فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری
پیاپی 18 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سحر یوسفی زاده * صفحات 1-11

    هدف این پژوهش استخراج عوامل سازمانی موثر بر گزارش پایداری از مقالات داخلی و خارجی است. در این پژوهش پس از بدست آوردن عوامل سازمانی موثر بر گزارش پایداری در میان حدود صد پژوهش، از 11 و 9 نفر خبرگان در این زمینه در دو مرحله، از طریق پرسشنامه عوامل سازمانی موثر بر گزارش پایداری نظر سنجی شده و داده ها به روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که از بین 46 عامل استخراج شده از پژوهش های متعدد، تنها 20 عامل توسط خبرگان مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که عوامل اثر گذار بر گزارش پایداری شامل هشت بعد اصلی ساختار مالکیت، هیات مدیره، اندازه شرکت، سودآوری، اهرم مالی، ساختار حاکمیت شرکتی، ساختار نظارتی هستند. هر کدام از این عوامل توسط تعدادی گویه اندازه گیری می شودند. نتایج حاصل از این پژوهش برای جامعه دانشگاهیان و محققان کاربردی است. مدیریت و حسابداران نیز می توانند با تقویت این عوامل در زمینه انتشار مستقلانه گزارش پایداری به جامعه بین المللی بپیوندند.

    کلیدواژگان: گزارش پایداری، عوامل سازمانی موثر بر گزارش پایداری، خبرگان، دلفی فازی
  • بررسی و شناسایی الزامات و موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی و حسابداری تعهدی (دانشگاه سیستان و بلوچستان)
    مجید جامی *، فاطمه دهقانی نیری، حوا سرگلزائی صفحات 11-22

    گرایش دولت ها به سمت بودجه ریزی عملیاتی در جهان روز به روز در حال افزایش است، بند 32برنامه پنجم توسعه (تبدیل نظام بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی عملیاتی) نشان از اهمیت این موضوع در ایران دارد. برای دستیابی به این هدف، قبل از هرکاری نیازمند شناسایی الزامات و موانع مربوط به این نوع بودجه ریزی می باشیم. تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی شاخص های مربوط به الزامات و موانع استقراربودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه سیستان و بلوچستان کشور می پردازد. روش تحقیق بکار گرفته شده در این پژوهش، روش توصیفی - تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را متخصصین بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه س و ب، تشکیل می دهد و اطلاعات مورد نیازمربوط به الزامات، ازطریق توزیع پرسشنامه بین 50نفراز متخصصین امور مالی و بودجه جمع آوری و برای دستیابی به موانع بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه س و ب بدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spssانجام شده است. برای دستیابی به نتایج در مورد الزامات بودجه ریزی عملیاتی ، از آزمون « دوجمله ای و روش تاپسیس« بهره گرفته شده و برای تحلیل داده ها در مورد موانع، روش مراحل تحلیل چارچوبی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که عوامل محیطی، سازمانی و فردی، از الزامات بودجه بندی عملیاتی می باشد و از جمله مهمترین آنها می توان به داشتن نیروی انسانی کارآمد و متخصص، آموزش و توانمند سازی کارکنان و وجود حسابداری تعهدی اشاره نمود و نبود اینها می تواند مانعی مهم برای سازمان تلقی گردد. لذا پیشنهاد می شود هر گونه تلاشی برای استفاده موفق از بودجه ریزی عملیاتی،باید بر اساس درک عمیقی ازالزامات و موانع چنین بودجه ریزی باشد.

    کلیدواژگان: بودجه، بودجه ریزی عملیاتی، الزامات، موانع، حسابداری تعهدی
  • پوهنیار فیض الباری فایق سیابی *، اصیل الرحمن رحمانی، ولید فرهادی، فرخ حبیب زاده، رامین نوری، عبادالله سلیمانی، کیارش موسوی، روزی بای احمدی، عابدین عزیز، رحیم وحدت صفحات 23-29

    موانع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه یکی از مسایل مهمی است که در جوامع مختلف وجود دارد. این موانع می توانند باعث کاهش فرصت های شغلی و ایجاد بیکاری بین فارغ التحصیلان شوند. این تحقیق نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ که طی سالهای 1395- 1401 فارغ شده اند، تشکیل میدهد. پرسشنامه به صورت تصادفی به 120 فارغ التحصیل توزیع گردیده سپس داده ها وارم نرم افزار SPSS25 گردیده است. یافته ها نشان داد که از دیدگاه فارغ التحصیلان موانع سده راه اشغال به ترتیب عدم پشتوانه و توان مالی فارغ التحصیلان، عدم کسب تجربه کاری و با کیفیت در دانشگاه، عدم سرمایه گذاری دولت در امور زیربنایی، عدم حمایت از کاریهای پژوهشی با محوریت دانشگاه و بازار کار و فقدان ارتباط نزدیک میان دانشگاه و بازار کار از جمله موانع سد راه اشتغال فارغ التحصیلان به شمار می رود.

    کلیدواژگان: بیکاری، تجربه کاری، بازارکار، اشتغال، موانع سد راه، فارغ التحصیلان
  • ابولفضل قدیری مقدم *، فرزانه محمدی صفحات 30-48
    هدف

    بررسی رابطه بین بدهی ها و سرعت تعدیل ساختار سرمایه در شرکت های دارای اهرم مالی بالا است. در مطالعه حاضر تلاش شد تا با استفاده از داده های 126 شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1390 تا 1396 و رگرسیون چند متغیره در این پژوهش پرداخته شود.

    روش

    تاکنون پژوهش های متعددی به صورت میدانی در این رابطه، انجام و به منظور تعیین نسبت بدهی و ساختار بهینه سرمایه، نظریه های متعددی توسعه داده شده است. با توجه به محدودیت های رویکرد میدانی در این پژوهش با رویکردی متفاوت؛ تاثیر عوامل ساختاری پژوهش پرداخته شده است.

    یافته ها

    بررسی فرضیه ها با اطمینان 95/0 نشان داد که بین: میزان بدهی ها و سرعت تعدیل ساختار سرمایه تاثیر مستقیم معنی دار دارد، پذیرفته می شود. تغییرات میزان بدهی ها و سرعت تعدیل ساختار سرمایه تاثیر مستقیم معنی دار دارد، پذیرفته می-شود. درماندگی مالی بر رابطه بین بدهی ها و سرعت تعدیل ساختار سرمایه رابطه تاثیرگذار است، پذیرفته می شود. رابطه بین بدهی ها و سرعت تعدیل ساختار سرمایه در شرکت های دارای اهرم مالی بالا قوی تر است، پذیرفته نمی شود.

    نتیجه گیری

    بیشتر تعدیلات ساختار سرمایه زمانی رخ می دهند که سطح اهرم مالی بالاتر (پایین تر) از اهرم مالی هدف است و شرکت ها با مازاد (کسری) منابع مالی مواجه اند. افزون بر این، اگر سطح اهرم مالی بالاتر از اهرم هدف باشد، شرکت های دارای مازاد منابع مالی، مقدار بیشتری از مازاد خود را صرف تسویه بدهی می کنند. عوامل مورد بررسی در این پژوهش در کشورهای با درجه توسعه یافتگی متفاوت، تاثیر متفاوتی دارند و نیز تاثیر این عوامل در زمان های مختلف متفاوت بوده است.

    کلیدواژگان: بدهی ها، ساختار سرمایه، سرعت تعدیل، اهرم مالی
  • کریم اصغر زاده *، سعید رضا معین، مهرداد همراهی صفحات 49-64

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر جانشین پروری بر کاهش تنبلی اجتماعی با نقش میانجی شفافیت سازمانی در اداره بنیاد مسکن استان بوشهر انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره بنیاد مسکن استان بوشهر می باشد که تعداد آنها 173 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب و برای توزیع پرسشنامه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه می باشد که از پرسشنامه جانشین پروری (کیم)، شفافیت سازمانی (النشمی) و تنبلی اجتماعی (مقیمی) استفاده شد روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پنج تن از خبرگان این حوزه مورد تایید قرار گرفت و در نهایت استاد راهنما نیز پرسشنامه ها را تایید کردند. و جهت تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و مشخص شدن نرمال بودن متغیر با توجه به آزمون کولموگروف-اسمیرنوف با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrel از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل داده ها و برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده گردید. نتیجه فرضیه اصلی تحقیق نشان داد جانشین پروری بر کاهش تنبلی اجتماعی با نقش میانجی شفافیت سازمانی در اداره بنیاد مسکن استان بوشهر تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: جانشین پروری، تنبلی اجتماعی، شفافیت سازمانی، بنیاد مسکن
  • پوهنیار فیض الباری فایق سیابی، محمد اجمل متین*، محمداحسان پیغامی، محمد کبیر اسلمی، محمدیونس خلیلی، حفیظ الله حفیظی، زلمی دولت زی، حمیدالله، عتیق نظری، عیسی پارسا حیدری * صفحات 65-79

    دنیای امروزی در حال رشد است، این را همه می دانند که اگر می خواهید پیشرفت چشمگیری داشته باشید باید خلاق و کارآفرین باشید تا بتوانید به توسعه فردی و توسعه مالی دست یابید. امروزه از کارآفرینی گرفته تا خلاقیت و نوآوری در بخش بودجه بندی در سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان یکی از کارآمدترین عوامل مزیت آفرین دنیا و جهان نام برده شده و توصیه می گردد تا به عنوان راهبرد های حیاتی مورد توجه و عنایت ویژه ملت ها و دولت ها قرار باید گیرد. هدف از تحقیق حال حاضر بررسی تاثیر بودجه در کارایی سازمان مورد مطالعه موسسه کار یا WORK Organization – شهر مزارشریف می باشد. این تحقیق از نظر جهت گیری از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی علی می باشد که یک متغیر مستقل را بالای یک متغیر وابسته میزان تاثیرگذاری آن را بررسی نموده ایم. جامعه آماری تحقیق حال حاضر 39 تن از کارمندان متخصص موسسه کار WO بوده اند. تعداد نمونه را با استفاده از جدول کوکران طبقه بندی نموده و انتخاب گردیده است و همچنین از روش غیر تصادفی برای توزیع پرسشنامه استفاده شده است. در اخیر برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون کای اسکویر صورت گرفته است و از نرم افزارهای مختلف شامل SPSS نسخه 26، Minitab و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که به طور منظم بیان شده است.

    کلیدواژگان: بودجه، بودجه بندی، خلاقیت، کارآفرینی و کارایی سازمان
  • حمیدرضا ایل بیگی خمسه نژاد *، نسیم نوروزی صفحات 80-91

    هدف از این تحقیق تبیین تاثیر مسیولیت پذیری اجتماعی سازمان بر واکنش های نگرشی و رفتاری مصرف کنندگان مورد مطالعه مشتریان هتل لاله شهر تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان هتل لاله شهر تهران است که تعداد آنها نامعین است. با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر در نظر گرفته شده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می گردد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد 19 سوالی است. در این تحقیق به منظور اطمینان از روایی ابزار اندازه گیری از روش روایی صوری استفاده شد و برای تایید روایی صوری تعدادی پرسشنامه در اختیار تعدادی از پاسخگویان قرار گرفت و پس از اصلاح موارد لازم و اعلام شده، روایی صوری گویه های پرسشنامه تایید شد. در این پژوهش از آزمون معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد. جهت تحلیل داده ها و برازش مدل نیز، از نرم افزار لیزرل LISREL نسخه 8 استفاده گردید و همچنین اثرات CSR روی نگرش و رفتار مشتریان، عوامل مرتبط با عملکرد اجتماعی و اقتصادی شرکت را در صنعت گردشگری ایران و در هتل لاله شهر تهران مورد بحث قرار گرفت. نتایج نشان داد مسیولیت پذیری اجتماعی سازمان بر واکنش های نگرشی و رفتاری مشتریان هتل لاله شهر تهران تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان، واکنش های نگرشی و رفتاری مصرف کنندگان، مشتریان، هتل، صنعت گردشگری