فهرست مطالب

نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش
پیاپی 60 (خرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/14
  • تعداد عناوین: 21
|
  • امیر میرزایی، الهام میرزایی * صفحات 1-13
    زمینه و هدف

    افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت از منظر روانشناختی موضوعاتی شایسته بررسی می باشند. هدف از انجام این پژوهش اثر بخشی درمان گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر افسردگی ناشی ازضربه عشق و ترس از صمیمیت بوده است.

    روش

    تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه گواه بود. متغیر مستقل درمان گروهی مبتنی بر مدل گراس و متغیرهای وابسته افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت بودند. نمونه آماری پژوهش حاضر 30 نفر دارای علایم افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت مراجعه کننده به مرکز مشاوره توحید شهر اصفهان بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه های آزمایش طی هشت جلسه دو ساعته مداخله تنظیم هیجان دریافت کردند. پرسشنامه افسردگی بک (بک،1369) و پرسشنامه ترس از صمیمیت دسکاتنر و تلن (دسکاتنر و تلن،1390) به عنوان ابزارهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و با استفاده از نرم افزار آماری spss-23 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    درمان تنظیم هیجان بر افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت دارای اثربخشی معناداری بوده و بین نمره های مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در این گروه ها تفاوت معناداری مشاهده شد (p<0/001) و گروه آزمایش دریافت کننده مداخله در پس آزمون نمرات افسردگی و ترس از صمیمیت پایین تری داشت و در پیگیری یک ماهه این تاثیر در متغیر افسردگی پایدار بود اما در متغیر ترس از صمیمیت پایدار نبود. با توجه به تحقیق انجام شده، درمان گروهی تنظیم هیجان مبتنی برمدل گراس بر افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت موثر بود.

    نتیجه گیری

    پیشنهاد می شود از آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس به عنوان راهکاری جهت بهبود افسردگی ناشی از ضربه عشق و ترس از صمیمیت استفاده شود.

    کلیدواژگان: تنظیم هیجان مدل گراس، افسردگی، ترس از صمیمیت
  • الهه پاشازاده * صفحات 14-29

    هدف پژوهش حاضر بررسی بین فعالیت های فوق برنامه با سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه نظری شهر ماکو است.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه نظری شهر ماکو در سال تحصیلی 1402_1401 و نمونه آماری آن شامل 330 دانش آموز بوده که با توجه به جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها نیز شامل دو پرسشنامه، سازگاری اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته برنام درسی فعالیت های فوق برنامه (پرسشنامه برنامه درسی فوق برنامه دربردارنده 44 گویه و شامل4مولفه ی بعد علمی و درسی، بعد فرهنگی(فرهنگی، دینی، هنری)، بعد اجتماعی، بعد جسمانی و ورزشی) بوده که روایی آن ها از طریق روایی صوری و محتوایی بررسی شد و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (74/0) و (85/0) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. به منظور توصیف و تحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، آزمونt مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه (Anova)، آزمون تعقیبی توکی (Tukey) برای مقایسه دو به دو) استفاده شده است.

    کلیدواژگان: فعالیت های فوق برنامه، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان متوسطه
  • پریسا سلیمی *، فاطمه یزدانی پور، میلاد سلیمی صفحات 30-46

    پژوهش حاضر به بررسی مقایسه و رابطه تفکر خلاق و تفکر انتقادی با قدرت حل مسیله در دانش آموزان دختر و پسر تیز هوش مقطع متوسطه در سال 1401 پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان تیز هوش مقطع متوسطه مشغول تحصیل در مدرسه تیزهوشان شهر کرمانشاه در سال 1401 بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 150 نفر از دانش آموزان تیز هوش در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تفکر خلاق عابدی، آمادگی تفکر انتقادی کالیفرنیا و حل مسیله هپنر و پترسن بود. یافته ها نشان داد که بین تفکر خلاق و سبک حل مسیله در دانش آموزان تیز هوش رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بین تفکر انتقادی و سبک حل مسیله در دانش آموزان تیز هوش رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. متغیر تفکر خلاق در زمینه انعطاف پذیری با ضریب بتای 30/0 و متغیر تفکر انتقادی در زمینه استنباط با ضریب بتای 26/0 می توانند به طور مثبت و معنی داری سبک حل مسیله در دانش آموزان را پیش بینی کنند. همچنین، مقدار R2 نشان می دهد 41% از واریانس سبک حل مسیله در دانش آموزان توسط متغیرهای یاد شده تبیین می شود.

    کلیدواژگان: تفکر خلاق، تفکر انتقادی، سبک حل مسئله
  • میعاد خلف زاده * صفحات 47-65

    هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر نگرانی از سلامتی، باورهای غیر منطقی و درگیری فکری در بین افراد مبتلا به وسواس بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود که از جامعه مذکور، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمایش و 20 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار های پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه های نگرانی از سلامتی، باورهای غیر منطقی و درگیری فکری بود. گروه آزمایش در طول یازده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقیقه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد نتایج موید آن است که بین گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ پس آزمون ابعاد نگرانی از سلامتی با کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس می توان گفت که تفاوت معناداری حداقل در یکی از متغیرهای وابسته یعنی ابعاد نگرانی از سلامتی ایجاد شده است و ضریب تاثیر نشان می دهد که 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمایشی است. نتایج موید آن است که بین گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ پس آزمون باورهای غیر منطقی با کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس می توان گفت که تفاوت معناداری حداقل در یکی از متغیرهای وابسته یعنی ابعاد باورهای غیر منطقی ایجاد شده است و ضریب تاثیر نشان می دهد که 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمایشی است. نتایج نشان می‏دهد که بین آزمودنی‏های گروه آزمایش و کنترل از لحاظ پس آزمون ابعاد درگیری فکری با کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس می توان گفت که تفاوت معناداری حداقل در یکی از متغیرهای وابسته (ابعاد درگیری فکری) ایجاد شده است و ضریب تاثیر نشان می دهد که 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمایشی است.

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، نگرانی از سلامتی، باورهای غیر منطقی، درگیری فکری
  • زهرا فرهادی پور *، شیوا قاسمی صفحات 66-82

    هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین و تحلیل دانش و مهارت های مورد نیاز کودکان درباره سواد مالی و اقتصادی و فاصله آن با آموزشهای موجود در کتب مقطع ابتدایی در ایران بود. پژوهش حاضر بر اساس دسته بندی مبتنی بر هدف از نوع پژوهش کاربردی بود. روش مورد استفاده در این تحقیق روش آمیخته(کیفی-کمی) بود و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی بود که میان روش های توصیفی از شیوه پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کمی کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بادرود بود که بر اساس اطلاعات بدست آمده از آموزش و پرورش منطقه تعداد افراد جامعه آماری100 نفر می باشند. در بخش کیفی نیز جامعه آماری تحقیق حاضر کل کتب دوره ابتدایی بود. حجم نمونه در بخش کمی 79 بود که از فرمول نمونه گیری کوکران حاصل شد. در بخش کیفی روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری هدفمند بود که بر این اساس کتب ریاضی و مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی پژوهش از نرم افزار SPSS26 در سطح خطای 05/0 استفاده شد. با بررسی اسناد بالادستی بدست آمد که مولفه های سواد اقتصادی شامل عرضه محصولات، تقاضا، قیمت گذاری، تورم، تولید، کارآفرینی، اشتغال، مصرف گرایی، سرمایه گذاری، پس انداز، تحول مشاغل و پرهیز از اسراف و مولفه های سواد مالی بر اساس اسناد بالادستی شامل درآمد، مدیریت پول، مدیریت اعتبار و مدیریت ریسک بدست آمد. از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بهتر بود در کتب این دوره از نظر مولفه های سواد اقتصادی به مولفه های مصرف گرایی و پرهیز از اسراف پرداخته شود. همچنین از نظر معلمان مولفه های تقاضا و سرمایه گذاری دارای کمترین ارزش بود. علاوه بر این معلمان معتقد بودند در بحث سواد مالی بیشتر به مولفه های مدیریت اعتبار و همچنین مدیریت ریسک پرداخته شود. این در حالی است که از نظر آنان پرداختن به مدیریت پول در کتب درسی دوره ابتدایی دارای کمترین ارزش بوده بدست آمد. با استناد به یافته های این پژوهش معلوم می شود که میزان توجه به هر یک از مولفه های سواد مالی و اقتصادی در کتاب های دوره ابتدایی متفاوت است و وضعیت موجود پرداختن به مولفه های سواد مالی و اقتصادی با وضعیت موجود تفاوت دارد.

    کلیدواژگان: سواد مالی، سواد اقتصادی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • الهام کوه کن، زهرا کوه کن * صفحات 83-102

    امروزه خرید به عنوان یک فعالیت تفریحی به نوعی سرگرمی و راه فراری از زندگی روزمره به یک رفتار تبدیل شده است. هدف این پژوهش شیوع شناسی اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل جوانان شهر اصفهان (18-40) سال در سال 1401 بودند. ابزار پژوهش مقیاس اعتیاد به خرید برگن است که اندراسن، گریفیتس، پالسن، بیلدر و همکاران (2015) ساخته اند. این پرسشنامه دارای دو بخش است. بخش اول از 5 پرسش مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی و بخش دوم از 28 گویه یا مولفه بر حسب طیف لیکرت 5 درجه ای تشکیل شده است. همچنین شامل 7 خرده مقیاس برتری، تعدیل خلق، تعارض، تحمل، عود، مشکلات و کناره گیری است. اعتبار این مقیاس به روش همسانی درونی 87/0 و آلفای کرونباخ آن 867/0 بود. یافته ها نشان داد که میانگین ابعاد برتری، تعارض، تحمل اعتیاد به خرید در مردها به طور معناداری بیشتر از زنان بوده است. میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با وضعیت تاهل ارتباط معنادار نداشت. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با سطح تحصیلات و میزان درآمد ارتباط معنادار نداشت. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سن با نمره کل اعتیاد به خرید و ابعاد آن رابطه معنادار نداشت. در مجموع می توان نتیجه گرفت که اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان به صورت چشمگیری وجود نداشت.

    کلیدواژگان: اعتیاد به خرید، جوانان، شیوع شناسی، اصفهان
  • زینب عطایی کچویی * صفحات 103-121

    کتاب های درسی آینه تمام نمای سیاست های ایدیولوژیکی, فرهنگی, سیاسی, دینی, و... می باشند و نقش تعیین کننده ای در تکوین و تنفیذ هویت های جمعی؛ جنسیتی, گروهی و قومی ایفا می کنند. این پژوهش با هدف بررسی همسویی و ناهمسویی محتوای کتاب های علوم انسانی متوسطه اول بر اساس هنجارهای هویتی جنسی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری محتوای کتاب های درسی دوره اول متوسطه سال تحصیلی 96-97 بود که در پژوهش حاضر کتاب های فارسی، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، پیام های آسمانی، هنر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هویت زنانه در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 101 جمله، 89 تصویر، 342 کلمه و 184 صفحه، هویت مردانه در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 379جمله، 393 تصویر، 1186 کلمه و 576 صفحه ، هویت دو جنسی در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 82 جمله، 131 تصویر، 385 کلمه و 237 صفحه و بی هویتی جنسی در کلیه کتب متوسطه اول به تعداد 278 جمله، 62 تصویر، 762 کلمه و 298 صفحه بود.

    کلیدواژگان: هویت زنانه، هویت مردانه، هویت دوجنسی، بی هویتی
  • سعید نظری *، میثم عزیزی صفحات 122-134

    هدف از این پژوهش رابطه هدف های پیشرفت و ابعاد هویت با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه این پژوهش مشتمل بر 250 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصیلی ، هدف های پیشرفت و ابعاد هویت بود. یافته ها با استفاده از روش ضریب همبستگی و رگرسیون، نشان داد که بین هدف های پیشرفت با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده می شود. بین هدف پیشرفت تبحر گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده می شود. بین هدف پیشرفت عملکرد گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده می شود. بین هدف پیشرفت اجتناب از تبحر با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه ای مشاهده نمی شود. بین هدف پیشرفت اجتناب از عملکرد با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه ای مشاهده نمی شود. بین بعد هویت اطلاعاتی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده می شود بین بعد هویت هنجاری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد همچنین بین بعد هویت سردرگم و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود ندارد. متغیرهای بعد هویت اطلاعاتی ، هویت هنجاری ، هدف پیشرفت عملکرد گرا و هدف پیشرفت تبحر گرا به ترتیب پیش بینی کننده انگیزه تحصیلی دانش آموزان می باشند.

    کلیدواژگان: انگیزه تحصیلی، هدف های پیشرفت، ابعاد هویت
  • سید احمد رضوی نوا * صفحات 135-142

    یکی از مقوله های مهم در مباحث روانشناسی و روانپزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تاثیرگذار است . سلامت روان به معنای بهزیستی شناختی، رفتاری و عاطفی می باشد . بهزیستی به معنای زیستن در شرایط مطلوب است ، یعنی فرد با شناسایی توانایی های خویش بتواند با مشکلات به نحوه موثری کنار آید، با خانواده و دوستان خویش ارتباط مفید و تاثیر گذار بر قرار کند و نقش اجتماعی اش را به خوبی ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقا سلامت روان دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانش آموزان به دلیل شرایط خاص سنی، مستعد از دست دادن سلامت روانی بوده و با توجه به مشکلات خاص خود دچار فشارهای روانی هستند ، از این رو توجه هر چه بیشتر به آموزش و ارتقاء سطح سلامت روان آنها منجر به تکامل و موفقیت فردی و اجتماعی آنها در زندگی می شود.

    کلیدواژگان: سلامت روان، دانش آموزان، ارتقا، عوامل موثر
  • فاطمه بزرگ نیا ده چشمه * صفحات 143-156

    هدف از پژوهش حاضر تعیین مقایسه خشنودی زناشویی، سبک های ارتباطی و پایداری زوجین با کمتر از سه سال از دواج با زوجین بیش از سه سال ازدواج بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه زوج های مراجعه کننده به یکی از مرکز بهداشت شهر تهران می باشند. نمونه آماری شامل 200 نفر از زوجین جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبک های ارتباطی (CPQ)، پرسشنامه پایداری (الکسیس جی و اکر و لیندا تامپسون) و پرسشنامه خشنودی زناشویی اینریچ بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسه ای می باشد. یافته ها نشان داد که با توجه به میانگین های دو گروه، زوجین بیش از سه سال ازدواج نسبت به زوجین با کمتر از سه سال ازدواج از خشنودی زناشویی، سبک ارتباطی (سازنده متقابل) و پایداری بیشتری برخوردارند. با توجه به میانگین های دو گروه، زوجین کمتر از سه سال ازدواج نسبت به زوجین با بیش از سه سال ازدواج از سبک ارتباطی (توقع/کناره گیری) و سبک ارتباطی (اجتنابی) بالاتری برخوردارند.

    کلیدواژگان: سبک های ارتباطی، پایداری زناشویی، خشنودی زناشویی
  • فاطمه جعفرزاده شهربابکی * صفحات 157-166

    هدف پژوهش حاضر بررسی بازتاب مهدویت و فرهنگ ظهور در کتب درسی است.روش پژوهش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای است.از آنجایی که بحث مهدویت و ظهور نقش تربیتی در زندگی انسان ایفا می کند پرداختن بدان در قالب آموزش امری ضروری است. با توجه به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش به مقوله مهدویت اشاره های مستقیم زیادی شده و یکی از اهداف و آرمان های مهم کشور جمهوری اسلامی ایران رسیدن به جامعه عدل مهدوی است،به نظر میرسد با توجه به اینکه کتاب درسی در نظام آموزشی کشور محوری و مهم است باید به این موضوع در کتابهای درسی اهمیت بیشتری داده و مورد تاکید باشد و روح کلی حاکم بر کتاب دینی و یا حتی برخی کتب دیگر را تشکیل بدهد.بازتاب مهدویت و فرهنگ ظهور در کتب درسی سبب پرورش روحیه اعتقاد پذیری و نهادینه شدن آن در زندگی دانش آموزان و حرکت به سوی تربیت مهدوی است.

    کلیدواژگان: مهدویت، فرهنگ، ظهور، کتب درسی
  • قادر حسین زاده *، ریبوار حسین زاده صفحات 167-182

    هدف پژوهش حاضر، چالش ها و موانع تربیت دینی در مدارس مقطع ابتدایی از منظر معلمان شهر مهاباد بود. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مقطع ابتدای شهر مهاباد در نیمه اول سال تحصیلی 1401-1402 بود. بر اساس دو روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، افراد شرکت کننده در این مطالعه انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها استفاده شد. بر این اساس، نمونه گیری با انتخاب اولین شرکت کننده شروع و تا انتخاب آخرین نفر از ده شرکت کننده که اشباع داده ها صورت گرفت، ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع مضامین اصلی، مضامین فرعی و خوشه بندی مضامین می باشد، استفاده شد. نتایج حاصل از یافته های مصاحبه در باب چالش ها و موانع روش های تربیت دینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه، نتایج حاصل از یافته های مصاحبه در باب چالش ها و موانع محیط یادگیری تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، نتایج حاصل از یافته های مصاحبه در باب چالش ها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه و در نهایت نتایج حاصل از یافته های مصاحبه در باب چالش ها و موانع مشارکتی والدین در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، طبقه بندی شد.

    کلیدواژگان: تربیت دینی، چالش ها و موانع تربیت دینی، مدارس مقطع ابتدایی
  • لیلا محبی *، مریم ملکی، وحید بنیسی صفحات 183-188

    فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمان ها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها در نظر گرفته می شود. سازمانی که قادر به توسعه فرهنگ سازمانی خود نباشد قادر به بقا نخواهد بود و یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری نقش بنیادی در توسعه ی فرهنگ سازمانی در سازمان دارا می باشد. فرهنگ سازمانی الگوی مشترک فکر کردن، احساس کردن و عکس العمل نشان دادن در یک گروه از انسانها می باشد. معمولا واحدهای مختلف درون یک سازمان، فرهنگ های متفاوتی دارند. مدیران با رفتار سازمانی خود، با روش هایی که برای مدیریت بحران ها و رفع مشکلات به کار میگیرند، با مراسم ها و نمادها و تنبیه ها و تشویق ها، نقش مهمی در شکل گیری و تغییر و تعدیل فرهنگ ها ایفا می کنند. در سازمان های آموزشی، فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تولید فرهنگ کارتیمی و دستیابی به مزایای فرایند مشارکت و تشریک مساعی دارد. نظام های آموزشی با توجه به اهداف وماموریت آنان که مهم ترین آن تربیت نیروی انسانی کارآمد برای سایر نهادهای جامعه است از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دانشگاه ها نیز مهمترین و کلیدی ترین سازمان های آموزشی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز های اجتماعی برای کسب و اشاعه دانش و فناوری می باشند. امروزه نظام های مدیریت عملکرد به یکی از ابزار های مهم مدیریتی تبدیل شده است.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمانی، سازمان آموزشی
  • محمدجواد آریان نژاد *، پریوش شهبازی صفحات 189-198

    هدف از تحقیق حاضر پیش بینی رضایت جنسی بر اساس تصویر بدنی و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی در زنان متاهل بود. جامعه آماری این پژوهش1100 نفر از زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره با مشکلات زناشویی در مناطق 1-2 و 3 تهران در سال 1401 بود که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 285 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (رگرسیون خطی چندگانه) استفاده شد.ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه رضایت جنسی لارسون (LSSQ)، پرسشنامه تصویربدنی کش و همکاران (MBSRQ) و پرسشنامه وسواس فکری عملی فوآ (OCI-R) می باشد. نتایج نشان داد که تصویر بدنی و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی در پیش بینی رضایت جنسی زنان متاهل نقش داشت. نتایج ضریب بتا همچنین نشان داد که تصویر بدنی 48/0 و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی 39/0 رضایت جنسی زنان متاهل را پیش بینی می کند. همچنین نتایج نشان داد که تصویر مربوط به خود بدن 21/0، رضایت از بخش های مختلف بدنی 25/0 و نمره کل تصویر بدنی 45/0رضایت جنسی زنان متاهل را پیش بینی می کند. در نهایت شستشو 15/0 ، وارسی17/0 ، وسواس فکری20/0 رضایت جنسی زنان متاهل را پیش بینی می کند. لذا می توان نتیجه گیری کرد که تصویر بدنی و نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی در پیش بینی رضایت جنسی زنان متاهل نقش دارند.

    کلیدواژگان: رضایت جنسی، تصویر بدنی، وسواس فکری- عملی
  • مژگان فریدون نژاد * صفحات 199-215

    اضطراب ریاضی می تواند تاثیر منفی بزرگی بر موفقیت زندگی و رضایتمندی فرد بگذارد و باید آن را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد. معلمان نقش بزرگی در القای حس اضطراب ریاضی به دانش آموزان بازی می کنند و می توانند با اتخاذ روش های به روز و کارآمد تدریس، با این معضل یادگیری در دانش اموزان مقابله نمایند. یکی از روش های تدریس موثر و کارآمد، الگوی تدریس مدیریت آموزش می باشد. هدف اصلی از الگوی تدریس مدیریت آموزش استفاده عملی از نکات کلیدی تعلیم و تربیت مانند خودکارآمدی، خودآگاهی، تدبر، تفکر انتقادی، تفکر منطقی، قضاوت علمی، عادت ورزی به کاوشگری و حل مسیله، رسیدن به سطوح بالای یادگیری و... است تا شاگردان بتوانند مطالب درسی را به شکل مفهومی دریابند و در فکر خود پاینده بدارند. نتایج بررسی اثر تدریس با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری دانش آموزان گروه های گواه و آزمایش، حاکی از معناداری تاثیر استفاده از الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوهای سنتی در یادگیری و مطالعه دانش آموزان و همچنین کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان می باشد. در این پژوهش ضمن معرفی الگوی تدریس مدیریت آموزشی با بیان نتایج تحقیقات انجام شده، اثربخشی این الگوی تدریس نسبت به روش های مرسوم سنتی بررسی می گردد.

    کلیدواژگان: تدریس، الگوی مدیریت آموزش، اضطراب ریاضی، دانش آموز
  • معصومه بهاری جویباری * صفحات 216-224

    هدف این تحقیق بررسی نقش آموزش موسیقی در نظام تعلیم و تربیت با القا ارزش های اخلاقی بر اساس آراء تربیتی افلاطون می باشد. روش تحقیق بصورت پیمایشی نظری و مبتنی بر تحلیل محتوا کیفی و بر اساس مفاهیم مرتبط در این زمینه در متون و کتب مختلف می باشد. مبتنی بر آراء تربیتی افلاطون، موسیقی در تعلیم و تربیت می تواند ارزش ها را در اعماق روح تلقین کند. به ویژه در اوایل کودکی، اولویت افلاطون برای موسیقی در آموزش با لحاظ نمودن ارزش های اخلاقی است. زیرا موسیقی دارای ریتم و صدایی است که ذهن کودکان را نرم می کند. از آنجایی که کودکان تقلیدی هستند، به طور ناخودآگاه موسیقی را جذب می کنند و به تدریج ارزش های اخلاقی را در خود پرورش می دهند. افلاطون در عین حال به جنبه های منفی موسیقی هشدار می دهد. موسیقی که اصول و هنجارهای اخلاقی را انتقال ندهد، به روح کودک آسیب می رساند. وی از این طریق نظارت دولتی و ایجاد سازوکارهایی برای تعیین موسیقی هایی دارای محتوای با ارزش های اخلاقی را پیشنهاد می کند. لذت موسیقی به خودی خود یک هدف نیست؛ بلکه باید آن را تابع غایت دیگری کرد و فضیلت را در جهت آن پرورش داد. تا زمانی که مشخص نشود چه موسیقی باعث هماهنگی احساسات می گردد، شنونده در معرض خطر تاثیر موسیقی قرار می گیرد که لذتی غیرمنطقی را به همراه دارد و او را به جای فضیلت به سمت بدی ها سوق می دهد. افلاطون لذت را به عنوان غایت موسیقی می پذیرد اما اصرار دارد که از آن در خدمت فضیلت استفاده شود.

    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، ارزش های اخلاقی، موسیقی، اندیشه های افلاطون
  • مهدی بابائی * صفحات 225-231

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتماعی معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقه بندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. با توجه به گستردگی و پیشرفت در نظام آموزش وپرورش و نظام های اجتماعی، معلمان نیازمند توانایی های بالقوه ای هستند تا شرایط لازم را برای پرورش خلاقیت و بروز استعداد دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند. یکی از مهارت های موردتوجه معلمان، برخورداری از نقش اجتماعی مناسب است چراکه دانش آموزان بخشی از زمان روزانه خود را در مدرسه و در تعامل با معلمان سپری می کنند و رفتارهای اجتماعی معلم از بعد روانشناسی، اخلاق و... بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد. در فرایند تعلیم و تربیت با توجه به نقش اجتماعی معلم، فقط انتقال معلومات و مهارت های معلمی نیست، بلکه تمام خلقیات، آراستگی ظاهری، صفات و... او به شاگردان منتقل می شود. ارتباط معلم - دانش آموز به عنوان منبع حمایت اجتماعی در یادگیری دانش آموزان نقش مهم و به پیامدهای حاصل از آموزش کمک می کند. بر اساس مطالب گفته شده لازم است که معلم به نقش اجتماعی خود که شامل ویژگی های عاطفی، اجتماعی و... در امر تعلیم و تربیت است، نگاه ویژه ای داشته باشد.

    کلیدواژگان: نقش اجتماعی معلم، تعلیم و تربیت، دانش آموزان
  • نیر محمدزاده *، حسن قلاوندی، محمد حسنی صفحات 232-240

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری توزیعی برخودکارآمدی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان خوی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و همچنین به لحاظ هدف، جزء تحقیقات نظری-کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق، معلمان متوسطه اول شهر خوی در سال تحصیلی 1400-1401 که تعداد آنها 297 نفر شامل (165 مرد و 132 زن) بود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 168 نفر برآورد شد. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه رهبری توزیعی گوردون (2005) از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی معلمان اسچانن موران و وولفولک هوی(2001) 95/0محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری توزیعی بر خودکارآمدی اثر مستقیم معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: رهبری، رهبری توزیعی، خودکارآمدی، معلمان، شهرستان خوی
  • سیده افسانه دارقدسی * صفحات 241-255

    از آنجا که همه انسانها خواهان موفقیت و دستیابی به شرایط بهتری در زندگی هستند ولی تعداد کمی از افراد به شرایط مطلوب دست می یابند، موضوع پژوهش حاضر بررسی میزان اثر بخشی عوامل موثر در موفقیت و تطبیق آنها با قرآن و احادیث است. مهمترین عوامل موفقیت عبارتند ازداشتن حس خوب (شاد مانی)، تلاش و استعداد. هدف این پژوهش ارایه چهارچوبی است برای اینکه افراد، علی رغم همه مشکلات و چالشهای زندگی، همواره حس خوب داشته باشند، چرا که بدون احساس خوب، اغلب اوقات، تمام تلاشها و استعدادها، بی ثمر می مانند. بعلاوه این پژوهش به بررسی میزان اثر بخشی تلاش و استعداد در موفقیت و مقایسه این دو نیز می پردازد. روش این پژوهش مروری و تطبیقی است از این لحاظ تطبیقی است که سعی شده است در بخشهای مختلف که از کتب معتبردانشگاهی ذکر شده است به آیات قرآن و احادیث نیز استناد شود. در بخشی به ویژگیهای افراد موفق پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل موفقیت حس خوب و امید است و سپس تلاش و استعداد، حایز اهمیت هستند که از میان این دو نیز، تلاش از استعداد مهمتر است. چه فراوان است استعدادهای دست نخورده ای که در زیر خروارها خاک، مدفون شده اند! خلاصه اینکه انسان فطرتا برای خودشکوفایی، رشد و کسب موفقیتهای بزرگ، آمادگی دارد ولی اکثر افراد از آن غافل می مانند و بدون آگاهی از تواناییهای خود، به سختی زندگی می کنند و با توجه کردن به کمبودهایشان دچار افسردگی می شوند و همواره چشم به کمکهایی از بیرون دارند و منتظرند کسی از بیرون به یاری آنها بیاید، ولی با دادن بینش به آنها میتوان، توجه آنها را از بیرون، به درون خود معطوف کرد و با ارایه چهارچوبی برای شادمانی پایدار، در برابر چالشهای اجتناب ناپذیر زندگی و توجیه اهمیت سعی و تلاش در کنار کشف استعدادهایشان ، نقش یاری گر داشت.

    کلیدواژگان: شادمانی، تلاش، استعداد، موفقیت، قرآن، احادیث
  • مریم خدمتگذار *، فاطمه ظهیری، سید مجتبی خلیل الهی قوچان عتیق، حسین ظهیری خمارتاش صفحات 256-268

    هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی پیش بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی با توجه به نقش کیفیت ارتباط معلم -دانش آموز بود. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان قوچان در سال تحصیلی 1402-1401 می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از بین کلیه مدارس ابتدایی هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) به صورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه به صورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانش آموزان آن کلاس ها یعنی 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به عنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز سازگاری تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی را پیش بینی می کند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز، سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی را پیش بینی می کند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز، شهرستان قوچان
  • امیرعلی مختاری *، محمداسماعیل موتاب بفروئی، سید سهراب حسینی صفحات 269-283

    در نظام آموزشی هر کشور اهمیت معلمان انکار ناپذیر است. بنابراین رشد مهارت های حرفه ای آنان از وظایفی است که همه نظام های آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. هدف اصلی رشد حرفه ای معلمان بالا بردن کیفیت یادگیری دانش آموزان است. رشد حرفه ای معلمان شامل فعالیت هایی می شود که معلمان در داخل و خارج از مدرسه انجام می دهند و دامنه ای از فرآیندهای رسمی و غیررسمی را تشکیل می دهند و این فرآیندها برای یهبود بخشیدن به مهارت ها، دانش ها و رسیدن به تدریس مطلوب می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف آموزش و پرورش در پرورش شایستگی های حرفه ای معلمان است. این پژوهش به روش تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری بوده و جمع آوری اطلاعات با مراجعه به پایگاه های اینترنتی، مقالات، کتب، اسناد معتبر علمی و منابع الکترونیکی در این زمینه انجام شده است که ضمن بررسی اهداف آموزش و پروش ایران، اهداف تربیتی معلم و متعلم و مفهوم شایستگی حرفه ای معلمان و حیطه های مربوط به آن ذکر شده است چرا که معلم عامل اصلی در اجرای تحولات و نوآوری های تربیتی است و کیفیت تدریس او مهم ترین عامل در افزایش پیشرفت و موفقیت دانش آموزان می باشد. بر این اساس رشد و توسعه حرفه ای معلمان از ضروریات اهداف آموزش و پرورش می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، شایستگی حرفه ای معلم، اهداف آموزش و پرورش