فهرست مطالب

نشریه پژوهش های سیاسی و بین المللی
پیاپی 40 (آذر 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • علی باقری دولت آبادی، محمد مجاهدزاده، مسعود محمدی، سید اصغر باقری نژاد صفحات 1-23

    یکی از موضوعات بحث برانگیز در داخل عراق و در سطح منطقه خاورمیانه، موضوع استقلال طلبی کردهای عراق است. اعلام یک طرفه این استقلال و برگزاری رفراندوم از سوی دولت اقلیم کردستان در سال 2017 منجر به مخالفت دولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه گردید به نحوی که خیلی زود این اعلام استقلال با شکست مواجه شد. پژوهش حاضر قصد دارد ضمن توضیح مواضع کشورهای همسایه عراق درخصوص اعلام استقلال کردهای این کشور، به دلایل این مخالفت و نگرانی ها بپردازد. همچنین توضیح سیاست روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و اسراییل در قبال استقلال طلبی کردها از دیگر اهداف پژوهش حاضر خواهد بود. یافته های پژوهش نشان می دهد دغدغه های امنیتی و نگرانی نسبت به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، مهمترین عامل مخالفت این دولت ها با تشکیل کردستان مستقل بوده است؛ این در حالی است که سایر بازیگران فرامنطقه ای کوشیده اند با اتخاذ مواضعی دوپهلو از این موضوع به عنوان ابزاری برای تامین منافع ملی خود سود جویند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیلی- توصیفی است و منابع به شیوه کتابخانه ای گرداوری شده است.

    کلیدواژگان: کرد، کردستان عراق، استقلال، ایران، ترکیه، سوریه
  • روانبخش محمدی پشتهانی، اصغر پرتوی، ابوالقاسم طاهری صفحات 25-55

    تکنولوژی ارتباطات با رشد عظیم و چشمگیری روبه رو شده است. این تحولات حامل پیامدهای مهمی هم برای ارتباطات و هم برای روابط اجتماعی اند. انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی نوید جهشی بزرگ رو به جلو را می دهد. هر فرد با در اختیار داشتن حداقل امکان از جمله یک گوشی تلفن همراه می تواند نقش اثر گذاری در فضای ارتباطی داشته باشد و جریان یک سویه اطلاع رسانی را بشکند. به اعتقاد صاحب نظران ارتباطات، شبکه های اجتماعی باعث شکل گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است، مفاهیمی که در گذشته ای نه چندان دور دستیابی و تحقق آن در حد یک رویا بود. این جهش و دگرگونی در دنیای ارتباطات سوالات زیادی را در اذهان متبادر می سازد از جمله اینکه تاثیر اجتماعی و فرهنگی رسانه های جدید چه خواهد بود؟ پی آمدهای ظهور رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی چیست؟ ابزار و شیوه های جدید ارتباطی چه تاثیری بر فرایند ارتباطات رسمی خواهد داشت؟ از این رو در مقاله حاضر، محقق، با استفاده از روش توصیفی - اسنادی، نقش شبکه های اجتماعی در شکستن انحصار رسانه ای دولت های را از نگاه نظریه پردازان ارتباطات اجتماعی مورد تحلیل و بررسی و مداقه قرار داده است.

    کلیدواژگان: رسانه، شبکه های اجتماعی، انحصار رسانه ای دولت ها
  • عارف ضرغامی، محمدحسن شیخ الاسلامی صفحات 57-78

    هدف این پژوهش تحلیل و تبیین نظم امنیت منطقه ای مطلوب ترکیه در غرب آسیا می باشد. سوال اصلی مقاله این است که چه نوع نظمی در مجموعه امنیت منطقه ای غرب آسیا مطلوب و تامین کننده امنیت و منافع نسبی ترکیه است و واقعیت های ساختار قدرت در این مجموعه چگونه بر رفتار سیستمیک ترکیه تاثیر گذارده است؟ فرضیه مقاله مدعای آن است که بر اساس دکترین عمق استراتژیک احمد داوود اوغلو، نظم مطلوب ترکیه در منطقه غرب آسیا برتری جویی و هژمونی گرایی است، اما واقعیت های ساختار قدرت و منافع قدرت های خارج از مجموعه امنیتی در منطقه غرب آسیا، ترکیه را مجبور به پیاده سازی راهبرد موازنه در برابر کشورهای این منطقه نموده است. به گونه ای که در عمل می توان چرخه ای معیوب از هژمونی گرایی تا موازنه سازی را در سیاست خارجی این کشور پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه از سال 2002 تا به امروز مشاهده نمود. روش تحقیق توصیفی- تبیینی بوده و دامنه آن نیز از حیث مکانی غرب آسیا و از نظر زمانی نیز سال های میان 2002 تا 2018 را در بر می گیرد.

    کلیدواژگان: ترکیه، حزب عدالت و توسعه، غرب آسیا، موازنه سازی، نظم امنیتی منطقه ای، هژمون گرایی
  • مهدی لکزی، حجت الله درویش پور*، اسدالله اطهری، مرتضی محمودی صفحات 79-100

    مدرنیزاسیون دوره پهلوی در قریب به اتفاق تحلیل ها «مدرنیزاسیون از بالا به پایین» توصیف می شود. یعنی دولت با برنامه ریزی آن را موجب شده است. گر چه این تحلیل ها بخش مهمی از ماجرا را نشان می دهند، اما به نظر ناقص می رسند. نخست اینکه؛ دولت پهلوی در انتخاب پروژه مدرنیزه کردن کشور صاحب اراده کامل نبوده و قرار گرفتن در دل تحولات منطقه نقش مهمی در این میان داشته است. دوم اینکه؛ نقش نخبگان در این مدرنیزاسیون اغلب نادیده گرفته می شود. بر این اساس؛ در پژوهش پیش رو این سوال اصلی مطرح می شود که؛ تاثیر نخبگان فکری و نخبگان ابزاری بر مدرنیزاسیون عصر پهلوی چگونه بوده است؟. فرضیه مقاله با بهره گیری از نظریه «نخبه گرایی پاره تو و موسکا» اینگونه بیان می کند که «در عصر پهلوی نخبگان فکری به دلیل اشتراک نظر با نخبگان ابزاری در حمایت از نوسازی و مدرنیسم، مبادرت به تولید اندیشه و مشروعیت بخشی به اقدامات رضا شاه و محمدرضا شاه در مسیر مدرنیزاسیون کشور نمودند اما به تدریج نخبگان فکری در روندهای دیوانسالاری و بوروکراسی جذب و ادغام شدند و به مثابه کارگزارانی خنثی و یا محافظه کار در خدمت اقدامات رضا شاه و محمدرضا شاه قرار گرفتند. بدین ترتیب تاثیر نخبگان عصر پهلوی بر مدرنیزاسیون، به دلیل عدم توازن در ابعاد مدرن سازی، ساختار سیاسی استبدادی و فقدان نظام تصمیم گیری جمعی با موفقیت همراه نبود.» تکنیک گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: نخبگان فکری، نخبگان ابزاری، پهلوی، مدرنیزاسیون، ایران
  • تکتم موسوی، محمود جلالی، لیلا رئیسی صفحات 101-125

    فضا بعنوان یکی از عرصه های جدیدالظهور علمی و تکنولو‍ژیک عصر ما نیاز مند توجه ویژه اندیشمندان حقوق بین الملل به منظور تنظیم ساز و کار حقوقی نحوه فعالیت دولتی و غیر دولتی در فعالیتها و اکتشافات فضایی و مسیولیت بین المللی آنها در قبال این فعالیت هاست. اگر چه تاکنون پنج معاهده بطور اخص به مقولات مربوط به حقوق فضا پرداخته اند و در همین راستا معاهده فضای ماوراء جو در چند ماده و اختصاصا کنوانسیون مسیولیت بین المللی 1972 نقطه عطفی درتدوین مکانیزم مسیولیت بین المللی در فضای ماوراء جو بشمار می روند بویژه اینکه کنوانسیون اخیر نقطه آغازین مهمی برای ورود نظام «مسیولیت مطلق» در حقوق بین الملل فضا محسوب می گردد. اما به دلیل کاستی های موجود در این کنوانسیون ها خصوصا کنوانسیون مسیولیت، هنوز زمینه های بسیار زیادی باقی مانده اند که رسیدگی به آنها لازمه اصلی هموار سازی زیر ساخت حقوقی برای گسترش فعالیتهای بشر در فضای ماورای جو خواهد بود.

    کلیدواژگان: فضا، مسئولیت بین المللی دولت، معاهده، کنوانسیون مسئولیت، مسئولیت مطلق
  • سحر قاسمی گرمی، اکبر وروایی صفحات 127-145

    تعلیق فرآیند کیفری از مباحث مهمی است که به منظور عدم دخالت حقوق کیفری یا مداخله حداقلی آن در فرآیند رسیدگی، مورد توجه صاحب نظران حقوق کیفری قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش تبیین تعلیق فرآیند کیفری، در مرحله قبل از صدور حکم بوده و در جهت پاسخ به این سوال می باشد که چه شرایط و آثاری بر نهادهای تعلیق کیفر در مرحله پیش از دادرسی حاکم است؛ این مرحله به لحاظ آن که هنوز برچسب مجرمیت بر بزهکار الصاق نگردیده، از اهمیت شایانی برخوردار است، تا با به کارگیری سیاست جنایی کارآمد و متناسب نمودن تعقیب و رسیدگی با شخصیت مرتکب، از توالی فاسد برچسب زنی بر شخص و درگیر نمودن وی در سیستم عدالت کیفری جلوگیری به عمل آید؛ البته نباید از این امر غافل بود که آن چه قانون را در سرنوشت مرتکبان جرایم و جامعه موثر می سازد، رویکرد مثبت یا منفی قضات و حقوق دانان نسبت به نهادهای جدید است و قاضی به هنگام اعمال قواعد حقوقی باید به محتوای ارزشی آنها و این که اجرای آن تامین کننده عدالت می باشد یا نه توجه کند.

    کلیدواژگان: فرآیند کیفری، عدالت کیفری، تعلیق تعقیب، میانجی گری، ترک تعقیب
  • علی نامدار، احمد بخشایشی اردستانی، ناصر رضایی صفحات 147-166

    در عصر جهانی شدن، فاکتورهای موثر بر اقتدار کشورها در عرصه بین المللی بسیار متنوع اند. برخی از این ها ملموس و برخی ناملموس و از اجزاء قدرت نرم به شمار می روند. در چنین وضعیتی، یکی از پیش ران های اقتدار و قدرت نرم، صنعت توریسم و گردشگری بین المللی است. جمهوری اسلامی ایران می تواند از این قابلیت استفاده کند تا ضمن افزایش اقتدار خویش، چهره واقعی ایران را که پس از انقلاب اسلامی ناامن معرفی شده است، با استفاده از ظرفیت های گردشگری، از طریق دیپلماسی فرهنگی به جهانیان عرضه نماید. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و مصاحبه با مسیولین ذیربط سعی شده است تا نقش توریسم در بالابردن اقتدار از طریق دیپلماسی فرهنگی را مورد بررسی قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد گسترش توریسم، در افزایش اقتدار کشورها و همچنین در همگرایی فرهنگی و در تعمیق روابط بین دولت ها و ملت ها تاثیر زیادی دارد و این امر، به ویژه در دو دهه اخیر مورد توجه تصمیم گیران نظام قرار گرفته و در سیاست های کلان کشور توجه جدی به آن شده است لیکن این موضوع نیازمند سیاستگذاری دقیق و همچنین حمایت دولت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری می باشد.

    کلیدواژگان: اقتدار، قدرت نرم، نظام بین الملل، دیپلماسی فرهنگی، توریسم
  • لیلا استیری، حسین تفضلی، علیرضا سلطانی صفحات 167-196

    یکسونگری درباره مسایل زنان در جوامع غربی وشرقی همواره با شدت وضعف همراه بوده است. جنبش فمنیسم در غرب از جمله جنبش هایی است که تلا ش نموده با استفاده از خلاء موجود، به طرح مباحث جنسی وجنسیتی در قلمرومتافیزیک، معرفت شناسی، و ارزش شناسی پرداخته و در این زمینه علاوه بر گسترش محتوای خود در حیطه های مذکور در قلمرو جغرافیایی بسیاری از کشورها از جمله کشور ما نفوذ نماید. نوشتار حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به این سوال پاسخ دهد چه گونه از بازخوردها نسبت به جریان فمنیسم در ایران بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است؟ پژوهش نشان می دهد در کشور ما ایران به خصوص بعد از انقلاب اسلامی نسبت به بروز وظهور این جنبش بازخوردهایی وجود داشته که در میان این بازخوردها دوگونه بازخورد و به عبارتی دو رویکرد نواندیشانه مبتنی بر برابری جنسیتی وهمچنین رویکرد انتقادی مبتنی برعدالت جنسیتی شناسایی شده است .

    کلیدواژگان: فمنیسم، انتقادی، نواندیشانه، رادیکال، لیبرال
  • منیر خلقی، حسین شریفی طراز کوهی، محمدحسین رمضانی قوام آبادی، علیرضا ظاهری صفحات 197-218

    میراث فرهنگی جزیی جدایی ناپذیر از تمدن بشری است که با هویت بشری ارتباط می یابد. به همین سبب، تعهد بر حمایت و حفاظت از آن توسط دولت ها، فراتر از آنچه که در حقوق موضوعه در نظر گرفته شده است، می باشد. ساز وکارهای پیش بینی شده برای حمایت از میراث فرهنگی در چارچوب سازمان های بین المللی از قبیل یونسکو با شناسایی میراث فرهنگی به عنوان میراث مشترک بشری در قالب کنوانسیون های مربوطه شاهدی بر این مدعا است. به همین منظور حمایت موثر از میراث فرهنگی با ابتناء بر ماهیت حقوق بشری آن سازگارتر است. ارایه مفهوم حق بر میراث فرهنگی به عنوان یک تعهد ایجابی و در عین حال سلبی برای دولت ها، برای مقابله با تهدیدها و آسیب هایی که امروز میراث فرهنگی را به مخاطره می اندازد، امری ضروری است که باید در پرتو همکاری دولت ها و مشارکت شهروندان لازم است در سیاستگذاری های حقوقی دولت ها مورد توجه قرار گیرد.با در نظر داشتن این انگاره ، میراث فرهنگی به عنوان یکی از مصدایق بارز فرهنگ، با حقوق فرهنگی ارتباط می یابد که این ارتباط در ملازمت با سایر نسل های حقوق بشری و برنامه ریزی و تاکید در سیاست گذاری های حقوقی امکان حمایت موثر تر از آن را نیز فراهم می آورد.

    کلیدواژگان: سیاستگذاری های حقوقی، میراث فرهنگی، حمایت، حقوق فرهنگی، حق بر میراث فرهنگی
  • دانیال رضاپور، مهدی هدایتی شهیدانی، عسگر صفری صفحات 219-241

    جدایی کریمه از اوکراین و ضمیمه شدن آن به قلمرو فدراسیون روسیه، جنگ روسیه با گرجستان و به رسمیت شناختن مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی به عنوان نشانگان زبان شناختی تداعی کننده این امر است که روسیه به دنبال بسط هر چه بیشتر حوزه نفوذ خود در خارج نزدیک است. از طرف دیگر هدف مقاله القای این امر است که با توجه به اینکه اراده سیاست گذاران روسیه در جهان پسا تاریخی، همچنان بر دو عنصر ذهنیت تاریخی و ایدیولوژیکی ترسیم شده است، اجرای یک راه حل منطقه ای برخلاف منافع روسیه امکان پذیر نمی باشد. سوال مقاله اینگونه بیان می شود که رویه شالوده شکنی و برخلاف منافع روسیه در خارج نزدیک چه پیامدهایی برای کشورهای اوکراین و گرجستان در پی داشته است؟ با کمک از گزاره های زبان شناختی تلاش کشورهای مذکور برای جدایی از مجموعه امنیتی مرکز گرایانه به رهبری روسیه پیامدی جز جدایی کریمه از اوکراین و حمایت کرملین از مناطق خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی برای گرجستان نداشته است.

    کلیدواژگان: سیاستگذاری های حقوقی، میراث فرهنگی، حمایت، حقوق فرهنگی، حق بر میراث فرهنگی
  • صمد عزتی غریب دوستی، صمد قائم پناه صفحات 243-260

    گسترده شدن تعهدات دولت ها در جهت تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمت ها، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، مخارج دولت را با روندی صعودی مواجه کرده است که دولت ها را بر آن می دارد تا از راه های گوناگون به تامین مالی آن اقدام نمایند. در نتیجه می توان مالیات را به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمد دولت ها شناخت که همیشه مورد توجه دولت ها بوده است. با توجه به نقش تعیین کننده مودیان در فرآیند مالیات، نارضایتی و بی اعتمادی آنها، عواقبی چون بی میلی مودیان به پرداخت مالیات، فرار از پرداخت مالیات و در نتیجه کاهش این منبع درآمدی دولت را در سال های اخیر در پی داشت. از این رو قانون گذار بر آن شد که به اصلاح قوانین مالیاتی بپردازد که همین امر نیز باعث شد قوانین مالیاتی چندین بار مورد تغییر و اصلاح قانون گذار واقع گردد. در پژوهش حاضر به بررسی اصولی که قانون گذار در هنگام وضع قانون مالیات های مستقیم تقریبا آن را نادیده گرفته است می پردازیم. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی می باشد که در این روش محقق علاوه بر تصویرسازی آنچه هست به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسیله و ابعاد آن می پردازد و سپس جزییات مربوط به مسیله تحقیق خود را با گزاره های کلی مربوطه ارتباط می دهد و به نتیجه گیری می پردازد. قوانین مالیاتی به طور کلی با چالش های متعددی از جمله ابهام و نارسایی، فقدان شفافیت، عدم ثبات به لحاظ تغییرات مکرر و زود هنگام قانونی مواجه بوده اند. افزایش این گونه منابع به دلایلی چون عدم انتشار، عدم امکان دسترسی عمومی به آنها و اراده سازمانی خود سبب پیچیدگی نظام مالیاتی و عدم امکان ارتباط مناسب مودیان و شهروندان با آن می گردد.

    کلیدواژگان: فرار مالیاتی، مالیات، حقوق مالی، مالیات بردرآمد، فساد مالی، منبع (پایه) مالیاتی
  • محمد فیض، سید پدرام خندانی صفحات 261-283

    هدف از انتخاب این موضوع بررسی استاپل مالکانه و استاپل عهدی در حقوق انگلستان و جایگاه آن در حقوق ایران می باشد که به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است. و در نتیجه در پی این سوال هستیم که بدانیم قاعده استاپل در حقوق انگلستان چیست؟ فرضیه آن این است که قاعده اصل منع تناقض گویی و اقدام و ادعا برخلاف اظهار یا عمل قبلی است و دارای سابقه طولانی و جایگاه ریشه داری در حقوق کامن لا و انگلستان است که از قواعد مبتنی برانصاف و در راستای اجرای بهتر عدالت است که در هر نظام حقوقی از جمله حقوق ایران می تواند کارگشا باشد. در حقوق انگلستان و حقوق ایران استاپل می تواند مبنای دادرسی عادلانه و منصفانه باشد. استاپل مانع از ارایه دلیل مخالف است. استاپل در حقوق انگلستان به دو دسته استاپل های ناشی از کامن لا (استاپل های حقوقی) و استاپل مبتنی بر انصاف (استاپل ناشی از رفتار) تقسیم می گردد. در فقه و حقوق ایران نیز مصادیق متعددی از کاربرد این قاعده دیده می شود؛ قواعد اتلاف، تسبیب، احترام به مال مردم، قاعده منع انکار پس از اقرار، ممنوعیت عدول از ایجاب، اعتبار امر مختومه از نمونه های آن می باشد.

    کلیدواژگان: استاپل، مالکانه، عهدی، انگلستان، ایران
  • فاطمه میر عباسی، احمد ساعی، علیرضا ازغندی صفحات 285-309

    مقاله درصدد فهم تاثیر ماهیت دولت بر شکلگیری دیوانسالاری مدرن در ایران از منظر جامعه شناسی سیاسی است. در واقع، این بررسی نشان دهنده آنست که چگونه دیوانسالاری مدرن از ساختار اجتماعی و ساخت یک نظام سیاسی و عوامل آن تاثیر می پذیرد؟ فرض نویسندگان بر این است که نظام اداری دربازه زمانی1300-1320 بر مبنای نظامی عقلانی- قانونی مطابق با ویژگیهای ایده آل وبری شکل گرفته است که هم از نظر کارکنان و هم از نظر نقش و کارکردها و روش های اجرایی با نظام اداری سنتی و پاتریمونیال دوره قاجار تفاوتی آشکار دارد. اما گرایش رضاشاه به الیگارشی در اواخر حکومتش باعث شد تا نتواند در کنار ساختار مطلوب اداری ساختار سیاسی مطلوبی داشته باشد. در نتیجه بدون حمایت مردم شخصیت و حکومتش تضعیف شد. در نهایت با درگیری جنگ جهانی دوم و اشغال کشور توسط بیگانگان و بر کناری و تبعید وی برنامه های رو برشد نظام دیوانسالاری نیز برای مدتی متوقف شدند.

    کلیدواژگان: دولت، بوروکراسی، فساد اداری، توسعه
  • محمدمهدی قاسمی علی آبادی، حسین مسعودنیا، سید جواد امام جمعه زاده صفحات 311-335

    تحولات اخیر خاورمیانه و تبدیل این تحولات به بحرانی غیر قابل حل دارای زمینه ها و علل مختلفی است یکی از مهمترین علل بروز بحران هویت و بحران در فرایند دولت ملت سازی می باشد. در این چند دهه رابطه میان "هویت" و سیاست مورد بحث نظریه پردازان در رشته های سیاسی و روابط بین الملل قرار گرفته است. گروه های قومی هویتی به عنوان یکی از بازیگران، اهمیت فزاینده ای در سیاست های داخلی و بین المللی یافته اند. این گونه گروه ها می توانند مشروعیت دول را زیر سوال ببرند، به کارهایی در فراسوی مرزهای رسمی دست یازند و با برخورداری از حمایت های بین المللی، توجه نیروهای خارجی را جلب کنند. چنین کارهایی هرچند شاید مایه سرنگونی دولت ها نشود، ولی می توانند دگرگونی های چشمگیر در سیاست های داخلی پدید آورد و اسلوب روابط بین المللی را نیز دگرگون کند. در واقع می توان گفت که تنش های هویتی- قومی در بیشتر موارد برآیند تعامل های پیچیده عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. محدوده این پژوهش از نظر موقعیت مکانی مربوط به تحولات سیاسی و اجتماعی عراق و سوریه و فرایند شکل گیری گروه ها و جریان های افراطی و بنیادگرا می باشد. محدوده زمانی تحقیق مربوط به پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا در سال 2003 تا به حال و تحولات سیاسی و اجتماعی که در سوریه پس از مرگ حافظ اسد در سال 2000 و روی کار آمدن بشار اسد در نظر گرفته شده است.

    کلیدواژگان: بنیادگرایی تکفیری داعش، ساختارهای اجتماعی، سوریه، عراق، بحران هویت
  • فرهاد مردانی، فاضل شجاعیان، محمدکاظم کاوه پیشقدم صفحات 337-363

    در نظام سیاسی عربستان قدرت در دست آل سعود است. نظام سیاسی در عربستان سعودی، پادشاهی است و حکومت در فرزندان پادشاه بنیان گذار (عبدالعزیز بن عبد الرحمن بن فیصل آل سعود) موروثی است. ماهیت ساختار قدرت در این کشور منحصر به فرد است و همه چیز در خاندان آل سعود خلاصه می شود. پادشاه اصلی ترین و تعیین کننده ترین کانون قدرت و عنصر موثر ساختار قدرت سیاسی کشور بوده و در راس ساختار سیاسی قرار دارد. پادشاه ، نخست وزیر، فرمانده کل قوا ،رییس تشکیلات مجریه، قانون گذاری و قضایی این کشور بوده و اختیارات آن بسیار گسترده است. پادشاه از جریان آل سعود بوده و باید در راستای منافع خاندان آل سعود اقدام نماید.اولین و موثرترین گروه قدرتمند در عربستان سعودی را خانواده سلطنتی تشکیل می دهد.این خاندان به طور مختصر (آل سعود) نام دارد ولی همین عنوان مختصر دارای انشعابات متعددی است. لذا سوال اصلی مقاله به این پرداخته که مهم ترین تغییرات سیاسی در ساختار عربستان در دوران ملک سلمان چه مواردی را در بر میگیرد؟ که فرضیه محتمل است تغییر در برخی مناصب حکومتی و وزارتی و هم چنین انحالل بسیاری از شوراها و هیات های گذشته از مهم ترین تغییرات سیاسی در دوران ملک سلمان می باشد.

    کلیدواژگان: نظام سیاسی، پادشاه، عربستان سعودی، ملک سلمان
  • مصطفی مرادی، فریبا شایگان، منیژه نویدنیا صفحات 365-383

    ظهور داعش در چند سال اخیر توجه بسیاری از صاحب نظران را بیش از پیش به چرایی تشکیل چنین گروه هایی جلب کرده است و شناخت زمینه ها و تحولات سیاسی که در کشور عراق در ظهور داعش موثر بود حایز اهمیت است. این پژوهش با توجه به ضرورت تحلیل های جامعه شناسانه که کمتر مورد توجه قرار می گیرند با هدف تبیین جامعه شناختی تحولات سیاسی تاثیرگذار برظهور داعش در دوران پر تنش نخست وزیری نوری المالکی انجام شد. پژوهش حاضر به شیوه کیفی- اکتشافی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گردید. جامعه آماری تحقیق 12 تن از صاحب نظران حوزه عراق بودند که با شیوه نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری باز صورت گرفت. این پژوهش در کنار عوامل متعددی که به شکل گیری داعش در عراق منجر شد نیم نگاهی به تحولات دوره نوری مالکی می پردازد و26 عامل سیاسی عامل سیاسی موثر بر ظهور داعش از این منظر در عراق را شناسایی نمود. [1] - این مقاله برگرفته از رساله دکتری مصطفی مرادی با عنوان "زمینه های اجتماعی و تاریخی شکل گیری داعش در عراق" با راهنمایی دکتر فریبا شایگان و مشاور دکتر منیژه نویدنیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: تحولات سیاسی، داعش، عراق، نوری مالکی
|
  • Ali Bagheri Dolatabadi, Mohammad Mojahedzadeh, Masoud Mohamadi, Seyed Asghar Bagherinejad Pages 1-23

    One of the most controversial issues within Iraq and throughout the Middle East is the issue of Iraqi Kurds' independence. The unilateral declaration of independence and the referendum by the KRG in 2017 led to opposition from the Iraqi Administration and neighboring countries, that way the declaration of independence was soon rejected. The present study intends to explain the views of Iraq's neighbors regarding the declaration of independence of the Kurds of Iraq, also the reasons of this opposition and their concerns. Explaining the policies of Russia, the European Union, the United States and Israel towards the independence of the Kurds will also be among the aims of the present study. The findings show that security concerns about the territorial integrity of the region have been the main cause of opposition by these states to the formation of an independent Kurdistan, while other transnational actors have sought to adopt ambiguous positions and take advantage of this issue as a means of securing their national interest. The method of research in this research is analytical-descriptive and the resources are collected in library method.

    Keywords: Kurd, Iraqi Kurdistan, Independence, Iran, Turkey, Syria
  • vanbakh Mohammadi Poshtehani, Asghar Partovi, Abolgasem Taheri Pages 25-55

    Communication technology has seen tremendous growth. These developments have important implications for both communication and social relations. The information and communication revolution promises a big leap forward. Anyone with the least opportunity, including a mobile phone, can play a role in influencing the communication space and breaking the flow of information. According to communications experts, social networking has shaped concepts such as intimacy and trust in cyberspace, concepts that in near past has been a dream to achieve them.  This shift in the communications world raises many questions, including what will be the social and cultural impact of the new media?  What are the consequences of the emergence of new media and social media? What impact will new communication tools have on the formal communications process?Therefore, in the present paper, the researcher, using a descriptive-documentary approach, analyzes and examines the role of social networks in breaking the media monopoly of governments from the perspective of social communication theorists.

    Keywords: Media, Social networks, The monopoly of governments
  • Aref Zarghami, MohammadHasan Sheikhol Eslami Pages 57-78

    The purpose of this study is to analyze and explain the desirable Regional Security Order of Turkey in West Asia. The main question of the paper is that: what kind of order in West Asian regional security is desirable and provides security and relative benefits of Turkey and how realities of power structure in this Security Complex has influenced on Turkey's systemic behavior? The hypothesis of the paper is that: According to the strategic depth doctrine, Turkey's desirable order in the West Asian region is hegemony, but The realities of the power structure and the interests of trans-regional powers have caused this country adopts a balancing strategy against the countries of this region. So that, we can be seen defective cycle from hegemony to balancing in foreign policy of Turkey after came to power the Justice and Development Party. The research method is descriptive-explanatory and its scope, geographically, includes West Asian and in terms of time, includes 2002-2019.

    Keywords: balancing, hegemony, Justice, Development Party, Regional Security Order, Turkey, West Asia
  • Mehdi lakzi, hojat Darvishpur, asadolah Athary, Morteza Mahmodi Pages 79-100

    Modernization of the Pahlavi era is roughly described as "top-down modernization". Indeed, the government has planned it. Although these analyses represent an important part of the story, they appear incomplete. First, it seems that the Pahlavi government did not have the willing to undertake the project of modernization in the country. Second, the role of the elite in modernization is often overlooked. Accordingly, the main question raised in the present study is: "How has the intellectual elite and the instrumental elite undertaken the project of the modernization during the Pahlavi era?" The hypothesis of the article states that “in Pahlavi era, intellectuals sharing views with elites in support of modernization, tried to legitimize the actions of Reza Shah and Mohammad Reza Shah. However, intellectual gradually became absorbed in the bureaucratic processes and became the neutral agents of them. Thus the interaction between the elites and the Pahlavi rulers was not successful because of their superficiality, imbalance in aspects of modernization, authoritarian political structure and lack of decision-making system”. The data collection technique is a library study.

    Keywords: Intellectual Elite, Tool Elite, Pahlavi, Modernization, Iran
  • Toktam Mousavi, Mahmood Jalali, Leila Raisi Pages 101-125

    Outer Space as one of the new areas of present era requires special attention in order to regulate the legal mechanism of activities and international responsibility for them. The key question is whether the current legal system governing human activities in space is effective in explaining the legal framework of states' responsibility. According to the Article Hypothesis, out of the five outer space treaties, few articles in Outer Space Treaty and Liability Convention (1972) in particular specify the international responsibility and liability mechanisms in the outer space but there are weaknesses. The purpose of article is to review the existing international laws regarding the international responsibility of states in this field and to identify its weaknesses and emphasize the necessity of the cooperation of states to formulate a comprehensive international treaty as an effective way in order to systematize the international responsibility and liability of states in outer space literally.

    Keywords: Outer Space, international responsibility, treaty, Liability Convention, Absolute liability
  • Aahar Ghasemi Germi, Akbar Varvaei Pages 127-145

    The suspension of the criminal process is one of the important issues that have attracted the attention of criminal law experts in order to prevent its criminal law from being interfered with at least in the proceedings. The main objective of the research was to explain thesuspension of criminal proceedings in the pre-sentence phase and is in response to the question of what conditions and effects exist on foundations of the suspension of sanction in the pre-trial phase. This stage is important because the criminal offenses have not yet been attached to the criminal, so that by employing an effective and criminal policy and tailoring the prosecution to the perpetrator, the corrupt labeling of the person and his involvement in the criminal justice system is prevented; It should not be overlooked, however, that what makes a law effective in the fate of perpetrators and in society is the positive or negative attitude of judges and jurists towards new institutions, and the judge should apply their legal content when applying legal rules and such, whether or not its implementation provides justice.

    Keywords: Criminal Process, criminal Justice, Prosecution Suspension, mediation, Prosecution Abandonment
  • Ali Namdar, Ahmad Bakhshayeshi, Naser Rezaei Pages 147-166

    In the age of globalization, the factors affecting the authority of countries in the international arena are diverse. Some of these are tangible and some are intangible and are components of soft power. In such a situation, one of the drivers of soft power is the tourism industry. The main question is: What is the role of tourism in raising the authority of the Islamic Republic of Iran? The hypothesis is that, nowadays, due to increased international communication, tourism can play an important role in raising the authority of the countries. This study was carried out to evaluate the status of tourism in Iran, using a descriptive-analytical method to investigate this. Research findings show that this issue has been considered by the decision makers of the system, especially in the last two decades, and has paid serious attention to macro policies, but requires careful policy and support of the private sector.

    Keywords: Authority, Soft power, International system, Cultural diplomacy, Tourism
  • Leyla Estiri, Hossein Tafazoli, Alireza Soltani Pages 167-196

    Equality on women's issues in western and eastern societies has always been extremely weak. The feminist movement in the West is one of the movements that have attempted to use gender vacuum to explore gender and gender issues in the field of metaphysics, epistemology and ontology. This field, in addition to expanding its content in the aforementioned areas, can influence the geographical territory of many countries, including our country. The present article seeks to answer this question by using qualitative content analysis method that what kind of feedback to feminism flow has been created in Iran after the Islamic Revolution? There has been some feedback on the emergence of this movement, including two types of feedback, namely two gender-based approaches to gender equality as well as a critical approach based on gender equality.

    Keywords: Feminism, critical, Pragmatic, Radical, Liberal
  • Monir Kholghi, Hossein Sharifi Taraz Kouhi, MohammadHossein Ramezani Ghavam Abadi, AliReza Zaheri Pages 197-218

    Cultural Heritage as an inseparable part of human civilization is connected to human identity. So, commitment of States for protection and conservation of cultural heritage should be considered more than what is existing now in Positive law. This article intends to look the protection of Cultural heritage in cadre of human rights and by using the process of evaluation their concepts and related domain find how the protection of cultural heritage could be formed as a stature of human rights by focusing on the role of policies of States. Also, it would reply to this question if the protective mechanisms and frameworks in human rights could be effective and practical for protection of cultural heritage in title of “Right to cultural heritage”? In this regard, in reviewing the concept of cultural heritage and its elements by considering its relation to cultural rights, the different dimensions of relation between cultural rights and cultural heritage be defined and the possibility of formation the “Right to cultural heritage” in State ‘s policies would be measured by human rights tools and concepts.

    Keywords: Legal Policies, Cultural heritage, protection, Cultural Rights, Rights to Cultural Heritage
  • Danial Rezapour, Mehdi Hedayati Shahidani, Asgar Safari Pages 219-241

    Crimea's separation from Ukraine and its annexation to Russian territory, Russian war with Georgia, and recognition of Abkhazia and South Ossetia as linguistic syndromes suggest that Russia seeks to expand its sphere of influence close to near abroad. On the other hand, the purpose of the article is to induce that, given that the will of Russian policymakers in the post-historical world is still drawn on two elements of historical and ideological subjectivity, implementing a regional solution contrary to Russian interests is not possible. The question here is what are the consequences of the deconstructive policies and contrary to Russia's foreign interests, for Ukraine and Georgia? With the help of linguistic propositions, the efforts of these countries to separate from the Russian-led centralist security complex have had no effect other than the separation of Crimea from Ukraine and the Kremlin's support of Georgia's autonomous regions such as Abkhazia and South Ossetia.

    Keywords: The Russian Government, the Near Abroad, Ukraine, Georgia, Deconstruction
  • Samad Ezati Gharib Dosti, Samad Ghaem Panah Pages 243-260

    Extending government commitments to meet goals such as economic growth, price stability, employment growth, fair distribution of income, has faced a rising government spending, which has led governments to finance it in various ways. As a result, taxes can be recognized as one of the most important sources of government revenue that has always been a concern of governments. Regarding the decisive role of the taxpayers in their tax process, their dissatisfaction and distrust, the consequences of a taxpayers’ reluctance to pay taxes, tax evasion and, as a result, a decline in this government revenue source have resulted in recent years. Hence, the legislator decided to amend the tax laws, which also led to the change of the tax laws several times and the legislator was reformed. The present paper examines the principles that the legislator has almost ignored when it comes to direct taxes The research method is descriptive-analytic. In this method, the researcher, in addition to illustrating what is described, describes the reasons for how and why the problem situation and its dimensions, and then relates the details of his research problem with the relevant general propositions and concludes. Tax laws generally face a number of challenges, including ambiguity and lack of transparency, lack of transparency, and instability due to frequent and early legal changes. The increase of such resources for reasons such as non-publication, the impossibility of public access to them and their organizational will lead to the complexity of the tax system and the impossibility of proper communication between the couriers and the citizens.

    Keywords: Tax evasion, tax, Financial rights, tax revenue, Financial Corruption, Source or Tax Base
  • Fatemeh Mirabasi, Ahmad Saie, Alireza Azghandi Pages 285-309

    The article seeks to understand the impact of the nature of government on the formation of modern bureaucracy in Iran from the perspective of political sociology. In fact, this study shows how modern bureaucracy is influenced by the social structure and structure of a political system and its factors? The authors hypothesize that the bureaucratic system was formed in accordance with the ideal Weberian characteristics over a period of 1300-1320, both in terms of staff and in terms of the roles, function, and practices of the traditional and patrimonial bureaucratic system. But Reza Shah’s tendency towards the oligarchy in his rule prevented him from having a favorable political structure alongside a favorable bureaucratic structure, thus weakening his personality and government without the support of the people. Eventually, with the outbreak of World War II and the occupation of the country by aliens, his banishment and deportation programs were halted for some time.

    Keywords: Government, Bureaucracy, Administrative Corruption, development
  • Mohammadmehdi Ghasemi aliabadi, Hossein masoudnia, Seyed Javad Emam Jome Zade Pages 311-335

    The recent development in the Middle East and the transformation of the development into an insolvent crisis with different backgrounds and causes is one of the main causes of the identity crisis and the crisis in the nation-state process. In these decades, the relationship between "identity" and politics has been discussed by the theorists in political and international affairs. Identity ethnic groups, as one of the actors, have become increasingly important in domestic and international policies. Such groups can question the legitimacy of states, work beyond formal boundaries, and attract international attention with international support. Such actions may not be the cause of the overthrow of governments, but they can bring about dramatic changes in domestic policies and change the way international relations are developed. In fact, it can be said that ethnic tensions in most cases result from complex interactions of economic, social and political factors. The scope of this research is from the point of view of the location of the political and social developments in Iraq and Syria and the process of forming groups and extremist and fundamentalist movements. The range of research followed after the occupation of Iraq by the United States in 2003, and the political and social developments that took place in Syria following the death of Hafez Assad in 2000 and the coming of Bashar al-Assad to power.

    Keywords: ISIS, social challenges, Syria, Iraq, Identity Crisis
  • Pages 337-363
  • Mostafa Moradi, Fariba Shayegan, Manijeh Navidnia Pages 365-383

    The emergence of ISIS in recent years has drawn the attention of many experts to the why of such groups, and it is important to understand the political context and developments that have been instrumental in the emergence of ISIS in Iraq. This study was carried out with a view to the necessity of less well-regarded sociological analyzes with the aim of explaining the sociological implications of ISIS's influential political developments during the turbulent era of Prime Minister Nouri al-Maliki. The present study was a qualitative-exploratory study using semi-structured interviewing tools. The statistical population of the study consisted of 12 experts from Iraq who were selected by snowball sampling. Data were analyzed by open coding. This study, along with the many factors that led to the formation of ISIS in Iraq, identified 26 political factors that influenced ISIS's emergence in Iraq by looking at developments in the Maliki era.

    Keywords: political transformation, ISIS, Iraq, Nouri al-Maliki