فهرست مطالب

نشریه رسانه های دیداری و شنیداری
پیاپی 46 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فاطمه پاک نژاد، زهرا رهبرنیا* صفحات 5-30
    با توجه به اهمیت بنیان خانواده در فرهنگ ایرانی- اسلامی و همچنین علاقه کودکان به تماشای انیمیشن، تعیین مشخصه های بازنمایی شده و رمزگان ایدیولوژیک انیمیشن ها ضروری است، زیرا نوع زبان مورداستفاده برای بیان هر موضوع، می تواند معنای آن را تغییر دهد. هدف این پژوهش، تحلیل نشانه شناختی الگو های بازنمایی شده روابط والدین و فرزندان و رمزگشایی رمزگان های ایدیولوژیک غالب در مجموعه انیمیشن «بچه های ساختمان گل ها» است. روش پژوهش، تعیین رمزگان محتوا در سه سطح ظاهری، فنی و ایدیولوژیک براساس شیوه نشانه شناختی جان فیسک است. تمام قسمت های این مجموعه انیمیشن به عنوان جامعه آماری، انتخاب شده اند و در ادامه، 12 قسمت مرتبط با پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به تحلیل نشانه شناختی رمزگان جان فیسک، روابط بین والدین و فرزندان در سبک زندگی ایرانی- اسلامی یک رابطه بنیادی متقابل بر مبنای ارزش های مشترک بوده و سازندگان این انیمیشن، براساس فرهنگ ایرانی- اسلامی و اهداف موردنظرشان، مفاهیم ایدیولوژیک بسیاری را درباره روابط والدین و فرزندان در این انیمیشن نهادینه کرده اند
    کلیدواژگان: رمزگشایی، بازنمایی، فیلم پویانمایی، نظریه جان فیسک، انیمیشن «بچه های ساختمان گل ها»
  • مهدی محرابی، سید مصطفی مختاباد امرئی*، سید هادی قدوسی فر صفحات 31-58

    هدف این پژوهش، تحلیل نشانه شناختی مکان و فضای معماری فیلم های آشوب (1985) ساخته اکیرا کورساوا و داستان توکیو (1953) ساخته یاسیجیرو اوزو است. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای ساختارگراست و راهبرد اصلی آن، شیوه تفسیری با تحلیل نشانه شناختی بصری است. روش گردآوری داده ‎ها، کتابخانه‎ای و آرشیوی و با استفاده از ابزار تحلیل کتاب، فیلم و عکس است. نوع یافته ها نیز توصیفی- تحلیلی است. نتایج این پژوهش در هر حوزه معماری (در درک مفاهیم مرتبط با معماری سنتی) همچنین در حوزه سینما (به لحاظ کمک به فیلم‎سازان برای نمایش انواع فضاها با توجه به اهداف القای انواع معانی) کاربرد دارد. نشانه شناسی، روش و ابزاری است که در سه سطح برای درک فیلم مطرح می شود: 1-معنایی که از عناصر فضا، نظم و ساختار حاکم بین آنها قابل دریافت است؛ 2- معنایی که از ارزش های زمینه ای بستر طراحی صحنه نشات می گیرد؛ 3- معنایی که از ایدیولوژی حاکم بر تفکر سازنده فیلم در قالب معماری برمی خیزد. معنای اول، از عناصر کالبدی محیط، قابل استخراج است و جنبه عینی پررنگ تری دارد. معانی مراحل بعد را می توان معانی ضمنی خواند که در حقیقت رموز و اسرار معماری، قابل بررسی هستند. در فیلم های «آشوب» و «داستان توکیو»، برای پیوند بین عناصر و فضای کالبدی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، از آرایه های فضایی کالبدی استفاده می شود. به این ترتیب، فهم فرایند معنابخشی در فیلم و تحلیل آن، با کمک علم نشانه شناسی امکان پذیر است.

    کلیدواژگان: نشانه شناسی، تحلیل محتوای ساختارگرا، سینما و معماری، معماری ژاپن
  • جلیل مهروز، امیرحسن ندایی*، محمدعلی صفورا صفحات 59-90

    در میان آثار سینمایی با محوریت واقعه عاشورا، فیلم «روز واقعه» (1373) ساخته شهرام اسدی، یک اثر سینمایی درخور تامل است. این پژوهش درصدد است نحوه تعامل ساختار روایی [1] و سبک بصری [2] این فیلم را در خلق انواع معانی با استفاده از رویکرد نیوفرمالیستی کریستین تامپسون و نظریه های دیوید بوردول در روایت فیلم داستانی تحلیل کند. روش تحقیق به کاررفته در پژوهش، تحقیق توصیفی تحلیل محتواست. بسط روایت در نظام فرمی «روز واقعه»، از الگوی سفر اسطوره یگانه و الگوی جست وجو تبعیت می کند. استفاده از شگردهای خلاقه سبکی و روایی در فیلم، موجب هماهنگی میزانسن ها با اهداف صحنه ای و بافت کلی اثر شده است. اصالت در روایت گری و عناصر سبک شناختی فیلم «روز واقعه» در بین آثار سینمایی تاریخی دارای بن مایه دینی ایران، ماحصل شگردهای سینمایی به کاررفته در آن است. به کارگیری الگوهای بسط روایی و سبکی متناسب با مضمون اثر، کاربرد پیرنگ های فرعی یکپارچه با پیرنگ اصلی، کارکردهای متعدد نقش مایه های [3] تکرارشونده در بافت عینی و روایی، ریتم هماهنگ و متناسب موسیقی و تصویر و خلق معانی ضمنی تلویحی و دلالت گر، از مهم ترین این شگردهای بکار رفته در این فیلم است. براساس نتایج این تحلیل، در سینمای تاریخی با محوریت مضمونی وقایع دینی، شکل گیری درست موقعیت های نمایشی [4] مرتبط با موقعیت های تاریخی [5] متناظر آن، همچنین پیوستگی و انسجام مفاهیم برآمده از بافت عینی و روایی فیلم با ایدیولوژی های پایه مطرح شده در خود اثر، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

    کلیدواژگان: سینما، نئوفرمالیسم، فیلم «روز واقعه»، شگردهای خلاقه
  • احمدرضا معتمدی*، شیما معتمدی صفحات 91-122
    نظریه «مونتاژ» در سینما، برساخته شکل گرایی و نظریه «میزانسن» برخاسته از نگره مولف و دیدگاه واقع گرایی است. به نظر می رسد که پیش ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشه ای عمیق در یک منازعه تاریخی- فلسفی دوران کلاسیک برخوردارند. در دیدگاه مونتاژ، سینما به واسطه «تدوین» اجزا، به یک کلیت معنادار می رسد و در دیدگاه میزانسن، «نما» یعنی جزء، خود، هم افاده معنا می کند و هم واقعیت را پدیدارشناسی می کند. ردپای این تعارض در نظریه های معاصر در مقولات نشانه شناسی، معناشناسی و زبان شناسی گم شده است. این تحقیق بر آن است که امکان تقریب نظریه میزانسن و مونتاژ با پژوهش دقیق در آرای طرفین منازعه در لابلای اعترافات ناخودآگاه- با وجود حفظ پارادایم فلسفه سنتی و کلاسیک- امکان پذیر و هموار است. این تحقیق بر مبنای پژوهش کتابخانه ای و به شیوه تحلیلی- توصیفی انجام شده است.
    کلیدواژگان: میزانسن، مونتاژ، شکل گرایی، ساختارگرایی، پدیدارشناسی
  • حسین اسمعیلی، احتشام رشیدی*، ابوالفضل دانایی صفحات 123-166
    «تروریسم رسانه ای» به پوشش رسانه ای فعالیت ها و اقدامات تروریستی در شبکه های اجتماعی اشاره دارد و گونه ای نوظهور از تروریسم است که با بهره گیری از ابزار رسانه ای و استفاده افراطی از فضای مجازی، به ایجاد هراس جمعی، وحشت و رعب اقدام می کند. یکی از موضوعات مهم در مهار و تشویق تروریسم، اندازه گیری سرمایه اجتماعی است که در تقویت همکاری و ایجاد هنجارها در جامعه نقش دارد. هدف این پژوهش، ارایه الگوی راهبردی مقابله با تروریسم رسانه ای با رویکرد سرمایه اجتماعی است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی متوالی است. ابتدا از روش کیفی به شیوه تحلیل مضمون در میان 14 نفر از خبرگان دارای سوابق علمی، پژوهشی، مدیریتی و شغلی با نمونه گیری هدفمند، گلوله برفی و ابزار مصاحبه ساختارنیافته استفاده شده است. در ادامه، از روش کمی در میان 298 نفر از کارشناسان حوزه رسانه، سرمایه اجتماعی، تروریسم رسانه ای و شبکه های اجتماعی سطح کشور برای آزمون فرضیه ها بهره گرفته شده. براساس نتایج بخش کیفی، مقوله «هویت یابی تاریخی و شرایط ساختاری» به عنوان زمینه ها و بسترها، «مزایا و کارکردهای رسانه ای» به عنوان شرط علی، «چالش های سرمایه اجتماعی ظهور تروریسم رسانه ای» به عنوان یکی از عوامل چالش ساز و «مداخلات، شبکه سازی منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی» در انتخاب راهبرد حکمرانی رسانه ای در مواجهه با تروریسم رسانه ای نقش اثرگذاری داشته اند. به منظور مقابله با تروریسم رسانه ای، لازم است عوامل علی، زمینه ای، بین المللی و چالشی مرتبط با تروریسم رسانه ای موردتوجه و شناسایی قرار گیرند تا امکان مدیریت سطح خشونت با فراواقعی سازی در رسانه، ازدیاد زمینه های خشونت زایی با پوشش رسانه ای و جنگ روانی و شگردهای آن در بستر رسانه وجود داشته باشد.
    کلیدواژگان: تروریسم رسانه ای، سرمایه اجتماعی، شبکه اجتماعی، الگوی راهبردی
  • فرشته لطفی، محمد اخگری*، زهرا صفائیان صفحات 167-198

    نیاز به اطلاع رسانی، آموزش و بسیج جامعه به منظور مقابله با بحران های طبیعی و غیرطبیعی، از ضروریات جوامع امروزی است که انتظار می رود رسانه ها نیز درجهت تحقق آن تلاش کنند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم افزایی رسانه ها با یکدیگر هستیم، این امر، در شرایط بحران، می تواند فرصت خوبی برای رسانه ای چون رادیو باشد تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، پویش های همگانی را به عنوان راهکاری موثر بکار گیرد. در این پژوهش، به منظور جمع آوری اطلاعات، از تکنیک مثلث سازی بهره گرفته شده و تجزیه وتحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. جامعه موردبررسی، برنامه های تولیدشده در رادیو سلامت و مصاحبه های صورت گرفته با تهیه کننده های رادیوست. در این راستا، تعداد 10 برنامه از رادیو سلامت و 10 تهیه کننده در حوزه برنامه سازی پاندمی کرونا با محوریت پویش های اجتماعی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از کدگذاری نظری استفاده شده است. براساس یافته ها، استفاده از ساختارهای کوتاه و خلاقه برنامه سازی رادیو و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های رسانه های اجتماعی به منظور افزایش تعامل و مشارکت مخاطبان، از مهم ترین نکاتی هستند که توجه به آنها برای برنامه سازان رادیویی ضروری است. یافته های پژوهش نشان می دهند که بستر فضای مجازی، نقش بسزایی در شکل گیری، تداوم و موفقیت پویش های اجتماعی- به خصوص در زمان بروز بحران ها دارد.

    کلیدواژگان: پویش اجتماعی، برنامه سازی رادیویی، فضای مجازی، پاندمی کرونا
  • شبنم نعمتی آردی، حسین اردلانی*، ابوالفضل داودی رکن آبادی صفحات 199-226

    نظریه شبیه سازی واقعیت بودریار در تبلیغات تلویزیونی، شبیه سازی از نوع سوم است. از واقعیت، فقط علایم و نشانه ها باقی مانده و تصویر در حال پنهان کردن عدم وجود واقعیت در آنهاست. این پژوهش، درصدد است با مروری بر فلسفه بودریار و خوانش مفهوم وانموده، به این سوال، پاسخ دهد که مفهوم وانموده در آگهی های تلویزیون ایران چه نقشی دارد؟ تبلیغات باید بتواند برای ساخت وانموده، حداکثر توانایی شبیه سازی را با کاربرد نشانه ها و علایم واقعیت در تصاویر ایجاد کند و یک حادواقعیت بسازد که خط مابین خیال و واقعیت را مخدوش و مبهم کند. براساس آنچه بودریار از تصاویر وانمودگی بیان می کند، تیزرها و آگهی های بازرگانی تلویزیون، یکی از واقعیت های ساختگی و تصاویری در حال وانمود کردن به واقعیت است. در اصل با این روش، فقدان واقعیت را در تصاویر پنهان می کنند. هدف تحقیق، مشخص کردن ساختار یک وانموده قدرتمند در آگهی ها و تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون ایران است. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات، ترکیبی از اسنادی، کتابخانه ای منابع معتبر اینترنتی، توصیف، تبیین، مشاهده و بازبینی آگهی های بازرگانی تلویزیون ایران است. روش تحلیل یافته ها نیز توصیفی- تحلیلی است. در ابتدا، مفهوم وانموده بودریار، توصیف می شود و با توجه به مولفه های استراتژیک و مهمی که بودریار در تبلیغات بیان می کند، مواردی از تبلیغات تلویزیون ایران به صورت تصادفی انتخاب و تحلیل می شوند.

    کلیدواژگان: وانموده، رسانه، تبلیغات تلویزیونی، بودریار
|
  • Fatemeh Paknezhad, Zahra Rahbarnia * Pages 5-30
    Considering the importance of the family foundation in Iranian-Islamic culture, as well as the interest of children in watching animation, determining the represented characteristics and ideological codes of animations is necessary because the type of language used to express any topic can change its meaning. The aim of this research is semiotic analysis of the represented patterns of parent-children relationships and deciphering the prevailing ideological codes in the animation series "The Children of Gol-ha Building". The research method is determining content codes in three levels of appearance, technical and ideological which is based on John Fisk's semiotic method. All the episodes of this animation series were selected as the statistical population and then, detailed analysis was done on 12 episodes related to the research. The results of the research show that according to John Fiske's semiotic analysis of codes, the relationships between parents and children in the Iranian-Islamic lifestyle is a mutual fundamental relationship based on common values and the creators of this animation series have institutionalized many ideological implications about parent-children relationships based on Iranian-Islamic culture and their intended culture and goals.
    Keywords: Decoding, Representation, Animated Movie, John Fiske’s theory, The Children of Gol-ha Building Animation
  • Mehdi Mehrabi, Sayyed Mostafa Mokhtabad Emerie *, Sayyed Hadi Ghoddusifar Pages 31-58

    The aim of the present study is semiotic analysis of place and architectural space in the movies “Ran” (1985) by Akira Kurosawa and “Tokyo Story” (1953) by Yasujirō Ozu. The methodology was qualitative: structured content analysis and its main approach is interpretive-visual semiotic analysis. The data collection method was based on library archival data and using book analysis instrument. Also, the type of findings is descriptive-analytical. The implication of the result of this research is in both architecture (in comprehending the concepts related to traditional architecture) and cinema (helping filmmakers to portray different types of spaces to induce different meanings). Semiotics is an instrument that is presented for film comprehension in three levels: 1- the meaning which is understood from the elements of space, discipline and the dominant structure between them, 2- the meaning that is originated from the peripheral values of the ground stage design, and 3- the meaning raised from the ideology dominant in the filmmaker’s thought in the form of architecture. The first meaning can be extracted from body elements and has a bolder objective dimension. The meanings of the next stages can be called implicatures which can be analyzed in the secrets of the architecture. In the movies “Ran” and “Tokyo Story”, to connect the elements and body/physical, cultural, social, historical, natural and religious space, physical spatial devices are applied. Hence, understanding the process of meaning-creation in movie and analyzing it is possible via the field of semiotics.

    Keywords: Semiotics, Structured Content Analysis, Cinema, Architecture, Japanese architecture
  • Jalil Mahrouz, AmirHassan Nedaei *, Mohammadali Safoora Pages 59-90

    Among the cinematic works centered around the event of Ashura, the movie The Fateful Day (1995) by Shahram Asadi is a thought-provoking cinematic work. This study aims to analyze the interaction between the narrative structure and the visual style of the film in creating different meanings using Christian Thompson’s neoformalist approach and David Bordwell’s theories on the narrative of the story-telling film. The research method applied in this research is descriptive content analysis. The narrative expansion in the form system of The Fateful Day follows the pattern of the unique myth and the pattern of Search. The use of stylistic and narrative creative devices in the film has resulted in the harmony of mise-en-scenes with the stage goals and the overall texture of the work. The originality in the narration and the stylistic elements of the movie The Fateful Day (among the Iranian historical religious cinematic works) is the result of the innovative cinematic devices used in the movie. The most important of such devices include the use of narrative and stylistic expansion patterns fitting the work’s theme, application of subplots in harmony with the main plot, numerous functions of repetitive motifs in the objective and narrative context, appropriate rhythm of the music and image, and creation of implicit meanings. According to the results of this research, in historical cinema with a thematic focus on religious events, the correct formation of dramatic situations related to their corresponding historical situations, as well as the coherence of the concepts arising from the objective and narrative context of the film with the basic ideologies presented in the work itself are very important.

    Keywords: Cinema, Neoformalism, The Fateful Day, Creative Tricks
  • Ahmadreza Motamedi *, Shima Mohamadi Pages 91-122
    The theory of montage in cinema is based on formalism, and the theory of mise-en-scene is derived from the author's view and from realism. It seems that the philosophical pre-structures of the two theories, one based on holism and structuralism, and the other on particularism and phenomenology, have deep roots in a classical historical philosophical conflict. In the montage view, cinema reaches a meaningful whole through the assembly of the components, and in the mise-en-scene view, the shot (plan) alone both makes sense and also phenomenonize the reality. The traces of this conflict have been lost in contemporary theories in the fields of semiotics, semantics and linguistics. This paper tries to show that despite the preservation of the paradigms of traditional and classical philosophy, approximation of the mise-en-scene and montage theories is possible by searching the lane of the parties to the dispute. The research is based on the library method and has been carried out with the descriptive-analytical method.
    Keywords: Mise-en-scene, Montage, Formalism, Structuralism, Phenomenology
  • Hossein Esmaili, Ehtesham Rashidi *, Abolfazl Danaei Pages 123-166
    Media terrorism refers to the media coverage of terrorist activities and actions in social networks and is an emerging type of terrorism that creates mass panic and terror by using media tools and excessive use of cyberspace. One of the important issues in curbing and encouraging terrorism is measuring the amount of social capital in a society, which plays a role in strengthening cooperation and creating norms in society. The aim of this research is to provide a strategic model for coping with media terrorism with a social capital approach. The research method was sequential exploratory mixed. First, the qualitative method of thematic analysis was applied among 14 experts (with scientific, research, managerial, and occupational backgrounds) with purposive snowball sampling and unstructured interviews. Then, the quantitative method was used among 298 experts in the fields of media, social capital, media terrorism, and social networks across the country to test the hypotheses. The results of the qualitative part of the study showed the category of "historical identification and structural conditions" as contexts and platforms, "media benefits and functions" as a causal condition, “social capital challenges of the emergence of media terrorism” as one of the challenging factors, and “interventions, regional, extra-regional and international networking” have played effective roles in choosing the strategy of media governance in the face of media terrorism. In order to deal with media terrorism, it is necessary to pay attention and identify the causal, contextual, international and challenging factors related to media terrorism so that managing the level of violence with hyper-realization in the media, proliferation of the grounds of violence with media coverage and psychological warfare and its methods in the media can be feasible.
    Keywords: Media Terrorism, Social Capital, social network, Strategic model
  • Fereshteh Lotfi, Mohammad Achgari *, Zahra Safaeyan Pages 167-198

    The need to inform, educate and mobilize people to deal with natural and unnatural crises is among the necessities of today's societies to which the media are expected to respond, as well. With the advancement of technology and the change of lifestyle, we are witnessing the synergy of media, and this -in times of crisis- can be a good opportunity for a media such as radio to use the capacity of cyberspace to apply public dynamics as an influential strategy. In the present research, triangulation has been used to gather and qualitative content analysis was applied to analyze the data. The population under study are the programs produced in Radio Salamat and interviews with radio producers. In line with that, 10 programs from Radio Salamat and 10 producers in the field of Corona pandemic programming with a focus on social dynamics were selected via purposive sampling. Theoretical coding was, also, used in data analysis. Based on the findings, using short and creative structures of radio programming and maximum use of social media capacities to increase audience interaction and participation are among the most important points that are necessary for radio programmers to attend. The findings of the research show that the context of cyberspace has a significant role in the formation, continuity and success of social campaigns, especially in times of crises.

    Keywords: Social Campaign, Radio Production, Virtual Spce, Corona Pandemic
  • Shabnam Nemati Ardi, Hossein Ardalani *, Abolfazl Davoudi Roknabadi Pages 199-226

    Baudrillard's theory of simulation of reality in television commercials is a simulation of the third type. From reality, only signs and symptoms are left, and the image hides the absence of reality in them. This research tries to answer the question of what role the concept of pretense plays in Iranian television advertisements by reviewing Baudrillard's philosophy and reading the concept of pretense. Advertising should be able to create the maximum simulation ability by using the signs and symbols of reality in the images to create the pretense and an extreme reality where the line between fantasy and reality becomes distorted and blurred. Based on what Baudrillard says about pretending images, TV teasers and commercials are one of the false facts, which are pretending to be real. In fact, with this method, they hide the lack of reality in the resulting images. The purpose of the research is to determine the structure of a powerful pretense in advertisements and promotional teasers of Iranian TV. The research method will be practical in terms of the goal, and the method of collecting information is a combination of documents, library, reliable internet sources, description, explanation, observation, and review of the commercial advertisements of Iranian TV. The method of analyzing the findings is descriptive-analytical. At first, Baudrillard's concept of pretense, and according to the strategic and important components that Baudrillard expresses in advertisements, examples of Iranian television advertisements are randomly selected and analyzed.

    Keywords: Pretense, Media, television advertising, baudrillard