فهرست مطالب

مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی - پیاپی 9 (امرداد 1402)

نشریه مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی
پیاپی 9 (امرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آرمان کفائی نژاد *، آتنا طهماسبی صفحه 13

    امروزه محیط کاری در ساختمان های اداری بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده ا ند. از این رو، توجه به چگونگی طراحی محیط کار مورد توجه معماران و کارشناسان مدیریت قرار گرفته است. کارمندان بیش از یک سوم زمان روزانه خود را در فضای محل کار خود سپری می کنند. از این رو، راهکارهای مناسب در جهت تامین خواسته های جسمی و روحی و بالا بردن آسایش در فضاهای کاری کارمندان ضروری است. شرایط کالبدی ساختمان اداری نقش عمده ای در رضایت مندی و راحتی کارکنان دارد.بنابراین طراحان باید در ابتدا تمامی زوایای طراحی را بررسی و آنالیز نمایند و بعد اقدام به طراحی کند؛ چراکه رعایت تمامی این عوامل محیطی باعث ایجاد فضایی مناسب و کارآمد می شود و عدم توجه به این عوامل و طراحی نادرست، باعث ایجاد اضطراب شغلی و پایین آمدن راندمان کاری خواهد شد. معماران همیشه بر آن باور بوده اند تا فضاهایی مطلوب جهت استفاده مردم خلق نمایند. بنابراین اطلاع داشتن از شیوه رفتار انسان درون فضاهای اداری به عنوان یکی از اصول طراحی اهمیت ویژه ای می یابد. یکی از علومی که در این زمینه مطرح می گردد، روان شناسی محیطی است که با توجه قرار دادن ارزش ها، نگرش ها و احتیاجات انسان به بررسی رابطه او با محیط کالبدی و تاثیرات این دو بر یکدیگر می پردازد. در این پژوهش، تلاش گردیده است به بررسی فاکتورهای محیطی و تاثیرگذار در طراحی فضاهای اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی و آرامش روانی کارکنان بپردازیم.

    کلیدواژگان: محیط کاری، فضاهای اداری، رضایت مندی شغلی، سلامت روان
  • مانا نیستانی * صفحات 33-45

    یکی از مسایل مهم در ارزیابی نتایج پژوهش ها در زمینه هنر ایرانی اسلامی و در پی آن، زیبایی شناسی ایرانی اسلامی، بررسی روش ها و رویکردهای پژوهش گران و اندیشمندان است. در نظر داشتن یک تلقی خاص از هنر ایرانی اسلامی یا زیبایی شناسی ایرانی اسلامی، می تواند به کلی نتایج و یا ارزیابی پژوهش گران را متفاوت کند. یکی از رویکردهایی مهم در زمینه بررسی هنر ایرانی اسلامی، رویکرد عرفانی است که سنت گرایی یکی از مهم ترین جریان های آن به شمار می رود. مسیله اصلی در این پژوهش این است که معنای زیبایی شناسی ایرانی چیست و نظریه های رقیب در باب هنر ایرانی اسلامی و دیدگاه های مرده و زنده به تاریخ در این باره چگونه است. در ادامه این پژوهش، معنای رمز، نماد و نشانه بررسی شده و در در پایان، در راستای تطبیق مبانی نظری، تجلی نمادین سرو در ادبیات و نگارگری ایرانی مطرح می شود. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی است. همچنین از نظر نوع، پژوهش توصیفی تحلیلی به شمار می رود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است و تحلیل با روش کیفی صورت می گیرد. این پژوهش نشان می دهد که ضمن وارد بودن انتقادهای مختلف به دیدگاه سنت گرایان در باب تعریف هنرهای سنتی، مقدس و دینی، آن ها نمی توانند پیوند مناسبی بین هنر و عرفان برقرار کنند و در ارایه جایگزین مناسب عملکرد خوبی ندارند. نگاه به تاریخ ممکن است به صورت زنده یا مرده باشد و این امر در نتیجه گیری برای پژوهش های زمان حال و آینده بسیار اهمیت دارد. به عنوان نمونه، در این پژوهش، خطوط ختایی و درخت سرو با منظری جدید به صورت مختصر بررسی شد که نشان می دهد می توان از منظری دیگر نیز به موضوعات هنر ایرانی اسلامی پرداخت. به عنوان آینده پژوهش، می توان مفهوم هنر ایرانی اسلامی را از منظرهای مختلف نظری با یکدیگر مقایسه کرد و همچنین این راهکار را در قبال موضوعات مختلف در هنر ایرانی اسلامی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: هنر ایرانی اسلامی، سنت گرایی، عرفان، نماد، اسطوره، سرو
  • امین احمدی بیرگانی *، منیژه نظرپور صفحات 47-65

    آیین های سوگواری از جمله مراسماتی است که در حوزه فرهنگ یک جامعه قرار دارد و جزیی از آداب و رسومی است که همه جوامع با ادیان و فرهنگ های گوناگون به آن توجه دارند. در ایران نیز این رسم همواره با اهمیت خاصی انجام می گرفته است. هدف مقاله حاضر، بررسی و توصیف سوگواری زنان در شاهنامه فردوسی و شناخت وجه تشابه این رسم و آیین با سوگواری زنان در قوم بختیاری با استناد به منابع و همچنین تحقیقات میدانی به شیوه تطبیقی و تحلیلی است. مطالعه و بررسی آیین های سوگواری زنان در شاهنامه و مقایسه آن با آیین های سوگواری زنان قوم بختیاری، نشان می دهد که میان روایات داستانی شاهنامه و روایات های تاریخی درباره آیین سوگ، شباهت های فراوانی وجود دارد. آدابی مانند مویه کردن، خاک آلودگی، خراشیدن چهره، جامه پاره کردن، مو کندن، مو بریدن در شاهنامه و قوم بختیاری به طور مشترک وجود دارند.

    کلیدواژگان: شاهنامه، سوگواری، قوم بختیاری، آیین سوگ، آداب و رسوم
  • لیلا متقیان * صفحات 67-85

    در میان هنرهای سنتی اسلامی، خوشنویسی یکی از مهم ترین هنرها است؛ تا جایی که برخی از جریان های فکری مانند سنت گرایان آن را هنر قدسی یا هنر مقدس می دانند. از یک سو، می توان خوشنویسی اسلامی را هنری همگام با حکمت و عرفان دانست و از سوی دیگر، ممکن است آن را صرفا هنری برخاسته و برگرفته از تمدن اسلامی بدانیم. در هر صورت، نمی توان جایگاه بی بدیل و ارزنده این شاخه هنر سنتی میان هنرهای اسلامی را نادیده انگاشت. در بررسی هر موضوع و از جمله آثار یا شاخه های هنر اسلامی، انتخاب روش و رویکرد متفاوت ما را به نتایج متفاوتی می رساند. این امر در زمینه مطالعات هنر اسلامی نتایج بسیار متفاوتی به همراه دارد. با در نظر گرفتن همین امر، اندیشمندان و پژوهش گران مختلفی در زمینه خوشنویسی اسلامی پژوهش انجام داده اند. آنه ماری شیمل و شیلا اس. بلر از جمله پژوهش گران مهمی هستند که در زمینه هنر اسلامی و خوشنویسی اسلامی پژوهش کرده اند. با توجه به این نکات، هدف اصلی در این پژوهش، بررسی دیدگاه شیمل و بلر در زمینه خوشنویسی اسلامی است. بر همین اساس، پرسش اصلی در این پژوهش عبارت است از این که مولفه های خوشنویسی اسلامی در دیدگاه شیمل و بلر چیست؟ در این پژوهش، پس از بیان مبانی نظری و تعریف مفاهیم مورد نیاز، دیدگاه شیمل و بلر در زمینه خوشنویسی اسلامی بررسی و تحلیل می شود. این پژوهش ماهیت کاربردی دارد و از نوع توصیفی - تحلیلی به شمار می رود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. روش تحلیل، کیفی است. این پژوهش نشان می دهد که شیمل در بررسی خوشنویسی اسلامی، از رویکرد پدیدارشناسی و بلر از تاریخ نگاری بهره می برند.

    کلیدواژگان: هنر قدسی، خوشنویسی اسلامی، پدیدارشناسی، آنه ماری شیمل، تاریخ نگاری، شیلا بلر
|
  • Arman Kafaeinezhad *, Atena Tahmasebi Page 13

    Nowadays, the working environment in office buildings is more significant than it was in the past. Architects and management experts have focused on designing the work environment. The workplace is where employees spend over a third of their daily time. To meet the physical and mental needs of employees and enhance their comfort in their working spaces, appropriate solutions are necessary. The employees’ satisfaction and comfort are greatly influenced by the physical condition of the office building. Therefore, the designers must first check and analyze all the design angles and then proceed to design; Because complying with all these environmental factors will create a suitable and efficient environment, and not paying attention to these factors and incorrect design will cause job anxiety and lower work efficiency. Architects have always been dedicated to creating spaces that are desirable for people to use. It is important to understand human behavior in office spaces as a design principle. One of the sciences that are proposed in this field is environmental psychology, which takes into consideration the values, attitudes, and needs of humans and investigates their relationship with the physical environment and the effects of these two on each other. The aim of this research is to investigate environmental factors. The design of office spaces has a significant impact on job satisfaction and mental peace for employees.

    Keywords: work environment, office spaces, job satisfaction, mental health
  • Mana Neyestani * Pages 33-45

    One of the important issues in evaluating the results of research in the field of Iranian Islamic art and following it, Iranian Islamic aesthetics, is to examine the methods and approaches of researchers and thinkers. Considering a specific perception of Iranian Islamic art or Iranian Islamic aesthetics can completely render the results or assessment of scholars different. One of the most important approaches to the study of Iranian Islamic art is the mystical approach, of which traditionalism is one of the most important currents. The main issue in this research is what is the meaning of Iranian aesthetics and what are the competing theories about Iranian Islamic art and the dead and alive views on history in this regard. In the continuation of this research, the meaning of code, symbol, and the sign is investigated and in the end, in line with the application of theoretical foundations, the symbolic manifestation of cedar in Iranian literature and painting is presented. This research is practical. In addition, with regard to type, descriptive and analytical research is taken into consideration. The collection of information is a library, and the analysis is done qualitatively. This research shows that while there are various criticisms of the traditionalists’ point of view regarding the definition of traditional, sacred, and religious arts, they cannot establish a proper link between art and mysticism and do not perform well in providing a suitable alternative. Watching history can be alive or dead, and it is very important to conclude current and future research. For example, in this research, the fault lines and the cedar tree were briefly examined with a new perspective, which shows that it is possible to approach the subjects of Iranian Islamic art from another perspective. As the future of research, it is possible to compare the concept of Iranian Islamic art from different theoretical perspectives and use this solution for different issues in Iranian Islamic art.

    Keywords: Iranian Islamic art, traditionalism, mysticism, symbol, myth, cypress
  • Amin Ahmadi Birgani *, Manizheh Nazarpour Pages 47-65

    Mourning rituals are among the ceremonies that are in the field of culture of a society and are a part of the customs that all societies with different religions and cultures pay attention to. This custom has always been held in high regard in Iran. The purpose of this article is to examine and describe the mourning women in Ferdowsi’s Shahnameh and to recognize the similarity of this custom and ritual with the mourning women in the Bakhtiari tribe based on sources as well as field research in a comparative and analytical manner. A study of the mourning rituals of women in the Shahnameh and its comparison with the mourning rituals of the Bakhtiari people shows that there are many similarities between the narrative narratives of the Shahnameh and the historical narrations about the morning ritual. Brushing hair, dirt, scratching the face, tearing clothes, cutting hair, and cutting hair are common customs among the Shahnameh and Bakhtiari people.

    Keywords: Shahnameh, mourning, Bakhtiari people, mourning ritual, customs
  • Leila Mottaghiyan * Pages 67-85

    Among the traditional Islamic arts, calligraphy is one of the most important arts; in so far as some schools of thought such as traditionalists consider it sacred art or sacred art. On the one hand, Islamic calligraphy can be considered an art in sync with wisdom and mysticism, and on the other hand, we may consider it simply an art that arose and was derived from Islamic civilization. Nevertheless, the irreplaceable and precious position of this branch of traditional art among the Islamic arts cannot be ignored. In the examination of every subject, including works or branches of Islamic art, the choice of a different method and approach leads us to different results. This produces very different results in the area of studies on Islamic art. In view of this, various thinkers and scholars have conducted research in the area of Islamic calligraphy. Annemarie Schimmel and Sheila S. Blair are major scholars who have studied Islamic art and Islamic calligraphy. Based on these points, the main objective of this research is to examine the views of Schimel and Blair on Islamic calligraphy. Therefore, the main issue of this research is what are the components of Islamic calligraphy according to Schimel and Blair? In this research, after outlining the theoretical underpinnings and defining the required concepts, Schimel and Blair’s views in the field of Islamic calligraphy are examined and analyzed. This research has an applied character and is regarded as descriptive-analytic. The method of data collection is a library. The analytical approach is qualitative. This research shows that Schimel uses phenomenology and Blair uses historiography to study Islamic calligraphy.

    Keywords: sacred art, Islamic calligraphy, phenomenology, Annemarie Schimmel, historiography, Sheila Blair