فهرست مطالب

مطالعات نوین بانکی - پیاپی 17 (زمستان 1401)

نشریه مطالعات نوین بانکی
پیاپی 17 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/22
  • تعداد عناوین: 5
|
  • امیرحسین میراشرفی صفحات 7-27

    با ظهور تکنولوژی بلاکچین، مفهوم توکن های بی همتا (NFTs) به صورت گسترده ای در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. NFTs به عنوان اثری دیجیتالی با ارزشی خاص به بازار عرضه می شوند و به کاربران امکان خرید و فروش این اثرها را می دهند. با توجه به اینکه تکنولوژی بلاکچین به عنوان یک روش امن و شفاف برای ثبت تراکنش ها مطرح شده است، استفاده از آن در تحول و توسعه بازار NFTs بسیار موثر است. در این مقاله، به بررسی تاثیر تکنولوژی بلاکچین بر کاربرد توکن های بی همتا و سرمایه گذاری در آنها پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: تکنولوژی بلاکچین، توکن های بی همتا، NFTs، سرمایه گذاری، اثر دیجیتالی
  • پوریا محمدی صفحات 29-56

    امروزه طی معاملاتی که انسان ها با یکدیگر انجام می دهند، برای اطمینان بخشیدن به این معاملات و جلب اعتماد طرف معامله، به وجود برخی تضامین نیاز است. به همین خاطر، ابزارهای قانونی وجود دارد که افراد می توانند به منظور تضمین قرارداد ارایه دهند. و یکی از این موارد ضمانت نامه بانکی است. ضمانت نامه بانکی، قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده حسب درخواست متقاضی تعهد می کند که عندالمطالبه یا در سررسید معینی، مبلغ معینی را از بابت موضوع خاصی که مربوط به متقاضی است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند. در مقابل و در حالی که اعتبار اسنادی تجاری به عنوان یک ساز وکار مطمین برای پرداخت ثمن به ذینفع عمل می کند؛ کاربرد اعتبار اسنادی تضمینی، حمایت از ذینفع در صورت عدم اجرای تعهد ناشی از معامله پایه یا اجرای ناقص آن است. از این رو و به لحاظ آثار، اعتبار اسنادی تضمینی مشابهت فراوانی با ضمانت نامه بانکی دارد. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به بررسی مقایسه ای وجوه ضمانت نامه های بانکی با سایر اعتبارات اسنادی و اعتبارنامه های تضمینی پرداخته شده است. روش تحقیق در پژوهش کنونی از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری داده ها فیش برداری و بهره از منابع کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: ضمانت نامه بانکی، اعتبارات اسنادی، اعتبارات تضمینی، اجرای تعهد مالی
  • محمدعلی راشدی*، محمد اکبری اسحق وندی صفحات 57-74

    فروشگاه ها و بانک ها برای جذب مشتری، تبلیغات مختلفی انجام می دهند. یکی از راهکارهای جذب مشتری توسط بانک ها و فروشگاه ها، دادن جایزه از طریق قرعه کشی است. این نوشتار در پی پاسخ به این سوال است که این قرعه کشی چه حکمی دارد و به تبع این قرعه کشی، جایزه ای که داده می شود، آیا ملک شخص برنده می شود یا نه؟ در این پژوهش از ابزار مطالعه ی کتابخانه ی در گردآوری اطلاعات و از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. این نوع قرعه کشی در بانک ها را تحت عنوان ماهیت قرض بررسی کردیم. اگر سپرده گذار شرط قرعه کشی بکند اشکال دارد اما اگر چنین شرطی نکند اگر چه علم به قرعه کشی داشته باشد اشکال ندارد. نسبت به قرعه کشی فروشگاه ها نیز اگر جایزه توسط خریداران تامین شود چون حاوی برد و باخت می شود اشکال دارد اما اگر خود فروشگاه یا شخص ثالثی متقبل هزینه جایزه باشد این نوع قرعه کشی نیز اشکالی ندارد.

    کلیدواژگان: حکم، قرعه، جایزه، بانک، فروشگاه
  • مهدی ابراهیم زاده*، دکتر حسینعلی تقی پور صفحات 75-87

    گواهی اعتبار مولد (گام) یکی از جدیدترین نوآوری های نظام پولی- مالی در راستای تامین مالی زنجیره تامین سرمایه در گردش محسوب می شود. که برخلاف چک اولیه، این اوراق بازارپذیر بوده و فروشنده نهاده می تواند از آن ها به چند صورت استفاده کند. اولین حالت آن است که این اوراق را تا سررسید نگه داشته و قیمت اسمی اوراق را دریافت کند. دوم تنزیل این اوراق در بازار ثانویه و دستیابی به وجوه نقد است. سوم این است که واگذاری آن ها جهت تسویه بدهی به سایر سطوح زنجیره تامین است. لذا بر این اساس اوراق گام ظرفیت بالایی جهت ایجاد نقدینگی در زنجیره تامین را دارا است. مقاله حاضر ضمن بررسی ماهیت و چالش های اوراق گام توجه خاصی به نقش آن در چرخه ی زنجیره-ی تامین سرمایه در گردش داشته و در نهایت توصیه های لازم جهت استفاده بهینه از اوراق گام را بیان می دارد.

    کلیدواژگان: اوراق گام، سند تجاری، تنزیل، تامین مالی اهرمی و ضمانت
  • گرشاسب فرجی صفحات 89-99

    همانطور که می دانیم بهترین رویه برای وصول مطالبات بانکها، ایجاد بستر مناسب است، بدین معنا که اختیارات ویژه ای برای بانکها طراحی و تدوین شود تا فرایند وصول مطالبات را در شرایط کنونی تسریع نمایند، ضمن اینکه استفاده از خدمات شرکت های وصول مطالبات، صرفه جویی وقت و هزینه بانکها را در پی دارد. افزایش حجم مطالبات معوق شبکه بانکی یکی ازمهمترین موضوعات مورد توجه مدیران بلندپایه اقتصاد کشور طی سالهای اخیر بوده است. بازتاب آمارهای منفی منتشره در این خصوص (هرچند غیر دقیق و اغراق شده) بر ذهنیت مردم و فعالان اقتصادی کشور باعث شده تا مقوله مطالبات بانکها در ایران جدا از جنبه های مالی و اقتصادی، ابعاد رسانه ای نیز پیدا کند . هرچند باید به این واقعیت مهم نیز توجه داشت که وجود مطالبات بانکی موضوعی نیست که تنها مختص به کشور ما باشد، بلکه در نظام بانکی سایر کشورها نیز بحرانهای اقتصادی و تغییر شرایط بازار کسب و کار ، بانکها را در دریافت منابع خود از وام گیرندگان دچار مشکل ساخته است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به راهکارهای اصولی در راستای پیشگیری از ایجاد معوقات بانکی در نظام بانکداری کنونی بپردازیم.

    کلیدواژگان: تسهیلات بانکی، معوقات بانکی، وام، نظام بانکداری، بانکداری اسلامی