فهرست مطالب

اندیشه فلسفی - پیاپی 10 (بهار 1402)

نشریه اندیشه فلسفی
پیاپی 10 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جلال عبدالهی*، سید علی طاهری خرم آبادی صفحات 89-99

    مطابق استدلال مصالحه گرایان (تقلیل گرایان) در معرفت شناسی اختلاف نظر، اختلاف نظر با همتای معرفتی، به دلیل بروز تقارن معرفتی، منجر به کاهش (تقلیل) سطح اطمینان و توجیه باور مورد اختلاف می گردد. با این حال بسیاری از افراد مذهبی، منکر همتایی طرفین هستند. آنها به شواهد خصوصی و تجارب دینی ای ارجاع می دهند که به صورت شخصی در اختیار دارند و فرد مخالفشان آنها را در اختیار ندارد. بدین ترتیب، دینداران با اشاره به این شواهد و تجارب خصوصی، بروز تقارن معرفتی را انکار می کنند و چالشی را پیش روی مصالحه گرایان قرار می دهند. در این مقاله سعی می شود با اضافه کردن شرط ارایه «تبیین بدیل» به شروط متعارف همتای معرفتی، به این چالش پاسخ داده شود. ما ضمن اشاره به برخی از مزیت های پاسخ فوق، نشان خواهیم داد که تبیین بدیل مطلوبی که مورد انتظار مصالحه گرایان است، در اختلاف نظرهای دینی به راحتی قابل ارایه نیست.

    کلیدواژگان: اختلاف نظر، همتای معرفتی، تقارن معرفتی، شواهد خصوصی، تجربه دینی، تبین بدیل
  • ایمان رحیم نصیریان*، عبدالرزاق حسامی فر صفحات 101-119

    نمونه ای از تقابل رورتی با فلسفه تحلیلی، مخالفت او با کوشش دیویدسن برای طرح نظریه ای معناشناختی بر اساس صدق است. رورتی، طبق رویکردی ضدمتافیزیکی به صدق، عقیده دارد عبارت «p صادق است» صرفا تایید ادعایی است که ما خود یا دیگران را در بیان آن موجه می دانیم. اگرچه دیویدسن مخالف رویکرد متافیزیکی به صدق است، اما به تاسی از تعریفی تارسکیایی در باب صدق، تصوری قوی تر از آنچه رورتی درباره صدق می پذیرد را برای طرح نظریه ای در باب معنا لازم می داند. پاسخ ویتگنشتاینی رورتی به دیویدسن این است که نه تنها مراوادت گفتاری گوینده و مفسر، متوقف بر دانستن نظریه ای معناشناختی بر اساس صدق نیست، بلکه کوشش برای گفتن چیزی بیشتر از آنچه در باب صدق می توانیم بگوییم، ما را دچار سردرگمی های سنت متافیزیکی می کند. این مقاله، با استناد به نوشته های دیویدسن، نشان می دهد کوشش دیویدسن برای طرح نظریه ای معناشناختی بر اساس صدق، او را ناگزیر به بیان تفاسیری متافیزیکی سوق می دهد.

    کلیدواژگان: رورتی، دیویدسن، صدق، معنا
  • محسن بشیری، مهدی ذاکری* صفحات 121-139

    تجربه های زمانی تجربه هایی هستند که جنبه های زمانی جهان را بازنمایی می کنند. به لحاظ پدیدارشناختی، تجربه های زمانی ما به طور مستقیم و بی واسطه به ویژگی های زمانی تعلق می گیرند. این حقیقت بدیهی پدیدارشناختی با مقدمات دیگری منجر به پارادکس می شود. برای حل این پارادکس مدل هایی برای تبیین امکان تجربه های ادراکی مستقیم ویژگی های زمانی ارایه شده است. سه مدل اصلی عبارتند از نمای لحظه ای (اتم گرایی)، امتدادی و نگهداشتی. براساس مدل نمای لحظه ای، تجربه های ادراکی چیزی بیش از رویدادهای آگاهانه آنی یا کوتاه مدت که در توالی یکدیگر قرار گرفته اند نیستند و توالی آنها برای تجربه زمانی کفایت تبیینی دارد. ما در این مقاله نخست پارادکس تجربه زمانی و مدل های تجربه زمانی را معرفی می کنیم. سپس به شرح اساسی ترین نقد علیه اتم گرایی، یعنی عدم کفایت توالی صرف تجربه های اتمی برای توضیح تجربه های زمانی، و رد آن می پردازیم. در نهایت کفایت تبیینی توالی تجربه های اتمی برای تجربه زمانی را نشان می دهیم.

    کلیدواژگان: تجربه زمانی، نمای لحظه ای، ویژگی های زمانی، توالی، محتوای اتمی، هم آگاهی
  • سیاوش احمدزاده، لطف الله نبوی* صفحات 141-159

    نظریه سمانتیکی صدق تارسکی برای اولین بار در مقاله "مفهوم صدق در زبان های صوری شده" معرفی شد. در این مقاله نظریه صدق تارسکی را با جزییات آن، براساس مقاله مذکور، معرفی خواهیم کرد و موضع تارسکی را در مقابل پرسش های اساسی ای که با آن روبه رو بود را روشن خواهیم ساخت. همچنین استدلال خواهیم کرد که پذیرش نظریه صدق تارسکی منتج به افلاطون گرایی در ریاضیات خواهد شد.

    کلیدواژگان: تارسکی، نظریه صدق، فرازبان، سمانتیک
  • محمدهادی سلیمانی، داود حسینی* صفحات 161-185

    فراهستی شناسی نوفرگه ای از بحث برانگیزترین فراهستی شناسی های دهه های اخیر است. یکی از رایج ترین تلقی ها از این فراهستی شناسی، لحاظ آن ذیل گونه های فراهستی شناسی های ساده نگر نظیر تنوع سورگرایی یا ماکسیمالیسم است. با این حال، اگر خود رویکرد فرگه و فراهستی شناسی قابل استنباط از این رویکرد را مدنظر قرار دهیم، نسبتی میان فراهستی شناسی فرگه ای و رویکردهای ساده نگر برقرار نخواهد شد. اگر فراهستی شناسی نوفرگه ای را در راستای فراهستی شناسی فرگه ای بخوانیم، خوانشی از این فراهستی شناسی خواهیم داشت که از مهم ترین ویژگی هایش جدی نگرانه بودن است. نکته بنیادی این فراهستی شناسی آن است که در بستر هسته منطقی زبان طبیعی شکل می گیرد و نه زبان طبیعی صرف. با این حال، اگرچه استفاده از فراهستی شناسی فرگه ای برای خوانش نوفرگه ای ها، خوانشی ناسازگار به دست نمی دهد، الزام هایی را به ویژه در واضح ساختن روش شناسی تحمیل می کند. نیز با این خوانش، کارکرد روش فراهستی شناسی های نوفرگه ای، کارکردی متافیزیکی در راستای تعیین مقوله شیء انتزاعی و نیز کارکردی معرفت شناسانه در جهت نحوه توجیه آنهاست و نه کارکردی هستی شناختی.

    کلیدواژگان: فراهستی شناسی نوفرگه ای، فراهستی شناسی فرگه ای، فراهستی شناسی های ساده نگر، هسته منطقی زبان طبیعی
  • غلامرضا حسین پور* صفحات 187-198

    جان سرل در افعال گفتاری با تحلیل اظهارات معنادار حقیقی سروکار داشت اما در عبارت و معنا، نظریه خود را به معنا و استعمال تعمیم می دهد تا انجام و فهم اظهارات غیرحقیقی را که در آنجا منظور گوینده چیزی به جز آنچه که می گوید است، توجیه کند. بدین سان پرسش سرل درباره افعال غیرمستقیم گفتاری این است که چگونه ممکن است گوینده چیزی را بگوید و آن را منظور دارد اما چیز دیگری را نیز منظور دارد. بدین منظور، قلمرو افعال مقوله تحریکی از نظر سرل بسیار سودمند است. در واقع وجود نزاکت در افعال مقوله تحریکی، انگیزه اصلی سرل برای تحقیق در افعال غیرمستقیم گفتاری است اما بیشترین مثال ها در افعال مقوله التزامی وجود دارد نه در افعال مقوله تحریکی. در عین حال، رویکرد سرل با پارادایم های تبیینی معمول مطابقت ندارد؛ یعنی تا حدی مانند تحلیل معرفت شناختی ادراک است. بدین سان بررسی، تحلیل و نقد رویکرد سرل هدف این مقاله است.

    کلیدواژگان: افعال غیرمستقیم گفتاری، سرل، افعال مقوله تحریکی، افعال مقوله التزامی
|
  • J. Abdollahi*, S.A. Taheri Khurramabadi Pages 89-99

    According to conciliationist (reductionist) argumentations in epistemology of disagreement, disagreement with an epistemic peer, due to epistemic symmetry, reduces the confidence in the justification. But many religious believers are not willing to take the existence of epistemic peer disagreement. They think that they have different evidence for their religious beliefs and, hence, aren’t really epistemic peers with their opponents. They present private evidence, especially religious experiences, as a symmetry breaker. For this reason, some reductionists have argued to defend the reductionist position. In this article, we examine the responses of the reductionists to this challenge. In one of these answers, it is added an “alternative explanation or story” to the conditions of epistemic peer and claimed that the true epistemic peer under full disclosure should takes into account private evidences or experiences and gives a good story or explanation about why such experiences aren’t as efficacious as the religious person might think. We show that the “alternative explanation” presented by reductionists is not readily available in the most of the religious disagreements.

    Keywords: Disagreement, Epistemic Peer, Epistemic Symmetry, Private Evidence, Religious Experience, Alternative Explanation
  • I. Rahimnasirian*, A. Hesamifar Pages 101-119

    An example of Rorty's confrontation with the analytical philosophy is his opposition to Davidson's attempt to propose a semantic theory based on truth. According to an anti-metaphysical approach to Truth, Rorty believes that the use of the phrase "p is true" is simply to confirm a claim that we consider ourselves or others justified in making. Although Davidson is against the metaphysical approach to truth, based on a Tarskian truth definition, he believes that a notion of truth more robust than Rorty will admit is required to propose a theory about meaning. Rorty's Wittgensteinian response to Davidson is that not only the conversation between the speaker and the interpreter is not conditional on knowing a theory of meaning based on truth, but the attempt to say something more than what we can say about truth leads us to the confusions of the metaphysical tradition. This article, referring to Davidson's writings, shows that Davidson's effort to propose a semantic theory based on truth inevitably leads him to express metaphysical interpretations.

    Keywords: Rorty, Davidson, Truth, Meaning
  • M. Bashiri, M. Zakeri* Pages 121-139

    Temporal experiences are experiences that represent the temporal aspects of the world. Phenomenologically, our temporal experiences directly and immediately belong to temporal properties. This obvious phenomenological truth leads to a paradox with the addition of other premises. Three models have been presented to explain the possibility of direct perceptual experience of temporal properties to solve this paradox. These models are the snapshot or atomic model, extensionalism, and retentionalism. The snapshot model or atomism is that perceptual experiences are only instantaneous or short-term conscious events that occur in succession, and their succession is explanatory and adequate for temporal experience. We will first describe the paradox of temporal experiences and the approach of temporal experience models, try to explain the criticisms of the atomic model and their rejection, and finally show the explanatory adequacy of the succession of atomic experiences for the temporal experience.

    Keywords: Temporal Experiences, Snapshot Model, Temporal Properties, Succession, Atomic Content, Co-Consciousness
  • S. Ahmadzadeh, L. Nabavi* Pages 141-159

    Tarski’s theory of truth was first introduced in “The concept of truth in formalized languages.” In this paper, we introduce Tarski’s truth theory in detail, based on the mentioned article, and make its account clear about the main questions that he faced. Also, we argue that accepting Tarski’s theory of truth entails Platonism in mathematics.

    Keywords: Tarski, Truth Theory, Metalanguage, Semantics
  • M.H. Soleimani, D. Hosseini* Pages 161-185

    Neo-Fregean metaontology is one of the most controversial metaontologies in recent decades. Regarding this metaontology as a deflationary metaontology such as quantifier-variance or maximalism prevails nowadays. But, if we consider Frege's views and the consequent metaontology, it will be obvious that there isn’t any relation between Fregean metaontology and deflationary metaontologies. Hence, interpreting neo-Fregean metaontology in the light of Fregean metaontology categorizes it in the class of serious metaontologies. In this reading, the crucial point is that the metaontological language is the logical core of natural language rather than mere natural language. Notwithstanding that this reading is consistent, it has implications for neo-Fregean methodology, namely, that neo-Fregean metaontology's function is metaphysical - in the determination of the category of abstract objects - and epistemological - in justification of our knowledge about these objects – but not ontological.

    Keywords: Neo-Fregean Metaontology, Fregean Metaontology, Easy Metaontologies, Natural Language Logical Core
  • Gh. Hosseinpour* Pages 187-198

    In Speech Acts, John Searle dealt with the analysis of literal meaningful utterances, but in Expression and Meaning, he generalizes his theory to meaning and uses it to account for performing and understanding nonliteral utterances where the speaker means something other than what he is saying. Thus, Searle’s question about indirect speech acts is how a speaker might say something and mean it, but he also means something else. For this purpose, the area of directives is the most useful to Searle. The presence of decency in acts in the category of directive is Searle’s main motivation for researching indirect speech acts. Still, most examples are found in the acts in the category of commissive and not in the acts in the category of directive. At the same time, Searle’s approach does not conform to the usual explanatory paradigms; it’s somewhat like an epistemological analysis of perception. Thus, this article aims to review, analyze, and critique Searle’s approach.

    Keywords: Indirect Speech Acts, John Searle, Directive Acts, Commissive Acts