فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی
پیاپی 10 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/03
  • تعداد عناوین: 28
|
  • فاطمه رضازاده گودرزی صفحات 1-8

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آشنایی و کاربست معلمان ابتدایی از فناوری های نوین و رابطه ی آن با اصول اخلاقی در آموزش و پرورش شهرتهران با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل در مدارس ابتدایی 10 تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که با مراجعه به جدول مورگان تعداد 320 نمونه برای جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های محقق ساخته و و پرسش نامه استاندارد اصول اخلاقی گریگوری سی پتی (1990) بود. به منظور تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان پایایی پرسش نامه محقق ساخته 0.993و 0.987 و پرسش نامه اصول اخلاقی گریگوری سی پتی برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی(فراوانی، نمودار خطی میانگین، شاخص های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی استفاده (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و آزمون کولوموگروف) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین آشنایی و کاربست فناوری های نوین بر اصول اخلاقی معلمان ابتدایی شهر تهران رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: فناوری های نوین، اصول اخلاقی، آموزش و پرورش، معلمان ابتدایی
  • محبوبه سعیدی، نرجس واعظ زاده صفحات 9-20

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک فداکاری، حمایت و همکاری همسر با خودکارآمدی شیردهی در مادران دارای نشانگان افسردگی پس از زایمان انجام شد. روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای نشانگان افسردگی پس از زایمان بیمارستان نیمه شعبان ساری در سال 98 بود. از این جامعه آماری 360 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه ادراک فداکاری هارپر و فیگرس (2008)، حمایت همسر توسط ییلدیریم (2004) ترجمه آناهیتا صالح و همکاری همسر نصرالله پور شیروانی و همکاران (1394) و خودکار آمدی شیردهی دنیس (2006) افسردگی بک نسخه دوم (1996) (BDI-II) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و نرم افزارSPSS /18 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک فداکاری، حمایت و همکاری همسر با خودکارآمدی شیردهی در مادران دارای نشانگان افسردگی پس از زایمان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ادراک فداکاری سهم بیشتری در پیش بینی خودکارآمدی شیردهی مادران دارای افسردگی پس از زایمان داشته است.

    کلیدواژگان: ادراک فداکاری، حمایت همسر، همکاری همسر، خودکارآمدی شیردهی و افسردگی پس از زایمان
  • رویا باباتبار، مهسا غلامحسین زاده صفحات 21-32

    پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه تعهد سازمانی و مسیولیت پذیری اجتماعی با میانجی گری سواد اطلاعاتی، انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه اساتید دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 02-1401 بوده که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های تعهد سازمانی آلن و مایر (1990)، مسیولیت پذیری اجتماعی کارول (1991) و سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (1388)، بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد. با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی برابر 0/87، مسیولیت پذیری اجتماعی برابر 0/81 و سواد اطلاعاتی برابر 0/84 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین تعهد سازمانی و مسیولیت پذیری اجتماعی، بین سواد اطلاعاتی و مسیولیت پذیری اجتماعی و بین تعهد سازمانی و سواد اطلاعاتی وجود دارد. هم چنین، رابطه مثبت معنی داری بین تعهد سازمانی و مسیولیت پذیری اجتماعی با میانجی گری سواد اطلاعاتی اساتید دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. به طوری که تعهد سازمانی بر سواد اطلاعاتی معنادارترین مسیر و بالاترین تاثیرگذاری را دارد.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سواد اطلاعاتی، اساتید
  • عاطفه شهرکی، مریم رضایی مقدم صفحات 33-41

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه (شبه) آزمایشی بود. کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1401–1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در اجرای بازی درمانی شناختی رفتاری از ادبیات پژوهشی اسپرینگر و همکاران (2012) و محمداسماعیل (2011) استفاده شد. این جلسات در ده جلسه و به مدت پنج هفته به صورت گروهی و دو روز در هفته فقط برای اعضاء گروه آزمایش برگزار گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های سازگاری اجتماعی کودکان دخانچی (1377) و پرخاشگری باس و پری (1992) بود که در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر مثبت معنی داری دارد. هم چنین، بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی نیز تاثیر مثبت معنی داری دارد. (0/05 = α > P). بنابراین، از جمله روش های افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی، استفاده از بازی درمانی شناختی رفتاری است.

    کلیدواژگان: فناوری های نوین، اصول اخلاقی، آموزش و پرورش، معلمان ابتدایی
  • فاطمه رضانژاد، جمال صادقی*، نبی الله اکبر نتاج شوب صفحات 42-52

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو خانواده و بلوغ عاطفی با سلامت روانی دانش آموزان دختر، انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 2645 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 338 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های جو خانواده هیل برن، بلوغ عاطفی سینگ و بهار گاوا و سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر، پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان و صاحب نظران تایید شد و به روش ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های جو خانواده برابر 0/87، بلوغ عاطفی برابر 0/81 و سلامت روانی برابر 0/84 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معناداری بین جو خانواده با سلامت روانی، هم چنین، بین بلوغ عاطفی با سلامت روانی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم وجود دارد. از طرفی، سهم جو خانواده و بلوغ عاطفی در پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان متفاوت بود. به طوری که، بلوغ عاطفی بیشتر از جو خانواده بر سلامت روانی دانش آموزان دختر موثر بود.

    کلیدواژگان: بلوغ عاطفی، جو خانواده، سلامت روانی
  • زهرا اسدی صفحات 53-69

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر خستگی عملکردی بر تعادل پویا و زمان بازیافت تعادل دانش آموزان دختر و پسر دارای سندروم انحراف پرونیشن انجام شد. بدین منظور از کلیه دانش آموزان دختر و پسر‍‍‍‍ مدارس شهرستان عباس آباد و حومه که دارای ناهنجاری های کف پای صاف و زانوی ضربدری بودند ، 40 دانش آموز (20 دختر و 20 پسر) که داوطلب به همکاری بودند و در 4 گروه 10 نفری (کنترل و تجربی به تفکیک جنسیت) به صورت تصادفی و یک سو کور تقسیم شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه کنترل 05/ 14 و تجربی 9/ 13 سال ، میانگین قد 6/ 160 و 9/ 157 و وزن 32/ 71 و 46/ 66 داده ها با استفاده از صفحه شطرنجی ، مقیاس رتبه بندی بورگ ، آزمون تعادلی Y ، کولیس و تست افت استخوان ناوی جمع آوری شدند. گروه آزمایش تحت پروتکل خستگی عملکردی در7 مرحله به مدت 20 دقیقه قرار گرفتند و تعادل شرکت کنندگان قبل و بعد از اجرای پروتکل خستگی و زمان بازیافت تعادل بعد از خستگی در4 مرحله به فواصل 5 دقیقه اندازه گیری شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون manova و تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر با دو عامل درون گروهی (قبل و بعد از خستگی) و یک عامل بین گروهی (دختروپسر) با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج نشان داد اثر خستگی عملکردی بر تعادل پویا و بازیافت تعادل دوگروه دختران و پسران آزمایش به شکل معناداری اثربخش بوده است. به طوری که خستگی تعادل را در دختران و پسران کاهش و میزان بازیافت تعادل را افزایش می دهد. همچنین نتایج نشان داد ، جنسیت اثر تعاملی معناداری بر اثر خستگی بر تعادل و زمان بازیافت تعادل ندارد.

    کلیدواژگان: خستگی عملکردی، تعادل، بازیافت تعادل، سندروم انحراف پرونیشن
  • نسترن سلیمی، افسانه مرادپور صفحات 70-76

    پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه نسبت به کاربرد تکنولوژی های نوین آموزشی بود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی است جامعه آماری شامل مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد. که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مدل پذیرش تکنولوژی بود که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از تعداد 30 نمونه که به طور تصادفی از جامعه انتخاب شده بودند برابر 81 درصد محاسبه گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه فناوری اطلاعات مقیمی(1390) در 25 گویه و پنج عامل(منابع سازمانی، دانش سازمانی، فرآیندهای سازمانی، ساختار مدیریتی و ارزش ها و اهداف.) استفاده شد به منظور تعیین رابطه بین هر یک از متغیرها با فناوری اطلاعات از آزمون ضریب مستقل و تحلیل واریانس t همبستگی پیرسون، آزمون یک طرفه استفاده شد و سپس از رگرسیون چند متغیره برای بررسی جمعی همه عوامل بر روی فناوری اطلاعات بهره برداری گردید. نتایج نشان داد که بین منابع سازمانی با نگرش نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه معناداری(0/369) وجود دارد . همچنین بین نگرش مدیران با دانش سازمانی(0/326) ، فرآیندها (0/412) ساختار مدیریتی (0/541) و ارزش ها و اهداف (0/302) ارتباط معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، نگرش، مدیران مدارس ابتدایی
  • پارسا گلابگیرها صفحات 77-103

    این مطالعه با هدف پژوهش در مورد شیوه های فعلی مدیریت منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران و کشف وضعیت مطلوب انجام شد. در این پژوهش پیامدهای متقابل شیوه های مدیریت منابع انسانی و زمینه ملی نشان داده شده و چالش ها آن مورد تحلیل قرار گرفت. این پژوهش با روش بررسی و تحلیل زمینه نشان می دهد که چگونه مدیریت منابع انسانی در ایران با مدیریت منابع انسانی در سایر کشورهای در حال توسعه شباهت دارد و متقابلا چه تفاوت هایی باید مدنظر قرار گیرد و برخی از ویژگی های متمایز و نادیده گرفته مدیریت منابع انسانی دولتی ایران را که توسط پژوهش ها قبلی مورد توجه قرار نگرفته است را مدنظر قرار داده است. پژوهش حاضر بر چهار هسته اصلی مدیریت منابع انسانی یعنی کارکنان، آموزش، جبران خدمات و ارزیابی تمرکز می کند و عوامل زمینه را به شش گروه عمده تقسیم می نماید و آنها را در سه سطح و در دوازده مولفه، سنجش و تحلیل می کند. این مراحل ما را به یک چارچوب مفهومی سوق می دهد که هم شیوه های مدیریت منابع انسانی و هم عوامل زمینه را در بر می گیرد. نهایتا این مطالعه درس هایی برای خروج از مشکل ها تشخیص داده و به جهت رفع موانع مدیریت منابع انسانی دولتی ایران با توجه به مطالعه تطبیقی مذکور راه هایی ارایه می کند.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، مدیریت تطبیقی ایران، فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی استراتژیک، مدیریت دولتی ایران
  • علیرضا میکائیلی، مهدی نبی پور افروزی، نازی خسروانی صفحات 104-111

    ارتباط میان رشد اقتصادی و توسعه مالی طی دهه های اخیر موردتوجه بسیاری از اقتصاددانان و سیاست گذاران بوده است. این مطالعه باهدف بررسی رابطه ی بین رشد و توسعه ی مالی و رشد اقتصادی از دیدگاه تعمیق مالی و سرمایه ی مشارکتی را موردتحقیق بررسی قرار می دهد. تحقیق تیوریکی مدل رشد اقتصادی درون زای مالی را بسط و توسعه می دهد، نقش و کارکرد هامیلتون را می سازد، و این کار را با استفاده از شرایط بهینه سازی درجه ی اول انجام می دهد تا رابطه ی واضح و آشکاری را بین رشد اقتصادی و رشد و توسعه ی مالی تحت مسیر متوازن به دست آورد. نرخ رشد یک کشور یکی از بزرگ ترین رازهای اقتصاد است، گرچه دیدگاه های متفاوتی میان اقتصاددانان در رابطه با توسعه مالی و رشد اقتصادی و نقشی که توسعه مالی می تواند ایفا کند وجود دارد. یکی از مباحث مهم در رشد اقتصادی استراتژی های تجاری است. تحقیق تیوریکی نشان می دهد که تعمیق مالی و سرمایه ی مشارکت در تحریک و ترویج رشد اقتصادی، معنادار و ثابت و یکنواخت هستند.

    کلیدواژگان: تعمیق مالی، رشد اقتصادی، مشارکت سرمایه
  • مینا ایمانی برنجستانکی، مجتبی رضایی راد* صفحات 112-121

    پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد رسانه ای با پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه اساتید مدرس رشته مامایی و پرستاری دانشگاه های آزاد استان مازندران در سال تحصیلی 1401 – 1400، به تعداد 380 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 191 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات،پرسشنامه های سواد رسانه ای فلسفی (1393)، پرسه زنی اینترنتی اسکیو (2012) و بهره وری منابع انسانی الکترونیک محقق ساخته در اختیار پاسخگویان بود. جهت تعیین پایایی به روش همسانی درونی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد رسانه ای برابر 0/88، پرسه زنی اینترنتی برابر 0/90 و بهره وری منابع انسانی الکترونیک برابر 0/84 بدست آمد. جهت آزمون آماری فرضیه ها و تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS3 استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش نشان داد میزان سواد رسانه ای، پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید مامایی و پرستاری دانشگاه های آزاد استان مازندران بالاتر از متوسط است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوا پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با پرسه زنی اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد در حالی که بین گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای و پرسه زنی اینترنتی رابطه وجود ندارد. از طرفی یافته ها نشان داد که بین آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوا پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با بهره وری منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: بهره وری منابع انسانی الکترونیک، پرسه زنی اینترنتی، سواد رسانه ای، استادان پرستاری و مامایی
  • فاطمه حبیبی اومالی صفحات 122-138

    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر افزایش امیدواری و تاب آوری معلمان مدارس استثنایی انجام گرفت. روش این پژوهش شبه آزمایش با گروه پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است و جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مدارس استثنایی شهر ساری تشکیل دادند. شیوه ی نمونه گیری پژوهش حاضر از نوع تصادفی به حجم 30 نفر می باشد که برای هر گروه آزمایش و گواه 15 نفر انتخاب شدند. تمامی فرآیند آموزش مهارت های ذهن آگاهی در شش جلسه ی یک ساعته بر روی هر بیمار انجام پذیرفت و برای سنجش میزان امیدواری و تاب آوری از مقیاس های امیدواری اشنایدر و مقیاس خودتاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش ذهن آگاهی(983/ 31=مF) دارای 000/ 0= P است که از 0/05=α کوچک تر و این نشان از تاثیر معنی دار آموزش ذهن آگاهی بر افزایش امیدواری در گروه آزمایش می باشد. همچنین آموزش ذهن آگاهی (232/ 5=مF) دارای 000/ 0 =Pvalue است که از 0/05=α کوچک تر و این نشان از تاثیر معنی دار آموزش ذهن آگاهی بر افزایش تاب آوری در گروه آزمایش می باشد. بنابراین نتیجه می گیریم که آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر افزایش امیدواری و تاب آوری معلمین مدارس استثنایی اثربخش بوده است.

    کلیدواژگان: ذهن آگاهی، امیدواری، تاب آوری
  • سیده زینب هاشمی صفحات 139-160

    پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پایداری ازدواج بر اساس روابط موضوعی و تجربه مایی در زنان متاهل شهر قم انجام شد. روش تحقیق از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان متاهل شهر قم تشکیل بودهکه ازاین بین با استفاده از روش در دسترس تعداد 250 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های روابط موضوعی، اتحاد زناشویی و ثبات ازدواج جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گام به گام) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل آزمون نشان داد که با کاهش یک واحد در “دل بستگی ناایمن، بی کفایتی اجتماعی و خود میان بینی، بیگانگی ” به ترتیب به میزان 0/44، 0/225، 0/232، 0/147 و با افزایش یک واحد در تجربه مایی به میزان 0/117 واحد بر نمره “پایداری ازدواج” زنان متاهل افزوده می شود. نتایج پژوهش نشان داد که روابط موضوعی و تجربه مایی می توانند پایداری ازدواج در زنان متاهل را پیش بینی کنند.

    کلیدواژگان: روابط موضوعی، تجربه مایی، پایداری ازدواج
  • مرجان حبیبی صفحات 161-176

    هدف مقاله پیش رو بررسی عوامل فرهنگی اجتماعی موثر بر ریسک های نوظهور در جامعه و ایجاد فرهنگ آمادگی در مواجهه با آن مبتنی بر رویکردی نوآورانه است، چرا که شناخت فرهنگ جامعه و نحوه آمادگی در مواجهه با ریسک های نوظهور می تواند تاثیرگذاری منفی شوک ها و ریسک ها را به حداقل برساند و جامعه در برخورد با آن دچار چالش کمتری شود. بر این اساس، سیاست گذاری و ارایه راهکار در پیشبرد این هدف در جامعه میسر می شود. روش مورد بررسی در این مقاله مطالعات کتابخانه ای، بررسی مدارک، اسناد و مبتنی بر دستاوردهای مقالات خارجی است. یافته های تحقیق موید این امر است که عوامل فرهنگی نظیر محیط های فرهنگی،رسانه های اجتماعی، کارگزاران فرهنگی، نحوه آموزش، جهان بینی، ارتباطات، نوآوری، یادگیری، اعتماد به محیط و مقامات و میزان آمادگی ، هر کدام نقش کارا و موثری در تبیین ریسک های نوظهور در جامعه ایفا می کنند و با بهره گیری و تکیه بر عوامل یاد شده ، می توان آسیب های ناشی از آن را به حداقل رساند و میزان تاثیر گذاری آن را کمرنگ تر کرد. صنعت بیمه هم به عنوان نهادی پویا ، سیاست گذار و تصمیم گیر در جامعه می تواند از طریق فرهنگ سازی متناسب با ظرفیت و پتانسیل های موجود، برنامه ریزی موثری در جهت رویارویی با ریسک های نوظهور را مدنظر قرار دهد تا علاوه بر پوشش ریسک های مذکور، از این چالش به عنوان فرصت سازی در جهت اهداف خویش نیز بهره گیرد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، ریسک های نوظهور، فرهنگ آمادگی، بیمه، رویکرد نوآورانه
  • مریم اعتصامی، سیده عصمت رسولی صفحات 177-186

    مطالعه رویکرد های مختلف ارزشیابی برنامه و پیشرفت عملی و علمی آن ضروری است. مطالعه دقیق و حرفه ای رویکرد های ارزشیابی ، می تواند به ارزشیابان کمک کند تا رویکرد های نامعتبری که اصول اساسی ارزشیابی را نقض کرده اند و آنهایی که روش مند بوده و اصولها را رعایت کرده اند ، بشناسد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی مقالات و تحقیقات ارایه شده در باب رویکردهای ارزشیابی و کاربرد آن در نظام های آموزشی با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 20 مقاله بوده که از میان آن ها10مقاله از پایگاه های اطلاعاتی Noormags- SID-GoogleSchoolar که با موضوع مقاله مرتبط بود به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در نوشتار حاضر، به ارزشیابی با یک دید وسیع نگریسته شده است و به معرفی الگوها و رویکردهای مهم ارزشیابی پرداخته شد. بر این اساس پس از آشنایی با رویکردها و الگوهای ارزشیابی به بررسی مقالاتی که از این رویکردها استفاده کرده اند پرداخته شد.

    کلیدواژگان: رویکردهای ارزشیابی، الگوهای ارزشیابی، نظام آموزشی
  • داوود فرهمندکیا صفحات 187-202

    با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند مهارت هایی خواهد بود که باید همگام با توسعه علم و فناوری پیش رود. هدف پژوهش حاضر تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد تفکر خلاق دانش آموزان دوره متوسطه می باشد. این پژوهش به روش شبه تجربی و با استفاده از آزمون استاندارد تورنس و با گروه کنترل انجام گردید و جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان ساری بوده است که حجم نمونه از یک کلاس 30 نفری از مدارس عادی به عنوان گروه کنترل ویک کلاس30 نفری از مدرسه هوشمند به عنوان گروه آزمایش انتخاب گردید ، ضریب پایایی این آزمون 0/8 تا 0/9 برآورد شده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای مشخص کردن معنا دار بودن اختلاف، از آزمون تی مستقل برای محاسبه تفاوت میان میانگین های گروه کنترل و آزمایش استفاده شد و نتایج بدست آمده استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات را در رشد تفکر خلاق (سیالی،ابتکار،انعطاف پذیری،بسط) دانش آموزان موثر می داند.

    کلیدواژگان: فناوری، اطلاعات، ارتباطات، تفکر، تفکر خلاق، دانش آموزان
  • رسول معصومی، محمد ابراهیمی گردشی صفحات 203-214

    عدم تقارن اطلاعات در بازار سرمایه سبب غیر شفاف شدن روند معاملات شده و پیامدهای نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت. فن آوری بلاک چین به صورت عام، نخستین بار توسط هابر و استورنتا در سال 1991 بیان شده است. هدف این پژوهش انتشار اوراق اجاره بر بستر فن آوری نوین دیجیتالی بلاک چین بود. روش تحقیق حاضر از این جهت که نتایج مورد انتظار آن را می توان در راستای پیاده سازی و اجرای بازار صکوک به خدمت گرفت از حیث هدف از نوع کاربردی می باشد. همچنین از آنجا که روابط بین متغیرها به صورت همزمان بررسی می شود، از نوع همبستگی بود. یکی از نوآوری هایی که در سالهای اخیر در نحوه انتشار صکوک انجام گرفته است، انتشار آن بر بستر بلاک چین است. اعمال تحریم های مالی و اقتصادی بر ضد جمهوری اسلامی ایران، بالا رفتن نرخ ارز، تورم بالا موجب شد درآمدهای دولت کاهش یافته و برای تسویه بدهی خود با مشکل جدی مواجه شود. یکی از راه های تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق بهادار از جمله اوراق اجاره دولتی است. انتشار این اوراق با مدل های متعارف اوراق اجاره که از سوی شرکت ها انجام می شود برای دولت مقدور نیست چون مستلزم فروش دارایی دولت به نهاد واسط است که با موانع قانونی مواجه است. بنابراین؛ باید به دنبال طراحی مدل های جدیدی برای اوراق اجاره بود. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهد که می توان با استفاده از انتشار اوراق اجاره بر بستر فن آوری نوین دیجیتالی بلاک چین راهکاری جدید برای تسویه دیون دولت از طریق بازار سرمایه در ایران ارایه نمود.

    کلیدواژگان: بلاک چین، تامین مالی، اوراق اجاره، گزارشگری یکپارچه مالی، عدم تقارن اطلاعات
  • سارا امیدوار صفحات 215-230

    نوسانات بازار سرمایه(وجود شرایط عدم اطمینان در بازار)، رفتار احتیاط آمیز مدیران را در افشای پیش بینی سود هر سهم تشدید نموده و احتمالا تمایل آن ها را به افشای این اطلاعات می کاهد. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین “نوسان در بازار اوراق بهادار تهران” با “رفتار مدیران شرکت های پذیرفته شده در این بازار در پیش بینی سود هر سهم” می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 178 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که داده های آن ها در طول سال های 1395 تا 1400 جمع آوری و تجزیه وتحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از این می باشد که تمایل مدیران به انتشار پیش بینی سود، با افزایش نوسان در بازار سهام، کاهش می یابد. این یافته با مبانی نظری پژوهش سازگار است و نشان می دهد که عدم اطمینان موجود در بازار سرمایه بر رفتار مدیران در ارایه اطلاعات به این بازار تاثیرگذار است. همچنین، نتایج نشان داد که انتشار اخبار خوب پیش بینی سود یا اخبار بد پیش بینی سود توسط مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس، متاثر از نوسانات بازار نیست. درنهایت، نتایج حاکی از این است که فعالان بازار سرمایه به اخبار بد پیش بینی سود، در دوره هایی که نوسان در بازار سرمایه در بیشترین سطح می باشد، واکنش شدیدتری نسبت به سایر دوره ها نشان داده اند.

    کلیدواژگان: نوسان در بازار سهام، پیش بینی سود هر سهم، اخبار خوب، اخبار بد، شاخص کل بازار سهام
  • سیده عصمت رسولی، سولماز اریمی، حسین دفاعی بوئینی، عباس نسیمی صفحات 231-247

    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر برنامه درسی شایسته محور بر بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران بود. در بررسی مهارت های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار؛ از مولفه های اصلی تدوین شده توسط سازمان جهانی کار استفاده شد. روش تحقیق، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان پایه دوازدهم هنرستان های فنی و حرفه ای استان مازندران در بازه سال تحصیلی 96-98 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای هدفدار و جدول کرجسی و مورگان تعداد 290 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید که از این تعداد، 234 نفر از هنرآموزان پرسشنامه را تکمیل نمودند. پرسشنامه حاوی 40 سوال بوده که 7 شایستگی لازم برای ورود به کسب و کار و 20 زیر مولفه مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهد. روایی ابزار بوسیله متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/825 مشخص گردید. جهت تحلیل داده های آماری از آزمون t تک نمونه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه درسی شایسته محور با میانگین 3/64 در بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران با تاکید بر مولفه های استاندارد جهانی دنیای کار موثر بوده است.

    کلیدواژگان: برنامه درسی، ساختار آموزشی، مهارت های کسب و کار، نیروی انسانی
  • علی خوشنام صفحات 248-256

    پولشویی به این دلیل نامیده می شود که آنچه را که اتفاق می افتد کاملا توصیف می کند – غیرقانونی، یا کثیف، پول در چرخه ای از معاملات قرار می گیرد، یا شسته می شود، به طوری که از طرف دیگر به عنوان پول قانونی یا پاک بیرون می آید. به عبارت دیگر، منبع وجوهی که به طور غیرقانونی به دست آمده است، از طریق نقل و انتقالات و معاملات متوالی پنهان می شود تا در نهایت همان وجوه به عنوان درآمد مشروع جلوه داده شود. هدف از پژوهش تشریح جرم پولشویی است. لذا پس از مطالعه مقالات و کتاب ها به تشریح مباحث مرتبط با جرم پولشویی پرداخته شد. در ادامه قوانین مرتبط با پولشویی رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که ماده (2) قانون مبارزه با پولشویی، اصل چهل ونه قانون اساسی و قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 مهم ترین قوانین مرتبط با جرم پولشویی هستند.

    کلیدواژگان: پولشویی، جرم پولشویی، قوانین پولشویی
  • مرجان حبیبی صفحات 257-272

    هدف مقاله پیش رو بررسی عوامل فرهنگی اجتماعی موثر بر ریسک های نوظهور در جامعه و ایجاد فرهنگ آمادگی در مواجهه با آن مبتنی بر رویکردی نوآورانه بود، چرا که شناخت فرهنگ جامعه و نحوه آمادگی در مواجهه با ریسک های نوظهور می تواند تاثیرگذاری منفی شوک ها و ریسک ها را به حداقل برساند و جامعه در برخورد با آن دچار چالش کمتری شود. بر این اساس، سیاست گذاری و ارایه راهکار در پیشبرد این هدف در جامعه میسر می شود. روش مورد بررسی در این مقاله مطالعات کتابخانه ای، بررسی مدارک، اسناد و مبتنی بر دستاوردهای مقالات خارجی است. یافته های تحقیق موید این امر است که عوامل فرهنگی نظیر محیط های فرهنگی،رسانه های اجتماعی، کارگزاران فرهنگی، نحوه آموزش، جهان بینی، ارتباطات، نوآوری، یادگیری، اعتماد به محیط و مقامات و میزان آمادگی ، هر کدام نقش کارا و موثری در تبیین ریسک های نوظهور در جامعه ایفا می کنند و با بهره گیری و تکیه بر عوامل یاد شده ، می توان آسیب های ناشی از آن را به حداقل رساند و میزان تاثیر گذاری آن را کمرنگ تر کرد. صنعت بیمه هم به عنوان نهادی پویا ، سیاست گذار و تصمیم گیر در جامعه می تواند از طریق فرهنگ سازی متناسب با ظرفیت و پتانسیل های موجود، برنامه ریزی موثری در جهت رویارویی با ریسک های نوظهور را مدنظر قرار دهد تا علاوه بر پوشش ریسک های مذکور، از این چالش به عنوان فرصت سازی در جهت اهداف خویش نیز بهره گیرد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، ریسک های نوظهور، فرهنگ آمادگی، بیمه، رویکرد نوآورانه
  • سیده زینت هادیان*، الهه میرنژاد، علی عباسپور، صفی الله رمضانخانی صفحات 273-279

    آموزش الکترونیکی نوعی استفاده هدفمند از سیستم الکترونیکی برای پشتیبانی از فرآیند یادگیری است. با توجه به اهمیت این موضوع در نظام آموزشی، در مطالعه حاضر به نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در کارایی تدریس معلمان در زیست بوم آموزش مجازی پرداخته شد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات کتابخانه ای است که در آن هر یک از متغیرهای پژوهش از دیدگاه نظری مورد مطالعه قرار گرفته اند. در مجموع می توان اظهار داشت که آموزش مجازی موجب تغییر باور دانش آموزان و والدین نسبت به فناوری شده است و بنابراین، می توان نقش مهمی و کلیدی در توسعه دانش در نظام آموزشی کشور، خصوصا آموزش و پرورش داشته باشد.

    کلیدواژگان: تجارب معلمان، فناوری آموزشی، زیست بوم آموزش مجازی
  • آمنه مظلوم زاده صفحات 280-292

    موضوع جواز و یا عدم جواز قضاوت زنان، یکی از موضوعات اختلاف برانگیز در بین مفسرین و فقها بوده است؛ تا جایی که عده ای از دانشمندان با استناد به بعضی از آیات قران کریم و برخی از روایات معصومین (ع) به صراحت رای به عدم جواز قضاوت برای زنان داده اند، همچنان زنان از داشتن نقش قضایی و صدور رای به عنوان نقشی که قاضی ایفا می کند محرومند و تنها به عنوان مشاور در دادگاه های قضایی مشغول به کار هستند و این ممنوعیت بر اساس فتوای مشهور فقیهان شکل قانونی به خود گرفته است و در تمام دستگاه های قضایی قابل اجرا می باشد. مشهور فقها، ذکورت را در قاضی شرط دانسته، قضاوت زنان را مطلقا جایز نمی دانند بنابر نظر مشهور فقها، قضاوت زنان با توجه به آیات قران کریم، روایات، اصل، اجماع و بعضی ادله دیگر جایز نیست. با بررسی ادله عدم جواز قضاوت زنان، پذیرش دیدگاهی که می گوید زنان نیز مانند مردان می توانند قاضی شوند؛ صحیح به نظر می رسد. در لوایح جدیدی که توسط قوه قضاییه تهیه شده، از جمله لایحه حمایت از خانواده، بر ضرورت استفاده از قضات زن در محاکم خانواده تاکید گردیده که گامی اساسی در جهت تسهیل حضور زنان در مسند قضاوت است.

    کلیدواژگان: قضاوت، فقه، شیعه، آیه ها، روایات، دستگاه قضایی ایران، قضاوت زنان، حکم، اجتهاد، ذکورت
  • علی قنبریان، مهشاد یعقوبی صفحات 293-303

    تلقیح مصنوعی در برابر لقاح طبیعی است. تلقیح، ترکیب اسپرم مرد و تخمک زن، خواه زوج و زوجه و خواه بیگانه، برای انعقاد و بارور نمودن نطفه با هر وسیله ای غیر از مقاربت است. این ترکیب یا در رحم صورت می پذیرد یا در خارج رحم. در انجام عمل لقاح مصنوعی باید از انجام مقدمات به صورتی که در شرع و عرف ممنوع اعلام شده مانند تماس نامحرم، اجتناب کرد. تلقیح از مسایل مستحدثه و نو می باشد که از دستاوردهای علم نوین پزشکی است و در زمان پیامبر اکرم (ص) و ایمه معصومین (ع) به شکل کنونی مطرح نبوده است و لازم است پژوهش هایی صورت گرفته و اقسام مختلف آن از نظر فقهی و حقوقی بررسی شود. در مقاله حاضر تعریف و شرایط تلقیح مصنوعی بیان شده است و مستندات فقهی و حقوقی و پزشکی آن بررسی شده و احکام تکلیفی (وجوب، حرمت، استحباب، کراهت، اباحه) و وضعی (مانند ارث و نفقه) اقسام مختلف آن بیان شده است. گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه ای انجام شده است و به شیوه توصیفی تحلیلی پردازش صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: تلقیح مصنوعی، نطفه، تخمک، اسپرم، رحم جایگزین
  • محمد میرزاعلی کاشرفی صفحات 304-323

    موضوع تربیت، از جمله مباحثی است که در دین اسلام از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما متاسفانه کمتر به مبانی آن توجه شده است. تربیت، فرآیندی است که در بستر وجود انسان شکل می گیرد و به این اعتبار، انسان موضوع تربیت، قلمداد می شود. از دیدگاه پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت، حصول تحول تکاملی، از نتایج تربیت به شمار آمده و شایسته آن است که این تحول تکاملی، مبتنی بر اتخاذ بهترین مبانی باشد. از آن جا که مبانی کلامی برگرفته از دو ابزار عقل و نقل است، به نوبه خود می تواند نیکو ترین مبانی را در شناخت و به گزینی روش تربیت، معرفی نماید. بدون تردید در میان مبانی کلامی، آن دسته از مبانی که رویکردی انسان شناسانه دارند، از حیث معرفت شناختی، از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهند بود. پرسش اصلی تحقیق حاضر بررسی عقل به عنوان مبنایی کلامی و اعتقادی انسان شناختی اسلامی در روش های تربیت دینی است؟ پژوهش حاضر که با رویکرد کلامی نوشته شده است می کوشد تا با اتکاء به منابع دست اول کلامی متکلمان و فیلسوف- متکلمان مسلمان، به روش توصیفی- تحلیلی به گونه کتابخانه ای بر مبنای جمع آوری داده ها، به پرسش پیش گفته، پاسخ دهد. نتیجه آن که بر مبنای دیدگاه کلامی-انسان شناختی اسلامی، وجود عنصر عقل ، نقش به سزایی در شناخت و به گزینی روش های تربیتی دینی دارد.

    کلیدواژگان: عقل، کلامی، اعتقادی، انسان شناختی، تربیت دینی
  • هانیه صالحی خنار*، حمید محمد قاسمی صفحات 324-343

    یکی از موضوعاتی که در علم کلام، همواره درباره آن گفتگوهای جدی، عمیق و وسیع صورت گرفته است، مبدا عالم و مباحث مربوط به آن است. رویت خداوند به ویژه در روز قیامت از جمله مسایل کلامی مرتبط با مبدا عالم است که همواره و از همان آغاز دعوت به یگانه پرستی، از دل مشغولی های اصلی دعوت شدگان بود. هدف از این پژوهش، بررسی رویت خدا از نظر اشاعره و مفسرین برگزیده شیعه با استفاده از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری و یادداشت برداری با دو سوال 1.آراء متکلمین مشهور وصاحب نظران اشاعره وامامیه نسبت به رویت خداوند چگونه است ؟ 2.وجوه اشتراک آراء متکلمان مشهور امامیه واشاعره نسبت به رویت حق تعالی چگونه است؟ انجام شده است. در این مقاله مشخص شد که رویت خداوند می تواند از صفات سلبی باشد و لازمه رویت بصری ، جسم داشتن و مکان داشتن خداوند است . هر دو فرقه امامیه و اشاعره در نظریات خویش صراحتا جسمانیت را از خداوند نفی می کنند، پس در این صورت رویت بصری هم می تواند جزء صفات سلبی خداوند باشد.

    کلیدواژگان: رویت خدا، اشاعره، شیعه، امامیه
  • فرشته اسدی اوریمی*، زهرا یوسفی صفحات 344-358

    در تاریخ معاصر ایران، روی کار آمدن قاجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش در دوره قاجار و پیش از آن، از جمله ی طولانی‏ ترین دوره های نظام آموزشی در ایران به شمار می‏ رود. آموزش ها در ابتدا به شکل آموزش در مکتب‏ خانه ها و تحت نظر آموزش یافتگان حوزه ‏های علمیه بوده است که پیوسته نیز مورد انتقاد قرار می‏ گرفت. در دوران قاجاریه پس از آنکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد ، بستری مناسب جهت آغاز تحولاتی در نظام آموزشی و پیدایش مدارس جدید آغاز گردید. یکی از مهمترین دگرگونی هایی که در این دوران در ایران رخ داد اقتباس آموزش و پرورش نوین از اروپا و تلاش شاهان ، به ویژه شماری از دولت مردان برای گسترش آن در کشور بود. بسیاری از درباریان و روشنفکران که پدیده ها و تمدن نو غربی را از نزدیک مشاهده کرده بودند و این مشاهدات در اندیشه های آن ها اثر گذاشته بود بعد از بازگشت به کشور ، شروع به انجام فعالیت های فرهنگی نموده و از پیشگامان و بانیان مدارس جدید و متحول ساختن نظام آموزشی در ایران شدند. علاوه بر این روزنامه های عهد قاجار ، درعرصه های گوناگون اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به روشنگری می پرداختند و بسیاری از آنها ضمن بحث درباره موضوعات مختلف ، از لزوم و ضرورت تاسیس مدارس جدید و اهمیت و تاثیر آن در پیشرفت اجتماعی ، سخن گفته و از دستاوردهای کشورهای پیشرفته شاهد می آوردند تا انگیزه ای برای آگاهی و بیداری مردم باشد. نقش روزنامه ها در گسترش مدارس جدید پر واضح بود و چه بسا پا را فراتر از آن هم می نهادند. پس از انقلاب مشروطیت مدارس رشد و گسترش نسبی یافتند . این رشد در ایالات و ولایات گوناگون فراز و نشیب هایی داشت و با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی هر منطقه پیوسته در فراز و فرود بود. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است ، به بررسی و بیان عوامل موثر بر تحول نظام آموزشی در ایران در دوره ی قاجار پرداخته است.

    کلیدواژگان: نظام آموزشی، قاجار، روشنفکران، آموزش و پرورش نوین
  • اشرف السادات میرکمالی صفحات 359-366

    دینامیک مولکولی، شکلی از شبیه سازی کامپیوتری است که در آن اتم ها و مولکول ها اجازه دارند برای یک دوره از زمان تحت قوانین شناخته شده فیزیک باهم برهم کنش کنند و چشم اندازی از حرکت اتم ها بدهند. ازآنجایی که سیستم های مولکولی عموما شامل تعداد زیادی از ذرات هستند امکان پذیر نیست که ویژگی های سیستم های پیچیده را به طور تحلیلی به دست آوریم. شبیه سازی دینامیک مولکولی، این مسیله را با بکار بردن روشی محاسباتی حل می کند. این روش یک واسطه بین تجربیات آزمایشگاهی و نظریه ایجاد می کند و به عنوان یک آزمایش مجازی در نظر گرفته می شود. در این مقاله به معرفی روش های دینامیک مولکولی و کاربردهای آن در فیزیک، شیمی و زیست شناسی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: دینامیک مولکولی، شبیه سازی، مدل سازی، هندسه بعد
  • فاطمه زهرا خداداد صفحات 367-372

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی،انگیزش پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانشجویان انجام شد. روش تحقیق این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی بود. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه های استاندارد بوده که متغیرهای استفاده مفرط از تلفن همراه، فرسودگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت تحصیلی و تاب آوری را پوشش می دهد و روایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ به دست آمده است. جامعه آماری با توجه به موردی بودن تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 1401-1400می باشد که تعدادشان برابر با 800 نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد بین استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانشجویان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: استفاده مفرط از تلفن همراه، فرسودگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت تحصیلی، تاب آوری، دانشجویان