فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 49 (ربیع 2023)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 49 (ربیع 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید اسماعیل حسینی اجداد نیاکی، حامد پورحشمتی* صفحات 9-36
    إن زاویه الرویه من المصطلحات الاکثر اهمیه فی الدراسات السردیه الحدیثه؛ فهی محاوله حمیده لتقلیل تفوق دور السارد علی النص وطریقه فنیه فاعله تظهر نوع إدراک السارد ونظرته إلی موضوعات متداخله یستهدفها والعلاقات التی یقیمها مع الشخصیات الاخری. یعتنی تودوروف بالجانب المعرفی والفکری فی زاویه الرویه ویسخرها طریقه فنیه من طرق التحکم فی روی الشخصیات خلال الاحداث المختلفه او الإشعار بمدی إدراک السارد امام الشخصیات الاخری. إن رضا براهنی وفاروق جویده من الشعراء المحدثین فی الشعر الفارسی والعربی المعاصر وهما یحتفیان باحداث السرد وما یجری علی شخصیاته من تغیرات سلوکیه عند صراعها مع قضایا مختلفه کما یولیان اهمیه لمشارکه السارد فی السرد بحیث یمتلک السارد فی قصایدهما حریه العمل وقوه التنقل إلی ای مکان وزمان، غیر انه بدلا من ان یتدخل فی الاحداث مباشره، یلخصها او یحللها بعد حدوثها عاده. بما ان لنظریه تودوروف النقدیه فی دراسه زاویه الرویه اثرا کبیرا فی النقد الادبی، جعل البحث الراهن هذا التاثیر الملحوظ فی ساحه التطبیق والمقارنه فی نماذج شعریه للشاعرین الإیرانی والعربی الحدیثین، وصولا إلی روی السارد الجوهریه إزاء القضایا المتصارعه التی یعیشانها فی عالمهما الحقیقی والتخییلی. لقد انتهجت هذه المقاله المنهج الوصفی - التحلیلی وترمی إلی دراسه انماط زاویه الرویه فی شعر فاروق جویده ورضا براهنی من منظار تودوروف مرتکزه علی دعایم المدرسه الامریکیه للادب المقارن. تفید نتایج البحث بدینامیه ثلاث تقنیات رییسه اعتبرها تودوروف فی تصنیف انواع زاویه الرویه، منها تقنیه "الرویه من الخلف" التی تمتاز فی شعر فاروق جویده بانهماک السارد فی التعبیر عن عمق الموضوع، وبالعکس یبادر السارد إلی الهرب منه فی شعر رضا براهنی. تمتاز تقنیه "الرویه مع" فی شعر رضا براهنی بتعایش السارد السلمی مع الشخصیه او مشارکته فی شوون حیاتها وتاتی فی شعر فاروق جویده فی موضع نقاش السارد مع الشخصیه واستجوابها تجاه تصرفاتها وافکارها. اما تقنیه "الرویه من الخارج" فتقترب فی شعر رضا براهنی من حاله إخفاء السارد الحقیقه بتعمد وتدل فی شعر فاروق جویده علی حاله عجزه عن اکتشافها.
    کلیدواژگان: الشعر السردی، تودوروف، زاویه الرویه، رضا براهنی، فاروق جویده
  • سید سلیمان سادات اشکور* صفحات 37-59
    یستعرض "العلاج بالمعنی" لفرانکل بمکافحه المشاکل النفسیه بناء علی مبادی وتکتیکات محدده من خلال إیضاح المعنی وتحلیل مفهوم المعاناه، فیسعی إلی إیجاد معنی فی الحیاه باعتباره القوه الدافعه الاولی لکل شخص ویساعد الناس علی إیجاد معنی معاناتهم وتحویل المواقف الصعبه إلی السلام. یتغیر معنی الحیاه باستمرار، لکنه لا یمحی ابدا. دور المعالج هو توسیع مجال رویه الإنسان، حتی یتم وضع المعنی والقیم فی مجال رویته ومجال وعیه الذاتی وتغلی الحقایق بداخله دون تدخل الآخرین. یتم اکتشاف هذا المعنی وتجربه المعانی المکنونه عند الإنسان بإطاقه الاوجاع والمعاناه وإنجاز الاعمال القیمه وتجربه الغایات العالیه.  "العلاج بالمعنی" له علاقه وثیقه بالادب والشعر لاعتماده علی اللغه وعلاج النطق. فتظهر دراسه مقارنه فی اعمال اثنین من الشعراء المعاصرین، إلیاس ابوشبکه ومحمد الفیتوری، ان هذین الشاعرین کان لهما نهج معاکس نسبیا فیما یتعلق بمفاهیم "العلاج بالمعنی" لفیکتور فرانکل. لا یعطی ابوشبکه ای معنی موثوق به للدنیا والعیش فیها، ودایما ما یتخذ خطوات تجاه نبذ العالم بشکل متطرف تساهمت فی تکوینه اسباب مثل الفقر، وفقدان والده مبکرا، والعوامل السیاسیه والاجتماعیه السایده آنذاک. اما الفیتوری فیقدس الآلام والمعاناه ویسعی لتحقیق اهداف نبیله والقیام باعمال قیمه تتجسد فی شکل شعر المقاومه والوطنیه. فمن الابعاد العدیده التی توثر علی سلوک الإنسان فیما یتعلق ب"العلاج بالمعنی"، تم البحث حول دور الابعاد النفسیه، الاجتماعیه والبیییه فی اعمالهما، فقد تجلی شعر هذین الشاعرین بزاویه متناقضه تجاه المعنی والمسوولیه الذاتیه والالتزام الوجدانی.
    کلیدواژگان: ابوشبکه، الفیتوری، العلاج بالمعنی، الغایه السامیه، حرمه المعاناه
  • فواد عبدالله زاده*، عیسی زارع درنیانی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی، محمد یعقوبی صفحات 61-77
    یعتبر الزمن من بین العناصر المکونه للروایه مابعدالحداثیه عنصرا اکثر اهمیه فی الحکی وتحسین بنیه السرد. قدم جیرار جینیت، احد المنظرین المشهورین فی هذا المجال، إطارا نظریا واضحا لتحلیل عنصر الزمن فی الروایه، حیث یعتقد انه عند تحلیل زمن السرد ومقارنته بالزمن التقویمی، یجب علینا تحلیل ثلاثه مقولات مهمه وهی: الترتیب والمده والتواتر، من اجل رصد وتقییم اهم تقنیات الوقت المستخدمه فی الروایات المعاصره. روایه "فرانکشتاین فی بغداد" لاحمد سعداوی هی روایه مناسبه للتحلیل علی اساس نموذج جینیت وفحص تجلیات عنصر الزمن بسبب ترکیزها الکبیر علی المفارقات الزمنیه. لذلک، تحاول هذه الدراسه وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی ان تتطرق إلی عنصر الزمن واکتشاف الجوانب البارزه للمفارقات الزمنیه فی روایه "فرانکشتاین فی بغداد" بوصفها إحدی ابرز الروایات مابعد الحداثیه. اظهرت النتایج ان السارد لم یتابع الزمن الترتیبی المنطقی واستخدم مختلف اسالیب کسر الزمن کالاسترجاع والاستباق، والتسریع السلبی، والتسریع الإیجابی، وهذه المفارقات الزمنیه منحت الراوی إمکانیات تناسب اختیاراته الفنیه وغایاته الجمالیه.
    کلیدواژگان: الزمن السردی، جیرار جینیت، تشظی الزمن، احمد سعداوی، فرانکشتاین فی بغداد
  • ریحانه ملازاده*، فرزانه رحیمیان کوشکی، ریحانه یزدی صفحات 79-106
    إن تاثیر الجنس علی اللغه وتفکیر الادباء من الإستراتیجیات الجدیده فی الدراسات اللغویه التی ظهرت فی اواخر القرن العشرین علی ید العالمه الامریکیه روبن لاکوف وعرفت بنظریه DSL. علی اساس هذه النظریه، فإن الخصایص المنطوقه والمکتوبه للجنسین قابله للتمایز والدراسه. ورمنا فی هذه المقاله دراسه اسلوب لغه الشعر لدی فدوی طوقان واخیها إبراهیم وفق اطر النظریه لبیان ان اللغه الانثویه والذکوریه تختلف علی الرغم من وجود قرابات جینیه وعایلیه واجتماعیه وثقافیه حتی فی حال معالجه موضوع واحد. وعلی هذه النظریه اخترنا مقاطع شعریه تحت موضوع الشهید من دیوان الشاعرین الفلسطینیین المعاصرین ضمن الدراسه، وقمنا بدراستها من ناحیتین: المستوی اللغوی والمستوی الفکری، کذلک انتهجنا فی هذه الدراسه المنهج الوصفی- التحلیلی وتوصلنا إلی ان اشعار فدوی طوقان بالقیاس إلی اخیها إبراهیم تتخللها من العناصر اللغویه فی اسلوب الکتابه النسویه کالتکرار والارتکاز والاستفهام بنسبه اکبر. وبما ان موضوع الشهید لا یتطلب توظیف الوان متنوعه إلا ان ما جاء فی اشعارهما کان غالبا بشکل استخدام محدود للالوان وعلی هذا نجد ان الشاعره قد وظفت هذه التشکیلات ضعف اخیها، کما هو الحال فیما یتعلق بالکلام التشکیکی والالفاظ الظنیه، فلم یکن مشهودا بالشکل الکبیر علی الرغم من ان تجلیاتها عند فدوی کان اکثر بالنسبه لاخیها، وفیم یخص الناحیه الفکریه وجدنا ان الشاعره تطرقت للتفاصیل والدقه والتصریح بالاحاسیس علی نطاق اوسع منه.
    کلیدواژگان: اللغه النسویه، المستوی اللغوی والفکری، الشهید، روبن لاکوف، فدوی طوقان، إبراهیم طوقان
  • مسلم خزلی*، مینا پیرزادنیا صفحات 107-132
    تعتبر الاساطیر الذاکره التاریخیه للبشریه، والتی تحتوی علی العدید من المکونات الثقافیه والاجتماعیه والایدیولوجیه لمختلف الدول. وبما ان الاساطیر ترتبط ارتباطا وثیقا بالادب، فهی اداه مناسبه لدی الشاعر یعطی باستخدامها لونا رمزیا علی قصیدته ونقل موضوعه إلی الجمهور بلغه مخفیه وادبیه. فوزیه ابوخالد من الشعراء المبتکرین فی الادب العربی، ولدیها، بسبب دراساتها المکثفه فی المصادر غیر العربیه، الکثیر من المعلومات عن تاریخ وثقافه البلدان الاسطوریه الاخری، وبمهارتها وإبداعها تستخدم جمیع الانواع من الاساطیر لخلق اسلوب ادبی متمیز وجدید فی شعرها. تحاول هذه الدراسه استقصاء اسالیب استحضار الاساطیر فی شعر ابی خالد بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، وبتقدیم معلومات إحصاییه تبین مدی استخدام الاساطیر فی شعر هذه الشاعره. بناء علی ما توصل إلیه البحث، استخدمت ابوخالد ثلاثه طرق من اجل توظیف الاساطیر فی شعرها: تکرار السرد، وتغییر السرد، وإعاده تکوین الاسطوره، ومن خلال الجمع بین التقلید والحداثه، فقد خطت خطوه کبیره نحو التحدیث وإبداع لغتها الشعریه الممیزه وبهذا الاسلوب تعبر عن افکارها حول قضایا العالم العربی ومکانه المراه ومفاهیم مثل الحب والوطنیه والحریه.
    کلیدواژگان: الاسطوره، توظیف الاساطیر، الادب العربی، الشعر العربی المعاصر، فوزیه ابوخالد
  • سارا قیاسی، بابک فرزانه*، عبدالحسین فرزاد، سید ابراهیم دیباجی صفحات 133-152
    یعتبر مفهوم الحریه من اکثر المفاهیم الشعریه شیوعا فی الشعر الملحمی الحدیث والذی اصبح من اهم الموضوعات فی حیاه الإنسان المعاصر متاثرا بالمدارس الفلسفیه وخاصه فلسفه الوجودیه. وقد لعب الفیلسوف الفرنسی جان بول سارتر، احد موسسی الفلسفه الوجودیه، دورا مهما فی انتشار الافکار الوجودیه وترک تاثیرا عمیقا علی افکار الادباء. یعتبر محمود درویش شاعر المقاومه الفلسطینیه واحمد شاملو الشاعر الإیرانی المعاصر، من الشعراء البارزین الذین ینعکس مفهوم الحریه علی نطاق واسع فی قصایدهم، ودراسه اشعارهم تکشف عن بعدها الفلسفی والوجودی. یحاول البحث الحالی مقارنه افکار درویش وشاملو حول الحریه معتمدا علی آراء سارتر وتحلیل اوجه التشابه فی شعرهما وربما فحص الاختلافات بینهما. وفقا لنتایج البحث فإن مفهوم الحریه فی موقف درویش وشاملو له بعد فلسفی ولا یقتصر علی الحریه الفردیه بل یشمل المجتمع باسره. یتماشی مفهوم الحریه فی نظرتهما للعالم تماما مع آراء سارتر کتقدم الوجود علی الماهیه والخوف وقبول المسوولیه، وإنکار القوی المیتافیزیقیه، وعدم استقرار الماهیه، والعلاقه بین الموت والحریه.
    کلیدواژگان: الحریه، سارتر، القصیده الملحمیه، محمود درویش، احمد شاملو
|
  • Ismaeil Hoseini Ajdad Niaki, Hamed Poorheshmati * Pages 9-36
    Point of view is one of the most important terms in contemporary narrative studies, because it is an attempt to reduce the narrator's control over the text and a method to show the narrator's perception and view of the target topics and relationship establishes with other characters. Todorov pays attention to the cognitive and intellectual aspect of the point of view and uses it to control the characters' insight into various events or to inform the narrator's understanding of other characters. Reza Barahani and Farouk Gouida are modern poets in contemporary Persian and Arabic poetry who pay attention to the events of the narrative and the behavioral changes of its characters when faced with various issues, as they value the narrator's participation in the narrative, so that the narrator in their poems has the freedom of action and the power to move to any place and time, but often, instead of direct intervention, they summarize and analyze the events after their occurrence. Since Todorov's critical theory in examining the point of view has a significant impact on literary criticism, the present research has applied this significant impact in the poetry examples of two modernist Iranian and Arab poets in order to understand the narrator's basic views on challenging issues in the real and imaginative worlds of the two poets. This descriptive-analytical article intends to examine the point of view patterns of two poets from Todorov's viwpoint, according to the American school of literature. The results indicate the dynamics of the three main techniques that Todorov has considered in the classification of the point of view, including the "back view" technique, which is distinguished by the narrator's preoccupation with the deep expression of the subject in the " Gouida " poem, and on the contrary, the narrator in the Barahani poem is evasive of it. The technique of "simultaneous vision" in Barahani's poem is distinguished by the peaceful coexistence of the narrator with the character or his participation in his life's affairs, and in Gouida's poem, it is used in the context of the narrator's conflict with the character and questioning him about his actions and thoughts. In the "view from outside" technique of Barahani's poem, the narrator deliberately hides the truth, and in Gouida's poem, it shows her inability to discover the truth.
    Keywords: narrative poetry, Todorov, perspective, Reza Barahani, Farouk Gouida
  • Sayed Soleiman Sadat Ashkevar * Pages 37-59
    Frankl's logotherapy is based on the principle of struggle against mental problems relying on certain principles and tactics through a will to meaning-therapy. Frankle seeks to find a meaning in life, as the first personal driving force, through the analysis of suffering concept, in order to help man in finding the meaning of his/her sufferings and turn difficult conditions into peaceful ones. The meaning of life is in constant change, but it never disappears. The role of logotherapist is to expand the person's field of vision, until the meaning and values are placed in the field of vision and self-conscious domain, and the truths boil inside his/her without the interference of others. This meaning is discovered by various ways including doing great and valuable works and experiencing lofty goals or bearing holy suffering. Meaning therapy, because of its reliance to language and speech-therapy, is in close relation to literature and poetry. Comparative study of the works of Elias Abu Shabaki and Mohammad al-Fayturi, two distinguished poets shows that they had relatively contrary attitude toward logotherapy and concepts and Victor Frankle; Abu Shabaki does not believe in the world and living in it and always rejects extremely the world. Factors such as poverty, early death of his father and political and social issues had fundamental role in the formation of this world aversion. Fayturi, on the other hand, sanctifies suffering and follows lofty oals and doing valuable works manifested as resistance poetry and patriotism.  The poems of these two poets are the whole picture of their thoughts. The relative role of psychological, sociological, and ecological dimensions in the works of these two poets is also studied. Their poems are represented in contrary viewpoints, self- responsibility and respect of the self.
    Keywords: Abu Shabaki, Fayturi, Logotherapy, lofty goals, Holy Suffering
  • Foad Abdollahzadeh *, Isa Zare Dorninani, Abdolbaset Arab Yosouf Abadi, Mohammad Yaghobi Pages 61-77
    Time has the most obvious function to improve the structure of the story among the constituent elements of the story. Gerard Genet, as one of the theorists in this field, provided a clear theoretical framework for evaluating and analyzing the element of time in the story. Genet believes that in analyzing narrative time and comparing it with calendar time, three important categories such as order, continuity and frequency should be analyzed in order to extract and evaluate the most important narrative techniques used in each work of fiction. Ahmad Saadawi's novel Frānkenštāin fī Baghdād (Frankenstein in Baghdad) is a suitable novel for analysis based on the Genet model due to its great emphasis on time. Therefore, in the present study, an attempt is made to investigate the element of time in the novel "Frankenstein in Baghdad" based on the descriptive-analytical method and with the aim of discovering the salient aspects of time turbulence in post-modern novels. The results show that the widespread use of retrospectives, negative accelerations and positive accelerations, has caused irregularity and discontinuity in the narrative time of "Frankenstein in Baghdad". This sometimes confuses the reader in the story, which of course is one of the features of postmodern stories, and Ahmad Saadawi has been able to make good use of this techniques.
    Keywords: narrative time, Gerard Genet, Time Irregularity, Ahmad Saadawi, Frānkenštāin fī Baghdād (Frankenstein in Baghdad)
  • Reyhaneh Mollazadeh *, Farzaneh Rahimian Koshki, Reyhaneh Yazdi Pages 79-106
    The impact of gender on language and thought of the authors is one of the serious strategies in linguistic studies that appeared in the late twentieth century by Robin Lycoff, American scholar, known as DSL theory. According to this theory, speech and writing features of two genders can be distinguished and examined. In this article poetic styles of Fadwa tuqan and her brother, Ibrahim, is studied according to the theoretical frameworks, in order to show that despite of the genetic, familial, social and cultural affinities, even in the study of a single topic, there are differences between male and female languages. Based on this theory, we chose fragments of the poems from these two contemporary Palestinian poet on shahid (martyred) topic, and we examined them from linguistic and intellectual dimensions. In addition, in this research by a descriptive-analytic approach we reached to this conclusion that Fadwa tuqan poems compared to his brother has linguistic elements of the feministic writing style, such as repetition, concentration and to a great extent, interrogation. Though martyred topic does not entail use of different colors, their poems typically enjoy limited use of colors. Therefore, we can conclude that the poetess used these formations in the case of her brother's weakness, As the reflection of ambiguous speech and hypothetical expressions in the poems of Fadawi is  more than that of Ibrahim, we notice that in the intellectual dimension, the poet compared to her brother, paid more attention to details, precision and showing emotions.
    Keywords: Feminist language, linguistic, intellectual level, Robin Lycoff, Ibrahim Tuqan, Fadwa Tuqan
  • Moslem Khezeli *, Mina Pirzadnia Pages 107-132
    Myths as historical memory of human beings, embedded lots of cultural, social and ideological components of different nations. Since myths have an unbreakable bond with literature, they are suitable tools for poets to grant their poems a symbolic color and transfer their themes to the audience with secret and literary language. Fawziyya Abu Khalid is one of the innovative poets of Arabic literature who has much information about the history and mythological culture of other nations. She uses skillfully and various kinds of myths in her poems to create different and new literary style.  This article tries to investigate the methods calling the myths based on an analytical-descriptive method in Fawziyya Abu Khalid's poem and show the amount of employing myths in her poem through statistical data. Based on the research findings, Abu Khalid uses three ways of repeating the narrative, changing the narrative, and recreating the myth for myth-making in her poem. She has taken a long step towards modernization and creation of her distinctive and specific poetic language by combining tradition and modernity to express her knowledge of Arab world issues, women's conditions, and concepts such as love, patriotism, and freedom with such a style.
    Keywords: Myth, myth-making, Arabic literature, Contemporary Arabic Poetry, Fawziyya Abu Khalid
  • Sara Ghiasi, Babak Farzaneh *, Abdolhosien Farzad, Sayed Ebrahim Dibaji Pages 133-152
    The concept of freedom is one of the most frequent concepts of modern epic poetry, which has found different meaningful dimensions due to the extensive social and political developments. With the growth of philosophical schools, especially the philosophy of existentialism, the concept of freedom became one of the most important categories in contemporary life, and the humanistic and existentialist approach provided the ground for intellectual and social revolutions. Jean-Paul Sartre, French philosopher, one of the founders of existentialism had crucial role on the existential thoughts and had deep effects on the thoughts of literary writers. Mahmoud Darvish, Palestinian resistance poet, and Ahmad Shamloo, Iranian contemporary modernist poet, are prominent poets whose poems reflect the concept of freedom, the study of their poems reveals their philosophical an existential dimension. The present study with a glance to Sartre's theories, tries to do a comparative study of Darwish and Shamloo's ideas about freedom, in order to analyze the similarities and differences between their poems and express the manifestations of Sartre's thought in the viewpoint of these poets. According to the present study, the concept of freedom in the attitude of Shamloo and Darwish has a philosophical dimension that is not limited to individual freedom and includes the whole society. The concept of freedom in their worldview, is consistent with the categories of precedence existence over the nature, apprehension and responsibility, negation of metaphysical forces, the instability of nature, and the relationship between death and freedom in Sartre's theory.
    Keywords: freedom, Sartre, the epic poem, Mahmoud Darwish, Ahmed Shamlou