فهرست مطالب

سراج منیر - سال یازدهم شماره 43 (پاییز 1400)

نشریه سراج منیر
سال یازدهم شماره 43 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید حمزه عبدالله زاده* صفحات 11-26

    وهابیان قریب به سه قرن است که با شعار پیروی از قرآن، سنت و سلف، قرایتی خاص از توحید و شرک ربوبی و الوهی را ترویج می کنند که نتیجه آن کفر انگاری برخی از باورها و رفتاری رایج در میان عالمان و عامیان مسلمان مذاهب مخالف وهابیت است. این در حالی است که این خوانش وهابیان از توحید و تکفیرهای برآمده از آن، نه در سلف مشتهر به سلف صالح در میان اهل سنت راه دارند و نه در قرآن. این مقاله، تساوی و یکسانی راه وهابیت با سلف طالح (یعنی خوارج)، را اثبات کرده و ادعای وهابیان را مورد بررسی قرار داده است؛ از این رو، با توجه به مدعای وهابیت که خود را تابع سلف می دانند، این سوال مطرح است که آیا سلف صالح به ویژه در سه قرن اول، چنین تفکر تکفیری ای داشتند؟ اگرچه موضوع کفر و مسیله تکفیر در مباحث کلامی و فقهی سنی و شیعه وجود دارد، ولی اکثر مسلمانان، هیچ گاه مخالفین فکری خود را به بهانه ی تکفیر مهدورالدم ندانستند؛ اما در اواسط قرن اول هجری، عده ای به نام خوارج و با شعار «لاحکم الالله» دست به قتل مسلمانان زدند و کشتن آنان را به سبب کفر و شرک جایز دانستند؛ از این رو، ریشه تکفیر وهابیت، امروز در میان تاریخ اسلام نه تنها به سلف صالح، بلکه به سلف طالح یعنی خوارج برمی گردد.

    کلیدواژگان: سلف، تکفیر، خوارج، وهابیت، محمد بن عبدالوهاب، شرک، کفر
  • محمد باغچیقی* صفحات 27-46

    تربت امام حسین ، از مصادیق زمین محسوب می شود و از آنجایی که دلایل فراوانی در منابع فریقین بر جواز سجده بر زمین، دلالت می کند، بنابراین سجده بر تربت نیز، امری مشروع است. عبدالرحمن دمشقیه از علمای وهابیت که سجده بر تربت را امری ممنوع می داند، در جهت اثبات ممنوعیت سجده بر تربت، چهار روایت را با این عنوان که دلایل جواز سجده بر زمین هستند، نقل کرده و سپس به آنها اشکالات دلالی و سندی وارد می کند. حال آنکه علاوه بر وجود روایات متعدد در جهت اثبات مشروعیت سجده بر زمین و تربت، همچنین ادعای دمشقیه در مورد سه روایت، قطعا باطل است و تنها اشکال سندی وی به یک روایت را می توان قبول نمود که البته، ضعف آن روایت نیز با وجود روایات همسوی فراوانی که وجود دارد، جبران می شود؛ با تمام این تفاصیل، معلوم می شود که ادعای عبدالرحمن دمشقیه، مبنی بر ممنوعیت سجده بر تربت امام حسین ، مردود است.

    کلیدواژگان: سجده، ارض، تربت، امام حسین، شیعه، عبدالرحمن دمشقیه
  • مصطفی سندگل قلعه نوی* صفحات 47-57

    تبرک به قبور صالحان از جمله اموری است که از صدر اسلام در میان مسلمانان رایج بوده و مسلمانان به جهت بهره مندی از برکات مادی و معنوی، به قبور اولیاء الله تبرک می جویند؛ اما محمد بن عبدالوهاب (بینان گذار وهابیت)، با استناد به آیات شریفه 20 و 19 سوره مبارکه نجم، فتوا به شرک بودن تبرک داده است؛ وی حدیث «ذات انواط» را ذیل این آیات ذکر نموده و آن را دلیل بر شرک اصغر بودن تبرک می داند؛ در حالی که مفسران شاخص فریقین معتقدند، اولا، این آیات درباره بت پرست هایی است که از بت ها استمداد می کردند؛ نه مسلمانانی که به قبور اولیاء الله تبرک می جویند؛ ثانیا مفسران، روایت «ذات انواط» را ذیل آیات 138 سوره اعراف و 108 سوره بقره که مربوط به درخواست جواز پرستش اصنام از سوی بنی اسراییل است، ذکر نموده اند؛ بنابراین روایت ذات انواط، ارتباطی با موضوع تبرک جستن مسلمانان به قبور اولیاء الله نداشته و نمی توان جهت اثبات عدم مشروعیت تبرک، به آن استناد کرد.

    کلیدواژگان: تبرک، محمد بن عبدالوهاب، شرک، حدیث ذات انواط
  • رسول چگینی* صفحات 59-79

    وهابیت مهمترین چالش جهان اسلام در سه قرن اخیر است که با تکفیر مسلمانان، امت اسلامی را چندپاره کرده و فرصتی برای دست اندازی دشمنان اسلام فراهم نموده است. آنان با شرک انگاری برخی امور از قبیل استغاثه، استشفاع و نذر، مسلمانان را بدتر از مشرکان عصر نزول توصیف می کنند. این سخن وهابیت برگرفته از مبنای فکری آنان در تعریف عبادت است که با دست بردن در آن، قصد و نیت را از تعریف عبادت خارج کرده و بسیاری از امور را به صرف تشابه ظاهری با افعال مشرکان، در زمره امور شرکی به شمار آورده اند. در این مقاله، با مراجعه به روایات اهل بیت ، دیدگاه وهابیت درباره مفهوم عبادت مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و از این رهگذر، ثابت می شود که ایمه معصومین ، عبادت را بر دو رکن استوار دانسته اند؛ اول، خضوع و اطاعت و دوم، قصد و نیت. برای این منظور، روایات اهل بیت با نگاه تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته و ماهیت عبادت از میان سخنان معصومان ، استخراج گردیده است.

    کلیدواژگان: وهابیت، تکفیر، عبادت، نیت، روایات اهل بیت(
  • فرامرز ابراهیمیان* صفحات 81-104

    وهابیت، قسم خوردن به غیر نام خدا را، نوعی شرک می داند. آنها می گویند: قسم به غیر خدا، شرک اصغر است. در این نوشتار قصد داریم، دیدگاه وهابیت را به کتاب و سنت عرضه کنیم و نشان دهیم که این دیدگاه، مخالف کتاب و سنت و اجماع فقهای اسلام است. مسلمانان، بحث قسم را به عنوان بحثی فقهی و در مسیله یمین مطرح کرده اند؛ اما وهابیت این موضوع را به عقاید وارد کرده و ذیل توحید و شرک از آن بحث می کند و مرتکب قسم به غیر خدا را، مشرک به شرک اصغر می پندارد. وهابیت، مسیله ای فقهی را که دایره آن حلال و حرام است، به مسیله ای اعتقادی، که دایر مدار توحید و شرک است، گسترش داده و می خواهد از این طریق، مخالفان خود را به شرک و کفر متهم کند. علمای اسلام، رویکرد وهابیت را مخالف کتاب و سنت می دانند و آن را نقد می کنند.

    کلیدواژگان: قسم به غیر نام خدا، وهابیت، حلف بغیرالله، حلف به قرآن، قسم صحابه، قسم به جان
  • محمدحسن بشیری* صفحات 105-123

    دکتر مصطفی حمدو علیان الحنبلی اهل کشور اردن است. «نظره الإمام احمد بن حنبل لبعض المسایل الخلافیه بین الفرق الإسلامیه»، «إضاءات علی منهج الإمام احمد بن حنبل فی العقیده والدعوه» و «الساده الحنابله واختلافهم مع السلفیه المعاصره فی العقیده و الفقه و التصوف» از جمله آثار اوست. محمد بن عبدالوهاب و پیروان فکری وی برای فرار از بحران مشروعیت، خود را در زمره حنبلیان به حساب می‏آورند. دکتر علیان در کتاب «الساده الحنابله واختلافهم مع السلفیه المعاصره فی العقیده و الفقه و التصوف» به اختلافات جدی میان وهابیان و حنبلیان در مبانی و آراء در سه حوزه عقیده، فقه و تصوف پرداخته است و به این وسیله انتساب ایشان به حنابله را رد می‏کند. ابن تیمیه نزد وهابیان جایگاه برجسته‏ای دارد؛ این در حالی است که به اعتقاد مولف کتاب، ابن تیمیه انسانی عالم است که آراء‏اش برای دیگران حجت نیست؛ پس نباید نسبت به او و نظراتش تعصب داشت. نوشتار حاضر به معرفی این کتاب اختصاص دارد؛ اما نظر به حجم بالای مطالب کتاب، برخی از مسایل اختلافی میان وهابی‏ها و حنبلی‏ها مانند مشروعیت تقلید، تقلید در عقاید، یادگیری علم کلام، تکفیر مسلمانان، مبانی تفسیر صفات خبری، برگزاری مراسم مولد النبی -صلی الله علیه و آله- زیارت انبیاء و صالحان و توسل به ایشان مطرح می‏شود.

    کلیدواژگان: سلفیان معاصر، وهابیت، حنابله، عقیده، تصوف
|
  • Seyed hamzeh Abdoolazadeh * Pages 11-26

    Muhammad bin Abd al-Wahhab and his followers call themselves monotheists and followers of Salaf. For almost three centuries, the Wahhabis, with a special interpretation of monotheism and polytheism, have considered their fellow Muslim brothers pagan and infidel, and began killing them. While if we have a close look, we will see that the Wahhabis are not the true followers of Salaf, and do not follow the teachings of Quran. This essay shows that there are similarity between the Wahhabi ideology and Khawarij. An important question is that whether the true Salaf had the Takfiri ideology in the first three centuries in Islam or not?  The fact is that the issue of Takfir had existed in the past among the Muslims but the majority of Muslims did not excommunicate their follow Muslims easily. But a group named Khawarij did that. They killed other Muslims. it seems that the roots of Takfiri ideology in Wahhabism refer to the  Khawarij.

    Keywords: Salaf, Takfir, Khawarij, Wahhabism, Muhammad bin Abd al-Wahhab, shirk, Kufr
  • Muhammad Baghcheghi * Pages 27-46

    The soil of Imam Hussein grave is a part of the earth and since according to the Islamic rules we can prostrate on earth, so we can do it for the soil of Imam Hussein's grave as well. Abd al-Rahman Dimashqiyya, as a contemporary Wahhabi scholar, maintains that prostrating to the soil of Imam Husain's grave is forbidden. For proving his ideas, he mentions four hadiths, indicating that prostration is only allowed on earth, and then undermine these narrations. In his idea, these narrations lack the authenticity. if we have a quick survey on the Islamic sources, it will be cleared that these narrations are authentic and only there is a minor problem in the document of one of these Hadiths. We can boost this weak narration with so many strong hadiths of that kind. Briefly speaking, we can say that Abd al-Rahman Dimashqiyya's claim on prohibition of prostrating on the Imam Husain soil is baseless.

    Keywords: Prostration, ground, Soil, Imam Husain (PBH), Shia, Abd al-Rahman Dimashqiyya
  • Mostafa Sanadgol Ghalenoei * Pages 47-57

    Resorting to graves of righteous people has been common among the Muslims from the very beginning of Islam. Muslims do this for blessing and seeking help from the dead. Muhammad ibn Abd al-Wahhab (the founder of Wahhabi movement) maintains that this act is forbidden and consider if a kind of Shirk. He mentioned the two verse from An-Najm surah (the verse 19 and 20) for his proof to accuse Muslims to polytheism. Muhammad ibn Abd al-Wahhab cited the Hadith “Dhat Anwat” under these verses. According to him, this narration is a good proof for being the act of resorting to the graves a Minor Shirk. While, if we have a glance to the views of both Shia and Sunni scholars, it shows that these verses is descended on the pagans and not for Muslims visiting the graves. Also, The Hadith “Dhat Anwat” is related to the verse 138 from the Araf surah and the verse 108 from surah Al-Baqarah. These verses refer to worshipping idols by Bani Israel. Therefore, The Hadith “Dhat Anwat”  has no connection with the visiting the graves by the Muslims and we can not use it to refute the legitimacy of visiting the graves.

    Keywords: Seeking Bless, Muhammad ibn Abd al-Wahhab, shirk, Hadith “Dhat Anwat”
  • Rasool Chegini * Pages 59-79

    Wahhabism is the most important challenge of the Islamic world in the last three centuries. The Wahhabists by excommunicating Muslims have divided the Islamic Ummah and provided an opportunity to attack the enemies of Islam. They maintain that Muslims are worse than the polytheists at the Age of the Holy prophet. According to Wahhabi belief, some acts like intercession, supplication and vows are forbidden. The main reason for this kind of Takfiri ideology is arisen from their definition from worshipping. According to Wahhabism, the intention is not so important in worshipping and just the apparent similarity is enough for worshipping. In this essay, and by a descriptive analytic method, and by referring to the narrations of Ahl al-Bayt, the Wahhabi point of view about the concept of worshiping is criticized. The infallible Imams divided the worshipping in two kinds: first,  submission and obedience and second, intention. We will have a quick survey on the Ahlobayt narrations on the nature of worshipping.

    Keywords: Kew words: Wahhabism, Takfir, worshipping, intention, Ahlobayt Narrations
  • Faramarz Ebrahimian * Pages 81-104

    Wahhabism considers swearing by something other than the name of God to be a form of polytheism. They say: Swearing by other than God is a kind of small shirk. In this essay, we intend to present the Wahhabi point of view to the Holy Quran and the tradition of the Holy Prophet (PBH). We found that this Wahhabi ideology and labelling Muslims as pagans is against the Holy Quran, the narrations of the Holy prophet, and the consensus of Islamic jurists. Muslims throughout history has classified the issue of oath under the jurisprudential issues and not as a theological issue. But Wahhabism has put this issue under the theological issues. They maintain that if someone swear to other than God, he or she has committed a minor Shirk. The Wahhabi aim is to label their Muslim opponents as Mushrik and pagan. Islamic scholars consider the Wahhabi approach to be against the Holy Quran and the tradition of the Holy prophet and criticize it.

    Keywords: Swearing to other than God, Wahhabism, swearing to the Holy Quran, Companions Swearing