فهرست مطالب

مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی - پیاپی 7 (خرداد 1402)

نشریه مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی
پیاپی 7 (خرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نسرین کوکبی محمودی * صفحات 11-23

    هنر مقوله ای چند بعدی است و از جنبه های گوناگون می توان به موضوعات آن پرداخت. زن به عنوان یکی از موضوعات هنر، با توجه به موقعیتی که در آن قرار می گیرد، می تواند در جنبه های متفاوت هنری قرار گیرد. به عبارت دیگر، در بررسی نسبت بین زن و هنر، زن هم به عنوان آفرینش گر اثر هنری یا به مثابه ناظر و مخاطب و ارزیاب محصولات هنری و یا به عنوان موضوع و نماد در آثار هنری مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله با روش مشاهده آثار و تحلیل محتوا، در مورد هنر فمینیسم و جایگاه آن در تصویرسازی سورریال، با نگاهی به جامعه زنان و میزان آزار و اذیت جنسی و روحی از جانب مردان، آن ها را به نقد می کشد. تاکید در این پژوهش بر آثار رمدیوس وارو و گرترود ابر کرومبی است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از جنبه زیبایی شناسی و هنر فمینیستی هیچ گاه، هنر زنان به رسمیت شناخته نشده است و با سرکوب اندیشه های فمینیستی سعی در نادیده گرفتن خلاقیت هنری زنان گردیده است.

    کلیدواژگان: سوررئالیسم، فمینیسم، زیبایی شناسی، زن
  • زهرا تبریزنیا تبریزی * صفحات 25-34

    یکی از گونه های عکاسی، عکاسی مفهومی است که با هدف جلب توجه بیشتر مخاطب به یک پیام خلق می شود. این پیام، صریح و روشن نیست، بلکه توجه بیشتر بیننده را می طلبد تا به درک او از صحنه منجر شده و اثرگذاری چشمگیری در او اتفاق بیفتد. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا در کنار تعریف ماهیت عکاسی مفهومی، کاربردهای آن را در دنیای تجارت و کسب و کار بررسی کند. با توسعه ابزارهای دیجیتال، دنیای تبلیغات نیز به موازات آن پیچیده تر شده و رقابت برای اثرگذاری محصولات و خدمات بر روی مخاطب به رشد عجیبی رسیده است. در این میان، عکاسی مفهومی با استفاده از زبان خاص خود، اثرگذاری چشمگیری بر مخاطب داشته و دارد. به نظر می رسد شناخت دنیای عکاسی مفهومی و روندهای حاکم بر آن، برای محققان رشته عکاسی و تبلیغات ضروری است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این مسیله است که این عکاسی مفهومی چیست، چه ملزوماتی دارد و کاربردهای آن در دنیای تبلیغات شامل چه مواردی می تواند باشد.

    کلیدواژگان: عکاسی، عکاسی مفهومی، اثرگذاری، تبلیغات
  • نرجس رضائیان * صفحات 35-51

    توماس آکویناس را می توان پرچم دار مفهوم زیبایی شناسی دانست. با آنکه آکویناس دنباله روی فلسفه ارسطویی بود، اما تکمیل کننده کار او نبود. توجه و علاقه خاص آکویناس به مبحث زیبایی وجود نداشت، اما مباحثی را مطرح کرد که به نوعی بنیادی ترین مفاهیم زیبایی شناسی را از وجه های متفاوت مورد بررسی قرار داد. مقوله «خیر» و «زیبا» را که با هم متفاوت هستند، با چالش گفتمانی مطرح می کند. حال با به چالش کشیدن «خیر» در عملکرد زیبایی شناسی، فعل الهی در قالب دیدن به منزله دید بصری عمل کرده و زیبایی را یک امر عینی محسوب می کند. وی خوب می دانست که زیبایی یک امر دیدنی است که از ورای ذهن به منصه ظهور رسیده است و در نوع ذهنیت گرایی هر شخص تفاوت را در نوع بصری آن به عینیت گرایی می رساند، اما چیزی که بیش از پیش برای او مهم بود، الهیات به شرط لذت زیبایی شناسی است. اینک اگر باز خیر را از الهیات جدا کنیم و تنها زیبایی را ببینیم، لذت به مقوله اضافه می شود که خود سومین تعریف بعد از خیر و زیبایی است. می توان پرسید که خیر بودن در زیبایی را چگونه در لذت ببینیم؟ به این پاسخ خواهیم رسید که لذت زیبایی شناختی بر چیزهایی قابل گفتن است که امر بر ذهنی مملو از زیبایی های تعریف شده ای کند که ادراک را بالا برده و پس از گذر از فیلتر «تناسب» و «وضوح» ما را در شناخت این امر یاری کند. تناسب ریاضی گونه فیثاغورس برای وضوح، نمایش لذت را چالش آشنایی با زیبایی قرار داده و آکویناس را بر آن داشته که تعاریف منسجم زیبایی را باز هم با دلایل منطقی به کار ببرد. اگر زیبایی از منظر آکویناس نهفته در تناسب های عالم طبیعی در یک اثر بصری را به صورت ظرف بدانیم، خیر و وضوح مظروف افکار آکویناس را تشکیل می دهند، یعنی اکنون این مسیله خیر و وضوح است که معنای جامع زیبایی را مورد نقد و بررسی قرار داده و مضمون لذت زیبایی را با تعریفی جدید به طور تمثیلی به ذهن مخاطب سنجاق می کند. دراین پژوهش، گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تحلیل با روش کیفی صورت می پذیرد. این جستار نشان می دهد که عناصر اصلی مفهوم زیبایی نزد آکویینی به چه صورت است.

    کلیدواژگان: توماس آکویناس، زیبایی محسوس، زیبایی طبیعی، زیبایی عقلانی
  • صالحه السادات هدایتی *، صدیقه قاریان، بهنام زنگی صفحات 53-69

    امروزه گستردگی رسانه های دیجیتال در نرم افزار های موبایل، به کاربران این امکان را داده است که تبادلات اطلاعات آسان و در دسترس باشد. با توجه به این مسیله که موفقیت یک مجموعه کسب و کار بستگی به جذابیت رابط کاربری و میزان رضایت مندی کاربر از تجربه کاربری دارد، در دهه اخیر تولیدات نرم افزارهای ایرانی با اقبال کمی روبه رو بوده و بعضا از گردونه رقابت حذف می گردند. هدف این پژوهش، بررسی ساختار رنگ رابط کاربری استاندارد، کاربردی و متناسب با پسند فرهنگ ایرانی می باشد. در این راستا، برای مطالعه آن چه تاکنون در دنیای توسعه دهندگان و طراحان رابط کاربری گذشته است، می بایست با پایش تولیدات دیجیتال و مباحث اصولی در طراحی اختصاصی نرم افزار بررسی و کنکاش انجام داده تا بتوان شاخص مناسبی برای شناسایی و یافتن راهکارهای اصولی مشخص نمود. طراح رابط گرافیکی می کوشد تا هنر را با تکنولوژی درآمیخته و عناصر بصری را نوعی چیدمان کند تا علاوه بر سادگی، زیبا و چشم نواز باشد. هدف از پژوهش حاضر، دست یابی به الگویی نسبی، که بتواند شاخص عملکردی رنگ را در حوزه طراحی رابط کاربری نرم افزارهای تلفن همراه را کامل تر کرده و کاستی ها و بخش های مثبت آن را به نمایش بگذارد. این سوال مطرح خواهد بود که چه طیفی از رنگ ها در نرم افزار های اجتماعی و فرهنگی غالب تر است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی - تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی، مشاهده ای صورت پذیرفته است. در نهایت، با جمع بندی مطالب بررسی شده به رویکرد رنگ شناسانه، مبتنی بر محتوا رسیده و با حفظ هویت ایرانی چه از طریق ارایه رنگ، فونت و نقش مایه های بومی می توان بستری از یک بنیاد ملی ارایه نمود که جدا از مباحث داده و اطلاعات در بحث نمای بصری و محیط کاربری، پرهیز از تکرار مکررات نرم افزاری بروز و کاربرپسند ارایه نمود.

    کلیدواژگان: رنگ، رابط کاربری، برنامه کاربردی، رسانه های دیجیتال
  • زینب حصاری نژاد * صفحات 71-85

    ادبیات و شعر شکلی از آفرینش هنری است و همچون دیگر اشکال هنر، برای بررسی و تحلیل مضامین آن می توان از رهیافت ها و روش های گوناگون استفاده نمود. نگاه به یک مسیله بر اساس چند روش، زاویه های پنهان مسیله را نمایان تر می کند و معرفت و شناخت جامع تری پدید می آورد و چه بسا نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد. تاریخی نگری و عرفانی دو رویکرد در متدلوژی و روش تحقیق پژوهش گران است که یکی بر اساس ریشه ها و تحولات تاریخی به بررسی موضوع می پردازد و درصدد بررسی عوامل تاریخی پیدایش یک موضوع است و دیگری با نگاهی عرفانی به هنر از جنبه حقیقت، خیال، تشبیه و بیان مفهوم عشق که ظهور و تجلی حسن و زیبایی است، به دنبال معنا بخشیدن به زبان رمزآلود هنر و هنرمند است. این مقاله با روش گردآوری اسنادی و تحلیل محتوا به بررسی مفهوم استعاری عشق در اشعار غاده السمان از دو منظر تاریخی نگری و عرفانی می پردازد. نوع مقاله توصیفی-تطبیقی است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با رویکرد کیفی تفسیری انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از منظر تاریخی نگری با تکیه بر اجماع آرای مورخان هنر، مضامین موجود در اشعار السمان، متاثر از زمان و مکانی است که در آن زیسته و جهان نگری ای که نسبت به شرایط پیدا کرده است که کاملا با آرای تاریخی نگران مطابقت دارد. آن چه از منظرعرفانی دریافت می شود، آن است که عناصر شعری السمان برگرفته از جهان بینی و سلوک عرفانی ویژه او است که با ایجاد مفاهیم استعاره ای به آن تجسم خاص بخشیده است. عشق انسان به انسان، عشق ممکنات است و مجاز عرفانی است و این مفهوم استعاری عشق که درون مایه بسیاری از اشعار وی است، با آرای عرفا هم خوانی دارد. طبق تحلیل و دریافت نگارنده، از آن جا که السمان دلبستگی های عاشقانه اش را با عنصر خیال و نمادپردازی، آن چنان درهم آمیخته که از فراواقع گرایی به آن نمود واقعی بخشیده واحساس و ذوق و آشفته حالی اش شبیه کشف و مکاشفات عرفاست و عشق زمینی اش در مفهوم عشق حقیقی ترکیب شده است، در این خصوص، رویکرد عرفانی تفسیر بهتری ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: غاده السمان، تاریخی نگری، عرفان، عشق
  • مرضیه دوست محمدی * صفحات 87-103

    پوشش زنان ایرانی با وجود تفاوت های اقلیمی در طی زمان ها و تحولات اجتماعی و حکومتی، از پشتوانه و زمینه های اخلاقی، دینی و اجتماعی برخوردار بوده است. متاسفانه در خصوص تغییر، تحول و روند شکل ظاهری لباس در سلسله های بزرگی از جمله سامانیان که پس از اسلام در این کشور حکمرانی کرده اند، به اندازه دوران باستان تحقیقی صورت نگرفته و کمتر پژوهشی را می توان یافت که صرفا منوط به وضع پوشش زنان در این دوران تاریخی باشد. لذا پرسش حاضر این است که روند شکل ظاهری لباس زنان در سلسله های بزرگی از قبیل سامانیان چگونه بوده است؟ سامانیان به عنوان یک نظام قدرتمند توانستند یکپارچگی، وحدت ملی و فرهنگی خاصی در بین ایرانیان به وجود آورند و به شیوه هایی مدبرانه حکومت کنند و بزرگترین رنسانس فرهنگی و اجتماعی را پس از اسلام در ایران به وجود آورند. این مقاله سیر تحول لباس زنان دردوره سامانی و تاثیراتی که از اسلام پذیرفتن را با توجه به نقاشی ها، عکس ها، کتب و منابع معتبر بررسی می کند و از نوع مطالعات تاریخی می باشد که به سبک توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای صورت گرفته است. در نهایت، یافته های پژوهش نشان می دهد با ورود اسلام به ایران حجاب وارد این کشور نشده است و بانوان ایرانی از دوران باستان انواع گوناگون حجاب داشته اند.

    کلیدواژگان: پوشش، سامانی، گونه شناسی، اسلام، پوشش زنان
|
  • Nasrin Kokabi Mahmoodi * Pages 11-23

    Art is a multidimensional category and its subjects can be approached from various points of view. As a subject of art,women can be placed in various elements of art,depending on their position. In other words,in the study of the relationship between women and art,women are examined as the creators of the artwork,as the observers,audience,and evaluators of artistic products,or as the subjects and symbols in the paintings. This article criticizes the art of feminism and its place in surreal imagery,looking at women’s society and the amount of sexual and mental harassment by men,by observing the works and analyzing the content. Remedius Varro and Gertrude Abercrombie’s works are the focus of this research. The results of this research show that in terms of aesthetics and feminist art,women’s art has never been recognized and by suppressing feminist ideas,they have tried to ignore women’s artistic creativity.

    Keywords: surrealism, feminism, aesthetics, woman
  • Zahra Tabriznia Tabrizi * Pages 25-34

    Conceptual photography is a type of photography that is designed to attract more attention to a message. Although the message is not explicit and clear, it requires more attention from the viewer to help them understand the scene and have a significant effect on them. The current research is focused on defining the nature of conceptual photography and examining its applications in the world of trade and business. With the development of digital tools, the world of advertising has also become more complicated in parallel, and the competition for the impact of products and services on the audience has grown strangely. Using its language, conceptual photography has had and continues to have a significant impact on the audience. For researchers in the field of photography and advertising, knowing the world of conceptual photography and its trends is crucial. The purpose of the current research is to answer the question of what conceptual photography is, what its requirements are, and what its applications in the advertising world can encompass.

    Keywords: photography, conceptual photography, effect, advertising
  • Narjes Rezaeian * Pages 35-51

    Thomas Aquinas is considered to be the standard bearer of aesthetics. Aquinas was a follower of Aristotelian philosophy, but he did not finish his work. Aquinas did not give particular attention and interest to the subject of beauty, but he did raise topics which somehow examined the most fundamental concepts of aesthetics in different aspects. The creation of the categories of ‘good’ and ‘beautiful’, which are distinct from each other, presents a challenge in discourse. Now, by defying the “good” in accordance with aesthetics, divine action in the form of seeing acts as a visual vision and considers beauty as an objective matter. He knew very well that beauty is a spectacular thing that has come to the fore from beyond the mind, and in the type of subjectivism of each person, the difference in its visual type leads to objectivism, but what was more important to him, theology as a condition of aesthetic pleasure. If we separate good theology from beauty, pleasure is added to the category, which is the third definition after good and beauty. One can ask how to see goodness in beauty, in pleasure? We will come to the answer that aesthetic pleasure can be said about things that make the mind full of defining beauty that raise the perception and after passing through the filter of “proportion” and “clarity” help us in knowing this matter. Pythagoras’ mathematical fit for clarity and representation of pleasure posed a challenge to Aquinas’s familiarity with beauty and prompted him to use consistent definitions of beauty for logical reasons. If we consider beauty from Aquinas’ point of view hidden in the proportions of the natural world in a visual work as a container, goodness and clarity form the envelope of Aquinas’s thoughts, that is, now it is the issue of goodness and clarity that criticizes the comprehensive meaning of beauty and The theme of the pleasure of beauty is allegorically pinned to the audience’s mind with a new definition. This research utilizes a library method to collect information and a qualitative method to analyze it. Aquinas’ concept of beauty is presented in this essay as the main elements.

    Keywords: Thomas Aquinas, sensible beauty, natural beauty, intellectual beauty
  • Saleheh Al-Sadat Hedayati *, Sedighe Ghariyan, Behnam Zangi Pages 53-69

    Today, the diffusion of digital media and the use of information and its technologies, in particular in mobile applications, have enabled users to make the exchange of information very close and accessible. Since the success of a business set depends on the type of user interface and user satisfaction, the purpose of this study is to examine the structure of a standard, ideal and at the same time practical user interface, as well as appropriate to the Iranian culture. In this regard, to study what has happened in the world of developers and UI designers so far, it is necessary to monitor digital products and principles in the specific design of the application to explore to determine a suitable indicator to identify and find principled solutions. The graphic interface designer tries to combine art and technology and arrange the visual elements in a way that is both simple and beautiful, while also being eye-catching. The purpose of this study is to provide a general that can complete the policy and performance index of a graphic designer in the field of software design and show its strengths and weaknesses. What colors are more prevalent in social and cultural applications will be the topic of the question. The research method of this research is descriptive-analytical, through which the history of the research, the description of sources and cases and their analysis are examined. The method of collecting information is through libraries and observations.

    Keywords: color, user interface, application, digital media
  • Zeinab Hesarinejad * Pages 71-85

    Literature and poetry are forms of artistic creation, and like other forms of art, various research approaches and methods can be used to investigate and analyze their themes. By examining a problem through multiple methods, you can discover the hidden aspects of the problem and gain a more complete understanding, which could lead to various outcomes. Historicism and mysticism are two approaches in the methodology and research methods of researchers one of which examines the issue based on its roots and historical developments and it aims to investigate the historical factors of the emergence of a subject and the other with a mystical view of art from the aspect of truth, imagination, analogy, and expression of the concept of love which is the emergence and manifestation of goodness and beauty, it seeks to give meaning to the mysterious language of art and artist. This article explores the metaphorical concept of love in the poems of Ghada Al-Saman with the method of collecting documents and analyzing content from both historicism and mysticism perspectives. The essay is descriptive and comparative, and data analysis was done using an interpretive qualitative approach. The obtained results indicate that from a historicism point of view, relying on the consensus of art historians; The themes in Al-Saman’s poems are influenced by the time and place in which she lived and the worldview that she has found about the situation which is completely consistent with the historical voices of concern. What is perceived from a mystical perspective is that Al-saman’s poetic elements are derived from her special mystical worldview and conduct which has given it a special embodiment by creating metaphorical concepts. The love of man to man is the love of possibilities and it is permissible for mysticism and this metaphorical concept of love, which is the theme of many of her poems, is consistent with the opinions of mystics. According to the author’s analysis and perception; Al-saman mixed her romantic attachments with fantasy and symbolism so much that surrealism has given it a realistic appearance and her feelings, taste, and confusion are similar to the revelations of mystics and her earthly love is combined with the concept of true love; in this regard, the mystical approach offers a better interpretation.

    Keywords: Ghada Al-Saman, historicism, mysticism, love
  • Marzihe Doostmohammadi * Pages 87-103

    Despite climatic, social, and governmental changes, Iranian women’s clothing has been supported by ethical, religious, and social contexts during the times. Unfortunately, regarding the change, transformation and the trend of the appearance of clothes in great dynasties such as the Samanids who ruled in this country after Islam, no research has been done as much as in ancient times, and less research can be found that is solely dependent on the clothing of women in this historical period. What was the trend of women’s clothing in great dynasties like the Samanids? This is the main question. The Samanids, as a powerful system, we’re able to create a special national and cultural unity among Iranians and rule in wise ways and create the biggest cultural and social renaissance in Iran after Islam. This article examines the evolution of women’s clothing during the Samani period and the effects of accepting Islam according to paintings, photographs, books and authentic sources, and it is a type of historical study that has been done in a descriptive, analytical and archival style. Finally, the results of the research show that with the introduction of Islam to Iran, the hijab did not enter this country, and Iranian women have worn various types of hijab since ancient times.

    Keywords: clothing, Samani, typology, Islam, women’s clothing