فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت راهبردی - پیاپی 89 (تابستان 1402)

فصلنامه پژوهش های مدیریت راهبردی
پیاپی 89 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهسا بقایی، داتیس خواجه ئیان*، محمدرحیم اسفیدانی صفحات 13-40

    محبوبیت و گستردگی استفاده از رسانه های اجتماعی آنها را به فضایی مناسب برای تبلیغات کالا و خدمات تبدیل کرده است. در کشور ما و در حال حاضر، اینستاگرام به دلیل تعداد کاربران بستر نمایش آگهی های کالا و خدمات شده است و با افزایش رقابت تبلیغاتی، افزایش اثربخشی این آگهی ها در جلب توجه کاربران هدف اهمیت حیاتی می یابد. پژوهش جاری با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل انگیزاننده کاربران برای کلیک روی تبلیغات بنری پوشاک در اینستاگرام صورت گرفته است. برای این منظور پرسشنامه آنلاین به عنوان ابزار تحقیق طراحی شده و 414 نفر از کاربران ایسنتاگرامی صفحات پوشاک به عنوان نمونه آماری آن را پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزه های مصرفی و تطابق مشتری، تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش اطلاعاتی ادراک شده و سرگرمی ادراک شده دارند. همچنین ارزش اطلاعاتی ادراک شده و نگرش به تبلیغات در رسانه های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر کلیک های تبلیغاتی از سوی مشتریان دارد. همچنین تاثیر معنادار انگیزه های ارتباطی بر نطابق مشتری و تاثیر سرگرمی ادراک شده بر کلیک های کاربران تایید نشد.

    کلیدواژگان: تبلیغات آنلاین، رسانه اجتماعی، اینستاگرام، کلیک های تبلیغاتی، عوامل انگیزاننده
  • زهره دشتی شاهرخ*، وحید خاشعی، سید سروش قاضی نوری، امیر اصلانی افراشته صفحات 41-76
    هدف از پژوهش حاضر ارایه الگویی راهبردی برای بازاریابی مبتنی بر ارزش های پیشنهادی در برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه است. روش تحقیق داده بنیاد، داده ها  با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری و جامعه هدف از بین بنیان گذاران و فعالان اجرایی برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه  و پژوهشگران بازاریابی در حوزه ی بازاریابی کسب و کارهای مذهبی، می باشد. روش نمونه گیری گلوله برفی است که پس از 15 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها  در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج نشان داد مقوله محوری ارزش های پیشنهادی (اقتصادی، اجتماعی، کاربردی، مذهبی، اطلاعاتی، شناختی، احساسی، ارتباطی) تحت تاثیر عوامل علی (عوامل نگرشی در مخاطبان مذهبی، عوامل رقابتی در بازار برنامه های کاربردی مذهبی، عوامل رفتاری در استفاده کنندگان از برنامه های کاربردی مذهبی و عوامل فنی برنامه های کاربردی مذهبی) است. همچنین الگوی بازاریابی توسط راهبردهای (بازاریابی محتوایی (ایده، خلق و توزیع محتوای مذهبی)، طراحی و تولید برنامه های کاربردی مذهبی، قیمت گذاری و درامدی برنامه های کاربردی مذهبی، فروش سازمانی در برنامه کاربردی مذهبی و راهبردهای ارتباطی با کاربران برنامه های کاربردی مذهبی، بهینه سازی عملکرد در فضای دیجیتال، تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف کنندگان مذهبی)، عوامل زمینه ای (عوامل مرتبط با محصول، عوامل مرتبط با رفتار کاربران، عوامل مرتبط با نهادها، عوامل مرتبط با بازار و عوامل سازمانی)، عوامل مداخله گر (عوامل قانونی و ممیزی، فنی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی)، و پیامدها در چهار سطح پیامدهای (فردی، سازمانی، ملی و فراملی) تحقق می یابد.
    کلیدواژگان: بازاریابی، مذهب، ارزش های پیشنهادی، برنامه های کاربردی تلفن همراه مذهبی
  • سید انوشیروان مجدزاده، سنجر سلاجقه*، امین نیک پور، محمد جلال کمالی صفحات 77-108
    دولت الکترونیک، ابتکار عمل جدیدی است که درصدد است تا زمینه دسترسی شهروندان به خدمات عمومی را از طریق رسانه های الکترونیک فراهم آورد و روابط دولت و شهروندان را به گونه ای جدید پایه ریزی نماید. دولت الکترونیک باقدرت شگرفی که دارد، نقش عمده ای را در کاهش کاغذبازی، مهندسی مجدد، کاهش هزینه های دولت، افزایش انعطاف پذیری ساختار دولت و امکان تطابق به موقع با تغییرات،کاهش تخلفات و فساد اداری، افزایش مشارکت مردمی، افزایش شفافیت در بدنه دولت، کاهش تمرکززدایی، تقویت پایه های دموکراسی، اصلاح بوروکراسی اداری و دولتی، افزایش قدرت پاسخگویی دولت، افزایش کارایی و بهره وری، کیفیت دسترسی به اطلاعات و داده ها، صرفه جویی در زمان و اثربخشی را ایفا می نماید. ازاین رو پژوهش حاضر در نظر دارد تا با واکاوی حوزه  نظری پژوهش های انجام شده در قلمرو دولت الکترونیک در ارتقای شاخص های حکمرانی خوب، به فراتحلیل مطالعات انجام شده در این خصوص بپردازد. با توجه به اینکه حکمرانی خوب در جوامع مختلف می تواند معانی و نوع عوامل متفاوتی داشته باشد، ازاین رو سعی گردید که جمع بندی نظری در حوزه عوامل در تحلیل ها صورت گیرد. جامعه آماری 52 مقاله در بازه زمانی 1390 تا 1402 است. گردآوری داده ها از مقالات بر اساس پروتکل پریسما بوده که با نظر متخصصین مورد انطباق قرار گرفته است. پس از مرور نظام مند مقالات، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش فرا تحلیل و نرم افزار  CMA2 استفاده شد. همچنین پس از تحلیل استنباطی داده ها با استفاده از روش رگرسیون خطی و رگرسیون چندمتغیره، ابتدا میزان ارتباط بین یکایک متغیرهای مستقل و سپس کلیه متغیرهای مستقل در ابعاد مختلف با متغیر وابسته یعنی حکمرانی خوب مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد، در مطالعات صورت گرفته، از میان کل متغیرها، نخست متغیر پاسخگویی موثرترین متغیر بر حکمرانی خوب است و سپس  به ترتیب متغیرهای شفافیت، نظارت بر دستگاه های دولتی، کارآمدی دستگاه های دولتی و دسترسی به خدمات دولتی بیشترین تاثیر را بر حکمرانی خوب دارد.
    کلیدواژگان: فراتحلیل، دولت الکترونیک، حکمرانی خوب، شفافیت
  • عاطفه رئیسی، سراج الدین محبی*، کرم الله دانشفرد صفحات 109-134

    اگر چه ارتقا و انتصاب کارکنان توانمند فعالیت حیاتی برای سازمان ها محسوب می شود، ولی از سوی دیگر موانع و محدودیت‏ هایی در این خصوص وجود دارد که بایستی مورد آسیب شناسی از زمینه های مختلف قرار گیرد. تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی فرآیند انتصاب و ارتقاء کارکنان بانک رفاه کارگران استان تهران انجام شد. این پژوهش در چارچوب رویکرد آمیخته و با به کارگیری روش تحقیق تحلیل محتوای جهت دار برای دستیابی به دیدگاه های مشارکت‏ کنندگان در مورد آسیب های مربوط به فرآیند انتصاب و ارتقاء کارکنان بانک رفاه کارگران استان تهران در بخش کیفی و بهره گیری از روش آمار استنباطی در جهت اعتبارسنجی یافته های تحقیق در بخش کمی اجرا شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی تعداد 17 نفر از مدیران عامل، معاونان مدیرعامل، مدیران امور و روسای ادارات بانک رفاه کارگران استان تهران بوده که با رعایت اصل اشباع نظری و بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان مشارکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. جامعه منتخبین در بخش کمی نیز روسای شعب بانک رفاه کارکنان و به تعداد 131 نفر بودند. ابزار تحلیل داده ها نرم افزار maxqda و Spss بود. نشان داد تعداد 35 آسیب در قالب 8 مولفه، می توانند آسیب های موجود در فرآیند انتصاب و ارتقاء کارکنان بانک رفاه با استناد به مدل سه شاخگی را شامل شوند. سیستم ارزیابی عملکرد نامناسب، ضعف در ساختار سازمانی و ضعف در گزینش و ارزشیابی به عنوان آسیب های ساختاری؛ توجه و تمرکز بر روابط، فقدان انگیزش و رضایت و امنیت شغلی و وجود بسترهای انحراف در بین کارکنان و مدیران بانکی به عنوان آسیب های رفتاری و فقدان تخصص و مهارت و ضعف در مدیریت و رهبری به عنوان آسیب های زمینه ای در فرآیند انتصاب و ارتقاء کارکنان بانک رفاه کارگران استان تهران شناسایی شدند. با توجه به میانگین های به دست آمده در بخش کیفی و کمی، کارشناسان آسیب های شناسایی شده را در تمامی ابعاد مثبت ارزیابی و آسیب های ساختاری، رفتاری و زمینه ای به ترتیب اولویت، آسیب های مربوطه را شامل شدند.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، انتصاب، ارتقاء، مدیران بانکی، بانک رفاه کارگران
  • علی محقر، محمدحسن ملکی، سید میلاد سیدجوادین صفحات 135-162
    هدف

    صنعت خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و کارآمدی زنجیره تامین دارند. عوامل انسانی یکی از پیشران هایی است که آینده این صنعت را به کلی دگرگون خواهد کرد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و تحلیل پیشران های موثر بر آینده فروشگاه های زنجیره ای هایپر فامیلی با تمرکز بر عوامل انسانی است.

    روش

    تحقیق حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی بوده و از منظر مبانی فلسفی، پراگماتیستی است. در این پژوهش از روش های مختلف کمی (دلفی فازی و کپراس) و کیفی (مصاحبه با گروه های کانونی و ابزار تعاریف ریشه ای) برای تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه نظری پژوهش، مدیران و مشاوران ارشد مدیریت منابع انسانی در هایپر فامیلی بود. نمونه گیری به صورت قضاوتی بر اساس تخصص خبرگان در حوزه صنعت خرده فروشی انجام شد. حجم نمونه برابر با 10 نفر بود. برای گردآوری داده ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه (پرسشنامه خبره سنجی و اولویت سنجی) استفاده شد.

    یافته ها

    30 پیشران از طریق مرور پیشینه و مصاحبه ساختار یافته با خبرگان استخراج شد. به علت تعداد زیاد پیشران ها، پرسشنامه های خبره سنجی بین خبرگان توزیع شد و داده ها با روش دلفی فازی مورد بررسی قرار گرفت. 13 پیشران دارای عدد دیفازی بالاتر از 7/0 بودند و برای اولویت بندی نهایی با کپراس انتخاب شدند. پیشران های نهایی با روش کپراس و در نظر گرفتن سه شاخص تخصص خبرگان، شدت اهمیت و میزان قطعیت ارزیابی شدند. دو پیشران تصمیم گیری داده محور و خودکارسازی وظایف، بیشترین اولویت را داشتند.

    نتیجه گیری

    سناریوهای پژوهش بر اساس دو پیشران اولویت دار با در نظر گرفتن شش مولفه ابزار تعاریف ریشه ای توسعه یافتند. برخی از پیشنهادهای پژوهش عبارت بودند از: استفاده از فناوری های داده محور مثل هوش کسب و کار و کلان داده ها برای فرایندهای مدیریت منابع انسانی، توسعه فرهنگ تصمیم گیری داده محور و حرکت به سمت اتوماسیون بیشتر در فرایندهای مختلف مدیریت منابع انسانی مثل ارزیابی عملکرد و جذب و استخدام.

    کلیدواژگان: صنعت خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای، عوامل انسانی، پیشران، آینده
  • محبوبه نوری نسب، سید کامران نوربخش*، فریده حق شناس کاشانی صفحات 163-186
    هدف

    در شرایط رقابتی بازار امروز به دست آوردن جایگاه مناسب و وفادار نمودن مشتریان از اهمیت بسزایی برخوردار است و از آنجایی که حفظ و نگهداری مشتریان مهم تر از به دست آوردن مشتریان جدید بوده و ایجاد ارزش برای مشتری عامل مهمی برای حفظ مشتریان محسوب می شود؛ لذا مطالعه ی حاضر به دنبال شناسایی عوامل موثر جهت وفادارنمودن مشتریان خدمات بانکداری الکترونیک بوده و ارایه ی مدلی در این زمینه می تواند راه گشای کسب و کارهایی باشد که به دنبال وفادار نمودن مشتریان می باشند. 

    روش شناسی:

     مطالعه حاضر برای تبیین مدل، از تیوری داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بهره جسته است. در این راستا با 19 نفر از متخصصان که از روش نمونه گیری غیراحتمالی و از نوع هدفمند، انتخاب شده بودند، طی دو مرحله مصاحبه نیمه ساخت یافته صورت گرفت.

    یافته ها

    نتایج در قالب شش مولفه مدل پارادایمی ارایه گردید. وفاداری مشتریان به عنوان پدیده محوری شناسایی و ارتباط آن با سایر عوامل از جمله شرایط علی(اعتماد، ارزش درک شده، کیفیت خدمات، درگیری ذهنی، تایید، مزیت نسبی، رضایت، تعهد، اینرسی و هزینه تغییر)، شرایط زمینه ای(فشار جامعه)، شرایط مداخله گر(عامل محیطی)، راهبرد(مشتری گرایی) و سرانجام پیامد(هواداری مشتریان) آشکار گردید.

    نتیجه گیری

    بر اساس تحلیل نتایج کیفی، مدیران بانک ها می توانند با پیاده سازی و اجرای صحیح عوامل موثر بر وفاداری مشتریان در بانکداری الکترونیک، بستر مناسبی را برای رسیدن به تعالی سازمانی، فراهم نمایند.

    کلیدواژگان: عوامل جذاب، عوامل اجباری، نگرش، رفتار، وفاداری
|