شده توجه نمود.
کلیدواژگان: خداپنداره، خودپنداره، دلبستگی، نیرومندی من، نظمجویی شناختی هیجان، هیجان، سلامت روان، معنویت -
صفحات 105-127
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشبینی نگرش به مد براساس عملکرد افراد در باورهای دینی، سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و ویژگی های شخصیتی میباشد. این مطالعه از نوع توصیفی−همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دختر متاهل و مجرد در مقطع کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از بین آنها 300 نفر به روش نمونه گیری ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های نگرش به مد صفارینیا و همکاران (1391)، عمل به باورهای دینی نیلسون (1976)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و تیپهای شخصیتی مککری و کاستا (2020) بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیلها نشان داد: در پیشبینی نگرش به مد از روی متغیرهای عمل به باورهای دینی، ویژگیهای شخصیت و سبکهای دلبستگی، عمل به باورهای دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند. فقط ویژگی شخصیتی برونگرایی و سبک دلبستگی اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتی دلپذیر بودن و عمل به باورهای دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند. در پیش بینی نگرش به مد از روی ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و انعطافپذیری به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتی دلپذیر بودن به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند و در پیشبینی نگرش به مد از روی سبکهای دلبستگی، فقط سبک دلبستگی اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم توانست متغیر نگرش به مد را در دانشجویان دختر کرمان پیشبینی کند.
کلیدواژگان: نگرش به مد، عمل به باورهای دینی، سبکهای دلبستگی، تیپهای شخصیتی -
صفحات 129-146
هدف پژوهش پیش رو بررسی نقش میانجیگری استرس ادراک شده و عاطفه مثبت در رابطه بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان در میان دانشجویان است. طرح پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1400−1401 بود. با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای 311 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند و ابزارهای جهت گیری مذهبی بای مالت (1999) و سلامت روان (1972) و استراس ادراک شده (1983) به کار رفت. یافته ها نشان داد جهت گیری مذهبی با استرس ادراک شده و نیز استرس ادراک شده با سلامت روان رابطه دارد؛ همچنین یافته ها گویای آن است که جهت گیری مذهبی از راه استرس ادراک شده با سلامت روان رابطه ندارد. ارتباط جهت گیری مذهبی با عاطفه مثبت و ارتباط عاطفه مثبت با سلامت روان تایید شد. عاطفه مثبت رابطه میان جهت گیری مذهبی را با سلامت روان تبیین میکند. بین متغیرهای میانجی تفاوت معناداری دیده نشد. پیشنهاد میشود جهت افزایش سلامت روان در دانشجویان جهت گیری مذهبی درونی تقویت و برنامه های حمایتی و آموزشی جهت مدیریت استرس در دانشجویان و افزایش عواطف مثبت در آنها طراحی شود.
کلیدواژگان: جهتگیری مذهبی، عاطفه مثبت، استرس ادراک شده، سلامت روان -
صفحات 147-173
پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل نگرش مذهبی و عمل به باورهای دینی با تقلب تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی گر خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی− همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم آباد به تعداد 9981 دانش آموز در سال تحصیلی 96−1395 بود که از این میان 240 نفر براساس قاعده سرانگشتی کلاین (2015) تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی برحسب ناحیه و پایه تحصیلی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های عمل به باورهای دینی، نگرش مذهبی، خودکارآمدی تحصیلی و تقلب تحصیلی استفاده شد. تمام تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدند. نتایج نشان داد که عمل به باورهای دینی دارای اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی داشت، اما نگرش مذهبی اثر مستقیم و غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی نداشت؛ همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر تقلب تحصیلی منفی و معنادار بود. در مجموع میتوان گفت هرچند که نگرشها نقش مهمی در جهتدهی و شکلدهی به رفتارهای افراد دارند، اما نگرش مثبت مذهبی به تنهایی یک عامل کافی برای بازداری از رفتار انحرافی نیست بلکه نگرش باید به عملکرد بینجامد تا نقش بازدارندگی داشته باشد.
کلیدواژگان: عمل به باورهای دینی، نگرش مذهبی، خودکارآمدی تحصیلی، تقلب تحصیلی
-
Pages 7-24
A very important discussion in Islamic humanities is the "necessity of the establishment approach"; If we want to have an established approach, we must be able to consider Islamic humanities in a coherent and systematic manner along with other Islamic sciences; This research draws the epistemological geometry of Islam in such a way that humanities are also considered a part of it. The aim of this research is to outline the generalities of epistemological geometry and the formulation of Islamic macro concepts and different epistemological branches in the religious thought system. The main research question is "in the epistemological geometry of Islam, what place is drawn for Islamic psychology?" The findings of this research indicate that:. There is a systemic relationship in Islamic education; 2. Without drawing and explaining the epistemological geometry of Islam, it is not possible to express the relation of Islamic humanities with an established approach to other Islamic sciences; 3. This epistemological geometry can be represented in a symbolic form, the connection of its components with each other is clear. 4. Psychology is in the sixth row in the cognitive field, in the seventh row in the emotional field, and in the eighth row in the behavioral field of that symbolic form.
Keywords: Epistemic geometry, Islamic studies Islamic psychology, Islamic humanities, cognitive religion, modern Islamic civilizatio monotheistic knowledge -
Pages 25-53
Political participation as one of the major indicators of development is a very important function of people's unique personality-interactive traits, particularly among students. The present research was conducted with the aim of examining the mediatory role of religious beliefs in the relationship between students' personality traits and their political participation. This descriptive-correlational research applied the methodology of structural equation modeling. The population included all the students of Ardakan University in the academic year 2020-2021. 300 students were selected among them by the convenience sampling as the sample. The NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (short form) (McCrae & Costa, 1992), the questionnaire of political participation (Farajzadeh, 2014), and the questionnaire of religious beliefs (Khodayarifard, 1995) were used for collecting the data. The data analyzed by descriptive and inferential statistics and showed that the personality traits of neuroticism, extroversion, agreeableness, and conscientiousness have a significant direct effect on political participation among students (P<0.05); while the personality trait of flexibility does not have a significant direct effect on political participation (P<0.05). In addition, religious beliefs have a significant direct effect on political participation (P<0.05). The personality traits of extroversion, agreeableness, flexibility, and conscientiousness also have a significant direct effect on religious beliefs among students (P<0.05); but the personality trait of neuroticism does not have a significant direct effect on religious beliefs (P<0.05). Moreover, religious beliefs significantly mediate the relationship between the personality traits of extroversion, agreeableness, flexibility, and conscientiousness and political participation among students (P<0.05).
Keywords: religious beliefs, Personality Traits, Political Participation, Student -
Pages 55-77This study presented a "taking responsibility" model in the form of a specific and standard behavioral model that it is very useful in the fields of management, psychology, and social sciences; because theorists believe that it is difficult to model human's behavior due to the complexity of his/her inner dimensions and environmental conditions. According to the model, everyone has the bias to take responsibility under two conditions: first, the person thinks he/she can do the responsibility; and second, he/she can obtain necessary knowledge along the way, that is, he/she can't be confused. Therefore, delegating responsibility, itself, is motivational for everyone. This study discussed the nature of taking responsibility in detail, and the model was presented in the form of the components of ideal type of behavioral models. The model was based on the analysis of Quranic verses using the qualitative content analysis. Moreover, it has a justification and an appropriate compatibility with some scientific theories on job enrichment and motivation. One of its functional results is that delegating responsibility (at the group, organizational or society level) is motivational, and for instance, it isn't necessary to make use of other incentives such as salary increase and material benefits.Keywords: organizational psychology, behavioral management, Quran, behavioral model, taking responsibility
-
Pages 79-103Objective
The purpose of this study was to evaluate a structural model of predicting cognitive emotion regulation based on the components of God-image, self-image, and attachment styles with the mediation of ego strengths.
MethodologyThis correlational study applied the methodology of structural equation modeling (path analysis). The participants, who were selected by the convenience sampling, included 250 students from the University of Tehran and Shahed University. Janbozorgi's God-image and self-image questionnaire for spiritual interventions, Collins and Read's attachment style questionnaire, Garnefski's cognitive emotion regulation questionnaire, and Markstrom's ego strengths questionnaire were used. The data were analyzed by the SPSS-26 and LISREL.
ResultsAccording to the structural equation modeling, the initial conceptual model did not have the desired initial fit and the paths of God-image and avoidant attachment style were not significant. After omitting these paths, the modified model had a desired fit. In the modified model, self-image, self-concept, and ambivalent attachment style were able to predict adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation by mediating ego strengths. Moreover, God-image and secure attachment style could predict non-adaptive regulation without mediating ego strengths.
ConclusionBased on the results, it can be said that the higher God-image versus God-concept in individuals, the more non-adaptive cognitive emotion regulation in them. In addition, secure attachment style decreases non-adaptive cognitive emotion regulation in individuals. Self-image, self-concept, and ambivalent attachment style with the mediation of ego strengths predict the strategy of adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation. Therefore, we can consider such variables in the interpersonal relationships and educational, family, religious, spiritual, and therapeutic issues.
Keywords: God-image, self-image, attachment, ego strengths, cognitive emotion regulation, Emotion, mental health, spirituality -
Pages 105-127
The purpose of this study was to predict attitudes to fashion based on the practice of religious beliefs, attachments styles (secure, avoidant, and anxious), and personality traits. The population of this descriptive-correlational study was married and unmarried female undergraduate students in different fields in Shahid Bahonar University of Kerman. 300 students were selected among them by the simple random sampling as the sample. The data were gathered by the questionnaires of attitudes to fashion (Safarinia et al., 2011), the practice of religious beliefs (Nilsson, 1995), attachment styles (Collins and Read, 1990), and the NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (McCrae & Costa, 1990). The multiple linear regression technique was applied for analyzing the data. According to the results, in the case of predicting the attitudes to fashion based on the variables of the practice of religious beliefs, personality traits, and attachment styles, the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. Only the personality trait of extroversion and ambivalent-anxious attachment style could directly, and the personality trait of agreeableness and the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. In the matter of predicting the attitudes to fashion based on the variable of the personality traits, the personality traits of extroversion and flexibility could directly, and the personality trait of agreeableness could indirectly predict students' attitudes to fashion. In addition, in the case of predicting the attitudes to fashion based the variable of the attachment styles, only ambivalent-anxious attachment style could directly predict female students' attitudes to fashion.
Keywords: attitudes to fashion, practice of religious beliefs, attachment styles, Personality Traits -
Pages 129-146
The present research aimed to examine the role of perceived stress and positive affect as mediators in the relationship between religious orientation and mental health among students. This correlational research applied the structural equation modeling, and its population was the students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2021-2022. By the multistage sampling, 311 students were selected. The questionnaires of religious orientation (Maltby, 1999), mental health (1972), and perceived stress (1983) were used. According to the findings, there is a relationship between religious orientation and perceived stress, and between perceived stress and mental health. In addition, there is not a relationship between religious orientation and mental health with the mediation of perceived stress. It is confirmed that there is a relationship between religious orientation and positive affect, and between positive affect and mental health. Positive affect explains the relationship between religious orientation and mental health. There is no significant difference between the two mediating variables. In order to increase students' mental health, it is suggested that internal religious orientation be strengthened and some supportive and educational programs be designed for managing students' stress and increasing their positive affect.
Keywords: religious orientation, positive affect, perceived stress, mental health -
Pages 147-173
The aim of the present study was to present a model of religious attitude and the practice of religious beliefs with academic cheating with an emphasis on the mediating role of academic self-efficacy. This descriptive-correlational study applied the structural equation modeling, and its population included all female students of second high school in the city of Khorramabad in the academic year 2016-2017 (9981 students). The sample size of 240 was determined by the rule of thumb Kline (2015), and the sample was formed by the stratified random sampling according to district and academic level. Collecting the data was done by the questionnaires of the practice of religious beliefs, religious attitude, academic self-efficacy, and academic cheating. All analyses were performed by the structural equation modeling. The results showed that the practice of religious beliefs, without the mediating role of academic self-efficacy, has a direct effect, and with the mediating role of academic self-efficacy, has an indirect effect on academic cheating; but religious attitude does not have any effect on academic cheating. Moreover, academic self-efficacy, negatively and significantly, has a direct effect on academic cheating. In general, it can be said in spite of the important role of attitudes in directing and forming individuals' behaviors, positive religious attitude, itself, is not the only sufficient factor of preventing deviant behavior, and it should result in a function, so that it can act as a deterrent.
Keywords: practice of religious beliefs, Religious attitude, academic self-efficacy, academic cheating